یک توله خرس قهوه ای به محیط زیست رضوانشهر تحویل شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز سه شنبه ۹۵/۱/۲۴ یکی از اهالی رضوانشهر در استان گیلان با اداره محیط زیست این شهرستان تماس گرفته و اعلام می کند یک توله خرس تنها را در جگل مشاهده و با خود به روستا آورده است.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست رضوانشهر در این باره گفت: پس از این تماس، محیط بانان عازم روستای مذکور شده و توله خرس را از این فرد تحویل گرفتند.

عارف شادکام اظهار داشت: «این فرد در تشریح ماجرا اعلام نمود: هنگامیکه برای جمع آوری هیزم به جنگل رفته بودم، توله خرس بسیار کوچکی را تنها مشاهده کردم اما با تصور اینکه مادرش در همان حوالی است، به راه خود ادامه دادم. چندین ساعت بعد، عصر همان روز پس از جمع آوری هیزم، حین بازگشت از جنگل از مسیر رفت عبور کرده و متوجه شدم که توله خرس همچنان تنهاست. با تصور اینکه اگر این توله شب در جنگل تنها بماند حتما از بین خواهد رفت، آن را به منزل خودم آوردم و دو ماه است که از توله خرس مراقبت می کنم.»

این توله خرس بلافاصله به اداره کل حفاظت محیط زیست استان گیلان تحویل و سپس جهت معاینات دامپزشکی به مرکز اورژانس حیات وحش در پناهگاه حیات وحش سلکه منتقل گردید.

حال عمومی این توله خرس هم اکنون کاملا خوب است و تحت نظر دامپزشک و کارشناسان محیط زیست گیلان تحت تغذیه و مراقبت قرار دارد.

+53
-164
  

13 دیدگاه

  1. مسعود شهرابی می‌گوید:

    چه بهتر بود این هموطن در همان روز اول مسولین محیط زیست رو در جریان گذاشته و البته در همون زمان میشد علت اصلی تنها ماندن توله خرس بازیگوش رو بهتر فهمید و شاید حتی راهی برای بازگشت توله خرس نزد مادش پیدا میشد؛ امیدوارم مادر این توله خرس صحیح و سالم باشه

    امیدوارم این توله خرس هیچوقت پاش به باغ وحش باز نشه

    ممنون از این هموطن حیات دوست

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 1

  2. ایرانى امارات می‌گوید:

    مظلومیت از چشماش میباره

    چقدر حیفه که باید تا آخر عمرش تو اسارت زندگى کنه!!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 1

  3. آرمان می‌گوید:

    سلام
    دیدبان، بخشی از کشور بخاطر سو مدیریت منابع آب دچار سیل شده بعد هیچ خبری ازش نمیزنی؟!

    بعضی خبرگزاری ها و بخصوص وزارت نیرو هم شروع به ماهی گرفتن از این آب گلالود کردن که بیاید و ببینید باید سد بزنیم و یا آب لرستان و خوزستان زیاده و طرح های انتقال آب رو باید دنبال کنیم.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 3

  4. ایرانی می‌گوید:

    لطفا این حیوان معصوم رو هرچه زودتر به محلی که اون فرد بومی پیداش کرده برگردونید.

    این حیوان رو به سرنوشت نامعلوم و شوم “دنا” گرفتار نکیند.

    به مردم بومی یاد بدید که در این شرایط بجای بخونه آوردن بچه حیوانات بگذارند توی طبیعت بمونند!

    این دلسوزی درحق این موجودات نیست این بدترین کاریه که ما میتونیم درحق این حیوانات انجام بدیم، اونها رو از داشتن یک زندگی طبیعی و آزاد محروم و به زندگی در کنج قفس و اسارت محکومشون میکنیم.

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 1

    • DORNA می‌گوید:

      صد در صد موافقم
      این وضعیت در مورد تمام حیوانات وجود داره توله شنگ، توله گرگ، توله روباه و…
      کی قراره ما بفهمیم و آموزش ببینیم که این رفتارها محبت نیست عین ستم به حیوانات است…

      پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 0

  5. اهورا می‌گوید:

    بازم مرگ ماده خرس و آواره شدن توله!!!!

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 5

  6. kooshan می‌گوید:

    یک علت چنین رفتاری مربوط به درک ما از حیات وحش است که بیشتر تصور می شود رابطه مادر با فرزند در عالم حیوانات همانند انسانهاست و حیوان مادر بایستی همواره در کنار بچه اش باشد ، علت دیگر که باز هم تا حدودی به علت اول مرتبط است نگرانی راجع به دیدن حیوانی کوچک و تنها در فضای پر مخاطره طبیعی است که ممکن است بطور ناخودآگاه آدمی را به مداخله در اینگونه موارد ترغیب کند ضمن اینکه نیاز خود آدمی به محبت و انس و الفت هم در توجه آدمی به بچه ها و نیز توله ها و بره ها و جوجه های حیات وحش بی تأثیر نیست و بهرحال و حتی با مدنظر قرار دادن این نکات، پیشنهاد علاقمندانی که اطلاع سریع به نزدیکترین پاسگاه یا اداره محیط زیست مربوطه را توصیه کرده اند بهتر و منطقی تر است و در این صورت نگرانی این هموطن محترم در مورد تنها بودن این توله خرس و خطراتی که حیوان را تهدید میکرد رفع شده بود و ضمنأ فرصت کافی برای اقدامات اصولی مثل جستجو جهت اطلاع از سرنوشت خرس مادر و احیانأ برگرداندن توله به نزد مادر وجود داشت ، که متأسفانه اینگونه عمل نشده است.
    در مورد سرانجام اینگونه وحوش چنانچه دانش، نیرو، امکانات و بودجه لازم فراهم باشد می توان ضمن تخصیص فضاهای مناسب و همچنین ارائه تشویقها و تسهیلات لازم به بخش خصوصی، راه اندازی پارکهای حیات وحش در مناطق مساعد کشور را در دستور کار قرار داد تا ضمن زیست راحت اینگونه وحوش جدا شده از زیستگاه طبیعی خود، زمینه اشتغالزایی و کسب درآمد جوامع محلی مجاور این پارکها از راه جذب گردشگر طبیعی داخلی و خارجی و نیز گزینه ای مناسب جهت گذران اوقات فراغت و فعالیتی تفریحی همراه با نکات آموزشی و فاقد جنبه های منفی مهیا شود ضمن اینکه چنین میدانی برای بخش خصوصی بسیار مفیدتر و کم ضررتر از طرحهای احداث سایتهای «شکارپروری» بر اساس چرخه مخرب و بیهوده «سود، تکثیر اجباری ، صدور مجوز شکار» است که هر سه رکن آن تهی از ملاحظات دینی و اخلاقی و انسانی و بدور از دیدگاه مبتنی بر ارزشمندی حیات بوده و صرفأ بر نگاه سودجویانه و ابزاری به حیات وحش متکی است.

    داغ Thumb up 4 Thumb down 4

  7. محسن رزاقی، ((سلام بر حامیان جانداران)) می‌گوید:

    من از ایشون به جهت این حسن نیتشون ممنونم و همچنین بجهت اطلاع دادن قضیه به سازمان اما بقول دوستان در جهت فرهنگسازی بسیار عقبیم.

    همیشه گفتم باز هم میگم از صدا و سیما بیشتر از اینها انتظار میره و نیز درخواست یک شبکه ویژه حیات وحش خواسته زیادی نیست و بسیار لازم است.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  8. کاسپین می‌گوید:

    آفرین به این هموطن گرامی

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  9. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    امکان اینکه در مسیر رفت و برگشت دوبار توله خرس را طی یک روز دیده باشد خیلی خیلی کم است.یک احتمال اینست که در همان برخورد اولیه وسوسه شده و توله را به خانه برده و بعدا از عواقب کار و جریمه و….نگران و پشیمان شده و تصمیم به تماس با اداره محیط زیست گرفته.البته بنده صددرصد نمیخوام صحت و صداقت گفته ایشان را رد کنم اما این ماجرا شبیه ماجرای دو توله پلنگ کردکوی است.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  10. خورشید می‌گوید:

    با تمام این اوصاف بنده به نوبه ی خودم از شما هموطن گرامی ممنونم که به محض مشاهده ی این حیوون با سنگ و چوب به جونش نیفتادی و قطع نخاعش نکردی! پهلوش رو نشکافتی و کیسه صفراش رو برای فروش درنیاوردی!
    سرش رو نبریدی و گوشت تنش رو نخوردی! حیوون بی گناه رو به یک باغ وحش خصوصی یا یک سیرک نفروختی!

    کاری که کردی بهترین نوع عملکرد نبود، اما لااقل حیوون بیچاره رو زنده و سالم به محیط زیست تحویل دادی! باز جای شکرش باقیه…. ممنون

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  11. سعید هاشمی می‌گوید:

    توله خرسها جانداران باهوشی هستند میشه این توله خرس رو در کنار یک خرس اسیر شده که در حیات وحش بزرگ شده نگهداری کرد و در نهایت به طبیعت برگردوند

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>