سازمان جنگل‌ها مقصر اصلی گسترش جنگل‌خواری است

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): عضو مجمع نمایندگان استان مازندران در مجلس، با انتقاد از رواج پدیده جنگل خواری، گفت: سوء مدیریت و عملکرد ضعیف مسئولان سازمان جنگل ها و مراتع عمده عامل گسترش این پدیده در کشور است.

عبدالوحید فیاضی در گفت‌ وگو با خبرنگار خانه ملت، با بیان اینکه شیوع پدیده جنگل‌خواری نشانه اعمال نفوذ برخی افراد و ارتباط آنها با دستگاه‌ها است، تصریح کرد: مواردی وجود دارد که با لابی‌گری و دخالت مسئولان قسمت هایی از جنگل به یکسری افراد واگذار می‌شود. البته نه به افراد عادی بلکه افراد قدرتمند و صاحب نفوذی که با حمایت مسئولان زمین‌های چندصد هکتاری را تصاحب می‌کنند.

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی، با یادآوری نمونه ای از جنگل خواری در حوزه انتخابیه خود، گفت: حدود ۱۰ سال گذشته رئیس سازمان جنگل ها و مراتع وقت به راحتی ۱۱۰ هکتار زمین منابع طبیعی را به نام یک نفر سند زد، یعنی زمین اجاره ای ۹۹ ساله طی ۱۰ الی ۱۵ سال در اختیار این فرد قرار گرفت. این موضوع نشانه این است که مسئولان کشوری، استانی و محلی سازمان جنگل ها و مراتع، زمینه ساز جنگل خواری شده اند بنابراین در این زمینه باید عملکرد مسئولان امر را زیرسوال برد و با آنها برخورد کرد.

قابل باور نیست که ساخت و سازهای انجام شده در جنگل به دور از چشم مسئولان بوده باشد

این نماینده مردم در مجلس نهم، از بی‌توجهی برخی مسئولان نسبت به گسترش پدیده جنگل خواری انتقاد کرد و افزود: به طور حتم جنگل ها و مراتع جز منابع عمومی کشور است و دولت باید از آنها به درستی حفاظت کند، البته هرچند متولی اصلی حفاظت از جنگل ها و منابع طبیعی سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری است اما واقعیت این است که تاکنون تصرف‌های غیرقانونی زیادی توسط این دستگاه صورت گرفته است.

فیاضی ادامه داد: چطور امکان دارد افرادی جنگل را تصاحب کنند و مسئولان از آن بی اطلاع باشند؟ هیچ عقلم سلیمی نمی تواند باور کند که ساخت و سازهای انجام شده در جنگل به دور از چشم مسئولان بوده باشد.

آیا بهتر نیست از صدور چنین مجوزهایی جلوگیری شود و در واقع علاج واقعه را قبل از وقوع انجام دهیم؟

وی با بیان اینکه پدیده زمین خواری مربوط به دیروز و امروز نیست، تصریح کرد: به مدت دو دهه است که با این معضل خصوصا در جنگل های شمال کشور روبرو هستیم در حالی که تاکنون اقدام مناسبی در طول این دو دهه جهت رفع آن انجام نشده است.

عمده عامل شیوع پدیده جنگل خواری سوء مدیریت و عملکرد ضعیف سازمان جنگل ها

نماینده مردم نور و محمودآباد در مجلس نهم، عمده عامل شیوع پدیده جنگل خواری را سوء مدیریت و عملکرد ضعیف مسئولان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور خواند و گفت: به طور حتم کوتاهی در برخورد با پدیده جنگل‌خواری از سوی این سازمان صورت می‌گیرد زیرا اگر در مراحل اولیه برخورد جدی و قاطعانه با متخلفان داشته باشند شاهد تخلفات بعدی نخواهیم بود. ضمن اینکه رسیدگی قوه قضائیه به پرونده های جنگل خواری به سهولت انجام می شود.

این نماینده مردم در مجلس نهم، با تاکید بر اینکه حساسیت ها در مورد تداوم پدیده جنگل‌خواری در آینده وجود دارد، ادامه داد: البته سازمان جنگل‌ها و مراتع طی دو سال اخیر برای احراز حق منابع طبیعی و ملی و همچنین حفاظت از جنگل‌ها اقداماتی انجام داده ولی اقدامات درستی نبود. برای نمونه این دستگاه تعدادی از زمین های شخصی مردم را منابع ملی اعلام کرد و در عین حال زمین های منابع طبیعی را به راحتی به افراد واگذار کرد و این روند همچنان ادامه دارد.

متاسفانه مجلس نهم در زمینه جنگل خواری و مقابله جدی با آن حساسیت های لازم را نداشت

این نماینده مردم در مجلس نهم، با بیان اینکه رفع پدیده جنگل خواری و مقابله جدی با آن باید اولویت مجلس دهم باشد، تصریح کرد: متاسفانه مجلس نهم در این زمینه حساسیت های لازم را نداشت به طوری که حتی نمایندگانی که در این زمینه اظهار نظر و موضع گیری می کردند چندان از سوی مسئولان امر حمایت نمی شدند و واکنش های مثبتی در این زمینه دریافت نمی کردند.

رفع ریشه ای معضل جنگل خواری مستلزم همکاری مجلس دهم و دولت یازدهم

عضو مجمع نمایندگان استان مازندران در مجلس نهم، رفع ریشه ای معضل جنگل خواری را مستلزم همکاری مجلس دهم و دولت یازدهم دانست و گفت: مجلس و دولت باید در سال ۹۵ به صورت جدی به این معضل ورود کرده و با همکاری و تعاون این پدیده را مهار و یکبار برای همیشه ریشه آن  را در کشور بخشکانند.

نباید به واکنش ها در مورد جنگل خواری انگ سیاسی زد

نماینده نور و محمودآباد در مجلس شورای اسلامی، با تاکید بر اینکه نباید به واکنش ها در مورد جنگل خواری انگ سیاسی زد، تصریح کرد: مسئولان باید اظهارنظر، مخالفت و اعتراض ها را نسبت به این پدیده محترم شمارند و به آن انگ سیاسی نزنند زیرا در حال حاضر زمانی که نماینده‌ای در این خصوص اعتراضی می‌کند به او انگ سیاسی می زنند و فکر می‌کنند هدفش تخریب دولت است در حالی که باید به این مقوله به صورت جدی ورود و تمامی دستگاه‌ها در مقابله با این پدیده همکاری لازم را داشته باشند.

نماینده مردم نور و محمود آباد در مجلس شورای اسلامی، بر ضرورت توجه دولت به اعتراض‌های نمایندگان استان های شمالی در خصوص پدیده جنگل خواری تاکید کرد و افزود: دولت باید به اعتراض نمایندگان توجه کافی داشته باشد. واقعیت آ ن است که بارها این موضوع را در مجلس مطرح کردم ولی متاسفانه نه تنها به جایی نرسید بلکه انگ سیاسی زدند در حالی که چنین رویکردی به نفع منافع ملی و مصالح کشور نیست.

+25
-1
  

8 دیدگاه

  1. محسن رزاقی می‌گوید:

    نمیتونید برید بزارید کس دیگه ای بیاد مدیریت کنه

    امسال بحث جنگل و تخلفاتش باید بشدت زیر ذره بین قرار گیرد از بالا تا پایین باید با کسانی که سرمایه های ملی دیگران رو بخطر می اندازند قاطعانه برخورد بشه و دستشون از این کار کثیف کوتاه بشود.
    چرا جلوی زمین خوار ها و جنگل خوارها رو نمیگیرید؟؟!!! چرا کلی مجوز داده میشه!!!! چرا مجوز تخریب جنگل میدید؟؟!!!
    از همه فهمیده تری؟ هر کی هستی، استاد دانشگاه یا از اون عالمتر … جناب محترم به طبیعت بکر و دست نخورده دست نزن آخه کدوم کارشناسی تو نظامی که خدا قرار داده میتونه منظم تر عمل کنه؟! جنابان محترم نکنید….

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  2. kooshan می‌گوید:

    همانطور که این نماینده محترم بدرستی گفته اند نباید به واکنشها و هشدارها در مورد جنگل خواری انگ سیاسی زد و حتمأ ایشان در باره مورد تذکر داده شده مبنی بر اجاره بلندمدت ۱۱۰ هکتار از منابع طبیعی به افراد حقیقی ذینفع اطلاعات لازم و معتبر را دارند که طبعأ با توجه به این مستندات موضوع باید رسیدگی شده و مسئولین وقت و بعدی در قبال تخلفات غیرقانونی احتمالی و نیز ادامه تخلفها  پاسخگو باشند اما بطور کلی در مورد تعدی به جنگلها  و سایر منابع طبیعی و تخلفات و تخریب های صورت گرفته در محیط زیست موارد زیر قابل اشاره و توجه است :
    _  قبل از اعلام مقصر یا مقصرین اصلی در خلال  بیان انتقادات و طرح  اشکالات کلی و غیر شفاف  بهتر است حتی الامکان  با ذکر توضیحات و جزئیات و موارد مشخص و معین و با لحاظ اختیارات و مسئولیتهای دستگاههای مربوطه و دوره زمانی معلوم  و البته ضمن رعایت مقررات و قوانین و حقوق اساسی اشخاص حقیقی و حقوقی ، در ابتدا موضوع به اندازه کافی روشن شود  تا نقد صورت گرفته و بیان مشکل ملموس و قابل فهم و ارزیابی باشد و در این حالت بطور نسبی می توان مسئولیتها و قصور و تقصیر را تشخیص داد بفرض در مورد مذکور  آیا این واگذاری خلاف قانون بوده یا متضمن تخطی  از حدود وظایف قانونی نهاد دولتی ذیربط یعنی  «سازمان جنگلهاو….. » بوده است؟ حد و حدود مسئولیت مقام ذیصلاح قبلی و فعلی به چه صورت است؟ نهادهای ذیصلاح عالیرتبه و نیز مسئولین قضایی و مقننه در جریان ماوقع بوده اند؟ و بعد از اطلاع چه اقداماتی انجام داده اند؟ طرف ذینفع چه کسی یا کسانی بوده اند و آیا متوسل به اعمال نفوذ غیرقانونی شده یا کارشان قانونی و فاقد تخلف بوده است؟ و نظیر این سؤالات مرتبط و لازم و  بطور طبیعی جهت یک داوری منصفانه بسیاری از جوانب بایستی تا حدامکان واضح باشند.
    _ بدیهی است که این نماینده محترم نیز می پذیرند که کل تخلفات مستند و معتبر جنگل خواری طی دو دهه اخیر و مورد اشاره ایشان فقط این یک مورد نبوده و طبعأ مجلس محترم بعنوان اصلی ترین دستگاه نظارتی ضروری است همه موارد را بطور مشخص و تا حصول نتیجه  پیگیری کرده و تخلفات احتمالی  را اعلام و در چهارچوب قانون اطلاع رسانی کند.
    _ متأسفانه بنابر اخبار رسمی منتشر شده  در همین دوره مجلس تعدادی از نمایندگان بنابر اظهارات متقابل خودشان در مواردی نظیر تخریبها و تصرفات «گردنه حیران»  و… بعنوان ذینفع مطرح شده اند  که بایستی این موارد در گذشته و حال نیز  بدون ملاحظه رسیدگی شوند.
    _  برخی طرحهای ارائه شده از جانب بسیاری نمایندگان محترم در دو دوره گذشته نظیر  « مجوز دار کردن چاههای غیر مجاز» ،  کشیدن جاده میان گذر از  «جنگل  ابر»  ، انحلال «س. ح. م. ز.» ، مجانی کردن  «آب بهای کشت محصولات استراتژیک»، بررسی قانونی کردن تصرفات غیر مجاز اراضی ملی و اخیرأ رد لایحه  «ارزیابی زیست محیطی پروژ ه های عمرانی و صنعتی» با رعایت کردن ملاحظات زیست محیطی سازگار نیست و این امر بایستی مورد دقت نمایندگان محترم مجلس باشد.
    نتیجتأ با عنایت و توجه مناسب به اینگونه موارد و نظایر آن ، دولت و نهادهای دولتی و نیز سایر دستگاهها و مسئولین بنابر قوانین و مقررات موجود حتمأ موارد اعلام شده توسط مجلس و نمایندگان محترم را مورد نظر قرار داده و اقدامات مقتضی انجام خواهد شد و در این صورت توجیهاتی نظیر « انگ سیاسی زدن» یا  «جناحی دانستن » انتقادات و واکنشهای نمایندگان محترم از سوی دستگاههای مسئول و ذیربط از نظر افکار عمومی بویژه  از دید صاحب نظران و علاقمندان دلسوز طبیعت کشور  قابل قبول و طرح نخواهد بود.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  3. رضا1394 می‌گوید:

    با سلام
    متاسفانه با رفتن به مناطق جنگلی یا دیدن تصاویر و مقایسه با سالهای قبل می بینیم که هر سال نسبت به سال قبل جنگلها از نظر کمی و کیفی و تنوع، تغییر و افت کرده اند. در غرب کشور جنگلهای بلوط به علت تولید ذغال، دامداری سنتی، زراعت زیر اشکوب و غیره در حال زوال هستند (درختان بر خلاف جاندران که یکباره می میرند در طی چند سال کم کم می خشکند که به زوال موسوم است). در شمال کشور هم جز آخرین دامنه شمالی تپه ها و کوهای مشرف به جلگه که تا حدودی برای منظره حفظ شده اند، در باقی جاها با دامداری و بهره برداری صنعتی و غیره به شدت تخریب شده اند. جنگلهای بکر کشور دارای فواید بسیار و از نظر تنوع غنی‌ و دارای گونه ها و زیرگونه ها ی متنوع ولی در حال تخریب می باشد. با توجه به سودی اندک و مضرات بسیار بهره برداری های فعلی جا دارد که از این جنگلها به هر نحو حفاظت شود. (امروزه در جهان ارزش جنگلهای بکر بسیار زیاد است و سعی بر این است که جنگلهای بکر باقی مانده بر روی کره زمین را حفظ و از آنها بعنوان ذخیره گاههای اطلاعات ژنتیکی و تنوع زیستی استفاده شود و تبدیل جنگلهای بکر به جنگلهای صنعتی قابل توجیه نیست و نگهداری آنها حتی از نظر اقتصادی نیز قابل توجیه است.)

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  4. مهراب از اراک می‌گوید:

    ای بابا دوباره سال جدید شد و خودتون رو زیر فشار قرار دادید!!!
    ول کن بابا. زیاد خودتو ناراحت نکن.
    مثل بقیه باش تا زندگیت بچرخه.
    کو گوش شنوا.
    هه

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  5. همیار می‌گوید:

    بازم به تمسخر گرفتن جامعه شروع شد، مقصر ما نیستیم فلانیه!!!

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  6. DORNA می‌گوید:

    شمارش معکوس برای نابودی جنگلهای شمال خیلی وقته که آغاز شده…

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  7. جواد می‌گوید:

    مقصر سازمان جنگلها در کدام دولت هست حالا؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  8. دوستدار محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

    اجرای قانون کجای زندگی ما ایرانیان قرار گرفته ؟
    یکی با سمت خود راه را برای زمینخواری باز میکند و صدها هکتار زمین را با میکشد . دیگری تبدیل به شرور و رمبو میشود و اینگونه حیات وحش و جان مردم بیگناه را میگیرد .
    آیا مجریان قانون باین نتیجه نرسیده اند که نباید باین متخلفین رحم کرد ؟
    پرونده سازی و رسیدگی یعنی راه فرار برای افرادی که هوای سودجویی از منابع این مملکت را دارند . آیا دیگر بس نیست ؟
    تا کجا باید طبیعت بیمار ایران آسیب ببیند . یکبار قاطع برخورد کنید
    قوه قضاییه قوانین را تغییر بدهید. جریمه راه حل نیست پس گرفتن زمینهایی که درختان آن قطع شده اند و چاره کار نیست باید همه بدانند حکمی در انتظار آنهاست که بوی مرگ میدهد .

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>