رئیس قوه‌قضائیه: به‌شخصه معتقدم شکار حرام است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): رئیس قوه‌قضائیه تصریح کرد: در بحث شکار من به‌شخصه معتقدم شکار حرام است، مگر برای استفاده غذایی در شرایط خاص. اینکه کسی به کوه برود و کبک و بُز کوهی بزند و با خود بیاورد، هر چند که موضوع اختلاف فقهی است، اما من معتقدم که حرام است.

رئیس قوه‌قضائیه صبح امروز (یکشنبه) در مراسم افتتاح سومین همایش ملی حقوق محیط زیست در محل سازمان حفاظت محیط زیست گفت: بحث محیط زیست بسیار مهم است و محیط زیست موضوعی میان رشته ایی محسوب می شود و از جهات فلسفی، اخلاقی، فرهنگی، سیاسی، تقنینی و قضایی نمی‌توان محیط زیست را به یک نگرش خاص محصور کرد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، آیت الله صادق آملی لاریجانی گفت: متولیان رسمی، دستگاه های قضایی و غیر قضایی، نهادهای مردمی، حوزه‌های علمیه و دانشگاه ها هر یک سهمی در پیشبرد موضوع محیط زیست دارند.

وی ادامه داد: نکته اول در این بحث نیاز به یک گفتمان فلسفی است. فلسفه محیط زیست بحث بسیار مهمی است. در اکثر رشته‌های علمی با یک نگاه درجه دوم مباحثی طرح می‌شود که به پالایش بحث کمک می‌کند. در مورد محیط زیست هم همین‌طور است. ما مباحث زیست محیطی مختلفی داریم، اما لازم است با یک نگاه درجه دوم از بیرون به آن نگاه کنیم و ببینیم چه مفاهیمی را در تحلیل حقیقت محیط زیست نیاز داریم.

رئیس قوه‌قضائیه با تبیین فلسفه محیط زیست گفت: مثلا وقتی می‌خواهیم در محیط زیست از طبیعت دفاع کنیم، باید ببینیم اصلا طبیعت چیست. در کشورهای غربی از دهه‌های خیلی گذشته درباره محیط‌های بکر و جنگل‌ها قانون داشته‌اند. بعد از این بحث می‌شود که دست نخوردگی جنگل یعنی چه؟ آیا هیچ‌گونه تصرفی نباشد؟ یا تصرف مانع نداشته باشد؟

آملی لاریجانی گفت: یک بحث خیلی مهم این است که نگاه ما به محیط زیست چگونه است. در صحبت‌های تلویزیونی یا حتی در تقنین وقتی می‌خواهیم درباره محیط زیست بحث کنیم، اضرار به محیط زیست را از جهت ضرر به خودمان مطرح می‌کنیم، یعنی نگاه ما باز انسان‌محور است. یعنی اگر هم محیط زیست تخریب شود، ضرر به خود من می‌خورد. اما آیا واقعا نگاه درست به محیط زیست این‌گونه ابزاری است؟ چون به من نفع می‌رساند مهم است یا اینکه به خودی خود ارزشمند است.

محیط زیست به واسطه ارزش ذاتی خود نباید مورد آسیب و تخریب قرار گیرد

وی تصریح کرد: نگاه به محیط زیست ابزارگونه نیست و نباید باشد محیط زیست و زیبایی‌های محیط زیست نه به واسطه خوش آمدن انسان‌ها ارزشمند باشد بلکه به صورت ذاتی دارای ارزش است و باید به آن توجه شود.

آملی لاریجانی با بیان اینکه اینجا ارزش ذاتی داریم، گفت: ما در محیط زیست مثلا زیبایی‌های محیط زیست را فقط به این خاطر می‌دانیم که انسان از آن لذت می‌برد یا که این زیبایی‌ها به خودی خود ارزشمند است. من فکر می‌کنم دومی اگر مطلقا هم درست نباشد، حتما بخشی از آن درست است، یعنی زیبایی‌های طبیعت به خودی خود ارزشمند است و نه صرفا به این خاطر که انسان لذت ببرد.

رئیس قوه‌قضائیه تصریح کرد: هنگام کودکی در روستای خود ما لاریجان که کوه دماوند با آن شکوه از ریشه تا بالا پیدا بود، گاهی با تماشای آن هیپنوتیزم می‌شدیم؛ این یک نمونه بود و هزاران هزار از اینها در کشور است. چرا نگوییم اصلا تناسب در طبیعت به خودی خود ارزشمند است.

وی با اشاره به اینکه در این‌باره بحث‌های اخلاقی و هرمنوتیک درباره محیط زیست هم مطرح است، گفت: این بسیار اثرگذار است که نگاه ما به محیط زیست به خاطر خود آن باشد یا به خاطر منافعی که برای ما دارد. درباره اخلاق محیط زیست هم نکات دیگری هست که با همین عنوان در مکتوبات بسیاری یاد شده است. اینکه چه رفتاری باید با محیط زیست داشته باشیم، چه مقدار آن را حفظ و از آن حمایت کنیم و چه مقدار می‌توانیم از آن مایه بگذاریم.

آملی لاریجانی گفت: حرکت معروفی در غرب در دهه‌های گذشته راه افتاد به نام اکولوژی عمیق که حرفشان این بود که نفس تکثر حیات انسانی و غیرانسانی به خودی خود ارزشمند است. شکوفایی و تکثر این حیات هم به خودی خود ارزشمند است.

وی افزود: آموزه دیگر این مکتب این بود که غنا و تکثر اشکال مختلف حیات به شکوفایی حیات انسانی و غیرانسانی کمک می‌کند و انسان‌ها حق ندارند این تکثر را از بین ببرند، مگر آنکه نیاز حیاتی داشته باشند.

رئیس قوه‌قضائیه با بیان اینکه ده‌ها فکر و ایده دیگر هم در این‌باره مطرح است، گفت: دخالت فزاینده بشر در طبیعت هر روز بدتر می‌شود و باید برای آن فکری کرد. در بحث دینی محیط زیست، اضرار به خود انسان و دیگری اجمالا حرام است. از منظر دینی هم قابل بحث است که آیا محیط زیست را فقط از بحث اضرار مطرح کنیم یا خیلی مباحث دیگر مثل ارزشمند بودن خود محیط زیست.

آملی لاریجانی با بیان اینکه عالم محضر خداست و طبیعت جمال خداست، تاکید کرد: ما چه حقی داریم به عنوان انسان در محضر جمال الهی تصرف داشته باشیم، اینجا فقط بحث اضرار به انسان مطرح نیست، تصرف در جمال الهی مطرح است.

وی افزود: بحث دیگر احترام به حیوانات و رعایت حقوق آنهاست که در اقوال مختلف فقهی هر کجا که نگاه کنید مطالبی داریم درباره احترام به حیوانات و حفظ آنها و اینجا هم بحث اضرار به انسان مطرح نیست.

مثلا روایت داریم که علی بن حسین زین‌العابدین (ع) در سفر به حج با اینکه حیوان مرکوب در دسترسشان بود پیاده می‌رفتند و در علت این موضوع فرمودند چرا باید در سفر حج حیوانی را به زحمت بیندازم.

شکار حرام است

رئیس قوه‌قضائیه تصریح کرد: در بحث شکار من به‌شخصه معتقدم شکار حرام است، مگر برای استفاده غذایی در شرایط خاص.

اینکه کسی به کوه برود و کبک و بُز کوهی بزند و با خود بیاورد، هر چند که موضوع اختلاف فقهی است، اما من معتقدم که حرام است.

شکار برای تفریح اگر هم حرام نباشد کراهت آن قطعی است

خیلی‌ها اشاره به کراهت آن دارند، اما روایات متعددی هم داریم که قائل به حرام بودن آن است. حتی در بحث سفر هم روایاتی داریم که سفر برای شکار حرام است. اگر شکار برای لهو و لعب باشد و نه رزق و روزی، سفر برای آن حرام هم نباشد، باید در آن سفر نماز را تمام بخواند.

وی تاکید کرد: منظر دینی بسیار زیبای است که شکار حیوان برای تفریح اگر هم حرام نباشد، کراهت آن قطعی است.

آملی لاریجانی افزود: بحث دیگر اسراف است و اجماع دینی هست که اسراف حرام است و آیات شریفه متعدد هم برای آن داریم. خیلی جاها جنگل را به مزرعه تبدیل کرده‌اند، آب کذایی را هم خرج آن کرده‌‌اند؛ یا کاغذهایی که برای تولید آن درخت قطع می‌شود، اینها همه مصداق اسراف است.

رئیس قوه‌قضائیه با بیان اینکه نکته دیگر دینی در بحث محیط زیست، ظرفیت ایمانی است، گفت: قانون اساسی ما بر اساس دین وضع شده است. ما باید از این ظرفیت استفاده کنیم و ظرفیت دینی مردم را برانگیزیم و مواردی مثل مقابله با اسراف را می‌توانیم با فرهنگ‌سازی توسعه بدهیم.

نمی‌توانیم برای هر شخص یک محیط‌بان قرار دهیم

آملی لاریجانی گفت: نویسنده ریشه‌های تاریخی بحران محیط زیست ادعا می‌کند که نگاه مسیحی یهودی آن است که کل دنیا محورش انسان است و انسان هر چه می‌خواهد می‌تواند در طبیعت انجام دهد، اما دست‌کم می‌دانیم که در اسلام این‌طور نیست و شعور و آگاهی در همه عوالم سریان دارد و آنها که نگاه اشراقی دارند، در این‌باره خیلی بحث کرده‌اند و مرحوم ملاصدرا هم در اسفار به این بحث پرداخته است. هر آنچه در زمین و آسمان است، تسبیح می‌کند و تسبیح بدون شعور و آگاهی معنا ندارد. چه کسی به من اجازه داده جنگل سبزی که با تمام اجزا تسبیح می‌کنند را تخریب کنم.

وی با تاکید بر اینکه عمل ناصالح ما انسان‌ها موجب تخریب می‌شود و نگاه قرآنی حفظ محیط زیست است، گفت: اگر بخواهیم در بحث محیط زیست جلو برویم، همه نهادها باید وظایف خود را به درستی انجام دهند، اما تا فرهنگ عمومی را نسازیم، فایده ندارد، زیرا ما نمی‌توانیم برای هر شخص محیط‌بان قرار دهیم که تخلف نکند.

آملی لاریجانی افزود: باید از سنین کودکی احترام به حیوانات و آلوده نکردن فضای طبیعی را بیاموزیم.

محیط‌ زیست موضوع فرا قوه‌ایی است

رئیس قوه‌قضائیه با بیان اینکه محیط زیست یک بحث فراقوه‌ای است، گفت: یک نکته دیگر که به ما در قوه‌قضائیه مستقیما مربوط است، تقنین در حوزه محیط زیست است. من علاوه بر اینکه با تشدید در قانون موافقم و معتقدم که اینجا باید جرم‌انگاری شود و ما به حسب قانون موظف به تخریب تخلفات هستیم، اما در یافتن شرایط اجتماعی و فرهنگی هم مسئله مهمی است.

وی اعلام کرد: برای بحث تقنین ما حاضریم از همین امروز کمیته‌ای راه‌اندازی کنیم که با همکاری مجلس، قانونگذاری کنند به نحوی که اضراری هم به بافت فرهنگی و اجتماعی وارد نشود. اکثر روسای دادگستری به ما اطمینان داده‌اند که با تخلفات برخورد می‌شود و به ویژه در استان‌های شمالی جلوی ساخت و ساز جدید را به شدت گرفته‌اند.

رئیس قوه‌قضائیه تاکید کرد: بودجه سازمان محیط زیست باید هم برای جذب محیط‌بان و هم برای حفاظت محیط زیست کافی باشد.

از مقام معظم رهبری برای تاخیر در اجرای حکم قصاص محیط بان اجازه گرفتیم

در مورد محیط‌بان‌ها یک مشکل قانونی هم وجود دارد که گاهی به سبب سهل‌انگاری مشکلاتی برای خود و خانواده‌شان ایجاد می‌شود، متاسفانه قتل غیرعمدی صورت می‌گیرد و هم سازمان محیط زیست و هم قوه‌قضائیه را مشکل‌دار می‌کند.

وی با اشاره به اینکه در برخی از این موارد قتل عمد هم تشخیص داده شده بود و باید قصاص اجرا می‌شد، تصریح کرد: اما از مقام معظم رهبری اجازه گرفتیم برای تاخیر در اجرای حکم و خوشبختانه امروز خبر خوشی مبنی بر توقف اجرای حکم قصاص برای یک محیط‌بان شنیدم.

آملی لاریجانی تاکید کرد: بعضی از این موارد غیرعمد است و اگر معلوم شود که طرف مقابل هم سلاح همراه داشته و در مقام استفاده از آن برآمده، این دفاع است و قتل عمد نیست و خود ما در قوه‌قضائیه باید روی بحث قانونی این موضوع کار کنیم.

رئیس قوه‌قضائیه در پایان گفت: باید کلاس‌های آموزشی برای محیط‌بانان گذاشته شود تا با آموزش شرایط قانونی استفاده از سلاح برای خودشان و سازمان محیط زیست و قوه‌قضائیه مشکل ایجاد نکنند.

+1413
-3623
  

50 دیدگاه

  1. میشو (شبستر) می‌گوید:

    سلام و درود بر دیده بان به دلیل پوشش این خبر

    درود بر آیت الله اآملی لاریجانی

    صلب آزادی از موجود زنده جهت طمتع و تفریح و لذت و عیاشی …..حرام مطلق است.

    کشتن حیوان از روی تفریح و سر گرمی ظلم و ننگ و نفرین به ذات انسان است و عواقب آن دامنگیر فرد خاطی خواهد شد.
    ( قانون بقائ انرژی و اصل نترسیدن از خدا در درون)

    گرفتن آزادی و کشتن حیوانی که خود به تنهایی قادر به حفظ خویش در طبیعت است….صلب آزادی از تمام هستی است.

    مثل این که یک موجودی که زور و توانایی و تسلط بر انسان را دارد ، از یک کره دیگر بیاید ،بدون این که او را آزرده یا زیان رسانیده باشد…همه را از دم تیر بگذراند
    این دو هیچ تفاوتی با هم ندارند

    شکار در زمان اظطرار مانند این می مونه که ما هم یکی از رئوس هرم هستیم مثل پلنگ و گرگ و …که ففط به اندازه نیاز برگیریم…اون با حفظ آداب، در فصل شکار ، مسن ترین ، و بسیاری از نکاتی که اهل طبیعت و اهل درک حلال و حرام و خوب و بد در نتیجه داشتن فطرت پاک …

    چشم ها را باید شصت جور دیگر باید دید

    باید ایدئولوژی را از سنین کم با تربیت صحیح عوض کرد …..با افزایش سن ، ایجاد تغییر در انسانها سخت میشه..

    طبیعت گردی ،کوهنوردی، عکاسی، فیلم سازی ،جذب توریست با استفاده از داشته های طبییمان…

    راهکار دیگر پرورش دادن و استفاده از گوشت آنها مثل کپک و بلدرچین و …

    باید از ایده تکثیر و رها سازی جهت تفریح و لذت و کسب در امد در نتیجه کشتن بدون نیاز واقعی پرهیز کرد

    و اگر هم مناطقی را خواستیم به بخش خصوصی واگذار کنیم…فقط و فقط جهت اکوتوریسم و لذت بصری و استفاده از آرامش و نوای روح بخش طبیعت باشد. پاینده باشید

    داغ Thumb up 108 Thumb down 108

  2. جمشید از خوی می‌گوید:

    قرار است ،فرهنگ عمو می کی ساخته شود.؟!
    کلاس های آموزشی کی تشکیل شود.؟!

    پر طرفدار Thumb up 44 Thumb down 27

  3. با عرض سلام و احترام و ادب خدمت مسئولین سایت دیده بان.
    بنده در پست های قبلی خودم به بی عدالتی در سیاست های شما در خصوص تخریب جامعه شکارچیان تاکید کرده بودم. علی الخصوص نسبت به این موضوع گله کرده بودم که چرا انقدر جامعه شکارچیان را با خبرهای خود مبنی بر تخلفات آنها و یا گفته های مسئولین بر علیه آنها تخریب می کنید. که متاسفانه بازهم مشاهده کردم که از بین گفته های آیت ا… لاریجانی و اینهمه مباحث مهم مطرح شده از زبان ایشان فقط و فقط موضوع شکار را به عنوان تیتر انتخاب کرده اید. کاملا مشخص است که شما دارید یکجانبه و فقط در جهت تخریب این انسانها قدم بر میدارید.
    از نطر بنده سیاست ها و سوء تدبیرهای مسئولین ذیربط علی الخصوص سازمان محیط زیست باعث نابودی حیات وحش کشور شده است. وگرنه شخص آقای ایت ا… لاریجانی که خبری از این چیزها ندارند. شرکت ایشان در اینجور مراسم هم صرفا تشریفاتی و به واسطه اهمیت محیط زیست است.
    بنده به تعدادی از این سوء تدبیرها اشاره می کنم.
    ۱: اخیرا در خبرها مشاهده کردیم که حدود ۴۰ راس کل و بز به علت شیوع بیماری تلف شده اند. خب این قطعا به شکارچیان هیچ ربطی ندارد و فقط به مسئولین مربوط می شود.
    ۲: اخیرا در خبرها منتشر شد در هفتاد قله اراک فاجعه ای رخ داد در خصوص انتشار ویروس و مجددا تلف شده تعداد زیادی کل و بز دیگر خب این هم مسلما به شکارچیان هیچ ربطی ندارد و فقط ناشی از سوء مدیریت مسئولین است
    ۳: اخیرا در خبرها خواندیم که تعداد زیادی گوزن در خوزستان به علت حمله مگس میاز تلف شدند. که باز این هم ربطی به شکارچیان ندارد و فقط مسئولین باید راه چاره می اندیشیدند.
    ۴: در خبرها خواندیم که تعداد زیادی از یوزپلنگها در جاده ها تلف شده اند
    بنده به علت محدودیت در نوشتن فقط به بعضی از این سوء تدبیرها اشاره کردم. خب با کمی تحلیل همین خبرهایی که خود شما در سایت دیده بان منتشر می کنید می توان فهمید که تلف شدن حیات وحش ناشی از سوء تدبیرهای مسولین است. به نظر بنده شما به عنوان مسئول یک پایگاه خبری پرطرفدار بایستی عدالت را در خبرهای خود و سیاست هایتان اعمال کنید.

    پر طرفدار Thumb up 115 Thumb down 55

    • امین منصوری می‌گوید:

      دوست عزیز ،سایت دیده بان در خبر مناظره ، موضع خود را کاملا مشخص نمود
      شکار از دیدگاه جناب لاریجانی مکروه یا حرام است در صورتی که حمزه عموی پیامبر شکارچی بوده و امام علی قرآن را روی پوست آهو نوشته است، جالبه نه؟؟؟
      مگر نه اینکه ایشان باید پیرو راه ، اهل بیت و مولایشان باشند؟؟؟
      مخالفین محترم شکار اینانلو مرده ، اما اینانلوها زنده اند

      پر طرفدار Thumb up 115 Thumb down 57

      • شکارچی می‌گوید:

        مرحبا…

        پر طرفدار Thumb up 72 Thumb down 50

      • سعیدحامی حقوق حیوانات می‌گوید:

        خیلی خوب است که آقای لاریجانی با توجه به منطق و اخلاق و فلسفه و… در مورد این موضوعات صحبت کرده است . اما در جواب به دوستمون آقای منصوری باید عرض کنم که دوست گرامی چرا مغلطه میکنید؟ ، شما برو ببین که پیامبر و امامان چقدر به حقوق حیوانات و عدم آزار و اذیت و کشتن (شکار تفریحی که باب میل شما است) تاکید کرده اند و تحقیق کن که اخلاق پیامبر و اهل بیتش با حیوانات چگونه بوده است، در مورد نوشتن قرآن بر روی پوست احتمالا شما هم میدونید که دوام پوست از کاغذ مخصوصا کاغذ های اونموقع بیشتر است و این به این معنی نیست که بلانسبت امام علی اقدام به شکار کرده باشد .

        ضمنا یقینا یکی از دلایل انقراض شیر در آن مناطق شکارچیان بوده است.

        داغ Thumb up 36 Thumb down 63

      • مهسا می‌گوید:

        عموی پیامبر معصوم نبوده اند . ولی از معصومین کسی شکار نمیکرده الحمدلله . به وقت نیازمان خوب استفاده ابزاری میکنیم .. متاسفم..

        داغ Thumb up 35 Thumb down 63

      • بابک می‌گوید:

        احسنت ..
        زنده باد هرچی شکارچی مرد و قانونمداره

        پر طرفدار Thumb up 42 Thumb down 26

      • سعید می‌گوید:

        اقای امین منصوری // سخنان آقای لاریجانی در مورد حرام در بحث کشدن جانور و خوردن آن نیست بلکه ضرر زدن افراد شکارکش به جانوران وحیات وحش یک ملت است که این یک مسعله پا کزاشتن به ارزشهای یک ملت است جانوران سرمایه زیست محیطی کشور هستند و حفظ و پشتیبانی آن خدا دوستانه و نابودی آن حرام و غیر مصلحت زیست محیطی یک کشور است

        داغ Thumb up 23 Thumb down 25

    • kooshan می‌گوید:

      آقای همت آبادی،
      نتیجه گیری شما در سطور آخر که : «…………… خب با کمی تحلیل همین خبرهایی که خود شما در سایت دیده بان منتشر می کنید می توان فهمید که تلف شدن حیات وحش ناشی از سوء تدبیرهای مسولین است……….» با توجه به واقعیات رخ داده در چهار دهه اخیر تنها بخشی از حقایق و نه همه آن است چرا که :
      حجم بزرگی از تلفات حیات وحش کشور طی این مدت ناشی از سوء رفتار و پندار و انگیزه های سودجویانه و کینه توزانه و جاهلانه ناشی از طمع و حرص همراه با بنیه و توان فرهنگی و مدنی پائین سودجویان و کشتارگرانی است که بیرحمانه به تخریب طبیعت و درو کردن حیات وحش پرداخته اند و البته در این مسیر سوء مدیریتها ، و تصویب قوانین ضعیف و عدم کنترل و نظارت دقیق و نظایر این به آنان فرصت داده که بدون داشتن صلاحیت و دانش زیست محیطی لازم به انواع سلاحهای مجاز و غیرمجاز دسترسی پیدا کرده و بطور مجاز و غیرمجاز و بتناسب سطح فرهنگ اجتماعی خود به تخریب و کشتار در عرصه محیط زیست و حیات وحش کشور بپردازند و یکی از نمودهای کردار غیرمسئولانه و مخرب آنها کشته شدن تعداد زیادی از محیط بانان و جنگل بانان بیگناه و حبس و رنج و مرارت برخی دیگر و خانواده هایشان بوده است و بطور طبیعی در این میان به خود و خانواده های این متخلفین هم زیان و آسیب های بعضأ جبران ناپذیر وارد شده است که در قریب باتفاق موارد، مسئولیت بعهده تخلف کنندگان بوده و در چند مورد معدود هر چند محیط بانان سهوأ و بنابر خصوصیات حرفه خود و نه بطور عمد، اشتباهاتی داشته اند اما در اینگونه حوادث نیز شروع کنندگان باز هم متخلفینی بوده که سلاح مجاز یا غیرمجاز داشته اند. بنابراین اینکه تلفات حیات وحش را محدود و منحصر به عوامل طبیعی و انسانی مورد نظر شما مثل شیوع بیماریهای مختلف و سوانح ناشی از برخورد با خودرو هرچند همراه با سوء تدبیر برخی مسئولین بدانیم کل ماجرا نیست و نمی توان نقش بسیار زیانبار تخریب کنندگان و کشتارگران سودجو یا جاهل و کم اطلاع در خسارتهای وارده به طبیعت کشور را نادیده گرفت.

      داغ Thumb up 34 Thumb down 46

    • شکارچی می‌گوید:

      ابراهیم جان این هم نتیجه اختصاص دادن چند صفحه از مجلتون به مطالب این سایت…

      پر طرفدار Thumb up 42 Thumb down 36

    • سعیدحامی حقوق حیوانات می‌گوید:

      جناب همت آبادی دلیل انقراض ببر و شیر و کم شدن و در خطر انقراض قرار گرفتن دیگر گوشتخواران هم آیا طاعون و صرفا تصادف است؟!!!، ضمن اینکه نمیتوان منکر ضرر و تلفات بیماری شد که مقصر آن عامل انسانی است و گهگاهی تصادف که عامل آنهم انسانی است ، نباید از این شرایط سوء استفاده کرد و عامل پایدار و اصلی کشته شدن حیوانات یعنی شکار را در حاشیه قرار داد، بیماری به دلیل سوء مدیریت می آید تلفاتی بر جا میگذارد و میرود ، اما این شکار است که همیشه و مداوم حیوانات را از بین میبرد، متاسفانه.

      داغ Thumb up 31 Thumb down 55

    • سید می‌گوید:

      ضعف مدیریت محیط زیست بر کسی پوشیده نیست ولی این ضعف ها دلیلی بر توجیح شکار و شکارچی بعنوان یک مخرب اضافی در کنار سایر مخربین طبیعی و مدیریتی محیط زیست نیست .حداقل شما نمک به زخم این محیط زیست بیمار نپاشید

      داغ Thumb up 30 Thumb down 48

    • تجدد(میشو) می‌گوید:

      با عرض سلام و ادب و احترام
      خدمت اقای ابراهیم همت ابادی
      ظاهرا به ضئم خود از تخریب جامعه شکارچیان ناراحت هستید
      به عنوان فردی که کامنت شما را خواندم پیشنهاد می کنم شما و تمام شکارچیان(اگر به کارتان ایمان دارید)
      یک سایتی درست کنید مثل دیده بان و بروید حرفهایتان را انجا بزنید.
      درود بر دوستداران طبیعت

      داغ Thumb up 21 Thumb down 32

      • محمد می‌گوید:

        بعد فایده این کار از نظر شما چیست؟
        ما به حرفهای خودمان ،به به، بگوییم شما به حرفهای خودتان؟!
        شرط رسانه سالم بی طرفی است.

        داغ Thumb up 13 Thumb down 18

        • میشو(شبستر) می‌گوید:

          بعد اگر شکارچیان محترمی
          که عده و کثرت زیادی نیز در این سرزمین دارند
          بی طرفی رسانه را قبول نداشته باشند ،چه؟؟؟؟
          این پیشنهاد یک پیشنهاد خلاقانه بود
          به فردی که در کامنتهای خود دائم از جفای به جامعه شکارچیان می نالد
          از نظر شخص بنده شکارچی جماعت به چیزی جز شکار به هر قیمتی نمی اندیشد
          و جز تعریف خاطره از شکارهای زده و نزده نیز ……چیز دیگری ….

          در این فضا می توانند با هم گفتگو داشته باشند و هر چقدر که می خواهند برای هم

          خاطره شکار تعریف کنند و ……خوش باشند

          زنده باد و پاینده حقیقت

          پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 16

      • امین منصوری می‌گوید:

        اگه شکارچیها سایت بزنن ، همه سایتها باید جمع کنن که
        بیشترین مخاطبین همین سایت دیده بان شکارچیان هستند
        از بررسی لایکهای مثبت و منفی به این حقیقت پی خواهید برد
        البته بیشتر شکارچیها اهل اینترنت و سایت و این حرفها نیستند وگرنه جمعیت شکارچیان هزار برابر مخالفین شکار هم بیشتره
        مخالفین شکار جمعیت خیلی اندکی هستند اینو دیگه همه میدونند

        داغ Thumb up 20 Thumb down 28

        • میشو(شبستر) می‌گوید:

          دوست عزیز

          اهل اینترنت و سایت نیستند….یعنی هنوز به دوران نرسیده اند و در عصر حجر زندگی میکنند …..یعنی دقیقا به زمانی که بشر به تکامل نرسیده بود و نیاز مند شکار بود برای امرار معاش …..شما لطف کن این سایت رو دایر کن و با یه تیر دو نشون بزن….ثواب هم کردی

          داغ Thumb up 22 Thumb down 22

          • امین منصوری می‌گوید:

            دوست عزیز منظورم این بود که شکارچی اهل فضای مجازی نیست
            شکارچی اهل فضای حقیقی و طبیعت است
            شکارچی اهل قرتی بازی و سوسول بازی نیست
            شکارچی اهل واقعیت است و حرفش را روبرو میزند نه در پشت سر و فضای ناشناخته مجازی
            افتاد؟؟؟

            داغ Thumb up 20 Thumb down 25

        • میشو(شبستر) می‌گوید:

          دوست عزیز
          بنده جواب شما را دادم ولی دیده بان منعکس نکرد

          داغ Thumb up 11 Thumb down 22

  4. کوروش افشار می‌گوید:

    شکار چه از نظر شرعی و چه حقوقی قانونی تلقی شده ولی طاعون و باعثین شیوع این بیماری که باعث کشتار جمعی میشه چرا حرام اعلام نمیشه؟؟؟؟؟!!!! البته ایشون گفته نظر شخصی اش ….ولی جای تامل داره چرا عوامل جدی تخریب محیط زیست و حیات وحش رفته در حاشیه و این قضییه شکار شده پیراهن عثمان که هر کس از راه میرسد گریزی به آن میزند

    پر طرفدار Thumb up 87 Thumb down 33

  5. علی می‌گوید:

    شکارچی شده سیبل محیط زیست تا ضعف ها و عدم مدیریت سازمان محیط زیست نمایان گر نشود.

    پر طرفدار Thumb up 104 Thumb down 33

  6. خورشید می‌گوید:

    خیلی هم ممنون
    خب آقای رییس اگر حرام است یا لااقل کراهت آن قطعیست میشه لطفا غیرقانونی بودن این حرکت کثیف رو هم اعلام کنید تا سرانجام بساط این گندکاری وحشیانه برای همیشه جمع بشه؟؟

    داغ Thumb up 83 Thumb down 85

  7. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    فرمایشات حاج آقا از جنبه فنی مثل یک کارشناس خبره محیط زیست و از جنبه زیبایی شناسی مثل یک هنرمند متین و دقیق است.

    من خواهش میکنم اگر ملاحظاتی هست کنار بگذارند و به داد طبیعت و حیات وحش ما برسند.

    ایشان این قدرت را دارند. مطمئنا طرفداران واقعی محیط زیست حامی و قدردان خواهند بود.

    پر طرفدار Thumb up 82 Thumb down 76

    • شکارچی می‌گوید:

      اتفاقا صحبت ایشون بدون استناده و خودش داره میگه نظر شخصی!!!
      با نظر شخصی میشه حرف علمی و فقهی زد!؟

      پر طرفدار Thumb up 66 Thumb down 38

    • محمد می‌گوید:

      جناب احمدی خودتان را خسته نفرمایید، حاج آقا این حرفها را مناسب این مجلس دیدند و زدند،ولی اطمینان داشته باشید اگر گل ریزان شکارچی ها نبود حکم اعدام اسعد تقی زاده را خود حاج آقا طبق قانون موظف بودند تایید و امضا بفرمایند،(این را از این جهت گفتم که بدانید از طرف شکارچی فقط گلوله و سرب صادر نمی شود)،شکارچیان واقعی بیینشی از طبیعت دارند و منشی خاص در رفتار با آن، که شما و جناب لاریجانی به حسب بی اطلاعی از آن شکار را پست و شکارچی را فرومایه می پندارید.شکارچیانی چون من خود را جزیی از طبیعت میدانند و هرگز از آن جدا نمی شوند خواه حرام باشد خواه حلال.

      پر طرفدار Thumb up 43 Thumb down 22

      • حمیدرضا احمدی می‌گوید:

        حاج اقا با موضع گیری که کرده معلوم شده که نظرات و عقاید ایشان همسو با ما یعنی مخالفین شکار است وگرنه از کسی که خرده برده نداره.همین هم برای ما ارزشمند است.این چه ربطی به حکم قصاص داره اون بحثش جداست.

        داغ Thumb up 20 Thumb down 28

        • محمد می‌گوید:

          یعنی هیچ ربطی بین حضور رییس دستگاه قضا در این مجلس و آزادی اسعد تقی زاده نمایان نیست؟
          همکاری دستگاه قضا و سازمان محیط زیست اتفاق بسیار خوبی است و از آن بهتر آزادی اسعد است،اما این که تا یک شخصیت سیاسی و یا معروف غیر سیاسی موضع گیری شخصی خود را نسبت به محیط زیست گفت،پشت سنگر او پناه بگرید و بگویید چون فلانی گفته با ما هم عقیده است پس حرف ما درست است،نه تنها دردی از محیط زیست دوا نمی کند بلکه باعث دودستگی بین خودمان می شود،ضرر کنندگان واقعی هم در این میان دو دسته شکارچی و شکاربانند.

          داغ Thumb up 11 Thumb down 11

        • محمد می‌گوید:

          سلام
          ربط حکم قصاص به عقاید آقای لاریجانی و دوستان مخالف شکار در اینجاست که ایشان رییس قوه قضاییه اند و به طبع قاضی بی طرف، ولی با اینکه اعلام کردند این صرفا نظر شخصی ایشان است، شما و اکثر دوستان مخالف شکار، نظر شخصی ایشان را به نفع خود استفاده میکنید و حرف ایشان را بالاتر از نه تنها اسلام بلکه تمام ادیان الهی می انگارید و با بد جلوه دادن شکار در نظر همه مردم به دعوای بین شکارچی و محیط بان دامن میزنید،که محیط بان بگیر که بردند!قاضی بکش که خوردند! که نتیجه آن می شود قصاص و دیه و …
          شکارچیان دیدی متفاوت از دید شما به محیط زیست دارند که به نظر من بنده و امثال من،ما طبیعت را همانگونه که هست مخواهیم (گاهی زیبا و نرم و گاهی خشن وسخت) ولی این به این معنا نیست که بخواهیم نابودش کنیم،بلکه ما هم عاشقانه دوستش داریم.
          طبیعت برای همه است این درست نیست که یک جمعیت بزرگی را از استفاده صحیح از طبیعت منع کرد چون عده ای متخلف در این میان به طبیعت ظلم کردند.
          در آخر اینکه با استناد به نظر شخصی بزرگان غیر متخصص نمی توانیم برای محیط زیست و حفظ آن چاره ای بیاندیشیم.

          پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 11

  8. محسن رزاقی می‌گوید:

    خدا را شکر،
    باورم نمیشه!!!
    انگار تک به تک حرفهای قلب مرا میزنید
    من اشکم در میومد تا به یه نوعی حرفهام رو بزنم. که دیدم مقامی از کشورم گویی حرفهای قلب مرا میزند بخاطر دفاع از مخلوقات مظلوم و طبیعت زخم خورده از شما بی نهایت سپاس گذارم شما مرا بیاد دکتر چمران می اندازید:
    (هنگامی که آن قربانی را جلوی پابش دید)…

    تقاضا دارم باز هم ازاین حرفها بزنید و البته عمل مهمتر است.
    این حرفها را باید طلا گرفت و به آن جامه عمل پوشاند و بر آن مداومت کرد از همه همدلانم میخواهم دست در دست هم دهند و……

    بقول شما باید از ظرفیت دینی جهت این امر استفاده کرد من دارم سعی میکنم از ظرفیت بسیج به عنوان یک عضو کوچک از جامعه در مسجد محلمان استفاده کنم
    مثلا کار فرهنگی روی تابلوی اعلانات از همدلان و دوستان دیگر خودم که این را میخوانند هم میخواهم که مثلا برای شروع فرمایشات شما را تکثیر و انتشار دهند. دوستان باید بالاخره هر کس یک کوشه ای را بگیرد.
    از شما نیز در حد قدرت اختیارات و توانتان میخواهم که کمک کنید
    بسم الله…..

    پر طرفدار Thumb up 85 Thumb down 77

  9. فرزند طبیعت می‌گوید:

    ریاست محترم قوه قضاییه از صد ها قوچ و میش و بز کل که از ذخایر ملی این کشور بودند و در سال جاری بر اثر بی تدبیری سازمان های مربوطه تلف شدند اگاهی دارند ؟ چرا برای این سازمانها پیامی نمیفرستند ؟

    پر طرفدار Thumb up 62 Thumb down 16

  10. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    دوستان محترم دوستدار حیات وحش صرفنظر از موضع گیری های عده ای طرفداران شکار که در حال تکاپوی بیهوده برای تحمیل خود میباشند خوشبخانه افکار عمومی به قدری رشد پیدا کرده که ما شاهد مواضع این چنین از سوی رییس محترم قوه قضاییه هستیم.

    همین امشب اخبار سراسری شبکه یک خبر مربوط به شکار در منطقه فیروزکوه را پوشش داد. آیا این خود یک پیشرفت نیست؟

    داغ Thumb up 33 Thumb down 49

  11. خورشید می‌گوید:

    حمزه عموی پیامبر و حضرت علی در بیابان های خشک و کم آب و علفی که دستیابی به مواد غذایی بسیار مشکل بود و بین مردمی جاهل زندگی می کردند، که حتی به دختران خودشون هم رحم نمی کردند!! نه در جامعه ای مدرن و در حال توسعه که برای دستیابی به منابع غذایی هیچ نیازی به حمله و غارت و خونریزی در طبیعت نیست!

    داغ Thumb up 33 Thumb down 47

  12. ایمان می‌گوید:

    با این اندیشه های خدایی که مسئولین بلند مرتبه نسبت به محیط زیست دارند، به امید خدا؛ زیست بوم و حیات وحش رنجور کشور، با همکاری و هماهنگی همه سازمان ها؛ روز به روز بهبود یابد.

    شایسته است قانونی تصویب شود تا در مناطق همجوار با حیات وحش، سازمان هایی مانند سازمان دامپزشکی؛ ملزم به اجرای دستورات سازمان حفاظت محیط زیست باشند تا جلوی جزیره ای کار کردن گرفته شود.

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 24

  13. فاتح می‌گوید:

    درود بر ایت الله لاریجانی..شکار مهمترین دلیل تخریب محیط زیست هست..شکار به طور ارادی به دست انشان انجام میشه اما سایر اتفاقها یه رخداد طبیعی توی خود طبیعت هست..

    داغ Thumb up 24 Thumb down 42

  14. کاسپین می‌گوید:

    حالا که حرام است لطفا جلوی این عمل زشت را بگیرید

    داغ Thumb up 21 Thumb down 30

  15. با سلام مجدد خدمت دوستان و همکاران محترم
    بنده باز هم به اشکال در نظر آیت … لاریجانی مبنی بر حرام بودن شکار اعتقاد دارم. دلیلش هم این است که در نظر ایشان یک تناقض بسیار مهم وجود دارد.
    ۱: کشور ایران یک کشور اسلامی است و هر قانونی که وضع می شود باید شرعی باشد، بنابراین هر قانونی که در ایران وضع شده است پایه و اساس شرعی دارد. به عبارتی هر عملی که خلاف شرع باشد در ایران غیر قانونی است. اگر اینگونه که ایشان می فرمایند شکار حرام است پس چرا قوانین دارد؟ پس تناقض در گفته های ایشان وجود دارد! شکار یا حرام است یا نیست، اگر حرام است چرا قانون و احکام دینی دارد؟ پس کاملا واضح است که گفته ایشان مبنی بر حرام بودن شکار صرفا یک نظر مصلحتی و در جهت جلب رضایت حاضرین در جلسه بوده است. دقیقا مثل صحبت برادر ایشان آقای علی لاریجانی( رئیس مجلس) که در همایش محیط زیستی دیگر عنوان کردند به نظر بنده هیچ اشکالی ندارد که شکار برای مدت ۵ سال ممنوع گردد و دقیقا بعد از گفته های ایشان خانم ابتکار با پشتوانه ایشان شکار را به مدت ۲ سال پیاپی ممنوع کردند و بعد از پیامدهای این تصمیم نادرست دوباره شروع به دادن جواز شکار کردند.
    ما در نظرات مراجع تقلید حتی احکام شکار با اسلحه را داریم، حتی احکام سر بریدن حیوان پس از شکار را داریم و…
    ختم کلام: نظر ایشان فقط و فقط مصلحتی و در جهت جلب رضایت حاضرین در جلسه بوده است

    پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 20

  16. دادا می‌گوید:

    به نطر شخص بنده اساسا هیچوقت شکار جوانمردانه حرام نیست

    پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 20

  17. رضا می‌گوید:

    دوستان کی شکار حرام میکنن فکری برای طاعون بکنن.که فکر نمیکنم جمعیتی که تلف شده حالا حالا قابل بازگشت باشه.مدیریت ضعیف سازمان و جبهه گیری انان بر علیه شکارچیان بر کسی پوشیده نیست.که حتی خود کارشناسان و اساتید نظر بر مدیریت غلط سازمان دارد.که با شکار فروشی به شکارچیان خارجی کسب درامد و جو سازی بر علیه شکارچیان داخلی قصد دارد افکار عمومی را تحریک کند

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 16

    • محمد می‌گوید:

      سلام
      آقا رضا نظر دوستان مخالف شکار به این صورت است که؛نه تنها شکار حرام است بلکه جاده و کانال آب بد جا و طاعون نیز خر است.

      پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 12

  18. داریوش2016 می‌گوید:

    خبر خوب و جالبیه باید با این اشرار مانند قاچاقچیان مواد و عتیقه برخورد بشه

    داغ Thumb up 20 Thumb down 27

  19. علی می‌گوید:

    محیط بان زندانی آقای تقی زاده یاسوجی محکوم به اعدام؟؟ پس از ۸ سال بخشیده شد..
    کی جواب ۸ سال رو به همسرش باید بده؟
    به بچه های کوچولوش که حال ۱۰ سال و ۱۲ساله ان؟
    خانواده مرحومیک میلیارد و دویست ملیون تومن دیه گرفتند؟
    چرا؟؟/////؟؟؟؟
    آیا مقتول زنده می شه؟؟؟؟
    آیا ۸ سال برمی گرده عقب؟؟؟؟

    داغ Thumb up 18 Thumb down 21

    • حجت می‌گوید:

      کی جواب هشت سال زندان رو بده؟؟؟!!!!!

      جالبه!!!

      زمانی که داشت با اسلحه سازمانی که تحویل شخص دیگر بوده
      و خودش مجوز حمل و استفاده از سلاح سازمانی رو نداشته تیر اندازی میکرد
      و به طرف شخصی که حتی سلاح شکاری حمل نمیکرده و مسلح نبوده شلیک میکرد
      باید فکر این هشت سال و جواب این هشت سال ها می بود.

      داغ Thumb up 13 Thumb down 15

  20. تنها می‌گوید:

    ماشالا شکارچیای عزیز تو کامنتاشون یه جوری دم از حلال و حرام میزنن که هر کی ندونه فکر میکنه این قشر چقدر به مسائل شرعی شکار و صید پایبندن!!!!

    با مطالعه اجمالی رساله های توضیح المسائل هر کدوم از آیات عظام به راحتی میشه فهمید که تو ۹۵% شکارهای انجام شده احکام شکار و صید اصلا رعایت نشده و اساسا خوردن اون گوشت حرامه

    تازه این مربوط به نحوه عمل شکار میشه. منظور آیت ا… لاریجانی حرام بودن نفس عمل شکاره که به نظر بنده کاملا درسته.

    داغ Thumb up 14 Thumb down 12

    • محمد می‌گوید:

      بله ما هم برای خودمان خدایی داریم و اعتقاداتی،که در هنگام شکار تا جای امکان رعایت می کنیم اما اگر فکر می کنید واو به واو مسایل شرعی مطرح شده، حتی در کشتارگاه های ایران رعایت می شود پیشنهاد می کنم یک بار تشریف ببرید از نزدیک ببینید.

      داغ Thumb up 6 Thumb down 8

  21. شاهین می‌گوید:

    آفرین این بسیار خوب هست اگر بشود یک حکم فقهی مبنی بر حرام بودن شکار داشت تاثیر بسیار مثبت و بازدارنده ای در جرایم شکار و حیات وحش خواهد داشت. به نظرم از طریق یک کمپین می توان از مراجع خواست که حرام بودن شکار را اعلام فرمایند.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 8

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>