اولویت اصلاح طلبان محیط زیست است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): محمدرضا عارف در نشست مشترک میان نمایندگان ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان و سمن‌ها و فعالان محیط زیست گفت: در برنامه اصلاح‌طلبان ۲۸ بند از ۱۲۸ بند به محیط زیست اختصاص پیدا کرده است.

عضو ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان اظهار کرد: با بیان اینکه محیط زیست امروز یکی از مهم‌ترین چالش‌هاست، گفت: مشکلات اقتصادی و معیشتی ما با برنامه‌های چند ساله حل می‌شود، اما بلایی که بر سر محیط زیست می‌آید؛ مربوط به نسل آینده است و اگر این مسیر ادامه پیدا کند، نمی‌توانیم پاسخگوی نسل بعد و حتی جوانان و نوجوانان باشیم.

به گزارش ایلنا، عارف گفت: ما اصلاح‌طلبان معتقدیم که مهم‌ترین چالش کشور مسائل محیط زیستی است. در برنامه سوم احکام خوبی در این حوزه داشتیم، از جمله آنکه سوبسیت بالایی به انرژی‌های پاک داده شد.

در دولت قبل نگاه امنیتی مانع رشد نهادهای مدنی بود

عارف گفت: کشور به یک سند اقدام ملی نیاز دارد که هیچ دولت یا مجلسی نمی‌تواند به تنهایی آن را انجام دهد. بلکه مردم باید به صحنه بیایند. توجه به محیط زیست باید از ماشین و خانه خود مردم آغاز شود و این مسئله یک فرهنگ و عزم ملی را می‌طلبد که برای دستیابی به آن راهی به جز توجه به سمن‌ها و تشکل‌های محیط زیست نیست.

وی با بیان اینکه سمن‌ها باید مورد حمایت قرار بگیرند، گفت: در سال‌های گذشته به جای تشویق شاهد بودیم که سمن‌ها با تهدید روبرو بودند و در هشت سال دولت قبل نگاه امنیتی مانع رشد نهادهای مدنی بود.

مجلس باید در جایگاه واقعی خودش قرار بگیرد

عضو ائتلاف فراگیر اصلاح‌طلبان اظهار کرد: مجلس باید در این زمینه راهگشا باشد و با نگاه بخشی، منطقه‌ای و کوتاه‌مدت که در مجالس قبلی با آن روبرو بودیم، مقابله کند. گاهی شاهد دخالت برخی نمایندگان در امور اجرایی بودیم که این مسئله کشور را گرفتار کرده است. مجلس باید در جایگاه واقعی خودش قرار بگیرد.

عارف افزود: ما در کشور باید هم رشد صنعتی داشته باشیم و هم در کشاورزی به خودکفایی برسیم و در عین حال محیط زیست نیز باید حفظ شود.

وی با بیان اینکه در ارتباط با محیط زیست همه مسئول هستیم، گفت: علی‌رغم تاکیداتی که در دین ما برای حفظ محیط زیست شده است؛ شاهد برخی بی‌توجهی‌ها هستیم. در کودکی به ما گفته می‌شد که برخی اقدامات ضد محیط زیستی گناه است. اکنون این برخورد فرهنگی – مردمی کجاست؟

وی تصریح کرد: در یکی از شهرک‌های اطراف تهران شاهد بودم که رفتگر شهرداری زباله‌ها را درون رودخانه می‌ریخت و بار‌ها به شهردار آن منطقه تذکر دادم، اما نتیجه‌ای حاصل نشد. باید توجه کنیم که تصمیمات امروز ما آثار ۵، ۱۰ یا ۳۰ ساله می‌تواند؛ داشته باشد و به تخریب شهر‌ها و روستا‌ها منجر شود.

کاندیدای انتخابات دهمین دوره مجلس با بیان اینکه بحران آب، بحرانی جهانی است؛ تصریح کرد: در میان کشورهایی که با این مشکل روبرو هستند نام ایران نیز وجود دارد. ما برای این مسئله چه کرده‌ایم؟ علاوه بر آن شاهدیم که در دو دهه گذشته ۵۰ درصد کیفیت آب نیز کم شده است.

عارف با تاکیدبراینکه باید به طور جدی و قانونمند از این حوزه حمایت کنیم، گفت: محیط زیست مسئله‌ای است که یک سازمان نمی‌تواند به تنهایی از پس آن بر بیاید و نمی‌شود این مسئله را به یک سازمان محدود کرد. هرچند که این سازمان باید حمایت و تقویت شود، اما سمن‌ها نیز باید محکم به میدان بیایند.

کاندیدای انتخابات دهمین دوره مجلس اظهار کرد: مشکلات محیط زیستی هزینه نسل‌کشی را در پی دارد و سبب می‌شود که با نسلی با ای‌کیوی پایین و بیماری‌های مختلف روبرو شویم.

وی با بیان اینکه برخی مسائل زیست‌محیطی از حیطه یک کشور و منطقه فرا‌تر رفته است، گفت: اکنون با مشکل گرد و غبار روبروایم که ۱۵ الی ۱۶ استان را درگیر کرده است. باید بدانیم که اگر برنامه داشته باشیم مردم از ما حمایت می‌کنند. من خواهش می‌کنم که تشکل‌ها در این حوزه به صحنه بیایند.

اولویت ما محیط زیست است

عارف با تاکید بر اینکه مجلس به اتاق فکر نیاز دارد، گفت: فعالیت‌های سمن‌ها باید قانونمند باشد. دولت به تنهایی نمی‌تواند در این زمینه اقدام کند. مردم باید در حوزه محیط زیست به صحنه بیایند و سرمایه‌گذاری کنند. همچنین در حوزه محیط زیست باید از احادیث، احکام و روایات نیز استفاده کنیم تا فرهنگ‌سازی شود و اگر کسی خواست زباله‌ای را از پنجره اتومبیل خود بیرون بیاندازد؛ خجالت‌زده شود. متاسفانه هنوز ما به این مرحله نرسیده‌ایم.

وی ادامه داد: مجلس باید کمک کند تا در کنار بحث معیشت به چالش‌های محیط زیست که شاید بتوان آن را تهدید ملی نام گذاشت؛ کمک کند، اولویت ما محیط زیست است.

وی با اشاره به اهمیت بحث میراث فرهنگی گفت: میراث فرهنگی بحثی حیاتی، جدی و جزو اولویت‌هایمان است. احیا، مرمت و بهره‌برداری از میراث فرهنگی مسئله مهمی است که باید برای آن یک نهضت مردمی داشته باشیم. مردم باید در این زمینه حضور داشته باشند تا هویتی ایرانی ما که افتخار ماست؛ حفظ شود.

عارف گفت: ما در لیست تهران و کل کشور با وسواس زیاد و شاخص‌های علمی و نه سلیقه‌ای در چند مرحله کاندیدا‌ها را انتخاب کردیم و ادعا داریم که بهترین‌ها هستند. هرچند که همه آن تعدادی که با آن‌ها صحبت شد شایستگی داشتند، اما این تعداد از کاندیدا‌ها در ‌‌‌نهایت انتخاب شدند که ممکن است از برخی از آن‌ها شناخت نداشته باشیم، اما خواهش می‌کنم به ۳۰ نفر رای دهید و ما قول می‌دهیم؛ اگر فراکسیون اصلاح‌طلبان با این تعداد تشکیل شود؛ مطالبات و دغدغه‌های مردم را همواره در نظر داشته باشیم.

وی گفت: من پیش از این نیز گفته بودم؛ تصمیم‌گیرنده ۷ اسفند، تشکل‌های مردم نهاد هستند و مجلس آینده را NGO‌ها می‌سازند که در میان آن‌ها NGOهای محیط زیست قوی‌ترین و فراگیر‌ترین هستند.

عارف در پایان اظهار کرد: هر اتفاقی بیفتد خیر است؛ همچنین آقای نوبخت نیز که از متخصصان هستند، در لیست ما قرار گرفتند.

+208
-112
  

22 دیدگاه

  1. DORNA می‌گوید:

    اینکه قبل از انتخابات به هر گروهی وعده داده شود الویت ما خواسته های شماست کافی نیست
    من قطعا به افرادی از لیست اصلاح طلبان و صدای ملت رای خواهم داد اما متاسفانه تمام کاندیداهای مجلس در تمام گروهها صرفا شخصیتهایی سیاسی هستند
    آرزو به دل ما ماند یکسال سه نفر فعال محیط زیست با تحصیلات و سوابق مرتبط سه نفر فعال میراث فرهنگی، سه نفر هنرمند، سه نفر مهندس راه، سه نفر معمار… در لیست ها باشد مجلس و انتخابات بستر حضور شخصیت های سیاسی با گروکشی های سیاسی شده است…

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 1

  2. میشو می‌گوید:

    باز هم موسم انتخابات از راه رسید و وعده وعید ها شروع شد

    در هر زمانی هر چه اقتضا کند ان اتفاق خواهد افتاد!!!!!!!!

    بابا برید تو خونه هاتون بشینید و با نوه هاتو ن بازی کنید و کار رو به افراد با انگیزه و جوون بسپارید

    دعواهای سیاسی شما به مردم چه ارتباطی داره که هر کی میره و می یاد باز یه عده پای ثابت ……هستند

    پس گردش ملی نخبگان کجا رفت

    یه مشت پیر و پاتال رو جمع کردن دور خودشون و از جوانان و احساسات انها استفاده ابزاری میکنند

    موقع انتخابات حرفهای قشنگ و رنگین و مردم فریب زیاد میشه و بعد از انتخاب ….ان چه باید قانون بشه میشود!!!؟؟؟

    این مملکت رو گنجه ،هم طبیعی، هم استعداد جوانان و پرشور و خلاق

    امید به اصلاححححح ، اصلاح طلبان و اصول گرا را دارم ……..
    درود به همگی

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

  3. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    عجب

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  4. ایرانی می‌گوید:

    اولویت اول همه مردم از هر طیف و جناحی باید محیط زیست باشه

    متاسفانه کار با شعارها و وعده های انتخاباتی حل نمیشه باید به فکر کارهای عملی باشند نه شعار و وعده و عیدهای پوچ!

    خسته شدیم از شنیدن این همه شعار بیهوده و بدون عمل

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  5. مسعود شهرابی می‌گوید:

    در آغاز شروع به کار دولت آقای روحانی، ایران از لحاظ شاخصهای زیست محیطی پیشرفت بسیار خوبی داشت اما این روند طی این مدت دوباره کاهش پیدا کرده و ایران چند ده پله از لحاظ شاخصهای زیست محیطی پسرفت کرد!
    دوستان زمانی که دولت و مجلس هر دو در اختیار اصلاح طلبان بود رو فراموش نکردن یادمون نرفته مردم چطوری خون به جگر شدن! و البته زمانی که دولت و مجلس هر دو در اختیار اصولگرایان بود رو هم فراموش نکردیم که چه بر سر مملکت آورده و هر چه خواستند کردند و کسی دم نزد!
    هر کس عاشق وطنش هست باید دقیق به وقایع و موضع گیری های سیاسیون و مسئولان نظام در زمانهای مختلف توجه کنه تا افراد رو بهتر بشناسه! گذر زمان ثابت کرده در نظام جمهوری اسلامی اگر دولت و مجلس هر دو در اختیار یکی از دو حزب یا دو ائتلاف اصولگرا یا اصلاح طلب باشه کشور به سوی تباهی پیش میره و سرمایه های کشور به تاراج میره و ملت متضرر میشن، اگه با تمام وجود به فکر کشور و مردم باشیم و از خودخواهی دست بکشیم خواهیم فهمید که برای داشتن آینده ای روشن باید از دولت و مجلس یکی اصولگرا و دیگری اصلاح طلب باشن و این به نفع همه خواهد بود
    برای اینکه پایگاه خبری دیده بان یه پایگاه خبری تماما سیاسی نشه صلوات

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 3

    • kooshan می‌گوید:

      نظر شما محترم است اما جهت اطلاع بدنیست اگر به مستندات آن پیشرفت و این پسرفت هم اشاره کنید و دیگر اینکه مزایا و منافع زیست محیطی وضعیت مطلوب مورد نظر تان که طی حدود سه سال اخیر و نیز یک دوره چهار ساله در سالهای گذشته وجود داشته را مختصرأ توضیح دهید.

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 3

    • kooshan می‌گوید:

      جناب شهرابی،
      ناگفته نماند که دولت فعلی خود را اصلاح طلب ندانسته بلکه دولت اعتدال و تدبیر می نامد و این تلقی شماست.

      داغ Thumb up 1 Thumb down 6

      • میشو می‌گوید:

        جناب kooshan عزیز
        دولت قبل هم خود را اصول گرا نمی نامید ولی با حمایت اصول گرایان روی کار امد و مورد حمایت انها بود
        و لی اخرای کار همه می خواستن هر چه سریعتر….و….و….و…

        موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

        • kooshan می‌گوید:

          جناب میشو،
          اصل این است که هر شخص حقیقی یا حقوقی را آن بدانیم که خود می گوید نه آنچه خود برداشت می کنیم ضمن اینکه نباید فقط به نام و عنوان اکتفا کرد بلکه عملکرد و برنامه در جهت پیشرفت و توسعه کشور ملاک است و اصولگرا و اصلاح طلب و اعتدال گرا و کارگزار و خدمتگزار و هر نام و عنوان دیگر اگر در این جهت حرکت کنند کار آنها درست است و انتقاد اصلی نباید به نام و عنوان باشد.

          موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

      • مسعود شهرابی می‌گوید:

        جناب کوشان
        حرف زدن راحته و عمل به حرف بسیار سخت
        مواضع دولت مواضع اصلاح طلبان هست، دولت ادعا میکنه میانه رو هست اما مواضع اصلاح طلبان رو داره، اصلاح طلب بودن دولت رو هر کسی میدونه و میانه رو بودن یا دولت اعتدال تلقی شماست
        البته من دنبال عدالت و صداقت هستم، با حزب و گروه جناح کاری ندارم، که عدالت و صداقت هم کم گیر میاد!

        پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

        • kooshan می‌گوید:

          بسیار جای خوشحالی است که همه می دانند ! ضمن اینکه شما هم می توانید به پاسخی که به «جناب میشو» داده شده مراجعه کنید.

          موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 3

          • مسعود شهرابی می‌گوید:

            جناب کوشان لیست یاران اعتدال و امید (حامیان دولت) برای تهران منتشر شد با سرلیستی جناب آقای روحانی برای مجلس خبرگان و البته لیست منتشره برای مجلس شورای اسلامی با نام یاران اعتدال و امید یا همان حامیان دولت همان لیست منتشر شده اصلاح طلبان هست
            بازی با کلمات که چی

            موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

        • kooshan می‌گوید:

          جناب شهرابی،
          شما نظری می دهید من حمایت می کنم بمعنی این است که من و شما در همه موارد اتفاق نظر داریم؟
          در انتخابات در کشور ما و کشورهای دیگر هم داستان از این قرار است بهتر است قدری بررسی و جستجو کنید، بهرحال اگر تمایل و اصرار دارید که همه این دولت را بعنوان مورد نظر شما بشناسند که ممکن است دلایلی هم داشته باشد، امری مربوط به خودتان بوده ولی واقعیات را تغییر نمی دهد.

          موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  6. جمشید از خوی می‌گوید:

    در سال ۱۳۵۴،در مقطع ابتدائی مدیر وقت دبستان محل تحصیل در مراسم صبحگاه از سفرش به آلمان غربی آن سالها که تنها فرزند ذکورش در آن تحصیل میکرد روایت میکرد که یک روز در حین عبور از پیاده رو خیابانی در هامبورگ یا فرانکفورت، عابری فیلتر سیگار خود را به کناری پرتاب میکند که لحظاتی بعد، پلیس محل که نظاره گر صحنه بود وی را بکناری کشیده و مجبور به برداشتن ته سیگاری و انداختن آن به داخل نزدیکترین سطل زباله میکند.
    این روایت هنوز هم ،بعد از سالها از ذهن من پاک نشده است.!!!!
    .سال ۱۳۵۴،……سال ۱۳۹۴٫!

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  7. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    هر گونه اظهاراتی که مطابق میل یک جریان در میان طرفداران آن بیان شود یعنی عوامفریبی مخصوصا اگر برای رای گرفتن باشد.

    به صاحبان صنعت و معادن میگویند اولویتشان توسعه و تولید است (از نوع ایرانی) و در جمع علاقمندان محیط زیست ادعا میکنند اولویت محیط زیست است، دو چیزی که کاملا با یکدیگر در تضاد و مغایرت است.

    حفظ و حراست از محیط زیست بهای سنگینی دارد که از کیسه بی انتهای صاحبآن زر و زور باید پرداخت شود و صد البته به نفع مردم و کشور. پس این ادعاها نه جدی است و نه شدنی.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  8. مرده زندگان می‌گوید:

    شیخ، کوزه ای به دست در جمع عوام می بود
    آواز بر آورد که این کوزه ای دگر می بود
    جمعی به گمان خویش گفتند، آری، از رنگ دگر می بود
    زنهار ندانسته، کوزه گرش همان یکی می بود

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  9. kooshan می‌گوید:

    شرکت در هر انتخاباتی بیش از هر چیز  بسته به نظر رأی دهندگان است و صرفأ به گفته ها و وعده ها هم نباید بسنده کرد اما اینکه گفته می شود قبل از انتخابات همه وعده داده و یا سخنان مردم پسند می گویند و بعد اتفاقات مورد نظر نمی افتد یکی ناشی از این است که برخی انتظارات با توجه به شرایط و مقدورات کشور امکان تحقق ندارند و اصولأ نباید مدنظر باشند و این برخی اقشار مردم هستند که بعضأ خواسته های غیرممکن دارند و طبعأ باید نگاه خود را بازبینی کرده و توقعات خود را متعادل کنند و  کاندیداها نیز بایستی این نکته مهم را گوشزد نمایند و دیگر اینکه اگر وعده ها یا برنامه های ارائه شده به تفصیل و با ذکر جزئیات مورد بحث و گفتگو قرار گرفته و نقاط ضعف و کاستیها مطرح شوند پاسخ بسیاری سؤالات روشن شده و همچنین نکات مبهم تا حدود زیادی معلوم خواهد شد پس این ایراد به خود رأی دهندگان بخصوص اقشار تحصیل کرده و آگاه و شاخص نیز برمی گردد که چندان در این زمینه فعال نیستند.
    نکته مهم دیگر این است که همه مطالبات اقشار مختلف مردم همانهایی نیست که فرضأ دوستداران و علاقمندان محیط زیست درنظر دارند و بهرحال بایستی نظر این رأی دهندگان، نیز محترم شمرده شده و مورد توجه قرار گیرد ولی راه برای گفتگو باز است که چکار می توان کرد تا ضمن حفظ منافع ملی و  مصلحت کشور و عموم مردم و توجه به مطالبات منطقی اقشار مختلف، بتوان تا حد امکان ملاحظات زیست محیطی را نیز در تصویب قوانین و انجام امور کشور مدنظر قرار داد.
    باید در نظر داشت که حفاظت از محیط زیست و جنبه های گوناگون آن به مقدمات و امکانات و بودجه مناسب نیاز دارد و این به نوبه خود وابسته به ایجاد فضای مناسب و آرامش و امنیت ، رشد اقتصادی و افزایش سطح اشتغال و کاهش نرخ بیکاری و تورم و افزایش سطح رفاه و درآمد مردم ،  رونق فضای کسب و کار داخلی و خارجی، اختصاص بودجه و امکانات مناسب به فرهنگ و آموزش و نیز کاهش سطح معضلات اجتماعی نظیر بیسوادی و اعتیاد ، توجه به مبادلات فرهنگی با ملل دیگر از طریق برنامه ریزی جهت اجرا و گسترش گردشگری و توریسم تاریخی و طبیعی و… و بطور کلی جهت گیری در مسیر پیشرفت و توسعه پایدار و غیر مخرب است و هر لیست،  ائتلاف،  گروه و حزبی، فارغ از نام و عنوان خود، در صورتی که رویکرد مثبتی در این زمینه داشته باشد می تواند مورد نظر و توجه رأی دهندگان باشد.

    داغ Thumb up 1 Thumb down 6

  10. حسن می‌گوید:

    بیانات رهبر معظم:مسئله محیط زیست و منابع طبیعی مسئله چپ و راست نیست مسئله ملی است.

    داغ Thumb up 5 Thumb down 7

  11. محمد می‌گوید:

    ای بابا ،باز شروع شد…این وعده درباره محیط زیست قطعا توخالی است

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  12. کاسپین می‌گوید:

    اول وعده میدهند
    بعد که روی کار می آیند میگویند چون قیمت نفت پایین آمده نمی توانیم کاری بکنیم
    نمونه اش خروج جاده جنگل گلستان بود که چه وعده ها برای خروج آن داده شد
    ولی حالا که افراد وعده دهنده خودشان سکاندار دولت و سازمان محیط زیست هستند خروج این جاده را فراموش کرده اند

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

    • kooshan می‌گوید:

      اگر شما مستندی در دست دارید که طی انتخابات ریاست جمهوری «وعده خروج جاده پارک ملی گلستان» داده شده است، آن را ارائه کنید، تا بقیه علاقمندان نیز مطلع باشند.

      موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 4

  13. کاسپین می‌گوید:

    دوست عزیز جناب کوشان
    اگه شما سخنرانیها و صحبتهای جناب خانم ابتکار رو در زمان دولت قبلی و زمانی که ایشان ( خانم ابتکار )
    عضو شورای شهر تهران بودند را از طریق مطبوعات و رسانه ها دنبال میکردید حتما این وعده وعیدها را شنیده بودید
    نمی دانم شما اهل مطالعه هستید یا نه ولی وقی کسی وعده ای میدهد و در رسانه ها انتشار میابد این خود یک مستند است
    با توجه به اینکه تکذیبی هم صورت نگرفته باشد .

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>