سه شکارچی دارای پروانه به جرم شکار بیش از تعداد مجاز به دادگاه معرفی شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): جشنبه گذشته (۹۴/۱۰/۳) نیروهای یگان محیط زیست شهرستان دامغان در استان سمنان حین گشت و کنترل در مناطق آزاد دیباج سه شکارچی را مشاهده نمودند که مشغول شکار پرنده بودند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست دامغان در این باره گفت: محیط بانان جهت بررسی موضوع وارد عمل شده و متوجه شدند که شکارچیان دارای پروانه شکار پرندگان وحشی هستند.

فرامرز اسفندیاری اظهار داشت: بررسی پرنده های شکار شده توسط شکارچیان نشان می داد که سه عدد کبک بیشتر از حداکثر مجاز در پروانه و چهار کبوتر وحشی نیز بصورت غیر قانونی شکار کرده اند. (در سال جاری پروانه شکار جهت کبوتر وحشی صادر نمی شود.)

متخلفین با همکاری عوامل کلانتری ۱۷ دیباج دستگیر شده و پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی شدند.

متهمین با دستور مقام قضایی یک شب را در بازداشت بوده و سپس با قرار وثیقه تا زمان تشکیل دادگاه آزاد شده اند.

متهمین روز سه شنبه ۹۴/۱۰/۱ مبلغ ۶,۴۰۰,۰۰۰ ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز سه عدد کبک و چهار کبوتر وحشی را به حساب دولت واریز و فیش مربوطه را به دادگاه ارائه نمودند.

متهمین علاوه بر پرداخت ضرر و زیان وارده به محیط زیست محیط زیست، در دادگاه به جرم صید و شکار غیرمجاز جانوران وحشی محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۱ قانون شکار و صید به حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم خواهند شد.

بر اساس ماده ۱۴ قانون شکار و صید اسلحه ها و ادوات کشف شده از متخلفین تا اتمام رسیدگی به پرونده و تعیین تکلیف از سوی دادگاه، توقیف و در اختیار اداره محیط زیست می باشد.

+3
-109
  

22 دیدگاه

  1. DORNA می‌گوید:

    انتظار رفتار قانونمند داشتن از شکارچی، خوش بینی افراطی ست!

    پر طرفدار Thumb up 101 Thumb down 70

  2. داریوش 2016 می‌گوید:

    اینهم از دسته گل سازمان محیط زیست که به آب داد ما همون اول گفتیم اینطوری میشه

    پر طرفدار Thumb up 85 Thumb down 58

    • ایلیا می‌گوید:

      چه ربطی داره دوست عزیز به خاطر تخلف یک نفر داری کل سیستم توزیع پروانرو زیر سوال میبری .کسی انتظار نداره هیچ تخلفی صورت نگیره و این کاملا طبیعیه از این موارد تو هر صنفی وجود داره در ضمن اونی که میخواد خلاف کنه کار خودشو میکنه چه با پروانه چه بی پروانه.

      داغ Thumb up 54 Thumb down 59

  3. امیرعلی می‌گوید:

    نوش جونشون ، وقتی پروانه میگیرین حداقل به اصول مندرج شده که باید پایبند باشین !!!

    پر طرفدار Thumb up 72 Thumb down 21

  4. امیر امینی می‌گوید:

    این کار سازمان است. مقصر رییس سازمان است. اوست که مجوز ورود این اجامر را به طبیعت صادر کرده است. رییس سازمان محیط زیست جانداران مفید این کشور را به ثمن بخس به این متجاوزین فروخته است . من اگر زیر سند فروش جانداری مفید مانند کبک را به این موجودات مضر امضاء کرده بودم ،خودم را از کوه پرت می کردم.
    خانم ابتکار این چه کاری بود که شما کردید؟!!!!شما چه حقی دارید که جانداران سرزمین ما را در ازای دریافت پول به چنین سرنوشتی محکوم کنید؟!!!
    این نا کسان را بایست از طبیعت دور نگاه داشت . طبیعت به این موجودات حق حیات بخشیده است ،شما خود را در چه جایگاهی می بینید که به حیات این موجودات پایان می دهید؟!!!
    معصومه ابتکار مسبب خلق این فجایع است که در عکس های فوق می بینیم .
    شکارچی موجود مخربی است که تاب دیدن موجود زنده را ندارد و در کمال بی رحمی هر جنبده ای را از بین می برد . این افراد را بایست از طبیعت محتضر ایران دور نگه داشت.
    انسان امروز بیش از سهم خود از طبیعت برداشت کرده و دیگر هیچ حقی ندارد که به طبیعت بیش از این تعدی کند . پس باید دست این گونه افراد را از طبیعت کوتاه کرد.

    پر طرفدار Thumb up 64 Thumb down 40

  5. علی می‌گوید:

    باور کردنی نیس که جریمه ی شکار کبوتر ۱۰ هزار تومن باشه و نسبت به گذشته جریمش کمتر شده باشه
    واقعا این گرون شدنه؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 56 Thumb down 24

  6. reza می‌گوید:

    دیدین شکارچی قانونی هم کارهای غیر قانونی میکنه.
    کلا ذات شکارچی اینه طمع داره.
    باید جلوی شکار گرفته بشه .
    باید نیروهای سازمان اضافه بشه.
    باید گشتها بیشتر بشه.

    پر طرفدار Thumb up 60 Thumb down 32

  7. reza می‌گوید:

    چرا اجازه شکار میدین وقتی نظارت ضعیفه.
    چرا باعث نابودی طعمه های گوشتخواران کوچک و بزرگ و منقرض شدن آنها به دلیل کمبود غذا را رقم می زنید.
    آخه چرا؟

    پر طرفدار Thumb up 56 Thumb down 28

  8. محمد عاشق حیات وحش می‌گوید:

    شکارچی قانونی ،همینه ،همینه !

    پر طرفدار Thumb up 57 Thumb down 31

  9. پنجه طرلان می‌گوید:

    آقا وقتی یارو داره رفتار قانونمند میکنه رفته پروانه گرفته و حالا ۴تا کفتر هم شکار کرده خوب نیست طرف را جریح کرده و درگیر کلانتری دادسرا کنید که دفعه دیگه نره همون مجوز راهم بگیره….

    داغ Thumb up 25 Thumb down 29

  10. سوسن اکبری می‌گوید:

    حالا این که خوبه بعضی ها با پروانه شکار پرنده چهارپا شکار می کنن

    پر طرفدار Thumb up 58 Thumb down 23

  11. پلنگ ایرانی می‌گوید:

    این هم از دسته گلهای سازمان
    ما که گفتیم شکارچی قانون مند یعنی چی

    پر طرفدار Thumb up 53 Thumb down 24

  12. kooshan می‌گوید:

    خوشبختانه با هوشیاری و دقت محیط بانان تخطی این متخلفین بظاهر قانونمند آشکار شده و با آنان بر اساس قانون رفتار خواهد شد ضمن اینکه کاهش جریمه ها در مورد برخی گونه های حیات وحش و پرندگان جای تأمل و بررسی دارد.
    در اینجا بد نیست به نکته ای که در نظرات ارسال شده برای این خبر و نیز اخبار دیگر دیده بان پیرامون تخلفات شکار و صید بچشم می خورد، اشاره کرد که همان نارضایتی علاقمندان حیات وحش از صدور دوباره مجوز شکار پرندگان توسط «س. ح. م. ز.» از چندی قبل است که در این باره می توان گفت طی حدود دو سالی که از طرف «س. ح. م. ز.» ممنوعیت شکار اعمال شده بود متأسفانه حمایت مناسب و مورد انتظار، حتی از سوی مخالفان شکار، از این اقدام بعمل نیامد برعکس در بسیاری موارد برخی مخالفان شکار _ هرچند سهوأ و ناخواسته _ بطور مرتب و با انتشار هر خبر شکار غیرمجاز، اعلام ساخت جاده، قطع درخت، آلودگی هوا و… عملأ با حامیان شکار همصدا شده و مدام به «س. ح. م. ز.» اعتراض می کردند طبیعی است در چنین شرایطی نمی توان انتظار داشت که «س. ح. م. ز» بقول معروف «هم پیاز و هم چوب رابخورد»، گرچه «س. ح. م. ز.» اعلام کرده که صدور مجوزهای جدید براساس برنامه های تهیه و تدوین شده قبلی و بررسیهای کارشناسی انجام گرفته است اما این باید تجربه ای درس آموز باشد که نمی توان لفظأ مخالف شکار بود ولی در عمل و در مخالفت با «س. ح. م. ز.» همانند شکارچیان و حامیان شکار عمل کرد چرا که از همان ابتدای شروع بکار دولت و اعلام ممنوعیت موقت شکار از سوی «س. ح. م. ز.» اعتراض و مخالفت شکارچیان و حامیان شکار و نیز پشتیبانان آنها، با توجه به دیدگاههایشان قابل انتظار و پیش بینی بوده و کشتن بیرحمانه گوزن زرد پارک پردیسان هم هشداری از سوی محافل افراطی حامی شکار و شکارچیان در این رابطه محسوب میشد ولی اشتراک نظر برخی مخالفان شکار با حامیان شکار و اعتراضات پیاپی آنها به «س. ح. م. ز.» براستی مایه تعجب بود.
    بنابر این علاقمندان به حفاظت از محیط زیست و حیات وحش کشور بمنظور ارتقای سطح آگاهی و دانش خود در این حوزه و نیز ارزیابی و سنجش نظرات و ایده های خود بهتر است هرچند یکبار نگاهی به گذشته انداخته و همچنین دیدگاهها و نقطه نظرات قبلی خود را مرور کنند تا از تجارب گذشته بهره لازم را برده و اگر نقص یا کاستی مشاهده شد در رفع آن بکوشند به هرجهت این تجربه ها اگر با دقت مرور و بررسی شده و مورد سنجش و ارزیابی واقع بینانه قرار گیرند می توانند پشتوانه و نقاط اتکای مناسبی برای آینده و چراغ راه باشند.

    پر طرفدار Thumb up 49 Thumb down 20

  13. محمد می‌گوید:

    شکارچی ها عزیز و محترم گویا سایت را قبضه کردن. با منفی های چپ وراست اجازه انتشار هیچ نظر مخالفی را نمیدن.
    والا قباحت داره

    پر طرفدار Thumb up 60 Thumb down 19

  14. میر شکار می‌گوید:

    فقط بلدین به چند پرنده گیر بدین و اینجا نظر بدین
    اگه خیلی طرفدار هستید برید اهواز و شمال جلوی تور ها رو بگیرید که چند برابر جواز شکار کردن

    داغ Thumb up 17 Thumb down 49

    • kooshan می‌گوید:

      جناب میرشکار،
      جلوی تخلفات را محیط بانان گرامی می گیرند که ضابط قانونی در این زمینه هستند، نمی شود که هرکس راه بیفتد و هرچه دلش می خواهد انجام دهد حال تحت هر عنوانی که باشد ! بلکه روال قانونی و منطقی هر اقدام باید رعایت شود و نهایتأ علاقمندان حیات وحش کشور می توانند به انتقادات مستدل و اعتراضات مدنی در چهارچوب ضوابط و مقررات دست بزنند ، ضمن اینکه خبر برچیده شدن بخشی از تورهایی هوایی« در دامگاههای فریدونکنار» در چند خبر اخیر دیده بان منتشر شده است، چنانچه آن خبرها از نظر شما صحت نداشته و اطلاعات شما دقیق و درست است، اعلام کنید و اگر مستند و معتبر باشد قابل بحث و گفتگوست.

      پر طرفدار Thumb up 46 Thumb down 11

  15. ایمان می‌گوید:

    امان از آز و طمع
    سپاس از محیط بانان پرتلاش به سبب پایش و دقت شایسته ای که داشته اند.

    پر طرفدار Thumb up 49 Thumb down 13

  16. شاهین می‌گوید:

    به خاطر همین بود که ما گفتیم نباید پروانه شکار داد!
    صدور پروانه شکار از پایه خطا و اشتباه بود ، با اینکار سازمان محیط زیست زیر تعهداتی زد که قرار بود تا ۵ سال شکار ممنوع باشد. اساساً با توجه به کاهش شدید گونه های پرنده و حیات وحش صدور پروانه شکار بد عهدی سازمان بود ، ضمن اینکه همونجا هم گفتیم تجربه نشان داده که هیچ نظارتی برای کنترل تعداد شکار نیست و کسی رعایت نخواهد کرد. فقط اون تکه کاغذ می شود مجوز قتل عام با خیال راحت!!! امیدوارم سازمان برای سال آینده در تصمیماتش تجدید نظر کرده و حیات وحش رو به زوال این کشور را فدای صدور پروانه شکار و پول درآوردن از این راه نکند! از خانم دکتر ابتکار ما انتظارات بیشتری داشتیم ایشون هم دارن طبیعت دوستان پر شمار کشور رو با این سیاستها ناامید می کنند!

    پر طرفدار Thumb up 44 Thumb down 10

  17. شاهین می‌گوید:

    به خاطر همین بود که ما گفتیم نباید پروانه شکار داد!!

    صدور پروانه شکار از پایه خطا و اشتباه بود ، با اینکار سازمان محیط زیست زیر تعهداتی زد که قرار بود تا ۵ سال شکار ممنوع باشد.

    اساساً با توجه به کاهش شدید گونه های پرنده و حیات وحش صدور پروانه شکار بد عهدی سازمان بود ، ضمن اینکه همونجا هم گفتیم تجربه نشان داده که هیچ نظارتی برای کنترل تعداد شکار نیست و کسی رعایت نخواهد کرد.

    فقط اون تکه کاغذ می شود مجوز قتل عام با خیال راحت!!!

    امیدوارم سازمان برای سال آینده در تصمیماتش تجدید نظر کرده و حیات وحش رو به زوال این کشور را فدای صدور پروانه شکار و پول درآوردن از این راه نکند!

    از خانم دکتر ابتکار ما انتظارات بیشتری داشتیم ایشون هم دارن طبیعت دوستان پر شمار کشور رو با این سیاستها ناامید می کنند!

    پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 2

  18. persian می‌گوید:

    سه شکارچی مفتخور و طماع

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>