عامل چرای غیرمجاز دام اهلی در پارک ملی سالوک روانه شش ماه زندان شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): یکی از دامداران حاشیه پارک ملی و منطقه حفاظت شده سالوک که چندین سال است حدود هفتاد راس گوسفند خود را بدون در اختیار داشتن پروانه چرا وارد پاک می کند با رای قاطع دادگاه کیفری اسفراین و تایید رای در دادگاه تجدید نظر خراسان شمالی روانه زندان شد.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست اسفراین در این باره گفت: این دامدار هر سال بصورت غیر قانونی وارد پارک می شود و تاکنون چندین نوبت از نیروهای محیط زیست اخطار دریافت بود.

حمید فخرانی اظهار داشت: آخرین بار اوایل فصل چرا به وی تذکر دادیم اما حاضر به خروج ۷۰ گوسفند خود از منطقه نشد. همچنین گزارشات و=موثقی در اختیار داشتیم که چادر این دامدار به محل اختفا و استراحت شکارچیان متخلف تبدیل شده است.

با شکایت اداره محیط زیست پرونده ای در این رابطه در دادگاه کیفری اسفراین تشکیل شده و دامدار متخلف به دادگاه احضار شد.

در جریان رسیدگی به این پرونده دادگاه با توجه به صورتجلسه تنظیم شده از سوی ضابطین دادگستری (نییروهای محیط زیست)، کیفر خواست صادره از دادسرای عمومی و انقلاب اسفراین و اعترافات دامدار متخلف، بزهکاری متهم را محرز و مسلم تشخیص داد.

بنابراین دادگاه با استناد به ماده ۱۰ قانون شکار و صید متهم را به تحمل شش ماه حبس تعزیری (زندان غیر قابل خرید) محکوم نمود.

با اعتراض متهم به رای صادره، پرونده جهت رسیدگی مجدد به شعبه دوم دادگاه تجدیدنظر استان خراسان شمالی در بجنورد ارجاع گردید.

در جریان بررسی مجدد پرونده، قضات شعبه دوم دادگاه تجدیدنظر استان خراسان شمالی دلایل متهم برای اعتراض به رای صادره را غیرموجه و دفاعیات وی را بلاوجه دانستند.

بنابراین قضات دادگاه تجدید نظر ضمن رد تجدیدنظر خواهی متهم رای دادگاه بدوی را قطعی و لازم الاجرا دانستند.

پس از تایید رای صادره در دادگاه تجدیدنظر، پرونده به واحد اجرای احکام ارجاع و متهم جهت گذراندن دوران محکومیت خود روانه زندان خواهد شد.

+127
-258
  

17 دیدگاه

  1. داریوش می‌گوید:

    چه عجب بالاخره بااین بی وجدانها برخورد شد

    دم قاضی محترم گرم و همچنین محیط بانایی که با این مدارا نکردند

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 11

  2. میش مرغ می‌گوید:

    خیلی سخت میشه به این أفراد حالی کرد محیط زیست این مملکت إرث پدری شما نیست !

    دامهایتان را بی ضابطه رها می کنید ، شکار را حق خود می دانید ، چه بسیار آتش سوزیها به خاطر بی مسئولیتی شما اتفاق افتاده! و حتی بارها دیدم زباله هایتان را در طبیعت رها می کنید !

    فکر می کنم زور در برخورد با شما بهتر جواب دهد.

    ممنون از قاضی پرونده

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 9

    • میلاد خرازیان می‌گوید:

      به نظر مجازات کمی است.
      با همین مستندات ارائه شده انگار چندین سال حق علفخواران وحشی منطقه را غصب کرده و موجب نا امنی منطقه شده است.

      پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 8

  3. آلیانان می‌گوید:

    امان از دست این دامداران

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 7

  4. محمد ابراهیمی می‌گوید:

    لزوم چنین برخوردی در کل کشور احساس میشه، من که به هر منطقه حفاظت شده ای رفتم بیش از هر چیزی گوسفند دیدم…

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 8

  5. رضا1394 می‌گوید:

    متاسفانه چرای مازاد دامها و حضور چوپانان و سگهای گله صدمات بسیاری به طبیعت کشور وارد کرده است.

    اولا بنا بر این بوده که در مناطق حفاظت شده تعداد دامها به تعداد مناسب مثلا یک سوم کاهش یابد ( که البته این در کل کشور هم اگر اجرا شود باعث جلوگیری از فرسایش خاک و بالا رفتن سطح آب چاه ها و افزایش دبی چشمه ها و قنوات و جلوگیری از بروز سیل و کاهش ریزگردها و ….) که انجام نشده

    ثانیا قرار بوده یک پنجL مناطق حفاظت شده به منطقه امن و تعلیف ممنوع تبدیل شود که در بیشتر مناطق حفاظت شده انجام نشده.

    ثالثا در مناطق امن و حتی پارکهای ملی هم شاهد حضور دامداران هستیم.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 2

  6. رشید می‌گوید:

    ای کاش این قاطعیت در همه جای کشور بود.

    در مناطق حفاظت شده بیشتر دام میشود دید تا مناطق آزاد چون همه جا را با چرای بیرویه از بین برده اند و دست از سر طبیعت برنمیدارند و دهها تخلف دیگر هم انجام میدهند

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 4

  7. کاسپین می‌گوید:

    آفرین بر این قاضی قاطع و وطن دوست

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 7

  8. میلاد خرازیان می‌گوید:

    برای مهار بیابان زایی لزوم چنین برخوردهایی و حذف گونه ی آسیب رسان بز و تغییر شیوه ی سنتی به یک سیستم مدرن و صنعتی دامپروری بیش از پیش احساس میشود.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 3

  9. محسن رزاقی می‌گوید:

    ((سلام بر حامیان جانداران))

    احسن
    این شد یه چیزی. اینطور قوانین باید بیشتر اجرا بشه. یه کم امیدوارتر شدم.
    البته باید استمرار داشته باشه.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 4

  10. میر می‌گوید:

    جنگل پر مرتع پر ،زمین هم که واسه تهیه علوفه در اختیارش قرار نمیزارن،با دامداری که آبرومندانه امرار معاش میکنه ودر تولید کشورش نقش داره نباید این کار را کرد،برین دنبال ایراد کار بگردین

    داغ Thumb up 1 Thumb down 14

    • kooshan می‌گوید:

      جناب میر، هموطن گرامی،
      درست می گوئید که به مشکلات مهم و اساسی مثل تأمین معیشت مردم هم رسیدگی شود و کسی مخالف این نظر درست نیست اما بمانند همه مشاغل دیگر بایستی چهارچوب و ضوابط و مقرراتی بر این نوع تأمین معیشت هم حاکم باشد و همزمان در مورد متخلفین نیز قانون اعمال شود، همانطور که در خبر آمده :  « این دامدار هر سال اینکار خلاف قانون را میکرد و بارها اخطار گرفته است  ضمنأ بتازگی هم به وی تذکر داده شده اما حاضر به خروج گوسفندان خود از منطقه نشده همچنین بنابر  گزارشات موثق چادر این دامدار  محل اختفا و استراحت شکارچیان متخلف بوده است، ضمن اینکه من و شما که نمی دانیم ولی احتمال دارد  این دامدار در قبال فراهم کردن پوشش برای شکارچیان غیرمجاز از آنها پول یا گوشت می گرفته است،  آیا این تخلفات و کارهای نادرست هم که ذکر شد جزء  « امرار معاش آبرومندانه» هستند؟ شما هم به احتمال زیاد میدانید که در شهرها مسافرکشهای شخصی که بسیاری از آنها هم بدنبال معیشت آبرومندانه هستند جریمه شده و خودرو آنها را می خوابانند در ضمن خسارتهایی که این شیوه نادرست دامداری بنابر اخبار منتشر شده و اتفاق نظر کارشناسان به منابع طبیعی کشور وارد کرده را هم در نظر بگیرید. اگر بطور خلاصه و ساده همانطور که شما هم گفته اید بدنبال  «ایراد کار» باشیم می بینیم در  آمار و اطلاعات منتشر شده و نظرات رسمی مسئولین مربوط بارها گفته شده که منابع طبیعی و مراتع کشور ظرفیت چرای این همه دام را ندارد که چاره کار یکی رعایت ضوابط و قانون چرای دامها از طرف دامداران محترم و دیگری  ایجاد اشتغال در زمینه های دیگر اقتصادی برای تعدادی از دامداران فعلی است که قصد امرار معاش سالم و بی تخلف را دارند که است که برای اینکار لازم است در جهت پیشرفت و توسعه پایدار حرکت کنیم تا به شرایط اقتصادی مناسب مثل رونق کسب و کار در داخل کشور و نیز افزایش روابط و داد و ستد با سایر کشورها و در نتیجه بالا بردن ظرفیت اشتغال در زمینه هایی غیر از کشاورزی و دامداری مثل صنعت و گردشگری و توریسم و غیره برسیم، در اخبار اقتصادی روزنامه ها در این مورد زیاد بحث می شود و اگر مایل باشید و آنها را بخوانید، خوب است.

       

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  11. DORNA می‌گوید:

    اول از همه امیدوارم مردم ما در گوشتخواری تجدید نظر کنند و برای کمک به زمین و نسلهای آینده حداقل یک روز در هفته گیاهخوار شوند واقعا یکروز حذف گوشت از غذا در هفته هم برای سلامتی مفید است هم تولید و مصرف گوشت را کاهش می دهد، هم غیر مستقیم باعث صرفه جویی در آب و کاهش گازهای گلخانه ای از جمله متان می شود، بعد هم امیدوارم این عشایر دست از کوچ بردارند و یکجا نشین شوند و علوفه دامهایشان را خودشان بکارند و بگذارند مراتع و وحوش نفس بکشند.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 5

  12. صامر از نیشابور می‌گوید:

    بهتر است فرهنگ سازی کنیم .تا از قوه قهریه استفاده کنیم .شش ماه خیلی زود تمام میشود واین شخص از زندان خارج مشود و چنان خسارتی به این پارک بی نظیر وزیبا خواهد زد که این هفتاد گوسفند ده ها سال نتوانند بزنند . دوستدار محیط زیست که نمتوانند شب روز مراقب این شخص باشند.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  13. ایمان می‌گوید:

    ایران کشور خشکی و کم بارانی است و مراتع آن توان چرای این همه دام را ندارد.

    بسیاری از گوسفندان که برای چرا به مرتع می روند به سبب آنکه مراتع در اثر چرای بی رویه فقیر شده، در پایان روز گرسنه هستند و نیاز به تغذیه دستی دارند.

    در حدود صد سال پیش که جمعیت ایران ده تا پانزده میلیون بود و بارندگی ها هم بهتر از اکنون بود مراتع ایران می توانستند نیاز دام را رفع نمایند ولی امروزه که جمعیت کشور به هشتاد میلیون رسیده و به دنبال آن برای برآوردن نیاز غذایی مردم ؛ جمعیت دامی کشور هم ده ها برابر شده و دیگر دامداری سنتی نمی تواند پاسخگو باشد و پیامد دامداری سنتی شده نابودی مراتع و گرسنگی دام چرا کننده و زیان خود دامدار به دنبال آن نابودی حیات وحش

    بنابراین شایسته است روش های نوین دامپروری در کشور اجرایی گردد.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  14. شاهین می‌گوید:

    درود به قاضی محترم پرونده دست مریزاد

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  15. امیر اهوازی می‌گوید:

    دامها بخصوص بز مراتع خوزستان را نابود کرده.متاسفانه هیچ برنامه ایی برای خروج بز از مراتع نیست.خود به شخصه دیده ام که مراتعی که سرسبز بوده دام بز چه بلایی بر سرش آورده!!!

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>