روحانی: همه چیز سیاست نیست،‌ زندگی، آب و محیط زیست باید مورد توجه قرار گیرد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): رییس جمهور که امروز پنجشنبه به مناسبت نهم اردیبهشت روز ملی شوراهای اسلامی شهر و روستا در جمع منتخبین شوراها در سالن اجلاس سران می گفت در بخشی از سخنان خود اظهار داشت:  بیش از ۱۱۷ هزار نفر عضو شوراهای اسلامی شهر و روستا هستند. این سرمایه بزرگی است که تلاش می کند در کشور تبعیض نباشد، عدالت از اهداف شوراها است، برای اینکه رفاه اجتماعی، بهداشتی و محیط زیست با نظارت این شورا پیاده شود.

دکتر حسن روحانی گفت: این ها به عنوان منتخب مردم، شهرداری ها و دهیاران را برمی گزینند و به شهرها از لحاظ اجتماعی و زیست محیطی سامان می دهند.

وی با اشاره به اینکه باید توجه داشت که چه وظیفه ای بر دوش دولت و شوراها است تصریح کرد: مردم می خواهند مشکلات را حل و فصل کنیم تا راه زندگی آن ها هموار شود و آنها می خواهند هوای سالم تر استشمام کنند، آب و خاکشان آلوده نباشد و جنگل ها، مراتع و باغات و درختان کهنسال و جویبارهایشان حفظ شود.

رییس دولت با اشاره به اینکه همه طبیعت امانتی نزد ما است، گفت: حق نداریم آن ها را تخریب کنیم، متاسفانه در سال ها گذشته که بسیاری از کشورها از جمله ایران توسعه ناپایدار دنبال شده است. وجود خودروهای فرسوده، ‌وسایل گرمایشی منازل که در چارچوب مقررات زیست محیطی کار نمی کند، نیروگاه هایی که با مازوت کار می کنند، خودروهایی که به صورت استاندارد و در خیابان بدون چارچوب محیط زیست و زندگی و سلامت ما را به خطر می اندازند، کلانشهرها را با معضل بزرگی مواجه ساخته اند که بدون برنامه ریزی، سرمایه گذاری و مشارکت مردم مشکلات حل نخواهد شد.

چند شعار را یاد گرفته ایم و تکرار می کنیم، همه دنیا مسائل سیاست خارجی نیست،‌ زندگی، آب، محیط زیست، وسایل سالم و حمل و نقل از جمله مواردی است که باید مورد توجه قرار گیرد و اگر نماینده مردم هستیم باید به فکر همه چیز مردم باشیم.

وی با اشاره به اینکه شوراها در همه زمینه ها می تواند به کشور کمک کنند گفت: در زمینه تامین آب که یک معضل عمومی است و امروز در اکثریت قریب به اتفاق استان ها با این مشکل مواجه هستیم، نیازمند سرمایه گذاری می باشد و از طرف دیگر باید در مصرف آب توجه کنیم و همه باید کاری کنیم آبی که مصرف می شود و گردش آن مورد توجه قرار گیرد.

رییس جمهور گفت: فاضلاب ها از جمله مسائل مهم دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد و برای اینکه بتوانیم از آب حراست و حفاظت کنیم این وظیفه همه ما است و شوراها باید تلاش کنند تا محیط سالم از دست نرود و باغات تبدیل به برج در شهرهای بزرگ و بخش های مسکونی در روستاها نشود.

روحانی خاطرنشان کرد: مهم است از چه زمینی برای چه منظوری استفاده شود. خاک همانند آب از سرمایه های بزرگ انسانی است که باید حفاظت و حراست شود.  وقتی از آنها مراقبت نکنیم این سرمایه های بزرگ را ازدست می دهیم بنابراین شوراها باید در ساخت و سازها، مجوزها و حراست از مراتع و باغات توجه کنند.

روحانی افزود: مگر می شود درخت کهنسال مفیدی که برای سالم سازی هوا و نشاط جامعه و گاهی برای تاریخ ارزشمند است قطع شود و به جای آن نهالی کاشته شود تا بعد چه خواهد شد؟! پس همه باید مراقبت کنیم و از همه توان استفاده کنیم و انتظار از شهر و روستا در این زمینه زیاد است و دولت هم در زمینه محیط زیست وظایف سنگینی دارد.

رییس جمهوری گفت: در سال ۹۵ جمع آوری خودروهای فرسوده قدم به قدم اجرا خواهد شد، همانند تبدیل نیروگاه های مازوت به گاز که در سال های گذشته صورت گرفت و امروز شاهد هستیم که اصفهان سه برابر سال های پیش، روزهای پاک را سپری کرده است.

روحانی گفت: باید بنزین و خودرو سالم در اختیار مردم گذاشته شود و ریل قطارها برقی گردد و این جز برنامه های دولت است و با کمک شما و مردم در این مسیر حرکت خواهیم کرد.

+3
-2
  

7 دیدگاه

  1. «روحانی افزود: مگر می شود درخت کهنسال مفیدی که برای سالم سازی هوا و نشاط جامعه و گاهی برای تاریخ ارزشمند است قطع شود و به جای آن نهالی کاشته شود تا بعد چه خواهد شد؟!»
    همین یک سال پیش در تاسکوی ماسال غارتگران با حمایت بعضی رشوه خواران، درخت هایی را قطع کردند که بیش از دو متر قطر داشتند.
    جوانان دلسوز ماسال قاچاقچیان را گرفتند و با کامیون های پر از چوب تحویل مسئولین شهر دادند. مسئولین به آنها گفتند: «حالا دیروقت است، بروید و فردا صبح بیایید تا رسیدگی کنیم.»
    فردا که آمدند نه از کامیون های پر از چوب غیر قانونی بریده شده خبری بود و نه از قاچاقچیان چوب.
    حال سوال این است که اگر نهالی هم کاشته شود، چند ده سال لازم است تا دو متر قطر پیدا کنند؟

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

  2. حق گو می‌گوید:

    بزرگترین دلیل تخریب محیط زیست ما این است که با سیاست از بین رفته است

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  3. کاسپین می‌گوید:

    حفظ محیط زیست چیزی نیست که فقط با شعار دادن به دست بیاید
    اگر واقعا به فکر حفاظت از محیط زیست هستیم باید آنرا در عمل پیاده کنیم
    متاسفانه در این دولت طرحهای زیادی در دست انجام است که در تناقض با حفظ محیط زیست است از جمله :
    تبدیل آشوراده از منطقه حفاظت شده و بکر به یک منطقه مسکونی ، انتقال آب از دریاچه خزر به سمنان ، الحاق پناهگاه حیات وحش هندورابی به منطقه آزاد کیش و ……….

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  4. شاهین می‌گوید:

    درود به دکتر روحانی

    ای کاش مجلس و قوه قضاییه کشور هم با این سیاست درست و اصولی دولت هم صدا می بودند!

    داغ Thumb up 1 Thumb down 5

  5. kooshan می‌گوید:

    لازمه آنچه که امروزه در جهان حفاظت از محیط زیست در همان سطح که در برخی کشورها دیده می شود بیش از هرچیز دستیابی به درجات مناسبی از پیشرفت و توسعه همراه با شکل گیری فرهنگ متناسب با آن و نیز تثبیت و استقرار بیشتر قانونمندی است تا دستگاهها و نهادهای حاکمیتی ملاحظات زیست محیطی را در انجام امور کشور همواره مدنظر قرار داده و عامه مردم نیز به وظایف و تکالیف اجتماعی و مدنی خود در این رابطه عمل کنند در این صورت است که منافع ملی و مصالح همگانی در نظرگاه رسمی و عمومی اولویت و جایگاه خود را پیدا می کند.
    در این ارتباط طی چند دهه گذشته روشها و عملکردها جز در مقاطعی کوتاه که آن هم بیشتر از جنبه نظری و اقدامات عملی محدودی بوده بطور اصولی در این مسیر نبوده است و بطور طبیعی جز مواجهه با مشکلات و معضلات کنونی انتظار دیگری نمی توان داشت و پیرامون آنچه در دولت فعلی اعلام شده و بنابر اقدامات صورت گرفته تابحال گرچه در شرایط فعلی اعلام «دولت محیط زیستی» با واقعیات فعلی کشور سازگار نیست اما می توان در باره رویکرد و عملکرد مثبت دولت در راستای پیشرفت و توسعه کشور و نیز در قبال رعایت ملاحظات زیست محیطی طی اجرای برنامه ها و اداره امور کشور سخن گفت و بهتر است دولت و «س. ح. م. ز» بر همین رویکرد و نیز اقدامات مشخص و معین تمرکز کرده و در همین مسیر تلاشهای خود را انجام دهند.
    یک نکته قابل یادآوری جهت علاقمندان و دوستداران طبیعت کشور اینکه بنابر همان مشکلات دیرپا و درازمدت ذکر شده که حل آنها در بلندمدت و با اجرای برنامه های اساسی رشد و توسعه حل خواهد شد رویه ای منفی و مضر دیده می شود که هرگاه دولتی قصد انجام اقداماتی مفید و سازنده هرچند کوتاه مدت و کوچک را هم داشته باشد بلافاصله با اعتراض و مخالفتهایی کلی و مبهم روبرو خواهد شد که اقدامات انجام شده را ناچیز شمرده و فهرست همه مشکلات انباشته چندین دهه را برشمرده و خواستار حل فوری همه آنها در کوتاه مدت می شوند که واضح است عملی و قابل اجرا نیست البته بدیهی است دولت و «س. ح. م. ز.» و نیز علاقمندان باید از انتقادات مستدل و منطقی استقبال و به آنها توجه و دقت کنند ضمن اینکه برخی از این مخالفتها و اعتراضات گرچه بنابر حسن نیت و دلسوزی بوده ولی ناشی از نداشتن آگاهی و دانش لازم در مورد پیشینه مشکلات موجود و علل آنها و راه حلهای احتمالی است که باید در توجیه منطقی آنها کوشید اما برخی از اعتراضات از ناحیه آنانی صورت میگیرد که خود نیز در تخریبهای صورت گرفته شرکت داشته و سهیم بوده و حالا اعلام برخی برنامه های دولت و «س. ح. م. ز.» و حتی انجام بعضی اقدامات کوچک در این راستا را با منافع ناصواب خود که در جهت تخریب طبیعت کشور است ناسازگار می بینند از این دسته می توان تعدی کنندگان عمده به منابع و ذخائر طبیعی کشور و رانت خواران و قاچاقچیان چوب و باندهای قاچاق و کشتار حیات وحش و شکارچیان سودجو را برشمرد گذشته از این مخالفان اصلی سیاستهای حفاظتی از محیط زیست، تعداد قابل توجهی از حامیان شکار و شکارچیان «تفریحی و تروفه» بنابر انگیزه های شخصی و بعلت آنکه با محدودیتهای اعمال شده بر سر راه فعالیتهایشان آزادی عمل نامحدود گذشته را در کشتار قانونمند و بعضأ غیرقانونی حیات وحش نداشته و در مضیقه قرار گرفته و ترک حتی موقت این فعالیت نیز بدلایل غیر موجه فردی و روحی برایشان دشوار است در زمره مخالفان و معترضان همیشگی به دولت و «س. ح. م. ز.» البته با شیوه ای غیر منطقی و غیرمدنی و منفعت طلبانه قرار دارند و لازم به توضیح است که سخن و شیوه اصلی آنها اظهارنظر کلی و مبهم و مخدوش و گاهأ خلاف واقع در باره مشکلات فعلی حفظ محیط زیست کشور است بدون آنکه به بررسی مشخص و معین مشکلات موجود و پیشینه و علل و راه حلهای احتمالی بر اساس واقعیات و نقش و مسئولیتهای دستگاهها و نهادها و اقشار مختلف مردم در این رابطه بپردازند و متأسفانه با این رویکرد منفی عملأ خود را در کنار تخریبگران حرفه ای محیط زیست و کشتارگران سودجوی حیات وحش قرار داده اند که ضروری است به اصلاح و تغییر این روش و منش مخرب و منفی و غیرسازنده بپردازند تا بتوان از مسیر تبادل نظرات سازنده و انتقادات منطقی و مستدل و ضمن دستیابی به تفاهم و توافقی ملی و همگانی همزمان با حرکت در مسیر پیشرفت و توسعه پایدار و متوازن کشور اقدامات کوتاه و بلندمدت لازم جهت حفاظت از محیط زیست و طبیعت کشور را مدنظر قرار داده و در اجرا و پیاده سازی آنها کوشید.

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 4

  6. ارش می‌گوید:

    اینا همش حرفه، هروقت خبری شد که یک گونه تو ایران روند افزایشی داره اون موقع درود بفرستید، تو ایران تنها چیزی که اهمیت نداره محیط زیسته، چون مخالف توسعه است. ایرانی جماعت زمانی قدر محیط زیستو میدونه که کل ایران به بیابون تبدیل بشه

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  7. کاسپین می‌گوید:

    آفرین بر ارش
    من هم با شما موافقم
    فقط شعار دادن برای حفظ محیط زیست کافی نیست بلکه باید در عمل ثابت کرد که برای محیط زیست ارزش قائلیم
    یادشان رفته یک زمانی میگفتند اگه ما به سازمان محیط زیست راه یابیم جاده جنگل گلستان را خارج خواهیم کرد
    ولی حالا که خودشان سکاندار محیط زیست شده اند و روزانه این جاده دارد جان حیوانات بیگناه را میگیرد هیچ اقدامی برای خروج این جاده مرگ انجام نداده اند . با اینکه نمایندگان مجلس بارها از دولت برای خروج این جاده تقاضا کرده اند . فقط حرف و شعار مشکل محیط زیست ایران را حل نخواهد کرد .

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>