یک گرگ یک آهو و یک گراز براثر برخورد با خودرو در پارک ملی گلستان تلف شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): نیروهای یگان محیط زیست پارک ملی گلستان حین گشت زنی در جاده آسیایی طی ۷۲ ساعت گذشته با لاشه یک گرگ، یک آهو و یک گراز مواجه شدند.

مدیر روابط عمومی محیط زیست استان گلستان در این باره گفت: هر سه جانور که از گونه های ارزشمند پارک به شمار می روند بر اثر برخورد با خودروهای عبوری از بین رفته بودند.

………………..گرگ تلف شده براثر برخورد با خودروهای عبوری در جاده میانگذر پارک ملی گلستان

احمد دباغیان اظهار داشت: لاشه این حیوانات ابتدا به مرکز اداره پارک و سپس به آزمایشگاه اداره کل حفاظت محیط زیست استان گلستان منتقل گردید.

عبور جاده آسیایی از قلب پارک ملی گلستان ضمن قطع ارتباط اکولوژیک در دو سمت این جاده باعث شده است تعداد زیادی از گونه های جانوری ارزشمند از جمله پلنگ، خرس قهوه ای، مرال، آهو و … طی چند سال گذشته بر اثر برخورد با خودروهای عبوری در این جاده از بین رفته اند و هزاران هکتار از بهترین عرصه های این پارک بر اثر عوامل انسانی در آتش سوخته است.

………………..گراز تلف شده براثر برخورد با خودروهای عبوری در جاده میانگذر پارک ملی گلستان

همچنین توقف خودروهای عبوری برای تفریح در حاشیه جاده ضمن برهم زدن امنیت و دشوار نمودن حفاظت از منطقه برای محیط بانان، موجب آتش سوزی های پیاپی در سوختن عرصه های طبیعی پارک در اثر روشن نمودن آتش توسط گردشگران شده است.

………………. آهوی تلف شده براثر برخورد با خودروهای عبوری در جاده میانگذر پارک ملی گلستان

موضوع تغییر مسیر و خروج جاده از پارک ملی گلستان مصوبه هیات وزیران در دو دولت گذشته بوده و مصوبه به دستگاه های مربوطه برای خروج جاده از پارک ملی گلستان و ایجاد مسیر آشخانه – گلیداغ – کلاله ابلاغ شده، اما تاکنون هیچ اقدامی در زمینه اجرای این مصوبه صورت نگرفته است.

0
-279
  

36 دیدگاه

  1. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    چقد این جاده لعنتی باید تلفات بگیره تا یه کار جدی انجام بشه؟

    پر طرفدار Thumb up 51 Thumb down 6

  2. کاربرد این اما در کشور ما عادی شده:
    “اما تاکنون هیچ اقدامی در زمینه اجرای این مصوبه صورت نگرفته است.”

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 6

  3. کلارى می‌گوید:

    مسؤولان محترم ، لطفا استفاده از مسیر جایگزین را هر چه زودتر عملیاتى نمایید.

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 9

  4. علی می‌گوید:

    فقط میشه بخاطر بی مسئولیتی و اهمیت ندادن به محیط زیست توسط دستگاههای مسئول تأسف خورد .

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 5

  5. مهسا می‌گوید:

    امیدوارم این جاده های مرگ جان بانیان و حامیان اش را بگیرد.

    دقیقا به اندازه تمام شکارچی ها در از بین رفتن حیوانات بی پناه نقش دارند.

    صد هزار بار هم درباره لزوم خروج فوری این جاده ها از پارک ملی و یا اقداماتی مانند پل و حصار و… زده شده است که تا کنون اقدامی صورت نگرفته است… متاسفم..

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 7

    • kooshan می‌گوید:

      اگر به پیشینه مباحث طرح شده پیرامون جاده میان گذر پارک و دیدگاههای رسمی دولت توجه کنیم می بینیم که گزینه « خروج فوری» فعلأ منتفی است چرا که رئیس جمهور در زمانی که قیمت نفت صادراتی کشور بالای ۵۰ دلار بود اظهار داشتند منابع مالی لازم برای ساخت جاده جایگزین و خروج جاده موجود نیست بنابراین حالا که هنوز شرایط تغییر چندانی نکرده و قیمت نفت به زیر ۳۰ دلار رسیده طبعأ طرح مجدد این مطالبه جواب مناسبی نمی گیرد، ولی در رابطه با گفته شما در مورد «… اقداماتی مانند پل و حصار و…» و با توجه به خبر منتشر شده زیر می توان خواستار پاسخ منطقی شد :
      « کد خبر: ۳۱۱۷۱۵ ۱۳۹۴/۰۷/۱۸
      حمید گشتاسب میگونی در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایلنا؛ در ارتباط با طرح انتقال جاده پارک ملی گلستان به خارج از این منطقه حفاظت شده گفت: جاده پارک ملی گلستان داستانی کهنه و قدیمی است و حداقل از دوران دولت آقای هاشمی رفسنجانی موافقت انتقال جاده به خارج از پارک ملی گرفته شده است……….. اما در هر دولتی که این موضوع مطرح شد به دلیل کمبود منابع مالی به اجرا در نیامد به همین دلیل پس از گذشت این همه سال، هنوز این جاده از درون پارک ملی عبور می‌کند.
      مدیرکل دفتر زیستگاه‌ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست افزود: حدود دو الی سه هفته پیش آقای آخوندی وزیر راه و شهرسازی با رئیس سازمان حفاظت محیط زیست جلسه‌ای را داشتند که در آن جلسه، موضوع خروج جاده از درون پارک ملی مطرح شد و در ‌‌نهایت این نتیجه به دست آمد که به دلیل شرایط کنونی دولت، اجرای پروژه انتقال جاده میسر نیست.
      گشتاسب میگونی اظهار کرد: البته وزیر راه این مساله را مطرح کرد که تا زمانی که بتوانیم جاده را منتقل کنیم، سازمان حفاظت محیط زیست هر ضوابطی را برای کاهش خسارات زیست محیطی تدوین کند، بپذیرند؛ بنابراین ما هم این ضوابط را آماده کردیم تا بر اساس آن حداقل بتوانیم؛ اثرات منفی جاده را بر روی پارک ملی کاهش دهیم.
      وی در ارتباط با جزئیات این ضوابط توضیح داد: در این ضوابط موارد زیادی را همچون نصب تابلو‌های هشدار دهنده، ایجاد تمهیداتی برای کاهش سرعت خودرو‌ها و اقداماتی برای اتصال دو اکوسیستم جداشده توسط جاده در نظر گرفته شده است.»
      http://www.ilna.ir/%D8%A8%D8%AE%D8%B4-%D8%A7%D8%AC%D8%AA%D9%85%D8%A7%D8%B9%DB%8C-5/311715-%D8%AE%D8%B1%D9%88%D8%AC-%D8%AC%D8%A7%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B2-%D9%BE%D8%A7%D8%B1%DA%A9-%D9%85%D9%84%DB%8C-%DA%AF%D9%84%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%A8%D8%B9%D8%AF-%D8%A7%D8%B2-%D8%B3%D8%A7%D9%84-%D9%85%D9%86%D8%AA%D9%81%DB%8C-%D8%B4%D8%AF
      البته در صورت اجرایی شدن لغو تحریمها و افزایش صادرات نفت و درآمد کشور و…. طبعأ می توان با توجه به شرایط روز دیدگاه درست را مد نظر قرار داد.

      داغ Thumb up 3 Thumb down 7

  6. کاسپین می‌گوید:

    جناب خانم ابتکار
    یکی از دغدغه های جنابعالی در دولت سابق و زمانی که شما عضو شورای شهر تهران بودید خروج این جاده مرگبار از جنگل گلستان بود
    حالا که سکاندار و رئیس سازمان حفظ محیط زیست شده اید مدتهاست حتی صحبتی هم از خروج این جاده نمی شود
    تا چه وقت دوستداران محیط زیست باید نظاره گر کشته شدن حیوانات در این جاده باشند ؟
    چرا و به چه علت جنابعالی زمانی که عضو سازمان محیط زیست نیستید دائم در فکر خروج این جاده هستید اما حالا که ریاست این سازمان را به عهده دارید حتی حاضر به مصاحبه و مطرح شدن نظریات طرفداران محیط زیست در این مورد نیستید ؟
    چطور برای آشوراده بودجه دارید ولی برای خروج این جاده لعنتی بودجه ندارید ؟
    اگر یک شماره حساب اعلام کنید خیل عظیم دوستداران محیط زیست ایران برای خروج این جاده لعنتی کمک خواهند کرد .
    تا به کی سازمان محیط زیست باید یک سازمان بسته و به دور از مردم باشد ؟

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 8

    • kooshan می‌گوید:

      هموطن گرامی،  کاسپین،
      برای مقدمه اشاره به نکاتی لازم است، بنابر اطلاعات موجود و در دسترس از حدود سه دهه پیش بطور نظری قطعی شده که با ساخت جاده جایگزین و از مسیری خارج از پارک، بهره برداری مواصلاتی و ترانزیتی از این جاده خاتمه یافته و بعدأ برای توریسم یا دیگر کاربردهای سازگار با پارک استفاده شود که این امر تابحال محقق نشده است و علت یکی فقدان یا تخصیص ندادن بودجه لازم و دیگری نبود جایگاه مناسب مقوله حفاظت از محیط زیست و حیات وحش و ملاحظات مرتبط با آن در کشور بوده است،  در دولت قبل ابتدا با اقدامی شتابزده جاده را تعریض کردند که این خود تلفات وحوش را بالا برده است و سپس با وجود درآمدهای نفتی سرشار و با اینکه طرح  خروج جاده هم درهیئت دولت  تصویب شده بود احتمالأ بدلیل کسری بودجه و همچنین محدویتهای مالی ناشی از تشدید تحریمها در اواخر کار دولت قبل و دلایل احتمالی دیگر که اعلام نشد، جاده همچنان و البته با خصوصیات منفی اضافه شده مانند زیاد شدن پهنا، نصب دیواره های بتونی و…. بجای خود باقی ماند، حالا هم که هنوز تغییری رخ نداده الا اینکه قیمت جهانی نفت نسبت به آن زمان به کمتر از یک سوم رسیده است بنابراین لااقل باید تا لغو تحریمها و افزایش صادرات نفت و رشد اقتصادی بیشتر صبر کرد چرا که هنوز امکان فروش نفت ارزان قیمت فعلی هم بیشتر از مقدار مشخصی برای کشور ما فراهم نیست، حالا و با این تفاصیل در ادامه به انتقادات شما می پردازیم :
      ابتدا اینکه شاید سهوأ دقت نکرده اید چون که عضویت در شورای شهر تهران  ارتباط رسمی با پارک ملی گلستان و مسائل پیرامون آن ندارد البته خانم ابتکار گویا در سال ۱۳۷۷ که مسَئولیت  «س. ح. م. ز.» را بعهده داشتند اظهارات و اقدامات اولیه ای مثل نامه نگاری و… در این باره داشته اند ضمن اینکه تأکید زیاد بر صحبت یا مصاحبه  پیرامون یک موضوع معلوم یعنی خروج جاده و راه حل مشخص آن یعنی تخصیص بودجه برای ساخت جاده جایگزین که در مورد آن زیاد صحبت و مصاحبه شده و در حال حاضر هم طبق اظهارات رسمی دولت منبعی برای تأمین بودجه آن  وجود ندارد نتیجه مثبتی نداشته  و در عوض تمرکز بر آنچه قابل انجام و مقدور است معقول و منطقی بنظر میرسد.
      بهرحال غیر از موضوع جاده میان گذر پارک ملی گلستان که امری واقعی و مشخص است بقیه مطالب به نحوی است که ضرورت چندانی برای مطرح شدن ندارند و بعلاوه نیاز به توضیحات و منابع و مستندات ضروری برای فهم مخاطب دارد که جای آنها خالی بوده و این نکته ای مبهم است که ملاک  ارزیابی این موارد چه باید باشد بطور مثال آنجا_ البته باز هم با اشتباهی مختصر _ که نوشته اید :
      « چرا و به چه علت جنابعالی زمانی که عضو (؟!) سازمان محیط زیست نیستید دائم در فکر خروج این جاده هستید اما حالا که ریاست این سازمان را به عهده دارید حتی حاضر به مصاحبه مطرح شدن نظریات طرفداران محیط زیست در این مورد نیستید ؟»
      بطور مشخص خانم ابتکار با چه کسی و چه وقت مصاحبه نکرده و یا به این سؤال مهم ،  جواب نداده است؟ و یا مصاحبه های زیاد ایشان درمورد این جاده زمانی که مسئولیت نداشته اند چه زمان و به چه دلیل بوده و منابع مستند آنها کدامند ؟ اگر ذکر می کردید برای اطلاع بقیه ضرری نداشت.
      گفته اید :  « چطور برای آشوراده بودجه دارید ولی برای خروج این جاده لعنتی بودجه ندارید ؟» 
      بر اساس اخبار منتشر شده در گذشته ظاهرأ برنامه این بود که طبق معمول افراد متمکن بمانند همه پروژه هایی از این دست، پولشان را در آشوراده و تحت نظارت بکار انداخته و سودی ببرند و احتمالأ نفعی هم به دولت یا «س. ح. م. ز.» برسانندکه این هم تبعات و مخالفانی دارد و باید بررسی شود و بجز این خبر دیگری نبوده و حالا اگر شما بیشتر می دانید، چه بهتر که از شما جزئیات منتشر نشده و البته معتبر را بشنویم.
      دیگر اینکه موضوع احداث یک جاده چند ده کیلومتری با مشخصات و مشکلات مالی و فنی خاص خود و با قیمتهای روز است مگر شما یا دیگر علاقمندانی که حسن نیت دارید و دلسوزانه اعتراض می کنید چقدر می توانید کمک کنید؟  ضمن اینکه ممکن است تعداد علاقمندان و دلسوزان محیط زیست و حیات وحش قابل توجه باشد ولی آن عده که قادر به کمک مالی مؤثرند تعداد زیادی نیستند.
      بهرجهت ترجیحأ اگر از تکرار آنچه معلوم است و روشن شده که در اختیار و توان فرد یا افراد خاص و مشخصی هم نبوده و بخواست و سلیقه و اراده ما نیز در حیطه مسئولیت و صلاحیت آنها قرار نمی گیرد، بگذریم و وقت و انرژی را بر راه حلهای مقدور و مشخص که امکانات و مقدمات آن نسبتأ فراهم است بگذاریم امکان بیشتری هست که به نتایج سودمند و مؤثر دست پیدا کنیم، طبعأ در این حالت مسئولین و دستگاههای ذیربط و از جمله «س. ح. م. ز.» نیز مؤظف به ارائه عملکرد و پاسخ معقول و منطقی و در حیطه اختیار و مسئولیت خود هستند.

      داغ Thumb up 5 Thumb down 15

  7. جمشید از خوی می‌گوید:

    و تنها عنصریکه از دید انسان فلات ایران،پنهان میماند نیرو و توان طبیعت وحشی، برای پرورش و بالاندن، این گونه های ارزشمند به این درجه از رشد است که در یک چشم بهم زدنی با مآل اندیشی و سهل انگاری به نابودی منتهی میشود،در
    امتداد جاده مرگ،
    در استان زیبای گلستان،
    آخرین مامن” ببر کاسپین”.!

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 5

  8. میشو می‌گوید:

    افسوس و صد افسوس برای از بین رفتن جنگلها و نابودی حیات وحشی که

    هنوز پی به ارزش واقعی انها نبرده ایم

    و امیدواریم روزی که ارزش واقعی انها را فهمیدیم ٬ دیگر دیر نشده باشد

    شاید هم مسءولین امر این گونه تفسیر می کنند که روزانه…این همه ادم تو جاده ها از بین میرن چهار تا خوک و گرگ و اهو و پلنگ هم روش؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 6

  9. DORNA می‌گوید:

    این کم کاری سازمان محیط زیست است که وارد هیچ مذاکره جدی با وزارت راه و سازمان راهداری نمی شود و حداقل در جلساتی موضوع ایمن سازی جاده ها را به طور جدی و به عنوان یک خواست عمومی پیگیری نمی کند.

    کاش یک آماری مشخص می شد که در طول ده سال گذشته چه تعداد گونه در معرض انقراض در جاده ها تلف شده اند و این در مقیاس های جهانی از هدر رفتن چه اندازه از سرمایه های ملی یک کشور محسوب می شود.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 5

  10. مجید شهریار می‌گوید:

    آقا راه حل مسئله یا برچیدن جاده هست یا نصب سرعت گیر و دوربین و تعیین جریمه برای سرعت بالا .مثلا جاده فیرزوکوه بالای ۱۰۰ تادوربین نصب شده که سرعت رانندگان نظارت شود.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 5

  11. مسعود شهرابی می‌گوید:

    اون موقع که اعتبار کافی برای احداث جاده جدید وجود داشت دولت قبل شروع کرد به تعریض این جاده!! حالا اگه واقعا این دولت بخواد جاده جدید رو احداث کنه اعتبار کافی وجود نداره….

    اما یه نکته اگه یک دولت نگاهش کوتاه مدت نباشه و واقعا نگاهی بلند مدت و اثر گذار داشته باشه قطعا حتی با وجود کمبود اعتبار و مشگلات کشوری، دست به احداث جاده جدید خواهد زد، دقت کنیم احداث جاده جدید و حفظ پارک ملی گلستان از تخریب و نابودی دقیقا بیشترین سودآوری رو در بلند مدت برای منطقه داره حفظ پارک ملی گلستان و در واقع حفظ طبیعت بیشترین سودآوری رو در بلند مدت برای کشور به ارمغان میاره

    امیدوارم مسئولان چشمهاشون رو باز کنند

    واقعا ارزش یه قلاده گرگ حتی برای انسان بیش از اینهاست نسبت به گذشته خیلی سختتر میشه گرگها رو دید

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 4

  12. منا می‌گوید:

    تا راه مناسب برای این معضل پیدا شود آیا بهتر نیست اطراف جاده را از درخت حذف کرد تا قدرت دید حیوانات بالا رود و جاهای حساس سرعت گیر نصب شود یا قبل از رسیدن این محلها با تابلو از راننده خواسته شود بوق بزند که در ان صورت حیوان از ترس به جاده نزدیک نمی شود.

    داغ Thumb up 10 Thumb down 8

  13. پرنده مهاجر می‌گوید:

    فقط یه پلنگ و گوزن کم داشت

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 5

  14. محسن رزاقی، ((سلام بر حامیان جانداران)) می‌گوید:

    مثلث نابودی حیات وحش: ۱تخریب زیستگاهها، ۲سوانح جاده ای، ۳شکار
    که ساخت یک جاده همیشه با دو عامل آن همراه میباشد، یعنی تخریب زیستگاه و سوانح.

    براشون فرقی نمیکنه که این منطقه از نظر تنوع زیستی چقدر ارزش داره، انگار نه انگار!!!
    مثل اینکه یه عده آدم بی انگیزه که جایگاهشون جای دیگست گذاشتن تو کار
    اونوقت این همه دلباخته حیات وحش فقط دارن میسوزن اما…….!!!
    این یعنی عدم مدیریت صحیح
    چقدر درد آوره، انگار دلسوزی وجود نداره و انگیزه ای ندارن و هدفشون حفظ حیات وحش نیست متاسفانه گویا هدفشون فقط پوله.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 5

  15. جمشید از خوی می‌گوید:

    دیده بان گرامی :
    لطفا کروکی یا نقشه راه فعلی و راه جایگزین برای جاده آسیایی را، در پایگاه به اشتراک بگذارید.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 5

  16. reza می‌گوید:

    فنس کشی جاده ، ایجاد تونل یا پل برای وحوش و ایجاد سرعت گیر و پستهای محیط بانی متهدد
    راه همینه

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 5

    • رشید می‌گوید:

      ببخشید اگه امکان دارد راه حلی پیشنهاد کنید که هزینه نداشته باشد…..تنها راه همینه

      پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 4

      • محسن رزاقی، ((سلام بر حامیان جانداران)) می‌گوید:

        به هر حال باید برای این بخش بیشتر بودجه گذاشته بشه.

        داغ Thumb up 3 Thumb down 4

        • رشید می‌گوید:

          برادر من .نه گوشی هست که بشنود ونه چشمی هست که ببیند .برای تمامی دوستداران حیات وحش متاسفم ……

          پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

          • kooshan می‌گوید:

            برادر گرامی،
            پس با این اوصاف من و شما و هموطنان دیگر چطور توانسته ایم این همه سال با خیال نسبتأ آسوده زندگی و کارکنیم ؟
            فکر نمی کنید کمی زیادتر از حد لازم بدبین هستید! حالا هم بد نیست برای خوشحالی تمامی دوستداران حیات وحش اندکی امیدوارانه نظر بدهید

            داغ Thumb up 2 Thumb down 6

  17. میر شکار می‌گوید:

    این آهو احتمال خیلی زیاد آبستن هم بوده چون از زمان جفت گیریشون چیزی نمیگذره

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 5

  18. داریوش 2016 می‌گوید:

    فنس کشی وضع رو بدتر میکنه تبادل ژنتیکی و ارتباط بین دو طرف جاده رو از بین میبره این جاده باید کلا نابود بشه اگه پارک ملی هست پس جاده میانگذرش چیه پس؟

    پارک ملی یعنی بالاترین رده حفاظتی نخست وضعشو درست میکردید سپس نام پارک ملی براش میگذاشتید این که بیشتر به شکارگاه شبیهه

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 5

  19. محسن رزاقی، ((سلام بر حامیان جانداران)) می‌گوید:

    کاش لااقل حرمت پارک ملی رو نگه میداشتن.
    آبرومونم جلوی کشورای دیگه رفت…

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 4

  20. یونس می‌گوید:

    اقدامات باید انجام بشه تا در جاده ها این گونه های با ارزش تلف نشوند

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  21. kooshan می‌گوید:

    تصاویر تأسف باری و ناراحت کننده ای است و اصولأ چون در ذهن انسان زندگی و حیات ارزشمندتر است ، بطور ناخودآگاه آدمی از مشاهده کالبد بیجان جانداران یکه می خورد و احساس خوبی ندارد، بارها دیده شده حیوانی که در اثر بی مبالاتی راننده ها یا بطور اتفاقی و سهوی بوسیله خودرو کشته شده و کف خیابان افتاده در دیگر راننده ها احساس بدی از دیدن آن ایجاد کرده و اکثرأ سعی در عدم برخورد مجدد با آن دارند گرچه اینکار دیگر فایده ای بحال حیوان مرده ندارد، این موضوع در مورد خود انسان هم صدق می کند و کمتر کسی است که از مشاهده انسانی بیجان حتی اگر از نزدیکان بوده و بمرگ طبیعی از دنیا رفته باشد احساس رضایت مندی کند بنابراین بطور طبیعی در ذهن آدمی ترجیح حیات بر مرگ وجود دارد، اما اینکه در واقعیت انسانها به حیات همنوعان خود یا سایر جانداران تعدی کرده و یا تلاش لازم برای وقوع چنین رخدادهای نامطلوبی نمی کنند وجوه مختلف داشته و بررسیها و مطالعات و تحقیقات مفصل و همه جانبه را می طلبد که در این راستا کارهای زیادی هم انجام گرفته و بسیاری از آگاهی های صلح طلبانه، جامعه شناسانه، روان شناسانه و…. و نیز اقدامات آموزشی، تربیتی و فرهنگی اصلاح گرایانه بر این اساس استوار است. در این زمینه بسیاری از کاستیها به خصوصیات نظامات اجتماعی موجود و الگوهای مورد عمل بر می گردد، اتخاذ الگوهای مناسب پیشرفت و توسعه در کنار تلاش برای دستیابی به رفاه و آسایش مادی با تشویق و رشد فضیلتهای دینی، اخلاقی و انسانی زمینه برجسته و نمایان تر شدن خصوصیت مثبت ارزشمندی حیات و زندگی در اذهان عمومی می شود و باعث ترغیب سعی و کوشش بیشتر در این جهت خواهد شد.
    با این مقدمه و در ارتباط با این خبر می توان از این تمایل طبیعی در مردم در جهت اقدامات عملی در اجرای طرحها و برنامه های عمرانی حفاظتی برای کاهش آمار برخورد خودروها با حیات وحش و همچنین اقدامات فرهنگی و آموزشی مرتبط استفاده کرد و از دولت و «س. ح. م. ز.» همین انتظار میرود. حال که بنابر اظهارات مقامات دولتی در گذشته ، ساخت جاده جایگزین میان گذر پارک ملی گلستان در شرایط فعلی برای دولت و «س. ح. م. ز.» مقدور نیست، همانطور که علاقمندانی بدرستی تأکید کرده اند و بنابر اخبار منتشره قبلی، لازم است آنچه تابحال در رابطه با برنامه های موقت ایمن سازی جاده میان گذر پارک ملی گلستان انجام شده بصورت معتبر و مستند اطلاع رسانی شود و اگر کاری در این زمینه انجام نشده علل و دلایل و موانع احتمالی بیان شده و طرحهای آینده نیز اعلام شوند و باید توجه داشت که خبررسانی شفاف و مبتنی بر حقایق حائز اهمیت زیادی است.

    داغ Thumb up 4 Thumb down 3

  22. مسعود می‌گوید:

    اقا هیچ کاری نمیکنین حداقل سرعت ماشینارو کنترل کنید تو جادههای پناهگاه حیات وحش حداکثر سرعت ۶۰ کیلومتر بیشتر نباشه.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

  23. حسینی می‌گوید:

    این فقط یک نمونه یکی از دوستام روزی چند بار از این خط عبور میکنه میگه من اگر روزی چند حیوان وسط جاده زخمی یا مرده نبینم امکان نداره /یک مشکلی بزرگی به وجود آمده مسعول کجایی آلودگی هوا اختصاص به تهران داره شما به شهرستانها چی اختصاص دادین ؟؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  24. داریوش 2016 می‌گوید:

    مثلا خاصیت این جاده چی هست؟
    اینه که ۵ دقیقه زودتر به ده بالا برسه خوب میخوام هرگز نرسه
    منقرض شدن جانوران مهمتره یا ۵ دقیقه زودتر رسیدن ؟!

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  25. کاسپین می‌گوید:

    ما داریم خودمان را گول می زنیم
    اسمش را گذاشتیم پارک ملی گلستان
    جایی که جاده از وسطش رد شده
    سالی چند آتش سوزی داره
    در محاصره اماکن مسکونی و به صورت یک جزیره است
    فقط مانده که از رویش تله کابین هم رد کنیم

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 2

  26. کاسپین می‌گوید:

    دوست عزیز جناب کوشان
    تا جایی که من اطلاع دارم تعریض جاده جنگل گلستان بعد از سیل مرداد سال ۱۳۸۱ شروع شد
    ودر آنموقع جناب خانم ابتکار رئیس سازمان محیط زیست بودند .

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 1

    • kooshan می‌گوید:

      کاسپین، هموطن گرامی،
      اگر فرضأ کسی بگوید « تا جایی که من اطلاع دارم ایشان طی دوران تصدی ریاست «س. ح. م. ز.» در دولتهای هفتم و هشتم از حامیان خروج جاده از پارک و نویسنده تقاضانامه لزوم خروج جاده به وزارت راه وقت و همچنین مخالف تعریض آن بوده اند » برای شما قانع کننده است؟ باید توجه کرد بعلت متعدد و غیردقیق بودن و پراکندگی منابع مستند موجود این موضوع نیاز به بررسی و کنکاش دارد که انجام خواهد شد اما اگر شما اظهارات معتبر و اخبار مستندی در اختیار دارید که ایشان حامی و موافق و اقدام کننده در تعریض این جاده بوده اند بهتر است برای اطلاع سایر علاقمندان حفظ محیط زیست و حیات وحش کشور و اتخاذ دیدگاه درست در این مورد اعلام کنید و فقط حضور ایشان در «س. ح. م. ز.» به هنگام ساخت مجدد و سپس آغاز تعریض جاده که اولی بدنبال سیل و خرابی جاده قدیم کاری ضروری و دومی اقدامی اشتباه بوده کفایت نمی کند چه بسا تعریض جاده کلأ بعد از انقضای مسئولیت وی انجام گرفته است و به احتمال زیاد صحیح هم همین است چرا که با مروری اجمالی و با توجه به اطلاعات در دسترس شروع کار ساخت مجدد همراه با تعریض جاده به احتمال قوی بعد از سال ۸۳ شروع شده است، بهرحال این موضوع جای بحث و گفتگو و بررسی و جستجوی بیشتر اما بطور مستند و مشخص و براساس منابع معتبر را دارد.

      داغ Thumb up 0 Thumb down 9

  27. شاهین می‌گوید:

    پارک ملی گلستان ذخیره گاه زیستکره و قدیمی ترین پارک ملی ایران با داشتن تنوع زیستی بالا در حوزه گیاهی و جانوری و چشم اندازهای زیبا متاسفانه سالهاست که از وجود جاده مشهد – شمال رنج می برد در هیچ جای دنیا جاده اصلی شوسه یا آسفالته از داخل پارک ملی عبور نمی کند. من نمیدونم تا کی دولت و مخصوصاً محیط زیست در این زمینه می خوان به کوتاهیشون ادامه بدهند اینقدر هزینه های سرسام آور در این کشور شده و میشه بعد برای تغییر مسیر ی جاده حدااکثر ۵۰ کیلومتری که داره بهترین و نادرترین گونه ها و تنوع زیستی کشور رو از بین می بره ، ۴۰ ساله بحث وجود داره!!!!

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

    • kooshan می‌گوید:

      هموطن گرامی، شاهین،
      مسئله بودجه و هزینه و نیز نبود تمایل و عزم کافی در این مورد یکی از دلایل عدم ساخت این جاده طی این چهل سالی است که گفته اید یکی از دلایل مهم دیگر نبود یک جمع قابل توجه و اثرگذار و حامی طبیعت کشور در گذشته بوده است، اگر جمع علاقمندان و دوستداران و فعالین عرصه حفاظت از محیط زیست و حیات وحش بجای اینکه همواره نگاه شان بسمت مسئولین و مقامات رسمی و دولتی باشد و از دور درخواست انجام اموری را داشته باشند سعی می کردند با اشتراک نظر پیرامون اولویتها و آنچه که اهمیت بیشتری دارد به یک نیروی منسجم و یک وزنه قابل توجه و مؤثر در صحنه های اجتماعی تبدیل شوند تا در موضوعات مهم زیست محیطی نظیر همین جاده میان گذر پارک ملی گلستان نظرات و خواسته های آنها شنیده شده و مورد توجه قرار گیرد به احتمال زیاد تابحال منشأ اثر اقدامات مهمی در این زمینه شده بودند بهرحال در دولت قبل و لااقل قبل از تشدید تحریمها، درآمد صادرات نفتی با توجه به قیمتهای بالای جهانی بسیار قابل توجه بود پس چرا جاده جایگزین با اینکه روی کاغذ تصویب شده بود ولی در عمل اجرا نشد؟ بی شک یکی از دلایل اصلی همان بود که عرض شد، بهرجهت همانطور که بارها گفته شده از تجارب گذشته باید استفاده کرد و از تکرار کارهای اشتباه قبلی پرهیز کرده و در عوض کارهای درست بر زمین مانده را انجام داد که یکی از مهم ترین آنها ایجاد نیرویی با توان و اثربخشی مناسب از مجموعه علاقمندان و فعالین حفظ محیط زیست و حیات وحش کشور است که بر سر اولویتها به تفاهم و توافق رسیده و آماده فعالیت در عرصه های گوناگون اجتماعی برای دستیابی به خواسته های ممکن و مقدور زیست محیطی باشند بفرض مثال در انتخابات مجلس و ریاست جمهوری می توان ضمن تعامل و هماهنگی و همکاری با نیروهایی که بیشترین اشتراک نظر با آنها در زمینه اولویتهای زیست محیطی وجود دارد و بدنبال تفاهم و توافقاتی به نتایجی مثبت دست یافت البته در شرایط متفاوت مثل شرایط فعلی گزینه مطلوب از نظر علاقمندان محیط زیست باز هم باید حمایت از کاندیداهایی باشد که برنامه آنها در مسیر پیشرفت و توسعه پایدار کشور است اما بدیهی است که هرچه کمیت و کیفیت علاقمندان محیط زیست بیشتر و بالاتر باشد کار منتخبین برای انجام اقدامات بیشتر و بهتر ، آسانتر شده و دست آنها بازتر خواهد بود.

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  28. محمد می‌گوید:

    اونی که میگه فنس کشی کنین یا تونل بزنین و از این جور حرف ها ،تا اون حیوانات بفهمن اینجا پله و اونجا فنسه و تا ترسشون بریزه ،شاید یک سال طول بکشه و در این مدت از تولید مثل خبری نیست.اگه خیلی بلدین تصمیمات مهم بگیرین بسم ا…

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>