شکارچیان دارای پروانه به دلیل شکار غیرمجاز پرندگان وحشی به دادگاه معرفی شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): نیروهای یگان محیط زیست شهرستان سرایان روز جمعه ۹۴/۱۰/۱۱ حین گشت و کنترل در مناطق آزاد این شهرستان با یک گروه پنج نفره از شکارچیان مواجه شدند.

فرمانده یگان حفاظت محیط زیست خراسان جنوبی در این باره گفت: محیط بانان جهت بررسی موضوع و اعمال قوانین وارد عمل شده و متوجه شدند که شکارچیان مذکور دارای پروانه شکار پرنده می باشند.

مسعود مستقیم اظهار داشت: بررسی پروانه ها و پرندگان شکار شده مشخص نمود که متخلفین دارای پروانه شکار کبک و تیهو هستند اما اقدام به شکار غیرمجاز یک باقرقره و ۶ کبوتر چاهی نموده اند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان سرایان در این باره گفت: بنابراین سه قبضه اسلحه شکاری، قطار فشنگ و ادوات شکار متخلفین ضبط و متهمین پس از تنظیم صورتجلسه به مراجع قضایی معرفی شدند.

کیوانی اظهار داشت: متهمین می بایشت مبلف ۱,۶۰۰,۰۰۰ ریال بایت ضرر و زیان وارده به محیط زیست را به حساب دولت واریز نمایند.

متهمین علاوه بر پرداخت ضرر و زیان وارده به محیط زیست محیط زیست، در دادگاه به جرم صید و شکار غیرمجاز جانوران وحشی محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۱ قانون شکار و صید به حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم خواهند شد.

بر اساس ماده ۱۴ قانون شکار و صید اسلحه ها و ادوات کشف شده از متخلفین تا اتمام رسیدگی به پرونده و تعیین تکلیف از سوی دادگاه، توقیف و در اختیار اداره محیط زیست می باشد.

+1
-109
  

24 دیدگاه

  1. کاسپین می‌گوید:

    جـرم سنـگیـن
    مجازات سبک

    پر طرفدار Thumb up 57 Thumb down 42

  2. DORNA می‌گوید:

    ممنون محیطبانان
    با این اوضاع اگر زحمات محیطبانان نبود…
    همون طور که همه دوستداران طبیعت همواره گفتند شکارچی که با تفنگ وارد طبیعت می شود به شکل بالقوه یک تهدید جدی برای طبیعت است…

    پر طرفدار Thumb up 56 Thumb down 46

  3. این کار هم شبیه به اعتیاد هست! از ریشه جلوش گرفته نشه مدام میاد سراغ طرف!

    پر طرفدار Thumb up 54 Thumb down 44

  4. پلنگ ایرانی می‌گوید:

    اخه این مبلغ جریمه ارزش تیتر زدن داشت

    پر طرفدار Thumb up 53 Thumb down 39

  5. پارسه۱۲۱ می‌گوید:

    باسلام به دوستداران حیات وحش وشکارچیان قانونمند عزیز…منم به عنوانه یکی از شکارچیان پروانه دار استان سمنان از مدیران تقاضا داشتم با توجه به فراوانی کبوتر چاهی ای کاش مجوز کبوتر هم صادر میشد تا فشار کمتری به شکارتیهوو کبک که نسلش هم دراین مدت به دلیل خشکسالی کمتر شده بیاد…من در این مدت گله هایه خیلی زیاد کنار گندم زار کبوتر میدیدم ولی چون پروانه نداشتیم کسی برایه شکارش توجه نمیکردوهمه ماشینهایه شکارچیا دنبال کبک و تیهو بود ……

    پر طرفدار Thumb up 51 Thumb down 9

  6. امین منصوری می‌گوید:

    وقتی صدور پروانه شکار پرنده، کارشناسی شده نباشد، وقوع این اتفاقات جای تعجب ندارد. چرا پروانه پرندگان را تفکیک کرده اند؟ پروانه شکار پرنده باید شامل تمام پرندگان بومی و مهاجر به جز پرندگان نایاب و حمایت شده باشد. پروانه شکار پرنده باید سراسری باشد نه استانی.زمان پروانه شکار باید از پانزدهم شهریور تا پانزدهم اسفند باشد نه دو ماه !!! قیمت پروانه شکار را چند برابر افزایش دهید، اما درست پروانه بدهید تا تخلفی صورت نپذیرد.

    پر طرفدار Thumb up 86 Thumb down 9

  7. محسن رزاقی، ((سلام بر حامیان جانداران)) می‌گوید:

    آخه چه لذتی داره این شکار لعنتی؟؟؟؟؟؟؟
    کاش نگاهتونو به طبیعت عوض میکردید…
    چشمها را باید شست، جور دیگر باید دید، واژه ها را باید شست، …..
    باور بفرمایید اگر یک بار به اون جونداری که میخواهید شکارش کنید خالصانه محبت کنید طعم شیرینشو فراموش نمیکنید، محبت کردن لذتیه که اگر درکش کنید دیگه هرگز دنبال عمل قبیح شکار نمیرید بیایید از قصاوت قلب دور بشیم و تفنگمون دوربینمون بشه این طبیعت زخمی به آغوش پر مهر ما نیاز دارد

    پر طرفدار Thumb up 50 Thumb down 37

  8. آرش می‌گوید:

    من فقط برام این سوال هست که وقتی مجوز شکار میدیم چطور قرار هست کنترل انجام بشه ؟ نهایتا اینکه ممکنه یک شکارچی بد اقبال باشه و گرفتار بشه . پس وقتی نمیشه ابزارهای کنترلی از نظر تجهیزات و نیروی انسانیو افزایش داد ، ارائه مجوز شکار به منزله نابودی حیات وحض هست. خواهشا” هزینه تامین مخارج برای سازمان محیط زیست و .. با دادن مجوز شکار تامین نکنین. اقلا هم اگر مجوز میدین به همون نسبت کنترل کنین تا کسی سو استغاده نکنه.

    پر طرفدار Thumb up 46 Thumb down 30

    • kooshan می‌گوید:

      هموطن گرامی، آقای آرش،
      شما به آرشیو اخبار دیده بان مراجعه کنید تا ببینید در طی مدت ممنوعیت شکار پرندگان چه تبلیغات شدیدی توسط جمع « متحد و هماهنگ و یکصدای حامیان شکار» علیه «س. ح. م. ز.» با توجیهات عمدتأ غیرواقعی طبیعت دوستانه صورت می گرفت بطوری که حتی برخی مسائل و مشکلات زیست محیطی را که بطور مستقیم ارتباطی با «س. ح. م. ز.» نداشت بپای این نهاد گذاشته و راه حل نهایی حفظ طبیعت کشور را نیز همواره صدور نامحدود مجوز شکار و بنابرنیاز و تمایلات خود میدانستند که حامیانی نیز در برخی پایگاههای خبری و رسانه ها و محافل داشتند و متأسفانه برخی مخالفان شکار نیز که آگاهی و دانش چندانی نسبت به اوضاع کشور و مسائل و مشکلات و سختی کار در زمینه های مختلف بخصوص حفاظت از محیط زیست و حیات وحش نداشتند _ هرچند سهوأ و ناخواسته _ تحت تأثیر گفته های حامیان شکار قرار گرفته و در اعتراض و مخالفت بیدلیل با «س. ح. م. ز.» با آنان همراه شده و اصلأ قانع هم نمیشدند، بعید نیست این یکی از دلایل شروع مجدد صدور مجوز شکار پرندگان در کنار دلایل دیگر بوده باشد و بهرحال از گذشته باید عبور کرد اما لازم است از این تجارب، اندوخته ضروری را جهت آینده کسب نمود.

      پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 15

      • امین منصوری می‌گوید:

        جناب کوشان بر خلاف میل شما امسال پروانه دادند و سالهای بعد نیز خواهند داد، همیشه حق بر باطل پیروز است

        داغ Thumb up 14 Thumb down 38

        • kooshan می‌گوید:

          آقای منصوری،
          صحبت بر سر صدور یا عدم صدور پروانه یا تمایلات شخصی در این باره نبود بلکه یک یادآوری به برخی مخالفان شکار بود که اعتراض و انتقاد نسبت به «س. ح. م. ز.» بایستی منصفانه باشد ضمنأ تعهد شما به حق و حقیقت قابل تحسین بوده ولی امید است این پایبندی همراه با احترام به قانون و قانونمداری و با ملاحظه منافع ملی باشد چرا که برخی اشخاص کم اطلاع و ساده انگار با تمسک ظاهری و به بهانه همین سخنان درست تابحال با اعمال قانون شکنانه و ماجراجویانه و خلاف منافع ملی خود خسارات و زیانهای بسیاری بر مملکت و مردم وارد کرده اند.

          پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 6

  9. هادی می‌گوید:

    در اینکه کار صدور پروانه به هیچ عنوان کارشناسی شده نیست و فقط پول محور است شکی نیست… چه بسا اگر پروانه جهت شکار کبوتر صادر میشد،، یا پروانه شکار ابزیان مهاجر که فصلی هستند و بعد نیستند ارزانتر و ساده تر میبود تا شکارچیان بسمت شکار اینگونه پرندگان سوق داده شوند،،، فشار بسیار کمتری به جمعیت پزندگان بومی از قبیل کبک و تیهو وارد میشد… وقتی ملاک صحت و سقم یک کار، فقط پول و اعمال محدودیت باشد،، وضع همین است… تصور کنید تخلف یا مجوز داشتن این شکارچیان، با ماشین بغل دستشان که در همان روز و همانجا ۴ قطعه باقرقره شکار کرده،، فقط ۶۰ هزار تومان ناقابل است. اگر این مبلغ را پرداخت کرده بودند، زدن ان یک باقرقره دیگر جرم نبود!!!
    بنظر خیلی مزحک و خنده دار است!!!!

    داغ Thumb up 27 Thumb down 28

  10. اشکان می‌گوید:

    متاسفم واسه اداره محیط زیست بااین پروانه دادنشون
    خودتون باعث نابودی هستین این کارا میکنین که شکارچی به خودش اجازه شکارغیرمجاز میده

    پر طرفدار Thumb up 54 Thumb down 11

  11. مجید می‌گوید:

    asriran.com/fa/news/441789/%DA%A9%D8%A7%D8%B1%DA%AF%D8%B1%DB%8C-%DA%A9%D9%87-%D9%87%D8%B1-%D8%B1%D9%88%D8%B2-%D8%B1%D9%88%D8%B2%DB%8C-%D8%A7%D8%B4-%D8%B1%D8%A7-%D8%A8%D8%A7-%D9%BE%D8%B1%D9%86%D8%AF%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%AA%D9%82%D8%B3%DB%8C%D9%85-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D8%AF-%D8%B9%DA%A9%D8%B3

    کارگری که هر روز ، روزیش را با پرندگان تقسیم میکند !

    پر طرفدار Thumb up 42 Thumb down 18

  12. شاهین می‌گوید:

    سازمان محیط زیست و حضراتی که پروانه شکار دادن تحویل بگیرن

    همنجا گفتیم و داد زدیم که صدور پروانه شکار یعنی قتل عام حیات وحش

    اینها فقط دنبال این هستند که یک تکه کاغذ تو جیبشون باشه و با استناد به اون راحت به شکار برن!

    اینکه تو هر مسافرت شکار فقط نمیدونم ۲ تا یا ۴ تا تو پروانه نوشته و بیشتر نباید زد واقعاً کشکه چون هیچکس رعایت نخواهد کرد!

    فقط می خوان یک پروانه داشته باشن تا با خیال راحت به شکار برن اونجا تو زیستگاه هر چی صلاح دونستند میزنن!

    بزارید راحت کنم فرق بین شکارچی مجاز و غیر مجاز اینه که شکارچی غیرمجاز جرات و جسارت بیشتری داره پروانه بهش بدن و ندن میره بنابراین تکلیف باهش روشنه و راحتر میشه کنترلش کرد ولی شکارچی مثلاً مجاز از روی ترس و محافظه کاری فقط دنباله که یک تیکه کاغذ و ی مجوز از سازمان بگیره بعدش با شکارچی غیر مجاز هیچ فرقی نداره!

    پر طرفدار Thumb up 49 Thumb down 33

  13. kooshan می‌گوید:

    بهرحال با تلاش و همت محیط بانان این متخلفین که پروانه هم داشته اما تخلف کرده اند شناسایی شده و قانون بمانند سایر متخلفان در مورد آنها نیز اعمال خواهد شد، نکته قابل اشاره این است که در اخباری از این دست همواره برخی حامیان شکار تفریحی، مثل گذشته بدنبال علل غیرواقعی و دلخواه خود جهت مقصر نشان دادن «س. ح. م. ز.» و برائت شکارچیان متخلف هستند اما همانگونه که برخی علاقمندان حیات وحش بدرستی گفته اند چون شکار تفریحی، عملی غیرضروری و مبتنی بر تمنیات و تمایلات خاص و شخصی است لذا احتمال لغزش و انجام تخلف در آن بالاست چرا که این خواسته ها، عاداتی نهادینه شده و سیال و متغیر هستند که بطور ناخودآگاه مسلط بر فرد شکارچی بوده و چهارچوب و حد و مرز مشخصی ندارند و بعبارتی اگر مانعی نباشد نامتناهی و پایان ناپذیرند و همانطور که توسط علاقمندان بیان شده اگر کنترل محیط بانان نباشد ممکن است دامنه آن مرتبأ گسترده تر شود. این واقعیتی است که اگر بفرض محال دلیل موجهی هم داشته باشد بهتر است از سوی حامیان این نوع شکار بطور مشخص بیان شود.

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 15

  14. شاهین می‌گوید:

    سازمان محیط زیست و حضراتی که پروانه شکار دادن تحویل بگیرن

    همنجا گفتیم و داد زدیم که صدور پروانه شکار یعنی قتل عام حیات وحش

    اینها فقط دنبال این هستند که یک تکه کاغذ تو جیبشون باشه و با استناد به اون راحت به شکار برن!

    اینکه تو هر مسافرت شکار فقط نمیدونم ۲ تا یا ۴ تا تو پروانه نوشته و بیشتر نباید زد واقعاً کشکه چون هیچکس رعایت نخواهد کرد!

    فقط می خوان یک پروانه داشته باشن تا با خیال راحت به شکار برن اونجا تو زیستگاه هر چی صلاح دونستند میزنن!

    بزارید راحت کنم فرق بین شکارچی مجاز و غیر مجاز اینه که شکارچی غیرمجاز جرات و جسارت بیشتری داره پروانه بهش بدن و ندن میره بنابراین تکلیف باهش روشنه و راحتر میشه کنترلش کرد ولی شکارچی مثلاً مجاز از روی ترس و محافظه کاری فقط دنباله که یک تیکه کاغذ و ی مجوز از سازمان بگیره بعدش با شکارچی غیر مجاز هیچ فرقی نداره!!!

    پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 11

  15. محسن رزاقی، ((سلام بر حامیان جانداران)) می‌گوید:

    ممنوعیت کامل شکار بهترین تصمیم ما

    پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 11

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>