چرای بی رویه دام مهمترین عامل بیابان زایی در مراتع کشور است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): رییس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، چرای بی رویه دام را مهمترین عامل بیابان زایی در مراتع  کشور نام برد و گفت: وزارت جهاد کشاورزی برای حفظ خاک و پوشش گیاهی طی دو برنامه پنج ساله ۳۰درصد از واحد های دامی سبک را کاهش می دهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، خداکرم جلالی دیروز در گردهمایی سالانه سیاسگذاری مراتع و گیاهان دارویی، دانش و هنر را دو ابزار مهم مدیریت در تعیین اولویت ها دانست  و افزود: جامع نگری کاری اساسی و اصولی است که باید مورد توجه مدیران و کارشناسان منابع طبیعی قرار گیرد و بر اساس آن اولویت های کاری معلوم شود.

جلالی تصریح کرد: حضور دام تنها به مراتع کشور منحصر نمی شود بلکه در جنگل ها نیز وجود دام  زادآوری و تجدید حیات گونه های جنگلی را مورد تهدید قرار می دهد.

رییس سازمان جنگل ها، مساحت مراتع کشور را ۸۵ میلیون هکتار نام برد و افزود: مراتع کارکردهایی همچون، حفظ خاک، تولید اکسیژن، پیشگیری و کاهش اثرات خشکسالی را به همراه دارد و یکی از اولویت های اساسی این سازمان در برنامه ششم توسعه توجه به مراتع کشور است.

وی حضور زودتر از موعد دام در مرتع را بلای جان این عرصه ها دانست و گفت: چرای زود هنگام دام مانع رویش جوانه ها شده و ضربات جبران ناپذیری را بر بنیان اکولوژیکی مراتع وارد می نماید.

جلالی تهیه طرح های مرتعداری را گل سرسبد سازمان جنگل ها خواند و گفت: بروز خشکسالی و تغییرات اقلیمی سیر قهقرایی مراتع کشور را فراهم کرده است.

رییس سازمان جنگل ها در ادامه خواستار حل مشکل وراثت در پروانه چرای دام  شد  و افزود: در گذشته افرادی پروانه چرای دام داشتند و در قید حیات نیستند بدون اینکه این مجوزها کنترل و باطل شود،  نوادگان آن ها حق چرا می گیرند و فشار مضاعفی بر مراتع وارد می شود.

جلالی سر انجام  نقش گیاهان دارویی و تاثیر آن در اقتصاد جامعه و معیشت مردم  را بسیار اثر گذار خواند و گفت: سازمان جنگل ها در قالب طرح های مرتعداری  سالانه  ۵۰ هزار هکتار توسعه گیاهان دارویی خواهد داشت.

 

+5
-37
  

11 دیدگاه

  1. میلاد خرازیان می‌گوید:

    این سخن عالی است
    انشالله که جامه ی عمل بپوشانند.
    عالی است

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  2. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    البته چرای دام در عرصه های جنگلی که کلا مخرب است اما در مراتع اگر حساب شده و در حد ظرفیت باشد برای پوشش گیاهی ضرر ندارد و حتی مفید هم هست

    اینکه همه یا عمده تقصیر را گردن دام می اندازند رفع تکلیف است زیرا عوامل دیگر هم در بیابانی شدن مراتع نقش بسزایی دارند

    امروزه روستاییان از تعلیف دستی هم استفاده میکنند و بر خلاف قدیم صددرصد وابسته به مرتع نیستند منتها عشایر با توجه به سنت کوچ نشینی تقریبا بهره برداری کامل از مراتع میکنند که این موجب تخریب است و باید این سیستم برچیده شود

    اما خبر ندارید بعضی از دامداران برای خود منطقه قرق درست کرده کسی را به داخل منطقه راه نمیدن و تابلو هم میزنند !!! مگر دامدار حق داره تابلو بزنه؟

    یعنی دستگاه محیط زیست خبر نداره؟ خوب بلند شید از پشت میزتون بروید ببینید.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

    • رضا1394 می‌گوید:

      زمینهای فرسایش یافته و نامرغوب نه محصول و بار کشاورزی می دهند و نه به درد دیگری می خورد. زمین یک بار مصرف نیست و نباید بیش از توان به آن فشار آورد.

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  3. حسین می‌گوید:

    با سلام
    برداشت بی رویه از طبیعت باعث نابودی برگشت ناپذیر طبیعت می شود.
    برای مثال تعلیف بیش از حد در مراتع علاوه بر خسارات بی شمار به علت از بین رفتن گونه های خوشخور، برای دام داری هم مناسب نخواهد بود.
    مثلا پارک ملی بمو به علت چرای سنگین در گذشته، حتی با وجود سالها قرق فاقد گونه های خوشخوراک می باشد.
    جنگلهای کشور هم به علت برداشت بی رویه و چرای دامها و سرشاخه زنی، خشکسالی و گرم شدن هوا، ضعیف و پیر و یا شاخه زاد و کم پشت شده و اکثرا آفت زده و فاقد نهالهای جوان دانه زاد می باشند. اگر اقدامی جدی انجام نشود بدون تعارف سی سال بعد بسیاری از آنها وجود نخواهد داشت. می توان با حفظ و قرق جنگلهای با فشردگی زیاد و همچنین درخت کاری با گونه های بومی در جنگلهای مخروبه و تنک و نقشه برداری و صدور سند و جلوگیری از تصرف آنها سرانه جنگل کشور را که یک ششم سرانه جهانی است حفظ کرد.
    با تشکر

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  4. بولوت می‌گوید:

    مهمترین عامل تخریب طبیعت کشور چرای دامه سالهاست کشور با این چالش مهم دست به گریبانه اما هیچ موقع حل نمیشه!

    نه تنها در بحث مرتع بلکه در بحث جنگل هم همینه

    دقیق حساب کنی شاید پرورش هر رأس دام در مراتع کشور چند ده میلیون تومن هزینه برا مملکت داره

    بایستی سیاستهای دولت برا توسعه و ترویج دام ساکن باشه

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  5. رشید می‌گوید:

    ای کاش فقط برای چرای دام
    دامداران به طبیعت دست درازی میکردند
    دهها تخریب و نابودی دیگر را براحتی انجام میدهند و هم باعث نابودی حیات وحش و هم محیط زیست میشوند
    هرچه زودتر باید جلوی این رفتار قدیمی و زیانبار گرفته شود

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  6. جمشید از خوی می‌گوید:

    بنظر من متهم اصلی فرسایش مراتع و پوششهای مرتعی عرصه های منابع طبیعی، بز است.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  7. امیر اهوازی می‌گوید:

    مراتع جنوب کشور توسط بز نابود شده.این حیون (بز) به طرز عجیبی ریشه و سر شاخه گیاهان رو میخوره

    حکومت قبل میخواست بز رو از مراتع حذف کنه …باید هر چه سریعتر این کار انجام بشه

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  8. نیروانا می‌گوید:

    میتوات مراتع خشک را با دامداری نیمه متحرک احیا کرد به طوری که عرصه هارا به صورت نوبتی به دامداران واگذار یا اجاره داد و وقتی که یک قسمت چرانیده شد به قسمت دیگر بروند تا فرصت رویش به قسمت فبلی داده شود وگرنه به صورت فعلی و با توجه به خشکسالی پدیده سومالی شدن اراضی کشور زیاد عجیب نیست

    کافیست به عنوان مثال پوشش گیاهی منطقه حفاظت شده ای مثل موته یا کلاه قاضی را با مراتع آزاد نزدیک آن مقایسه کنید

    مشکل دیگر عرصه های طبیعی کشور فعالیتهای صنعتی جاده سازی معدنکاری گسترش بی رویه شهرها زمینخواری و بورس بازی و تصرف اراضی مرتعی است

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  9. احسان می‌گوید:

    با سلام به خدمت شما عرض کنم در قرنها پیش نیاکان ما در همه جای مراتع و جنگل دام می چراندن واین موضوع یک موضوع تاریخی دارد واین چرا دام اگر مشکلی به وجود داشت در چند قرن پیش به وجود می آمد مسعله که جنگلهای کشور را تهدید می کند قطع بی رویه درختان جنگل به دست پیمانکار ان چوب که حال شاهد استخراج درختان جوان و چندین ساله از جنگلهای گلستان هستیم و قاچاق درختان برای کوره های ذغال به دست بومیان حاشیه جنگل که در هر ساعت از شبانه روز اتفاق می افتد بیاییم درست برسی کنییم

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  10. شاهین می‌گوید:

    این آقای جلالی مرد منصف و آگاهی هست

    متاسفانه چنین مدیران دلسوزی کم داریم

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>