عامل شکار غیرمجاز یک کل وحشی در حاشیه پارک ملی لار دستگیر شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): ظهر روز چهارشنبه ۹۴/۹/۲۵ نیروهای یگان محیط زیست پارک ملی لار حین گشت و کنترل متوجه صدای شلیک گلوله در ارتفاعات حاشیه پارک شدند.

سرپرست پارک ملی لار در این باره گفت: محیط بانان به جست و جو و دوربین کشی پرداخته و در آستانه تاریک شدن هوا دو شکارچی متخلف را در ارتفاعات برفگیر پلور مشاهده نمودند.

زندی اظهار داشت: متخلفین که متوجه حضور مامورین شده بودند با استفاده از تاریکی هوا به سمت پلور حرکت کرده و از منطقه خارج شدند.

محیط بانان نیز رد شکارچیان را در برف دنبال کرده و متوجه شدند که متخلفین وارد ویلایی در پلور شده اند. بنابراین ویلای مذکور را محاصره نموده و سپس موضوع را با دادستان مطرح نمودند.

محیط بانان پس از هماهنگی با دادستان و اخذ نیابت قضایی به همراه مامورین کلانتری وارد ویلای مذکور شده و به تفتیش این مکان پرداختند.

در بازرسی از این ویلا اجزای بدن یک کل وحشی تازه شکار شده به همراه یک اسلحه شکاری پنج تیر و تعدادی فشنگ و مهمات کشف و ضبط و یک متهم در این رابطه بازداشت گردید.

یکی از متخلفین پیش از رسیدن مامورین بخشی از گوشت و اجزای بدن شکار را از منزل خارج کرده بود.

شکارچی متخلف پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی گردید.

متهم صبح امروز (شنبه ۹۴/۹/۲۸) ضمن اعتراف به جرم، مبلغ یکصد میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز یک کل وحشی را به حساب دولت واریز و فیش مربوطه را به دادگاه ارائه نمود.

همچنین متهمین علاوه بر پرداخت ضرر و زیان وارده به محیط زیست محیط زیست، در دادگاه به جرم صید و شکار غیرمجاز جانوران وحشی محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۱ قانون شکار و صید به حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم خواهند شد.

بر اساس ماده ۱۴ قانون شکار و صید، اسلحه و ادوات کشف شده تا اتمام رسیدگی به پرونده و تعیین تکلیف از سوی دادگاه، توقیف و در اختیار اداره محیط زیست می باشد.

مقام قضایی می تواند با استناد به ماده مذکور و ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی نسبت به ابطال مجوز حمل سلاح کشف شده اقدام و دستور مصادره اسلحه مربوطه به نفع دولت را صادر نماید.

+9
-32
  

9 دیدگاه

  1. پرنده مهاجر می‌گوید:

    جهالت و نادانی یه عده تازه به دوران رسیده و تفنگ و شکار ندیده بدجوری داره بر پیکره نیمه جان حیات وحش این سرزمین نیشتر میزنه
    الان موقعی رسیده که سازمان باید با آموزش و تبلیغ سطح آگاهی جوامع محلی و بومی رو بالا ببره
    خیلیا واقعا نمیفهمن کم شدن نسل یک حیوان یعنی چی
    س ح م ز لطفا کاری بکن

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 3

  2. جمشید از خوی می‌گوید:

    در حالیکه در اوج سرمای زمستان و کمبود علوفه جهت تعلیف ، گزیده تر بود تا با تهیه حداقل یک بسته علوفه خشک، قدمی ولو ناچیز در جهت ترویج فرهنگ حمایت و حفاظت بر داشته شود که بی شک بازتابی بسیار وسیع تر در شبکه ها و رسانه ها پیدا میکرد تا چفیه بر سر کشیدن.!
    امان از برهوت معرفت!!!

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 5

  3. کاسپین می‌گوید:

    امیدوارم قاضی محترم اشد مجازات را برای این شکارکش در نظر بگیرد .

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 8

  4. محمد مهدی غلامی می‌گوید:

    خدا حفظ کنه ایشالا محیط بانارو

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 7

  5. امیر تهران می‌گوید:

    دم محیط بانای لار گرم .اینا بچه های همون پلور و اب اسک ند که یواشکی تو این هوا میرن بالا شکار میزنند مسیرم خوب بلدند..هرچند بازم میرن شکار بومی های اون منطقه ولی همین که یکیشونو بگیرین و مجازات سنگین کنید کمتر جرات میکنن که سمت لار و کوههای اطرافش برن . بازم خوشحال شدم از این خبر.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  6. kooshan می‌گوید:

    در رابطه با این تخلف از طرف نیروهای  «س. ح. م. ز.» یعنی محیط بانان گرامی اقدام لازم صورت گرفته و پیگیری قضایی تا صدور حکم متناسب در محدوده قوانین موجود فعلی هم انجام خواهد گرفت. باید اشاره کرد که با افزایش کاربرد فناوریهای نوین ارتباطی بخصوص طی دهه اخیر در کشور و شیوه های سریع و گسترده اطلاع رسانی و نیز با توجه بر تأکید دولت فعلی بر مفاهیم زیست محیطی ، اخبار و رویدادهای زیست محیطی هم بیشتر از گذشته در منظر و دیدگاه علاقمندان این عرصه که بیشتر از این فناوریهای ارتباطی استفاده می کنند فراهم آمده است اما تا رسیدن به شرایطی که حساسیت فراگیر و گسترده اقشار مردم نسبت به این خبررسانی ها ایجاد شود،  فاصله زیادی وجود دارد و از این روست که با وجود در گرفتن مباحث داغ در بین علاقمندان فضای مجازی ، در واقعیت و در سطوح مختلف اجتماعی  فرضأ اخبار کشتار بیرویه پرندگان در شمال و جنوب کشور و آمار بالای تخلفات شکار وصید در نقاط دیگر و سایر رخدادها آنطور که باید و شاید مورد توجه افکار عمومی و اقشار قابل توجهی از مردم قرار ندارد و اینگونه عملکردهای بیرویه و بی ملاحظه و مخرب همچنان با وسعت قابل توجهی ادامه دارد که لازم است با درپیش گرفتن برنامه ها و شیوه های مبتنی بر پیشرفت و توسعه پایدار و نیز همت و جدیت علاقمندان و فعالین این حوزه تغییرات مطلوب در این زمینه بتدریج ایجاد شود ضمن اینکه این نکته مهم لازم است مدنظر علاقمندان محیط زیست و حیات وحش قرار گیرد که همگانی شدن آگاهی عمومی و اولیه در ارتباط با اهمیت و نقش طبیعت در تداوم حیات و زندگی سالم مردم و لزوم رفتار معقول و ضابطه مند و همراه با درنظر گرفتن ملاحظات دینی،  انسانی و اخلاقی با سایر جانداران و دیدگاه مثبت آنان نسبت به فعالیتهای مرتبط با این موضوعات که توسط مراجع رسمی و دولتی و نیز علاقمندان و سازمانهای مردم نهاد صورت می گیرد  کفایت می کند.
    بنابراین علاقمندان این عرصه ضمن حمایت و استقبال از تدابیر اتخاذ شده و اقدامات انجام گرفته از سوی مراجع رسمی و قانونی بویژه دولت و «س. ح. م. ز.» بهتر است از شرایط مناسبی که دولت و  «س. ح. م. ز.»  بمنظور آماده کردن مقدمات و بستر لازم برای مشارکت علاقمندان و سازمانهای مردم نهاد در امر حفاظت محیط زیست و حیات وحش مهیا کرده بهره مناسب را ببرند و در درجه اول با دقت نظر در دیدگاهها و پیشنهادات مطرح شده،  بر سر مجموعه ای سودمند و قابل اجرا و پذیرش عمومی از آنها به تفاهم و توافقی قابل توجه برسند و بدین ترتیب تمایل و تصمیم خود را بر فعالیت و مشارکت جدی  در این ارتباط و همچنین  همراهی و همکاری و موافقت خود با اقدامات اعلام شده و مثبت و سازنده دولت و «س. ح. م. ز.»   را در این زمینه  نشان دهند. و در مرحله  بعد با استفاده از تسهیلات در نظر گرفته شده توسط مراجع فوق به تقویت تشکلهای موجود یا ایجاد «سمن» های فعالتر و فراگیرتر و کارآمد و مجهز به دانش و آگاهی و مسئولیت پذیری بایسته همت گمارند.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  7. وحید.ب می‌گوید:

    برای یک کار تحقیقاتی شخصی اجازه نمیدادند و هزاران جور دلیل میبافند که نمیتوانیم اجازه بدهیم وارد پارک شوید و دست آخر با دوصد تعهد و هزارجور منت حاضر میشوند آنوقت یکی مثل این آقا

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  8. شاهین می‌گوید:

    توقیف سلاح شکاری و لغو جواز حمل متخلف بایستی مد نظر قاضی محترم پرونده باشد

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  9. محسن رزاقی می‌گوید:

    باسلام
    من نیز به نوبه خودم، طبق ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی ابطال مجوز حمل سلاح متخلف و دستور مصادره اسلحه را از قاضی محترم پرونده خواستارم.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>