به مناسبت ۱۲ اسفند روز جهانی حیات وحش

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): بر اساس پیشنهاد ارائه شده در شانزدهمین نشست متعاهدین کنوانسیون منع تجارت جهانی گونه های در معرض خطر انقراض (سایتیس) در سال ۲۰۱۳ به سازمان ملل متحد، این سازمان طی نشست عمومی خود در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۱۳، روز سوم ماه مارس (۱۲ یا ۱۳ اسفند در سال های شمسی) مصادف با تاریخ پذیرش کنوانسیون سایتیس در سال ۱۹۷۳ را به عنوان «روز جهانی حیات وحش» معرفی کرده است.

در اعلامیه صادره از سوی این کنوانسیون از کشورها خواسته شده تا براساس اهمیت گونه های مختلف گیاهی و جانوری اقداماتی را برای افزایش آگاهی عمومی و معرفی این روز به انجام برسانند.

شعار روز جهانی حیات وحش در سال جاری با توجه به وضعیت نگران کننده برخی از گونه ها از جمله فیل ها بشرح زیر انتخاب شده است:

«آینده حیات وحش در دستان ماست / آینده فیل ها در دستان ماست»


فیل ها در معرض تهدید

برآورد می شود مابین سال های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۲ بیش از یکصد هزار فیل برای استفاده از عاج در سراسر جهان شکار شده اند.

با وجود آنکه تلاش های مثبتی در جت جلوگیری از شکار غیر قانونی و قاچاق عاج فیل در جهان انجام شده است اما دولت ها و شهروندان می باید با تعهد بیشتری نسبت به حفاظت از باقیمانده جمعیت فیل ها اقدام کنند.

نسل فیل ها با تهدید جدی رویرو است و تصمیمات امروز دولت ها می تواند مابین بقا یا انقراض فیل ها یکی را برگزیند.

بنابراین قسمتی از شعار و برنامه های امسال روز جهانی حیات وحش به لزوم توجه بیشتر به حفاظت از فیل معطوف شده است.

اهمیت و ارزش های گوناگون گونه های گیاهی و جانوری نظیر ارزش های اقتصادی، بوم شناختی، علمی، فرهنگی و زیبا شناختی و تهدیدات و فشارهائی که متاسفانه به اشکال مختلف متوجه گونه ها و زیستگاه های آنهاست، جامعه جهانی را بر آن داشته تا ضمن افزایش توجه کشورها به موضوع تنوع زیستی از این طریق بتوان گامی در جهت کاهش این تهدیدات و بهبود وضعیت کنونی برداشت، در غیر اینصورت نسل های آتی ما بسیاری از گونه ها حیات وحش را نخواهند دید.

تنوع زیستی:

تنوع یا غنای گونه‌‌ای، شبکه‌ای از همه موجودات زنده، اعم از گیاهی و جانوری است و انواع جانوران، گیاهان و موجودات تک سلولی را در بر می گیرد. گونه ها علاوه بر آنکه نیازهای ضروری و اولیه انسان ها نظیر خوراک، پوشاک، مسکن و دارو را فراهم می آورد، می‌توانند بر سلامت و شادابی روح و جسم، رونق اقتصادی و پیشرفت روزافزون جامعه بشری و پایداری محیط زیست جهان نقش داشته باشد.

امروزه دیگر مفاهیمی چون سلاح و تجهیزات نظامی، حرف آخر را در تامین امنیت ملی نمی‌زنند و در دنیایی که کشورها برای دسترسی به منابعی چون آب در تقابل با یکدیگر هستند، ابعاد و ارزش‌های مهم تنوع‌زیستی را نمی‌توان نادیده گرفت.

از طرفی دیگر تنوع زیستی، میراث ارزشمندی است که بشر آن را از نسل‌های قبل به امانت گرفته است و باید به نسل‌های بعد بسپارد و حفاظت از آن، ریشه در اخلاق، فرهنگ و اعتقادات ملت‌ها دارد. نحوه برخورد انسان با محیط زیست، رابطه نزدیکی با فرهنگ و ارزش‌های اخلاقی در ادیان و جوامع گوناگون دارد.

در بیشتر مذاهب، از جمله دین اسلام احترام به طبیعت و حفاظت از گونه‌های زیستی موجود در آن، مورد توجه و جزء تعالیم دینی محسوب می‌شود. این امر در فرهنگ‌های بومی و جوامع پایبند به اعتقادات سنتی نیز مورد توجه قرار دارد.

متاسفانه امروزه به دلیل بدرفتاری انسان با طبیعت پیرامون خود‌، روند انقراض گونه‌های زیستی با سرعت نگران کننده‌ای افزایش یافته است و با حذف هر گونه گیاهی یا جانوری از چرخه طبیعت و از دست رفتن نقش او در پایداری محیط زیست، کره خاکی یک قدم به سوی نابودی پیش خواهد رفت.

پس می توان گفت: آینده حیات وحش در دستان ماست

+10
-114
  

11 دیدگاه

  1. ludk می‌گوید:

    واقعا راست گفتین

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  2. حاج علی قلی می‌گوید:

    در ابتدا تبریک به تمام طبیعت دوستان

    کشور ایران٬ یکی از بزرگترین تنوعات زیستی را در جهان دارا می باشد

    شاید از دست من و سایر هم وطنان عزیزم کاری برای فیل های کره زمین بر نیاید

    اما این توانایی را داریم که از نعمات خداوند بزرگ به این سرزمین پاسداری کنیم

    یشنهاد میکنم ما که فیل نداریم٬ این سال را به سال توجه ویژه در عمل٬ همراه با بودجه و امکانات به یوز ایران نام گذاری کنیم

    درود بر ایران و ایرانی

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 2

  3. شوکا می‌گوید:

    واقعا چقدر دولت ما زحمت کشیدن برای این روز و همچنین سازمان محیط زیست و رسانه ملی باتشکر !

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  4. persian می‌گوید:

    ۱۲ اسفند روز جهانی حیات وحش بر تمام طبیعت دوستان شادباش و لعن و نفرین بر تمامی طبیعت ستیزان

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  5. چغوک می‌گوید:

    خیلی خوب میشه که ما یک روز ملی هم برای حیات وحش داشته باشیم .

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  6. خورشید می‌گوید:

    متاسفانه امروزه به دلیل بدرفتاری انسان با طبیعت پیرامون خود‌، روند انقراض گونه‌های زیستی با سرعت نگران کننده‌ای افزایش یافته است….
    قابل توجه زبل خان های وطنی!!!!

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

  7. Ali timsar می‌گوید:

    دروازه ورود به طبیعت

    امروز چهارشنبه
    ۱۲ اسفند روز حیات وحش

    طبیعت ما بیش از هر زمانی ، اکنون نیاز مند حفاظت است .!

    آیا می دانید؛

    اثر خنک کنندگی یک درخت برابر با روشن بودن ۱۰ دستگاه خنک کننده در طول روز می‌باشد.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  8. هیچکس می‌گوید:

    یک مسعله مهمی که موجب تخریب و عملکرد محیط زیست کشور می شود رشد بالا افزایش جمیعت که موجب تخریب و دستکاری شدن مناطق و خروج آلایندهای شیمیای و گازهای مختلف صنعتی و تغییر کردن اکوسیستم طبیعی به خدماتی و صنعتی و تفریحی در شهرها و حاشیه آن در کل این موضوع رشد جمیعت پیامدهای خواص دیگر اقتصادی هم می شود

    آمارها نشان می دهد بیشترین رشد جمیعت در استانهای شرقی مانند سیستان بلوچستان به خصوص شهر زابل داشته و این استان مهاجرتخیز هم هست که بیشتر ین پراکندگی در استان گلستان دیده می شود .

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  9. جمشید از خوی می‌گوید:

    طبیعت و تنوع زیستی آن، قربانیان خاموش توسعه ناپایدار بشر در قرن ۲۱٫!

    داغ Thumb up 4 Thumb down 3

  10. kooshan می‌گوید:

    گرچه از هر تلاش و کوشش جهانی جهت حفاظت از باقیمانده طبیعت و موجودات زنده بهتر است استقبال و حمایت کرد اما وقتی که در همین خبر می خوانیم که طی چند سال اخیر بیش از یکصد هزار فیل سودجویانه و تنها بخاطر عاج  از بین رفته اند و بطور مرتب بسیاری دیگر از اینگونه اخبار نیز اطلاع رسانی می شود، دورنمای چندان امیدوار کننده ای دیده نمی شود اخیرأ هم خبر و تصاویری در باره وضع اسفناک باغ وحش غزه منتشر شد که حاکی از این بود که با شروع مجدد و ادامه مخاصمه بین طرفین تعداد زیادی از حیوانات این باغ وحش بعلت گرسنگی از بین رفته وبرخی وحوش در قفسها یکدیگر را برای زنده ماندن دریده اند و بعضی مبدل به پوست و استخوان شده و برخی را هم باجبار رها کرده اند بنابراین تا زمانی که خرد و منطق و انصاف در جهان و روابط بین ملتها و در سطح بین المللی حاکم نشود حفظ طبیعت و ادامه حیات مطلوب دیگر جانداران کاری مشکل و تقریبأ نشدنی است زیرا نمی توان انسانهایی را که خصمانه و کینه توزانه و با بیرحمانه ترین و ظالمانه ترین شیوها و روشها و به بهانه های مختلف عمدتأ واهی و ناموجه، عزم نابودی و انهدام یکدیگر را دارند متقاعد به حفظ طبیعت یا حیات وحش کرد یکی از علل کشتار فیلها نیز قطعأ  وجود تنش و بی ثباتی و  جنگهای متعدد راه افتاده در برخی نقاط قاره آفریقا بوده است که زمینه را جهت اعمال سودجویانه کشتارگران و قاچاقچیان هموار می کند بنابراین مطالبه حیات و زندگی مطلوب نوع بشر که همراه و ملازم با حفظ نسبی طبیعت و بقای سایر جانداران باشد حتمأ وابستگی و ربط مستقیم با نوع رفتار انسانها با یکدیگر و همچنین با سایر موجودات زنده دارد و در این ارتباط می توان به موارد زیر اشاره کرد :
    - تلاش حداکثری جهت ایجاد جهانی بالنسبه بهتر بر اساس تثبیت و تحکیم صلح و خرد و انصاف و عدالت همراه با حفظ حقوق قاطبه انسانها و ملتها و طرد و نفی جنگ و افراط گرایی و منازعات خصمانه عقیدتی، سیاسی و اقتصادی و هر نوع رقابت و خصومت غیر مسالمت آمیز و ناقض صلح.
    - اولویت یافتن حفظ آرامش و آسایش و کرامت و فضیلتهای نیک انسانی در اذهان همگانی و روش و منش آدمیان و دوری گزیدن از تأکید بیش از حد بر سلایق و منفعتهای شخصی و رفتارهای مبتنی بر انگیزه های سودجویانه و منفعت طلبانه شخصی یا گروهی که حقوق اکثریت آحاد جامعه بشری و نیز ضروریات و الزامات حیات دیگر جانداران را مدنظر نداشته باشد و تعهدی در قبال آنها بعهده نگیرد.
    - گسترش هر چه بیشتر آموزه های دینی، مذهبی و اخلاقی و انسانی در سطح بین المللی با لحاظ حق انتخاب و اختیار آزادانه و داوطلبانه عموم آحاد بشر و رعایت منصفانه حق حیات طبیعی و بدون رنج و مشقت دیگر جانداران.
    - انتخاب شیوه ها و سبکهای زندگی متضمن ارتقای کمیت و کیفیت زندگی جامعه بشری ضمن اجتناب و دوری گزینی از استفاده ابزارگونه حیات سایر زیستمندان و خودداری از تحمیل محدودیتهای ظالمانه و بیرحمانه بر هستی و زندگی سایر موجودات زنده که هدف اصلی آنها فقط دستیابی به منافع حداکثری بشری بدون ملاحظه موارد پیش گفته باشد حتی اگر حصول به این نتایج و منافع در زمره نیازهای ضروری مهم معیشتی، پزشکی و بهداشتی و تکنولوژیک و سایر احتیاجات بشری قرار گیرند.
    تنها با مورد توجه قرار دادن قابل قبول و رضایت بخش ملاحظات مذکور و نظایر اینهاست که می توان تمایل و خواسته نوع بشر به حفاظت از طبیعت و بقای دیگر موجودات زنده و ممانعت از تخریب محیط زیست را باور کرد و انتساب آدمی به خصایل نیک دینی و اخلاقی وانسانی و مبرا بودن از کژیها و ناراستی و تباهیها و گسست آدمی از اعمال مرتبط و در پیوند با بربریت و توحش را مورد تأئید و پذیرش قرار داد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  11. امیر اهوازی می‌گوید:

    با سلام.از سایت دیده بان لطفا کمپینی راه بندازید مبنی بر ##شکار نکردن حیوانات و پرندگان چه با تفنگ بادی و شکاری در فصل بهار# چون فصل تخمگذاری و بچه آوری حیوانات است و متاسفانه خیلی از مردم نا آگاه از این موضوع زمانی که برای مسافرت و گشت و گذار در طبیعت تفنگهاشون رو با خودشون میبرن و پرندگان خیلی الکی شکار میشن!!

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>