عاملین شکار غیرمجاز قوچ وحشی در شهرضا به حبس و جزای نقدی محکوم شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): چندی قبل نیروهای یگان محیط زیست شهرستان شهرضا در استان اصفهان متوجه حضور دو شکارچی متخلف در منطقه شکار ممنوع شاهقنداب شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرضا در این باره گفت: محیط بانان جهت برخورد قانونی با متخلفین وارد عمل شده و هر دو نفر را بازداشت نمودند.

مهدی فتحی اظهار داشت: در جریان بازرسی از شکارچیان متخلف لاشه یک قوچ وحشی، یک اسلحه برنو که جواز آن متعلق به فرد دیگری بود به همراه دوربین، مهمات و سایر ادوات شکار کشف و ضبط گردید.

شکارچیان متخلف به همراه لاشه یک قوچ وحشی، اسلحه برنوی دوربین دار و سایر ادوات شکار کشف شده

متهمین پس از تشکیل پرونده جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی شدند.

شکارچیان متخلف مبلغ یکصد میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز یک قوچ وحشی را به حساب دولت واریز و فیش مربوطه را به دادگاه ارائه نمودند.

در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگاه کیفری شهرضا، دادگاه با توجه به صورتجلسه تخلف و کشفیات تنظیم شده توسط ضابطین خاص دادگستری (محیط بانان)، کیفرخواست صادره از دادسرای عمومی و انقلاب شهرضا، اعترافات و دفاعیات بلاوجه متخلفین و سایر محتویات پرونده، بزهکاری متهمین را محرز و مسلم تشخیص داد.

بنابراین دادگاه متهم ردیف اول را به جرم حمل سلاح شکاری متعلق به غیر به تحمل شش ماه و به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی به تحمل شش ماه (مجموعا یک سال) حبس تعزیری محکوم نمود.

همچنین دادگاه متهم ردیف دوم را نیز به سه ماه حبس تعزیری محکوم نمود.

اما دادگاه با توجه به فقدان سابقه کیفری، سن و سال بالای متهمین، پرداخت به موقع ضرر و زیان وارده به محیط زیست و تلاش برای جلب رضایت شاکی پرونده (اداره محیط زیست) و پیش بینی اصلاح متهمین، حبس در نظر گرفته شده برای هر یک از متهمین را به مدت سه سال تعلیق نمود.

ضمنا دادگاه متهمین را موظف نمود در مدت سه سال تعلیق حبس، با اداره محیط زیست شهرضا در زمینه حفاظت از حیات وحش و فراگیری آموزش های لازم در این زمینه همکاری نموده و گواهی مربوطه را از آن اداره اخذ کنند.

متهمین موظف شدند گواهی محیط زیست را به همراه گواهی عدم سوء پیشینه، یک روز مانده به اتمام دوره تعلیق به دادگاه ارائه نمایند.

در صورت عدم همکاری متهمان با اداره محیط زیست و سرپیچی از دستورات دادگاه، برای بار اول تعلیق حبس به مدت دوسال افزایش یافته و بار دوم قرار لغو تعلیق صادر خواهد شد.

همچنین در صورتیکه متهمان در طول مدت تعلیق حبس مرتکب یکی از جرائم عمدی موجب قصاص، دیه و یا تعزیر شوند، دادگاه قرار لغو تعلیق را صادر نموده و متهمان برای گذراندن دوران محکومیت خود روانه زندان خواهند شد.

+137
-11
  

11 دیدگاه

  1. داریوش می‌گوید:

    حکم خوبی بود اما به شرط آنکه این دو نفر به اهمبت محیط زیست و حیات وحش پی ببرن آخه از وجناتشون معلومه که به احتمال زیاد اعتیاد شدید دارن و برای پول مواد دست به شکار زدن

    داغ Thumb up 9 Thumb down 23

  2. جواد می‌گوید:

    سلام و دورود بر آقای فتحی و همکاران زحمتکش ایشان ، خداقوت ، خسته نباشید ،

    داغ Thumb up 11 Thumb down 16

  3. JOKER می‌گوید:

    با عرض سلام چندین سال قبل که اقای فتحی در جریان است یکی از اهالی شاهین شهر که شکارکش قهاری خلاف کار البته برای حفظ آبرویشان که لازم است { ع.د اهل وزوان ساکن شاهین شهر} بلای جان اهوان قوچ ومیش قمیشلو { علویجه} شده بود واحتمالا حال هم باشه مثل این اقایان محترم البته زحمت زیاد کمین تعقیب و گریز اخر در منزل با کلی مدرک تازه وکهنه دست گیر شد وروانه زندان شد وبعد کلی گریه زاری توبه تعهد بهمکاری ازاد شد و نمیدونم چطوری اسلحه دار شد وتا حالا به همراهی چند احمق شکار کش وپسرش نه مثل سابق شکار قاچاق میرود ودرحال انتقال تجربه گران بارشان مباشد ودر اخر اقای فتحی مواظب باشین در منطقه شهر رضا {ع.د} دیگر درست نشود چون این یکی برای کل کشور کافیه و امیدوارم خوب گیر کند ودیگر ازاد نشود امید وارم با شنیدن این خبر یکم بخود بیایند دیگر بس است اهالی شاهین شهر میشناسندشان

    داغ Thumb up 13 Thumb down 26

    • محمد کریمی می‌گوید:

      سلام
      جناب جوکر این دو بنده خدا خلاف قانون عمل کرده و الان هم باید به خاطر خلافشون مجازات بشوند،این هیچ ربطی به اون داستانی که شما می فرمایید نداره،اگر با کسی مشکلی دارید راه حل دیگری به جز اینترنت برای حل مشکلتون دنبال بفرمایید پیشنهاد می کنم تشریف ببرید در خونه شون و مشکلتون رو با خودش در میان بگذارید،اون بنده خدا و پسرش هم هر دو اسلحه هاشون ضبط شده البته بماند که با ضبط اسلحه مشکلی حل نمیشه.

      پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 3

  4. خورشید می‌گوید:

    حیف… حیف….
    ارزش اون قوچ جوان و زیبا از هر دوی این هیکل های رقت انگیز بی خاصیت بیشتر بود به خدا….

    داغ Thumb up 8 Thumb down 25

  5. شاهین می‌گوید:

    درود به محیط بانان عزیز
    ازقاضی محترم پرونده توقیف و مصادره سلاح و ابطال جواز حمل را خواهانیم

    داغ Thumb up 4 Thumb down 12

  6. saber می‌گوید:

    با تند روی هیچ گاه کار درست نمی شود،این که تا خلافی از کسی دیدیم بگوییم این از جهنمیان است و … حرف بی منطقی است،آهای شما طرفداران محیط زیست که اینجوری به رگ غیرتتون بر میخوره با دیدن این صحنه ها بگویید ببینم شما جز این که اینجا پیامهای به اصطلاح دلسوزانه بزارید چه کاری کردین برا محیط زیست ،من خودم از شکارچیان سابق بودم و به جرم شکار غیر مجاز و اسلحه غیر مجاز که ساخت خودم بود تو سن ۱۷ سالگی محاکمه شدم،اما در خودم دیدم که میتونم یکی از اعضای محیط زیست باشم چون علاقه داشتم و بارها خودم رو به سازمان مربوطه معرفی کردم ولی نه از تجربه های من استفاده کردن و همچنین هنوز بعنوان یه شیطان بمن نگاه میکردند،این که اینجا باشی و این و آن رو مورد لعن قرار بدی درست نیس،در میدان عمل ثابت کنید

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 4

  7. دوستدار محیط زیست می‌گوید:

    با سلام
    رویکرد و برخورد یک بام و دو هوای دادگاه ها در رسیدگی به پرونده شکار غیرمجاز بسیار تامل برانگیز است و جای سوال دارد!
    آقایان با تفنگ متعلق به غیر به شکار غیرمجاز رفته اند و تفنگ مصادره به نفع دولت نشده اما به سلیقه در مواردی مشابه مصادره می شود.
    کاش یک وحدت رویه و به دور از سلیقه وجود داشت

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 4

  8. سعید اسمعیلی می‌گوید:

    با تشکر فراوان از همه محافظان محیط زیست
    امید آنکه این دقت همیشگی و همه جا باشد تا ما هم شاهد ازدیاد نسل وحش باشیم

    داغ Thumb up 2 Thumb down 11

  9. فریبا می‌گوید:

    کاش قاضی محترم جریمه شلاق را هم برایشان در نظر میگرفت.

    داغ Thumb up 2 Thumb down 11

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>