توضیحات تکمیلی پیرامون مرگ ماده پلنگ مجهز به گردنبند ردیاب

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به دنبال مرگ تنها ماده پلنگ مجهز به گردنبند ردیاب ماهواره ای در پارک ملی تندوره و مباحث متعدد پیش آمده در این رابطه، مدیر پروژه ی تحقیقاتی برآورد جمعیت پلنگ ایرانی در شمال شرقی ایران و دامپزشک این پروژه توضیحاتی را بشرح زیر در این باره ارائه نمودند:

از روز ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ که در جاده جندق شاهرود ایمیل مرگ قلاده شماره ۳۶۳۴۹ مربوط به ایران، تنها ماده پلنگ ایرانی مجهز به ردیاب ماهواره ای در پارک ملی تندوره را از طریق ماهواره دریافت کردیم، امیدوار بودیم که قلاده را از سرش درآورده باشد.

پلنگ ها گردن قطوری دارند که بستن گردنبند بر گردنشان کمی دشوارتر از سایر گربه سانان است تا بر اساس تجربه و مهارت قبلی، بتوان به صورت مناسبی آنرا نصب نمود.

لاشه ماده پلنگ مجهز به گردنبند ردیاب ماهواره ای بر روی دستان اولین محیط بانی که لاشه را مشاهده کرده است

از محیطبانان پارک ملی تندوره خواستیم که به نقطه اعلام شده با جی پی اس برای کنترل وضعیت ایران بروند. حدود ساعت ۴ بعدازظهر آقای سلحشور رییس زحمتکش پارک ملی تندوره تماس گرفت و با ناراحتی خبر از مرگ ایران داد. با محیط بانانی که در محل بودند تماس گرفتیم و آنها با ناراحتی موقعیت را توصیف کردند…. و این آغاز تلاش گسترده ای بود برای یادگیری ما، البته در میان هجمه های فراوان علاقمندان و دلسوخته های پلنگ در گروه های مجازی!

یک تاکسیدرمیست مشهدی با عصبانیت گفته که “عجب وضعیتیه … پلنگ ماده را مفت مفت کشتند”. یک تاریخ نگار تنوع زیستی درخواست “توقف پروژه توسط سازمان محیط زیست” را داشته و یک نفر ادعا کرده که تیم پروژه باید ۸۰ میلیون تومان برای جریمه ضرر و زیان به حساب دولت واریز کند.

یک متخصص پلنگ نیز مدعی شده که پلنگ نابالغ بوده و علاقمند ناشناسی نگران بابت از دست رفتن تنها پلنگ ماده تندوره است. !!!

یکی از اساتید علت مرگ جانور را “تجاوز Rape” یک پلنگ نر به ایران دانسته است و یکی از اساتید دانشگاه تهران اظهار نموده که “در اینکه قلاده باعث مرگ ماده پلنگ شده که شکی نیست”.

چند خبرنگار با بیژن دره شوری تماس می گیرند تا با او درباره “شکسته شدن گردن پلنگ در حین نصب قلاده عنوان کردند” مصاحبه کنند. علاقمند دیگری با نادیده گرفتن نیم قرن دستاوردهای علمی زیست شناسان دنیا “تله گذاری بیهوشی و زنده گیری و نصب گردنبند بر روی گربه سانان را کلا غلط و مردود دانسته که هیچ توجیه و فایده ‌ای ندارد”و در نهایت نتیجه گیری می کند که “این پلنگ اگر به حال خود بود اکنون زنده بود”.

به نظر می رسید گناه بزرگی مرتکب شده باشیم!؟ … اینها تنها بخش اندکی از فرضیات متعددی بود که طی روزهای گذشته برای مرگ ماده پلنگ مطرح شده است.

۱) آیا روش استانداردی برای زنده گیری و بیهوشی داشتیم؟

دو نوع از چهار نوع تله اصلی در دنیا برای زنده گیری گربه سانان بزرگ بیشتر کاربرد دارد، که یکی تله قفسی و دیگری تله کمندی است. تله قفسی فوق العاده خطرناک بوده، شانس پایینی داشته و باعث آسیب جدی به ستون فقرات، پنجه ها و دندانهای نیش جانور می شود.

امروزه توصیه می شود از این نوع تله فقط در شرایط اضطرار استفاده شود. در سال های اخیر در چند نوبت برخی کارشناسان در ایران از این نوع تله برای زنده گیری پلنگها استفاده کرده اند، هرچند که از سرنوشت آن پلنگ ها خبری در دست نیست.

دومین نوع، تله کمندی است که بسیار ایمن، کارامد ولی نیازمند آموزش جدی پیش از اجرای این برنامه است. این تله ها هیچگونه آسیبی به جانور نرسانده ولی نباید چندان تبلیغ شوند، چون شکارچیان متخلف می توانند با استفاده از آنها پوست پلنگ را سالم بدست بیاورند.

تابحال ۸ پلنگ در ایران با استفاده از این روش زنده گیری شدند که شامل ۵ مورد در تندوره، ۲ مورد بافق توسط پروژه یوزپلنگ آسیایی و یک مورد تازه قلعه خراسان شمالی بود.

هیچیک آسیب در دندان ها نداشته، پنجه های هیچیک آسیبی ندیده، مشکل عضلانی پیدا نکردند و در کل هیچ مشکلی در سلامتی آنها به علت گرفته شدن با این نوع تله ایجاد نشد.

گزارش کالبدگشایی «ایران» پلنگ ماده ایرانی تندوره نیز که در تاریخ ۱۶ بهمن در فاصله زمانی ۱۰:۳۰ الی ۱۳:۳۵ به سرپرستی دکتر فرهنگ ساسانی از دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران و دکتر استفان استروسکی از انجمن حفاظت از حیات‌وحش و با نظارت دکتر محمدمهدی دهقان و دکتر امیر رستمی از دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران در کلینیک تخصصی حیات‌وحش پارک پردیسان، سازمان حفاظت محیط‌ زیست انجام شد؛ موید همین واقعیت در مورد پلنگ تلف‌شده موسوم به «ایران» است.

۲) آیا روش استانداردی برای بیهوشی داشتیم؟

داروهای بکار رفته در این پروژه، از بهترین و رایج ترین داروهای بیهوشی در دنیاست که فاصله دوز تاثیر گذار و دوز کشنده آنها بسیار بالا است، حجم بسیار پایین دارند، تاثیر سریع داشته و از همه مهمتر قابل بازگشت هستند.

در بسیاری از موارد بیهوشی چه در دنیا و مخصوصا در ایران به دلیل دوز بالا و عدم انتخاب داروی نامناسب جانور بیچاره ازبین می رود یا در مواردی حتی به درستی بیهوش نمی شود و نهایتا منجر به فجایعی نظیر شلیک با اسلحه کلاشینکف برای بیهوشی (مرگ) می شوند. در این پروژه، از مراحل تله گذاری تا به هوش آمدن هر ۵ پلنگ فیلم کامل و مستند موجود است و همگی به سلامت در زیستگاه خود به زندگی طبیعی ادامه دادند.

نزدیک به ۱۰ مورد از تلاش های صورت گرفته در سال های اخیر برای نجات پلنگ های گرفتار یا آسیب‌دیده در ایران گزارش شده که به غیر از ۲ مورد همگی منجر به مرگ جانور، جراحت تیم انسانی و فشار رسانه‌ای گسترده شده است.

۳) آیا این درست است که هیچکدام از اعضای تیم این پروژه کمترین پشتوانه تجربی در این خصوص نداشته‌اند؟

مطلب بالا از یکی از علاقمندان که حضور گسترده ای در تندوره دارد در فضای مجازی منتشر شد. تیم پروژه ادعایی در خصوص تجربه خود ندارد، با این حال تلاش کرده تا دوره های متعددی در این خصوص در کشورهای مختلف ببیند که از آن جمله باید به حدودا ۵ ماه حضور مستمر در پروژه های مختلف در کشورهای مختلف آفریقایی و مشارکت در برنامه های مشابه اشاره نمود.

دوره‌های متعدد بیهوشی و مقیدسازی حیات‌وحش را در کشورهای مختلف با عنوان دانشجوی نمونه پشت سر گذاشته ایم و همچنین به لحاظ علمی نیز سعی می کنیم خود را به روز نموده و نتایج مطالعات خود را منتشر نماییم و تألیفاتی درباره پلنگ ایرانی داشته باشیم (شاید معادل یک سوم مقالات علمی درباره پلنگ ایرانی). ادعایی درخصوص دانش اندک خود نداریم و قصد قیاس با نویسنده جمله بالا نیز نداریم. فقط امیدواریم که در ۱۰ مورد درخواست طی یک سال گذشته از سوی ادارات کل محیط زیست سرتاسر کشور برای مشاوره یا مشارکت در بحران های جدی و حل تعارض پلنگ با روستاییان، دعوت به همکاری برای پروژه مشابه در مورد پلنگ ایرانی و پلنگ برفی در سایر کشورها، دعوت به تدریس دوره های مقید سازی و بیهوشی حیات وحش در دانشکده های دامپزشکی و ادارات محیط زیست سراسر ایران و کشورهای همسایه مفید بوده باشیم. متأسفیم که بضاعتی بیشتر برای اشتراک دانسته های اندکمان نداشتیم.

۴) آیا پلنگ تلف شده بیش از حد جوان بود؟

در صورت نصب ردیاب روی پلنگ های جوان به دلیل سرعت رشد بالای آنها، در صورت محکم و تنگ بودن قلاده، می تواند باعث ایجاد مشکل بلع یا سختی تنفس شود.

در دنیا مطالعات مختلف بسته به هدفی که دارند، سنین مختلف را رصد می کنند. به عنوان مثال در بزرگترین پروژه ای که در زمینه پلنگ برفی در آسیای مرکزی درحال اجراست، ۸ فرد از ۱۷ پلنگ برفی که زنده گیری شده است، کمتر از ۳ سال سن داشته اند و یا اخیرا دانشجویی در آفریقای جنوبی پایان نامه دکتری خود را با نصب ردیاب روی نزدیک به ۲۰ پلنگ نابالغ برای بررسی قلمرویابی آنها به پایان رساند. ما در این پروژه، در پروتوکل نصب ردیاب، ۲ سال را پایین ترین سن برای نصب قلاده برای خود تعیین کردیم. ایران سه ساله بوده و مشکل سنی برای نصب ردیاب نداشت.

۵) آیا به درستی سن ایران را برآورد کرده بودیم؟

سه مطالعه مختلف برای تعیین سن پلنگ ها بر اساس ویژگی های ظاهری، تعویض دندان های شیری و اصلی، ساییدگی دندان ها، رنگ، تیزی لبه خلفی، موقعیت دندان های پیشین و ویژگیهای ظاهری بدن ارائه شده است که همگی کلیدهای قابل‌اتکایی هستند.

در زمان زنده‌گیری «ایران» حدود ۳ ساله تخمین زده شد. تصاویر سال قبل این حیوان که در همان منطقه و توسط دوربین های تله‌ای ثبت شده بود، به سادگی به تیم پروژه این اطمینان را داد که این حیوان می‌تواند به ردیاب مجهز شود.

تصاویر رادیوگراف در زمان کالبدگشایی نیز بسته بودن صفحات رشد و سن جانور را با اجماع همه دامپزشکان حاضر به تایید رساند.

۶) آیا گردنبند زندگی ایران را مختل کرده بود؟

اختلال در روند معمول زندگی مستلزم تعریف است: تنفس، بلع، شکار، جابجایی، رفتارهای طبیعی و مهاجرت.

ثبت وضعیت زیستی این جانور از زمان نصب ردیاب تا زمان مرگ و مشاهدات کالبدگشایی نشان داد که «ایران» طی دو ماهی که ردیابی شده، هیچ مشکل تنفسی نداشته.

این حیوان نیمی از پارک ملی تندوره را پیموده و پس از مهاجرت داخل منطقه‌ای به نقطه اولیه خود بازگشته است. طی دو ماه «ایران» حداقل ۶ بار تجربه شکار موفق داشته از جمله یک قوچ بزرگ جثه که یکی از ۶ شکار بزرگ این حیوان بوده.

در زمان مرگ، معده این حیوان پر از مو و استخوان بوده که طبیعتاً نشان دهنده آنست که «ایران» مشکل بلع نداشته است.

وزن ایران در زمان مرگ کمی حتی از زمان زنده‌گیری نیز بیشتر بود. (با احتساب آب از دست رفته به دلیل مرگ) چربی دور کلیه بیش از ۲۰ درصده بوده که نشان می‌دهد این حیوان وضعیت فیزیکی مناسبی داشته.

این نه فقط در مورد ایران، بلکه در مورد سایر پلنگ های ایرانی دارای ردیاب نیز صادق است. برنا، بردیا و برزو بیش از یک سال گردنبند خود را حمل کرده و مشاهدات مستقیم نشان از سلامت ظاهری و عدم کمبود وزن نسبت به زمان زنده گیری دارد.

هر سه هنوز هم در پارک ملی تندوره در تردد هستند. آنها جانوران متعددی از تشی تا قوچ و کل و گراز را به کرات شکار کرده و حتی جفتگیری نمودند.

پیش از این نیز یک پلنگ نر بالغ در بافق یزد توسط پروژه یوزپلنگ آسیایی دارای ردیاب شد که همچنان ۴ سال پس از ردیابی و افتادن گردنبند، به کرات در این منطقه مشاهده و تصویربرداری می شد.

۷) گردنبندها سنگین هستند؟

محققان گزارش کرده‌اند که ۱ الی ۳ درصد وزن یک جانور می‌تواند وزن گردنبند ردیاب باشد. گردنبند این پروژه و به طور اخص گردنبند «ایران» حدوداً ۶۴۰ گرم وزن دارد و این بدان معناست که گردنبند کمتر از ۱ درصد وزن برنا (نخستین پلنگ نر ایرانی در پارک ملی تندوره که مجهز به ردیاب ماهواره‌ای شد) و کمتر از ۲ درصد وزن «ایران» بوده است.

به منظور رعایت مسایل ایمنی و در نظر گرفتن شرایط جانور، وزن گردنبدهای این پروژه کمتر از نیمی از حد مجاز بوده است. به عنوان مثال، گردنبندهای نصب شده روی دو یوز در بافق یزد در سال ۱۳۸۶، حدودا ۴۰۰ گرم وزن داشتند که با توجه به وزن حدودا ۳۰ کیلوگرمی یوزها، کمتر از یک و نیم درصد وزن جانور را شامل می شد.

۸) علت مرگ ایران چه بود؟

در محل یافته شدن لاشه پلنگ، رد پلنگی درشت تر روی برف دیده می شد و در چند نقطه آثار درگیری و دنبال کردن نیز دیده شد. لاشه یک قوچ بالغ نیم خورده نیز در نزدیکی محل مرگ یافت شد.

موهای گردن جانور کمی بهم خورده و علایمی دال بر آسیب دیدگی مهره های گردن مشاهده می شد.

لاشه پس از دو روز به تهران و سازمان محیط زیست منتقل شد. پلنگ برای انجام رادیوگرافی و سی تی اسکن به دانشکده دامپزشکی دانشگاه تهران منتقل شده و بعد از انجام بررسی های اولیه که گزارشات آن به پیوست است (پیوست ۱)، شکستگی مهره های گردنی ۲ تا ۵ مشخص شد و علت مرگ ناگهانی شکستگی مهره های گردنی و به طور خاص مهره ۳ گردنی و درگیری ناگهانی نخاع تشخیص داده شد.

لاشه مجددا به سازمان محیط زیست منتقل شد تا زیر نظر بهترین متخصصین ایرانی و خارجی کالبد گشایی در کلینیک حیات وحش پارک پردیسان صورت گیرد.

حال پرسش این بود که علت این شکستگی ها و مرگ چه بوده؟

در کالبدگشایی دکتر استروفسکی و همکارانش تایید کردند که مهره‌های ۲ تا ۵ گردن در بخش چپ شکسته و اثر دو دندان نیش با فاصله حدوداً ۵ سانتیمتر هم روی مهره‌ها و بسیار محدود روی پوست وجود دارد.

ادامه ردیابی‌ها در محل درگیری و نصب مجدد دوربین‌ تله‌ای نشان داد که یک پلنگ نر بالغ درشت جثه در محل حضور داشته و ماده را کشته است.

………………………………………….علائم درگیری و نزاع بر روی بدن پلنگ ماده

حضور قوچ نیم‌خورده با این درگیری مرتبط می‌باشد. گزارش کامل کالبد گشایی به پیوست است (پیوست ۲). در این گزارش به صراحت ذکر شده است که: “توانایی شکار، توانایی بلع تکه های استخوان، فقدان تورم و جراحت های عضلانی و جلدی در محل گردنبند و شرایط فیزیکی مناسب احتمال اینکه گردنبند باعث ضعیف شدن حانور شده یا مستقیما باعث مرگ جانور شده است، رد می کند.”

لاشه قوچ وحشی که در فاصله کمی از لاشه پلنگ ماده مشاهده شده و احتمالا نزاع بر سر این شکار بوده است

۹) آیا این مرگ طبیعی است؟

یکی از علاقمندان به پلنگ در تندوره که مدتی را در این منطقه برای فیلمبرداری از پلنگ سپری نموده در سایت دیده بان نوشت: “چرا این درگیری برای ماده پلنگی پیش آمده است که مجهز به گردنبند بوده است؟ درحالیکه چنین اتفاقی به هیچ وجه در پارک ملی تندوره سابقه نداشته است!!!!

“همانطور که بره ها، بزغاله ها و توله ها در طبیعت دیده می شوند، برخلاف آنها مرگ و میر به ندرت مشاهده می شود. بسیاری از محیط بانانی که در بهترین زیستگاه های پلنگ خدمت کرده اند، در عمر حرفه ای خود شاید ۲ الی ۳ بار هم لاشه پلنگ ندیده باشند.

شاید گمان کنیم که سختی یافتن لاشه گوشتخواران بیش از علفخواران است، ولی حتی برخلاف تصور عمومی لاشه علفخواران را هم نمی توان به سادگی یافت. به عنوان مثال در مرگ و میر گسترده کل و بزها به دلیل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک در سال ۱۳۹۴ در منطقه حفاظت شده هفتاد قله، حدودا ۴۲۰ لاشه پیدا شد، حال آنکه در سرشماری پس از شیوع طاعون حدودا ۸۰۰ تا ۹۰۰ فرد کمتر از سال قبل شمرده شد. به عبارت دیگر، از هر دو مورد تلفات فقط یک مورد آن پیدا و ثبت شده بود.

پلنگ نری که احتمالا موجب مرگ پلنگ ماده شده است این تصویر / از طریق نصب دوربین تله ای بر روی لاشه قوچ ثبت شده است

بررسی ۱۶۲ پلنگ دارای ردیاب در جنوب آفریقا که در سال گذشته توسط سوانپول و همکاران در Oryx منتشر شد، نشان دهنده واقعیت شگفت انگیزی است. شاید اکثر طبیعت دوستان مهمترین عامل تلفات پلنگ ها را داخل مناطق حفاظت شده، انسان بدانند. با این حال نتایج این پژوهش پرده از واقعیت جالبی برداشته و نشان می دهد “کشته شدن توسط همنوعان” مهمترین عامل تلفات پلنگ های ماده بالغ در مناطق حفاظت شده جنوب آفریقا بوده و ۴۳% کل تلفات ماده پلنگ ها را شامل می شود.

با این تفاسیر، آیا مرگ ایران، برخلاف نظر عده ای که تلاش در غیر طبیعی یا ناموجه جلوه دادن آن داشتند، غیرطبیعی است؟ این یافته ها نشان می دهد که اگرچه پلنگ های ماده بالغ داخل مناطق حفاظت شده مانده و زادآوری می کنند، ولی همنوعانشان می توانند بیش از انسان عامل ازبین رفتنشان شوند.

مرگ ایران صرفا یک رخداد طبیعی است که شاید در کشور ما هیچ کس تابحال از آن مطلع نبوده ولی درعین حال در میان پلنگ ها شایع و گسترده است و به ما نشان داد: مرگ و میر گسترده ماده ها توسط همنوعان در ایران نیز محتمل است.

اینکه بگوییم چون ما در طبیعت لاشه پلنگ نمی‌بینیم پس چنین اتفاقی هم هیچوقت رخ نمی‌دهد، یک حرف غیر مستند از نظر علمی است چرا که ۱- در طبیعت به ندرت کسی لاشه پلنگ می‌بیند، ۲- اگر لاشه‌ای هم دیده شود معمولاً هیچگاه دقیق و علمی مورد کالبدگشایی قرار نمی‌گیرد و ۳- اگر ما موارد مرگ و میر طبیعی پلنگ ها را قبول نکنیم، احتمالاً باید بگوییم که کوههای توچال هم ۲۰ پلنگ دارد، چون ظاهراً پلنگها نمی‌میرند، مگر آنکه قلاده داشته باشند!!

۱۰) آیا حضور ما باعث اختلال و ناامنی در تندوره شده است؟

به کرات با این پرسش روبرو شدیم که وقتی نگرانی های بجای طرفداران محیط زیست که همگی در پرسش های بالا پاسخ داده شد، رفع می شود، مسأله اختلال و ناامنی در زیستگاه نیز مطرح می شود. البته اثبات ناامنی نیازمند دلیل و مدرک است، نه احساسات. ما طی سال قبل و حین زنده گیری در مسیرهای خاصی از تندوره دوربین های تله ای نصب کردیم. به عنوان مثال در یک دره (از گفتن نام دره به دلیل حساسیت برای پلنگ ها معذور هستیم) پیش از زنده گیری ۵ پلنگ شناسایی شد و حین زنده گیری ۶ پلنگ از جمله افراد قبلی در آن دره همچنان تردد می کردند. به علاوه، بررسی وضعیت قوچ و میش ها نیز نشان از ثابت بودن تعداد این جانور طی دو سال در آن دره داشت (حدودا ۶۰۰ فرد). ما دلیلی دال بر اختلال در منطقه نیافتیم و جمعیت پلنگ و طعمه اش نشان از آن دارد که حضور تیم ما تأثیر منفی نداشته است. البته علت مهم آنرا باید در برنامه ریزی دقیق و صحیح زنده گیری جستجو کرد که معمولا دو هفته طول کشیده و یک ماه از آن منطقه خارج می شدیم.

جابجایی های پلنگ های دارای ردیاب نیز نشان از الگوی منظم جابجایی و حفظ یک قلمرو دارد، تا مسیرهای تصادفی و غیرقابل پیش بینی.

۱۱) آیا ردیابی پلنگ ها یک اولویت است؟

بیش از نیم قرن است که بیش از ۲۵۰ پلنگ در سرتاسر دنیا مجهز به ردیاب شده اند. متأسفانه ایران با توجه به آنکه جمعیت عظیمی از زیرگونه پلنگ ایرانی را میزبانی می کند، تازه وارد این عرصه شده و این را باید کم کاری زیست شناسان و علاقمندان دانست.

دانش زیست شناسی حفاظت به گستردگی از ابزار نصب ردیاب ها استفاده می کند و پرسشی که دربرابر ما امروز قرار دارد آنست که آیا ما هم می خواهیم مسیری که دنیا نیم قرن پیش آغاز کرد را دنبال کنیم یا همچنان می خواهیم در خیالات و تصورات خود غوطه ور بمانیم و خیال کنیم که پلنگ را می شناسیم؟

آنچه ما امروز درباره پلنگ در ایران می دانیم، بیش از واقعیت مبتنی بر تصورات و حدسیات است. نتایج ردیاب های نصب شده روی پلنگ ها اطلاعاتی کاملا متناقض با تصورات ما نشان می دهند. ما وظیفه خود می دانیم در مجالی جداگانه یافته های خود را به تدریج در اختیار عموم قرار دهیم، با این حال صرفا یک مثال از یافته های مقدماتی نشان از آن دارد که پلنگ های ایرانی برخلاف تصوری که متأسفانه به گستردگی نیز رواج داده می شود به سالی ۶۰ طعمه نیاز نداشته و پلنگ های دارای ردیاب در تندوره که از پرطعمه ترین مناطق کشور است، درسال حدودا ۷۰% این رقم شکار می کنند.

این یعنی اینکه هر منطقه می تواند ۳۰% بیش از برآورد فوق پلنگ داشته باشد. مثال های متعددی از این تناقض ها در پیشگویی های علاقمندان به محیط زیست وجود دارد که به هیچ وجه داده های دست اول ما آنها را تأیید نمی کند.

ما پیشنهاد می کنیم علاقه مندان اجازه دهند تا یافته های ما منتشر شوند و پیش از تخریب و اهانت، حداقل دقایقی را به خواندن مقالات منتشر شده درباره پلنگ در دنیا بگذرانند تا حداقل در تعیین سن، تله گذاری، پایش، برآورد نیاز غذایی، مقید سازی، درمان، بیهوشی و … دچار چنین اشتباهات فاحشی نشوند.

ما نیز، همانطور که دانشجو بوده و هستیم، سعی می کنیم بیش از جدل و سرزنش، وقت بیشتری را به خواندن منابع علمی بگذرانیم تا بتوانیم فاصله فاحش خود با دانشمندان طراز اول دنیا در این زمینه را کمتر کرده و یافته ای هرچند ناچیز خود را در اختیار دست اندرکاران حفاظت قرار دهیم.

۱۱) سخن پایانی

۱۶۸ پلنگ در جنوب آفریقا دارای ردیاب شده و بقای آنها مورد ارزیابی قرار گرفته است. با خود می اندیشیدیم که اگر برای هر یک از این ۱۶۸ پلنگ مجهز به ردیاب، علاقمندان و رسانه های آن کشورها ۱۰ روز بمباران خبری می کردند (مشابه تعداد روزهای مربوط به ایران از زمان مرگ تا انتشار نتایج کالبدگشایی)، مجموعا نزدیک به ۵ سال این جدل ها به طول می انجامید. بدون شک آنها رویکرد منطقی تر و فنی تری در پیش گرفته اند وگرنه هنوز احتمالا به میانه این جدل ها و بحثها هم نرسیده بودند.

مرگ و میر جانوران در طبیعت رخ می دهد، بدون آنکه ما متوجه شویم. اگر می خواهیم علل این مرگ و میر را بدانیم، نصب ردیاب یکی از بهترین راهکارها است. جانوران متولد می شوند و می میرند، نه بخاطر ردیاب، بلکه بواسطه ردیاب ما صرفا این شانس را خواهیم داشت که از واقعیت مطلع شویم.

امروزه پروژه های متعددی با نصب ردیاب روی گربه شنی، روباه شنی، یوز، گرگ، زاغ بور، لاک پشت فراتی، کرکس، درنای سیبری، لاک پشت عقابی، هوبره و میش مرغ در کشور به پایان رسیده یا در شرف آغاز است.

در نظر گرفتن دانش فنی تیم این پروژه ها و نظارت کامل بر اجرا و نتایج حتما باید به دقت توسط سازمانهای مسئول مورد ارزیابی قرار گیرد و توانایی تیم های این پژوهش ها، تجهیزات و غیره به دقت پایش و ارزیابی شوند. ولی شکی نیست که تاریخ مصرف دانش مبتنی بر حدس و تصورات ما درباره بسیاری از گونه ها به پایان رسیده و رصد لحظه به لحظه جانوران، بدون شک آینده مطالعات حیات وحش در ایران خواهد بود.

ما توصیه می کنیم دانشجویان و محققین به جد این مسأله را برای تعریف پژوهش های خود درنظر گرفته و سازمان حفاظت محیط زیست نیز این مهم را در اولویتهای کاری خود قرار دهد.

محمدصادق فرهادی نیا / ایمان معماریان

+1764
-1575
  

71 دیدگاه

  1. DORNA می‌گوید:

    توجیحات این تیم برای خودشان و مدیرانشان شاید قانع کننده است، اما من و بخش بسیار بزرگی از دوستداران طبیعت و حیات وحش خواهان پایان یافتن پروژه قلاده گذاری بر پلنگ هستیم

    جمعیت پلنگهای این سرزمین کمتر از آنست که به موش آزمایشگاهی به اصطلاح متخصصان و دانشمندان!!! بدل شود.

    داغ Thumb up 115 Thumb down 117

  2. حسن می‌گوید:

    مقاله خوبی بود و این سمپاشی ها هم اصولا جدید نیست

    اینجا ایرانه و همه هم صاحب نظر ، شاید اگر این پلنگ رو شکارکش ها کشته بودن اینقدر سر و صدا نمیکرد

    فقط توصیه میکنم واقعیات رو خیلی صریح و شفاف و بدون ملاحظه انتقال بدید و بدون توجه به حاشیه ها به کارتون ادامه بدید

    قطعا خیلی از این حرف ها جنبه غرض ورزی داره ، همین که پلنگ ما با این شرایط تلف بشه و ما خیلی مسایل رو کشف کنیم خودش یک گام به جلو هست باید ادامه داد

    موفق باشید

    پر طرفدار Thumb up 73 Thumb down 32

  3. امید رضائی می‌گوید:

    بسیار دقیق به انتقاد ها پاسخ داده شده . ممنون .
    به نظر من شاید بزرگترین مشکل این پروژه اینه که نتایج اون برای عموم مردم داره بازگو میشه
    هدف شما آگاهی بیشتر علاقمندان است ولی این آگاهی دادن همه جزئیات باعث میشه هر شخصی به خودش اجازه بده راجع به همه چیز اظهار نظر کنه و بگه شوی تبلیغاتی راه افتاده !!!
    شما هم اگر مثل اکثر تحصیل کرده های ایران اگر اطلاعاتتون رو بزارید یه گوشه و از همه مخفی کنین که مبادا اونها هم چیزی به اطلاعاتشون اضافه بشه اینقدر درگیر این مسائل نمیشید
    من به عنوان یک علاقمند به طبیعت ، از شما تشکر می کنم بابت تلاشی که برای افزایش علم و آگاهی می کنید و آرزوی صبر بیشتر در برابر ناملایمات

    پر طرفدار Thumb up 64 Thumb down 27

  4. معین می‌گوید:

    به طور حتم این پروژه آسیب جدی به شرایط طبیعی زندگی پلنگ در پارک ملی تندوره وارد خواهد کرد

    زنده گیری حدود ۱۰ الی ۱۲ پلنگ در یک منطقه نه چندان بزرگ مانند تندوره موجب ورود استرس بسیار زیاد به پلنگ و سایر گونه ها می شود و اکوسیستم منطقه را نابود می کند

    این پروژه می باید هر چه سریعتر از طرف سازمان محیط زیست متوقف گردد در غیر اینصورت دفتر حیات وحش و دفتر حفاظت و شکار و صید باید پاسخگو باشند

    داغ Thumb up 63 Thumb down 63

    • ایمان معماریان می‌گوید:

      البته شکی نیست که در سایر کشور ها که از ایران ما در روند حفاظت جلوتر حرکت می کنند نیز افرادی بوده اند که با این شدت مقابل علم و تحقیقات ایستاده باشند! ولی باید دانست، تا حفاظت اصولی انجام داد، که این مهم را آنها درک کرده اند و چنین پروژه هایی با گستردگی فراوان در کشورهایشان سال هاست اجرا می شود.

      پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 21

    • حسین می‌گوید:

      ده تا؟؟؟؟
      فکر می کنم کلا ۳ یا ۴ تا پلنگ بودن که این قلاده گذاری شدن. عدد رو از کجا آوردین؟

      داغ Thumb up 11 Thumb down 15

  5. گرگعلی می‌گوید:

    جناب دکتر فرهادی نیا من به شما و تیم تبریک و خسته نباشید میگم

    ۱- از این حاشیه ها زیاد پیش میاد و البته یک علت اصلی داره که من به شما میگم و اون رسانه ای کردن لحظه به لحظه تحقیق علمی شماست و تقریبا شده مثل برنامه ۹۰ در فوتبال و این را هم بگویم که این اصلا چیز بدی نیست و شما و گروهتان نباید اصلا ناراحت باشید چرا که نیتتان خیر است

    ۲- در نقطه مقابل شما، عزیزان فعال در پروژه یوز هستند که تا جای ممکن از رسانه ای کردن موضوعات مربوط به یوز جلوگیری می کنند و با این به شخصه اعتقاد دارم که نیت آنها نیز خیر است اما ای کاش برای شفافیت موضوعات مربوط به یوز کمی بیشتر اطلاع رسانی کنند. چرا که عدم اطلاع رسانی نیز موجب انتقادهای بسیار بیشتری است.

    پس نه به آن شوری و نه به این بی نمکی

    پر طرفدار Thumb up 45 Thumb down 32

  6. مهدی جعفری می‌گوید:

    متاسفانه ما بدلیل ساختار اجتماعی ناشی از زندگی در جامعه ایران عادت به باور نکردن داریم

    همیشه حس میکنیم که یک صحبت بیان شده از طرف دیگران چقدر از واقعیت فاصله داره بجای اینکه به هم و صحبتهایمان اعتماد کنیم بیشتر به دروغ گفتن شخص مقابل فکر می کنیم چون در جامعه ما اعتمادی وجود نداره.(البته از گفتن این جمله شرمسارم اما یک واقعیت تلخه)

    تمامی گفتار شما برای شخص من که صرفاً یک دوستدار حیات وحش هستم قابل قبوله چون شاید از اصطلاحات فنی بیان شده (که با زبان بسیار ساده هم گفته شدند) اطلاع کافی نداشته باشم اما به تلاش عاشقانه و با پشتکار شما در این پروژه که یقیناً خالی از مشکلات اداری و تهیه امکانات نبوده ایمان دارم پس به آنچه که ایمان دارم یقین هم پیدا میکنم.

    متاسفانه مرگ پلنگ شیراز در سال گذشته به دلیل نگهداری بد پس از زنده گیری و استفاده نادرست از مواد بیهوشی داغی بود که دامپزشکان بر پیکره زندگی حیات وحش ایران نهادند شاید خیلی از منتقدین مرگ “ایران” ذهنشان بیشتر درگیر خاطرات بد گذشته باشد

    بهر حال امیدوارم که موفق موید باشید

    منتظر خبرهای خوب از شما دانشمندان حیات وحش ایران هستیم

    پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 19

  7. هادی می‌گوید:

    متن جالبی بود.. !

    بیشتر این حس رو میداد که توسط یک حقوقدان بمنظور رفع اتهام تنظیم شده تا یک کارشناس محیط زیست… !

    ولی یک نکته که شما همش روش تاکید داشتین این بود که عمده ی مرگ و میر پلنگ ها ناشی از درگیری های بین خودشونه ولی این نکته رو نفرمودین که درگیری ها عمدتا بین دو جنس مخالف انجام نمیشه !

    بله شیر نر هم دشمن بچه ها و شیرهای نر جوانه ولی به ماده حمله نمیکنه و خیلی موارد مشابه

    نمیدونم اگه امکانش هست پاسخ بفرمایید تا مطلع شیم

    ممنون

    پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 24

    • ایمان معماریان می‌گوید:

      دوست گرامی همانطور که در گزارش به آن اشاره شده ۴۳ درصد از مرگ و میر پلنگهای ماده بالغ در داخل زیستگاه توسط نر ها صورت می گیرد.

      پر طرفدار Thumb up 48 Thumb down 32

      • Ali timsar می‌گوید:

        با عرض سلام خدمت جناب دکتر.
        آیا منبع موثق دیگری غیر از این گزارش هست در این مورد؟
        این آمارها و ارقام ها در کدام سایت خارجی موثق میشود پیدا کرد؟
        در ضمن بهتر نبود اول از گرگ ها و گربه های شنی و کفتارها شروع میکردید بعد پلنگ ولی در گزارش شما از آخر شروع به جمع آوری تجربیات نموده اید.
        در هر حال این را همه مطلع هستند که هر پیروزی یک توون داره.
        با تشکر از شما و همکارانتان

        پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 3

  8. لیل می‌گوید:

    بسیار هم عالی است دستتون درد نکنه از دکاتور محترم که وقت گذاشتن و تحقیق کردن متشکر و ممنویم…به هرحال شماهم قصد بد نداشتید و در پی اعتلای پلنگ و حفاظت هرچه بیشتر زا اینگونه ارزشمند هستید و برای حفظ بقای این موجود نازنین میکوشید،شاید نواقصی هم در بین باشد که حتما هست ولی انشاالله با تلاش و کوشش برای نزدیک شدن به استاندارد های روز دنیا انشاالله حل خواهد شد.

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 16

  9. پلنگ ایرانی می‌گوید:

    همواره تلاش شما عزیزان را ارج می نهیم و از شما عاجزانه خواستاریم روزی برسد که تمامی پلنگهای ایران دارای ردیاب مجهز و سالم باشند و شما فرزندان ایران بدانید ما قدر دان زحمات بی دریغ شما ومحیط بانان زحمت کش که با کوچکترین چشم داشت برای بقای پلنگ ایرانی می کوشند هستیم

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 21

  10. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    از توضیحات کارشناسان گرامی خیلی ممنون

    نظرات منتقد و موافق هم داده شد پرونده زندگی این ماده پلنگ هم بسته شد و رفت عاقبت تقصیر افتاد گردن پلنگ نامرد جنایتکار!!

    اما اگر اجازه بدهید من یک سوال دارم. از حالا به بعد برنامه تون چیه میخواهید باز هم این برنامه را ادامه دهید یا تجدید نظر کرده اید ؟

    با تشکر

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 16

    • ایمان معماریان می‌گوید:

      بدون شک در ایران نیاز است کارهایی از این دست بیشتر و بیشتر انجام شود و ادامه یابد.

      پر طرفدار Thumb up 41 Thumb down 27

      • حمیدرضا احمدی می‌گوید:

        شما اشاره کردید به ایران اما فعالیت های شما در یک نقطه خاص متمرکز شده که بهترین جمعیت پلنگ را دارد.
        در وحله اول چرا اینقدر اصرار بر زنده گیری و نصب گردنبند؟
        چرا سایر روشهای مطالعاتی به کار گرفته نمیشود ؟
        با توجه به پراکندگی پلنگ در تمام عرصه های کوهستانی ایران هنوز هیچ سرشماری و حتی تخمین از جمعیت پلنگ شروع نشده است؟
        به نظر شما بهتر نیست که اندک زیستگاههایی که وضعیت مناسب دارند تحت حفاظت شدید و آرامش قرار بگیرند و مطالعات به مناطقی منتقل بشه که وضعیت پلنگ در ابهام و حدس و گمان است؟
        با تشکر

        پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 14

        • DORNA می‌گوید:

          هیچکس می دونه چند پلنگ ماده در تندوره زندگی می کند؟

          نزدیک به دو سال است که این پروژه در تندوره اغاز شده و این تنها پلنگ ماده ای بود که به تله افتاد

          اگر تعداد پلنگ های ماده در یک منطقه کم باشد وجود دهها پلنگ نر کمکی به احیای نسل این حیوان نخواهد کرد !

          پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 11

        • ایمان معماریان می‌گوید:

          دوست گرامی
          مطالعات پیش زمینه ای، موازی و آینده نگر بسیاری همزمان با این پروژه در حال پیگیری است و البته شما کاملا درست می فرمایید مناطق دیگر ایران ازجمله مناطق آزاد هم نیاز به چنین تحقیقاتی را به شدت حس می کنند ولی باید خاطر نشان کرد، تا ما از سیستم کم تعارض با انسان اطلاع کافی نداشته باشیم نمی توانیم اطلاعات خود از سیستم های با تعارض بالاتر را با یک رفرانس مقایسه کنیم و این دلیل شروع به کار در منطقه ای مانند تندوره است و امیدواریم چنین پروژه هایی در آینده در مناطقی با تعارض بالاتر نیز ادامه یابد.

          ممنون از توجه شما

          پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 11

  11. عسل بانو می‌گوید:

    با تشکر از زحمات شما. توضیحات کامل و به جایی بود

    داغ Thumb up 21 Thumb down 19

    • سوادکوهی می‌گوید:

      سلام
      سپاسگذارم از جوابهای خوب شما
      با توجه به همراهی عکسها فکر میکنم همه چیز واضحه حالا اصرار بعضی از دوستان برای اینکه زخم روی دست رو ناشی از گردنبند بدونند چیه برای من جای سئواله ؟

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 7

  12. بولوت می‌گوید:

    نکته مهم اینه که از ابتدای سال ۹۴ این چندمین پلنگی هست که تلف میشه؟ با تلفاتی که این حیوان باشکوه داره بعید نیست ظرف چند سال آینده دیگه در طبیعت کشورمون مشاهده نشه! هر روز ناراحتی هر روز افسوس

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 7

  13. یک شکارچی می‌گوید:

    با سلام
    من به عنوان یک شکارچی قانون مدار که حاضر نیستم. هیچگاه تفنگم را برا حیوانی چون پلنگ و یوز پلنگ بالابیاورم و با خارج از قوانین به سکار برون باید عرض کنم که متن جالبی بود که البته بیشتر حقوقی بود تا کارشناسی ولی نکته مهمی که در گزارش نیامده است این گردنبند در زمان نزاع فرضی با پلنگ دیگر بر گردن پلنگ بوده و اگر اینچنین درگیری شدیدی صورت گرفته بود که باعث آسیب مرگ آور به ماده پلنگ میشد باید آثاری بر روی گردنبند مشاهده میشد و محیط بانان باید به محض دیدن لاشه متوجه آسیبها روی گردنبند میشدند که هیچ حایی این صحبت نشده است !

    ایکاش کار کارشناسی دقیقی انجام شود تا دیگر شاهد فجایع محیط زیستی نباشیم

    البته خدا رو شکر که موضوع را به گردن شکارچیان نینداختند

    داغ Thumb up 16 Thumb down 14

    • ایمان معماریان می‌گوید:

      دوست من
      قلاده بر دقیقا پشت گوش ها و استخوان اوسیپیتال قرار می گیرد که تنها مهره اول گردنی را پوشش خواهد داد و با توجه به فرم گردن پلنگ قلاده در جای خود چندان عقب و جلو نمی شود (به سمت انتهای گردن حرکت نخواهد کرد) و تنها در جای خود دور گردن می چرخد. مهره های گردنی ۳ به بعد آسیب جدی دیده اند و شاید اگر قلاده پایین تر قرار داشت هم آسیب می دید و هم پلنگ نر نمی توانست چنین آسیبی را به مهره های گردن برساند.
      درخدمتم

      پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 16

  14. شفایی می‌گوید:

    سلام. میشه لینک مقاله های همنوع کشی رو بذارین. من کلی تناقض گویی میبینم

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 6

  15. هادی می‌گوید:

    آقای معماریان
    بنده به عنوان بیطرف حس میکنم قانع شدم
    امیدوارم تو کارتون موفق باشید.. اینجا ایرانه… هرکار بکنی توش هزار حرف و حدیثه… ولی شما هم همیشه سعی کنین مثل همین مورد بصورت منطقی پاسخگو باشید تا کسانی که منطقی فکر میکنند قانع بشن
    کسی هم که غرض داره ، اگه هزارتا دلیل منطقی بیارین هم قانع نخواهد شد
    ممنون از پاسخگویی منطقی و مبتنی بر مصادیق علمی و عملی شما و همکارانتون
    خسته هم نباشید

    داغ Thumb up 29 Thumb down 30

    • kooshan می‌گوید:

      آقای هادی،
      این گفته شما هم موجه نیست که هرکس از توضیحات فعلی قانع نشده و بطور منطقی و مستدل انتقاد خود را بر این مطالب بیان کند، غرض دارد.

      پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 16

  16. کاسپین می‌گوید:

    قانع کننده نبود

    پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 23

  17. mohsen-mmm می‌گوید:

    همینکه مسوول پروژه خود را ملزم به پاسخگویی به افکار عمومی میداند نشاندهنده پیشرفت است.

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 15

  18. کاسپین می‌گوید:

    وقتی قلاده رو به یک پلنگ در حال رشد میبندند ، با رشد گردن باعث خفگی پلنگ میشه
    با پنهان کاری و توجیه کردن می خواهند باعث منحرف کردن ذهن بقیه بشوند

    پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 29

  19. اردشیر یاراحمدی می‌گوید:

    با سلام خدمت دکتر معماریان و فرهادی عزیز

    بنده به عنوان یک علاقمند به حیات وحش از زحمات شما تشکر می کنم

    من تمام گزارشات شما در مورد پروژه را برای چندمین بار خوانده و می خوانم وتشکر هم می کنم

    یک سوال برام مونده اینکه فرکانس درگیری را با ماهواره میشه ثبت و مطالعه کرد مانند شکار و جفتگیری یا نه؟

    آرزوی قلبی دارم برای سلامتی شما، حافظین حیات وحش ایران زمین.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 11

    • ایمان معماریان می‌گوید:

      با سلام

      فرکانس درگیری خیر.

      قلاده هر ۳ ساعت یکبار در داخل پارک ملی و هر ساعت در خارج از پارک ملی نقطه جی پی اسی ارسال می کند.

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 5

      • رامتین می‌گوید:

        سلام ما برای اتوبوس هامون هر دو دقیقه یکبار اونهم در حالت عادی پیام رو از جی پی اس دریافت میکنم و بمحض بروز تخلف مثلا سرعت قانون دو دقیقه نقض و پیام سریع ارسال میشه اونوقت شما هر سه ساعت یکبار؟؟؟؟

        پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

        • ضیا می‌گوید:

          اتوبوس
          پلنگ
          به اتوبوس گردنبند می بندید؟ اونوقت بیهوشش هم می کنید؟ شارژ که نمی کنید چیزی رو؟
          یعنی واقعا این قیاستون یه خورده فکر نیاز نداره؟

          موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

  20. پویا می‌گوید:

    قابل توجه دوستان مخالف بستن قلاده

    این نوع پروژه ها در کشورهای دیگر با حیوانات دیگر نیز انجام شده و جواب داده و فکر میکنم تا به امروز بهترین روش بوده

    اگر اینکار ها انجام نشه از کجا محدوده زندگى پلنگ میشه پیدا کرد و حفاظت کرد ؟

    کارشناسان و کسانى که مخالف این کار هستند بهتر است به جاى ایراد گیرى راه کار بهترى براى تحقیق بر روی پلنگ ارایه دهند وخود دست به کار بشن فقط نقد نکنند

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 15

    • چغوک می‌گوید:

      حرف شما درست است
      برای ببر سیبری اجرا شده اما ابعاد گردنبندهای به کار رفته در این پروژه حقیقتا ” عظیم ” بوده !
      دوستان صحبت از ” وزن ” گردنبندها می کنند نه حجمشان

      داغ Thumb up 4 Thumb down 3

  21. پویا می‌گوید:

    به جای تشکر و خسته نباشید به اعضا گروه پروژه فقط نقد میکنید

    تا به امروز که من در زمینه محیط زیست کسی ندیدم که روشن سازی کنه و شرح بده

    خیلی قانع کننده بود

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 14

  22. پلنگ هرمزگان می‌گوید:

    کمی هم به فکر خرس سیاه باشید

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 3

  23. جمشید از خوی می‌گوید:

    در جامعه مدنی رو به رشد کشور نقد سازنده باید خواه ناخواه بجای تخریب یا انتقاد غیر سازنده بنشیند.

    نباید چرخ را دوباره اختراع کرد.!
    انسان امروزین حاصل تجربیات و دانش اخلاف و پیشینیان خود است وگرنه همان انسان در گروه های تک افتاده در اعصار گذشته بود.!!!
    با
    کسب اجازه ازمحضر اساتید، صاحبان اندیشه، کارشناسان ذیربط، علاقمندان حیات وحش و سمن ها راه کار اساسی استفاده از دانش و اندوخته گرانقدر،سازمانها و اندیشگاه های بین المللی مرتبط با امر حفاظت، نگهداری و تکثیرگونه های حفاظت شده یا در معرض خطر انقراض و به اشتراک گذاشتن دانش و تجربه اندوخته شده است.

    دوران بلوکه کردن دانش وتجربه جهت بهتر کردن جهان برای زیستن دیر زمانیست که بسر آمده است.!

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  24. ایرانی می‌گوید:

    بقول mohsen-mmm:همینکه مسوول پروژه خود را ملزم به پاسخگویی به افکار عمومی میداند نشاندهنده پیشرفت است.
    ………….
    بعنوان کسی که نسبت به نوع اطلاع رسانی درمورد مرگ ایران(پلنگ ماده تندوره) و نه اصل موضوع قلاده گذاری که کار بسیار درست و قابل تقدیری هم هست معترض بودم، باید بگم تقریبا قانع شدم و ای کاش تصاویر مربوط به لاشه پلنگ درهمون گزارش اول همراه با مختصری توضیح از طرف عوامل پروژه منتشر میشد تا خیلی از شکها، بدبینیها و تردیدها رفع یا کم میشد.

    متاسفانه موضوع همزمانی مرگ پلنگ تندروه با مخفی کاری در مورد گزارش مرگ یک یوزپلنگ ایرانی باعث تشدید این تردیدها شد و به بی اعتمادی تاریخی ما نسبت به صداقت گزارشات افراد مسئول در هر پروژه و موضوعی دامن زد که امیدوارم این موضوع، هم برای ما حامیان حیات وحش و هم مسئولین و دست اندرکاران س.م.ز و اینگونه پروژه ها و حتی محیطبانان عزیز و بزرگوار کشورمان درسی باشه برای شفافیت بیشتر و کمی صبورتر بودن در امر قضاوت.

    دیده بان عزیز ممنون بابت تمام زحماتی که برای اطلاع رسانی در مورد محیط زیست و حیات وحش کشورمان میکشی.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 9

  25. هادی می‌گوید:

    جناب کوشان

    من از نحوه ی پاسخگویی دوستان واقعا لذت بردم… گزارش جالبی بود و نشون میدلد خیلی براش وقت گذاشتن..

    منهم گفتم “حس میکنم قانع شدم” و نگفتم دلایل نگارنده رو همه قبول دارم.. چون اطلاعاتم در این زمینه کامل نیست نمی تونم محکوم کنم کسی رو و یا هم ۱۰۰% تاییدش کنم…

    من از نحوه برخوردشون با مساله خوشحال شدم که بجای فرافکنی، بصورت منطقی و علمی، سعی در پاسخگویی داشتن.

    خب این واقعا قابل ستودنه… اونهم تو این آشفته بازار دروغگویی و فرار از مسوولیت و قبول اشتباهات…

    حتی بذهنم رسید شاید بشه از گیرنده فرستنده هایی با ابعاد بسیار کوچیک استفاده کرد که از یک حبه قند هم کوچکترن… تو ایران با این محیط زیست بی قانون و خرابش،، نباید کاسه کوزه ها رو سر این دوستان شکست…

    شاید اینکار اونها باعث تبعات و مشکلاتی بشه، ولی باید بدونیم هر کار جدید و علمی، با مشکلات، مخالفتها و بعضا تبعاتی همراهه،، ولی احتمالا اینده و نتیجه مثبتی خواهد داشت.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 9

  26. سعید می‌گوید:

    به نظرم نباید در طبیعت و حیات وحش دستکاری انجام داد

    آیا میخواهند همه پلنگ ها را مجهز به این گردنبند کنند؟

    آیا این تعداد کافی نیست؟

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 7

  27. مینا می‌گوید:

    با عرض خسته نباشید خدمت جناب آقای فرهادی نیا و جناب آقای دکتر معماریان و همه اعضای دیگر پروژه پلنگ ایرانی
    بسیار بسیار مایه تاسف است که درصد قابل توجهی از جامعه ما به علم و دانش اعتماد ندارد و هر کسی به خود اجازه می دهد بدون داشتن اطلاعات کافی و صرفا بر اساس احساسات و نظرات غیرکارشناسانه تمام کارها و زحمات افرادی را که سال ها عمر خود را صرف پژوهش علمی و منطقی در زمینه مورد بحث کرده اند را زیر سوال ببرند.
    تقریبا می توان مطمئن بود که افرادی که این گونه شما متخصصان این حوزه را زیر سوال می برند یا خود تا به حال فرصت پژوهش علمی نداشته اند و یا از این قضاوت ناعادلانه نفعی شخصی می برند…مگر می شود علمی بود… مگر می شود دانشگاهی بود… مگر می شود پژوهشگر بود و این گونه بی رحمانه و قاطعانه نتایج تحقیقات علمی را زیر سوال برد؟
    شما دوست محترمی که به خود اجازه می دهی به راحتی اظهار نظر کنی که این پروژه مضر است….شما متوجه هستی که متخصصان چند سال از عمر خود را صرف یادگیری درباره حیات وحش و پلنگان کرده اند؟ شما متوجه هستی که افراد این پروژه چقدر زمان را صرف مشاهده و زیر نظرگرفتن و بررسی پلنگ های ایران کرده اند؟ در چه شرایط سختی در اقلیم پلنگ ها زندگی کرده اند؟
    شما میتوانی یک صفحه مطلب مستند و علمی در مورد پلنگ بنویسی که بتوانی آن را در دنیا منتشر کنی؟ متوجه هستی مقاله بین المللی و مستند و علمی دادن یعنی چه؟
    چرا باید حرف علمی را پیاده سازی نکرد و حرف شما را چون صرفا احساس می کنید این برنامه غلط است پیاده سازی کرد؟ چرا؟
    ادعا میکنی افراد این پروژه علمی و متخصص نیستند؟ چه کسی معیار متخصص بودن را تعیین میکند؟ شما؟ همه دانشگاه های خارجی و داخلی و همه استادان دانشگاه و همه مجامع علمی بین المللی کشک هستند؟ آن ها، همه را رد کنیم، حرف بی منطق شما را قبول کنیم که این ها دانشمند نیستند؟ پس شما دانشمندی؟ دوست داری مسئولیت جمع آوری اطلاعات و حفاظت از پلنگ های ایران را به شما بسپریم؟ قبول میکنی؟
    می گویی پلنگ ها را به حال خود رها کنیم خوب است؟ خوب تا امروز رها بوده اند که امروز این طور در معرض انقراضند. یک گروهی پیدا شده اند که همت کرده اند یک فکری به حال این موجودات مظلوم بکنند باز شما آن ها را محکوم میکنی؟ نترس اوضاع از اینی که هست بدتر نمی شود… پلنگ ها را رها کنیم چندین سال دیگر منقرض می شوند… این گروه نمی تواند نتیجه بدتر از آن را برای پلنگ ها رقم بزند..
    دوستان عزیز بیاییم حق را ناحق نکنیم و چشم های خود را باز کنیم و ببینیم چرا به این روز افتاده ایم…ببینیم در دنیا چه خبر است…ببینیم کشورهای موفق در زمینه حفظ حیات وحش چکار می کنند…تا وقتی که در کشور ما هر کسی بدون اعتبار و منطق به خود اجازه دهد در هر موردی کارشناس شود و نظر دهد و به جای تکیه بر علم و منطق بر احساس تکیه کند و نتیجه علمی را زیر سوال ببرد اوضاع کشور در حالت کلی و اوضاع حیات وحش به طور خاص، هیچ پیش رفتی نمی کند.

    بیایید فقط در حوزه تخصصی خودمان نظر بدهیم و در مواردی که سررشته ای نداریم به راحتی و حق به جانبانه صحبت نکنیم.

    من به شخصه از زحمات تمامی محیط بانان، مسئولین و تک تک افراد حاضر در پروژه پلنگ ایرانی نهایت سپاس را دارم و امیدوارم با شنیدن حرف بعضی افراد دلسرد نشوید و با قدرت به احیای حقوق موجودات پاک این سرزمین ارائه دهید. خسته نباشید. دست مریزاد.

    داغ Thumb up 20 Thumb down 19

    • DORNA می‌گوید:

      خانوم فرناز حیدری دیگه؟! نوع نگارش که همونه با همون ادبیات و باید و نبایدها و تعیین تکلیف ها و ادعای تخصص ها فقط نام نگارنده عوض شده!

      پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 18

      • فرناز حیدری می‌گوید:

        درنا عزیز
        علیرغم پیشگویی شما مطلب فوق از آن من نیست به چند علت:
        ۱- اینجانب بنا به دلایل متعدد هیچگاه از واژه ای تحت عنوان احیای حقوق موجودات پاک استفاده نمیکنم.
        ۲- در مطلب فوق بیش از دو مورد مشخص وجود دارد که سبک نگارشی من نیست و نیازی به توضیح ندارد.
        ۳- اینجانب بنا به دلایل کاملا شخصی ترجیح دادم که در مورد این مطلب خاص سکوت اختیار کنم و نظری ندهم و لذا کماکان بر نظر خود استوار هستم.
        با احترام
        فرناز حیدری

        پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 13

  28. مهدی می‌گوید:

    چطور تو مدت زمان کوتاه بیهوشی تشخیص دادین این پلنگ قبلا در دوربین های تله ای مشاهده شده؟!!
    امکان ندارد رفته باشین این پلنگ را با همه عکس های گرفته شده قبل مقایسه کرده باشین.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 7

    • بولوت می‌گوید:

      آقا مهدی عزیز باسلام
      تو یه محدوده (منظورم قلمرو پلنگه) چند تا پلنگ مگه وجود داره که نشه تشخیص داد که کدوم پلنگه؟
      از رو خالهای بدنش به راحتی قابل تشخیصه
      با تشکر از دیده بان همچنین مسئولین پروژه و همه دوستانی که دغدغه از بین رفتن طبیعت ایران عزیز رو دارند.
      از همه محیط بانان و کارشناسان س ح م ز نیز تشکر و قدردانی مینمایم خسته نباشید.

      داغ Thumb up 7 Thumb down 8

  29. امین منصوری می‌گوید:

    دکتر معماریان کارتو ادامه بده داداش، متاسفانه بعضی ها به جز انتقاد چیز دیگری در زندگی نیاموخته اند
    آنکس که نداند و نخواهد که بداند
    در جهل ابد الدهر بماند

    داغ Thumb up 18 Thumb down 16

  30. ایرانى امارات می‌گوید:

    چرا باید نوک تیز پیکان اتهامات رو بسوى کسانى گرفت که واقعا دارن برا حیات وحش زحمت میکشن؟

    واقعا اگر کسى راه بهترى برا محافظت و اطلاعات در مورد زندگى پلنگ سراغ داره صادقانه اعلام کنه

    مطمئنا اگر علمى باشند مورد توجه گروه قرار میگیرند

    با آرزوى موفقیت براى تمام دوستداران حیات وحش ایران

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 8

  31. Ali timsar می‌گوید:

    بنده چون خیلی از دوستان مخالف نصب گردنبند نیستم ولی مخالف غیر اصولی کار کردن و ناشیانه عمل کردن هستم

    حال اینکه شما پاسخگو هستید برای خیلی از ما باعث شعف و خرسندی میباشد. فقط چند سوال از شما دکتر عزیز ایران دارم

    ۱) این گردنبند فقط مختص به ردیابی و کیلومتر شمار و جی پی اس میباشد یا علایم دیگری چون استرس یا خشم یا … را نشان میدهد ؟ توضیح از شما

    ۲) بنده مدل هایی از این ردیابها را دیده ام که در بالای ساق پای حیوان دوخته میشود که علاوه بر ردیابی قابلیت تنظیم و ارسال ضربان نبض حیوان و کنترل بهتر علایم رفتاری میباشد و چرا با صرف هزینه بیشتر این عمل انجام نمیشود و نکند این گردنبند از ابداعات ایرانی ناشی میشود؟

    ۳) طبق گفته گزارش بالا فرمودین که برخی کارشناسان در سال های قبل ضرر جبران ناپذیری به طبیعت وارد آوردند. خواستم بدانم چه هیئتی چه مرجعی و چه سازمانی مهر تایید به این کارشناسان نا بلد میزند که شاهد این فجایع هستیم ؟

    با تشکر از دیدبان عزیز برای نشر و زحمت و بی طرفی

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 4

  32. علی عشقی می‌گوید:

    در ایران سهم فعالیت های پژوهشی در عرصه هی مختلف جای رشد زیادی دارد.

    بدون شک بدون استفاده از تکنولوژی، توان شناخت زیست بوم های ایران برای محققان دشوار است، همانگونه که استفاده از دوربین های تله ای و گسترش آن کمک مناسبی برای محیط زیست ایران بوده است.

    اما دوربین ها بخشی از اطلاعات زندگی حیوانات را به ما می دهند و قلاده های ردیاب در شناخت زندگی موجودات و بویژه پلنگ به ما کمک می کنند.

    آیا از تعداد کل پلنگ های ایران یا تندوره مطلعیم؟

    بدون استفاده از فن اوری می توانیم آنها را شمارش کنیم یا زیر نظر بگیریم؟

    تا چقدر از رفتارهای این حیوان در شرایط مختلف آگاهیم؟

    در علم باستان شناسی کاوش در یک محوطه تخریب آن محوطه بحساب می آید ولی با این حال باز هم به دلیل تکنولوژی پایین علم بشری هنوز هم با علم تخریب محوطه ها ناچاریم آنها را حتی با کاوش مورد مطالعه قرار دهیم.

    اینکه در یک پژوهش علمی به چگونگی نزاع و مرگ یک پلنگ توسط همنوع آن پی بردیم خود یک دستاورد این پژوهش است.

    همانطور که در پلنگ قبلی متوجه شدیم که این حیوان با گذر از روستاها و خروج از تندوره به خارج از مرز ایران سفر کند، بدون اینکه کسی گزارشی مبنی بر مشاهده پلنگ در اطراف محوطه های مسکونی را گزارش کند، این خود می تواند مسیرهای رفت و آمد را مشخص و راهکارهای مناسب جهت برخورد کمتر انسان و این حیوان را در راههای مهاجرت حیوان فراهم سازد که خود از نکات مثبت نصب ردیاب بر روی پلنگ بود که سابقه نداشته است.

    هموطنان عزیز، آیا با ذکر شواهد مرگ پلنگ توسط همنوعش، باید مانع فعالیت های پژوهشی از این دست گردیم؟

    یک دوستدار محیط زیست از مشهد

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 8

  33. مهدی می‌گوید:

    اقای فرهادی نیا ادله های شما در خصوص مقایسه نتایج حاصله در مطالعات پلنگ در آفریقا با پلنگ های ایران مثل ادله هایی است که برخی از دوستان در اوایل دهه هشتاد در خصوص مقایسه یوز ایران و یوز آفریقایی ارائه می دادند. این مقایسه صرفا برای عموم مردم که سر رشته یا تخصصی در این زمینه ندارند کارایی دارد نه برای جامعه محیط زیست ایران

    از طرف دیگر بیان می شود که حضور دو هفته ای یک تیم چند نفره منجر به نا امنی در منطقه نشده است. این در حالی است که بطور قطع در طول این مدت اعضای گروه شما به هنگام شب بارها و بارها و به کرات صدای نعره های این جانور را در اطراف خود شنیده اند، غافل از اینکه این نعره های پیاپی یعنی شما مخل آرامش و امنیت منطقه هستید و این یعنی اعتراض به حضور شما و ظاهرا شما در درک این موضوع چندان موفق نبوده اید.

    از طرف دیگر توجیه شما در مرگ این ماده پلنگ صرفا بر مبنای ظواهر صورت گرفته است و طبق عادت دیرینه جنابعالی، همیشه بهترین راه نزدیکترین راه است. یعنی یک پلنگ ماده مرده که دست بر تصادف مجهز به گردنبند ماهواره ای بوده و دچار شکستگی گردن و دست بوده، رد پای یک پلنگ نر، لاشه یک قوچ؛ نتیجه: پلنگ نر و پلنگ ماده برای تصاحب لاشه قوچ درگیر شدند و این درگیری منجر به مرگ پلنگ ماده گردیده است.

    این توجیه نه کارشناسانه است و نه علمی.

    شما ظاهرا معتقد هستید که این گردنبند هیچ تاثیری بر مرگ این ماده پلنگ نداشته که این قطعیت جناب عالی هم جای تعجب دارد !

    بهتر نیست بجای قانع کردن عموم و علاقه مندان احساسی حیات وحش در عملکرد خودتون تغییر ایجاد کنید؟

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 17

  34. اردشیر یاراحمدی می‌گوید:

    با سپاس از دکتر معماریان عزیز
    باتوجه به اینکه قبلا اطلاعاتی از شکار و جفتگیری پلنگها با استفاده از فرکانسها تشخیص داده شده است نزاع و درگیری را هم می توان تشخیص داد؟ سپاس از دیده بان.

    داغ Thumb up 5 Thumb down 5

  35. رامتین می‌گوید:

    با سلام و احترام
    این متن رو برای دکتر ایمان معماریان عزیز می گذارم که براشون احترام و ارزش زیادی قایل هستم و همیشه براشون آرزوی بهترین ها رو دارم.
    جناب آقای دکتر ایمان معماریان عزیز
    ۱-از تمامی تلاش هاتون تشکر می کنم ولی میخوام بهتون بگم بهتر نیست بجای اینکه در مورد رفتار پلنگ ها کنجکاوی کنید بهتره به فکر پروژه تولید مثل این جانوران و امثال اینها باشید
    ۲-فکر نمی کنید حتی یک درصد بله فقط یک درصد این امکان وجود داشته باشه که همین گردنبند باعث شده باشه تا این حیوان به درستی نتونه از خودش دفاع کنه؟ فقط یک لحظه بیایید فکر کنیم یه چیزی دور گردنون بستند آیا به نظرتون حتی یک درصد هم این امکان وجود نداره که باعث دست و پا گیری حیوان برای مبارزه بشه
    ۳-دقیقا در محل نصب گردنبد حیوان دچار حمله و مرگ شده فکر نمی کنید شاید همین گردنبند باعث شده در مبارزه مغلوب بشه و تسمه دور گردن باعث کمک به حریف و در نهایت مرگه حیوون شده باشه؟
    ۴-کشور برای شما داره هزینه می کنه و افراد متعهد و متخصص مثل شما در هر شغل و هر مسئولیتی کم هستند پس ناراحت نشید و به کارتون ادامه بدید البته با روش های نوین
    ۵-بهتر نیست از روسیه الگو بگیرید برای زادآوری گربه سانان در ایران ؟با یک نگاه ساده سرنوشت معاوضه گربه سانان ایران و روسیه رو بخوبی می تونید ببینید
    ۶-مشکلی که در مورد ببر روسیه در ایران بوجود امد نبود پول برای فنس کشی در میانکاله بود درسته ؟ تا بحال به این فکر کردین که از بخش خصوصی و خیرین کمک بگیرد؟ بله درسته خیریه فقط برای مدرسه سازی نیست به فرهنگ هم مطمینا تعلق می گیره
    ۷-در ردیابی های قبلی اعلام شد یکی از پلنگ ها به ترکمنستان رفته و برگشته جناب آقای دکتر عزیز آیا کاری کردید که نگذارید از محوطه امن خودشون این حیوانات خارج بشند یا فقط در حل نظاره کردن رفتارشون هستیم و بس؟
    ۸-بنده هم کارم نصب و راه اندازی سیستم های حمل و نقل عمومی(AVL) هست و از دیتایی که بدست می آریم برای مدیریت ناوگان استفاده می کنیم نه اطلاع رسانی که دستاوری هم نداره –حتما می پرسید که من پزشکم و به من ارتباطی نداره؟ ولی چرا داره –دلیلشم اینه که مردم اینقدر که شما رو میشناسند و براتون ارزش و احترام قائلند و به تخصص و تجربتون احترام میگذارند مطمینا برای مسئولین عالی رتبه سازمان حفاظت از محیط زیست قائل نبستند که همیشه فقط نقش یه کارمند دولت رو بخوبی اجرا کردند
    ۹-خودم رو میگذارم بجای شما و اون محیط بان و اون مسئول محترم پارک ملی که خبر مرگ ایران رو بهتون دادن و از صمیم قلب بهتون تسلیت و خسته نباشید میگم امیدوارم در کارتون موفق باشید و این تجربه توشه راهتون باشه برای آینده و پروژه های فوق العاده بهتر– و بی صبرانه منتظر روزی هستم که شما خبر از تولید مثل این حیوون به روش لقلح مصنوعی بدید
    ۱۰-لطفا خسته نشید و با تمام انرژی تون به کارتون ادامه بدید
    یازدهم این مورد رو در نظر داشته باشید که در ایران متاسفانه برای اجرای یک پروژه نمیشه تمام افراد رو شرکت داد و رضایتشون رو جلب کرد و مطمینا شماهم در این مورد نمیتونید معجزه کنید
    با نهایت تاسف و تاثر از فوت اینگونه ارزشمند بهتون خسته نباشد و ارزوی توفیق روز افزون و بروز آوری علمتون در استفاده از روش نوین جهانی رو براتون دارم

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  36. کاسپین می‌گوید:

    هر کاری باید با رعایت اصول و قواعدش انجام شود
    اینکه ما بخواهیم ادای کشورهای موفق در زمینه محیط زیست را در بیاوریم کار به اینجاها خواهد کشید
    چرا و به چه علت گردن بندها روی پلنگهای تندوره نصب شدند ؟
    این کار باید در مناطق آزاد انجام میشد
    محیط زیست موش آزمایشگاهی نیست
    یکدفعه بیایم از وسط دریاچه ارومیه جاده رد کنیم و دریاچه به دو قسمت تقسیم بشه
    مگه نمی بینیم کشورهای دیگر روی دریاچه هایشون پل میزنند ؟
    روی گردن پلنگ در حال رشد قلاده نصب کنیم بعد گردن پلنگ رشد کنه خفه بشه یادمون بره که باید قلاده مناسب باشه و جای خالی داشته باشه بگیم چون کشورهای دیگه اینکار رو میکنند
    ما هم این کار را انجام دهیم ولی غافلیم از اینکه دیگرکشورها با دوربینهای قوی تمام حرکات حیوانات را زیر نظر دارند
    خلاصه اینکه محیط زیست ایران شده موش آزمایشگاهی

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 9

  37. منا می‌گوید:

    بااتوجه به توضیحات داده شده در هر صورت قلاده باعث تسریع مرگ پلنگ شده و شاید شاخ قوچ در قلاده گیر کرده و پلنگ نر بعدا بدلیل لاشه قوج آمده. افسوس عمر کوتاهی داشت.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 11

  38. kooshan می‌گوید:

    ارائه توضیحات تکمیلی از جانب مدیر « پروژه ی تحقیقاتی برآورد جمعیت پلنگ ایرانی در شمال شرقی ایران» و  « دامپزشک این پروژه»  آقایان محترم محمدصادق فرهادی نیا و ایمان معماریان نکته ای مثبت بوده و همچنین اهتمام و سعی مطلعین و صاحب نظران در طرح مباحثی که مهم و مؤثرند قابل توجه است طبعأبرای علاقمندانی که اطلاعات و دانش دامپزشکی و کارشناسی در باره پلنگ و بخصوص پلنگ ایرانی ندارند جای اظهار نظر زیادی در باره مطالب تخصصی باقی نمی ماند جز دقت در نقطه نظرات مطرح شده جهت یادگیری و طرح سؤالاتی که موجب افزایش اطلاعات ما در برخی موارد می شود حال با این مقدمه :
    ۱ – آیا محدوده سنی تقریبی وجود دارد که بتوان پلنگ و بطور خاص پلنگ ایرانی را در این چهارچوب سنی «جوان» و «در حال رشد» نامید؟ و اصولأ به گردن چنین « پلنگ جوان» نباید گردنبند ردیاب و مشابه آن نصب کرد؟ و اگر اینکار شدنی است آیا بایستی همراه با اتخاذ تمهیداتی باشد و این تدابیر چیست؟
    ۲ – با چه میزان احتمال یا قطعیتی می توان گفت وجود گردنبند فعلی روی گردن ماده پلنگها به هنگام جفت گیری مزاحم نبوده و یا پرخاشگری پلنگ نر را افزایش نداده و باعث درگیری شدید تر بین حیوان نر و ماده بخصوص ماده های جوان که ممکن است مرگبارتر از موارد معمول باشد ، نخواهد شد ( بویژه اینکه در توضیحات تیم محترم پروژه به تلفات قابل توجه ماده ها توسط نرها و در حالت طبیعی اشاره شده است) ؟ آیا مشاهدات و مطالعات و تحقیقات معتبری در این مورد در جهان و ایران وجود دارد؟ و آیا با این برآوردها باز هم نصب گردنبند برای پلنگهای ماده بخصوص در «پارک ملی تندوره» و با توجه به ویژگیهای خاص آن نظیر برآورد تعداد ماده های مشاهده و گزارش شده مستند و معتبر _ که طبیعتأ کارشناسان محترم در پروژه های در دست اجرا لحاظ می کنند _ درست یا ضروری است؟

    داغ Thumb up 7 Thumb down 14

  39. رضا مجذوبی می‌گوید:

    با سلام خدمت همه دوستداران حیات وحش ایران
    ۱-از قدیم گفتن سفره پهن نکرده رو نمیشه بهش ایرادی گرفت و به همین دلیل خیلی از مسئولین،خوب دقت کنید”مسئولین” کار در ایران برای ریسک نکردنها، زیر سئوال نرفتنها و متزلزل نشدن جایگاهشون در سازمانها و ادارات و…ترجیح دادن همیشه آهسته برن و آهسته بیان و حال انجام دقیق وظیفه ای که به گردن گرفتن رو نداشته باشن(که قانونا، شرعا و عرفا بدلیل این اهمال و ملاحظه کاری زیر دِین جامعه ،ایرانیان و حتی جهانیان خود را قرار داده اند) …که رد پا و نتیجه این نگرش غیر مسئولانه و شخصی کردن کارهای اداری و بی تفاوتیشون رو امروزه در خیلی از معضلات کشورمون براحتی میتونیم رصد کنیم.
    ۲-تا جاییکه من دیدم ،شنیدم و میدونم این گروه محقق از افرادی توانا ،با تجربه،تحصیلکرده،علاقمند و هزار البته شجاع تشکیل شده ، افراد شجاعی که ملاحضات و مصالح شخصی خود رو زیر پا گذاشتن تا با رویارویی با انبوه مشکلات کارهای مثبت در این مملکت(شما از روال اداری،باند بازیهای درون ادارات،ورود تجهیزات لازمه،هماهنگیها با روسای مناطق در استانها و شهرستانها،مشکلات میدانی و سختی کار در ۱۰-۱۵ درجه زیر صفر در دل کوهستان و چک کردن دایمی تله ها در روز و شب برا اینکه با کمترین احتمال آسیب حیوان بدام بیفتد(که نشان از مسئولیت پذیری و وجدان سالم دست اندرکاران این تیم میباشد)… اگر کارشان خوب بود که همه میگیم وظیفشون بوده و خدا نکنه که اتفاقی اینچنین “که طبعا در اجرا دور از ذهن نمیباشد” رخ دهد که دیگه خودتون میبینید که آسمون و زمین بهم دوخته شد و هرکسی چه سناریویی را که ننوشت…)پا به این وادی گذاشتن و مطمئنا به ریسک کارشون و هجوم افکار عمومی که براحتی از کاه کوهی میسازند و مانند سیلی بنیانکن به سمت ایرادات کارهای اینچنینی که سهوی یا اتفاق آن را در اجرا و عمل رقم میزند آگاهی داشتند(البته با چاشنی برخی لیدرهای هو و چو گر فضای مجازی که چندان بی علاقه نیستند برای پس زدن و ناکام گذاشتن کسانیکه جسارت برداشتن قدم علمی و عملی در فضای مه آلود و مسموم را دارند بر موج احساسات و ناآگاهی علمی توده مردمی که از سر دلسوزی برای وطن و حیات وحش آماده ورود به میدان بسر میبرند،سوار شوند و بر طرف مقابل بتازند..)
    ۳-برا اوندسته از دوستانی که حضور تعداد اندکی محقق (فیلدمن) با درجه دکترا و یا چند عکاس بی آزار حیات وحش را موجب استرس و نا امنی مناطق و خصوصا “پارک ملی تندوره” تلقی میکنند عارضم که بدلیل ورود سهل شکارکشهای محلی و شهری(پوچرها) اولا جمعیت وحوش پارک از ۳ سال قبل به اینسو کاهش چشمگیری داشته(البته نه در آمارها بلکه در خود منطقه) که با یک آمارگیری بیطرفانه و استفاده از افراد مجرب براحتی این مسئله اثبات خواهد شد،ثانیا ساکنان این پارک فک کنم اونقدر شکارچی میبینن که دیگه از چهارتا محقق و عکاس نه تنها نمیترسن بلکه با آغوش باز به استقبالشون هم خواهند رفت…حتی بعید نیست بدلیل کاهش طعمه و محدود شدن علفخواران به نقاطی محدود این درگیری بر سر تصاحب طعمه پیش آمده باشد و یکی دیگر از علل دیده شدن پلنگ یا قوچ و میش در کوههای مناطق آزاد متصل به پارک که مردم محلی از آن با این جمله معروف ولی قابل تاملِ “شکار خوب شده،شکار زیاد شده!!!” یاد میکنند میتواند گواهی بر همین ناامنی محدوده داخل پارک باشد و اینکه چرا در این پارک مدت مدیدیست که متخلفی دستگیر نشده و درگیری پیش نیامده ما را یاد آتش زیر خاکستر نمی اندازد؟؟؟….امید است خوانندگان عاقل باشند که هستند.
    پس دوستان و علاقمندان لطفا منصفانه و با تحقیق بیشتر در مورد هر مسئله ای که در وهله اول به مذاقمون خوش نمیاد تحقیق و سپس ابراز ناراحتی و اعتراض کنیم
    در پایان هم به تیم دکتر فرهادی نیا و دکتر معماریان بابت این شهامت در تابو شکنی و زحمات شبانه روزیشان خسته نباشید وتبریک عرض میکنم باشد تا شاهد ارائه روشهای علمیِ حفاظتیِ بومی سازی شده بر اساس جمع آوری و دسته بندی مستندات این تحقیقات علمی و میدانی در آینده نزدیک باشیم تا تلخی برخی اتفاقات اجتناب ناپذیر بر همگان شیرین شود.
    یا علی.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

  40. مهدی می‌گوید:

    در ضمن این توضیح شما در خصوص کم بودن شانس پیدا کردن لاشه پلنگ که بر این مبنا منطق خودتون رو توجیح می کنید و مرگ این ماده پلنگ رو یه اتفاق پیش پا افتاده و طبیعی می دانید زمانی توجیح پذیره که پلنگ در حالت طبیعی به علت بیماری یا پیری مرده باشه نه بر اثر حادثه

    حادثه برای پلنگ یا در وسط جاده رخ میده یا در محل شکار و کف دره. در حالت دوم پیدا کردن لاشه پلنگ مخصوصا در پارک ملی تندروه با رفت و امد بالای محیطبانای پارک کار خیلی سختی نیست.

    بد نیست یه سوالی از محیطبانهای عزیز پارک ملی تندوره در این خصوص بپرسید. برای توجیح های اتی می تونه مفید باشه.

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 11

  41. عاشق طبیعت می‌گوید:

    این آزمون خطاها را بگذارید کنار

    محافظت سفت و سخت در مناطق حفاظت شده باید صورت گیرد

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 4

    • بولوت می‌گوید:

      این همه انتقاد آخه برا چیه؟ این پروژه واقعا پروژه ارزشمندی هست چه آزمون و خطایی؟

      برا حفاظت بهتر از زیستگاه و حیوان باید مطالعات اینچنینی انجام بشه جای خوشحالیه از دکتر معماریان و تمامی کسانی که در این پروژه زحمت میکشند تشکر و خسته نباشید عرض مینماییم

      از مدیران و کارکنان پروژه درخواست داریم به خیلی از حرفا که بیشتر احساسی و غیرکارشناسی هست توجه ننمایند.

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 3

  42. DORNA می‌گوید:

    این پلنگ به قطعا و مسلما به دلیل قلاده ای که بر گردن داشت کشته شد و متاسفانه سازمان محیط زیست باید اشتباه خود را در صدور مجوز قلاده گذاری بر پلنگ ماده بپذیرد.

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 16

  43. Ali timsar می‌گوید:

    بنده چون خیلی از دوستان مخالف نصب گردنبند نیستم ولی مخالف غیر اصولی کار کردن و ناشیانه عمل کردن هستم. حال اینکه شما پاسخگو هستید برای خیلی از ما باعث شعف و خرسندی میباشد. فقط چند سوال از شما دکتر عزیز ایران دارم

    ۱) این گردنبند فقط مختص به ردیابی و کیلومتر شمار و جی پی اس میباشد یا علایم دیگری چون استرس یا خشم یا … را نشان میدهد. توضیح از شما

    ۲) بنده مدل هایی از این ردیابها را دیده ام که در بالای ساق پای حیوان دوخته میشود که علاوه بر ردیابی قابلیت تنظیم و ارسال ضربان نبض حیوان و کنترل بهتر علایم رفتاری میباشد و چرا با صرف هزینه بیشتر این عمل انجام نمیشود و نکند این گردنبند از ابداعات ایرانی ناشی میشود؟

    ۳) طبق گفته گزارش بالا فرمودین که برخی کارشناسان در سال های قبل ضرر جبران ناپذیری به طبیعت وارد آوردند.
    خواستم بدانم چه هیئتی چه مرجعی و چه سازمانی مهر تایید به این کارشناسان نا بلد میزند که شاهد این فجایع هستیم ؟

    با تشکر از دیدبان عزیز برای نشر و زحمت و بی طرفی

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  44. کاسپین می‌گوید:

    دوست عزیز جناب مهدی
    از پاسخ زیبا و دندان شکن شما متشکرم
    متاسفانه بعضی از کاربران وکیل الدوله شده اند و خود را علامه دهر میدانند
    نه اطلاعاتشان کافی است و نه دانش زیست محیطی دارند
    وقتی ازشان چند سوال زیست محیطی می پرسی جوابهایی که پایه و اساسشان سفسطه است می دهند
    فکر میکنند این سایت محل سفسطه و سفسطه گری است
    نمیدانند که مشکلات محیط زیست کشور بیشتر از آن است که بخواهیم با سفسطه آنرا حل کنیم
    واقعا باید برای این افراد تاسف خورد

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 9

  45. منصور می‌گوید:

    جناب آقایان: محمدصادق فرهادی نیا / ایمان معماریان
    خسته نباشید اینجانب را از صمیم قلب پذیرا باشید، شما با دلگرمی بیشتر و اراده ای مصمم تر به کارتان ادامه دهید.

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 7

  46. آرش مودی می‌گوید:

    دکتر فرهادی نیا و دکتر معماریان عزیز خسته نباشید

    میدانم که چه زحماتی در این پروژه کشیده اید و بخشی کوچکش را از نزدیک شاهد بودم

    امیدوارم راه بزرگی که در پیش گرفته اید را ادامه دهید و موفق باشید.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>