با حکم دادگاه گمیشان یک صیاد متخلف به فراگیری و آموزش محیط زیست محکوم شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): دادگاه جزایی شهرستان گمیشان در استان گلستان در حکمی جالب و متفاوت یک متخلف شکار و صید را ملزم نمود تا به مدت یکسال هفته ای یک روز در اداره محیط زیست شهرستان بندر ترکمن حاضر شده و تحت آموزش های محیط زیستی قرار گیرد و در مورد آثار مخرب شکار غیرمجاز بر طبیعت اطلاعات کسب کند.

مدیر روابط عمومی محیط زیست استان گلستان در این باره گفت: همچنین متهم مکلف شده است این اطلاعات را پس از فراگیری در اداره محیط زیست در محل زندگی خود به سایرین نیز آموزش دهد.

احمد دباغیان اظهار داشت: این متخلف به جرم به مباشرت در عرضه و فروش ۳۲ قطعه پرنده کوکر و قمری دستگیر و پس از اعتراف صریح به انجام تخلف با صدور کیفرخواست از دادسرای عمومی و انقلاب گمیشان به دادگاه معرفی شده بود.

با تایید شعبه اول دادگاه تجدیدنظر استان گلستان، این حکم قطعی شده و جهت اجرا به شعبه اول اجرای احکام گمیشان ارجاع شده است.

با ارسال نامه ای از سوی دادستان شهرستان گمیشان، رای دادگاه با هماهنگی و نظارت کامل مامورین اداره حفاظت محیط زیست بندرترکمن اجرا می شود.

 

+209
-114
  

14 دیدگاه

  1. تیمسار می‌گوید:

    واقعآ
    ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    این احتمالا پارتیه کلفتی داشته

    داغ Thumb up 9 Thumb down 13

    • حسام ( میر شکار ) می‌گوید:

      پارتی نداشته برادر . قاضیه پرونده دانا و آگاه بوده . با بگیر و ببند چیزی درست نمیشه . اگر میشد تا حالا شکار چی غیر مجاز برداشته شده بود

      پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 7

  2. میش مرغ می‌گوید:

    واقعا انگار خواب می بینم…
    آفرین به قاضی فهیم پرونده . جالب میشه اگر بتوانید با ایشان مصاحبه ای انجام دهید .

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 3

  3. شکار دوست می‌گوید:

    درود بر این قاضی آگاه ….
    ای کاش بیشتر از این حکم ها داشته باشیم با زندان و مصادره اسلحه چیزی حل نمیشه و فقط باعث میشه که فرد به دنبال انتقام گرفتن باشه ولی با این حکم ها بیشتر فرهنگ سازی میشه…

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 8

  4. شاهین می‌گوید:

    آفرین به قاضی فهیم و خردمند این پرونده

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 4

  5. سید می‌گوید:

    حکمی متفاوت صادر شد
    و جرقه ای که برای فرهنگ سازی زده شد.
    باشد که دیگر قضات یاد بگیرند و ….

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 4

  6. kooshan می‌گوید:

    در مناطقی که آمار تخلفات پائین بوده و در باره برخی متخلفین از جمله آنان که در سن قانونی نبوده و کم سن و سال و نوجوانند و یا سالخورده بوده و عمدتأ بعلت تقابل با حیات وحش در بهره برداریهای خود مرتکب تخلف می شوند امکان استفاده از این روشها بعنوان مجازات تکمیلی یا نهایی، بسته به تخلف انجام شده وجود دارد اما با توجه به آمار بالای تخلفات سودجویانه شکار و صید در اکثر مناطق استفاده از این شیوه بتنهایی مفید نیست، ضمن اینکه مقدمات کافی جهت اجرای صحیح این مجازاتها از جمله آمادگی و امکانات لازم و در اختیار ادارات محیط زیست، تعداد محیط بانان و کارکنان «س. ح. م. ز.» و نیز استقبال جدی عمومی از این آموزشها هم وجود ندارد، بنابراین در شرایط خاص پیش گفته از این روش بعنوان راه حل اصلی می توان بهره برد ولی در سایر موارد و در صورت وجود پیش نیازهای لازم بعنوان گزینه تکمیلی و جایگزین بخشی از مجازات و نه همه آن، قابل استفاده است باید توجه کرد فردی که بطور مثال جهت تأمین هزینه معضلی که بدان گرفتار است دست به تخلف شکار و صید میزند تا مشکل اصلی او حل نشود این آموزشها تأثیر چندانی در جلوگیری از تخلفات آتی وی ندارد مگر اینکه همزمان این مشکل وی نیز ریشه یابی و رسیدگی شده و در جهت بهبود و درمان و اصلاح رفتار وی و ممانعت از بازگشت به وضعیت پیشین تمهیداتی اندیشیده شود و برای بازیابی سلامتی، پوشش مددکاری و مشاوره های لازم، وضعیت اشتغال و درآمد و…..کارهای لازم انجام شود که بسیاری از اینها خارج از حوزه وظایف، اختیارات و توان و امکانات «س. ح. م. ز.» بوده و بایستی با حرکت در مسیر پیشرفت و توسعه پایدار کشور و در سطح کلان تر از محیط زیست و حیات وحش یعنی بعنوان مشکلات عمومی کشور به آنها توجه شده و در کاهش و رفع آنها اهتمام صورت گیرد در چنین شرایطی می توان به اجرای گسترده تر اینگونه مجازاتهای آموزشی جایگزین فکر کرد.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  7. حسام ( میر شکار ) می‌گوید:

    خدارو شکر
    دمش گرم و شیر مادرش حلالش . با این کار نه تنها متخلف رو تنبیه کرده بلکه فرهنگ سازی هم انجام داده
    دست این قاضی رو باید بوسید . وقتی اسلحه بگیرن مصادره کنن و جریمه سنگین بذارن جز اینکه متخلف رو عصبانی و بدتر کنن کاری نکردن . اما این کار عالیییی بوده . دورووووود بر تو قاضی گمیشان .

    داغ Thumb up 5 Thumb down 8

  8. کاش مجبور میشد بیاد زیر همه پست های این سایت کامنت بزاره!!!

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  9. kooshan می‌گوید:

    قصد مجادله نیست اما سخنی که از روی منفعت طلبی شخصی و گروهی و نه احساس مسئولیت زده شود نه تنها نتیجه مثبتی ندارد بلکه نوعی توجیه غیرمنطقی اعمال قانون شکنانه و حمایت از متخلف و مجرم است گویی کسانی که دست به تخلف یا خطا نمی زنند وامدار متخلفانند و این نه متخلفین بلکه «س. ح. م. ز» و مراجع قانونی و افراد قانونمند و کسانی که منافع و مصالح عمومی و ملی را در اولویت قرار می دهند هستند که همواره باید مواظب اعمال و رفتار خود و نگران رنجش خاطر و تکدر خیال متخلفین باشند! که مبادا احساسات رقیق شان! جریحه دار شده و از روی عصبانیت و ناخواسته دمار از روزگار باقیمانده حیات وحش درآورند.
    این نحوه تفکر برخی حامیان شکار و شکارچیانی که عمدتأ بدنبال شکار تفریحی بوده و خود را آگاه و دارای سواد و اطلاعات در مورد طبیعت کشور نیز میدانند ذهنیتی ناصواب و منفی است و نشان میدهد تهدید این سنخ کشتارگران بظاهر قانونمند و طبیعت دوست برای حیات وحش کشور تفاوت معناداری با مخاطرات از سوی کشتارگران سودجو و غیرقانونی _ که تعداد بسیاری از آنها فاقد سواد و معلومات اولیه هستند _ ندارد، اگرچه در شرایط فعلی مشکل بتوان بر شکارچی قانونمند در کشور انگشت گذاشت و اگر عده قلیلی هم وجود داشته باشند احتمالأ ترجیح میدهند با توجه به دیدگاهها و تفکرات مسلط ورایج فعلی در بین قریب باتفاق شکارچیان و حامیان شکار و در شرایط حاضر دست به شکار نزنند.
    بهرحال درست و منطقی این است که گفته شود آن کسی که هنوز خطای خود را نپذیرفته بلکه در عوض آماده است تا در صورت اعمال قانون با مشی طلبکارانه و حق بجانب و بقصد انتقام و تلافی جویی از جامعه مرتکب تخلف شدیدتری شود و شالوده فکری او بر همین اساس شکل گرفته فعلأ نیاز به آموزش زیست محیطی نداشته بلکه در درجه اول نیاز به مشاوره و مددکاری در حیطه های دیگری جز محیط زیست دارد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  10. سجاد می‌گوید:

    خدا پدرو مادر این قاضی زیرک و باهوش و فهمیده رو بیامرزه.این اقدام بسیار باعث ندامت در طرف خاطی می شود.دیگران را هم ترغیب میکنه به جلوگیری از صید و شکار در اون منطقه.بسیار بازدارندست.مرحبا

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  11. محسن رزاقی، ((سلام بر حامیان جانداران)) می‌گوید:

    چه حکم جالبی، مرحبا.
    واقعا خلع کار فرهنگی در جامعه ما حس میشه…

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  12. حبیب سینائی می‌گوید:

    از اقدام بیسابقه ولی موثر و هدفمند قاضی محترم کمال تشکر را دارم.به عقیده اینجانب تنها راه حل معزل طبیعت در کشورمان فرهنگ سازی میباشد .به امید هر چه بیشتر شدن اقدامات این چنینی

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  13. مجید می‌گوید:

    درود بر این قاضی فهیم

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>