عامل برداشت غیرمجاز گیاهان دارویی در آمل بازداشت و به مراجع قضایی معرفی شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): روز یکشنبه ۹۵/۱/۲۹ نیروهای یگان محیط زیست آمل در جریان گشت و کنترل در منطقه حفاظت شده هراز یک متخلف را حین برداشت گیاهان دارویی مشاهده نموده و وی را بازداشت نمودند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست آمل در این باره گفت: از این متخلف ۸ گونی انواع گیاهان دارویی و خوراکی وحشی کشف و ضبط گردید.

صادق نژاد اظهار داشت: متهم پس از تشکیل پرونده با استناد به قانون شکار و صید به جرم از بین بردن رستنی ها در منطقه حفاظت شده به مراجع قضایی معرفی گردید.

بر اساس بند د ماده ۱۰ قانون شکار و صید، از بین بردن رستنی ها از جمله قطع درختان، خار زنی، بوته کنی و تعلیف غیرمجاز در مناطق حفاظت شده و پناهگاه های حیات وحش و تخریب پوشش گیاهی در این مناطق جرم بوده و متخلفین حبس از یک ماه تا شش ماه و جزای نقی تا سقف یک میلیون ریال محکوم خواهند شد.

برداشت بی رویه و خارج از فصل گیاهان دارویی  و خوراکی وحشی توسط افراد محلی و سودجویان به منظور قاچاق و فروش آنها نسل بسیاری از این گونه های ارزشمند را در آستانه انقراض قرار داده است.

افراد سودجو با ریشه کن نمودن گیاه در آغاز فصل بهار پیش از زمان گلدهی و بذردهی این گیاهان، فرصت رویش مجدد و ادامه حیات را از این گونه گیاهی ارزشمند می گیرند.

 

برداشت گیاهان دارویی و خوراکی وحشی در دامنه های شیب دار کوهستان علاوه بر نابودی نسل این گیاهان عامل مهمی در افزایش تخریب و فرسایش مراتع به شمار می رود.

+280
-247
  

4 دیدگاه

  1. رشید می‌گوید:

    جریمه این نوع تخلف واقعا خنده داره!!!

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  2. مجید می‌گوید:

    تا آنجا که بنده میدانم هر ساله در این فصل خود محیط بانی منطقه لار در هراز به افراد محلی برای چیدن برخی گیاهان کوهی اجازه ورود به دشت لار را صادر میکند . لطفا چنانچه از جزییات و محدودیت های آن خبر دارید بفرمایید ما هم در جریان قرار بگیریم.
    حتی چند سال پیش شنیده ام یکنفر از اعضای خانواده ای که برای چیدن سبزی کوهی به آنجا رفته بودند را ، مار گزیده و مدت زیادی به دنبال مداوای دست آسیب دیده بودند.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  3. خورشید می‌گوید:

    جالبه…. یک گونه ی مزاحم و بی مصرف به طور شبانه روزی در حال ولگردی در طبیعت و مکیدن خون زمینه…
    تجمع این تعداد خلافکار و آسیب رسان در کنار هم و با هدفی واحد واقعا مایه ی حیرته!!!
    قول میدم به زودی خبر جمع آوری قورباغه ها، پشه ها، سوسک ها و مارمولک ها به قصد مصرف خوراکی یا دارویی یا بخت گشایی رو هم توسط عده ای نگون بخت همین جا خواهیم خوند!!!!

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

  4. اسماعیل .الف می‌گوید:

    با سلام بنده از صمیم قلب مخالف تخریب محیط زیست جانوری و گیاهی هستم اما این بی انصافها گیاه را بیخ بر میکنند و تعدادشان از صدها نفر تجاوز میکند بعلاوه اینکه خود بومی ها هم دست به این کار میزنند اما میزان جریمه برابر نصف گونی از سبزی میشود و خنده دار هست باید قوانین محکمتر و افراد دلسوزتری به کار گمارده شوند تا شاهد اینگونه نابسامانیها نباشیم .

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>