نگرانی نایب رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس در مورد سرنوشت یوزپلنگ ایرانی

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): نایب رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی با هشدار نسبت به انقراض یوزپلنگ ایرانی، بر ضرورت حفاظت بیشتر از آنها تاکید کرد و گفت: باید موضوع محیط زیست و خطر انقراض گونه‌های جانوری را جدی بگیرند.

مهرداد بائوج لاهوتی در گفت‌ وگو با خانه‌ ملت در واکنش به کشتار یک یوزپلنگ ایرانی، عوامل انسانی را از عمده دلایل مرگ یوزها خواند و گفت: سال ها است که کشتار بی رحمانه حیوانات به تهدیدی جدی برای حیات وحش تبدیل و منجر به کاهش تنوع گونه ها و انقراض نمونه های کمیاب و نادر شده است.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی تشدید مجازات متخلفان، استفاده از قوه قهریه و فرهنگ سازی را در حفاظت از یوز ایرانی موثر خواند و گفت: در غیر این صورت آینده روشنی در انتظار یوزهای باقیمانده نخواهد بود.

نایب رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار در مجلس نهم، مهمترین راهکار حفاظت از گونه های در حال انقراض را افزایش آگاهی شهروندان و فرهنگ سازی خواند و گفت: اگرچه اقدامات سازمان حفاظت محیط زیست برای حفاظت و احیای گونه‌های در حال انقراض موثر است اما آموزش و فرهنگ سازی مردم برای جلب مشارکت های عمومی در این باره تاثیر بسزایی دارد.

بائوج لاهوتی ادامه داد: بیشتر زیستگاه های یوز در حاشیه روستاها و شهرها قرار گرفته و اغلب گونه های جانوری نیز برای تامین غذا به روستاهای حاشیه زیستگاه خود پناه می آورند. بنابراین اگر شهروندان حفظت محیط زیست را وظیفه خود بدانند محیط زیست بهبود می یابد، چرا که هیچ دولتی به تنهایی از پس حفاظت از محیط زیست بر نمی آید.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با یادآوری اعتراضات مردم استانبول در میدان تقسیم با هدف حمایت از محیط زیست و جلوگیری از قطع درختان پارک گزی، تصریح کرد: اعتراض کنندگان به خوبی به نقش محیط زیست و حفاظت از آن پی برده بودند، بنابراین برای جلوگیری از تخریب محیط زیست اعتراض خود را با تجمع نشان دادند. در حالی که مردم کشور ما نه تنها موضوع محیط زیست را جدی نگرفتند، بلکه در تخریب آن نیز می کوشند.

نماینده مردم لنگرود در مجلس شورای اسلامی،  ورود جدی سازمان محیط زیست را به موضوع کشتار یوزپلنگ ایرانی ضروری خواند و گفت: سازمان محیط زیست باید به صورت جدی به موضوع حفاظت از گونه های در حال انقراض ورود کرده و اهتمام بیشتری داشته باشد.

نایب رئیس فراکسیون محیط زیست وتوسعه پایدار مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت جلوگیری از شکار گونه‌های در حال انقراض تاکید کرد و افزود: متاسفانه برخی از افراد با قساوت تمام از کشتن حیوانات لذت می برند و  تا زمانی که افراد از کشتار حیوانات و پرندگان لذت ببرند وضعیت محیط زیست کشور بهبود نمی یابد و نمی توان گونه های در حال انقراض را حفظ کنیم. در این راستا سازمان محیط زیست باید از مردم به عنوان حافظان محیط زیست استفاده کند.

+120
-56
  

19 دیدگاه

  1. مهیار می‌گوید:

    مشکلات از جایی شروع شد که انسان، خود را صاحب اول و آخر این کره خاکی دانست.

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 1

  2. رضا می‌گوید:

    اقای نماینده شما فقط نماینده یکی از جانوران هستین ؟
    فقط یوزپلنگ ما با این اکوسیستم فعال فقط این جانور را در نظر داریم ما از ریز شاخه ها در حاشیه جنگلها تا کل موجوداتی که در جنگل و تالابهای استانهای کشور وجود دارند همه را باید حراست و نگهداری کنییم

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 7

  3. دوست می‌گوید:

    یکی نیست در جواب ایشان که “ورود جدی سازمان محیط زیست در مسأله ی انقراض گونه ها” خواستارن بگه عزیز دل، آقا، خود سازمان در بطن ماجراست، اما اینکه جدی هست یا نیست به این مربوطه که شمای نماینده چقدر ارج و قرب بذارید به تصمیمات سازمان و بهش اعتبار بدید.. شمای نماینده باید خواستار دوفوریته شدن طرح های محیط زیستی بشین. شمایین که نباید از سر و ته بودجه ی ناچیز سازمان بزنید.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 1

  4. پرهام می‌گوید:

    چه فایده. شده نوشدارو پس از مرگ سهراب

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

  5. منصور می‌گوید:

    به عرض آقای نایب رییس میرسانم: حتما خودشان بهتر از ما اطلاع دارند که: از مشکلات ادارات محیط زیست کمبود امکانات بالاخص کمبود نیرو است(به نقل از مسولین اداره های محیط زیست). از جنابعالی که از مقامات مجلس شورای اسلامی کشور عزیزمان هستید انتظار می رود که در راستای وضع قانون و ازدیاد محیط بان اقدامات و رایزنی های لازم را انجام دهید.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

  6. وحید.ب می‌گوید:

    آقای لاهوتی درباره تخریب صد در صدی تالاب کیاکلایه لنگرود و تبدیل آن به زباله دانی و مسکن مهر و …هم مطلبی بفرمائید تا مردم بدانند در حوزه انتخابیه شما چه خبر است !

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 8

    • وحید.ب می‌گوید:

      جناب لاهوتی
      شما نماینده شهرستان لنگرود هستید آیا تا کنون نگاهی به کوهپایه های حاشیه جنوب شهر کرده اید و آیا میدانید که آنجا چه خبر است؟
      چرا نسبت به ساخت و سازهای غیر مجاز و تخریب تالاب های غنی شهر لنگرود هیچ حرفی نمی زنید؟
      دیدید یوز پلنگ مد شده گفتید…..؟!
      شما را به خدا از ترکیه مثال نیاورید
      رودخانه ای که از وسط لنگرود میگذرد را در خاطر دارید؟ همانی که پل خشتی معروف … ها همان.
      آیا میدانید تا شصت سال پیش هم با قایق و کرجی راه به بندر انزلی و پیربازار رشت داشت؟ حتی کیسم!
      امروز چه استفاده ای از این رودخانه میشود؟
      اما حالا چه؟
      فاضلاب های شهری لنگرود به داخل آن میریزد و این تحفه وارد دریای خزر میشود
      هیچ شهرداری حاضر نیست چند کانال عمیق در سطح شهر لنگرود ایجاد کند
      که شاید در موقع بارندگی شهر شما تبدیل به سل(sal) نشود!
      شاید هم میتوانند ولی دنبال نوستالژی خاطرات تالاب های خشک شده هستند …

      داغ Thumb up 7 Thumb down 5

  7. یک شهروند می‌گوید:

    امضای ایشون پای نامه ۱۵۰ نفری که از رییس جمهور درخواست ساخت جاده جنگل ابر رو داشتن… حالا دم انتخابات همه شدن کشته مرده محیط زیست…

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 2

  8. حمیدرضا رضایی می‌گوید:

    با سلام
    تا به حال ایشان کجا بودند
    حالا دوباره نزدیک انتخابات شد دلسوز شدند

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 3

  9. شوکا می‌گوید:

    باز نزدیک انتخابات شد !

    خود شما اون موقع که پانزده پانزده تا پلنگ کشته میشد کجا بودی ؟؟؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 3

  10. شاهین می‌گوید:

    درود و آفرین به جناب لاهوتی بلاخره یک نماینده محیط زیستی و طرفدار حیات وحش در حال انقراض ایران پیدا شد

    داغ Thumb up 7 Thumb down 10

  11. مهسا می‌گوید:

    دورد بر آقای لاهوتی بزرگوار .. ، امیدوارم گوش شنوایی هم داشته باشد..

    داغ Thumb up 5 Thumb down 10

  12. kooshan می‌گوید:

    اظهارات جناب آقای مهرداد بائوج لاهوتی نایب رئیس فراکسیون محیط زیست و توسعه پایدار مجلس شورای اسلامی و نماینده مردم لنگرود شایسته توجه و تأمل است و گرچه بدرستی «… تشدید مجازات متخلفان،  استفاده از قوه قهریه و فرهنگ سازی… » در حفاظت از یوز ایرانی موثر است اما با اتخاذ الگوی مناسب پیشرفت و توسعه پایدار در کشور است که اینها باضافه عوامل دیگر امکان تأثیرگذاری در حفظ بقای وحش را خواهند داشت و در چنین شرایط مطلوبی است که  «…. آموزش و فرهنگ سازی مردم برای جلب مشارکت های عمومی…. » ممکن بوده و  «… شهروندان حفاظت محیط زیست را وظیفه خود…» خواهند دانست.
    حالا که صحبت از یوزپلنگ شده متأسفانه باید گفت در صفحه ۱۰ روزنامه ایران چهارشنبه ۲۱ بهمن ماه در بخش حوادث خبر زیر منتشر شده :
    دستگیری شکارچیان یوز آسیایی در شاهرود
    دامدارانی که در منطقه بیارجمند سمنان با کمک سگ‌های گله یک یوزپلنگ آسیایی را شکار کرده بودند، دستگیر شدند. این سه دامدار یوز آسیایی را برای استفاده از پوستش مورد حمله قرار داده‌ و کشته‌اند. فرمانده انتظامی شهرستان شاهرود سمنان در این‌باره گفت: «پس از دریافت گزارشی درباره شکار یک قلاده یوزپلنگ آسیایی تلاش گسترده‌ای برای دستگیری عاملان این شکار بی‌رحمانه انجام شد و در عملیاتی هماهنگ از سوی مأموران انتظامی و شکاربانی منطقه این دامدارها دستگیر شدند و با معرفی به دادسرا و تعیین جریمه ۸۰ میلیون تومانی برای آنها، دو متهم اصلی روانه زندان شدند.»
    http://iran-newspaper.com/newspaper/page/6148/10/116457/0
    آیا این مورد جدیدی است؟ ظاهرأ مکان وقوع این کشتار با آنچه در خبر اخیر دیده بان آمده تفاوت دارد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  13. دالانک بر فراز کوه هزار چشمه:جهان بین می‌گوید:

    با عرض سلام جناب لاهوتی الان مردم ایران باید کجا بیان واسه ی اعتراض؟ ایران یا استانبول ؟
    شما که نماینده مردم هستید بقول دوستان کدوم طرح دوفوریتی را واسه محیط زیست تایید کردید ؟ یا کی گفتید بودجه محیط زیست از کم هم کمتره؟
    یا اصلا از وضعیت معیشتی محیط بان ها خبر دارید؟

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  14. محسن رزاقی می‌گوید:

    باسلام و احترام

    خدا خیرتون بده
    خیلی خیلی خیلی خوشحالم که بالاخره یه صدایی برای این حیات وحش مظلوم و رنجور بالا رفت. کاش استمرار داشته باشد…
    خیلی وقت بود که منتظز چنین صدا هایی بودیم….
    ما که گلومون پاره شد از بس که فریاد زدیم!!!
    باز هم از همه عزیزانی که صادقانه حرفی در دفاع از ضعفا میزنند صیمانه متشکرم و امیدوارم وکیل خوبی برای این جوندارای مظلوم باشند. آرزو میکنم روزی برسد که حتی جامعه شکار به این سطح از درک و بینش و آگاهی برسند که نه تنها شکار غیر قانونی براشون مورد نکوهش باشد بلکه شکار قانونی هم براشون موضوعی بی معنی شود.
    و تفنگشون دوربینشون بشه، آمین…
    این نکته رو هم بگم از رسانه های ملی مثل صدا و سیما انتظار بیشتری میره ومتاسفانه تابحال نتوانسته باعث یک، (( انقلاب فرهنگی )) در زمینه حیات وحش بشود که این باید براشون به شکل یک هدف در بیاد.
    این توقع زیادی نیست که ما یک شبکه ویژه حیات وحش ایران داشته باشیم. که پیشنهاد میکنم دیده بان محترم گزینه ای تایید شده جهت همکاری باصدا وسیما برای ایجاد چنین امری در جهت تحقق هدف مقدسمان باشند. انشاالله…

    از همه همدلان آرمان مشترکمان سپاس گذارم….

    ز

    داغ Thumb up 3 Thumb down 3

  15. جمشید از خوی می‌گوید:

    در خانه قانونگذاری کشور ،همزمانی برخی رخداد ها با هم بسیار جالب است.!
    من درخانه ملت: دلسوزی برای ،
    منابع طبیعی،
    پیشاهنگ محیط زیست،
    و طرفدار حیات وحش،
    بر خلاف حداقل، برخی نمایندگان کشور های همتراز ندیدم.!!
    آقای نماینده ملت،چرا بعد از انقراض حتمی یک گونه ،صدائی از تریبون شما، بگوش میرسد.!!!
    متاسفم.!!!!

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  16. سوادکوهی می‌گوید:

    خدا رو شکر بالاخره یک مسؤل صداش در اومد برای محیط زیست

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>