یک کفتار راه راه بر اثر برخورد با خودرو در محور قم – گرمسار از بین رفت

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): متاسفانه در نخستین روز هفته جاری (شنبه شب) یک کفتار راه راه بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در در اتوبان قم – گرمسار از بین رفت.

رئیس منطقه حفاظت شده کویر در این باره گفت: نیروهای پاسگاه محیط بانی مکرش روز گذشته در حین گشت و پایش حوزه استحفاظی در شش کیلو متری شرق پاسگاه محیط بانی مکرش در اتوبان قم و گرمسار به لاشه یک قلاده کفتار نر و بالغ برخورد نمودند.

محمودرضا خسروی اظهار داشت: لاشه این گونه ارزشمند جهت بیومتری و تاکسیدرمی به واحد مکرش منتقل شد.

+27
-19
  

14 دیدگاه

  1. محمد عاشق حیات وحش می‌گوید:

    حیف شد !
    این اواخر جاده های مرگ هرچه بیشتر و محکمتر حیات وحش را در آغوش گرفته
    جاده های غیراصولی و نداشتن علائم هشدار دهنده ، مسیر عبوری زیر گذر و مهمتر از آن عدم توجه رانندگان و فراتر همشهریان باعث رخ دادن چندین باره ای حادثه هستیم و هر بار فقط می توانیم بگوییم حیف !
    پس همه با هم بگویید: حیف شد

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 3

  2. علی کشمیری می‌گوید:

    همیشه دولت و سازمان محیط زیست و زمین و زمان مقصر نیستند!
    کافیست حین رانندگی و فشردن جنون آمیز پدال گاز قدری احساس مسولیت کنیم ۰

    داغ Thumb up 15 Thumb down 17

    • رشید می‌گوید:

      برادر من .بنده چندی پیش با۳۰تا میرفتم ی کفتار از چند متری ام در آمد شانس اوردم باهاش برخورد نکردم .شما تو جاده های بیرون شهری ۳۰تا میری؟؟؟؟؟

      پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 1

  3. محسن رزاقی، ((سلام بر حامیان جانداران)) می‌گوید:

    چه دوست داشتنی و زیبا، حیف شد، متأسفم…
    مثلث از بین بردن حیات وحش; ١- تخریب زیستگاه ها ٢-شکار ٣- سوانح جاده ای.
    این چندمین باره که امسال این گونه ارزشمند توسط حوادث جاده ای از دست میره.
    مجوز ساخت جاده و زخم بر تن رنجور طبیعت که تو این مناطق حساس داده میشه!!!
    آخه عزیز من حداقل یه راه کاری، یه سرعت گیری، یه زیر گذری، حصاری، پلی، تابلویی، تغییر مسیری، تو این قسمتهای حساس جاده!!!……
    آخه چرا باید اینقدر بی دست و پا باشیم؟؟؟!!!

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 3

    • ایمان می‌گوید:

      جانا سخن از زبان ما می گویی
      سپاس فراوان از آقای محسن رزاقی عزیز

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

      • محسن رزاقی، ((سلام بر حامیان جانداران)) می‌گوید:

        جناب ایمان دوستان همدلی مثل شما و آقا شاهین و…. باعث قوت قلب من هستید انشاالله همین همدلیها روزی ما را به اهدافمان هدف مشترکمان برساند شما را گنجینه با ارزش خود میدانم و محکمتر گام بر میدارم تا انشاالله روی مثل قطره ها به هم بپیوندیم و حیات وحش و جوندارای مظلوم را نجات دهیم. خاک زیر پاتون، محسن

        موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  4. محمّد رضا می‌گوید:

    این همان جاده ای نیست که رکورددار بیشترین اخذ عوارض از خودروهاست؟ و فاقد هرگونه تابلو و علامات هشدار رانندگی و روشنایی…؟!؟!

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  5. پارسه۱۲۱ می‌گوید:

    با سلام و خسته نباشید به ایرج خان خسروی و جناب گل محمدی عزیز و تشکر از زحمت فراوانی که در منطقه کویر میکشند وبا توجه به سرشماری اخیر و زیاد شدن تعداد جبیر و هوبره منطقه خواهشمندم با سابقه خوبی که در منطقه و ازدیاد جمعیت وحوش داشتند یه فکری برایه فنس کشی این اتوبان جدید تاسیس که ماشالا از هر خودرو مبلغ ۵۰۰۰پنجهزارتومان دریافت میکند از مسولین زیربط بخواهند که قبل از کشته شدن جبیرهایه با ارزش که میدونم با خون و دل خوردن آقایه خسروی و مدیر و بچه هایه محیط بان عزیز تعدادشون زیاد شده …همانطور که به سرعت برق و باد این اتوبان راه اندازی شد..قبل از سانحه بعدی دور این جاده را با فنس کشی ببندند…باتشکر..

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

    • گرگعلی می‌گوید:

      جناب پارسه سلام
      من نمیدونستم مگر این اتوبان از داخل پارک ملی و منطقه حفاظت شده کویر عبور کرده؟
      اگر درسته پس چرا در زمان احداث کسی مخالفتی نکرد؟ هیچ خبری نبود!!!!!!!!!!!!!!!!!
      واسه جاده جنگل ابر و بافق و گلستان و موته و … خیلی جنجال شد اما واسه این هیچ خبری نشد!!!!!

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  6. پرنده مهاجر می‌گوید:

    کشته شدن حیات وحش واین کفتار های راه راه بخاطر اینه که همه جا شده راه راه راه جادههای بیضابطه بی مطالعه وحیوانات در درجه اخر اهمیت محیط زیست مقصر اصلی بخاطر نبودن درصحنه

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  7. kooshan می‌گوید:

    متأسفانه تلفات جمعیت این حیوان بنابر اخبار کشف و منتشر شده در دیده بان کم نبوده و گرچه از نظر درآمدی و مالی شرایط کشور ما در حال حاضر و با توجه به قیمتهای جهانی نفت چندان مطلوب نیست اما «س. ح. م. ز.» بهرجهت بایستی تا حد توان و امکان در این زمینه تلاش کرده و حداقل در مسیرها و راههای مواصلاتی مهمتر و پرخطر در جهت اقدامات مؤثری نظیر نصب تابلوها و علائم و چراغهای مؤثر هشدار دهنده و در صورت امکان نصب دور بین، احداث سرعت گیر و نهایتأ گذرهای عبوری امن و کم هزینه تلاش کند.
    این واقعیتی است که همراه با افزایش جمعیت و بدنبال هر بهره برداری جدیدی که در طبیعت و در نقاط دست نخورده صورت می گیرد محدودیتهای اضافی برای زیست سایر جانداران بوجود آمده و آمار ضایعاتی از این دست بالا میرود و این روندی است که پیوسته و در بیشتر نقاط جهان و از جمله کشور ما جریان دارد و سرانجام آن نیز بدرستی معلوم نیست اما و در همین شرایط می توان آسیبهای وارده را کمتر کرد که چنین امری نیاز به مقدمات، امکانات و نیز مهم بودن موضوع برای مقامات رسمی و افکار عمومی دارد و این خود نیازمند درک ضرورت مدنظر داشتن ملاحظات زیست محیطی در جریان پیشرفت و توسعه و اجرای پروژه ها و طرحها و بهره برداریهای اقتصادی و عمرانی است که ساخت جاده و اتوبانها و دسترسیها به نقاط شهری و روستایی در این زمره قرار می گیرند. پیرامون اینکه در چند دهه اخیر اینگونه ملاحظات در تفکر رسمی و عمومی کشور ما جایگاه قابل توجهی نداشته است کمتر می توان تردید کرد، اما حالا و در آینده چه کار باید کرد؟ جواب تا حدود زیادی مشخص و معلوم است، پیشرفت و توسعه غیر اصولی چون گذشته بدون رعایت ملاحظات لازم نه تنها مشکلات موجود را حل نکرده بلکه مشکلات دیگری را نیز ایجاد خواهد کرد پس پیشرفت و توسعه خوب است اما بشرطی که همه جانبه و با نگاه به همه ابعاد و زوایا باشد پس دولتها و مسئولینی در این وادی موفق هستند و عملکرد قابل قبولی دارند که خود به این ملاحظات واقف و ملتزم بوده و دیدگاه مثبتی هم در این زمینه داشته و در عمل و اجرا نیز بر این نظر خود استوار باشند و این ملاک مناسبی جهت علاقمندان به حفاظت از محیط زیست و حیات وحش برای سنجش و ارزیابی عملکرد مدیریتهای مسئول و قانونی کشور در این ارتباط است.
    از طرف دیگر نحوه تعامل و ارتباط علاقمندان حیات وحش با خودشان و همچنین در ارتباط با « س. ح. م. ز.» و دولت حائز اهمیت است بطور مثال در نظراتی که در ارتباط با با تلفات جمعیت وحوش در سوانح جاده ای از سوی علاقمندان حیات وحش ابراز می شود از آنجا که این اظهارات باید منطقی و معقول و مبتنی بر واقعیات و شرایط موجود و راه حلهای ممکن و با توجه به نظرات و دیدگاههای اعلام شده دولت و «س. ح. م. ز.» و امکانات در اختیار باشد طبعأ در این چهارچوب _ اگرنه توافق کامل و ایده آل _ بلکه تفاهم و توافق نسبی در شناخت و فهم مشکل، راه حلهای مقدور و موجود و اقدامات لازم و ضروری که باید «س. ح. م. ز.» و دولت انجام دهد بایستی در میان علاقمندان حفظ حیات وحش کشور وجود داشته باشد اما اگر بفرض مثال در« ۱۰ » نظر بیان شده شاهد « ۹ » نظر مختلف باشیم که هرکدام با این توجیه بیان شود « که من اینطور فکر نمی کنم، آنطور بنظرم میرسد » و نتوان اشتراک نظر قابل توجهی در این دیدگاههای متفاوت مشاهده کرد نشان دهنده این است که نه مشکل و نه راه حل بخوبی و بطور مشخص استنباط نشده است و ما در اینجا فقط با یکسری تمایلات و سلایق مختلف شخصی روبرو هستیم که بیشتر بدلیل علاقه کلی و مبهم به موضوع و تا حدودی جهت کسب احساس رضایت شخصی بیان شده اند و نمی توانند در جهت حل مشکل و برداشتن گامهایی چند در این راستا تأثیر چندانی داشته باشند ضمن اینکه نه موجب تشویق و ترغیب دولت و «س. ح. م. ز» به تلاش بیشتر شده و نه در اصلاح و رفع کاستیها بکار می آیند، بنابراین علاقمندان حفظ طبیعت و حیات وحش کشور لازم است نظرات و دیدگاههای خود را بتدریج و البته در چهارچوب موازین منطقی و استدلالی، هماهنگ و یک کاسه کرده و به مبانی مشترک و نسبتأ واحدی دست یابند تا امکان طرح مطالبات و خواسته های منطقی و قابل قبول مقدور شده و دست دولت و «س. ح. م. ز.» نیز جهت انجام اقدامات ضروری در این زمینه باز باشد و توجیه منطقی و مورد پذیرش همگانی نیز پیرامون این مطالبات و همچنین عمل به آنها از سوی دولت و «س. ح. م. ز.» وجو داشته باشد.

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  8. شاهین می‌گوید:

    باز هم جاده باز هم تصادف
    نمیدونم کی بالاخره فکری به حال این موضوع میشه!

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  9. آرش می‌گوید:

    متاسفانه به نظر می رسه برای احداث جاده ها تنها چیزی که از پایین ترین و شاید بی اهمیت ترین موضوع در مطالعات و احداث جاده هست توجه به حیات جانوری و اکوسیستم منطقه هست امیدورام از خواب خرگوشی بیدار بشیم چون اگه به این صورت جلو بریم کلا” توی کشور ما دیگه چیزی به نامه حیات وحش وجود نداره.

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>