رییس جمهور: جنگل ها، تالاب ها، رودها و دریاچه ها حق حیات به گردن ما دارند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): رییس جمهوری همزمان با هفته منابع طبیعی و پس از غرس یک اصله نهال، همگان را به تلاش در مسیر نهضت بزرگ حفاظت از محیط زیست و گسترش فضای سبز فرا خواند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری، دکتر حسن روحانی در این مراسم که امروز (چهارشنبه) و پس از جلسه هیات دولت انجام شد، گفت: متأسفانه آمار و ارقام نشان می دهد که در سال های گذشته اقدامات نابجایی در زمینه تخریب محیط زیست در کشور انجام شده است.

 

با زمین خواران و نابود کنندگان جنگل برخورد قاطع صورت گیرد

رییس جمهوری تصریح کرد: این آمار وظیفه سنگینی را بر دوش دستگاه اجرایی و قضایی و همه مردم بویژه رسانه ها می گذارد که این واقعیت را برای مردم تشریح و همه را به حفظ محیط زیست دعوت کنیم و این یک وظیفه ملی و قطعی برای همگان است.

روحانی با بیان اینکه باید نسبت به افرادی که با زمین خواری و از بین بردن جنگل ها قصد سوء استفاده دارند، برخورد قاطعی انجام شود، تاکید کرد: مردم باید با تلاش خود در جهت حفظ محیط زیست، اقدامات تخریب کنندگان محیط زیست را بی اثر کنند.

مراتع، جنگل ها، تالاب ها، رودخانه ها و دریاچه ها حق حیات به گردن ما دارند

وی ادامه داد: تقویت کارهای فرهنگی و فرهنگسازی در حوزه اهمیت و جایگاه محیط زیست و ضرورت حفظ فضای سبز، به ویژه برای نسل جوان و نوجوان کشور بسیار با اهمیت است.

رئیس جمهوری از درختکاری به عنوان نماد حفظ محیط زیست یاد کرد و اظهارداشت: مراتع، جنگل ها، تالاب ها، رودخانه ها و دریاچه ها مایه حیات جامعه بوده و حق حیات به گردن ما دارند.

 

روحانی ادامه داد: توجه و اهمیت دادن به هفته منابع طبیعی و درختکاری تنها در رابطه با مسایل اقتصادی نیست، بلکه توجه به محیط زیست و سلامت جامعه است که همه باید در این راستا تلاش کنیم.

وی خاطر نشان کرد: روز درختکاری و هفته منابع طبیعی باید بهانه ای برای تلاش ما طی سال در جهت حفاظت از این منبع بزرگ و نعمت خدادادی باشد.

در این مراسم که اسحاق جهانگیری معاون اول رییس جمهوری، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، جلالی رییس سازمان جنگل ها و معصومه ابتکار رییس سازمان حفاظت محیط زیست حضور داشتند، کارت همیار طبیعت به دکتر روحانی به عنوان حامی بزرگ همیاران طبیعت اهداء شد.

+8
-57
  

16 دیدگاه

  1. عباسی می‌گوید:

    آقای رئیس جمهور مضرات کاشت درختان سوزنی برگ را از کارشناسان بپرسید
    .رهبر عزیزمان فرمودند درتهران چنار بکارید بی علت نیست .
    چرا دقت نمی فرمائیدمردم ازشما ها الگو میگیرند.
    ازاینکه به کاشت درخت اهمیت میدهید خیلی ممنون ولی نوع درخت هم اهمیت دارد

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 10

    • حسین می‌گوید:

      با سلام
      البته کاشت انواع درخت درختان حتی سوزنی برگان در پارکهای شهری اشکالی ندارد ولی برای جنگل کاری در کشور بهتر است از گونه های بومی همان منطقه استفاده شود. چون هزینه نگهداری وآبیاری نیاز ندارد.
      برای مثال در اطراف تهران درختان بادام وحشی و بنه به صورت خودرو وجود دارد و می توان با کشت آنها جنگلهای نیمه طبیعی به وجود آورد و سالانه میلونها تومان در هکتار هزینه آبیاری و نگهداری را پرداخت نکرد و همچنین گونه های بومی سرمای زمستانه و گرما و خشکی تابستانه را بهتر تحمل می کنند. اما سوزنی برگان به علت فشردگی تاج مانع از رسیدن آب باران ( بیست درصد بیشتر از پهن برگان)به زمین و فرورفتن آب در زمین می شوند و آب روی شاخ برگ هم تبخیر می شود. در کشور کلا چهار نوع سوزنی برگ بیشتر هم نداریم یکی سرو زربین و یکی هم ارس یا سرو کوهی که در ارتفاعات حدود دوهزار متر می روید ( و هزاران سال عمر می کند و در مقابل همه آفات مقاوم است و با کشت آن جنگلی برای هزاران سال به وجود می آید) و دو سوزنی برگ دیگر سرخدار ( با میلیونها سال قدمت و کمیاب) و همچنین سرو خمره ای می باشد که در جنگلهای گرگان می رویند. در غرب کشور هم گونه مناسب بلوط می باشد که سه نوع بلوط یوول یا لبنانی بلوط دارمازو و بلوط ایرانی می باشد که بلوط ایرانی به علت مقاومت بیشتر در برابر گرما و خشکسالی و کم ابی و رویش از ارتفاع دویست سیصد متر تا بالای دوهزار متر و قدرت جست زنی( ریشهجوش وپا جوش فراوان) همچنین رویش در خاکهای آهکی و قلیایی( به علت آهکی بودن سنگ مادر خاکهای غرب کشور و همچنین بسیاری از نقاط دیگر) گونه مناسبی می باشد.

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

    • کشور سنگاپور آدم نمیدونه اینورو نگاه کنه یا اونور! از بس درخت های واقعا زیبا تو خیابون ها هست آدم را محو تماشای خودش میکنه.
      ولی ایران با بی ذوقی دست اندرکاران، بیشترش شده درخت های کج و خل که زیبایی آنچنان ندارن!

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

    • هاشمی شادگان می‌گوید:

      سلام
      یکی از آرزوهای دیرینه ما, اعلام فتوایی از سوی مراجع عظام تقلید مبنی بر حرام بودن شکار و ضرورت حفظ محیط زیست و عرصه های طبیعی است.

      باور کنید این فتوا میتونه خیلی کمک کنه به اوضاع بحرانی محیط زیست ما.

      آیا اشرف مخلوقات حق داره اینگونه گونه های دیگه رو به نابودی بکشونه ؟

      داغ Thumb up 5 Thumb down 4

      • محمد می‌گوید:

        علمای اسلام از خودشان حرفی صادر نمی کنند مگر اینکه پشتوانه ای برای آن در قرآن و حدیث باشد.
        و من الله توفیق

        موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 5

      • میشو می‌گوید:

        برای دادن فتوی مجتهد واجد شرایط باید تمام جوانب و انسانها را در نظر بگیره…
        مراجع تقلید گوناگون شرایط بسیاری را در رساله ها برای شکار اورده اند….که هر فرد معتقدی می تونه با رجوع به رساله مجتهد خود از اونها بهره مند بشه
        ولی اکنون مشکل برخی افراد در جامعه ما دوری جستن و فاصله گرفتی از دین و احکام خداوند است

        وگرنه شاهد این گونه اخبار نبودیم

        موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  2. بهار می‌گوید:

    شما بگید گذشته ها
    اونها هم گفتن گذشته ها
    همین جوری پاس کاری کنین
    اخرش می شه دریاچه ارومیه ….متری رفته پایین…..بعد دلمون رو خوش کردید به سانت سانت….

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  3. چنان زندگی کن که انگاری غزالی بر رفتارت نظارت دارد!

    اصول دین بیشنو بسیار ساده و برای هرکسی قابل فهم است گرچه عمل به آنها درجه‌ی ایمان بالایی می‌طلبد. از مجموعه‌ی این اصول چنین برمی‌آید که مؤمن بیشنو باید چنان زندگی کند که پاسدار همه‌ی جانداران باشد، از گیاه و درخت و طبیعت گرفته تا حیوان و انسان.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  4. پرنده مهاجر می‌گوید:

    در حد شعار و در مقام حرف و کارهای نمادین همه چی قشنگه اما در عمل باید دید چه میکنند

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  5. دادا می‌گوید:

    بهترین ها را براتون ارزو دارم.
    سر بلند و پیروز باشید

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  6. نیروانا می‌گوید:

    یکبار در یک نشریه زیست محیطی نوشته بود پس از اتش سوزی وخاموشی ان در منطقه ای از جنگلهای سوزنب برگ دست کاشت در مناطق شمالی تهران زاد اوری طبیعی و رشد نهالهای جوان همان گونه درختها مشاهده شده بود ایا امکان زاد اوری طبیعی این درختان وجود دارد

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  7. جمشید از خوی می‌گوید:

    نهال های کاشته شده در نواحی برخوردار،خوشبخت ترند.!

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  8. محسن رزاقی می‌گوید:

    ((سلام بر حامیان جانداران))

    انشاالله این این کار زیبا به همین شکل فرهنگ شود و ادامه پیدا کند.
    فقط یک نکته که کاشت درخت باید به طور کار شناسی شده در آید. و در هر منطقه باید از گونه های بومی و مقاوم استفاده شود گونه باید محتاج آبیاری به دست انسان نباشد و بشکل منظم کاری نباشد و به طبیعت بکر نزدیک باشد.
    این هزینه ای که مصرف میشود نباید غیر کارشناسی باشد و مطالعات در زمینه تکثیر گونه های اصیل، بومی و مقاوم در کشور کمرنگ است.

    ….

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  9. بهنام میثاقی می‌گوید:

    محور اصلی امور کشور باید حفظ محیط زیست قرار گیرد و هر اقدام فرهنگی ،اقتصادی و اجتماعی که مغایر این باور صورت گرفته یا در حال شکل گیری است باید کارشناسی و به مسیر اصلی باز گردد والا کشور و مردم شریفمان متضرر خسارات جبران ناپذیر می گردند .

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  10. جمشید از خوی می‌گوید:

    حسین،کاربر گرامی:
    داده های به اشتراک گذاشته،به دانسته هایمان افزود.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>