تلاش برای تصویب طرحی طبیعت ستیزانه در واپسین روزهای مجلس نهم

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): گروهی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی در واپسین روزهای مجلس نهم تلاش می کنند تا طرحی را به تصویب برسانند که در صورت تصویب و اجرا یکی از طبیعت ستیزانه ترین طرح هایی است که آسیب جدی به منابع طبیعی کشور وارد می کند.

قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی در سال ۱۳۷۴ توسط مجلس شورای اسلامی تصویب و در سال ۱۳۸۵ بازنگری شده است. هدف از تصویب این قانون جلوگیری از تصرف، تخریب و تغییر کاربری باغات و زمین های زراعی بوده است.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی مورخ ۱۳۹۴/۹/۲۳ تقاضای اصلاح قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی را بررسی نموده و با اصلاح این قانون با ۱۰۹ رای موافق ، ۳۷ رای مخالف و ۹ رای ممتنع از مجموع ۲۰۱ نماینده حاضر در صحن موافقت نمودند.

از آنجاییکه فرصت کوتاهی تا پایان این دوره از مجلس باقی مانده است این طرح با استناد به اصل ۸۵ قانون اساسی در کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی بررسی شده و پس از تنظیم متن نهایی مستقیما از کمیسیون مربوطه جهت تایید به شورای نگهبان ارجاع خواهد شد.

متاسفانه اصلاحات مد نظر در قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی اشکالات متعدد و بزرگی دارد که در صورت تصویب، تخریب و تصرفات گسترده ای را در اراضی ملی را به همراه دارد و در واقع تیشه به ریشه منابع طبیعی کشور خواهد زد.

اصلی ترین معایب و ایرادات وارده به اصلاحات در نظر گرفته شده جهت اعمال در قانون حفظ کاربری اراضی زراعی و باغی بشرح زیر می باشد:

۱) بر اساس اصلاحات پیش بینی شده در این قانون، اراضی ملی که تا پایان سال ۱۳۸۵ تصرف شده است نه تنها فرد متصرف تحت پیگیرد قانونی قرار نمیگیرد بلکه اراضی تصرف شده با تعیین اجاره بها و پرداخت حقوق معوقه به اجاره فرد متصرف در خواهد آمد.

همچنین اراضی شخصی افراد که تا پایان سال ۱۳۹۳ کاربری آنها بصورت غیر قانونی تغییر یافته و هم اکنون نیز کاربری مذکور در آن اراضی حفظ شده و یا درون آنها ساخت و ساز غیرقانونی انجام شده است نیز تحت پیگید قانونی قرار نخواهند گرفت و بنای احداث شده یا تغییر کاربری ایجاد شده با پرداخت عوارض به سازمان امور اراضی قانونی تلقی خواهد شد.

۲) در اصلاحیه قانون مذکور عنوان اراضى زراعى و باغى به اراضى کشاورزى تغییر نموده است.

تعریف اراضى زراعى و باغى کاملا مشخص است اما اراضى کشاورزى مفهوم بسیار گسترده ترى دارد و علاوه بر اراضى زراعى و باغى، دامدارى ها، پرورش آبزیان، شیلات، مرغدارى ها و غیره را نیز شامل می شود.

حوزه هاى مختلف اشاره شده توسط دستگاه هاى تخصصى و جداگانه اى مدیریت میشوند و اجراى  این طرح عملا ورود به وظایف تخصصى سایر دستگاه ها را به همراه دارد.

تغییر نام اراضى زراعى و باغى به اراضى کشاورزى در واقع اصلاح یک قانون نیست بلکه تدوین قانونى جدید به شمار می رود و اجرای دائم آن نیازمند تصویب در صحن علنى مجلس شوراى اسلامى مى باشد.

۳) از سالها قبل تشخیص اراضى زراعى و باغى، تفکیک اراضى ملى از مستثنیات و تنظیم اسناد و نقشه هاى مربوطه بر عهده سازمان جنگل ها بوده است و تاکنون براى بیش از ١٠۵ میلیون هکتار از اراضى ملى کشور سند رسمى صادر شده است.

در اصلاحیه این قانون این وظیفه از سازمان جنگل ها به امور اراضى واگذار میشود.

واگذارى این وظیفه به سازمان امور اراضى، بازگشت به پنجاه سال قبل بوده و علاوه بر هدر رفتن سالها تلاش سازمان جنگل ها موجب سودجویى و تصرفات گسترده اى در اراضى ملى خواهد شد.

۴) بر اساس اصلاحیه جدید به کشاورزان اجازه داده میشود حداکثر ٣٠٠ مترمربع از زمین زراعی خود را تغییر کاربرى داده و درون آن بناى مسکونى بعنوان انبار کود و سم و ادوات کشاورزی و محل استراحت و غیره احداث  کنند.

این موضوع باعث رونق ویلاسازى در اراضى کشاورزى خواهد شد و افراد سودجو به نام انبار تجهیزات کشاورزى، ویلاهاى مجللى در زمین هاى زراعى احداث خواهند نمود.

۵) در سال هاى گذشته سازمان جنگل ها قطعاتى زمین در حاشیه جنگل هاى طبیعى را به اشخاص حقیقى واگذار نمود تا در این زمین ها زراعت چوب و بعضا کاشت درختان مثمر انجام شود که این طرح به طرح زمین هاى ده هکتارى معروف است.

هدف از اجراى این طرح جلوگیرى از زمین خوارى، تغییر کاربرى اراضى حاشیه جنگل و دست درازى به جنگلهاى طبیعى بوده است.

در اصلاحیه قانون مذکور بهره برداران زمین هاى ده هکتارى نیز می توانند نسبت به احداث بنا تا ٣٠٠ مترمربع اقدام کنند. این اقدام با توجه به فاصله نزدیک زمینهاى ده هکتارى با جنگل هاى طبیعى منجر به ویلاسازى و تغییر کاربرى این زمینها از اراضى زراعى به اراضى مسکونى خواهد شد.

این طرح معایب و مشکلات متعدد دیگری نیز دارد که از درجه اهمیت کمتری نسبت به موارد فوق برخوردار است.

البته براساس اصل ۸۵ قانون اساسی قوانینی که در کمیسیون ها تنظیم و بدون تصویب در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به شورای نگهبان ارجاع و توسط این شورا تایید شوند به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد و تصویب نهایی آنها با مجلس خواهد بود اما تصویب و اجرای آزمایش این طرح نیز لطمات بزرگ و جبران ناگذیری را بر پیکر منابع طبیعی کشور وارد خواهد نمود.

+185
-422
  

34 دیدگاه

  1. نیما می‌گوید:

    خدا رحم کنه

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 5

  2. داریوش می‌گوید:

    این یعنی چی مگه نماینده ها ایرانی نیستن مگه مال این اب و خاک نیستن

    محیط زیست و حیات وحش اهمیتش کمتر از نفت برای ما نیست

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 5

  3. ali می‌گوید:

    این نمایندگان محترم اکثرا خودشان یا دوربریهایشان میخوان تصرف اراضی که انجام داده شده قانونی بشه خیالشون راحتر میشه

    پر طرفدار Thumb up 49 Thumb down 5

  4. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    مگه طبیعتی هم مونده؟

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 9

  5. reza می‌گوید:

    این تصمیمات فقط به نفع خود همون نماینده هاست.

    پر طرفدار Thumb up 43 Thumb down 6

  6. reza می‌گوید:

    الان همین شهرداری تهران داره پارک هارو میفروشه تا برج ساخته شه.

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 6

  7. محمد جواد نظری /کارشناس ارشد محیط زیست می‌گوید:

    با درود
    من حتما در انتخابات مجلس در اسفند ماه شرکت می کنم و چنین نمایندگان خردمند و فهیمی را روانه مجلس می کنم!!!!

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 9

  8. جمشید از خوی می‌گوید:

    داستان هزار توی واگذاری اراضی زراعی،باغات،…از زمان تشکیل هیئت های ۷ نفره واگذاری زمین،در دادگستری های قوه قضائیه ، از حدود سه دهه پیش با فراز و فرودهای فراوان و صدور آرای غیر واقعی و مغرضانه ،سبب تشدید حق کشی ها، بروز اختلافات و دشمنی های ریشه دار در بین ذینفعان و متضرر شوندگان طرفین مناقشه شد که هنوز تبعات این مجادلات در اذهان باقیست.!

    در سالهای متاخر
    واگذاری های پارک سرخه حصار
    زمین های اطراف دماوند
    تغییر کاربری های گسترده حتی حاشیه رودخانه های شمالشرق تهران
    تغییر کار بری گسترده باغات توت کن در شمالغرب تهران
    پیامک های انبوه ارسالی فروش ویلا در نوار باریک شمال کشور
    داستان تغییر کاربری دره بی نظیر حیران در اردبیل
    تصرف بیابان های اطراف کاشان و نائین در اصفهان تنها مشتی است نمونه خروار.!!!

    کارگزاران دولت نهم به نحوه شهرسازی و شهر نشینی شهروندان کشور انتقاد صریح داشته و بر رویای !! تبدیل این پهنه ها به باغ شهرها اصرار داشتند، پروسه مدرنی که فعلا در معدود کشورهای ، فرا صنعتی نظیر فرانسه و انگلستان و آنهم در مقیاس کوچک پیاده شده است.!!!!

    القصه
    همه ما ،باید برای سومالیزه شدن این فلات دست در دست هم نهیم به مهر.!!

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 4

  9. سارا می‌گوید:

    بالاخره باید به فکر بازنشستگیشون تو ویلاهای شمال باشند دیگه!

    پر طرفدار Thumb up 38 Thumb down 4

  10. امیر می‌گوید:

    حالا باید دید که نمایندگانی که دنبال تصویب این طرح هستند کجاها رو تصرف کردن.

    پر طرفدار Thumb up 36 Thumb down 4

  11. کاسپین می‌گوید:

    نمایندگان مجلس به سوگندی که می خورید پایبند باشید
    امیدوارم شورای نگهبان این مصوبه غیر قانونی و غیر شرعی را باطل کند
    با توجه به اینکه مجلس کنونی هیچ اقدام قابل توجهی در مورد محیط زیست انجام نداد
    انشاءالله در انتخابات آینده مجلس نمایندگانی انتخاب شوند که به مسائل محیط زیست پایبند باشند
    اینکه قانونی در مجلس تصویب شود که زمین های ملی و کشاورزی را به تملک افراد خاص در بیاورد اقدامی بر خلاف قانون اساسی است .

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 6

  12. دوست می‌گوید:

    آفرین
    دستشون درد نکنه
    حالا هی گلو رو پاره کنید که غارتگر طبیعت شکارچیه
    اینم دستمزدتون
    این همه انرژی که صرف اخ و پیف کردن شکار کردید نتیجه اش اینه.. سوراخ دعا رو گم کردید..
    جرأت داری برو اعتراض کن ..

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 8

    • kooshan می‌گوید:

      جناب دوست،
      اگر شما همان  «دوست» منطقی و فهیم نظردهنده اخبار قبلی دیده بان باشید که این گفته ها از شما بعید و باعث تأسف است اما باید خدمت شما عرض شود که متأسفانه یکی از مشکلات کشور ما روش ناصواب و منفعت طلبانه آنهایی است که بدون توجه به منافع ملی و مصلحت عمومی و در هر موضوعی بجای بررسی مستدل و منطقی شروع به جنجال و مناقشه بیربط کرده و مسئولیت را همواره بدوش دیگران می نهند و سعی در محق جلوه دادن خود و سلایق شخصی شان دارند،  هموطن گرامی شما از کجا می دانید در انتخابات چه کسی به کدام نماینده رأی داده است؟ در ثانی مگر خود شما نیز در این کشور زندگی نمی کنید بنابراین به همان اندازه و نه کمتر مسئولید و بهتر است شما و همفکرانتان این شیوه های غیرمسئولانه و منفی را کنار بگذارید و باید یادآوری کرد دوستداران و علاقمندان حفاظت از محیط زیست و حیات وحش تابحال  در انتخابات مختلف معمولأ به کاندیداهایی رأی داده اند که دیدگاههای مثبت و سازنده در قبال ملاحظات زیست محیطی داشته اند و در مورد مقامات و مسئولینی که این ملاحظات را در نظر نمی گیرند به شیوه های منطقی و مدنی و از جمله با رأی دادن به کاندیداهایی که نگاه مسئولانه به طبیعت کشور و مشکلات آن داشته باشند، به ابراز نظر اصولی می پردازند که در صورت تمایل نمونه های خوبی از این نقطه نظرات صحیح و منطقی و همراه با احساس مسئولیت را در نظرات ارسالی علاقمندان پیرامون این خبر می توانید بخوانید.

      داغ Thumb up 2 Thumb down 4

  13. ایرانی می‌گوید:

    انتظاری غیر از این هم نمیشد داشت
    لطفا اسامی کسانی که این طرح رو دوباره مطرح و اسامی موافقان و حامیان آن و درصورت تصویب اسامی رای دهندگان به آن رو منتشر کنید تا:
    ۱- مردم با آنها آشنا بشند.
    ۲- شاید، شاید و باز شاید مردم متوجه بشند که رای دادنهای رفاقتی یا از روی خویشاوندی یا قومی و قبیله ای و بدون تفکر و تحقیق و یا از روی لج و لجبازیشون منجر به چه فاجعه هایی خواهد شد.
    متاسفانه بخاطر همین انتخابهای غلط و در کنار سکوت و انفعال مردم سواحل دریای خزر که اموال ملی و عمومی هستند توسط نهادها و ارگانها و اشخاص خاص، کاملا غصب و امروز تنها در اختیار و دسترس خواص قرار دارد و تقریبا ۹۹/۹%مردم از این حق ملی و قانونی خود کاملا محرومند.

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 3

  14. شوکا می‌گوید:

    شما نمایندگان چه کسانی هستید ؟
    مردم مخالفند

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 1

  15. شاهین می‌گوید:

    این مجلس آخر نمیدونم مجلس چندمه کاری هم ندارم! ولی از این نمایندگان ، در زمینه محیط زیست یک حرکت مثبت در این ۴ سال ندیدیم!

    همه طرحهایی که پی گیری می کردند در جهت نابودی و تخریب طبیعت و منابع طبیعی کشور بود از اون طرح انحلال سازمان محیط زیست و ادغامش در وزارتخانه های دیگر بگیرید تا طرحهای انتقال آب ، طرح احداث جاده از وسط جنگلهای شمال تا این آخری که گل سرسبد اقدامات حضرات هست!

    واقعاً جای تاسف هست…

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 1

  16. فرزند طبیعت می‌گوید:

    این یک نوع دهن کجی به مردم کشور است – خدایا به داد برس

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 1

  17. ایمان می‌گوید:

    فاجعه پشت فاچعه … !!!!!

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 1

  18. حمید می‌گوید:

    خوبه دیگه،یه قانون تصویب کردن که زمینایی که خوردنو قانونیش کنن:|

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

  19. هیرکانی می‌گوید:

    اینکه چنین کاری در واپسین روزهای مجلس داره انجام میشه خودش گویای خیلی مسایله

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 1

  20. محمد نعمتی (فرزند خاک) می‌گوید:

    قانونی تصویب نکنید که فردای قیامت ماخذه شوید.
    به فکر منابع طبیعی باشید.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 1

  21. محمد رضا می‌گوید:

    بنظر بنده باید این موضوع را به استحضار مقام معظم رهبری رساند چون همه معتقدیم منابع طبیعی انفال و بیت المال است وقطعا ورود ایشان به موضوع میتواند جلوی سوء استفاده را بگیرد متولیان سازمان جنگلها و محیط زیست هم نباید کوتاه بیاییند

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

  22. رضا می‌گوید:

    به یزدان که گر ما خرد داشتیم
    کجا این سرانجام بد داشتیم

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  23. ماهان می‌گوید:

    این همون روایت مرحوم اینانلو بود که میگفت بزرگترین مشکل محیط زیست ایران مسولین هستند که بی کفایتیه خودشونو گردن شکارچی میندازن…از دوستان خواهش میکنم این لینک رو که مربوط به مصاحبه ی استاد مرحوم است رو مطالعه کنند …سرزمینم,متاسفم…

    khabaronline.ir/detail/494812/society/environment

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  24. علی الهی می‌گوید:

    حافظان اداره محیت زیست یک شکار چی که درست یا غلط برا شکار یه کبک یا گاهی صرفا به دلیل اقدام به شکار دست گیر میکردین و آبروش رو میبردین حالا حریف در حد خودتون پیدا کردین این گوی این میدان بفر ماین چه دارین از مردی و زور

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

    • kooshan می‌گوید:

      آقای علی الهی، هموطن محترم،
      برخلاف تصور شما این موضوع مستقیمأ ارتباطی با دولت یا «س. ح. م. ز.» ندارد ، در دنیای امروز و بنابر اصل پذیرفته شده تفکیک قوا، قوه مقننه ( مجلس ) و قوه اجرائیه ( دولت) مستقل از یکدیگرند و قانونأ از دخالت در امور یکدیگر منع شده اند البته حرکت در مسیر پیشرفت و توسعه پایدار اقتضا می کند که قوای سه گانه و نیز سایر دستگاهها و نهادهای رسمی و مردمی در کشور با یکدیگر تعامل، توافق، همفکری و همکاری داشته باشند اما این غیر از دخالت در امور یکدیگر است و باید توجه کرد که انتخاب نمایندگان مجلس بطور مستقیم توسط مردم یعنی من و شما و سایر هموطنان صورت می گیرد و لازم است همه هموطنان در زمان انتخابات مجلس علاوه بر مطالبات عمومی خود مثل اشتغال، تورم، گرانی، مسکن و نظیر اینها به دیدگاه کاندیداها در ارتباط با مشکلات و مسائل محیط زیست نیز توجه و دقت لازم را داشته باشند.

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  25. Ali timsar می‌گوید:

    مگه همین چند وقت پیش خود آقا مقام معظم رهبری در خصوص حفظ منابع طبیعی نطقی ایراد ننمودند ؟ پس چرا راه آقا رو ادامه نمیدهند

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  26. نیروانا می‌گوید:

    متاسفانه تغییر کاربری اراضی کشاورزی مخصوصا در حاشیه شهرهای بزرگ به نحو خزنده ای ادامه دارد کافیست در عکسهای هوایی گوگل ارت بین سالهای گذسته وامروز مقایسه ای بکنید قوانین نا کارامد وعجولانه سودجویی تعاونیهای مسکن ادارات دولتی جهت خانه سازی که متاسفانه از هدف اولیه خود بسیاردور شده اند و فضاسازی دروغ بنگاههای املاک و همینطور سود نداشتن شغل کشاورزی و فقر انها و خشکسالیهای متعدد و شهر نشینی ومهاجرت بی رویه همه عواملی برای تغییر کاربری اراضی شده است

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  27. علی می‌گوید:

    سازمان جنگلها و منابع طبیعی بجای اینکه نگران اراضی کشاورزی و سیصد متر بنا داخل باغات باشد , بهتر است دست از فروش زمینهای ملی به اشخاص حقیقی و حقوقی بر دارد و به و ظیفه ذاتی خود یعنی حفاظت از عرصه های طبیعی عمل کند!

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  28. Kaveh می‌گوید:

    دلیل تصویب طراحهای مثل این طرح ترکمنچای نداشتن اگاهی وتخصص ودانش کافی این چنین فاجعه های برای این سرزمین مظلوم می افتد

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  29. حمیدرضا می‌گوید:

    باسلام به عنوان یک کارشناس ارشد منابع طبیعی با سابقه ۲۶سال دراین دستگاه وبه عنوان یک شهروند ایرانی اگرکمی به سابق برگردیم می بینیم با اجرای طرح طوبی که شکل وظاهری خوب برای درختکاری داشت زمین های خوب منابع طبیعی به عنوان درختکاری به اشخاص داده شد که بعدها تبدیل به اراضی باکاربری مسکونی وموردویلا سازی قرارگرفت به طوری با یک آزمون وخطاء ناصواب تخلف به اراضی منابع طبیعی گسترش پیدا کردبه طوری که به ناچار این طرح باطل شد .بازاگر به گذشته برگردیم می بینیم متخلفین به اراضی ملی به جای اینکه تنبیه شوند تادرس عبرتی برای دیگرسود جویان شود بااجرای ماده ۳۴ مصوب مجلس این اراضی به شکلی غالبابه متخلفین منابع طبیعی با شکل قانونی فروخته شد حال چنین روشی برای تصمیم گیری به شکل دیگر درحال اجرااست که بجای آن که متخلفین به اراضی ملی ودولتی که این اراضی متعلق به تمام مردم چه پیر وجوان می باشد وباید درحفظ وحراست ان کوشا بود تابه نسل آینده به صورت درست سپرده شود یک روزنه دیگری برای تجاوز به این اراضی وتملک ان پیدا می کند چرا با متخلف نباید برخورد شود وحتی کار به قلع وقم کشانده شود مگرنه این است وقتی یک فردی دریک زمینه مجرم شناخته می شود قانون با آن بطور قاطع برخورد می کند ودراین جا بنا برنص صریح قانون جرمی که جنیه جرم عمومی دارد دران به هیچوجه بادید رفات ومدرا نباید برخورد نمود پس چگونه است که درجایی که اراضی منابع طبیعی متعلق به آحاد مختلف جامعه است پیشنهاد می شود قلع وقم نباید انجام گیردوپیامد دارد آیا این جایزه وپاداش برای متخلف به اراضی ملی نیست وبه عبارتی نقطه سرخط یعنی اینکه باید دوباره ازنوشروع کرد تا دوباره تخلف گسترده شود یا بعبارتی متخلف به اراصی ملی تجاوز می نماید تاباز یک روزی قانون گذار روزنه ای برای تصرف این اراضی برای آن فراهم نماید زیرا گذشته چنین ثابت کرده برخورد بامتخلف به صورت سطحی است یا به عبارتی درس عبرتی برای دیگران نخواهد بود پیشنهادمی گردد بادرنظرگرفتن قوانین به خوبی مسیر رامشخص نموده این قوانین بروز رسانی شود با تعامل بادیگر قوا ازجمله قوه محترم قضاییه زمینه ای رافراهم نمایند تاضمن برخورد صریح وقاطع با متجاوزین به منابع طبیعی که مقام معظم (مدظله العالی )به کرات به خصوص در۱۷-اسفند سال ۱۳۹۳ دراین زمینه فرمایشات مبسوطی با اهالی ودوستداران محیط زیست ومنابع طبیعی داشته اند آن راسرلوحه کارخود قرارداده وقانون راخدایی نکرده تفسیر به رای نمایند وقانونی متعارض با قوانین گذشته به تصویب نرسانند.ومن الله التوفیق

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>