۷۴ درصد نیاز صنعت چوب کشور از زراعت و ۱۴درصد از جنگل ها تامین میشود

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): رییس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری روز چهارشنبه در نخستین روز از پنجاهمین دوره آموزشی مدیران ستادی و استانی منابع طبیعی کشور گفت: سالانه ۵/۶ میلیون متر مکعب چوب در کشور مصرف می شود (به غیر از مصرف هیزم) که از این مقدار حدود ۱۴ درصد از بخش بهره برداری از جنگل، ۱۰ درصد از بخش واردات و ۷۴ درصد از بخش زراعت چوب تامین می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، خدا کرم جلالی ادامه داد: در گذشته سالیانه ۲ میلیون مترمکعب از جنگل ها چوب برداشت می شد که این رقم اکنون به ۵۰۰ هزار مترمکعب رسیده است اما اعتقاد داریم که چوب مصرفی کشور باید از طریق واردات تامین شود.

آمادگی روسیه برای کشت فرا سرزمینی چوب در این کشور

رییس سازمان جنگل ها در ادامه موضوع تولید چوب فرا سرزمینی را هدف قرار داد و گفت: کشور روسیه اعلام کرده صنعتگران ایرانی می توانند برای تامین چوب مصرفی خود در این کشور اقدامات جنگل داری، نهال کاری و بهره برداری را داشته باشند.

وی اظهار داشت: کشت فرا سرزمینی تنها مختص تولید چوب نیست بلکه در باره کالاها و محصولاتی نظیر ذرت، گندم و غیره نیز هست که البته این مصوبه ای است که دولت آن را به تصویب رسانده است.

مصرف هیزم مهمترین عامل تخریب جنگل ها

مهندس جلالی در ادامه به عوامل تخریب جنگل ها و مراتع کشور اشاره کرد و گفت: مصرف سوخت هیزمی توسط روستاییان حاشیه جنگل ها و داخل جنگل در حال حاضر بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است و انتظار داریم وزارت نفت با جایگزین کردن سوخت گاز و نفت از میزان تخریب جنگل ها بکاهد.

وی رقم هیزم مصرفی در شمال کشور را ۵/۳ میلیون متر مکعب و کل کشور را سالانه ۷ میلیون متر مکعب اعلام کرده است.

جلالی روند تخریب منابع طبیعی در ایران را رو به کاهش خواند و مصداق حرفش را تحقیقاتی که موسسه بین المللی (epi) انجام داده است دانست. بر اساس این گزارش، میزان تخریب جنگل ها درجهان ۳/۸ درصد است اما این میزان در ایران ۰/۱ درصد است. همچنین ایران با داشتن نمره ۸۴ از ۱۰۰ ، رتبه شانزدهم حفاظت از جنگل ها را در دنیا داراست.

+5
-32
  

4 دیدگاه

  1. محسن رزاقی، ((سلام بر حامیان جانداران)) می‌گوید:

    با سلام واحترام :

    از همه عزیزانی که برای طبیعت زخم خورده ایران کوچکترین قدمی بر میدارد نهایت تشکر را دارم.
    همچنین از دیده بان محترم.

    بحث از بین رفتن و شکننده شدن بلوط های زاگرس به وسیله عوامل طبیعی مثل ریزگردها و سوسکهای چوب قابل تحمل است چون دلیلی که از خود طبیعت باشد دارای حکمت است و قسمتی از چرخه و بازی طبیعت است و خود یک زیباییست. اما بحثی که موجب نگرانی و خشم خیلی از دوست داران طبیعت میباشد بحث تخریبها ودخالتها و عوامل انسانیست.

    طبیعت برای برقراری توازن در خود نظامی دارد که معمولا با دخالت بشر به کرات بر هم خورده است مثلا دارکوبها دکتر طبیعی درختانند که شاید تا حدی باعث تنظیم آفتهای درختان میشود سوسکهای چوب هم مفیدند آنها نیز اگر نباشند شاید مثلا دارکوبها کم شوند چیزی که این وسط باعث اختلال میشود معمولا خود بشر است.

    ما اگر میخواهیم به طبیعت کمک کنیم بغیر از مبارزه بیولوژیکی به مبارزه دیگری نباید فکر کنیم و معمولا با بکر نگهداشتن طبیعت این مهم توسط خود طبیعت اتفاق میفتد. حذف حتی یک شاخه خشکیده از طبیعت اشتباه است بشری که به بهانه خشک بودن درختی آن را برای هیزم از طبیعت خارج میکند دارد به طبیعت ضربه میزند ایشان سهم قارچها و موریانه ها را از طبیعت خارج کرده که خود موریانه ها نیز غذای گونه های دیگر هستند که بشکل یک زنجیر تا رأس هرم این قضیه ادامه دارد. بشری که نا آگاهانه و یا آگاهانه درخت خشکی را از طبیعت حذف میکند یک زنجیره از گونه های وابسته به آن را حذف کرده است. به همزیستی بلوط و سنجاب دقت بفرمایید بلوط لانه و غذای سنجاب را تأمین میکند سنجاب هم دانه های بلوط را در زمین بجهت ذخیره غذایی پنهان میکند و نا خواسته بعضی از دانه ها سبز میشوند و سنجاب تبدیل به باغبان بلوط ها میشود پس حذف بلوط حذف سنجاب و حذف سنجاب حذف بلوط میباشد.

    پدیده ریزگردها و کم شدن بلوطها توسط عوامل طبیعی را حقیقتی است که باید پذیرفت اگر میخواهید کمکی کنید به فکر یک گونه جایگزین که در مقابل ریزگردها از مقاومت بیشتری بر خودار است باشید که مثلا زیر برگهای آن کرک نداشته باشد (یکی از عوامل ضعف این گیاه در مقبل ریزگردها کرکهای موجود در زیر برگهای آن میباشد که گردها وارد منافز آن شده و برای گیاه مشکل ایجاد میکنند) و یا مقاومت در مقابل بی آبی با توجه به خشکسالیهای اخیر ویژگی دیگر گیاه جایگزین باید باشد و از نظر همزیستی همانند بلوط با گونه هایی مثل سنجاب همخوانی داشته باشد. انتخاب گونه باید بامطالعه کامل صورت بگیرد.

    واما بزرگترین کمک ما به طبیعت همان جلوگیری از دخالت بشر و بکر نگاه داشتن آن میباشد بحدی که باید حتی با حذف یک شاخه خشکیده از طبیعت مخالف بود.

    …..طبیعت باید بکر و دست نخورده باشد…..

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  2. جمشید از خوی می‌گوید:

    برای سرزمینی که سهم جنگل (با تعریف استاندارد جهانی)، از کل مساحت آن،که با امداد رسانی از سیستمهای پایش مدرن از عکسبرداری ماهواره ای گرفته تا روش های تعیین مساحت، بکمک GPS و GIS ،تنها %۷ برآورد شده،ارائه مکرر آمار های تکراری یا برگزاری دوره های آموزشی برای … و … تابعه،سمینار های رنگارنگ ،….در زمانه اوج گیری مصائب زیست بومی منطقه ای و فرا منطقه ای،آنهم بعد از گذشت این همه سال،بیانگر چیزی جز بلاتکلیفی و سر درگمی در قبال برنامه ها و سیاست های اجرایی این سازمان نبوده و نیست و نخواهد بود.
    روستائیان حاشیه جنگل،…
    دام و مرتع،…
    قاچاق و برداشت غیر مجاز،…
    زراعت چوب،…
    واردات یا بهره برداری پایدار،…
    تشریفات دست و پاگیر گمرکی،…
    نظارت و قرنطینه،…
    و این داستان سر دراز دارد.!!!!

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  3. palang می‌گوید:

    هرکسی اهل مناطق جنگلی شمال کشور باشه می دونه این آمار دروغه محضه،روزی نیست که تو جنگلهای شمال درخت غارت نکنن

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  4. رشید می‌گوید:

    ۱۴درصد هم اگه درست باشه یعنی فاجعه!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>