۲۶ پرنده حمایت شده پس از یکسال تیمار، در زیستگاه طبیعی رهاسازی شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): همه روزه در این فصل از سال ده ها پرنده از انواع قوها، غازها و اردک ها گرفته تا پرندگان شکاری در اکوسیستم‌های تالابی کشورمان توسط شکارچیان متخلف و قاچاقچیان حیات وحش کشته یا زنده‌گیری می‌شوند تا در شهرهای مختلف کشور براى مصرف گوشت و یا اسارت در باغ هاى پرندگان به فروش برسند.

در همین حال برخی از محموله‌های قاچاق پرندگان نیز توسط نیروهای یگان محیط زیست شناسایی و توقیف می‌شوند که متأسفانه در بیشتر موارد به دلیل شرایط بد نگهداری و نقل و انتقال پرنده‌ها توسط متخلفان، پرندگان مصدوم شده و یا از بین می‌روند. اما حدود ۲۶ بال از انواع پرندگان کمیاب و حمایت شده که توسط یگان محیط زیست شناسایی و توقیف شده بودند بعد از گذشت بیش از یک سال از مراقبت‌های دامپزشکی، صبح روز جمعه ١۶ بهمن ماه با تلاش دوستداران طبیعت و محیط زیست در پارک ملی بوجاق رهاسازی شدند.

محمد علی الله قلی، عضو هیأت مدیره کانون محیطبان و سرپرست تیم انتقال در این باره به خبرنگار دیده بان گفت این پرنده‌ها شامل ۸ قوی گنگ، ۷ قوی فریادکش، ۶ غاز پیشانی سفید، ۳ فلامینگو، یک عقاب شاهی و یک عقاب استپی بودند که همگی جزو گونه‌های تحت حمایت سازمان محیط زیست هستند.

این پرندگان در کلینیک حیات وحش پارک پردیسان نگهداری می‌شدند اما متأسفانه به دلیل آنکه سازمان حفاظت محیط زیست از امکانات لازم برای نقل و انتقال حیات وحش تا زیستگاه‌ها برخوردار نیست با حمایت و هماهنگی با دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان و کلینیک حیات وحش پردیسان، مسئولیت انتقال این پرنده‌ها را به یک زیستگاه امن بر عهده گرفتیم و صبح جمعه ١۶ بهمن ماه توسط اعضای کانون محیطبان در تهران و مؤسسه پیشگامان محیط زیست کیاشهر، این پرندگان به پارک ملی بوجاق منتقل و در زیستگاه طبیعی رهاسازی شدند.

این کارشناس حیات وحش خاطرنشان کرد: بعد از حلقه گذارى روى پاى پرندگان توسط کارشناس پرندگان سازمان، برای انتقال یک کامیون مجهز به کانتینر بزرگ فلزی اجاره و کف کانتینر با چندین لایه پتو پوشانده شد. فلامینگو ها و عقاب ها نیز در جعبه هاى مجزا قرار داده شدند.

بعد از گذشت ۶ ساعت که به پارک ملی بوجاق رسیدیم و با هماهنگی مسئولان محیط زیست گیلان و حضور گروهی از پرنده نگرها، پرندگان اسیر ابتدا کمى تغذیه شده و سپس در تالاب رهاسازی شدند.

خوشبختانه همه ۲۶ پرنده در سلامت کامل منتقل و رهاسازى شدند.

الله قلی درباره علت انتخاب این منطقه برای رهاسازی گفت: پارک ملی بوجاق در حال حاضر از امن‌ترین زیستگاه تالابی در شمال کشور است و چون احتمال می‌دادیم که پرنده‌ها ممکن است نیاز به زمان داشته باشند تا خود را با شرایط محیط وفق دهند بنابراین لازم بود به منطقه‌ای امن منتقل شوند که حداقل دست شکارچیان کمتر به آنها برسد و تحت حمایت محیط بانان باشند.

شایان توجه است حتی پارک ملی بوجاق هم در خطر نابودی و تجزیه قرار دارد و دخل و تصرفات برخی ارگان ها برای خشکاندن تالاب، ساخت فرودگاه نظامى و ایجاد حوضچه‌های غیرمجاز پرورش ماهی در منطقه باعث شده تا بخش‌هایی از سواحل و تالابهاى بوجاق در معرض خطر جدى قرار بگیرد. بدون کمترین تردیدى بقاى و بالندگى پارک ملى بوجاق مستلزم توجه بیشترى نسبت به این تالاب استراتژیک و زیبا میباشد. این زیستگاه تالابی هم‌اکنون پذیرای بیش از ۲۵۰ گونه انواع پرندگان آبزی و خشکی زی و هشت گونه گیاهى اندمیک است و از تنوع زیستی بسیار غنى و منحصر به فردى برخوردار است.

در پایان نیز یکصد کیلوگرم گندم به شکل نمادین و براى یادآورى نیاز به تغذیه دستى پرندگان در تالاب هاى باقیمانده کشور در بخشى از منطقه امن زیستگاه توزیع شد.

این اولین پروژه داوطلبانه مشترک یک گروه مردمى و سازمان حفاظت محیط زیست براى انتقال و رهاسازى حیات وحش احیا شده در سازمان به زیستگاه هاى طبیعى می باشد.

عکس ها از على صفات و رضا نیک فلک

+356
-10
  

41 دیدگاه

  1. میش مرغ می‌گوید:

    شما بی نظیرید …

    واقعا متشکریم

    پر طرفدار Thumb up 92 Thumb down 0

  2. Kaveh می‌گوید:

    خسته نباشید

    با تمام وجودم دست تک تک تان را می بوسم

    پر طرفدار Thumb up 82 Thumb down 0

  3. مجید می‌گوید:

    کاش دوباره تو دام نیفتن

    کاش همین الان پرواز کنند و برند به جایی که انسانها کمر به قتل عامشون نبسته باشن

    پر طرفدار Thumb up 72 Thumb down 1

  4. علیرضا 2 می‌گوید:

    باسلام
    دست همه دست اندر کاران درد نکند، ممنون

    پرندگان با نگاه پرمعنا بعد از آزادی از شما تشکر می کنند

    پر طرفدار Thumb up 73 Thumb down 0

  5. DORNA می‌گوید:

    خدا را شکر که آدمهای مهربان هنوز روی زمین زندگی می کنند وگرنه زمین جای زندگی نبود.

    پر طرفدار Thumb up 73 Thumb down 1

  6. جمشید از خوی می‌گوید:

    طعم آزادی را از بال گشودن دو قطعه قوی فریاد کش میتوان چشید.
    ..و سپاس.

    پر طرفدار Thumb up 68 Thumb down 0

  7. daniyal می‌گوید:

    آزادى یکى از زیبا ترینِ احساسات است….

    پر طرفدار Thumb up 67 Thumb down 0

  8. یک آشنا می‌گوید:

    خدا رو شکر کسی الان جرات نداره از جناب آقای فعال حیات وحش سوال کنه که رهاسازی چرا پارک ملی بوجاق؟ شما ظرفیت برد رو تو اون منطقه محاسبه کردی؟ لابد…
    کلا نمایشهایی از این دست را ما ایرانیها دوست داریم کاش طرز تفکرمون تو باقی موارد هم اینطوری بود،
    دیده‌بان لطف کنید و بیطرف از بازار فریدونکناری هم که بعضی دوستان اینهمه بهش رونق دادن، از ذرتهایی که مصرف میکنند و هزار و یک عواقب مصرفش، از اون زمینی که جهت تیمار خریداری کردن، از کارهای غیراصولی که اونجا در حال آزمون و خطاش هستند و … یک گزارش بیطرف تهیه نمایید.

    داغ Thumb up 86 Thumb down 109

    • النا می‌گوید:

      شما یا حسود هستید یا اینکه از این موفقیت احساس خطر کردید.

      پر طرفدار Thumb up 101 Thumb down 76

      • یک آشنا می‌گوید:

        موفقیت؟؟؟؟؟ دستاورد؟؟؟؟؟ ببخشید سرکار خانم تیمار یکساله این پرندگان برعهده مرکز بازپروری حیات‌وحش پردیسان بوده!!!!! دستاورد در نمایش رهاسازی است؟ در عکس گرفتن است؟ مرکز بازپروری دایما اینکار رو انجام میدهد و اینهمه هم عکس و فیلم تهیه نمیشه…

        داغ Thumb up 67 Thumb down 82

        • رضا می‌گوید:

          پس بالاخره متن را خواندید.
          این اولین پروژه داوطلبانه مشترک یک گروه مردمى و سازمان حفاظت محیط زیست براى انتقال و رهاسازى حیات وحش احیا شده در سازمان به زیستگاه هاى طبیعى می باشد.
          شما در کامنتت نوشته بودى تیمار غیر اصولى میکنن و زمین خریدن
          اینها چى بود پس؟
          روى اعصابت کنترل داشته باش متن را بخون بعد بیا نظر بده.
          اسمت را هم بنویس
          شما که دارى حرف حساب میزنى پس چرا پشت نام مستعار مخفى شدى..

          پر طرفدار Thumb up 78 Thumb down 55

        • نیما می‌گوید:

          آهّا … پس جریان اینه! خوب از اول می گفتی سنگ کی رو به سینه می زنی :)))))

          داغ Thumb up 8 Thumb down 31

        • kooshan می‌گوید:

          جناب، یک آشنا ،
          فرض کنیم توضیحات آقای الله قلی و علاقمندان دیگر که این حرکت را انجام داده اند قانع کننده نیست و این اقدام و آنچه هم که در فریدونکنار انجام شده صحیح نبوده و دستاورد و موفقیتی هم محسوب نمی شود. ، بسیار خوب شما که راه درست و اصولی را می دانید در کمال آرامش و بطور منطقی و مستدل جهت اطلاع این علاقمندان بیان کنید ضمن اینکه لااقل حسن نیت این علاقمندان اکثرأ جوان که قابل انکار نبوده و معلوم و مشخص است و شیوه رفتارشان با این مخلوقات زیبا و شکوهمند هم بیرحمانه یا خلاف قانون نبوده و بنظر نمیرسد گرفتن عکس یا فیلم هم چندان خطا باشد چرا که بهرحال برخی واقعیات را منعکس کرده و به اطلاعات اضافه می کند، از طرفی به این موجودات زنده نیز آسیبی نرسانده اند و آنها را در معرض خطر هم قرار نداده اند پس دور از واقعیت نیست که بگوئیم اگر بنظر شما کار مثبتی صورت نگرفته در عوض ظاهرأ خطای نابخشودنی و غیرقابل جبرانی هم رخ نداده تا نیازمند این همه اظهار تعجب و تحیر و ناامیدی باشد بنابراین حالا بهتر این است شما که خود را مطلع و دارای آگاهی لازم می دانید بپاس حسن نیت آنها لطف کنید و انتقادات و همچنین راه حلهای مربوط و موردنظرتان را که فکر میکنید کارآمد و مفید است جهت اطلاع و توجیه این دوستداران و سایرین ارائه کنید تا بتوان در حال و آینده و در موارد مشابه و همچنین در فریدونکنار فقط به حسن و صدق نیت اکتفا نکرده و با مدنظر قرار دادن این آگاهی ها بتوان اقدام درست و اصولی را انجام داد و از آزمون و خطا هم پرهیز کرد.

          پر طرفدار Thumb up 78 Thumb down 54

      • یک آشنا می‌گوید:

        بجای اینکه ممنون مرکز بازپروری باشیم ممنون نمایش یک فعال حیات وحش هستیم که همه چیز را با دیده تردید مینگرد الا عملکرد خودش رو

        داغ Thumb up 58 Thumb down 78

    • علی می‌گوید:

      نمیدونم شما هم جایی که ما زندگی میکنیم زندگی میکنین ؟

      ظاهرا تو جریان واقعیت های روز طبیعت و زیستگاهای طبیعی نیستین ، به هر حال ممنون آشنا !!!!!!!

      پر طرفدار Thumb up 97 Thumb down 68

      • ماهان مه رو می‌گوید:

        سلام
        نظر شما بسیار محترم اما دلیل کتمان هویتت رو متوجه نشدم

        یک حرکت بزرگ توسط سازمانی دولتی و دو گروه غیر دولتی جهت رهاسازی پرندگانی با ارزش در زیستگاهی منحصر بفرد شکل گرفت و به زیبایی و موفقیت انجام شد

        در خصوص ظرفیت برد منطقه : با توجه به پایش های هفتگی و تنوع زیستگاهی و گونه ای موجود و تعداد پرندگان مهاجر

        ۱- دسته ای از غاز پیشانی سفید در منطقه حضور داشتند که همین امر موجب انتخاب این زیستگاه برای رهاسازی شش فرد غاز پیشانی سفید شد.

        ۲- پارک ملی بوجاق در مسیر بازگشت فلامینگوها از میانکاله قرار دارد و زیستگاهی موقت جهت حضور این گونه است و امید است سه فرد فلامینگوی رها شده با سایر همنوعان خود همراه شوند

        ۳- این زیستگاه همواره میزبان دو گونه قوی گنگ و فریادکش است و قوی کوچک نیز در آن مشاهده شده است و تعداد قوهای مهاجر در این منطقه بستگی به شرایط جوی و مهاجرت متفاوت است

        هم اکنون تمامی قوهای فریادکش رهاسازی شده به دسته قوهای فریادکش مهاجر به پارک ملی بوجاق پیوسته اند و ۸ بال قوی گنگ نیز در کنار هم در تالاب بوجاق حضور دارند (آخرین مشاهده ۲۳ بهمن ۹۴)

        برای برگزاری این برنامه حدود ۲ ماه رایزنی ، برنامه ریزی و همفکری صورت گرفته و نظرات اساتید و کارشناسان اخذ شده است.

        پارک ملی بوجاق از معدود زیستگاهای شمال کشور است که صید و شکار در آن درصد ناچیزی به خود اختصاص داده و تنوع زیستگاهی منطقه موجب حضور انواع گونه ها می باشد.

        پایش هفتگی از پرندگان توسط فعالین محیط زیست منطقه به انجام می رسد و تمامی نقصان ها و مشکلات مستقیما با اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان به بحث و بررسی گذاشته می شود

        بیاییم بجای اشکال گرفتن های سطحی و غیر کارشناسی ابتدا اطلاعات خود را افزایش بدهیم بعد اظهار نظر کنیم

        پر طرفدار Thumb up 87 Thumb down 57

    • نغمه امینی می‌گوید:

      جناب آشنا بهتر بود بخاطر خودت هم که شده با اسم خودت کامنت میذاشتی ولی خیلی هم مهم نیست منکه میدونم کی هستی.
      تو همونی هستی که طبیعت رو ملک شخصی خودت و بیزینس با طبیعت حق مسلم خودت میدونی و حسادت و بخل تو رو از دیدن حقایق ناتوان کرده و نمیتونی شاهد موفقیت یک گروه تو منطقه باشی.
      اگر میتونی بهتر از ما عمل کنی بفرما این گوی و این هم میدان ولی یک نکته را متوجه باش که زمان همه چیز را ثابت میکند و پرده از جلوی صورت و نیت برداشته میشود و این طبیعت انتقام خودش از خائنین خواهد گرفت.
      سم پاشی های مغرضانه امثال شما خللی در کار ما ایجاد نخواهد کرد و مصمم تر و پرتوان تر قدم خواهیم گذاشت

      پر طرفدار Thumb up 89 Thumb down 62

    • آشناتر می‌گوید:

      حتما اگر وسط میدان تیر میانکاله رهاسازى میشدند الان مشکلى وجود نداشت.
      تله اکولوژیک را هم فراموش کردى بنویسى .

      پر طرفدار Thumb up 85 Thumb down 57

    • النا می‌گوید:

      در ضمن “ظرفیت برد” برای تعیین میزان استفاده تفرجی از یک منطقه طبیعی بکار میرود. ناخواسته از خودتان رد بجا گذاشتید جناب آشنا …

      پر طرفدار Thumb up 86 Thumb down 55

      • یک آشنا می‌گوید:

        النا خانم کمی مطالعه بیشتر دوست عزیز
        The carrying capacity of a biological species in an environment is the maximum population size of the species that the environment can sustain indefinitely, given the food, habitat, water, and other necessities available in the environment.
        بله در اون مورد هم هست ولی :)

        داغ Thumb up 55 Thumb down 77

        • النا می‌گوید:

          مفهوم “ظرفیت برد منطقه” با “ظرفیت برد زیستگاه” در فارسی یکسان نیست. سرچ کنید خواهید دید.

          پر طرفدار Thumb up 63 Thumb down 30

          • حمیدرضا می‌گوید:

            خانم النا
            دوستان لطف کردند و براتون مطلب رو کلیدی توضیح دادند. هیچ فعال حیات وحشی مجاز نیست که در یک منطقه بدون ارزیابی گونه رهاسازی کند و علتش هم معلومه، ظرفیت برد … همین کار به نظر شما خیلی قشنگ میتونه به ضرر سایر گونه‌های موجود در اون منطقه تموم بشه و من واقعا متاسفم که مسایلی به این سادگی هنوز جای بحث دارند.

            داغ Thumb up 10 Thumb down 31

      • مینوش می‌گوید:

        دوست عزیز
        منظورشون از ظرفیت برد کاملا درست است، معادل واژه carrying capacity
        ظاهرا خانم النا با تعاریف خاصً آشنایی چندانی ندارند
        منظور آشنا از ظرفیت برد اتفاقا کاملا درست و بجاست

        داغ Thumb up 50 Thumb down 75

      • فرناز حیدری می‌گوید:

        ظرفیت برد Carrying Capacity
        ظرفیت برد گونه‌ها در محیط‌زیست، حداکثر ابعاد جمعیتی است که محیط می‌تواند نظر به میزان مواد غذایی، آب، زیستگاه و سایر نیازمندیهای در دسترس به شکلی پایدار در خود حفظ و نگهداری کند.

        داغ Thumb up 58 Thumb down 72

    • نسترن می‌گوید:

      کاش جای اینکه بنویسین کسی الان جرات نداره بپرسه چرا پارک ملی بوجاق؛ اول میپرسیدین تا به جواب برسین. نپرسیدنتون بیشتر بخاطر طرز فکر اشتباه خودتونه. خب حالا چرا بوجاق نه؟
      ادامه ی حرفاتونم بوی خصومت شخصی میده.. واقعا اگر میتونین عملکرد موفق تری داشته باشین بهتره عمل کنین.

      پر طرفدار Thumb up 79 Thumb down 52

    • محمد می‌گوید:

      یک آشنای عزیز لابد!!! در جریان هستید که محمد علی الله قلی (لابد برای رونق دادن به این بازار) بارها از سوی این افراد تهدید شده!!

      پر طرفدار Thumb up 76 Thumb down 49

      • محمدعلى الله قلى می‌گوید:

        درود و وقت بخیر خدمت طبیعت دوستان عزیزم
        ضمن تشکر از ابراز محبت ها و نظرات

        فردى با نام مستعار یک آشنا نظرى نوشتند و فعالیت داوطلبانه من و همکاران را شدیدا نقد کردند.

        پیشتر سپاسگذارم از دوستانى که منت گذاشتند و پاسخ هایى نوشتند گرچه پر واضح است که نویسنده با علم بر اصل موضوع، تعمداً تلاش کرده در پاسخ به بحث هاى مطرح شده از جانب بنده در ارتباط با بى پاسخ گذاشتن ابهامات مرگ پلنگ ماده تندوره و بحث هاى دیگر، این فعالیت را تا حد امکان زیر سوال ببرند.

        در ارتباط با فعالیت کلینیک حیات وحش پردیسان نه در اینجا و نه در هیچ کجاى دیگر بنده منکر تلاش و زحمات شرافتمندانه و دلسوزانه این مرکز نبوده و نیستم و بلعکس در طى تمام سالهاى گذشته تا به امروز مدافع و خدمتگذار این مرکز نیز بوده ام.

        جناب آقاى عمارلویى و سرکار خانم موحدیان اساتید بنده هستند و سالهاست واقف به احترام و ارادت بنده نسبت به ایشان.

        بر خلاف نظر مغرضانه مطرح شده شرایط فراهم شده براى انتقال حیات وحش تیمار و احیا شده در کلینیک حیات وحش پردیسان به زیستگاه هاى طبیعى ارتباطى با وظائف کلینیک حیات وحش پردیسان ندارد.
        حمل و نقل جانوران منوط به تصمیم سایر دفاتر سازمان محیطزیست مانند دفتر حفاظت و مدیریت شکار و صید، دفتر حیات وحش، دفتر پشتیبانى و اداره پارک پردیسان بوده است و در صورت توافق این دفاتر این وظیفه به ادارات کل سایر استانها براى انتقال به زیستگاه طبیعى محول میگردد .

        شایان توجه است به دلیل وجود مشکلات و کمبود نیرو در اجراى به موقع انتقال حیات وحش آماده رهاسازى، کانون محیطبان تهران و انجمن پیشگامان محیطزیست کیاشهر بنا بر ماهیت وجودى دو گروه مردمى در این راستا با تامین هزینه به این مهم پرداخته تا هم شرایط براى پذیرش حیات وحش مصدوم تازه وارد به پردیسان محیاتر باشد و هم گونه هاى ارزشمند هر چه سریعتر تا پیش از پایان فصل مهاجرت به دامان طبیعت بازگردانده شوند.
        رصد و بررسى وضعیت گونه هاى رها شده در پارک ملى بوجاق نیز کماکان ادامه دارد.

        هدف اصلى از تهیه این گزارش نیز صرفا جلب توجه مسئولین و سایر علاقمندان نسبت به اجراى صحیح و با کمترین میزان ریسک براى نقل و انتقال حیات وحش میباشد.

        در مورد واژه ظرفیت برد به ویژه در ارتباط با پرندگان مهاجر دوست گرامى ماهان مهرو و النا گرامى توضیحات مبسوطى را ارائه فرمودند و بنده فقط به این توضیح بسنده میکنم که ظرفیت و گنجایش تمامى تالاب هاى باقیمانده پس از نابودى کامل ۶٧ درصد کل تالابها براى تمامى گونه هاى جانورى موجود کافى نمیباشد.

        قطعا و بدون کمترین تردیدى توزیع دانه به صورت دستى با رعایت پارامترهاى کارشناسى براى تامین غذا و امنیت حیات وحش مهاجر و نیمه مهاجر نیاز امروز تمامى تالاب هاى کشور است.

        ضمنا واژه ظرفیت بُرد براى مشخص نمودن میزان گنجایش گردشگر بسته به ظرفیت نیز مورد استفاده قرار میگیرد و در مورد رهاسازى تعداد محدودى از شش گونه پرنده مهاجر، مطرح نمودن و ایراد به عدم محاسبه آن صرفا به معناى تلاش براى تخریب و تشویش اذهان عمومیست.
        ضمن اینکه مدتها قبل از اجراى پروژه چند بررسى میدانى، مطالعه و گرفتن مشورت از متخصصین صورت گرفته است.

        در مورد سایر موارد مطرح شده نیز با توجه به بى اساس و نادرست بودن موارد نیازى به پاسخ نمیباشد.
        کلام آخر خدا را شاکریم که این انتقال بدون کمترین آسیبى به حیات وحش انجام شد و بازهم سپاسگذار و مخلص و دست بوس دوستانى هستم که بنده حقیر را شامل لطف و مهر خودشان قرار دادند.
        کارى جز انجام وظیف نبوده است.
        تمامى تلاش هاى انجام گرفته صرفا براى خدمت به طبیعت مظلوم کشور بوده است و با یارى و امید به خدا خواهد بود.

        پر طرفدار Thumb up 70 Thumb down 38

        • حمیدرضا می‌گوید:

          جناب آقای الله قلی
          اینکه این مساله اصلا چه ربطی به ماده پلنگ تندوره دارد را خودتان بفرمایید!!!!
          واقعا باعث تاسف است که از نظر شما همه چیز و همه کس جای نقد دارد جز شخص خودتان… اینکه تلاش دارید بحث رو به حاشیه ببرید اینکه معتقد هستید کاری که انجام داده‌اید، وظیفه و ادای دین است و … مهمتر از همه اینکه میفرمایید آقای عمارلویی و خانم موحدیان سالهاست واقف به ارادت و احترام حضرتعالی هستند، همه و همه یک چیز را نشان میدهد، تلاش دارید که ظاهر را حفظ کنید.
          نظرات موافق جناب آشنا به حدی گویا هست که به نظرم بهتر است بیشتر از منتقد دیگران بودن نخست منتقد خودتان باشید بالاخره در این سایت دست کم ۵۰ نفر با نظر جناب آشنا موافق هستند… این را چطور معنی میکنید؟ شما جدای از طرفدار، منتقد دارید پس پیش از انتقادات کوبنده که بدانها مفتخر هستید، نخست خودتان را به بوته آزمایش بگذارید.

          داغ Thumb up 15 Thumb down 35

        • سیما خوشدل می‌گوید:

          من ظهر اتفاقی سر زدم و دیدم که نظرات مخالف آقای الله قلی خیلی زیادن و الانم محض کنجکاوی اومدم فقط میتونم بگم همینکه آقای الله قلی و ستاد بحران ایشون در فاصله کمتر از ۲ ساعت بیش از ۴۰ بار خودشان و عملکردشان را ستودند، خودش نشون میده که بله ظاهراً باید با دیده تعمق در اینکار نگریست متاسفم که چنین نمایشهایی را جهت کسب شهرت شاهد هستیم

          داغ Thumb up 16 Thumb down 37

          • kooshan می‌گوید:

            هموطن گرامی، خانم خوشدل،
            جای خوشحالی دارد که یک خبر در زمینه حیات وحش چنین مورد توجه قرار گرفته و علاقمندان در این زمینه هم کم نیستند، آیا بهتر نیست بجای چنین تلاش قابل توجهی برای رد و انکار یکدیگر و توجه بتعداد گزینه های مثبت و منفی و تغییرات آنها، توجه را به اصل موضوع متمرکز کرد که کاری دشوار هم نیست اما بایست کم کم و بتدریج خود را به این روش عادت داد تا نهادینه شود، بی شک همه دوستداران طبیعت واقف هستند که مناقشات و مجادلات لفظی شخصی و پرخاشگرانه و سعی در یقه گیری و تخطئه و منکوب نمودن یکدیگر داشتن هیچ کمکی به محیط زیست و حیات وحش نمی کند و بعید نیست کشتارگران حیات وحش و تخریبگران محیط زیست در اینگونه موارد با لبخندی بر لب این تنازعات بی حاصل را با خوشحالی نظاره کنند و باید توجه داشت بررسی منطقی و مدنی موضوعات و بحث و گفتگوی مسالمت آمیز و مستدل پیرامون آنها و پرهیز از برخوردهای سلیقه ای و شخصی بیش از پرداختن به این حواشی کم ارزش حائز اهمیت است.

            پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 12

  9. ننگ بر کسانی که پرندگان مهاجر را اسیر یا شکار می کنند!

    پر طرفدار Thumb up 104 Thumb down 5

  10. النا می‌گوید:

    درود بر عاشقان راستین طبیعت ایران.

    پر طرفدار Thumb up 94 Thumb down 16

  11. رشید می‌گوید:

    عمل بسیار پسندیده ای است

    زنده باد دلسوزان واقعی حیات وحش

    پر طرفدار Thumb up 89 Thumb down 2

  12. میشو می‌گوید:

    خوش به حالتون …کاش ما هم اون جا بودیم و لذت مییبردیم

    پر طرفدار Thumb up 45 Thumb down 1

  13. خورشید می‌گوید:

    زنده باد!!! از معدود اخبار خوشی که امسال شنیدم در مورد وضعیت پرندگان مهاجر…

    زنده باشید دوستان عزیز و باغیرت… دستان شما بوسیدنی و همتتان ستودنی ست…

    خداوند یار و یاور حیات وحش این مرز و بوم و دلسوزانش باد….

    پر طرفدار Thumb up 57 Thumb down 0

  14. سجاد می‌گوید:

    کاش منم اونجا بودم

    کلی حال کردم از دیدن تصاویر

    پر طرفدار Thumb up 41 Thumb down 0

  15. نسترن می‌گوید:

    درود و سپاس
    واقعا تصاویر عالیه؛ کاش بودم و صحنه با شکوه میدیدم.
    ولی خبر خوب و عکسا کلی انرژی داد بهم مرسی از همه عزیزانی که در تیمار و رهاسازی نقش داشتن.

    پر طرفدار Thumb up 70 Thumb down 1

  16. لیلی می‌گوید:

    واقعا باعث دلگرمیه که عده ای هنوز قلبی به این بزرگی دارن که با هزینه شخصی، زمانی که عده کثیری حتی در غالب پروژه های درسی مشغول بیزنس با حیات وحش هستند، و زمانی که حتی اگر یکی از این پرنده ها در راه رهاسازی تلف میشد و هزار هزار صاحب پیدا میکرد، مشقت را به جان میخرند و اینکار را انجام میدهند
    به دلواپسان ظرفیت برد و مازاد جمعیت و … توصیه میکنم که واقعا به خدا قسم اگر شما صحبت نفرمایید کسی به ناتوانی شما در تکلم شک نخواهد کرد.

    پر طرفدار Thumb up 78 Thumb down 45

  17. محب می‌گوید:

    با سلام می خواستم بگم تو نیکی کن و در دجله انداز که ایزد در بیابانت دهد باز

    دست همه کسایی که توی این عمل زیبا و به خصوص فرهنگی شرکت کردن درد نکنه

    واقعا زیبا بود با آرزوی سلامتی

    پر طرفدار Thumb up 61 Thumb down 0

  18. سعید می‌گوید:

    دم همتون گرم

    پر طرفدار Thumb up 41 Thumb down 0

  19. کوشا کثیریان می‌گوید:

    سرکار خانم سیما خوشدل
    خیلی خوشحالم که شما خیلی اتفاقی به این خبر سرزدید و خیلی اتفاقی تر اینقدر کنجکاو هستید! ای کاش زودتر افتخار میدادید تو این ۸ سال از نظرات ارزشمندتون مارو مستفیذ میفرمودین! انشاله که از این همه دقت و نکته بینی شما درعالم واقعیت و خارج از دنیای مجازی هم بهرمند بشیم! جهت استحضار عرض کنم تو همین زمان که شما زحمت مدیریت لایک و دیس لایک ها رو میکشیدید ستاد بحران کنار قوها تشکیل شده بود جاتون خیلی خالی بود. همینجا از سایر دوستانتون مخصوصا آقا حمیدرضا که ظاهرا اطلاعات کاملی هم دارند و با اسم و مشخصات کامل نظر دادند دعوت میکنم این ستاد رو از دیدگاه های گرانبهاشون محروم نکنند و چراغ راه این ستاد باشند.
    باسپاس

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 12

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>