یک کفتار راه راه بر اثر برخورد با خودرو در جاده قم – کهک از بین رفت

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز دوشنبه ٩۴/١٠/١۴ به دنبال دریافت گزارش مردمی از یک شهروند مبنى بر برخورد خودروهاى عبورى با یک جانور وحشی در کیلومتر ۵ جاده قم – کهک، کارشناسان محیط زیست این استان عازم محل مذکور شده و با پیکر نیمه جان یک کفتار راه راه جوان مواجه شدند.

محمدرضا عابدى مقدم رییس اداره نظارت بر حیات وحش استان قم در این باره گفت: با حضور دکتر همایونی دامپزشک اداره کل حفاظت محیط زیست قم و کارشناسان در محل حادثه اقدامات درمانى اولیه و اورژانسی جهت احیا و نجات جان کفتار انجام شد.

عابدى مقدم گفت: سپس با مشورت کارشناسان دفتر حیات وحش سازمان، کفتار آسیب دیده جهت تهیه عکس رادیولوژى و سایر اقدامات تکمیلی درمانى بدون فوت وقت و همان شب به تهران منتقل شد.

این دومین مورد از تلفات کفتار راه راه در استان قم بر اثر برخورد با خودروهای عبوری از ابتدای سال جاری است.

دامپزشک کلینیک حیات وحش پردیسان در این باره گفت: کفتار آسیب دیده در ابتداى ورود به کلینیک دچار مشکلات تنفسى و درد شدید بوده و کاملا بى حرکت بود.

دکتر ایمان معماریان اظهار داشت: پس از مایع درمانى و استفاده از داروهاى اورژانس حال عمومى کفتار کمى بهتر شد و تصمیم بر این بود که صبح روز بعد سونوگرافى و تهیه عکس رادیوگراف جهت تعیین میزان صدمات داخلى به جانور صورت پذیرد.

دکتر معماریان گفت: کفتار آسیب دیده بامداد دیروز (سه شنبه) به دلیل  شدت جراحات وارده از بین رفت.

جنسیت این کفتار نر، سن آن حدود ۹ الی ۱۰ ماه و نابالغ بود.

دکتر معماریان افزود: در کالبدگشایى لاشه کفتار شکستگى استخوان جمجمه در ناحیه پیشانى، ضربه مغزى، شکستگى تمامى دنده هاى سمت چپ، خونریزى داخلى مشخص گردید.

+1063
-16
  

20 دیدگاه

  1. کلارى می‌گوید:

    متاسفانه هر وقت خبر از کفتار شنیده مى شود خبر مرگ آن توسط اتومبیل هاى عبورى است.

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 2

    • گرگعلی می‌گوید:

      دوست عزیز سلام
      کلاری عزیز نظر شما کاملا درست است و البته جای تامل بیشتر دارد که چرا؟
      به نظر من هم تصادف جاده ای کفتار تا حدی بیشتر از سایر گوشتخواران کشور است و اگر بگوییم کمیابی خرس و پلنگ و … علت کم بودن آمار تصادف جاده ای است اما در مورد گرگ و سایر سگ سانان که پر تعداد هستند این مشکل کم رنگ تر است
      حرف آخر این که این مورد نیاز به تحقیق بیشتری دارد
      ای کاش نظیر تحقیقی که دکتر فرهادی نیا بر روی پلنگ های تندوره با گردن بند ردیاب انجام می دهد در مقیاسی بسیار کوچکتر بر روی چند کفتار نر و ماده در منطقه ای پر جاده نظیر اصفهان یا قم انجام شود تا بتوان به الگوی مهاجرتی این حیوان تا حدی پی برد و از نتایج آن در حفاظت از این جاندار زیبا استفاده کرد.

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 3

      • kooshan می‌گوید:

        جناب گرگعلی،
        برای اینکه دقیق تر باشد، نام حیوان، «کفتار»، را جستجو کنید اطلاعات مفیدی در چند آدرس مثل ویکیپدیا، دانشنامه رشد و… وجود دارد و در مورد واکنش حیوان به نور چراغ خودروها، پروژکتور و غیره طبیعتگردها و جانورشناسان و دست اندرکاران طرحهای حفاظت از حیات وحش و سایر مرتبطین با این جانداران به احتمال زیاد اطلاعات لازم را دارند البته اگر از علاقمندان بازدید کننده دیده بان، هموطنی از خصوصیات و رفتار این حیوان معلومات سودمندی دارد چه بهتر که جهت بهره گیری سایر علاقمندان، بیان کند.

        موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 2

    • kooshan می‌گوید:

      جناب گرگعلی،
      گفته های شما و هموطن دیگر _ کلاری _ بنظر درست می آید، شاید یکی از علتها که از ظاهر حیوان پیداست کوتاهتر بودن پاها باشد که قدرت تحرک و سرعت حیوان را کم می کند بهرحال پیشنهاد شما قابل تأمل و بررسی است.

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 3

      • گرگعلی می‌گوید:

        با سلام به خدمت جناب کوشان
        دیدگاه شما جالب است فقط سرعت کفتار به هنگام دویدن چه قدر است و آیا این حیوان در هنگام شب ممکن است با دیدن نور خودرو در جاده میخکوب شود؟
        ممنون میشم اگر مقاله یا اطلاعاتی در مورد کفتار راه راه دارید بگذارید تا ما نیز استفاده کنیم.

        موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  2. reza می‌گوید:

    جاده های مرگ

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

    • شوکا می‌گوید:

      چرا یه فکری به حال این جاده های مرگ نمیشه
      مسؤولان مگه خوابید ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 4

      • kooshan می‌گوید:

        شوکا، هموطن گرامی،
        عمل به درخواست شما نیازمند مطالعه و بررسی و صرف هزینه و اجرای طرحها و برنامه های مناسب در جاده ها و راههای موجود و پیش بینی جوانب مورد لزوم در ساخت و احداث جاده ها در آینده است که اینکار ضمن اجرای برنامه های پیشرفت و توسعه متوازن مقدور است که در گذشته زیاد مورد توجه نبوده و حالا نتایج را مشاهده می کنیم بنابراین یک یا چند مسئول بتنهایی نمی توانند بطور اصولی و ریشه ای این مشکلات را حل کنند فقط دولت و «س. ح. م. ز.» در چهارچوب بودجه و امکانات موجود بعنوان راه حل موقت و مقطعی قادر هستند اصلاحاتی انجام دهند، اما حامیان حیات وحش کشور نیز می توانند در حد مقدورات خود کارهایی انجام دهند بطور مثال در هنگام مسافرت و رانندگی در شهرها و خارج از شهرها مراقب باشند که خود و افراد خانواده و اطرافیان و دوستان و …. ملاحظات ترافیکی ضروری و مقررات را رعایت کنند و بصورت منطقی حتی بدون اشاره به موضوع حیات وحش یا اهل یادآوری کنند که رانندگی مثل هر کار دیگر با استفاده از وسیله نسبتأ سالم و ایمن وغ رعایت سرعت و مقررات لازم و استفاده از تجهیزات نصب شده در خودرو نظیر چراغهای اصلی و راهنما و فلاشر و… لذت بخش تر و ایمن تر است و همچنین باعث می شود راننده به هنگام مواجهه ناگهانی با موانع احتمالی واکنش مناسب را انجام دهد که هم بنفع وی و دیگر سرنشینان خودرو است و هم از تلفات جاده ای وحوش می کاهد و اگر اتفاقی هم روی دهد دیگر قصوری متوجه راننده نیست، بنابراین در درجه اول علاقمندان حیات وحش حتمأ این نکات را در زمان رانندگی خود و یا در باره رانندگی فردی که در خودرو وی حضور دارند مدنظر داشته باشند و در صورت عدم رعایت راننده درست این است که ادامه نداده و در فرصتی مناسب پیاده شوند گرچه اینکار ممکن است بنظر سخت باشد اما هر هدفی نیازمند صرف هزینه است و از طرف دیگر به این ترتیب بهتر با سختی و مشکلات امور بطور واقعی آشنا شده و نگاه ما به مسائل واقع گرایانه خواهد شد.

        موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 3

  3. reza می‌گوید:

    چرا همون روز عکس نگرفتین شاید تلف نمیشد دکتر.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 5

  4. اهورا می‌گوید:

    امان از دست این راننده های بی مسوول و خونسرد!!!
    واقعا که محیط زیست ایران مظلومه…

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 6

  5. محمد عاشق حیات وحش می‌گوید:

    تصویر آخر اوج مظلومیت حیات وحش ایران در چشمان یکی از حیوانات بیگناه آن بود

    این خراشی بود روی صورت احساس و چشم هایی که میگفت: من خسته ام ، حتی از عشق

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 2

  6. kooshan می‌گوید:

    باعث تأسف است، این از مواردی است که آشکار بوده و خبر آن داده شده ولی با توجه به وسعت کشور و تعداد خودروهای موجود و نبود رفتار منضبط و قانونمند ترافیکی در بسیاری از رانندگان و نیز کمبودهای اساسی مثل عدم پیش بینی و وجود گذرهای امن عرضی جهت عبور وحوش و کمبودهای تجهیزاتی نظیر روشنایی راهها و جاده ها و فقدان تابلوها و چراغها و علائم لازم و… تلفات واقعی احتمالأ خیلی بیشتر از موارد کشف شده است و راه حل عاجلی هم در این زمینه متصور نیست. همزمان با اجرای برنامه های پیوسته و بدون انقطاع پیشرفت و توسعه، زمان و صرف هزینه و کارهای بسیاری لازم است تا این تلفات کاهش قابل توجهی یابد، فعلأ و در کوتاه مدت «س. ح. م. ز» فقط می تواند بر جاده ها و راههای گذری از درون و مجاور زیستگاههای مهم و اصلی حیات وحش مثل پارکهای ملی و… متمرکز شود و ضمن تعامل و همکاری با دستگاههای ذیربط دیگر در جهت ایمن تر کردن آنها تلاش کند.
    بهر حال بسیاری از این وقایع ناخوشایند و غم انگیز در حال حاضر چاره و جواب مناسبی ندارند و بمانند برخی دیگر از مشکلات کشور نیازمند دستیابی به سطوح بالاتری از پیشرفت و توسعه هستند، البته «س. ح. م. ز.» می تواند در حد مقدور اکیپهای نسبتأ مجهز اورژانس و امداد دامپزشکی در ادارات محیط زیست مستقر کرده و از طریق اعلام عمومی درخواست خبررسانی از مردم را بکند و در موارد اطلاع داده شده یا کشف شده ، مثل همین خبر ، با اعزام این اکیپ هاجهت انتقال و عملیات بعدی و نیز مداوا و کاهش رنج و درد وحوش آسیب دیده اقدامات مقتضی را انجام دهد.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 4

  7. یه بنده خدا می‌گوید:

    آخــــــــــی حـــیف شد. . .

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 2

  8. حسینی می‌گوید:

    چرا در زیر جادها در حاشیه مراتع و جنگلها تونل به قطر یک و نیم متری با دستگاهای حفره کن ایجاد نمی شود و برای پایداری حفره از بلوکهای آماده استفاده کنند تا در جاده مشکلی ایجاد نشود این طرح را یک مهندس آلمانی که از اعضای دوستار طبیعته در جادهای حاشیه جنگل در سال ۲۰۰۱ در کشورش عملی کرد تا حیوانات مسیری امن در دو طرف جاده داشته باشند.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  9. داریوش می‌گوید:

    نمیدونم چی باید بگم فقط میگم افسوس

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  10. DORNA می‌گوید:

    وحوش و گوشتخواران در مقایسه با علفخواران در ایران زندگی بسیار سخت تری دارند زندگی برایشان تا مرگ یک تهدید دائمی ست… بی پناهند و واقعا جز خدا هیچکس را ندارند…

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

  11. طرلان خسته می‌گوید:

    چی میشه اگه اطراف این جاده ها چندتا تونل زیر زمینی بزنن که حیونا از زیرش تردد کنن واقعا مگه چی میشه خیلی خرج نداره

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  12. حمید می‌گوید:

    در سایت اداره محیط زیست قم نوشته شده این کفتار از مرگ نجات یافت!

    داغ Thumb up 3 Thumb down 3

  13. TiamSaffarinia می‌گوید:

    واقعاً چه قدر اون مهندس یا مسئولی که این جاده رو ساحته بی فکر بودن☹️

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  14. جعفری می‌گوید:

    سلام عزیزان
    جهت اطلاع رسانی حادثه برای این کفتار از روز قبل از حضور عزیزان محیط بان توسط آقای میره ای کاسب محترم منطقه به جد پیگیری شده بود که مشکلات فنی مخابراتی باعث عدم اطلاع به هنگام شد. علی ای حال این حادثه برای این کفتار بوجود آمد.
    ای کاش شرایط تکثیر نسل این جانوران در محیط هر چه زودتر فراهم گردد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>