کشف تعداد زیادی لاک پشت، مار آبی و لاسرتا در تهران

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): نیروهای یگان محیط زیست شهر تهران طی دو مرحله عملیات در بازار مرکزی میوه و تره بار تهران واقع در بزرگراه آزادگان تعداد زیادی از انواع خزندگان را کشف و توقیف نمودند.

محیط بانان ابتدا با کمک همیاران محیط زیست بصورت ناشناس به رصد محموله های ورودی به بازار پرداخته و پس از شناسایی موقعیت های مربوطه وارد عمل شدند.

 

مامورین به دلیل ازدحام جمعیت و متواری شدن متخلفین موفق به بازداشت فروشندگان اصلی نشدند اما کلیه گونه های غیرمجاز توقیف گردید.

گونه های کشف شده شامل  ۱۵۰۰ عدد لاک پشت برکه ای، ۳۷۰ عدد مار آبی و ۶ عدد لاسرتا می باشند.

 

جانوران مذکور پس از کشف به کلینیک حیات وحش پردیسان تحویل شده اند. با توجه به اینکه شرایط فراهم شده در کلینیک حیات وحش پردیسان صرفا جهت نگهداری موقت این گونه ها تعبیه شده، ضروری است گونه های سالم بلافاصله تحت شرایط مناسب به استان های مربوطه انتقال یافته و بلافاصله در زیستگاه اصلی خود رهاسازی شوند.

 

همه ساله در آستانه نوروز افراد سودجو اقدام به زنده گیری و خارج کردن برخی گونه های از زیستگاه طبیعی می نمایند تا با انتقال به سایر مناطق به عنوان یک گونه تزئینی در کنار ماهی قرمز به فروش رسانند.

 

ضروری است هموطنان عزیز از خرید هرگونه حیوان وحشی و غیرخانگی از جمله سمندر، لاک پشت، مار و غیره خودداری نموده و در صورت مشاهده خرید و فروش این گونه ها مراتب را به ادارات محیط زیست محل زندگی خود گزارش کنند.

+61
0
  

18 دیدگاه

  1. persian می‌گوید:

    زندگی این موجودات بازیچه دست ما نیست

    نخرید

    پر طرفدار Thumb up 59 Thumb down 0

    • بیایید بسیج همگانی راه بندازیم مجلس جدید کلا خرید و فروش موجود زنده را در ایام عید و غیره تو خیابون ممنوع بکنه!
      از جوجه و ماهی قرمز گرفته تا لاک پشت و سوسمار و …!
      تو خیابون راه میری همش صدای جیک جیک جوجه میاد تو دست و پای مردم!
      این مجلس جدید فرصت خوبیه تا قوانین بنیادی تازه ای برای حمایت از جانداران وضع بشه!
      لطفا فرصت تازه را دریابید!

      پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 3

  2. پارسه۱۲۱ می‌گوید:

    بخدا اگه فرهنگ سازی بشه و به مردم و بچه ها آموزش بدید که این حیواناتو به هیچ وجه نخرن و پول به صیادها ندن ..دیگه صیادها هم وقتی برایه صید و هزینه برایه دام انداختن این خزندگان نمیکنن چون اونوقت باید ضرر مالی بدهند…پس نخرید لاکپشت و مار و سنجاب هارو…کسانیکه به اشتباه میخرید بدونید چند روز بعد به دلیل استفاده نادرست مواد غذایی حیوان نازنینتون میمیره و علاوه بر پول از دست رفته عذاب وجدان دارید…..اگرم دوست دارید بخرید بعداز یه روز باید ببرید در منطقه زیستشون رها کنید که البته کار سخت و لذت بخشی هم خواهد بود…تشکر از همه عاشقایه موجودات طبیعت……

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 0

  3. محمد ابراهیمی می‌گوید:

    بهتره در تلویزیون خیلی جدی تر در مورد این مساله صحبت و اطلاع رسانی بشه، هم از جهت فرهنگ سازی و هم تاکید بر جرم بودن این موضوع

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 0

  4. جمشید از خوی می‌گوید:

    شایسته است در پیام های تصویری پخش شده، در رادیو وتلویزیون درون مرزی،فرهنگ کاشت گل،گلکاری،باغبانی و نگهداری گونه های نباتی سازگار با زیست بوم کشور،دیده شود تا از موج فزاینده ورود گونه های قاچاق و مهاجم یا در معرض انقراض به داخل یا تحدید نسل گونه های منحصر بفرد و گسترش بازار تجارت غیر معقول و غیر منطقی آنها، در کشور کاسته شود.
    نگهداری جانوران و حیواناتی که متعلق به طبیعت (ماءوای اصلی خود) هستند بغیر از کارهای تحقیقاتی و پژوهشی یا تکثیر یا تحدید نسل،حتی در باغ وحش ها یا سیرک ها، بهیچ روی توصیه پذیر نیست.
    بشدت مخالفم.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 8

  5. reza می‌گوید:

    باید یک تا دوماه قبل از عید در تلویزیون تبلیغ و اطلاع رسانی بشه تا مردم نخرن.
    وقتی خریدار نباشه این موجودات هم زنده می مونن.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 0

  6. reza می‌گوید:

    لطفا از سمندر حفاظت کنید.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  7. reza می‌گوید:

    با چک کردن دوربین ها میشه متخلفین را گرفت.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  8. roozbeh می‌گوید:

    سلام
    من ساکن شیراز هستم. پارسال حوالی نوروز در خیابان مشیر شیراز تعداد زیادی لاک پشت، مار و حتی سنجاب کوهی و میمون می فروختند و ما اطلاع دادیم. اصلا پیگیری نشد. واقعا فکر نمی کنم مرگ تعدادی جاندار برای متولیانی که شعار می دهند چندان مهم باشد.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 0

  9. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    این هم از بی فرهنگی ماست

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  10. محسن رزاقی، ((سلام بر حامیان جانداران)) می‌گوید:

    این سنت ماهی و سبزه عید از سنتهای غلط است.
    این بازی کردن با جان مخلوقات است.
    نکته دیگر در مورد اینکه:
    اطلاع رسانی و فرهنگسازی در این موارد بسیار بسیار و به شدت کمرنگ است که بویژه از رسانه های ملی انتظار بیشتری میرود.
    حالت اصولی این است که لیست رقم جریمه نقدی گونه ها باید در رسانه های ملی هر چند وقت یکبار مثلا در اخبار اعلام شود این شکلی که تا بحال بوده اصلا قابل قبول نمیباشد..

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

  11. رضا می‌گوید:

    سلام
    من نمیدونم این پستها توسط کی خونده میشه یا اصلا ترتیب اثری به این پستها داده میشه یا نه
    اما خواستم بگم کافیه مامورین محیط زیست یا عوامل نفوذیشون یه دوری تو این گروهای تلگرامی بزنن ببینن که انواع جانوران غیر قانونی داره خرید و فروش و آگهی میشه الانم که دم عیده به وفور پر شده از لاکپشت و مار و غیره
    امیدوارم که به این قسمت هم رسیدگی بشه

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  12. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    حقوق حیوانات اهمیت دارد تردیدی نیست اما جمع اوری لاکپشت و ماهی …..به اعتقاد من نباید به محیط زیست محول شود . محیط بانان باید در عرصه های طبیعی مراقبت از گونه های نادر و ارزشمند جانوری را به عهده بگیرند. اینکه بفرستیم جوجه و ماهی جمع اوری کند باعث میشه پلنگ منقرض بشه. ببینید باید مسایل و اولویت ها تعریف بشه تفکیک بشه .انجمن ها و تشکل های حمایت از حیوانات مسیولیت اجرایی بگیرند بروند دنبال این کارها.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  13. DORNA می‌گوید:

    امیدوارم این محموله هر چه زودتر به زیستگاههای اصلی برگردند، قطعا ماندن این تعدا حیوان در پردیسان باعث تلف شدن بیشتر آنها خواهد شد…

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  14. kooshan می‌گوید:

    در مورد محموله های بزرگ از این جانداران که وارد شهرها می شوند «س. ح. م. ز.» و سایر مراجع ذیربط می توانند اقدام قانونی انجام دهند ولی بتدریج و با پیشرفت و توسعه کشور لازم است شهروندان یاد بگیرند در مواردی که اطلاعات درست و کافی ندارند و در مورد هر موجود زنده و جانداری از گل و نهال گرفته تا ماهی، لاک پشت، سمندر، سنجاب، سگ، گربه و… قبل از مختصری بررسی و فکر و مطالعه یا پرسش از اشخاص مطلع در باره ممکن بودن و نحوه و ضروریات نگهداری و نظیر این دست به کاری نزنند لااقل در شهر بزرگ و توسعه یافته ای مثل تهران تبلیغات در حد ضرورت انجام شده است مشکل این است که بیشتر مردم بدون فکر و تأمل و در تصمیمات آنی و فوری و بیشتر جهت رضایت فرزندان خود که آنها هم خوب توجیه نشده اند دست به خرید این جانداران می زنند اینکه برای هر امر جزئی یک فوج مأمور گسیل کرد کاری منطقی و مقدور نیست، «خود مردم نباید بدون داشتن اطلاع لازم بخرند ».

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  15. Kaveh می‌گوید:

    متاسفانه خرید نابجای هموطنان ما زمینه را برای این متخلفین فراهم میکنه

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  16. شاهین می‌گوید:

    امیدوارم جریمه و مجازات سنگینی برای این مجرمین در نظر گرفته شود

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>