حملات متعدد پلنگ به دامهای اهلی در منطقه کاغذ کنان تهدیدی برای انسان و پلنگ

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): طی ماه های اخیر حملات متعدد به پلنگ به دام های اهلی در منطقه حفاظت شده و منطقه شکار ممنوع کاغذ کنان در استان آذربایجان شرقی منجر به بروز خسارات زیادی به بومیان این منطقه شده است.

بر اساس اطلاعات دریافتی از ابتدای سال جاری تاکنون ۱۱ راس گوسفند در روستای کاوان، ۲۲ راس گوسفند و ۲ راس گاو در روستای سورق، ۶ گوسفند و بز در روستای زین هارمی و یک سگ و ۲ گوسفند در روستای کوهستانک بر اثر حملات پلنگ در این منطقه تلف شده اند.

به دنبال حوادث فوق، کارشناسان محیط زیست آذربایجان شرقی تحقیقات جامعی را درخصوص تعداد و جنس پلنگ های موجود در منطقه، دلایل حملات مکرر پلنگ به دام های اهلی و غیره صورت داده اند.

تصاویر این گزارش با بکارگیری دوربین های تله ای در منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع کاغذ کنان در سال جاری به ثبت رسیده است.

رییس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی در این باره گفت: در راستای این بررسی ها، بکارگیری دوربین های تله ای وجود جمعیتی زادآور از پلنگ متشکل از حداقل دو پلنگ نر، سه پلنگ ماده و تعدادی پلنگ نابالغ را به ثبت رسانده است که می تواند بخشی از جمعیتی باشند که در منطقه کاغذ کنان و در محدوده استان های آذربایجان شرقی، اردبیل و زنجان حضور دارند.

محمدرضا مسعود اظهار داشت: بر اساس مطالعات صورت گرفته، حملات پلنگ به دام های اهلی در این منطقه به دلیل کمبود طعمه نمی باشد بلکه عامل اصلی این موضوع علل اجتماعی تشخیص داده شده است.

جمعیت مناسبی از طعمه های پلنگ ازجمله کل و بز وحشی، آهو به خصوص تعداد زیادی گراز در منطقه کاغذ کنان زندگی می کنند.

اندک بودن و پراکندگی جمعیت های انسانی در منطقه و مهاجرت بسیاری از روستائیان بخصوص جوانان به شهرها باعث شده است که جمعیت اندکی شامل سالمندان و دختران جوان در روستاها باقی مانده اند.

محمررضا مسعود اظهار گفت: برخلاف گذشته که چرای گله های دام اهلی توسط چوپانان ورزیده و کاربلد با همراهی سگ های مناسب انجام می شده است، در حال حاضر چراندن دام ها در مراتع توسط پیر مردها، پیر زن ها و یا دختران روستا انجام می شود.

این موضوع باعث شده است رفتار پلنگ های منطقه از شکار ناگهانی و مخفیانه دام اهلی به شکار علنی و بدون ترس تغییر یافته است.

صحبت های برخی از چوپانان کهنسال منطقه گویای این موضوع است که در مواردی پلنگ بصورت آشکارا و بدون ترس از واکنش چوپان و سگ های گله به دام ها نزدیک شده و به شکار آنها پرداخته است.

بنابراین رفتار پلنگ ها در کاغذ کنان تا حدی تغییر یافته و آنها به این شیوه راحت و بدون دردسر برای دستیابی به غذا عادت کرده اند.

متاسفانه پلنگ های ماده این روش بی دردسر یعنی شکار دام اهلی را به توله های خود نیز آموزش داده اند و تاکنون چندین مورد از حمله دو توله پلنگ حدودا یک ساله به دام های اهلی در منطقه گزارش شده است.

مشاهده مواردی از نزدیک شدن بیش از حد پلنگ به جوامع انسانی و حتی زاد و ولد پلنگ در فاصله یکصد متری از جاده اصلی نشان دهنده عدم هراس و احساس امنیت بالای پلنگ به دلیل خلوت بودن روستاها می باشد.

حملات مکرر پلنگ به دام های اهلی موجب افزایش اعتراض بومیان منطقه و ایجاد نگرانی در مسئولان محلی شده است.

این موضوع باعث شده است که برخی از افراد به دنبال ازبین بردن پلنگ ها به روش های گوناگون هستند و این امر بقای این گونه ارزشمند را در منطقه به خطر انداخته است.

متاسفانه علی رقم تنظیم صورتجلسه و ارسال پرونده دامداران زیاندیده به سازمان، جبران خسارت های وارده توسط پلنگ به موقع و به درستی انجام نمیشود و بسیاری از زیان دیدگان از جبران خسارت خود ناامید شده و در صدد حذف پلنگ ها برآمده اند.

+182
-197
  

42 دیدگاه

  1. اهورا می‌گوید:

    ای داد توروخدا یک فکری کنید نباید حتا یک پلنگ کشته شود
    تا حالا نشنیدم در آن نقطه پلنگی باشد شگفتا!!!!
    چه پلنگ بزرگی هم هست…

    پر طرفدار Thumb up 44 Thumb down 12

  2. پارسه۱۲۱ می‌گوید:

    این همه آدم خیر بودجه ی مملکت و جریمه بعلاوه بعضی کارهای درآمدزای دیگر سازمان چرا همیشه پول ندارن
    امیدوارم سریعتر فکری به حال پلنگهای منطقه بشه

    پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 1

  3. سهره می‌گوید:

    امیدوارم پیش از هر اقدام اشتباهی توسط روستاییان منطقه مسئولان به فکر ی راه کار اساسی و اصولی باشند تا خدایی نکرده شاهد اتفاق ناگواریی برای این گربه زیبا نباشیم.

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 1

  4. مقصود می‌گوید:

    وای این جمعیت پویای پلنگ تو این منطقه فوق العادس !
    تورو خدا مسئولین یه فکری براشون بکن
    اینا که برای برخی پروژه های محیط زیستی میلیون دلاری پول میگیرن یعنی نمیتونن خسارت چند تا گاو و گوسفند و بدن؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 1

  5. محمد می‌گوید:

    حالا که جون انسان در خطره چرا حمایت نمیکنین ؟

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 5

  6. حسین خانی می‌گوید:

    با سلام
    خواشمند است ابتدا به ساکن سازمان محیط زیست خسارت این دامداران عزیر را در اسرع وقت پرداخت نماید.
    به نظر بنده آموزش تنها راه حل این مشکل است ، آموزش به موقعی که کار از کار نگذرد
    عجب پلنگ های سرحالی هستند.

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 3

  7. آ.ک می‌گوید:

    پس هم اکنون همه ی پلنگ هارا مرده فرض کنید

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 17

  8. آ.ک می‌گوید:

    دیده بان
    یکبار هم نشده که فرصتی برای مخاطبان خود فراهم کنید تا بتوانند در پرداخت هزینه خسارت دیدگان از حیات وحش سهمی داشته باشند
    لطفا کاری کنید
    این پلنگ ها خیلی با ارزش هستند

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 1

  9. جمشید از خوی می‌گوید:

    حیات وحش فلات ایران را بدون عرض اندام این گربه سان مغرور و چالاک وبا هوش وزیبا، اصلا نمیشود تصور کرد.!
    از وارد شدن خسارت به روستائیان صبور، نجیب و زحمتکش بسیار متاسفم و امیدوارم هرچه زودتر با محیط زیست مناطق تابعه به یک توافق منصفانه برسند.
    از محیط بانی مناطق تحت حفاظت بخاطر مسئولیت پذیری قابل اتکا بسیار قدر دانم.
    زاد آوری این جمعیت که بضرص قاطع، بخاطر امنیت و پایش مسئولانه از سوی محیط بانان نجیب صورت میگیرد، مایه دلگرمیست.
    یاد مان باشد که همسایه شمالی ، برای بازگشت سلطان کوهای فلات ایران به کرانه های دریای سیاه ، خود را به آب و آتش میزند.
    در سالهای ۱۳۵۴و ۱۳۵۸،شاهد دو قلاده شکار شده از این گونه بر روی لندرور در جاده ماکو به خوی ، از منطقه مراکان بودم .
    به نظرم پلنگ های شمالغرب بزرگترین، از نوع خود در فلات ایرانند.

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 1

  10. احمد می‌گوید:

    تمامی اسیب هایی که انسانها از طبیعت می خورن به خاطر رفتارهای نادرست خودمون با طبیعته

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 4

  11. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    گفته های آقای مسعود کاملاً درسته البته من درمورد اینکه گفته در منطقه طعمه طبیعی به وفور هست نظری ندارم حتماً ایشان بهتر اطلاع دارند. اما در خصوص وضعیت گله و افرادی که همراه گله هستند صحت دارد.

    حیوانات شکارچی مثل پلنگ یا حتی گرگ باهوشند و برای شکار استراتژی دارند. از چوپانان قدیمی سوال کنید به شما میگن اگر افراد ناتوان یا بی تجربه و سگ های ترسو همراه گله باشند حیوان شکارچی این را میفهمد و به گله میزند و برای دفعات بعدی و بعدی نیز همین گله را نشان میکند و دست بردار نیست.

    نکته نگران کننده اینست که حیوان تغییر رژیم غذایی میدهد و گوسفندگیر میشود و به تدریج انگیزه و مهارت های شکار طبیعی را ازدست میدهد.

    ضمناً تعلیم و تربیت سگ های گله مثل گذشته مرسوم نیست و به صورت دیمی بزرگ میشوند. در گذشته افرادی سگ باز بودند که سگ هارا تا دوران قبل از بلوغ که ما به آن “کوتوره” میگیم مراقبت میکردند که احیاناً توسط سگ های دیگر اذیت نشود تا حس ترس و بزدلی در وجودش ریشه نگیرد.

    امروزه نه آن افراد و نه آن رسومات هست پس بهتر است برای ادامه اقتصاد دامداری از روش های بهتری استفاده شود تا هم روستائیان عزیز زجر نکشند و متضرر نشوند و هم حیات وحش ما فرصتی برای ادامه راه داشته باشد. باتشکر

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 1

  12. گرگعلی می‌گوید:

    دیده بان ممنون از خبر جالبتون
    تقریبا بیش از نیمی از روستاهای کشور خالی از سکنه شده(۳۳ هزار روستا از مجموع ۶۴ هزار روستا)
    به ضرر اقتصاد مملکت و به نفع حیات وحش
    خیلی هم خوب حیات وحش یه نفس راحت میکشن در سال های آینده

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 4

    • kooshan می‌گوید:

      جناب گرگعلی ،
      ضمن تأئید باید گفت ، نظر شما ظاهرأ خوشبینانه هم هست چرا که قبلأ و بطور مکرر روند سریع کاهش جمعیت روستایی کشور و در عوض افزایش جمعیت شهری در مقاطع مختلف اطلاع رسانی شده است بعنوان مثال و اخیرأ در روزنامه باختر چاپ کرمانشاه بتاریخ چهارشنبه ۱٨ آذرماه ٩۴ بنقل از معاون امور عمرانی استانداری کرمانشاه آمده ” …. در سالهای قبل از پیروزی انقلاب اسلامی نسبت جمعیت روستایی ٧۰ درصد و جمعیت شهری ۳۰ درصد بود گفت : این ترکیب در شرایط کنونی کاملأ برعکس شده و ۳۰ درصد جمعیت کشور در روستاها زندگی می کنند که این زنگ خطری برای کشور است …… نیک کردار افزود : در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران کارهای خوبی در حوزه های مختلف راه ، آب ، بهداشت ، دانش ، تکنولوژی و … در روستاها انجام شده است ، اما این اقدامات نتوانسته کارکردهای لازم را داشته و در ماندگاری روستائیان در روستاها مؤثر باشند …….. نیک کردار با بیان اینکه استان کرمانشاه ۲٧۰۰ روستا دارد ، گفت ۱٧۰۰ روستای استان کرمانشاه بالای ۲۰ خانوار جمعیت و هزار روستا نیز زیر ۲۰ خانوار جمعیت دارند که جمعیت این روستاها به ۱۰۰ نفر هم نمی رسد . معاون امور عمرانی استانداری کرمانشاه در ادامه با بیان اینکه بر اساس آمارهای موجود جمعیت مولد روستاها در حال پیر شدن است ، گفت : براساس آمارهای موجود میانگین سن روستائیان بالای ۵۰ سال است و درصد بالایی از آنها نیز بیسواد هستند .”
      حال با این ترتیب ، اگر این شیوه در چهار دهه گذشته ناموفق بوده و لابد هزینه های بسیاری نیز داشته آیا بهتر نیست با بررسی روشهای در پیش گرفته فعلی تغییراتی در انجام امور صورت گرفته و از هزینه کردن بودجه های گزاف جهت ترغیب بی نتیجه هموطنان روستایی به ماندن در روستاها دست کشید و این منابع را صرف مشکلات دیگر از جمله اشتغال ، بیکاری ، حل معضلات اجتماعی ، محیط زیست و … کرد که طبعأ کل جمعیت کشور از جمله خود هموطنان روستایی از این تدابیر بهره مند شده و از طرف دیگر از تقابل بین جمعیت روستایی و حیات وحش کشور بمیزان زیادی کاسته خواهد شد ؟ و از سوی دیگر روستاهای خالی از سکنه که حاصل شیوه های نامناسب انجام امور در چند دهه گذشته و همان توسعه آماری و بی حساب و کتاب _ بجای پیشرفت و توسعه پایدار _ بوده است ، نیز احتمالأ بعنوان جاذبه های گردشگری کشور قطعأ متقاضیان بازدید کننده بسیاری در سطح جهان پیدا می کنند ؟!

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  13. کاسپین می‌گوید:

    تا وقتی که به کشتن و از بین بردن گرازها ادمه دهیم گرگ و پلنگ هم به جای گراز به گوسفند و بز حمله می کنند
    غرامت دامداران مظلوم این مناطق رو باید کسانی پرداخت کنند که گراز و قوچ و میش و کل و بز را از بین می برند
    پلنگ تا زمانی که گرسنه نباشد به انسان حمله نمی کند
    غذای پلنگ قوچ و میش و گراز است
    غذای موجود دو پا گوسفند است نه گراز

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 16

  14. سعید می‌گوید:

    از مسئولان عالی سازمان و بخصوص ریاست محترم سازمان محیط زیست عاجزانه تقاضا داریم که بیش از این پیشنهاد فعالان حیات وحش ایران رد بیمه کردن پلنگ ایرانی را معطل ننموده و با توجه به نتایج بسیار مثبت بیمه کردن یوزپلنگ ایرانی نسبت به نهایی کردن بیمه پلنگ اقدام عاجل فرمایند.
    طبق صحبتهایی که با شرکتهای بیمه شده با رقم فوق العاده ناچیزی امکان بیمه کردن پلنگ ایرانی وجود دارد که خسارات وارده به دامداران فورا و به قیمیت منصفانه توسط شرکت بیمه به دامدارن پرداخت شود.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 3

  15. بهزاد می‌گوید:

    سلام . اینطوریکه از عکس ها پیداس پلنگ های این منطقه بسیار زیبا و بزرگ هستند

    امیدوارم هرچه زودتر به بومیان منطقه آموزش لازم داده بشه تا از آسیب دیدگی انسان ها و پلنگ جلوگیری بشه و خسارت دامها پرداخت بشه

    انتظار دارم که محیط زیست بتونه در زمینه حفظ و انتقال ژن این پلنگها موفق عمل کنه ، چونکه با وجود گسترش شهرها راه های انتقال ژن در حیوانات وحشی کم شده.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  16. پنجه طرلان می‌گوید:

    دوستان محیط زیست لطفا هرچه زودتر خسارت زیاندیدگان را جبران فرمائید و نگذhرید به خطر بی افتن این پلنگان زیبا

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  17. رشید می‌گوید:

    خوشحالم از اینکه در منطقه کاغذ کنان جمعیتی از پلنگ باشکوه ایرانی به حیات خود ادامه میدهند و به امید پایداری این گربه سان در سراسر کشور

    تنها نگرانی همه ما پرداخت نکردن خسارت وارده از طرف محdط زیست به دامداران منطقه است

    خدا میداند چه تعدادی توسط همین دامداران از بین رفته

    دیده بان خواهشمندم از جانب ما دوستداران حیات وحش شما اطلاع رسانی نمایید تا اقدامی در این زمینه (پرداخت خسارت) توسط محیط زیست انجام شود

    از شما سپاسگزارم

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 3

  18. همیار می‌گوید:

    تاوان مهاجرت جوانان به شهر و تاوان تمام تحولات ما انسانها را این گونه های ارزشمند باید بدهند…!

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  19. پلنگ هرمزگان می‌گوید:

    همان بهتر که روستاها خالی از جمعیت شود . این موضوع باعث تداوم گونه های نادر حیوانی از جمله پلنگ میگردد . بودن جمعیت جوان در روستاها دستاوردی جز تهاجم به طبیعت و نابودن کردن آن بدلیل فقر مالی و فرهنگی از یک طرف و بیکاری و نداشتن سرگرمی از سوی دیگر میباشد، ای کاش تمامی روستاهای ایران خالی از جمعیت میگردید علی الخصوص عشایر یکجا نشین میگردیدند ، این بهترین راهکار در این وضیعت وخیم میباشد

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 9

  20. محمد عاشق حیات وحش می‌گوید:

    متاسفانه دچار عادت بد غذایی شده اند و احتمالا به دلیل کمبود قلمرو نیز می باشد و برای جدال کمتر با پلنگ های قلمرو دیگر به روستاها نزدیک می شوند ، البته در استان آذربایجان اللخصوص اردبیل روستاهای زیادی هستن که با جمعیت کمتر از چهار ،پنج خانوار حتی روستاهایی با یک ! خانوار نیز در اردبیل وخلخال وجود دارد و روستاهای کم هیاهو و کم سروصدا مستعد حضور گرگ و پلنگ می باشد،

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  21. شهره می‌گوید:

    بخاطر أین که سازمان ح م ز خسارت چوپانهارو نمیده به نظر من مقصر اصلی نابودی احتمالى پلنگ در این منطقه خواهد بود

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 4

  22. aa می‌گوید:

    من نمی دونم چرا هزینه شکار غیرمجاز رو بلافاصله از شکارچی میگیرن ولی خسارتی که پلنگ به دامداران میزنه رو نادیده می گیرن
    بعد که پلنگ رو کشتند به نظر من دیگه فایده نداره که دنبال کسایی باشن که کشتنش چون مسئولین بی توجهی کردن
    به نظر من مسئولین بیشتر به هزینه دریافتی توجه میکنن تا اینکه به نسل پلنگ ها و سایر پستاندارن توجه کنن واقعا مایع تاسف هست

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 1

  23. kooshan می‌گوید:

    با تشکر از آقای محمدرضا مسعود
    اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی بایستی همچنان موضوع را تحت بررسی و نظارت داشته و آن را رها نکرده و بدست سیر حوادث نسپارد که در این صورت نتیجه معلوم خواهد بود ، عجالتأ و برای مدتی با گشت و پایش مستمر و همت محیط بانان گرامی حتی الامکان مانع حمله مجدد پلنگها شده و با وسایل در دسترس آنها را تا بحد کافی دور کنند تا بتدریج از حمله به دامها منصرف و به طعمه های وحشی و در دسترس روی آورند ، آموزشهای ایمنی لازم نیز به اهالی و بویژه دامداران و چوپانها در رابطه با حفاظت از دامها و ترسانیدن و دور کردن پلنگها تا محدوده مناسبی ، ارائه شده و هشدارهای لازم در همه زمینه ها از جمله خودداری از صدمه زدن به پلنگها داده شود ، مراتب هم بطور مرتب به مرکز اعلام شده و لزوم تسریع در روال پرداخت خسارت یادآور گردد تا در صورت َکمبود بودجه لازم از تهران در این مورد اقدام شود ، “س.ح.م.ز.” نیز در اجرای طرح بیمه تعجیل کرده تا زودتر به اجرا درآید . اصولأ عملکرد صحیح “س.ح.م.ز” در اینگونه موارد و با توجه به تدابیر اتخاذ شده و اقدامات انجام گرفته است که نمود پیدا می کند طبعأ اگر در حد مقدور و توان و با جدیت عمل شود آنگاه می توان نحوه عمل را مطلوب ارزیابی کرد البته همانطور که از اظهارات رییس اداره نظارت بر حیات وحش اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی پیداست سعی شده که کوشش و اهتمام لازم صورت گیرد که ضروری است تداوم پیدا کند و اطلاع رسانی کافی در این باره هم ادامه یابد .

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  24. اهورا می‌گوید:

    در عکس سومی به آسانی می شود شکوه و بزرگی و تنومندی بزرگترین گربه سان ایران و بزرگترین پلنگ جهان را دید.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  25. سعید می‌گوید:

    این پلنگ را باید انتقال بدهند به مکان دیگه تا مشکلی بوجود نیامده

    داغ Thumb up 11 Thumb down 11

  26. جمشید از خوی می‌گوید:

    kooshan
    کاربر گرامی:
    با تشکر از یاد داشت شما،
    یکی از دلایل ادغام جهاد سازندگی با وزرارت کشاورزی دلایل مندرج در یادداشت شما بود.!

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  27. ایرانی می‌گوید:

    آخرالزمان که میگن همینه ها! پلنگ ها هم دیگه آماده خور شده اند و حاضر نیستند زحمت بکشند و دنبال کار حقیقی بروند یعنی شکار حیوانات وحشی. خدا کنه فقط این کار اونها باعث نشه آدم ها نسل اونها رو ور بیندازند.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 4

  28. شکارچی می‌گوید:

    این پلنگ دیگه دزد شده. شما هم یه چیزی یاد گرفتید . هی میگید چرای نا مناسب و …. این یکی دیگه خیلی نوبر بود : چوپانهای غیر حرفه ای!!!!! یعنی چی؟
    بدون تعارف: کسی که میخواد محیط زیست رو حفظ کنه باید هزینه یا ضرر کنه، نه دامدار.
    یعنی چی که به این پلنگ کاری نداشته باشید بذارید هرچی گاو گوسفند هست رو پاره پاره کنه که چی؟ نسلش حفظ بشه؟ این دیگه آخر مدیریته.
    تو کشورهای دیگه اولا تمام ضرو و زیان این دامداران رو بالفور و درجا میدهند. ثانیا حیوان رو زنده گیری میکنند و در محیط امن دیگری رها میکنند
    تازه اگه به اهلی خواری عادت کرده باشه میدنش دم تفنگ شکارچی حرفه ای که حداقل یه پولی به محیط زیست برسه.
    حالا ببینم شما چیکار میکنید؟
    کلا یه طرفه میرید به قاضی رسانه هم که قبضه کردید فکر میکنید خدا شما رو برای احیای نسل حیوانات خلق کرده

    داغ Thumb up 1 Thumb down 15

    • kooshan می‌گوید:

      جناب شکارچی ،
      فرمایشات شما متین است اما همانطور که در خبر آمده فقط یک پلنگ نیست که بتوان به راه حل معمول و مطلوب شما که همان بیجان کردن حیوان زنده است متوسل شد پس باید ضمن بررسی ، منطقی و معقولانه عمل کرد بعلاوه همانطور که بدرستی گفته اید حفظ و بقای حیات وحش در گرو صرف هزینه در بسیاری زمینه ها و از جمله موارد اشاره شده توسط شما و همچنین تعقیب و مجازات متخلفین و بویژه کشتارگران حریص و زیاده خواه و غیرقانونی است که در حال حاضر نیز در حد توان و مقدورات کشور انجام می شود ، ضمنأ شما و همفکران تان که همواره شکار جانداران را دارای فوت و فن و مهارت و اصول خاصی می دانید که نزد هر کشتارگری نیست چرا تأکید بر ماهر و کاربلدبودن چوپانان را “نوبر” میدانید شاید از نظر شما فقط کشتار مهارت می خواهد ؟!

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  29. مسعود می‌گوید:

    اینجا دوتا بحث بیان میشه که یکیش خوبه و متاسفانه یکیش خیلی بد، ۱ خوشحالم که پلنگ اونجا هست و زاد و ولد هم میکنه، ۲ اینکه به دام حمله میکنه ممکنه خشم روستاییان رو در بر داشته باشه و اونا دست به کشتن پلنگ بزنند،
    لطفا خسارت وارده به روستاییان رو بدون اندکی صبر پرداخت کنید

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  30. علی حیدری می‌گوید:

    سلام و ابراز احترام ـ بنده این را بارها نوشته ام که برای جلوگیری از حمله وحوش درنده به دامها و مجبور شدن دامداران به کشتن درندگان در جاهای مختلف دنیا از سگ های گله کارآمد استفاده کرده اند مثلا در نامیبیا از نژاد آناتولین شپرد و در آمریکای شمالی از گریت پیرنیز مشابه آنها ـجانوران درنده به گله دارای محافظ بسیار کمتر حمله میکنند ـ به این منابع مراجعه بفرمایید

    Rigg, R. 2001. Livestock guarding dogs: their current use world wide.IUCN/SSC Canid Specialist Group Occasional Paper No 1 [online]

    nal.usda.gov/awic/companimals/guarddogs/guarddogs.htm

    great-pyrenees-club-of-southern-ontario.com/livestock-guardian-dogs.html

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

    • علی می‌گوید:

      دوست عزیز چرا این قسمت از برخورد با حیات وحش در افریقا را میبینید اما صدور پروانه شکار در همون کشور نامیبیا و ایالات متحده که میفرمایید را سانسور میکنید در امریکا سالانه چقدر پروانه شکار پوما صادر میشود ؟

      موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 5

    • محسن رزاقی می‌گوید:

      سلام
      خود ایران هم دارای یک نژاد خوب به نام سرابی است و ترکیه هم که دارای بهترین نژاد است، نژاد نزدیک به سرابی را دارد که اگر اشتباه نکنم با نام کانگال میباشد

      موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  31. فاتح می‌گوید:

    حتی توی خبر هم نوشته که دامدارها میخوان پلنگها رو بکشن…یه لاشه سمی میکنن و میذارن سر راه پلنگها و همینجوری همه رو میکشن..خدا به خیر بگذرونه..خبر بدی بود

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  32. خرس می‌گوید:

    کارشناسان محترم اداره محیط زیست مربوط اگر برای مدتی در منطقه حضور یابنند وبه روشهای مرسوم پلنگها را از روستاها دورکنندوبا دادن امکانات این کار ویاد دادن به روستاهیان میتواند مثمر ثمر واقع شود .درضمن خسارت این عزیزان باید پرداخت شود.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  33. مهاجر می‌گوید:

    واقعا زیبا هستند چقدر هم بزرگ فکر کنم چند قلاده باشن امیدوارم با کمک مسولین و اهالی یه فکر منطقی برای این معضل پیدا بشه

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  34. مهاجر می‌گوید:

    واقعا عکس سومی چه دلی می بره لامصب حیف از بین بروند حیف

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  35. محسن رزاقی می‌گوید:

    سلام :
    خیلی حرف داشتم اما حیف فرست نشد.
    فقط، آی مسولین: التماس میکنم بی تفاوت نباشید…

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  36. غمحسن رزاقی می‌گوید:

    سلام
    دیده بان محترم، لطفا این قضیه را پیگیری نموده و رها نکنید.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  37. حبیب سینائی می‌گوید:

    ضمن تشکر از پرسنل زحمت کش محیط زیست شهرستان میانه و کاغذکنان لازم به ذکر میباشد علی رغم خسارات وارده به روستائیان محترم جای خالی چندین سئوال در میان نظرات دوستان مشاهده میگردد:
    ۱-آیا زمان حمله پلنگ به احشام روستائیان عزیز تالیف دامها در مناطق یاد شده مجاز بوده است؟
    ۲-آیا تا کنون توسط مسئولان استان و شهرستان هیچ جلسه توجیهی در راستای تعامل بهتر میان بومیان و محیط زیست در منطقه برگزار شده است
    ۳-آیا احداث جاده-خط آهن-کارخانه و معدن در منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع کاغذ کنان توجیهی دارد
    ۴-آیا اقدام به کشتار گرازهای وحشی توسط اداره محیط زیست و صدور پروانه شکار گراز در منطقه حفاظت شده و شکار ممنوع کاغذکنان و از بین بردن تنها منبع غذایی قابل دسترس پلنگ در منطقه به بهانه کاهش خسارت به بخش کشاورزی تو جیه زیست محیطی دارد؟
    ۵-آیا خسارت ناشی از حمله های اینچنینی توسط حیوانات وحشی قابل مقایسه با خسارات وارده توسط انسانها به محیط زیست میباشد

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>