بخشنامه معاون اول رییس جمهور به ادارات دولتی جهت استفاده بهینه از گاز طبیعی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): هیئت دولت به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی، مقابله با آلودگی هوا و کاهش گازهای گلخانه ای با ابلاغ بخشنامه ای کلیه وزارتخانه ها، سازمان ها، موسسات و شرکت های دولتی و ادارات تابعه را به رعایت ضوابطی بشرح زیر ملزم نموده است.

بر اساس این بخشنامه که توسط اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهور ابلاغ شد، ادارات دولتی موظف شده اند دمای هوای داخل اتاق ها را در ساعات کاری حداکثر ۲۱ درجه و دمای هوای راهروها و فضاهای سرپوشیده حداکثر ۱۸ درجه سانتی گراد تنظیم شود.

۱) رعایت دمای حداکثر ۱۸ الی ۲۱ درجه سانتی گراد در فضاهای داخلی و بسته (اتاق ها) و دمای ۱۸ درجه در راهروها و فضاهای عمومی سرپوشیده

۲) روشن نمودن وسایل گرمایشی یک ساعت قبل از آغاز به کار و خاموش نمودن آنها یک ساعت قبل از پایان کار

۳) خاموش نمودن وسایل گرمایشی در روزهای تعطیل

۴) انجام معاینه فنی، تعمیر وسایل گرمایشی و دیگر اقدامات لازم به منظور افزایش بازدهی وسایل گازسوز

در همین راستا بیژن زنگنه وزیر نفت، مسئولیت رسیدگی به اجرای صحیح این بخشنامه را از طریق اعزان گروه های ویژه بازرسی و کنترل به شرکت ملی گاز ایران محول نمود.

زنگنه همچنین اعلام داشت در صورت عدم رعایت موارد مذکور توسط هر یک از دستگاه ها ابتدا نسبت به صدور اخطار و سپس قطع موقت گاز ساختمان مربوطه اقدام گردد و خواستار آن شد که ادارات تابعه وزارت در اولویت این بازرسی ها قرار گیرند.

سازمان حفاظت محیط زیست نیز طی نامه ای موارد مندرج در بخشنامه معاون اول رییس جمهور را به دستگاه های دولتی اعلام نموده و خواستار اجرای دقیق مفاد آن شد.

تقاضای رییس سازمان حفاظت محیط زیست از مردم برای پیوستن به اقدام دولت

معصومه ابتکار معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست از عموم مردم نیز درخواست نمود تا بصورت داوطلبانه به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی، مقابله با آلودگی هوا و کاهش گازهای گلخانه ای به این اقدام دولت بپیوندند.

ابتکار حرکت دولت و ملت در کنار یکدیگر را در چنین مواردی موثر دانست و خواستار آن شد تا هر یک از هموطنان به سهم خود با حفظ تعادل دمای منزل مسکونی و محل کار در تحقق اهداف فوق تاثیرگذار باشند.

+12
-1
  

3 دیدگاه

  1. وحید.ب می‌گوید:

    تشریفات
    کاغذ بازی و دوباره …

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  2. سوادکوهی می‌گوید:

    بازم بخشنامه تشریف بیارید ادارات دولتی ببینید وسایل گرمایشی روشن و پنجره ها باز مایه تاسف واقعا تا کی با آمار سازی و کاغذ بازی میخوایم پیش بریم

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  3. kooshan می‌گوید:

    اقدام مثبتی بوده و همانطور که در خبر اشاره شده :
    «…… در همین راستا بیژن زنگنه وزیر نفت، مسئولیت رسیدگی به اجرای صحیح این بخشنامه را از طریق اعزان گروه های ویژه بازرسی و کنترل به شرکت ملی گاز ایران محول نمود…… » ضمن اینکه هشدارهای لازم در صورت عدم رعایت بخشنامه داده شده است اما همانطور که در ادامه خبر نقل شده :
    «…… معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست از عموم مردم نیز درخواست نمود تا بصورت داوطلبانه به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی، مقابله با آلودگی هوا و کاهش گازهای گلخانه ای به این اقدام دولت بپیوندند.ابتکار حرکت دولت و ملت در کنار یکدیگر را در چنین مواردی موثر دانست و خواستار آن شد تا هر یک از هموطنان به سهم خود با حفظ تعادل دمای منزل مسکونی و محل کار در تحقق اهداف فوق تاثیرگذار باشند.»
    بنابراین علاقمندان حفظ محیط زیست و نیز سایر اقشار مردم هم لازم است و می توانند در این زمینه مشارکت و همکاری مؤثر داشته باشند، ضمن اینکه منطقی نیست که انجام امور بطور صحیح همواره اجباری و با گماشتن مأمور همراه باشد.
    بهر جهت اگرچه رعایت و اجرای مطلوب چنین بخشنامه هایی در عمل تا حدودی به سطح مناسب توسعه و پیشرفت کشور و شکل گیری فرهنگ متناسب و مبتنی بر منافع ملی بستگی دارد، ولی در شرایط موجود هم مشارکت همگانی امکان پذیر است و مثلأ می توان موارد تخطی را بدستگاه بازرسی کننده که «شرکت ملی گاز» بوده اطلاع داد.
    امید است با حرکت در مسیر درست پیشرفت و توسعه پایدار کشور و دستیابی به سطحی قابل قبول در این زمینه، شرایطی بوجود آید که انجام درست کارها بدون نیاز به دستور و بخشنامه و از طریق استقبال و تفاهم و توافق ملی و مشارکت عمومی نیز صورت بگیرد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>