یکصد مترمربع از اراضی پارک ملی خجیر رفع تصرف و بنای احداث شده تخریب گردید

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): از سال ۱۳۹۰ حدود یکصد متر مربع از اراضی ملی در حاشیه روستای سعید آباد جاجرود واقع درون محدوده پارک ملی خجیر به تصرف درآمده و داخل آن یک واحد مسکونی احداث شده بود.

رئیس اداره پارک های ملی خجیر و سرخه حصار در این باره گفت: با شکایت اداره پارک های ملی خجیر و سرخه حصار مبنی بر تصرف عدوانی بخشی از ارضی ملی، پرونده ای در این زمینه در دادسرا تشکیل و به جریان افتاد.

امامعلی یگانزاده اظهار داشت: در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگاه عمومی (جزایی) شهرستان پردیس دادگاه با توجه به کیفرخواست صادره از سوی دادسرای عمومی و انقلاب پردیس، گزارش مرجع انتظامی، کارشناسان رسمی دادگستری و سایر محتویات پرونده بزهکاری متهم را محرز و مسلم دانست.

بنابراین دادگاه با استناد به ماده ۶۹۰ قانون مجازات اسلامی مجرم را به تحمل شش ماه حبس تعزیری محکوم نمود.

همچنین دادگاه رای به رفع تصرف و بازگشت اراضی مذکور به وضع قبلی را صادر نمود.

پس از تایید رای در دادگاه تجدید نظر استان تهران و ارجاع پرونده به واحد اجرای احکام، دو روز قبل نیروهای یگان محیط زیست پارک ملی خجیر در حضور مامورین کلانتری جاجرود جهت اجرای حکم در محل حاضر شدند.

با توجه به صعب العبور بودن محل احداث ساختمان و عدم امکان عبور لودر، محیط بانان ساختمان مذکور را که پیش از این تخلیه شده بود بصورت کامل تخریب نمودند.

متاسفانه در دولت قبل بخش های زیادی از ارضی ملی در منطقه حفاظت شده جاجرود به اشکال مختلف توسط افراد سودجو تصرف گردید.

از سال ۱۳۹۲ و با تغییر مدیریت در اداره پارک های ملی خجیر و سرخه حصار، ممانعت از تصرف اراضی و ساخت و ساز جدید و همچنین برخورد قاطع با متصرفین در دستور کار این اداره قرار گرفت.

در همین راستا از دیماه ۱۳۹۲ تاکنون بیش از ۳۰ هزار مترمربع از اراضی ملی واقع در منطقه حفاظت شده جاجرود و پارکهای ملی خجیر و سرخه حصار که در سال های گذشته در قالب دیوارکشی، فنس کشی، کاشت درخت و ایجاد باغ شخصی، احداث استخر، احداث ویلا، مغازه و کارگاه به تصرف غیرقانونی درآمده بود باتلاش و پیگیری های اداره مذکور رفع تصرف و تخریب شده و به اراضی ملی بازگشته است.

همچنین تعدادی پرونده تصرف دیگر در محدوده پارک های ملی خجیر و سرخه حصار و منطقه حفاظت شده جاجرود در مراجع قضایی در جریان است که به محض اتمام رسیدگی و صدور رای، کلیه اراضی مربوطه از متصرفان خلع ید خواهد شد.

+38
-120
  

9 دیدگاه

  1. امیر می‌گوید:

    متاسفانه سازمان محیط زیست باید از یک طرف با مردم محلی درگیر باشد از طرف دیگه با ارگانهای نظامی که اقدام به فنس کشی و تصرف زمین می کنند!

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 3

  2. اهورا می‌گوید:

    زنده باد محیط بانان ارجمند

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 4

  3. همیار می‌گوید:

    به این میگن یک رئیس با وجدان و لایق…

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 5

  4. hamid palangi می‌گوید:

    عجب شیر تو شیری شده است. هرکی‌ هرجا رو میتونه تصرف می‌کنه.چرا این افراد جریمه نمیشوند، جریمه برای ضرر و زیان به محیط زیست. رفع تصرف و خراب کردن این بناها کلی‌ وقت، پول و انرژی از سازمان محیط زیست مصرف می‌کند. ۶ ماه حبس تعزیری به نظر کافی‌ و بازدارنده نمی‌باشد.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

  5. حسن می‌گوید:

    همش صد متر ،امیدوارم تخلفات چند صد هکتاری هم همین جور پیگیری بشه

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 2

  6. محمد عاشق حیات وحش می‌گوید:

    امان از دولت پاکدست ،کاری کرده که سالها بعد هم به یادش باشیم!

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  7. وحید.ب می‌گوید:

    یکصد متر مربع !
    در مقابل آن کاره های معلوم الحال هکتار هکتار زمین و کویر و دریا و کوه وجنگل را سند میزنند
    کاش جدیتی که آن مامور زحمتکش در بریدن تیرآهن داشت در همه عرصه ها و توسط عزیزان دیگر هم مشاهده میشد و همچنین حداقل برای بریدن تیرآهن از عینک مخصوص استفاده میکرد چون تشعشعات حین برش بسیار خطرناک هستند

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 1

  8. شاهین می‌گوید:

    آفرین بایستی در حوزه محیط زیست برخوردها جدی و بدون اغماض باشد
    متاسفانه سالها محیط زیست و منابع طبیعی کشور تقریبا رها بوده ، بنابراین در برابر برخوردها ممکن است مقاومتهای زیادی صورت گیرد ولی باید دانست که وضعیت منابع طبیعی کشور به مرز قرمز رسیده و اگر برخورد جدی و سریع صورت نگیرد آینده مبهمی در انتظارمان خواهد بود!

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  9. محسن رزاقی می‌گوید:

    سلام
    مرحبا … درود بشما…
    پیرو از فرمایشات مقام معظم رهبری زمین خواری باید ریشه کن شود…

    داغ Thumb up 4 Thumb down 5

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>