جلسه کارگروه ویژه مخاطرات زیست محیطی استان تهران برگزار شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به دنبال مشاهده لاشه ده قوچ و میش وحشی در پارک ملی سرخه حصار طی روزهای گذشته، جلسه کارگروه ویژه مخاطرات زیست محیطی استان عصر امروز با حضور نمایندگانی از ستاد بحران استانداری، سازمان بازرسی کل کشور، دامپزشکی، جهاد کشاورزی، منابع طبیعی، امور آب و قرارگاه صنایع دفاع پارچین به دبیری اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران برگزار شد.

به گزارش سایت اطلاع رسانی محیط زیست استان تهران، محمد هادی حیدرزاده مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران در این خصوص گفت: پس از اینکه موج اول تلفات حیات وحش از گونه کل و بز در پارک ملی خجیر در اسفند ماه سال گذشته به اتمام رسید، متاسفانه مشاهدات چند روز گذشته بیانگر ادامه این رویداد ناگوار در پارک ملی سرخه حصار هم می باشد.

وی با اشاره به اینکه در دو روز گذشته چند لاشه قوچ و میش در پارک ملی سرخه حصار کشف شده، افزود: اداره کل حفاظت محیط زیست استان تهران بلافاصله پس از کشف لاشه ها، اقدامات کنترلی لازم و پیشگیرانه در جهت ضد عفونی کردن آبشخورهای حیات وحش در این دو پارک ملی را آغاز کرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه دامپزشکی استان علت تلف شدن کل و بز منطقه خجیر را بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک اعلام کرده، گفت: نمونه ای از قوچ و میش های تلف شده روزهای اخیر در پارک ملی سرخه حصار جهت انجام آزمایشات مربوطه به دامپزشکی تحویل شده و ما منتظر اعلام نتیجه علت بیماری از سوی این سازمان هستیم.

فاجعه تلفات قوچ و میش و کل و بز استان دور از ذهن نیست و در صورت عدم همکاری و پشتیبانی دستگاههای مسئول و همکار قطعا محیط زیست با مشکلات عدیده ای مواجه خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به اهمیت حیات وحش استان و ضرورت حفاظت از زیستگاه ها و گونه های جانوری پایتخت تصریح کرد: متاسفانه نظارت محدود بر دام اهلی توسط دستگاه های متولی در استان تهران و ظرفیت بیش از اندازه دام اهلی در سطح تهران یکی از اصلی ترین خطرات و آسیب ها برای گونه های قوچ و میش و کل و بز می باشد.

وی با انتقاد شدید در خصوص نحوه مدیریت دام اهلی در سطح استان تهران گفت: اداره کل حفاظت محیط زیست استان بارها گلایه و هشدارهای خود را در خصوص انتقال بیماری از دام اهلی به حیات وحش استان اعلام نموده است.

+11
-1
  

16 دیدگاه

  1. عثمان می‌گوید:

    چشممون روشن

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 0

  2. فرزند طبیعت می‌گوید:

    خانم دکتر ابتکار تا چه زمان سکوت؟ چرا پاسخگوی این فاجعه ملی که چندین ماه است ایران را فرا گرفته است نیستید؟! نمایندگان مجلس شورای اسلامی چرا سکوت اختیار کردند ؟!

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 0

  3. DORNA می‌گوید:

    خیلی دردناکه که زنده ام و شاهد مرگ تدریجی طبیعت وطنم…

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  4. خجیری ها می‌گوید:

    پارک ملی خجیر و سرخه حصار را حفظ کنید
    این پارک یکی از قدیمی ترین و منحصر به فرد ترین پارک های ملی جهان است
    از تمامی دستگاه ها خواهشمند است به یاری پارک های ملی خجیر و سرخه حصار بیایید
    خدا قوت به همه محیط بانان

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  5. علی می‌گوید:

    همین فقط انتقاد کرد ……ما هم انتقاد می کینم

    نتیچه جلسه و تعهدات ارگان های مسئول جهت جلوگیری از گسترش بیماری چی بوده ؟

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  6. گرگعلی می‌گوید:

    دیده بان جان سلام همچنان نوشتی کارگروه ویژه …. که انگار الان قراره چه اتفاقی بیفته
    یه جلسه دور همی برگزار میشه و مسولین عکس و خبر و … و در آخر هیچ کاری از دست کسی بر نمیاد وگرنه این جلسه ویییییییژه رو ماه قبل در مورد خجیر تشکیل میدادن و یه کاری میکردن بعدش هم همجواری با تهران ممکنه باعث پوشیده شدن خیلی از موارد شود

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  7. kooshan می‌گوید:

    امید است که جلسات کارگروه ویژه مخاطرات زیست محیطی استان تهران به نتایجی نسبتأ مثبت و اثرگذار منجر شود ، یک تفاوت مهم شیوع بیماری «طاعون نشخوار کنندگان کوچک» در پارک ملی سرخه حصار با نقاط شایع شده دیگر ، دادن تلفات ابتدایی در میان جمعیت قوچ و میش هاست که بررسیهای تخصصی در این مورد لازم بوده و باید مورد توجه کارگروه تشکیل شده قرار گیرد ولی آنچه که از چند دور شیوع گذشته این بیماری و توضیحات سه دستگاه و نهاد مسئول و ذیریط «س. ح. م. ز» ، «سازمان دامپزشکی» و «سازمان جنگلها، مراتع و جنگلداری» برمی آید این است که ظاهرأ ذهنیت و عملکرد مدیریت وزارت کشاورزی و «س. ح. م. ز.» در این زمینه با یکدیگر هم جهت و هماهنگ نیست و طی  چند سال اخیر که بیماری بطور متناوب و در مناطق مختلف شیوع پیدا کرده  واکنش و اظهار نظر چندانی از سوی وزارتخانه کشاورزی بخصوص در باره امر مهم سامان دهی چرای دامها شنیده نشده است که بهرحال باید در این مورد چاره ای اندیشیده شده و اتفاق نظر و هماهنگی و همکاری ضروری در این مورد ایجاد شود تا بدین ترتیب در کوتاه مدت و با کنترلهای لازم  از ابعاد مشکل کاسته شده و تلفات و خسارت وارده کاهش یابد و بتوان در صورت فراهم آمدن امکانات و بودجه مورد نیاز و طی تعامل و همکاری سه نهاد دولتی ذیربط  بتدریج گامهایی در جهت اقدام اساسی یعنی ریشه کنی بیماری برداشت.
    همین جا  بد نیست متذکر شد که یک مشکل در ارتباط با شیوع این بیماری آن است که در شرایط فعلی انتظارات در این راستا بیشتر  متوجه  «س. ح. م. ز.» شده  و همکاری یا کمکهای غیر دولتی و مردمی در این زمینه وجود ندارد علت هم این است که در کشور ما در میان کارشناسانی که تخصص آنها به نحوی به حیات وحش مرتبط است کمتر متخصص و کارشناس علاقمند به حیات وحشی وجود دارد که فعالیتی منظم و سازمان یافته در عرصه حفاظت از حیات وحش داشته باشد و ضمنأ سازمان مردم نهاد فعال و مؤثری در این زمینه موجود نبوده ضمن  آنکه در فقدان اختیارات  «س. ح. م. ز.» در دو موضوع واکسیناسیون دامها و تردد دامهای اهلی در زیستگاههای حیات وحش طبعأ امکانات  فعالیت میدانی برای سمن ها حتی در صورت وجود آنها فراهم نیست در حالی که بطور مقایسه و در زمینه حیوانات شهری،  نهادها و سازمانهای مردم نهاد دارای نیروی کارشناسی و فعالی موجود هستند  که فعالیت دارند و در این زمینه طرح ارائه داده و پیشنهاد همکاری می کنند و چون دستگاه حاکمیتی طرف حساب آنها شهرداریها هستند که معمولأ بطور سالیانه بودجه ای جهت سامان دهی این حیوانات اختصاص می دهند بنابراین لااقل در شهرهای بزرگ و مناطق توسعه یافته تر کشور اقداماتی در این زمینه و با روشهای مناسب به اجرا در می آید.
    اما در ارتباط با حیات وحش و شیوع بیماری  «طاعون نشخوارکنندگان کوچک»  بنظر میرسد تقسیم کار و وظایف فعلی بین این سه نهاد جهت اقدامات مؤثر مناسب نیست چرا که واکسیناسیون دامهای اهلی بعهده  «سازمان دامپزشکی»  است که گرچه به احتمال زیاد حداکثر تلاش خود را در این زمینه انجام میدهد ولی اولأ این نهاد کمبودها و محدودیتهای خود را دارد که در اظهارات مقامات مرتبط قبلأ اعلام شده و ثانیأ بطور مستقیم اختیارات و مسئولیتی در قبال حیات وحش نداشته و به همین دلیل امکان عدم هماهنگی رضایت بخش آن با  «س. ح. م. ز.» که در امر واکسیناسیون دامها اختیاراتی ندارد، نیز منتفی نیست و همانطور که قبلأ هم پیشنهاد شده راه حل این مشکل واگذاری امر مدیریت مالی و  نظارتی واکسیناسیون دامها در مناطق و نواحی بحرانی که تا حد زیادی  مشخص و معلوم هستند به  «س. ح. م. ز.»  و سپردن مدیریت اجرایی واکسیناسیون در این مناطق به  «سازمان دامپزشکی» است که در اینصورت واکسیناسیون دامها بنابر طرح و برنامه و نظارت «س. ح. م. ز.»  بعنوان کارفرما و ناظر و «سازمان دامپزشکی» بعنوان اجرا کننده  انجام شده و اشکالات پیش گفته برطرف خواهد شد، بعلاوه این نوع تقسیم وظایف و تخصیص اعتبار و بودجه باعث می شود که  «س. ح. م. ز.»  بتواند از همکاری و کمک سازمانهای مردم نهاد که در این زمینه صاحب صلاحیت و دانش و تخصص هستند در کنترل این بیماری مهلک استفاده کند.
    در رابطه با دومین عامل مهم شیوع و سرایت این بیماری یعنی تردد دامهای آلوده و مازاد بر ظرفیت زیستگاهها لازم است تعامل و هماهنگی و تقسیم کار محوله بنحوی باشد که  «س. ح. م. ز.» از اختیار کافی و مؤثر جهت نظارت و کنترل دامها و بویژه دامهای مشکوک به آلودگی و نیز احشام مازاد بر ظرفیت زیستگاهها برخوردار باشد.
    شایسته است که اینگونه پیشنهادات و مشابه آن مورد توجه دولت و صاحب نظران و نیز علاقمندان حیات وحش قرار گیرد تا با دستیابی به راه حلی منطقی و معقول و قابل اجرا، زنجیره سرایت و شیوع این بیماری زیانبار و خسارت زننده از نقطه ای به نقطه دیگر که فعلأ مشاهده می شود ، گسسته شده و امکان کنترل بیماری و کاستن از ابعاد خسارات وارده و  ممانعت از شیوع آن به نقاط دیگر  مقدور شده تا بتدریج و با مهیا شدن مقدمات ضروری امکان اقدامات اساسی در جهت ریشه کنی بیماری میسر شود.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  8. مسلم می‌گوید:

    قابل توجه مسعولان مربوطه…..؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  9. رشید می‌گوید:

    نوش دارو بعداز مرگ سهراب!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  10. JOKER می‌گوید:

    دور از ذهن است که اینا یکاری بکنن ولی دور از ذهن نیست که تمام حیوانات پارک ملی سرخه حصار نابود شن

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  11. پرنده مهاجر می‌گوید:

    علاج کار قبل از واقعه باید کرد تمام مسئولان محیط زیست میدانستند که طاعون در حال سرایت به تمام زیستگاههاست اما کاری نکردند حالا با این جلسات چیرو میخان ثابت کنن. این قصور نابخشودنیست.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

    • رشید می‌گوید:

      برادرمن .دیدید فلامینگو ارومیه را در اخبار شبانگاهی چه واضع پوشش دادند ولی مرگ هزاران کل و بز و قوچ ومیش را تاکنون همه جوره مخفی کرده اند

      خدا میداند اگر دیده بان نبود هیچ خبری از نابودی حیات وحش و دست درازیهای سازمانها و اورگانهای مختلف بر محیط زیست به گوش ما نمیرسید

      فقط جایی اگر تیری در میرفت برای گمراهی ذهن مردم ی کلاغ چهل کلاغ میکردند

      بنده دراین چند روز منتظر بودم در شبکه سراسری حداقل این فاجعه طاعون را اطلاع رسانی کنند ولی تا دلسوزی بر کار نباشد ونیاید همین آش است وهمین کاسه

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  12. رشید می‌گوید:

    جایی که ۱۰لاشه پیداشده بمعنای اینست که حداقل بیش از ۱۰۰قوچ و میش آلوده شده اند متاسفانه یعنی نابودی یک زیستگاه !!!!حالا این جلسه هایی که دوسال پیش باید برگزار میشده به چه معناست فقط تظاهر!!!!این چه نوع حفاظت است که همه دخیل هستند و همه بی تفاوت

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

    • kooshan می‌گوید:

      اگر دوسال پیش هم برگزار میشد بازهم همین بهانه وجود داشت!
      اینگونه نظرات راه بجایی نخواهد برد هر زمان که اصل حل مشکل باشد نه پیشبرد نظر و سلیقه و منفعت شخصی، راه حلها خود را بوضوح نشان خواهند داد حتی اگر نتوان کاری کرد یا دیر شده باشد.

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  13. رشید می‌گوید:

    همه راهها مشخص میباشد ولی گفتن و تکرارش چه ارزشی دارد هنگامیکه مسءولین یا نمیشنوند یا جای دیگری سیر میکنند اصلا شما بفرمایید آیا نیاز به گفتن میباشد وظیفه به این حیاتی؟؟؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

    • kooshan می‌گوید:

      البته اگر همواره بطور کلی بگوئیم و تکرار کنیم که وضعیت محیط زیست و حیات وحش در کشور بد است فایده ای ندارد و در این مورد حق با شماست ولی یادآوری راه حلها بطور منطقی و همراه با دلایل ضرری ندارد ضمن اینکه بایستی تفاهم و توافقی قابل توجه بر سر درست ترین و جامع ترین آنها که با شرایط فعلی قابل اجرا باشد در بین دستگاهها و مراجع ذیربط و تأثیرگذار دولتی و غیردولتی وجود داشته و مورد حمایت علاقمندان هم باشد، ممکن است علاقمندی نظیر شما معتقد باشد باید تمام دامداران را از مناطق در اختیار یا تحت حفاظت «س. ح. م. ز.» بیرون کرد و هر مقدار واکسن که لازم است از داخل و خارج خریداری شود و با چند سال واکسیناسیون این بیماری را ریشه کن کرد که در مورد اول طبیعتأ دامداران ذینفع و احتمالأ وزارت کشاورزی بسبب ضررهای احتمالی و نیز قرادادهای بسته شده و از دست دادن بخشی از درآمدها یا بنابر دیدگاههای مدیریتی خود موافق نباشند و در مورد دوم بارها گفته شده که واکسن لازم یا منابع مالی آن فراهم نیست و توجیه مجلس در این رابطه و تصویب منابع و بودجه مورد نیاز در این مورد لازم است، ضمن اینکه تردد دام قاچاق که احتمال دارد آلوده هم باشند و کنترل این تردد در مرزها و نیز در داخل و بین استانهای کشور مشکل دیگری در این زمینه محسوب می شود و بطور خلاصه در راه حلها و پیشنهادات ارائه شده و به تبع آن در راه حل نهایی و انتخاب شده باید همه این جوانب و عوامل دخیل دیگر مدنظر قرار گیرند بنابراین گرچه بطور کلی راه حلهایی وجود دارند اما پیچیدگیها و موانعی نیز بر سر راه هستند که بایستی مورد توجه باشند.

      پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>