آیین مصالحه و سازش محیط بان در بند دنا غلام حسین خالدی فردا برگزار می شود

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): آیین مصالحه و سازش محیط بان در بند دنا غلام حسین خالدی با خانواده مرحوم محمد پایه گذاران فردا جمعه ۲۸ /۹۴/۱۲ ساعت ۹/۳۰ تا ۱۱ در محل دفتر حضرت آیت اله ملک حسینی برگزار میشود.

در صورت صلح و سازش و اعلام رضایت اولیاء دم، محیط بانان خالدی نیز همچون اسعد تقی زاده از زندان آزاد شده و نوروز سال جدید را در کنار خانواده خود خواهد بود.

محیط بانان پارک ملی دنا در روز ۲۴ تیرماه ۱۳۸۹ در ارتفاعات بالای چهار هزار متر این منطقه متوجه صدای شلیک گلوله شده و پس از مدتی با چهار نفر شکارچی غیرمجاز که در حال حمل لاشه یک کل وحشی بودند مواجه می شوند.

شکارچیان با مامورین درگیر می شوند و مرحوم محمد پایه گذار با شلیک گلوله کلاشینکف کشته می شود.

غلامحسین خالدی محکوم به اعدام نیست

تاکنون سه بار حکم قصاص غلامحسین خالدی توسط دیوان عالی کشور نقض و پرونده جهت بررسی مجدد به شعبه یکم دادگاه کیفری کهگیلویه و بویراحمد ارجاع شده است شده است، با این وجود دادگاه هر سه بار پس از نقض رای از سوی دیوان مجددا حکم به اعدام غلامحسین خالدی داده است.

در نوبت اول و دوم دیوان عالی کشور پس از نقض حکم قصاص، پرونده را مجددا به همان شعبه دادگاه ارجاع داده بود اما نوبت سوم دیوان عالی کشور ضمن نقض حکم قصاص، رسیدگی به پرونده را از دادگاه مذکور سلب و به شعبه دیگری ارجاع نمود.

در حکم دیوان عالی کشور آمده است: «با توجه به اینکه حسب محتویات پرونده متهم مامور دولت و درحال انجام وظیفه بوده و مطابق مقررات قانونی اصل برخورد با متخلفین، از حمایت قانونگذار برخوردار می باشد و بر اساس آخرین نظریه هیئت کارشناسان تیراندازی، (استفاده از سلاح توسط متهم) با رعایت مقررات و موازین قانونی بوده و قصد هدف قرار دادن نقطه اصابت مورد تردید می باشد…»

با این وجود جلب رضایت خانواده مقتول و آزادی محیط بان خالدی از طریق صلح و سازش هم به لحاظ زمانی و هم به لحاظ قومیتی با توجه به اینکه هر دو خانواده در یک منطقه زندگی می کنند کوتاه تر و بهتر خواهد بود.

برای مشاهده خلاصه پرونده غلامحسین خالدی کلیک کنید

+232
-1
  

9 دیدگاه

  1. شاهین می‌گوید:

    بسیار عالی خدا را شکر
    بایستی هر چه زودتر قانون مصونیت قضایی محیط بانان تصویب شود.
    اگر می خواهیم اندک باقی مانده طبیعت و حیات وحش کشور حفظ شود بایستی قانون پشتیبانی کامل از حافظان طبیعت ، محیط بانان و فعالین زیست محیطی داشته باشد. از صندوق خیریه گنجه هم بابت کمک به آزادی محیط بانان بایستی تشکر ویژه داشت.

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 13

  2. کارشناس می‌گوید:

    آزادی آقای اسعد تقی زاده هم بر اساس یک معامله انجام شد و بخششی در کار نبود (پرداخت ۱/۲ میلیارد تومان، انتصاب پدر مقتول و استخدام چندین نفر از اقوام و اطرافیان ایشان).

    در خصوص آزادی آقای خالدی نیز تقریبا”موارد مشابه ای در حال انجام است که این نشان دهنده نقص قوانین جاری کشور است.

    اگر حکم اعدام ایشان تایید نشده پس چرا علی رغم انجام وظیفه هنوز در حبس بسر می برند؟؟ مگر غیر از این است که این دو عزیز تنها به وظایف قانونی خود در مقابل متخلفین عمل کرده اند؟

    چه انتظاری می رفت که دست روی دست بگذارند تا عده ای، محیط زیست و تنوع زیستی این سرزمین کهن را به نابودی بکشند؟

    صدور چنین احکامی در هیچ کجای دنیای امروز صادر نمیگردد، قضات بایستی بدون ملاحظات قوم و قبیله ای و عادلانه احکام خود را صادر نمایند

    نمونه این گونه احکام در استان فارس و در خصوص مرحوم اسکندری و مامور وظیفه شناس فارس هم انجام گردید.

    به عقیده اینجانب هر کس با شقاوت اقدام به کشتن حیات وحش این کشور نماید و حتی به سوی دلسوازان زیست بوم این سرزمین شلیک کند می تواند مستحق مرگ هم باشد.

    آیا واقعا وقت بازبینی قوانین فرا نرسیده است……..؟

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 14

  3. خورشید می‌گوید:

    این بنده خدا حتی بخاطر حبسی که تا الان کشیده هم مظلوم واقع شده…!
    مامورین قانون به عنوان ضابط مسلح قضایی در رویارویی با کسانی که با سلاح جنگی باهاشون رو در رو میشن، در عرصه های طبیعی به هیچ جانداری رحم نمی کنن، شکم توله های خرس ها رو کنار جسد مادرشون پاره می کنن و عکس می گیرن، به میش و بز باردار شلیک می کنن، با سگ و سنگ و چوب به توله خرس و ماده پلنگ حمله و زجر کشش می کنن، کفتار زنده رو با ماشین روی آسفالت می کشن تا جایی که پوست و گوشت تنش می سوزه، شوکا و مرال رو می کشن بخاطر چند قطعه گوشت حروم، تشی ها رو پوست می کنن، کبک و تیهو رو کنار آبشخور با کلی جوجه نورس پرپر می کنن، توله یوزها رو با چوب و سنگ می کشن، آهوها و جبیرها رو با موتور سیکلت تا حد پارگی طحال و خونریزی داخلی دنبال می کنن و بعد سر می برن، سگ های وحشی رو به جون خرگوش ها میندازن، روباه تیر خورده رو شکنجه می کنن و سر می برن… و… و… و……..
    چه باید بکنن پس؟؟؟
    چاق سلامتی؟؟ خدا قوت قهرمان؟؟ خسته نباشی پهلوان؟؟ خیر پیش هم ولایتی؟؟ بای بای؟؟ لایک؟؟ چی؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 14

    • مهرداد می‌گوید:

      متاسفانه عمداً یا سهواً در حوزه تصمیم گیری عمده کشور …هنوز اهمیت راضی نگه داشتن برخی افراد در پوشش حفظ رضایت جوامع محلی ، بیشتر از اهمیت حفظ میراث طبیعی کشور است.

      سردرگمی قانونی تا به حدی است که اگر فردی با دزد را در خانه خودش درگیر شود باید دیه خسارات وارده به آقا دزده رو نقداً پرداخت کنه

      در اصل انسان هم امنیت نداره تا چه رسد به جانوران بی گناهی که به حکم غریزه بر سر راه این بیماران روانی (شکارچیان) قرار می گیرند.

      داغ Thumb up 7 Thumb down 10

  4. آنوش می‌گوید:

    اگر واقعن طبیعت ، محیط زیست و حیات وحش برایمان اهمیت دارد باید قوانین شفاف ،قاطع و بدون ابهام. وضع شود.طبیعت کشورمان در شرایط اضطرار قرار دارد

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 9

  5. مسعود می‌گوید:

    من نمیفهمم مگه به این محیط بان محترم اسلحه ندادن که از خودش و محیط زیست کشور دفاع کنه؟ در برابر یه مشت اوباش که با سلاح جنگی پلنگ میزنن و بعدش سیگار به دست عکس یادگاری کنارش میگیرن، هرکسی در نقش محیط بان قرار بگیره تیراندازی میکنه.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 10

  6. رشید می‌گوید:

    هیچ چیز بزرگتر از گذشت نیست

    انشالله که با گذشت خانواده مقتول ، آقای خالدی به خانواده اش برگردد

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  7. kooshan می‌گوید:

    خبری خوشحال کننده است و باید توجه داشت که مصالحه و سازش حتی در مواردی مهم بمانند رویدادهای تلخ و ناخواسته و غیرتعمدی ناشی از تخلفات شکار و درگیری شکارچیان غیرمجاز با محیط بانان اقدامی خیرخواهانه و دلسوزانه از سوی خانواده های محترم آسیب دیده بوده و دست اندرکاران و بانیان تفاهم و توافقهای صورت گرفته هم حسن نیت و قصد خیر داشته اند اما بهتر است اخبار و مستندات این مصالحه ها در یک چهارچوب منطقی و معقول و براساس واقعیات منتشر شوند تا هر از چندی شاهد انتشار جزئیات جدیدی از شرایط این مصالحه ها نباشیم، ضمنأ از دو جنبه می توان این اتفاقات را مورد توجه قرار داد اول اینکه آیا این رخدادهای تصادفی بایستی بعنوان درگیری و منازعه میان دو شخص یکسان مورد بررسی و داوری قرار گیرند یا اینکه نقش طرفین ماجرا یعنی شکارچیان غیرمجاز و محیط بانان متفاوات از یکدیگر بوده و یک سوی قضیه شکارچیان غیرمجاز بعنوان تخلف کننده و آغازگر درگیری و طرف دیگر محیط بانان مجری قانون هستند و این تفاوتها باید در آراء صادره مدنظر قرار گیرد؟ و گویا همانطور که ریاست محترم قوه قضائیه نیز گفته اند تدابیر و تمهیداتی در دست اجرا است تا منبعد اینگونه حوادث بعنوان «قتل عمد» مورد بررسی و قضاوت قرار نگیرند و در این زمینه باید منتظر اجرا و عمل ماند.
    دیگر اینکه مطابق قوانین موجود و مورد عمل در این پرونده ها و بعد از قطعی شدن رأی دادگاه مربوط و مقصر شناخته شدن محیط بانان، خانواده جان باختگان محقند که جهت مصالحه و سازش خواسته هایی داشته باشند اما یک نکته این است که عدم انتشار شرایط مصالحه صحیح نبوده و حاکی از عدم شفافیت بوده و رسانه ها لازم است کار و وظیفه درست خود را انجام دهند و نکته دیگر اینکه عادلانه این است که طرح مطالبات با نگاه به همه جوانب ماجرا و ملاحظه کردن نقش و مسئولیت طرفین و ضمن رعایت انصاف باشد و در جایی که بسیاری از خانواده های قربانیان منازعات شخصی بدون دریافت وجهی رضایت داده و از مجازات محکوم صرف نظر می کنند ، اعلام درخواستهای مالی و غیرمالی سنگین و نامتناسب بطرفیت محیط بانان امری پسندیده از نظر دینی، اخلاقی و انسانی نیست.

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

  8. DORNA می‌گوید:

    خیلی متاسفم که این محیطبان فقط و فقط به دلیل انجام وظیفه اینهمه مدت در زندان بوده است و طبیعت و حیات وحش بی پناه ایران از حضور این فرد محروم بوده است

    نقص قوانین و کوتاهی سازمان محیط زیست در اصلاح قوانین حمایتی از محیطبانان چنین وضعیتی را رقم زده…

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 5

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>