دامداری سنتی، عامل نابودی حیات وحش ایران

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): جهان امروز با چالش هایی همچون آلودگی منابع آب، خاک و هوا، تغییرات شدید اقلیمی، تخریب جنگل ها و مراتع، گرم شدن کره زمین، کاهش تنوع زیستی و انقراض گونه ها مواجه است.

تنوع زیستی در کشور نیز بویژه گونه های جانوری با تهدید و چالش های فراوانی از جمله تخریب و جزیره ای شدن زیستگاه ها، شکار و صید غیر قانونی، تغییرات جهانی آب و هوا، حوادث طبیعی مثل خشکسالی ها، سیل و شیوع بیماری ها بخصوص بیماریهای قابل انتقال بین انسان و حیوان و بیماری های واگیردار بین حیوانات بعنوان عوامل مهم تهدید کننده محیط زیست روبرو می باشد.

یکی از مهمترین اقدامات به منظور کاهش اثرات عوامل تهدید کننده تنوع زیستی در کشور شناخت عامل تهدید کننده و برنامه ریزی جهت پیشگیری از وقوع آن می باشد.

بیماری های واگیر یکی از مهمترین عوامل انقراض گونه ها:

شیوع بیماری ها در جمعیت های حیات وحش تاکنون منجر به وقوع تلفات بسیار بالا در گونه های جانوری گردیده که بعضا در مناطقی منجر به انقراض کامل گونه ای منحصر به فرد و یا آسیب جدی و جبران ناپذیری به جمعیت گشته است که از جمله آن می توان به بیماری قارچی بینی سفید در جمعیت خفاش های قاره آمریکا اشاره نمود که در مناطقی ۹۰% و بعضا ۱۰۰% جمعیت آنها را نابود کرده است.

همچنین در تجربه های مشابه که در سالهای اخیر رخ داده است می توان به نابودی جمعیت بسیار زیادی از فک های خزری با ویروس دیستمپر سگ سانان و یا نابودی جمعیت شیرهای آفریقایی در برخی از مناطق حفاظت شده در قاره آفریقا با این ویروس و یا بیماری ناشناخته ای که منجر به تلفات بسیار سنگینی در جمعیت سایگاها (از گونه های علفخوار) در آسیای مرکزی و کشور قزاقستان گشت که جمعیت این گونه را در معرض انقراض کامل قرار داد، اشاره نمود.

طاعون نشخوارکنندگان کوچک مهمترین عامل نابودی علفخواران ایران در ۴ سال اخیر:

بی شک برای افرادی که دغدغه حیات وحش کشور عزیزمان را دارند نام طاعون نشخوار کنندگان کوچک یا همان (PPR) نام غریبی نیست و متاسفانه در سال های اخیر خبرهای ناگوار بسیاری را با تیتر این بیماری مشاهده نموده اند که منجر به نابودی بسیاری از علفخواران وحشی از جمله کل و بز و قوچ و میش در مناطق تحت حفاظت سازمان که سال ها با زحمات شبانه روزی محیط بانان مورد حفاظت قرار گرفته تا از گزند شکارچیان و دست درازی های انسان به طبیعت در امان باشد، گشته است.

محیط بانان پارک ملی ساریگل خراسان شمالی و پارک ملی بمو در استان فارس و همچنین منطقه حفاظت شده هفتاد قله در استان مرکزی و خرمنه سر زنجان، الموت قزوین، طالقان البرز و خجیر و سرخه حصار در استان تهران بیش از هر شخص دیگری خاطرات ناگوار و تلخ بسیاری از روزهای مواجه با این بیماری شوم در مناطق خود در ذهن دارند که زحمات سال ها حفاظت آنها و همکارانشان ظرف مدت چند روز به ورطه نابودی کشیده شده است.

بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک از چه راهی به جمعیت وحوش انتقال می یابد؟

بی شک تنها راه انتقال بیماری طاعون نشخوار کنندگان کوچک به جمعیت های حیات وحش از طریق دام اهلی (گوسفند و بز)  می باشد. استفاده مشترک از منابع آب و همچنین مرتع مشترک منجر به انتقال ویروس از گله های دام اهلی غیر واکسینه به حیات وحش می گردد.

در بازدید هایی که محیط بانان، کارشناسان حیات وحش استان ها و همچنین دامپزشکان سازمان حفاظت محیط زیست از مناطقی که در آنها بیماری مذکور شیوع یافته و تلفات گسترده ای به بار آورده داشته اند و در مشاهدات دفترچه های بهداشتی دامداران سنتی حاشیه مناطق حفاظت شده، مشخص گشته که بعضا هیچ گونه واکسیناسیونی در خصوص بیماری اخیر و بسیاری از بیماری های مشترک بین دام اهلی و حیات وحش نظیر تب برفکی، آبله،اکتیما، شاربن و … صورت نگرفته و مسئولیت پذیر نبودن این دامداران در خصوص رسیدگی به وضعیت بهداشتی و انجام واکسیناسیون های سالیانه دام های خود امری غیر منتظره و دور از باور نیست که دود آن مستقیما به چشم تنوع زیستی و حیات وحش کشور خواهد رفت.

آیا واکسیناسیون دام اهلی تنها  راه کنترل بیماری های واگیر بین دام و حیات وحش است؟

یکی از مهمترین اقدامات در خصوص پیشگیری از بیماری ها در حیات وحش، واکسیناسیون دام های اهلی هم جوار آنها می باشد که با ایجاد سطحی مناسب از ایمنی در دام اهلی سد مستحکمی در خصوص چرخه  انتقال ویروس (عامل بیماری) بین دام اهلی و حیات وحش بنا کنیم.

حال سوال اینجاست که آیا در صورتی که تمام واکسیناسیون های سالیانه از جمله طاعون، تب برفکی، شاربن، اکتیما و آبله در خصوص کلیه دام های اهلی (گوسفند و بز) کشور انجام گیرد می توان به قطعیت گفت دیگر شاهد وقوع بیماری و تلفات گسترده در حیات وحش نخواهیم بود؟!

به عبارت دیگر با فرض اینکه هیچگونه کمبود واکسنی در کشور نباشد، هیچ گونه کمبود تکنسین بهداشتی و واکسیناتوری در کشور نباشد و با فرض دلسوزی کلیه دامداران عزیز برای حیات وحش کشورشان و انجام واکسیناسیون به موقع و منظم دامهایشان می توان به قطعیت گفت دیگر شاهد وقوع بیماری در حیات وحش نخواهیم بود؟!

جواب این سوال بدون شک “خیر” می باشد. با فرض تمام اتفاقات خوب ذکر شده در پاراگراف بالا که در شرایط کشور ما کمی دور از ذهن می باشد و با توجه به همسایگی ما با کشور هایی که از نظر بهداشت در سطح پایین تری نسبت به کشور مان قرار دارند نظیر افغانستان و پاکستان در شرق و کشور عراق در غرب که با توجه به جنگ و مشکلات داخلی توجه نسبتا کمتری به بهداشت دام در آنها می شود و از طرفی قاچاق دام که به علل مختلفی در مبادی مرزی صورت می پذیرد و اغلب دام های غیر واکسینه بدون نظارت و معاینه در قرنطینه های دامی مرزی وارد کشور می شوند، احتمال ورود عوامل بیماریزای جدید بسیار زیاد است. همانگونه که علیرغم واکسیناسیون های مکرر علیه بیماری تب برفکی هر چند سال یک بار شاهد ورود سویه جدیدی از این ویروس به کشور هستیم که از سد واکسیناسیون انجام شده به راحتی گذشته و منجر به وقوع تلفات زیادی در دامها می گردد.

از طرفی با نگاهی به اتفاقات سال گذشته در کشور قزاقستان که منجر به تلف شدن قریب به ۲۰۰,۰۰۰ سایگا در اثر بیماری ناشناخته ای که آنتریت هموراژیک (التهاب روده خونریزی دهنده) نام گرفته شد، پی به این موضوع خواهیم برد که بسیاری از بیماری ها هنوز برای بشر ناشناخته هستند و صرفا واکسیناسیون نمی تواند منجر به کنترل تمام بیماریهای موجود گردد.

آیا دود دامداری سنتی در ایران فقط به چشم علفخواران حیات وحش می رود؟

با نگاهی به نحوه دامداری سنتی در شمال کشور که گاوهای بومی را جهت پروار شدن در جنگل رها می نمایند، به راحتی پی به این موضوع خواهیم برد که این نوع دامپروری علاوه بر مخاطرات زیست محیطی از جمله فرسایش و نابودی جنگل می تواند منجر به انتقال بیماری های مشترکی نظیر سل و بروسلوز به جمعیت مرال ها و همچنین شوکا های باقی مانده در جنگل های هیرکانی گردد که در بسیاری از موارد تشخیص ممکن نیست خصوصا در مورد بروسلوز (تب مالت) که بیماری به صورت مزمن بوده و مستقیما موجب مرگ و میر نمی گردد بلکه با اثر بر روی دستگاه تولید مثلی حیوان منجر به سقط جنین و درنتیجه کاهش باروری و جمعیت در آنها می گردد.

از طرفی بارها دیده و گزارش شده گاوهایی که در جنگل توسط پلنگ شکار می شوند پس از یافت شدن لاشه توسط دامدار به جهت انتقام و یا نابود کردن پلنگ و با توجه به شناختی که از غرایز این گربه سان باشکوه حیات وحش کشور  دارند که در شب های بعد جهت تغذیه مجدد به لاشه گاوی که قبلا شکار کرده مراجعت می کند، با سم آغشته می گردند و یا پلنگ ها به صورت مستقیم مورد هدف گلوله این دامداران قرار می گیرند که در سال های قبل مواردی از این گونه به سازمان ارجاع گردید که متاسفانه با توجه به شدت ضایعات و آسیب های برگشت ناپذیر ایجاد شده، حیوان جان خود را از دست داد و این موضوع به صورت غیر مستقیم منجر به کاهش جمعیت پلنگ نیز گردیده است.

موارد ذکر شده به همراه آسیب هایی که سگ های گله در مناطق مرکزی ایران به جمعیت در حال انقراض یوزپلنگ آسیایی وارد ساخته اند تنها موارد معدودی از مخاطرات دامداری سنتی برای حیات وحش درحال نابودی کشورمان محسوب می گردد که ذکر تمامی آنها خارج از حوصله بحث می باشد.

راهکار مناسب در این خصوص ؟

بکارگیری روش های نوین دامپروری و ساماندهی و جمع آوری دام ها از مراتع و روی آوردن به دامداری ها و دامپروری های مکانیزه با رویکرد “بردن علوفه به دامداری جهت تعلیف احشام و نه بردن دام به مرتع جهت تعلیف آزاد” به نظر تنها راه موجود به منظور کنترل بیماری ها چه از نظر مدیریت حیات وحش و چه از نظر مدیریت بهداشتی دام مورد مصرف توسط جامعه می باشد.

هرچند انجام چنین فرایندی ممکن است زمان بر و همچنین هزینه بر باشد ولی در مقایسه با خساراتی که تاکنون به حیات وحش کشور وارد گشته و همچنین انتظار آن را داریم که باز هم در آینده شاهد آن باشیم قابل توجیه می باشد و در مجموع  به نظر می رسد در آینده ای نه چندان دور راهکاری جز این پیش روی صنعت دامپروری کشور نباشد.

مجید خرازیان مقدم – مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست

+88
-38
  

32 دیدگاه

  1. همیار می‌گوید:

    در صورتیکه طرح صنعتی شدن دامداری ها اجرا شود مشکل اصلی این خواهد بود که عشایر خود را مالک تمام مراتعی می دانند که از آنها استفاده میکردند! زیرا اصلا نمی خواهند که معنای اراضی ملی را بفهمند!

    پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 4

  2. شفائی پور می‌گوید:

    حرف از این حسابتر تا حالا نشنیدم. کاش یه روزی این آرزوها برآورده بشه و حیات وحش کشورمون نشه برباد رفته.

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 1

  3. علی می‌گوید:

    مسئولیت پذیر نبودن دامداران در خصوص رسیدگی به وضعیت واکسیناسیون دامها که در بالا اشاره شد به نظر من کاملا نادرست است و به جای آن باید گفت :
    مسولیت پذیر نبودن مسئولین دامپزشکی و سازمان محیط زیست و مابقی ارگان های دولتی در خصوص رسیدگی به وضعیت واکسیناسیون دام ها جمله صحیح تری است.

    سازمان دامپزشکی و محیط زیست و هر ارگان مسئول دیگری چه برنامه و طرحی برای واکسیناسیون دام ها دارند؟
    حتما اگر برنامه ای داشته باشند دامداران با آنها همکاری لازم را خواهند کرد چون به نفع خودشون هست و دامها شون تلف نمی شن.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 2

  4. علی می‌گوید:

    با سلام
    من نمیدونم شما از جان این معدود دامدارای سنتی که تو ایران وجود دترند چی میخواین
    مگه این بیماری هادر همه جای دنیا وجود نداره مگه همه دنیا دامداری سنتی رواج نداره
    چرا حالا ما بیایم این سنت چندین هزار ساله مملکت از بین ببریم به بهانه تب برفکی و طاعون
    من نمیگم در تخریب مراتع و جنگلها دامداران سنتی مقصر نیستن حتما بخشی از تخریب به عهده اوناست ولی ما (منظور دولت )چه کردیم در قبال این دامداران ؟
    در بعضی از کشورهای اروپایی مثل ایتالیا شیر این دامداران گرانتر میخرن حتی بهشون برق و سوخت با قیمت پایین دراختیار اونا قرار میدن تا بتوانند این شغل باستانی حفظ کنند
    بلی دوستان شغل هم جزو اثار باستانی محسوب میشود فقط ابنیه و عتیقه اثار باستانی محسوب نمیشن
    شماها هم بیاین برای دامدار سنتی امکانات فراهم کنید کلاسهای اموزشی بزارید تا اونا بتونن خوب و درست از این منابع طبیعی محافظت و بهره برداری کنن

    داغ Thumb up 19 Thumb down 25

    • رضا1394 می‌گوید:

      جمعیت کشور طی صد سال اخیر بیش از ده برابر شده و به همان نسبت دامها هم افزایش پیدا کرده ولی ظرفیت مراتع و جنگلها پایان ناپذیر نیست و این کار پایدار نخواهد بود و بسیاری از مناطق سرسبز فعلی به جاهایی شبیه یزد و سمنان تبدیل خواهد شد.

      برای مثال الان به علت تعلیف دامها با سرشاخه های بلوط درختان نمی توانند شیره گیاهی کافی برای سرپا ماندن خود تولید کنند و ضعیف شده و در حال نابودی می باشند.

      همچنین بزرگترین علت انقراض وحوش تخریب زیستگاهها و پرورش احشام می باشد. نمونه بارز این تعارض مناطق حفاظت شده می باشد، در سال ۱۳۶۱ برای جلوگیری از تخریب و احیای جانداران، با یک سری ضوابط مثلا داشتن آبشخور یک ناحیه بندی ابتدایی در آنها انجام شد و یک پنجم آنها ممنوع التعلیف اعلام گردید. امروزه این محدوده ها تنها مناطقی هستند که جمعیت گونه های جانوری در آنها ترمیم شده است.

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 2

    • محمد عاشق حیات وحش می‌گوید:

      در کشورهایی که شما میگید حیات وحش مثل ما با این تنوع ندارن

      برو ایتالیا ببین چنتا پستاندار دارن روی هم فکر کنم ده تا که نه تاشم از راسته جوندگان کوچک است

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 0

  5. کاسپین می‌گوید:

    بهترین کار اینست که عضو تجارت جهانی بشویم

    در اینصورت دامپروری به شیوه کنونی در کشور ما منسوخ خواهد شد

    بهتر اینست که ما محصولات دامی را از کشورهای عمده تولیدکننده نظیر استرالیا ، نیوزلند ، دانمارک و هلند به قیمت ارزان وارد کنیم و خودمان در زمینه توریست و گردشگری فعالیت کنیم ؟

    پیش از اینکه کل کشورمان تبدیل به بیابان شود و زمینه جذب توریست را از دست بدهیم باید شیوه کنونی دامپروری را کنار بگذاریم .

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 2

    • حمیدرضا احمدی می‌گوید:

      صحبت سر اینه که به قیمت ارزان عرضه نمیشه . انحصار شو میدن به چند رانتخوار سفارش شده منفعت طلب با عوارض و مالیات و حق ……

      به پنج برابر قیمت تولید کننده دست شما میرسه. همین حالا قیمت هنگفت خوراک دام و طیور که وارداتش انحصاری هست موجب افزایش بهای گوشت شده.

      پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 2

  6. جمشید از خوی می‌گوید:

    در زمانه ای که هر گوشی هوشمند یک تریبون برای انتشار رخدادی جهت تنویر افکار عمومی است ، بالاخره بعد از مدتها کشتار خاموش این طاعون، ندائی بگوش رسید.!

    این واکنش بصورت مکتوب و باز نشر شده در این درگاه درجای خود نکو ، ولی آیا دامداران و صاحبان دام از چه زمانی و بطور سیستماتیک اقدام به رها کردن دام در عرصه جنگل و مرتع کرده اند.؟!

    آیا بغیر از ضعف اقدام های نظارتی و عدم احساس مسئولیت حین انجام وظیفه، روزمرگی تعدادی از اصحاب ذیربط، افزایش یا ترغیب حرص و آز تمام نشدنی تعدادی از ساکنان این فلات، تنوع طلبی، درآمدهای افسانه ای برخی صاحبان ویلاها و باغ ویلاهای احداث شده در این مناطق و….خروجی بهتر از وضعیت فعلی در انتظار حیات وحش رها و نگران این فلات است.؟!

    بر فرض در پهنه باریک شمال کشور وضعیت نگران کننده باشد، در سایر مناطق، اوضاع چگونه است.؟!

    افزایش فروشگاه های فروش مجاز و غیر مجاز اسلحه شکاری یا قاچاق انواع نشان های گرانقیمت و اخبار رنگارنگ توقیف در گوشه کنار این ملک ، آنهم از دست افرادیکه فاقد شناسنامه ای در جهان شکار بوده و کوچکترین حریم را در کشور دارای حکومت دینی برای رعایت موازین اخلاقی ، عرفی یا حتی شرعی را برنمیتابند، چگونه میشود در بندهای این به اصطلاح “داد نامه” جستجو کرد.؟!

    برای این سطح از ادبیات مملو از شکوائیه، خیلی دیر نشده است.؟!!!

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

  7. رشید می‌گوید:

    قطعا باید دامداری سنتی ریشه کن شود
    همه دوستان از نابودیهای حیات وحش توسط دامپروریها اطلاع دارند
    غیر از انتقال بیماری ها که درصد بسیار بالایی از حیات وحش موجود در منطقه را از بین میبرد کشتار غیرقانونی علف خواران و گوشتخواران توسط چوپانان و صاحبان دام و تله گذاری در حیات وحش و آغشته کردن غذای حیوانات با سم و تهدید جدی گوشت خواران و نوزادان علف خواران توسط سگهای گله و انتقال انواع بیماری ها از طریق آبشخورها و مراتع توسط دامها و از بین بردن پوشش گیاهی و چراندن بیش از حد در یک منطقه و تبدیل کردن مراتع به بیابان و خشکاندن چشمه ها و ایجاد بی آبی در مناطق نگهداری دام . قطع درختان و دهها تجاوز دیگر به حریم محیط زیست و حیات وحش توسط دام و دامداران که هرکدام به تنهایی فاجعه ای برای محیط زیست میباشد

    به نظر بنده غیر از مورد فوق که بردن علوفه به دامپروریها میباشد، اجاره مزارع کشاورزی توسط دامداران باید انجام شود که هم برای کشاورزان درآمد ایجاد شود و دیگر اینکه خرید علوفه بمانند اکثر گاوداریها و پرورش دهندگان چهارپایان و پرندگان
    نمیشود برای پرورش دام همه جور دست درازی به طبیعت داشت بدون هیچ گونه هزینه ای !درعوض باعث نابودی محیط زیست و حیات وحش هم شد@!!!

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 5

    • حمیدرضا احمدی می‌گوید:

      بله دامداری سنتی بخصوص سبک عشایری و سرگردون برای محیط زیست مضر است.اما شما از قیمت یونجه و جو خبر داری؟ این یک و دوم اینه غالب مردم ما ذایقشون گوسفندی است و نه گاوی. گوسفند مولد را نمیشه شبانه روز ببندیش. نیاز به چرا هم داره.در همه جای دنیا هم میچرند.منتها باید این چرا کنترل شده باشه و در عرصه های جنگلی و ارتفاعات که زیستگاه وحوش است منع بشه. نمیشه همینطوری حکم به برچیدن دامداری در کشور داد.

      داغ Thumb up 13 Thumb down 19

  8. DORNA می‌گوید:

    مسوولان وزارت جهاد کشاورزی و سازمان دامپزشکی و سازمان محیط زیست و نمایندگان مجلس هم اینها را می دانند؟!

    این گفتن ها و گفتن ها نوعی سلب مسوولیت نیست؟!

    کی قرار است در عمل و اجرا برای حفاظت از تنوع زیستی و حیات وحش برنامه ریزی قاطع و جدی انجام شود؟!!

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  9. خورشید می‌گوید:

    بنده یک بار دیگر هم این مطلب رو عرض کردم اما مسئولین محترم سایت درجش رو صلاح ندونستن!
    شکارچیان، عشایر و گله داران محلی طی سال های متمادی بزرگ ترین گروه تهدید کننده ی حیات وحش ایران بودن! و هر کدوم به انحاء مختلف آسیب رسانی کردن بدون این که ابدا خاصیت و سودی برای محیط زیست و کلا جامعه ی انسانی داشته باشن …
    فقط کافیه آرشیو همین سایت رو در رابطه با تاثیرات مخرب همین سه گروه جستجو کنید!!

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 6

    • arash می‌گوید:

      با عرض سلام خدمت خورشید:
      شما شخصا تا حالا یک بار پاتو گذاشتی تو یک روستا و بپرسی چرا این کارا رو میکنن؟؟
      درسته آسیب میزنن ولی هر کسی برای کاراش دلیل داره، ما اول باید ببینیم مشکل کجاست، بعد حلش کنیم.
      گله دار محلی و عشایر جزء تاریخ ایران هستند، پس ما نمیتوانیم با تاریخ کشورمون مبارزه کنیم.

      داغ Thumb up 11 Thumb down 9

      • خورشید می‌گوید:

        عرض ادب خدمت آرش عزیز
        بله قربان، نه تنها پامو گذاشتم که ماه ها در مناطق روستایی زندگی و کار کردم! چون اجداد من همگی روستایی بودن و هنوز هم اقوام زیادی در روستاها دارم و مدام به اونجاها سفر می کنم!
        خلاصه عرض می کنم
        دامداری به شکل محلی و شکل زندگی عشایری در گذشته و بر اساس اقتضائات زمانی و تاریخی و با توجه به شکل زندگی ما رایج بودن! و اصولا اشکال دیگری مثل زندگی شهری هنوز چندان جاافتاده و رایج نبودن به معنای امروزیشون! در شرایط قدیم این شکل های زیستمندی نه تنها به اندازه ی امروز آسیب رسان نبودن (با توجه به اوضاع بحرانی محیط زیست و حیات وحش امروز) بلکه ضروری و بدون جایگزین هم بودن!
        و اما اینکه
        خرافه پرستی، جادو و جمبل، ازدواج تحمیلی در سنین کودکی، ارباب رعیتی و خان سالاری، رسم کله گرگی گرفتن و و و بسیاری آداب و رسوم و جلوهای فرهنگی غلط دیگری هم هستن که در تاریخ کشور ما بسیار باسابقه و ریشه دار بودن یا هستن همچنان!
        به اعتقاد شما نمی تونیم و نباید باهاشون مبارزه کنیم؟؟

        پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

        • arash می‌گوید:

          با سلام و احترام خدمت خورشید
          شما منظور منو خوب متوجه نشدید، من قصد جسارت نداشتم، قطعا خرافه و جادو و جمبل با سبک زندگی که چندین هزار سال تا کشور ما وجود داشته و دارد خیلی فرق دارد. افراد زیادی هستند که به این طرز زندگی وابستگی شدید دارند. درسته که اسیبهای زیادی از این جهت به محیط زیست میرسه ولی ما میتونیم با مدیریت ((صحیح)) این مشکلو حل کنیم. متاسفانه ما ایرانیا همیشه اول میریم سراغ آخرین راه و سخترین راه ممکن!!!!!!!!! حذف دام محلی و عشایر از طبیعت یعنی گرفتن حق زندگی از تعداد زیادی انسان بیگناه و نا آگاه. با آموزش و مدیریت صحیح کمک ((( مسئولا))) میتوانیم این مشکل را حل کنیم

          داغ Thumb up 3 Thumb down 3

  10. ارش می‌گوید:

    با سلام خدمت آقای مقدم
    یعنی الان مشکل محیط زیست ما فقط دامهای دامداران بیچاره است، مطمئن باشید اگه دامداران پول داشتند علوفه تامین کنند هیچوقت دامها را در مراتع ول نمیکردند، ولی چه کنیم که علوفه یا نیست یا خیلی گرونه، من ازتون خواهش میکنم با جوامع محلی خصوصا مناطقی که گونه های حساس و در خطر انقراضی مثل پلنگ و یوز و… هستند مهربان باشید، چون مردم فقط میخوان زندگیشونو بچرخونن.

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 8

  11. amir می‌گوید:

    درسته دامداری سنتی به مراتع آسیب میزنه یا بیماریهارو انتقال بدن ولی اول به فکر مردم باشین، چون محیط زیست ما بیشتر از این ضربه خورده که قانونش خیلی خشک بوده، پس تو رو خدا با مردم مدارا کنید

    داغ Thumb up 6 Thumb down 12

  12. رضا می‌گوید:

    بلاخره یه حرف حساب شنیدیم …. و صد البته زمین خواری و عدم مدیریت صحیح رو هم باید اضافه کرد ………..

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 5

  13. حمید می‌گوید:

    شاید در وضعیت فعلی، تنهاراه ممکن بعقیده برخی مسولان،مکانیزه کردن دامداریها باشد ولی آیا در درازمدت به تبعات آن نیز اندیشیده شده است؟! آیا همین تنها را،سبب پرسش آیندگان نخواهد شد که شمایی که بفکر حیات وحش بودید آیا حیات و سلامت انسانها در درجه بعدی بود؟؟
    مگر نه اینکه با مکانیزه کردن و جمع آوری احشام در مساحتهایی محدود و عدم برخورداری کافی از نور خورشید، آنها را مانند انسانهای آپارتمان نشینی که در حال تجربه کردن انواع بیماریهاست، خواهد کرد؟!که باایجاد و انتشار این بیماریها مجبور به استفاده از داروهای متنوع شیمیایی مجاز!!! دست ساخت بشر خواهد کرد که ثمره آن تجمع همین مواد در بدن دام و انتقال به انسانی خواهد بود که خود پدیدآورنده آنست، و بارقه های آن روزهای تلخ چندسالیست که در گوشه و کنار و با اندک مطالعه وزارت بهداشت قابل مشاهده است بطوریکه گاهی اوقات تلفظ نام بیماری نیز سخت است اما کم کم همگی ما به آن عادت خواهیم کرد و در روزمره گی به فراموشی سپرده خواهد شد که اصلا نقطه شروع، کجا بود؟ و کمتر انسانی را خواهیم یافت که از این موهبت تکنولوژی! جان بدر برده باشد. هرچند در این میان نباید از علوفه های نسل بعد غافل شد که یا در محیطهای گلخانه ای وآزمایشگاهی و یا با پاشش مواد شیمیایی که کارخانجات آینده مدال تولید آن را کسب خواهند کرد ویا با واردات از ناکجاآباد توسط…… در دشتها تولید خواهند شد که ناگفته پیداست چه پیش خواهد آمد و بدتر از آن تولید عوفه های تراریخته(اصلاح شده ژنتیکی(سرطانزای واقعی) نه اصلاح شده زراعی) سریع الرشد،پربازده با نیاز آبی کم، مقاوم به بیماریها و آفات(صرفنظر از بیماریزابودن خودشان برای سلامت انسان) خواهد بود که نیاز علوفه دام های نسل آینده را با هزینه و زمان کم تامین کند.تجربه تلخی که دهها سال پیش ایالات متحده و بسیاری از کشورهای اروپایی جزء پیش قراولان این عرصه بودند و حالا در صدد برگرداندن وضعیت بحران به شرایط اولیه می باشند که اکنون در ایران بعنوان تنا راه حل مطرح می شود!
    من در حیرتم، آیا واقعا برای مسئولان ککشور ما امکان تبادل افکار با دانشمندان دنیا نیست؟ آیا ،،علم،، نیز از موارد تحریم می باشد؟!
    -موافقان این طرح که خود را دوستدار محیط زیست مینامند، دغدغه سلامت نسل آینده بشری را ندارند؟!
    -آیا با انجام راه آزموده شده میخواهید به نتیجه ای غیر از آن رسید؟!چگونه؟
    -آیا…..
    در کشورهای نه چندان متفاوت با شرایط آب و هوایی ایران چون کره شمالی و جنوبی، ژاپن، چین(با صرفنظر از دهها کشور دیگر) مراتع و دشتها با کمک همان دامدارانی که اکثریت شما به تبع از گفته هاو نوشته ها!مسببین اصلی تخریب محیط زیست می شمارید، با پاشیدن بذور گیاهان مرتعی و کود حین گذر از مراتع احیا و حفاظت می شوند و کود همان دام ها خاک منطقه را غنی میکند و بالطبع با تولیدات سالم حاصل از دام سالم شاهد مردمانی سالم خواهیم بود…
    من فکر نمیکنم که درک اینها خیلی ثقیل باشد اینها مطالب ترم دوم مقطع کارشناسی است و دور از تفکر مسئولان ماست که فارغ التحصیل مقاطع عالیه از کشورهای جهان اول میباشند،با این تصمیمات یک شبه که از ویژگیهای اکثر ماست میخواهیم سیر طبیعت را به کدام سمت و سو بکشانیم؟؟..
    امیدوارم با افزایش ظرفیت هم اندیشی با دانشمندان و انتقاد پذیری،و… بدنبال بهترین راه باشیم نه تنها راه ممکن. که شرمنده نسل بشر نباشیم و باز نیاید آنروزی که در کوچه پس کوچه ها دنبال مقصر بگردیم!! با سپاس و به امید آنروز.

    پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 3

  14. kooshan می‌گوید:

    فضای مناسب تبادل نظرات و گفتگو پیرامون مشکلات و مسائل جزئی بسیار مهم از راه حل آنهاست چراکه تا جوانب مختلف موضوع مورد بحث و نقطه نظرات اقشار ذینفع و نیز دیدگاههای دستگاهها و نهادهای رسمی ابراز نشده و مورد توجه و دقت قرار نگیرند مشکل بتوان به درک روشنی از مسئله و نیز راهکار مثبتی دست یافت و از این جهت اظهارات آقای مجید خرازیان مقدم، مدیرکل دفتر تنوع زیستی و حیات وحش سازمان حفاظت محیط زیست حائز اهمیت بوده اما طبیعی است که حرفهای دامداران و نیز سایر دستگاهها و نهادهای حکومتی و دولتی که بهر نحو در این مورد خاص یعنی «مضار و منافع دامداری سنتی» و محدوده و چهارچوب ضروری برای آن تأثیر گذار و منشأ تصمیم هستند لازم است مدنظر باشند و آنگاه با توافقی نسبتأ جامع و قابل قبول با توجه به شرایط فعلی و با نگاه به اهداف ملی مورد نظر در آینده یعنی پیشرفت و توسعه متوازن و پایدار می توان به راه حلهای احتمالی که مورد رضایت و قابل قبول از نظر قاطبه مسئولین و مردم باشد رسید. می بینیم درحالیکه بیشتر بازدید کنندگان این خبر نقش «دامداران» را در خسارات وارده بر پوششهای گیاهی و جنگلها و مراتع و نیز کاهش حیات وحش مهم می دانند اما دامداران یا حامیان آنها ضمن قبول درصدی از مسئولیتها، خود نیز نقطه نظرات درخور تأملی در این باره دارند که باید شنید و مورد توجه قرار داد.
    بهرحال این موضوع جای بحث بیشتر دارد تا همه عوامل مؤثر و مداخله گر شناسایی و بررسی شده و دیدگاهی نسبتأ کامل حاصل شود و در آن صورت مسیر برنامه ریزی جهت اقدامات اساسی و عملی برای حل مشکل گشوده خواهد شد.

    داغ Thumb up 4 Thumb down 3

  15. مسعود شهرابی می‌گوید:

    مدیر کل محیط زیست استان تهران موج اول مرگ و میر در نشخوار کنندگان پارک ملی خجیر را طاعون نشخوار کنندگان اعلام و علت موج دوم مرگ و میر در بین نشخوار کنندگان منطقه رو موردی مشکوک و جدید بیان کرده و از ادامه بررسی ها و تحقیقات خبر داد که البته علت رو تب برفکی ندونستند لطفا دیده بان این مورد رو بررسی کنید
    در مورد مضرات دامداری سنتی دیده بان و دوستان اطلاعات خوبی دادن؛ از یه نکته غافل نشیم کافیه میزان علوفه ای رو که دام در حین چرا برای تولید انرژی و حرکت مصرف میکنه رو محاسبه کنیم در واقع بخش زیادی از علوفه ای که دام مصرف میکنه جهت تولید انرژی جهت حرکت در جنگل و مرتع و بیابان تلف میشه! عدم چرای دام در مرتع و نگهداری دام در دامداریها و تعلیف در همان مراکز از هدر رفت بخش بزرگی از علوفه جلوگیری کرده و در بلند مدت تمام کشور بسیار منتفع میشن؛ اگه این مورد به صورت یک تحقیق جامع با اطلاعاتی دقیق بررسی بشه میتونه روند دامپروری سنتی رو کند کرد واقعا حجم عظیمی از علوفه توسط دامها در مراتع جهت تولید انرژی برای حرکت دام تلف میشه! میزان علوفه تلف شده به قدری زیاد هست که حتی قابل محاسبه نیست حتی آب مجازی مصرف شده توسط این گیاهان تلف شده رو اگه محاسبه کنیم یه رقم نجومی به دست میاد ….

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 7

    • حمید می‌گوید:

      محاسبات شما مانند راه یکطرفه است مگر متابولیسم چیژی غیر از سوخت و ساز است؟! یعنی به ازای مقدار کالری کسب کرده جهت انجام واکنشهای لازم بمنظور ترمیم سلولها و…مقداری از آن ذخیره و مابقی سوزانده شود اما این بمعنی هدر رفتن انرژی کسب شده نیست چراکه تا انرژی سوخته نشود،مواد جدید ساخته نمی شوند و یا از کیفیت لازم برخوردار نخواهند بود، بنظر شما در این زمانه که انواع رژیمهای لاغری رایج است،آیا فردی که با تحرک و فعالیت بدنی، انرژی مازاد را سوزانده و به اصطلاح لاغر مانده و در قبال آن عضلات خود راتقویت و کارآمدتر میکند با کسیکه بخاطر عدم تحرک و فعالیت مناسب بدنی غذای کمتری مصرف میکند و بهمان نسبت لاغر است،قدرت بدنی یکسان دارند؟!
      جانوران نیز چنانچه انرژی دریافتی را با فعالیت مناسب و در آرامش نسوزانند فرآورده های حاصل دارای همان ارزش غذایی که یک دام در طبیعت آزاد و با گردش تولید میکند، نخواهند بود.
      محدود کردن فعالیت دام، راه حلی بهتر از شرایط نگون بخت دریاچه ارومیه عاید انسانها نخواهد کرد بلکه با همکاری متخصصان،که در ایران کم نیستند، و فارغ التحصیلان، بخش خصوصی، جوانان پرانرژی ایران و… باید ابتدا مراتع احیا، توسعه و سپس با قرق بندی فصلی و…. اقدام به چراندن دامها نمود تا هم طبیعت تحت برنامه های مدون متخصصین، حفاظت شده هم دام ها در طبیعت باشند، با قرق بندی محدوده حیات وحش و دامهای اهلی جدا شود، اشتغالزایی افزایش یابد، و با واگذاری پهنه های مختلف به بخش خصوصی،دولت فقط بعنوان ناظر به اعمال آنها انجام وظیفه کند نه اینکه با گرفتن هندوانه های متعدد،نه قادر به نگهداری آنها باشد و نه فرصت باز نگری به اطراف را داشته باشد، از طرفی بخاطر تحت حفاظت بودن بخش خصوصی،احساس مسئولیت همگانی افزایش می یابد چرا که تعداد چشمهای نگران افژایش یافته است و دهها مزیت دیگر که امکان بسط کامل مطالب وجود ندارد.

      پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 6

  16. فاتح می‌گوید:

    واقعا دلم میخواد بدونم این سبک زندگی کردن چه دلیلی داره..کجای دنیا اینجوری زندگی میکنن…عشایر محیط زیست رو نابود کردن

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 3

    • kooshan می‌گوید:

      البته همانطور که اشاره کرده اید تبادلات فرهنگی و اطلاع از روش کسب معیشت و گذران زندگی دیگر ملتها در انتخاب روشهای مناسب و روزآمد معیشت و کسب و کار هر ملتی تأثیر دارد و ممکن است در برخی شهرها یا مناطق کشور بویژه نقاط توسعه یافته تر کشور مبادلات تجاری، علمی، گردشگری و… گسترده با اتباع و شهروندان دیگر کشورها برقرار بوده و تبادل نظرات سودمند فرهنگی صورت گرفته و آگاهیهای ضروری در باره شیوه های زندگی ملل مختلف در اذهان هموطنان ساکن این نواحی وجود داشته باشد اما در همه مناطق کشور بخصوص استانهای کمتر توسعه یافته این روابط و مناسبات مفید در سطح مناسب و شایسته ای نبوده و بعضأ احتمال دارد به میزانی قابل توجه و اعتنا نباشد و امید است با شکل گیری این تبادلات در سطحی مناسب در تمام نقاط کشور از نکات مثبت آن بتوان بخوبی استفاده کرد.

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 2

  17. پروانه فرنودی می‌گوید:

    بنام خدا
    با احترام فراوان به مطالب ارائه شده توسط اهالی طبیعت دوست ،ذکرسوال ویا نکته ای شاید خالی از لطف نباشد هرچند که هزاران نکته وسوال در این مورد وجود دارد
    ۱-آیا از قدیم تا بحال دام ها بصورت سنتی پرورش داده نمی شدند؟
    ۲-یک دامدار به جهت واکسینه کردن دام خودش بایستی روزها دنبال دارو ی مثلا تب برفکی اسیر این شهر وآن شهرگردد در صورتی تا چند وقت جلوتر اداره دامپزشکی بصورت شاید مجانی نسبت به واکسینه کردن دام اقدام می نمود
    ۳-آیا تا به حال مسولین محترم،در خصوص چگونگی نگهداری دام و واکسینه کردن آن ها آموزش لازم وکافی به دامداران داده اند؟
    ۴-درهر روستایی که مراجعه می کنی عده ای از پیر وجوان شروع به پرورش گاو وگوسفند ومرغ بصورت سنتی وبومی نمودندکه هیچکدام از انها حتی ابتدایی ترین آموزش در خصوص چگونه نگهداری دام را ندیده اند.
    و……

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  18. حق گو می‌گوید:

    بخشید ولی درتمامی اخبارها دیده میشود یک عده فقط احساسی برخورد میکنند .یکی از مهمترین آسیب به پوشش گیاهی و آب منطقه توسط دام را آقای شهرابی دقیقا توضیح دادند که شاید به فکر خیلیها حتی اونهایی که ادعای کارشناسی هم دارند نرسیده است .دامداری سنتی برابراست با نابودی حیات وحش

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 5

  19. نیروانا می‌گوید:

    دامداری کوچرو وعشایری به هر حال نوعی دامپروری است که از هزاران سال پیش در بسیاری نقاط دنیا وجود داشته و اجداد اریایی مردم ایران هم به صورت کوچ به همین شکل به فلات ایران امدند زندگی خود عشایر هم نسبت به گذشته بسیار تغییر کرده در فیلم علف که ساخته یک فیلمساز امریکایی در دهه اول سالهای ۱۳۰۰میباشد کوچ عشایر بختیاری نشان داده شده که چگونه با دامها به رودخانه خروشان کارون میزنند وبسیاری از دامها هم در رودخانه غرق میشوند هنوز هم با اینکه از ایل راهها استفاده میشود ویا قسمتی از راه با کامیون طی میشود ولی ذهنیت گذشته نسبت به طبیعت در میان انها از بین نرفته است در گذشته سازمان جنگلها در فصل رویش گیاهان به بذر پاشی هوایی گونه های مرتعی اقدام میکرد که نقش به سزایی در پوشش گیاهی داشت یا چرای قسمتی از زمینها وازاد گذاشتن قسمتی دیگر به صورت نوبتی تا فرصت رشد به گیاهان داده شود وبا اسکان موقت گله های دام فرصت معاینه و واکسیناسیون به شبکه های دامپزشکی فراهم میشود

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 2

  20. شادی مدرس می‌گوید:

    سلام خدمت جناب دکتر مقدم!

    ای کاش به سوالات به همون شکلی که حضورتون ارسال شده بود پاسخ میدادین.
    به هرحال سوالات همچنان باقی ست!

    ۱- با توجه به گسترش طاعون نشخوارکنندگان (ppr) که عامل آن ورود دامهای سبک مانند گوسفند و بزهای آلوده به این بیماری به مناطق حفاظت شده است و با در نظر گرفتن اینکه ورود دامداران به مناطق حفاظت شده به منظور استفاده از علوفه رایگان اصولا تخلف محسوب می شود آیا امروز که با کمبود واکسن ppr در سطح کشور مواجه هستیم، سازمان حفاظت محیط زیست برنامه ای اضظراری برای جلوگیری از ورود دامهای آلوده به این ویروس به مناطق حفاظت شده و از بین رفتن گونه های باارزش حیات وحش در نظر دارد؟

    ۲- با توجه به گزارش های منتشر شده مبنی بر افزایش جمعیت سگ ها در مناطق حفاظت شده که ناشی از تولید مثل سگ های گله در این مناطق است و آسیب های جدی که به گونه های با ارزش حیات وحش وارد میکنند، راهکار دفتر حیات وحش برای جلوگیری از آسیب های وارده توسط سگ ها به حیات وحش در مناطق حفاظت شده چیست تا بیش از این شاهد دریده شدن بره ها و زخمی شدن غیرقابل جبران نشخوارکنندگانی چون آهو، گوزن، بز و میش نباشیم؟

    ۳- مهم ترین و در واقع تنها دستاورد پروژه قلاده گذاری پلنگ، اثبات انتقال ویروس کشنده “دیستمپر” از سگ های مناطق حفاظت شده به پلنگ ها عنوان که شده که میتواند از عوامل انقراض پلنگ به شمار رود. با توجه به اینکه کارشناسان این پروژه که تحت نظارت دفتر حیات وحش فعالیت داشتند، مدعی هستند مواردی از سگها و پلنگ های آلوده به این ویروس را مورد آزمایش قرار دادند و نتیجه آزمایش مثبت بوده، در صورتی که این ادعا صحت دارد، تا به امروز دفتر حیات وحش چه اقدامی برای جلوگیری از ابتلای پلنگ ها به این ویروس کشنده انجام داده؟

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  21. بهنام می‌گوید:

    اینا رو که همه میدونن. سازمان چه اقدامی تصمیم داره انجام بده برای جلوگیری از ورود دامها به مناطق؟

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>