توضیحات اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان در خصوص یک گزارش

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به دنبال انتشار گزارشی با عنوان «صید غیر قانونی و خرید و فروش علنی انواع پرندگان وحشی در خوزستان ادامه دارد» اداره کل حفاظت محیط زیست استان خوزستان اقدام به انتشار جوابیه ای نموده است که عینا بشرح زیر منعکس می گردد:

احتراماً در پاسخ مطالب چاپ شده در پایگاه خبری دیده بان با موضوع ((صید غیر قانونی و خرید و فروش علنی انواع پرندگان وحشی در خوزستان ادامه دارد)) جوابیه این اداره کل جهت روشن شدن افکار عمومی به حضور ارسال می گردد.

خواهشمند است دستور فرمایید تا مطالب در سایت قرار گیرد. به اطلاع خوانندگان و دوستداران محیط زیست می رساند درج این خبر که هر روز صبح لاشه صدها پرنده مهاجر از گونه های مختلف اعم از حمایت شده و غیره در بازار شهرهای شادگان و اهواز فارغ از هرگونه برخورد و نظارتی از طرف اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان و در فاصله کمى از این اداره به فروش می رسند؛ کذب محض بوده چرا که محیط بانان خوزستان همواره در راه حفاظت از انفال و زیست بوم استان از کوچکترین حادثه چشم پوشی ننموده اند و گواه آن همین مجروحین و مصدومین محیط بان خوزستان که در برخورد با متخلفین شکار و صید بالاترین آمار جان فشانی را در راه حفاظت از محیط زیست بخود اختصاص داده اند، می باشد.

درج این تصاویر توسط شخصی صورت می گیرد که خود را دوستدار  و فعال محیط زیست می نامد و برای فریب افکار عمومی تصاویر آرشیوی با قدمت چند ساله صید با سم را به نمایش می گذارد. باید گفت که در اکثر موارد متخلفین دستگیر و به مراجعه قضایی معرفی شده اند  و اگر این حوادث مربوط به زمان حال بوده چرا این دوستدار و فعال محیط زیست، گزارش و تصاویر را به اداره کل محیط زیست استان ارائه نداده اند تا برابر قانون با متخلفین برخورد شود.

در بخش دیگری از مطالب، درج شده که ((شیوه غیر اخلاقى صید بوسیله مسموم کردن پرندگان، باعث کاهش چشمگیر جمعیت انواع پرندگان استان خوزستان شده است)). بنابر تایید تمام روسای واحدهای تابعه محیط زیست خوزستان در شش ماه گذشته هیچگونه گزارشی از سم ریزی و صید پرندگان با این شیوه غیر اخلاقی گزارش نشده و تنها مورد گزارش شده مربوط به فروردین ۹۴ بوده که این اداره کل بواسطه صداقت در اطلاع رسانی در همان زمان خبر را منتشر نموده که در سایت دیدi بان محیط زیست نیز به همان تاریخ چاپ گردیده است.

ضمناً خاطر نشان می سازد که از ابتدای سال تاکنون محیط بانان این اداره کل موفق به دستگیری  ۵۰۸ نفر متخلف شکار و صید شده اند و همه متخلفین جهت پیگیری مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی گردیده اند که نشان از اقتدار این اداره در برخورد با متخلفین دارد.

با امعان نظر به مشکلات موجود در حوزه محیط زیست، درج مطالبی این گونه که تنها با اهداف غرض ورزانه شخصی انجام می شود نه تنها کمکی به حفاظت از محیط زیست نمی نماید بلکه باعث دلسردی زحمتکشان عرصه محیط زیست می گردد. کسانی که جان خود را در راه حفاظت از زیست بوم منطقه به خطر انداخته و در این راه بدون کوچکترین چشم داشتی و به واسطه علاقه به محیط زیست از هیچ گونه جانفشانی دریغ نکرده اند.

روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان

+411
-379
  

32 دیدگاه

  1. مهراب از اراک می‌گوید:

    احسنت. ممنون که اطلاع رسانی کردید.
    محیط زیست غنی خوزستان نشان دهنده وجدان کاری مسئولین و محیط بانان این استان هست

    داغ Thumb up 14 Thumb down 27

    • گرگعلی می‌گوید:

      مهراب عزیز از اراک سلام
      لطفا انقد خوش بین نباشید
      حادثه کشته شدن توله خرس رو در شمال استان خوزستان که یادتون هست و جوابیه عجیب محیط زیست استان خوزستان در مورد سقوط خرس از کوه !!!!!!!
      و همچنین این لینک خبر رو از پاییز همین امسال از همین استان برای شما و دوستان عزیز در سایت گذاشتم چون دیدم دیده بان نذاشت با عرض پوزش از دیده بان در سایت خبری صراط نیوز که حتما ببینید.
      http://www.seratnews.ir/…/ماهیگیری-با-برق-در-جنوب-ایران

      پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 0

    • بهرام می‌گوید:

      متاسفم برایت که همه حقایق خوزستان را نمی دانی

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  2. شاهین می‌گوید:

    واقعاً عجیب هست!
    به هر حال ممنون از جوابیه اداره کل محیط زیست استان خوزستان امیدواریم همانطور باشد که در این جوابیه منتشر شده است!
    از همه محیط بانان عزیز هم سپاسگزاریم

    داغ Thumb up 13 Thumb down 13

  3. رد پا برجا نگذار می‌گوید:

    امیدوارم اوضاع خوب باشه اونطرف!

    فکری به حال مازندران بکنید بابا!

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 3

  4. متاثف می‌گوید:

    به نظرتون راسته…..؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 0

  5. پرنده مهاجر می‌گوید:

    حالا ما حرف کیو باور کنیم

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  6. amin می‌گوید:

    چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است
    هر کس باور نداره میتونه بره از نزدیک ببینه

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 0

  7. حسن می‌گوید:

    ظاهرا این اقا رو میشناسند خب علیهش اقامه دعوا کنید اگر راست میگید

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  8. مائده می‌گوید:

    من خوزستانی هستم و اهواز زندگی میکم
    من خود شاهد فروش پرندگان وحشی در بازارهای روز بودم
    همچنین شاهد یک نفر بومی در حین شکار پرنده شکاری در اطراف مرز شلمچه

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 1

  9. وحید.ب می‌گوید:

    اگر شخصی با ادعای دانشجو و فعال محیط زیست این گزارش را برای شما تهیه کرده پس باید پاسخگو باشد
    البته اینکه سازمان و ادارات تابعه اش تا به حال هیچ قصوری را در حمایت از محیط زیست این مرز و بوم مرتکب شده یا نشده اند را عاقلان میدانند و دیگر نیاز به استفساریه نیست.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 3

  10. بنده خدا می‌گوید:

    نه اون دوست عزیز نه این آقایون محترم هیچکدام دلشان برای محیط زیست بیچاره نمیسوزه. اینا همه با هم جنگ دارن و به خون هم تشنه اند اونوقت توقع دلسوزی برای محیط زیست داریم. واقعا که مسخرست

    داغ Thumb up 2 Thumb down 7

  11. میش مرغ می‌گوید:

    چرا هیچ خبری از دستگیر شدگان إرسال نمیکنید پس؟
    لطفا از بازار فیلم بگیرید و به دیده بان بفرستید.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  12. kooshan می‌گوید:

    قبل از هر چیز لازم و مهم است که آقای « رضا نیک فلک – دانشجو و فعال محیط زیست» که قبلأ نیز گزارشی از ایشان در همین رابطه در دیده بان منتشر شده است پاسخ روشن خود و توضیحات لازم را ارائه بفرمایند.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  13. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    یه گزارشگر مستقل بفرستید تا تحقیق کنه
    ببینیم کی راست میگه

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  14. علی می‌گوید:

    فکر کنم دیده بان هم باید در مورد خبر های که بهش می رسه تحقیق کنه بعد اطلاع رسانی کنه

    داغ Thumb up 5 Thumb down 9

  15. محسن رزاقی می‌گوید:

    سلام
    زحمت و تلاش محیط بانان عزیز که همیشه به ما صابت شده است. هر کس که صادقانه داره کار میکنه بهش خدا قوت میگم و ازش میخوام دلسرد نشه. جا داره که ازشما و محیطبانان زحمتکش تشکر کنم که اگر این عزیزان نبودند معلوم نبود چه بر سر حیات وحشمان آمده بود.
    اما خیلی از دوستان از اتفاقات ناگواری در منطقه سخن گفته اند، به هرحال بما حق بدهید که بعنوان دوستدار حیات وحش نگران باشیم، بالاخره خوزستان منطقه ای نیست که با چنین غنای حیات وحشی بی تفاوت بشه ازش گذشت. و من فکر میکنم شما باید انعطاف داشته باشید و وجود این تنش ها در کار دور از انتظار نیست.
    و هم اگر دوستی حرفی یا گزارشی از منطقه عنوان کرده شاید نیتش خیر بوده و باید انتقاد پذیر باشیم و ازش بطور مسالمت آمیز حسن همکاری را بخواهیم.
    من که هنوز نگرانم، ولی از هر کسی که صادقانه داره کار میکنه سپاس گذارم و انشاالله که از این به بعد شاهد اخبار خوب وآسایش و آرامش حیات وحش در این منطقه باشیم من که نگرانم و انتظار پیگیری و اخبار جدید این منطقه بی نظیر را دارم.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  16. گرگعلی می‌گوید:

    دوستان سلام
    نمیدونم چرا با این جوابیه اداره محیط زیست خوزستان یاد حادثه سقوط توله خرس در این استان افتادم و جوابیه صادر شده

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  17. امین از اهواز می‌گوید:

    من اهواز زندگی میکنم و این تصاویر همش واقعیت داره تو بازار کیان که به اداره کل سازمان حفاظت از محیط زیست هم نزدیکه هر روز دارن پرنده میفروشن واقعا” هم هیچ برخوردی نمیشه اگه میشه پس این پرندها تو بازار چیه اینا هم دروغه؟؟؟؟؟

    من به شخصه چند بار با اداره تماس گرفتم و گزارش دادم که بعد از چندبار تماس به من گفتن ما نمیتونیم بریم تو بازار درگیری پیش میاد و از این حرف ها

    دوستان همین الان اگه برین بازار میتونین هر چقدر اردک وحشی میخواهید بخرین

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 0

  18. رشید می‌گوید:

    بنده مطمءن هستم که جوابیه محیط زیست خوزستان برای فرار از کوتاهیهایی که در حفاظت و برخورد با متخلفین بومی انجام داده این جوابیه را صادر کرده !!!

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 0

  19. من می‌گوید:

    سلام
    بسه بابا بخدا سالی +۵۰ تا بالابان و بحری فقط از خوزستان میره به قطر و امارات ، اونوقت۵۰۸ متخلف گرفتید هیچی نگفتید؟ شکارچی یک خرگوش رو میگیرید کلی توضیحات و عکس و . . . ارائه میدید اونوقت برا ۵۰۸ تا هیچی؟ اینهمه هوبره هایی که امسال گرفتید چی شد بعد تیمار؟ ما که امسال گزارش گرفتن ۲۰-۳۰ تا هوبره زنده از شکارچی و تنها آزاد سازی یدونشو دیدیم اونم پریروز

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  20. مسافر زمین می‌گوید:

    مسئول محترم روابط عمومی استان خوزستان
    به نظر من صحیح نیست به جای پاسخگویی در مقابل وظایف و سوالات مطرح شده در مورد عملکرد آن اداره کل محترم به افرادی که اقدام به تهیه گزارش مینمایند حمله کنید. از طرفی منابع تهیه خبر در مورد اتفاقاتی که در استان خوزستان در حال وقوع است بسیار متنوع هستند که سایت دیدبان محیط زیست یکی از آنهاست کافیست چنانچه وقت ندارید که سری به زیستگاههای استان خوزستان بزنید حداقل اندکی به خود زحمت دهید و موضوعات مرتبط با وضعیت محیط زیست خوزستان را در اینترنت جستجو کنید و یا از مراجعه کنندگان و مردم عادی پرس و جو نمایید. لذا به نظر من با توجه به گستردگی منابع اطلاع رسانی در زمان حاضر، سعی در کتمان واقعیات از دید مردم امری بسیار عبث و بیهوده است و شایسته است که آن اداره کل محترم در جهت رفع این معضلات و خدمت به مخلوقات خداوند و خلق خدا تلاش نماید تا کتمان آن

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  21. کاسپین می‌گوید:

    محیط زیست خوزستان
    لطفا و محض رضای خدا اینقدر خودتان را توجیه نکنید
    ما بارها این وقایع تلخ را شاهد بوده ایم
    برخى افراد در فریدونکنار و خوزستان مرتکب جنایاتی در حق طبیعت شده اند که هیچگاه فراموش شدنی نیستند
    آنهم به خاطر اشتغال زایی کاذب

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 0

  22. حق گو می‌گوید:

    اینان فقط میخواهند به صندلیهایشان تکیه دهند و هر کس هرکاری بخواهد انجام دهد هیچ گاه با بومیان ومحلیها که دراصل مخربترین دلیل نابودی حیات وحش میباشند وارد عمل نمیشوند و فقط بدنبال شلیک گلوله ای توسط تفنگ بدستانی هستند که شاید بومی نباشند .دیگر آن دوره ها گذشته که با اسب نامه به یکدیگر میرساندند .به اندازه ای اطلاع رسانی در حال حاضر پیشرفت کرده که در یک ثانیه در تمام دنیا میتوان گزارش و عکس وفیلم پخش نمود اینان میخواهندبه قول بعضیها ببخشید قضیه را ماست مالی کنند .

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 0

  23. OMiD می‌گوید:

    آنچه که عیان است چه حاجت به بیان است!
    توی بازارهای کیان و عبدالحمید اهواز هر پرنده ای بخوای هست: انواع مرغابی و اردک، طاووسک، سار، چنگر و…
    هر کس بره به عینه میبینه
    سازمان محیط زیست خوزستان چرا خودتو میزنی به کوچه آلوچه؟؟!!!

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 0

  24. ali می‌گوید:

    با سلام خدمت روابط عمومی اداره کل حفاظت محیط زیست خوزستان
    همه چی دروغ کذب است به جزء گفتار شما
    یه سر به بازار کیان و شهر شادگان و تلاب هورالعظیم بزنید ببیند چقدر پرنده کشته شده به وسیله سم و تور هست

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 0

  25. امیر تهران می‌گوید:

    انشالاه که راست بگیدولی من فکر نمیکنم

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  26. بهرام می‌گوید:

    ضمن تشکر از افراد دلسوز سازمان محیط زیست
    از شما بعید بود این خبر را کذب محض و فریب افکار عمومی و تصاویر را آرشیو با قدمت چند ساله بنامید.
    کافی بود سری به بازار کیان در چند صدمتری سازمان محیط زیست استان خوزستان بزنید تا شاهد زنده این تصاویر باشید.
    سازمان محیط زیست خوزستان این فروش دستجمعی پرندگان در انظار عموم را کذب بنامد پس کشتار حیات وحش در خارج از شهر و در دیگر مناطق را چه میگوید؟
    من نیز بعنوان یک علامند به طبیعت این مطالب را با رئیس قبلی یگان در میان گذاشتم ایشان علاوه بر قبول آن دلالیلی را بعنوان مشکلات پیش رو عنوان کردند از جمله خطر در گیری
    از عزیزان محیط زیست خواستار برخورد منصفانه تر هستم و حل مشکل نه پاک کردن صورت مسئله
    گیرم با این جوابیه ما را نیز فریب دادید وجدان خودتان را چه می کنید !

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 0

  27. محمدعلى الله قلى می‌گوید:

    قدرت انکار مسئولین محیطزیست خوزستان حیرت انگیز است.
    چه به روز ما آمده که این چنین راحت…
    مایه تأسف است که ایشان منکر صد در صد بازارى میشوند که در فاصله نزدیک اداره محل کارشان، بلااستثنا هر روز فعال بوده است و لاشه صدها اردک بلوطى و مرمرى و طاووسک و فلامیگو و سایر گونه ها اظهر من الشمس روزانه در این بازار ناثواب معامله و عرضه میشوند.

    نویسنده محترم گزارشى که اداره محیطزیست خوزستان ایشان را دروغگو معرفى کرده اند با هزینه شخصى به محل هاى دام گذارى در باقیمانده نیمه جان هورالعظیم میرود و وظیفه ادارات محیطزیست استان را شخصا و به شکل انفرادى انجام داده و دام هاى صید گروهى پرندگان را از زیر آب بیرون میکشد و جمع آورىو منهدم مینماید. (مستند)

    به کدامین منطق براى توجیه اهمال و عملکرد ضعیف (بخوانید صفر) و به جاى قدردانى از زحمات آقاى نیک فلک اینگونه ایشان را هدف جوابیه زشت و سراسر غیر واقعى قرار میدهید.

    آقاى نیک فلک هر روز رأسا بازار مذکور را رصد میکند و با وجود تمامى خطرات، روزانه از این بازار عکس میگرند.

    در حال حاضر در اداره محیطزیست شهرستان خواف در استان خراسان رضوی هستم.
    از ابتداى سال تا کنون ٣٢١ مورد تخلف توسط یگان چهار نفرى این اداره به مراجع قضایى این شهرستان کوچک معرفى شده است و ششصد و هجده میلیون تومان هم مطالبات ضرر و زیان دریافت گردیده، عملکردى که شما از آن با افتخار یاد میکنید و میفرمایید در کل استان پهناور خوزستان با چندین اداره۵٠٠ مورد کشف و ضبط تخلف داشتید و اینک با دیدن مستندات و گزارش هولناک نسل کشى علنى حیات وحش دلسرد هم شده اید.

    هرگز با تهمت زدن و وارونه نشان دادن واقعیت نمیتوان منکر وضعیت آشکار موجود شد.

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 1

  28. امیر سرخه می‌گوید:

    دوستان عزیز
    جهت مشخص شدن واقعیت،هر روز صبح یه سری به بازار کیان اهواز بزنند تا واقعیت مشخص شود!!!!!!
    روزانه صدها پرنده ی در حال انقراض و حفاظت شده ملی و بین المللی در این بازار بفروش میرسد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>