کشف یک قبضه اسلحه جنگی ژ۳ در منطقه حفاظت شده پرور

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): نیروهای یگان محیط زیست منطقه حفاظت شده پرور، حین گشت و کنترل در حاشیه پارک ملی صیدوا به رفتار غیر عادی چوپان یک گله دام اهلی مشکوک شدند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مهدیشهر گفت: محیط بانان جهت بررسی موضوع به گله نزدیک شده و متوجه شدند که یکی از چوپانانان پس از مشاهده مامورین، وسیله ای را در خورجینی که همراه خود داشت مخفی نمود.

عباس زارع اظهار داشت: محیط بانان پس از رسیدن به محل استقرار گله بلافاصله وسایل چوپان را مورد تفتیش قرار داده و یک اسلحه جنگی ژ۳ به همراه سه تیر فشنگ ژ۳ کشف و ضبط گردید.

اسلحه جنگی ژ۳ به همراه سه فشنگ مربوطه کشف شده از یک چوپان متخلف در منطقه حفاظت شده پرور

زارع گفت: در همین رابطه چوپان متخلف بازداشت و جهت سیر مراحل قانونی به مراجع قضایی معرفی گردید.

متهم در جریان بازجویی ها اعتراف نمود که اسلحه جنگی کشف شده متعلق به صاحب گوسفندان است.

بنابرایین با دستور بازپرس پرونده مالک گوسفندان نیز که از افراد بومی و دامداران قدیمی منطقه است به دادسرا احضار شد.

در حال حاضر چوپان و صاحب دام ها هر دو تا اتمام تحقیقات در بازداشت بسر می برند.

طبق بند پ ماده ۶ قانون «مجازات قاچاق اسلحه و مهمات و دارندگان سلاح و مهمات غیرمجاز» مصوب ۱۳۹۰/۶/۷ ، متهم به جرم حمل سلاح جنگی به حبس از دو تا پنج سال محکوم خواهد شد.

ضمن اینکه بر اساس ماده ۱۸ قانون فوق الذکر، سلاح و مهمات کشف شده موضوع این قانون به موجب حکم دادگاه به نفع دولت (وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح) ضبط میشود.

+129
-1
  

16 دیدگاه

  1. رشید می‌گوید:

    متاسفانه در دست بسیاری از عشایر و دامداران اسلحه های غیرمجاز جنگی و شکاری و دست ساز میباشد و حتما باید ی فکر اساسی برای از بین بردن این اسلحه ها به انجام رسانید

    پر طرفدار Thumb up 50 Thumb down 7

  2. کاسپین می‌گوید:

    با تشکر از محیطبانهای پرور

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 12

  3. شفایی می‌گوید:

    دامداری سنتی، عشایر، زنبورداری ها، باغات و کشاورزی های حاشیه مناطق، یکی از دشمنان و نیز معضلات اصلی محیطهای طبیعی و حیات وحش هست.

    دامداریها و عشایر و زنبوردارها توی شکار غیرقانونی و مسموم کردن پلنگ، گرگ و خرس نقش بسزایی دارند و خیلی از شکار غیر قانونی و نیز زمینخواری و قطع درختان از باغات حاشیه مناطق استارت میخوره.

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 3

  4. سولماز می‌گوید:

    اصلا امنیت نداره که این اسلحه ها دست کسی باشه
    شاید طرف به خاطر یه عصبانیت کوچیک باعث مرگ یه انسان بشه

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 4

    • مسعود می‌گوید:

      علت این مسئله بر میگرده به بازار آشفته اسلحه و مهمات شکاری در کشور. در حال حاضر متاسفانه هیچیک از شرکتهای مطرح در زمینه تولید این محصولات در کشور نمایندگی ندارند و بازار مملوء از اسلحه های بسیار بی کیفیت ترک است که هم برای فرد استفاده کننده خطرناک اند و هم برای محیط زیست. وقتی قیمت یک تفنگ گلوله زنی آلمانی در ایران پانزده میلیون تومان باشه (یعنی ده برابر قیمت مصوب کمپانی سازنده) مردم به استفاده از تفنگهای غیر استاندارد یا بسیار قدیمی که در دسترس خیلیها هست رو میارن.
      تا جایی که میدانم محصولات “آکار” ترکیه در هیچیک از کشورهای اروپا و آمریکا اجازه فروش ندارند و از کانالهای خاص به کشور وارد شده و به قیمت بالایی به فروش میرسند. تابه حال موارد زیادی از شلیک ناخواسته یا انفجار لوله این تفنگها در لحظه شلیک رخ داده که منجر به نابینایی یا قطع انگشتان فرد شده است. ضمناً دقت پائین این تفنگها منجر به زخمی شدن شکار و زجرکش شدن آن میشود.

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 2

      • حامد می‌گوید:

        با بخش أول صحبت شما موافقم و بنظر بنده وضع بازار سلاح هاى شکارى و ورزشى ابدا در شأن مردم کشورمون نیست نه از لحاظ کیفیت و نه قیمت أما اینطور نیست که سلاح ساخت آکار اینقدر بى کیفیت باشه که شما نوشتین أما ما باید بابت یک قبضه دولول آکار که ۲۰۰ دلار حدودا قیمت بازار جهانی آن هست میلیون ها تومان بدهیم

        پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

        • مسعود می‌گوید:

          بله. درست میفرمائید حامد عزیز.
          تفنگهای ساچمه زنی ترک و نمونه ساخت داخل (نخجیر) به دلیل اینکه نسبت به مشابه های اروپایی از آلیاژ نرم تری ساخته میشوند در صورت انفجار لوله خطر کمتری دارند. در این تفنگها انفجار لوله معمولاً به دلیل استفاده از “فشنگهای دست پر” و چهار پاره رخ میدهد و معمولاً منجر به باد کردن قسمت ابتدای لوله و بعضاً ترک خوردن آن میشود و در کل تفنگ شبیه ماری میشود که قورباغه قورت داده (به قول یکی از استادان فن)!
          ضمناً به عقیده بنده برای اینکه یک سلاح شکاری را ناکارآمد یا خطرناک توصیف کنیم حتماً لازم نیست درصد بالایی از استفاده کنندگان آن دچار حادثه شده باشند. بنده شخصاً ترجیه میدهم یک تفنگ بادی وایرخ یا دیانا در دست داشته باشم تا یک ساچمه زنی بی کیفیت.

          پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  5. DORNA می‌گوید:

    این اسلحه ها تهدید جانی برای مردم هم محسوب می شوند

    واقعا اینهمه اسلحه جنگی دست آدمهای عادی چی کار می کنه؟!

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 4

  6. گوزن زرد می‌گوید:

    اولین مظنون تخریب حیات وحش همین دامداران هستند که به هر نحوی که فکرش را کنید به محیط زیست و حیات وحش آسیب می زنند

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 4

  7. قمشلو می‌گوید:

    سلام . سه روز دیگر با یک فیش حقوقی آزاد میشوند.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 3

  8. kohgard می‌گوید:

    از اوضاع و احوال اسلحه مشخصه که داخل کوه جاسازی می شده و خدا میدونه که چه کل و قوچهای نازنینی رو به خاک و خون کشیده و از چشم مردان قانون پنهان مانده

    دست محیط بانان پرور پرتوان باد

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 7

  9. قمشلو می‌گوید:

    دقیقا همین مورد را در پارک ملی قمشلو همونطوری شد که گفتم

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  10. kooshan می‌گوید:

    نگهداری این نوع اسلحه جنگی مرگبار و با آن عوارض فجیع و وحشتناک توسط یک چوپان یا دامدار نشانه مثبت و خوبی نیست و بیش از هر چیز نشان دهنده ضوابط و نظارت غیر اصولی و نیز کم اطلاعی نگهدارنده از مختصات این شیئی مرگ آور بوده و تبعات قانونی هم برای مالک و نگهدارنده و حامل دارد که بهتر است در این مورد سخت گیری شود .
    اما بهترین راه نشان دادن ماهیت و چهره واقعی این سلاح و مشابه آن همان نشان دادن عوارض فجیع و دلخراش ایجاد شده در زمان اصابت گلوله های آنها به موجود زنده اعم از انسان و حیوان و نیز نمایش  تبعات مخرب استفاده از سلاحهای ویرانگر بر روی گیاهان و درختان و موجودات زنده مختلف و بطور کلی طبیعت است، در این صورت است که ماهیت و چگونگی نتایج بکاربردن سلاح که بطور معمول از مشاهده ظاهر این اشیاء ملموس نبوده و درک نمی شود، قابل دریافت و فهم و تصور خواهد بود.
    این گزینه ای است که در برنامه ها و نیز مواد  تبلیغاتی و آموزشی می تواند برای نشان دادن نتایج  واقعی تمایل به تملک اسلحه و نیز آثار هولناک و نابود کننده و ویرانگر کاربرد آن مورد استفاده قرار گیرد. 

    داغ Thumb up 3 Thumb down 6

  11. امید می‌گوید:

    دامدارها تا نابودی کامل حیات وحش این کشور پیشمیرن..بازهم چوپان و دامدار…واقعا چرا باید به این راحتی اسلحه دست ساز داشته باشن

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 1

  12. خورشید می‌گوید:

    خب به سلامتی!
    به محض بالا رفتن آمار مشاهده ی خرس و پلنگ تو منطقه ی پرور سر و کله ی ژ۳ ، کلاشینکف، شمشیر، نیزه و …. پیدا شد!
    به زودی هم سایه ی نحس لاشه خواران بی فرهنگ بر سر طبیعت پاک اون منطقه خواهد افتاد….
    با این اوصاف باید منتظر تکرار تراژدی یاسوج بود…….

    داغ Thumb up 3 Thumb down 7

  13. پلنگ ایرانی می‌گوید:

    هرگلوله ز۳ مساوی با مرگ یک جاندار چه انسان ویا حیوان
    تو رو خدا از این وقایع به راحتی نگزرید

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 2

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>