عامل زنده گیری یک عقاب در تویسرکان به دو سال حبس و جزای نقدی محکوم

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): به دنبال کسب اطلاعاتی مبنی بر زنده گیری یک پرنده شکاری (عقاب) توسط متخلفی در تویسرکان همدان، نیروهای یگان محیط زیست این شهرستان به تحقیق در این رابطه مشغول شدند.

معاون اداره محیط زیست شهرستان تویسرکان در این باره گفت: محیط بانان پس از تحقیق و بررسی یک مظنون را در این رابطه شناسایی نمودند.

قاسم عبدالملکی اظهار داشت: نیروهای یگان محیط زیست پس از هماهنگی با دادستان و اخذ نیابت قضایی به همراه مامورین انتظامی وارد منزل مظنون شده و به تفتیش خانه مشغول شدند.

در جریان بازرسی از این مکان یک عقاب زنده  کشف و ضبط و یک نفر متهم در این رابطه به مراجع قضایی معرفی گردید.

عقاب کشف شده که سالم بود پس از مدتی تیمار و نگهداری در اداره محیط زیست در زیستگاه طبیعی رهاسازی گردید.

در جریان رسیدگی به پرونده این متخلف در دادگاه کیفری (جزایی) تویسرکان، دادگاه با توجه به صورتجلسه کشف عقاب از منزل متخلف ضابطین خاص دادگستری (محیط بانان)، کیفرخواست صادره از دادسرای عمومی و انقلاب تویسرکان، اعترافاتات متخلف در شبعه دادیاری در مقابل دادستان و سایر محتویات پرونده، بزهکاری متهم را محرز و مسلم دانست.

بنابراین دادگاه متهم را به تحمل دو سال حبس و پرداخت بیست میلیون ریال جزای نقدی محکوم نمود.


قانونگذار سنگین ترین مجازات را در بین تخلفات شکار و صید، در مورد تخلفات مربوط به شکار، صید و قاچاق پرندگان شکاری تعیین نموده و هر دو مجازات حبس و جزای نقدی را همزمان برای این گروه از متخلفین در نظر گرفته است.

بر اساس تبصره ۲ ماده ۱۳ قانون شکار و صید، هر شخصی که مبادرت به زنده گیری، شکار، خرید، فروش، حمل، نگهداری و قاچاق پرندگان شکاری از قبیل شاهین، بحری، بالابان و دلیجه نماید علاوه بر محکومیت به حداکثر مجازات حبس مقرر در این ماده (به مدت ۳ سال)، به جزای نقدی از یک میلیون و ۸۰۰ هزار تا بیست میلیون ریال محکوم خواهد شد.

0
0
  

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>