یکی از عوامل زنده گیری ۶ توله گرگ در خواف بهمراه یکی از توله ها بازداشت شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): چندی قبل فیلمی در اختیار اداره محیط زیست شهرستان خواف قرار گرفت که نشان می داد افرادی در حال بیرون کشیدن شش توله گرگ از داخل یک حفره زیر زمینی هستند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست خواف در این باره گفت: پس از مشاهده فیلم با توجه به اینکه چهره متخلفین مشخص نبود، محیط بانان با شناخت لهجه افراد که مربوط به یکی از روستاهای شهرستان خواف بود سرنخی از متخلفین بدست آوردند.

عباس طاهریان اظهار داشت: سپس محیط بانان با کمک همیاران محیط زیست و مخبرین محلی موفق شدند یکی از عوامل سرقت توله گرگ ها را در همان روستا شناسایی کنند.

مامورین موضوع را با دادستان شهرستان درمیان گذاشته و پس از اخذ نیابت قضایی وارد منزل فرد مظنون شدند.

در بازرسی از منزل این مظنون از درون حیات خانه یک توله گرگ کشف و به اداره محیط زیست منتقل گردید.

در این رابطه یک متهم بازداشت و جهت تکمیل تحقیقات به اداره محیط زیست منتقل شد تا سرنوشت پنج توله دیگر مشخص شود.

متهم در جریان بازجویی ها تاکنون لب به اعتراف نگشوده است بنابراین جهت بازجویی های تخصصی و تحقیقات تکمیلی به مراجع قضایی معرفی شده است.

توله گرگ کشف شده که به لحاظ جنسیت نر می باشد، هم اکنون به سایت سلامی خواف منتقل شده و در سلامت کامل بسر می برد.

صرف نظر از اینکه طبق قوانین شکار و صید جمهوری اسلامی ایران عمل صورت گرفته جرم محسوب می شود، جدا کردن توله های جانوران وحشی از مادر، از نظر اخلاقی و وجدانی نیز بسیار مذموم و ناپسند است.

زنده گیری نوزادان حیوانات وحشی پدیده ای شوم است که هر سال با شروع بهار و آغاز فصل زاد و ولد حیات وحش رواج می یابد و لطمات جبران ناپذیری به طبیعت وارد می کند.

در این زمان از سال متخلفین با بی رحمی نوزادان تازه متولد شده حیوانات وحشی را که توانایی چندانی در فرار و دفاع از خود ندارند زنده گیری می کنند.

همچنین در این فصل در صورت شلیک به حیوانات ماده، بچه های کوچک آنها فرار نمی کنند، در کنار لاشه مادر خود می ایستند و به راحتی توسط شکارچیان اسیر می شوند.

نوزادان زنده گیری شده حیوانات وحشی حتی در صورت کشف و بازپسگیری از متخلفین به دلیل تغذیه دستی، انس با انسان و عدم آموزش مهارت های لازم جهت زندگی در طبیعت، قابلیت بازگشت به عرصه های طبیعی را ندارند و به ناچار می بایست ادامه زندگی خود در اسارت بسر ببرند.

+11
-331
  

9 دیدگاه

  1. خورشید می‌گوید:

    خدا لعنت کنه این جماعت بی فرهنگ و آموزش ناپذیر رو….
    متاسفانه هر سال اینچنین اتفاقاتی در روستاها و شهرهای حاشیه ی مناطق طبیعی رخ میده….
    واقعا سود این مناطق با دو سطل شیر و چند کیلو گوشت گاو و گوسفندشون بیشتر از اینهمه خسارتیه که هر سال به طبیعت و حیات وحش ایران می زنن؟؟
    پارسال هم عین همین اتفاق رخ داد و توله گرگ های معصوم در آستانه ی فروش توی تهران پیدا شدن….

    پر طرفدار Thumb up 48 Thumb down 9

  2. شاپور می‌گوید:

    دریغ است ایران که ویران شود…بر سر برخی چه رفته است؟؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 5

  3. مجید می‌گوید:

    خدا لعنتتون کنه بی وجدانها

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 3

  4. گرگعلی می‌گوید:

    خسته نباشید ویژه برای محیط بانان عزیز خواف که همیشه اخبار تلاششون برای حفظ طبیعت آنجا دل ما را شاد می کند.

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 3

  5. DORNA می‌گوید:

    بی رحمی های این آدمها یه روزی یه جایی یه جوری کمرشون رو خم می کنه…

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 2

  6. پلنگ هرمزگان می‌گوید:

    شرافتشون رو به حراج گذاشتند

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 2

  7. نیروانا می‌گوید:

    احتمالا برای ایجاد گونه دورگه سگاس (سگ وگرگ) اسیر شده است محیط نگهداری هم به دامداری شبیه است که نشان میدهد به عنوان سگ گله در اینده استفاده خواهد شد

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 2

  8. سولماز می‌گوید:

    خدا لعنتت کنه . حیوون مظلوم خیلی کوچیکه . ببین چقدر ترسیده .باید از این جور آدمها ترسید

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 2

  9. kooshan می‌گوید:

    مطابق قانون اساسی و نیز قوانین مصوب مرتبط با حفاظت محیط زیست و طبیعت و به تبع آن بنابر وظایف و مسئولیتها و اختیارات حکومتی و دولتی در این مورد لازم است لااقل در حد امور همتراز فرهنگی دیگر که به آنها پرداخته می شود سالیانه ردیف بودجه مناسبی برای گسترش و اشاعه فرهنگ حفاظت از محیط زیست و طبیعت در اختیار دولت و بعدأ «س. ح. م. ز.» قرار گیرد و «س. ح. م. ز.» بخش متناسبی از این اعتبار را برای انتشار جزوه های شناخت حیات وحش و مواد آموزشی نظیر کلیپها و فیلمها و مستندهای کوتاه تبلیغاتی و آگهی های ضروری اختصاص دهد و جهت توزیع رایگان بروشور و جزوه های چاپ شده تا حد امکان از طریق مراجعه حضوری و چهره به چهره نیروهای آموزشی و تبلیغاتی «س. ح. م. ز.» و در صورت نبود آنها توسط محیط بانان و پاسگاههای محیط بانی اقدام شود و مواد آموزشی سمعی و بصری مثل فیلمها در رسانه های همگانی نظیر صدا و سیما ، سینماها، مساجد و خانه های بهداشت و مدارس و کتابخانه ها ی روستاها و مکانهای در دسترس دیگر بنمایش در آیند تا ضمن معرفی حیات وحش موجود در هر منطقه اطلاعات ضروری در مورد چگونگی برخورد و مواجه و رفتار با حیات وحش اعم از علفخوار و گوشتخوار و حلال و حرام گوشت و نیز پرندگان وحشی بومی و مهاجر و عدم تخریب لانه ها و زنده گیری نکردن توله ها و جمع آوری نکردن جوجه ها و تخم های آنها در اختیار مخاطبان که اکثرأ جوامع محلی هستند گذاشته شود و بطور مثال همانطور که بارها از طرف علاقمندانی در دیده بان عنوان شده اگر اهالی ساکن مناطق نزدیک و مجاور زیستگاهها مطلع شوند که گرگهای دو رگه ( گرگاس ها ) قابلیت نگهداری و تربیت و استفاده بعدی نداشته و بعدأ باعث دردسر و گرفتاری می شوند دیگر کمتر سراغ آنها میروند، بهرحال در کشورهایی که کارهای بیشتری در زمینه حیات وحش انجام شده به این موارد اهمیت داده شده و اقداماتی صورت گرفته است و هر چه امکانات «س. ح. م. ز.» در این زمینه بیشتر باشد نتایج مثبت بیشتری بدست خواهد آمد که این موضوع به سطح و درجه پیشرفت و توسعه کشور و تخصیص امکانات و منابع مالی کافی و مناسب بستگی خواهد داشت.
    ضمنأ بایستی هر سال بخش متناسبی از این منابع و اعتبارات طی تعاملات و هماهنگی لازم بعنوان کمک در اختیار سازمانهای مردم نهاد «سمن ها ی » ذیصلاح و فعال در زمینه حیات وحش جهت اقدامات آموزشی و تبلیغی داوطلبانه قرار داده شود تا ضمن کمک به توانمندی آنها ادامه فعالیت شان مقدور شود و بدین ترتیب با تقویت جایگاه و گسترش فعالیت آنها مقدمات انتقال سهم بیشتری از این اقدامات آموزشی و تبلیغی به این نهادهای مردمی مهیا شده و بتدریج از بار سنگین «س. ح. م. ز.» در این ارتباط کاسته شود.
    طبعأ همه آنچه گفته شد ممکن است در حال حاضر و بفوریت قابل اجرا نباشد اما باید در دستور کار بوده و از امکانات و منابع موجود شروع شده و بتدریج و با فراهم شدن امکانات بهتر و بیشتر در سطوح وسیعتر بمرحله عمل درآیند و این نکته مهمی است که همانند دیگر امور اجتماعی و حتی بمیزانی بیشتر از آنها امر حفاظت از محیط زیست و حیات وحش به ٌ بودجه و امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی متخصص و کارآمد به همراه احساس مسئولیت و کار و تلاش مستمر ٌ و نیز مشارکت همگانی نیازمند است.

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>