عاملین کشتار بیرحمانه یک سنجاب و تخریب یک بلوط در جنگل‌های بانه دستگیر شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): نیروهای یگان محیط زیست شهرستان بانه در استان کردستان حین گشت و کنترل در جنگل های بلوط این شهرستان به یک خودروی پارک شده و بدون سرنشین مشکوک شدند.

رئیس اداره محیط زیست بانه در این باره گفت: محیط بانان در بررسی اطراف خودرو، ردپای دو نفر را بر روی برف مشاهده نمودند که وارد جنگل شده بودند.

محمد دلسوز میرزایی اظهار داشت: مامورین ردپاها را دنبال کرده و پس از مدتی متوجه صدای برخورد تبر با تنه درختان شده و در جست و جوی محل صدا دو نفر را مشاهده نمودند که مشغول تخریب و سوراخ کردن تنه یک بلوط بوسیله تبر بودند.

محیط بانان جهت برخورد قانونی با متخلفین وارد عمل شده و هر دو نفر را بازداشت نمودند.

تصویر: لاشه سنجاب کشف شده از متخلفین و تبری که برای تخریب تنه درخت بلوط از آن استفاده شده است

محمد دلسوز میرزایی گفت: در بازرسی از متخلفین دو عدد تبر و لاشه یک سنجاب کشف ضبط گردید.

خوشبختانه نیروهای محیط زیست به موقع وارد عمل شده و این دو متخلف را پیش از آنکه تعداد بیشتری سنجاب و درخت بلوط را از بین ببرند دستگیر نمودند.

متهمین پس از تشکیل پرونده به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده و همچنین آسیب رساندن به پوشش گیاهی (درخت بلوط) به مراجع قضایی معرفی گردید.

این متخلف روز ۹۴/۱۰/۱۳ مبلغ هشت میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز یک سنجاب را به حساب دولت واریز و فیش مربوطه را به دادگاه ارائه نمود.

متهمین علاوه بر پرداخت ضرر و زیان وارده به محیط زیست محیط زیست، در دادگاه به جرم صید و شکار غیرمجاز جانوران وحشی محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۱ قانون شکار و صید به حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم خواهند شد.

سنجاب ها به دلیل مخفی نمودن بذر بلوط در زیر خاک نقش بسیار مهمی در رویش و حفظ جنگل های بلوط بر عهده دارند و همچنین به عنوان طعمه ضامن بقایای بسیاری از گوشتخواران و پرندگان شکاری می باشند.

متخلفین پس از سوراخ کردن تنه درختان بلوط بوسیله تبر، نوزادان سنجاب از داخل لانه ها برداشته و همچنین با آتش زدن درختان بلوط کهنسال و ایجاد دود، سنجاب های بالغ را از لانه خود در داخل در درخت بیرون کشیده و با کیسه های مخصوصی به دام می اندازند.

………….تنه درخت بلوطی که توسط متخلفین بوسیله تبر سوراخ شده تا سنجاب را از درون آن خارج کنند

آنها با این عمل علاوه بر نابودی سنجاب، آسیب های جبران ناپذیری به درختان بلوط وارد می کنند و گاه شکار یک سنجاب موجب تخریب کامل یک درخت بلوط می گردد.

متخلفین گوشت سنجاب ایرانی را به مصرف خوراکی رسانده و یا این گونه ارزشمند را به استان های دیگر خصوصا استان تهران منتقل کرده و به نام های دیگر از جمله سنجاب خارجی و غیره به عنوان حیوان خانگی و با قیمت گزاف به فروش می رسانند.

صید و شکار غیر قانونی موجب کاهش شدید جمعیت سنجاب در رویشگاه های بلوط شده و نسل این گونه ارزشمند را در خطر انقراض قرار داده است.

+62
-18
  

21 دیدگاه

  1. چغوک می‌گوید:

    مگه یک سنجاب چند گرم گوشت در بدن داره که “مصرف خوراکی” داشته باشه ؟!!!

    باز هم می نویسم ، وضعیت شکار و صید جانوران در ایران خیلی خیلی ” خر تو خر ” شده است

    تا چند وقت دیگه احتمالا خفاش و کلاغ و موش خرما و سمندر و بزمجه و … هم به لیست “مصرف خوراکی” این افراد اضافه خواهد شد !

    پر طرفدار Thumb up 44 Thumb down 4

  2. مجید می‌گوید:

    کثافتهای بی وجدان

    اینارو باید دار بزنن دار

    پر طرفدار Thumb up 46 Thumb down 8

  3. علی کشمیری می‌گوید:

    زندگی سنجاب به پایان رسید و چشمان این حیوان زیبا برای همیشه بسته شد

    حرص و ولع سیری ناپذیر شکارچیان چه موقع تمام میشود ؟

    خدایا چه جدال نابرابری !

    یکسو انسانی تا بن دندان مسلح و زیاده خواه و سوی دیگر حیوانی که فقط میخواهد زنده بماند !

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 3

  4. امین منصوری می‌گوید:

    پس جریمه درخت بلوط چه میشه؟

    بسه دیگه، خجالت بکشید

    دست از سر کچل طبیعت بردارید

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 2

  5. جنون! جنون! جنون!

    چرا دولت درمان بیماری های روانی را در اولویت کار قرار نمیده؟!

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 2

  6. آ.ک می‌گوید:

    وحشی ها

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 3

  7. مهسا می‌گوید:

    خیلی دردناک هست

    انشاالله تقاص بیرحمی شان را به بدترین شکل پس بدهند

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 3

  8. محمد عاشق حیات وحش می‌گوید:

    واقعا عمل بی رحمانه و وحشیانه ای است

    شما را یاد چه می اندازد؟ کشتن و اسارت نوزادان و فروش در بازار برده فروش؟

    بدون تردید بربریت و وحشی گری قرون وسطی

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 1

  9. مسعود شهرابی می‌گوید:

    یه حیوان به کوچیکه و با نمکی سنجاب رو در نظر بگیرین حیوانی که در مقابل انسان تنها وسیله دفاعیش فراره و یه حیوون مثل این دو تا رو در نظر بگیرین که اینطوری یه سنجاب به این زیبایی رو چه راحت میکشن و درختان رو تخریب میکنن

    واقعا کشتن سنجاب چه توجیهی داره؟ وحشی اینجا کی بوده؟ حیوون کدومه؟

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 2

  10. آوای کوهستان می‌گوید:

    کار به جایی رسیده که تحمل دیدن یک سنجاب معصوم و بی دفاع هم براشون سخته ، انگار از جانب خدا ماموریت یافتن که هر جنبنده ای رو که میبینن بکشن . کشتن حیوانات شده افتخار !

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

  11. kooshan می‌گوید:

    واقعأ کشتن این حیوان بی آزار و بی پناه و زیبا آن هم برای اندکی گوشت یا اسارت بچه هایش جدا از بیرحمی و ستمگری نهفته در عمل ارتکابی اقدامی ناهنجار و غیر عقلانی است و همانطور که علاقمندانی بدرستی گفته اند فاکتورهای روانی را در این چنین رفتارهای بیرحمانه نباید نادیده گرفت :
    « بیش از ۱۸ میلیون ایرانی دچار اختلال روانی هستند/ تلاش جهت ارتقای سواد سلامت روان
    رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت در گفت‌وگو با فارس خبر داد
    رئیس اداره سلامت روان وزارت بهداشت، گفت: بیش از ۱۸ میلیون ایرانی دچار اختلال روان هستند که شایع‌ترین اختلال روانی در میان آنها افسردگی است………….. حاجبی با بیان اینکه ۲۳٫۶ درصد مردم ایران(بیش از ۱۸ میلیون نفر) دچار اختلالات روانی هستند، گفت: شایع‌ترین اختلال روانی، افسردگی بوده که آمار ۱۲٫۷ درصدی را به خود اختصاص داده است……… وی تصریح کرد: سطح سواد سلامت روان جامعه که ارتقا یابد، میزان انگ اجتماعی مراجعه جهت درمان بیماری‌های روانی کاهش یافته و بهتر می‌توانیم برنامه‌ها را در رسیدن به نقطه مطلوب پیش ببریم.
    حاجبی در پایان گفت: زمانی که سطح سواد اجتماعی مربوط به سلامت روان در کشور افزایش یابد، جامعه بهتر متوجه نیازهای خود شده و خانواده‌ها جهت مراجعه به‌موقع به روان‌پزشک و روان‌شناس اقدام می‌کنند.»
    farsnews.com/newstext.php?nn=13941022000959
    نکته دیگر در باره این خبر و نیز خبرهای مشابه گذشته اینکه شاید بدلیل افزایش مشکلات اقتصادی و رکود فضای کسب و کار در کشور بعلت کاهش شدید قیمت نفت و نیز فضای انتظار موجود در افکار عمومی جهت تعیین تکلیف و اجرای توافق  «برجام»، تخلف شکار سنجاب در استانهای دامنه زاگرس اخیرأافزایشی پیدا کرده باشد اما باید توجه داشت که چون این تخلفات عمدتأ در نواحی و استانهای غربی کشور بوقوع می پیوندد ممکن است یکی از دلایل احتمالی، افزایش خبررسانیها در این مورد نسبت به گذشته باشد ضمن اینکه با مرور اخبار گذشته دیده بان می توان فهمید که اصولأ اخبار و اطلاعات زیست محیطی مرتبط با مناطق غربی کشور کمتر منتشر شده است،  بهرحال باید این را هم در نظر داشت که فعالیت سودجویان و متخلفین در دامنه های زاگرس نمی تواند فرضا مثل فریدونکنار در زمینه تخلفات شکار پرندگان مهاجر باشد بنابراین انتشار بیشتر این اخبار نمی تواند خیلی غیرمعمول باشد و تأکید بیش از حد و مبالغه آمیز بر این موضوع و آن را دستمایه اظهار نظراتی اغراق آمیز قرار دادن که بیشتر از سوی افراد با دانش و آگاهی اندک نه تنها در زمینه محیط زیست بلکه پیرامون  همه رویدادهای کشور مورد استقبال قرار می گیرد صرف وقت و انرژی بر نکات کم اهمیت است و به حفظ محیط زیست کمکی نمی کند و تنها بر دامنه اظهارنظرات غیر دقیق و عجولانه و باری به هر جهت می افزاید یکی از دلایل این معضل میزان ناکافی  پیشرفت و توسعه و ذهنیت و زمینه نه چندان مناسب در فرهنگ عمومی است که بیش از آنکه  تمایل به گفتگوها و مباحث اصلی و اساسی و توجه بکار اصولی و منطقی  که روندی درازمدت و تدریجی و نیازمند صرف وقت و هزینه و نیز دقت و صبر لازم است باشد، علاقمندی عمومی متمرکز شدن بر اخبار و حوادثی است که بتوان پیرامون آن موقتأ  بحثهای داغ و فوری و تاحدودی ارضا کننده شخصی را وسیعأ و با حدت و شدت  دامن زد ولی روشن است که این موج بزرگ بعد از مدت کوتاهی با همان سرعت و بدون حصول نتیجه مثبتی فروکش خواهد کرد.بطور مثال می توان به علاقه و تمرکز شدید بر اخباری چون شکار غیر مجاز،  تمرد متخلفین و درگیری با محیط بانان،  درگذشت آقای اینانلو و…. اشاره کرد البته این تمرکز تا حدی طبیعی و قابل انتظار است و همانطور که گفته شد اصرار بر ادامه و تبدیل آن به یک رویه در مواجهه با مسائل و مشکلات پیش رو عاملی منفی و بازدارنده حرکت درست و روبجلو است.
    امید است با اعلام قریب الوقوع  شروع اجرای « توافق برجام» و لغو تدریجی تحریمها و تسهیلات ایجاد شده مربوط و رفع محدودیتهای ناشی از آن و کاهش تدریجی مشکلات اقتصادی کشور و نیز کاهش سطح معضلات اجتماعی و رفتاری بنوبه خود تخلفات شکار وصید در نقاط مختلف کشور و از جمله در نواحی زاگرس نشین کشور کاهش یابد.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

    • نیروانا می‌گوید:

      به طبیعت وزیست بوم وجنگلها وحیات وحش منطقه زاگرس خیلی ظلم میشه واین به دلیل این است که هنوز بسیاری از مردم ساکن این منطقه نوع تعامل خود با زیست بوم خود را در نحوه زیست دوران اولیه بشر با طبیعت یعنی شکار و دانه چینی واستفاده از چوب برای سوزاندن میدانند حتی د ر یک فیلم مستند از یکی از مناطق زاگرسی کشورمان نشان میداد که برای ساخت ییکی از الات موسیقی محلی یک درخت کهنسال باید قطع میشد تا این وسیله ساخته شود شاید این اشخاص که گوشت سنجاب مخورند یا افرادی که سفارش بچه سنجاب به این افراد میدهند انقدر پولدار هستند که سنجاب دست اموز خود را با گردو وپسته تغذیه کنند ولی انقدر درک ندارند که حداقل نقش سنجاب را در گسترش بلوطستان های زاگرس درک کنند

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

      • kooshan می‌گوید:

        هموطن گرامی، نیروانا،
        نظر شما درست و منطقی است و درحقیقت یکی از عوامل اصلی تخریب طبیعت و از بین بردن حیات وحش کم و بیش در بسیاری از جوامع محلی کشور و از جمله در مناطق زاگرس نشین بدرستی آن است که «….. هنوز بسیاری از مردم……….. نوع تعامل خود با زیست بوم خود را در نحوه زیست دوران اولیه بشر با طبیعت یعنی شکار و دانه چینی واستفاده از چوب برای سوزاندن میدانند…..» و بدیهی است اگر در شرایط حاضر مقدمات و بستر مناسب اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی برای تغییر این نوع نگاه در مناطقی از کشور وجود دارد بایستی اقدامات فرهنگی، آموزشی و تبلیغی لازم در این جهت صورت گیرد اما واقعیت این است که در بسیاری نقاط هنوز این مقدمات از نظر عینی و ذهنی بدلایل مختلف و از جمله سطح نامناسب پیشرفت و توسعه و عدم شکل گیری فرهنگ مدنی متناسب، فراهم نیست و تغییر و اصلاح این دیدگاه ناصواب بیش از هر چیز موکول به حرکت ملی و کلان در مسیر پیشرفت و توسعه پایدار است که طبعأ همراه و ملازم مقتضیات فرهنگی نوین و تغییر این زاویه دید ناصحیح خواهد بود.

        پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  12. ساکن بانه می‌گوید:

    اگر وضع اینگونه ادامه یابدتا دوسال دیگر نه سنجاب ونه هیج حیات وحشی در بانه و کردستان باقی نمی ماند.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  13. عاشق طبیعت می‌گوید:

    حیونی چقدر ناز بود

    خدا لعنتتون کنه

    میازار موری که دانه کش است که جان دارد و جان شیرین خوش است

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

  14. DORNA می‌گوید:

    این آدما وجودشون و بود و نبودشون توو این دنیا به هیچی نمی ارزه

    آدمی که موجود بی پناهی مثل سنجاب هم از شرش در امان نیست، آدم نیست شیطان بالقوه است…

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

  15. زرد کوه می‌گوید:

    قدیم ها میگفتن کرم از درخت ولی الان باید چی بگن. . .

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  16. محسن رزاقی، ((سلام بر حامیان جانداران)) می‌گوید:

    به این میگن زندگی انگلی

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  17. کاسپین می‌گوید:

    وقتی زندگی یک حیوان بی گناه ، که تموم دلخوشیش به چندتا بچشه و غذاش چند تا بلوط ، رحم نمیکنید
    چطور انتظار بخشیده شدن توسط آفریدگار رو دارید
    انشاءالله تقاص پس خواهید داد
    خدا بچه هاتونو بی خانمان کنه

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  18. شاهین می‌گوید:

    جهالت و حماقت

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>