خودروی قاچاقچیان چوب با شلیک مامورین واژگون و متخلفین دستگیر شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): از مدتی قبل نیروهای یگان منابع طبیعی چهارمحال و بختیاری متوجه یک خودروی پژو ۴۰۵ نقره ای رنگ شده بودند که بصورت غیرمجاز اقدام به قطع و قاچاق چوب و شاخه های درخت بلوط در منطقه جنگلی مشایخ می نمود.

مامورین چندین بار جهت برخورد قانونی با سرنشینان این خودرو اقدام کرده اما موفق به بازداشت آنها نشده بودند.

چند روز قبل مامورین سرجنگلبانی مشایخ خودروی مذکور را در منطقه جنگلی دورک مشاهده نموده و به راننده خودرو دستور ایست دادند.

خودروی پژو بدون توجه به فرمان ایست مامورین با سرعت بسیار زیاد متواری شده و جنگلبانان نیز با کمک نیروی انتظامی به تعقیب این خودرو پرداختند.

نهایتا لاستیک عقب پژو هدف گلوله مامورین قرار گرفته و خودروی مذکور حین تعقیب و گریز واژگون شد.

در این رابطه دو سرنشین خودرو بازداشت شده و در بازسی جریان بازرسی از داخل خودرو مقداری چوب جنگلی بلوط کشف و ضبط گردید.

بر اساس ماده ۴۸ قانون حفاظت و بهره برداری از جنگل ها:

حمل‌ چوب‌ و هیزم‌ و ذغال‌ حاصل‌ از درختان‌ جنگلی‌ در تمام‌ نقاط‌ کشور به‌ استثنای‌ داخله‌ شهرها بدون‌ تحصیل‌ پروانه‌ حمل‌ از سازمان‌ جنگلبانی ممنوع‌ است‌ و چنانچه‌ مرتکب‌ فاقد پروانه‌ بهره‌برداری باشد طبق‌ قانون‌ مجازات‌ مرتکبین‌ قاچاق‌ تعقیب‌ و مجازات‌ خواهد شد. در صورتی که‌ دارای‌ پروانه‌ بهره‌برداری باشد فقط‌ عین‌ مال‌ به‌ سود سازمان‌ جنگلبانی ضبط‌ میشود.

حمل‌ چوب‌ و هیزم‌ و ذغال‌ از شهر به‌ دهات‌ مجاور در حدود مصرف‌ شخصی مجاز است‌ حدود این‌ اجازه‌ در آیین‌نامه‌ اجرایی این‌ قانون‌ تعیین‌ خواهد شد.

تبصره‌ ۱ـ حمل‌ مجدد چوب‌ و ذغال‌ و هیزم‌ مجاز بین‌ شهرهایی که‌ سازمان‌ جنگلبانی آگهی خواهد کرد احتیاج‌ به‌ صدور پروانه‌ ندارد.

تبصره‌ ۲ـ در صورتی که‌ چوب‌ یا هیزم‌ یا ذغالی که‌ برای‌ مصارف‌ روستایی جنگل‌نشینان‌ یا دهکده‌های مجاور جنگل‌ اختصاص‌ داده‌ شده‌ به‌ نقاط‌ دیگر حمل‌ شود قاچاق‌ محسوب‌ و طبق‌ مقررات‌ قانون‌ کیفر مرتکبین‌ قاچاق‌ با مرتکب‌ رفتار خواهد شد.

تبصره‌ ۳ـ راننده‌ وسیله‌ نقلیه‌ که‌ چوب‌های بدون‌ پروانه‌ را عالما حمل‌ کرده‌ باشد معاون‌ جرم‌ محسوب‌ و علاوه‌ بر مجازات‌ مقرر از دو ماه‌ تا یک سال‌ از حق‌ رانندگی محروم‌ می‌شود.

مأموران‌ سازمان‌ جنگلبانی باید پروانه‌ رانندگی (گواهینامه) را از مرتکب‌ اخذ و ضمیمه‌ پرونده‌ به‌ دادگاه‌ صلاحیت دار ارسال‌ دارند.

+49
-5
  

16 دیدگاه

  1. کاسپین می‌گوید:

    با تشکر از ماموران محترم انتظامی و منابع طبیعی و محیط زیست

    پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 3

  2. رضا1394 می‌گوید:

    ضمن تشکر با توجه به وضع بحرانی جنگلهای بلوط زاگرس خواهشمند است علاوه بر ممنوعیت تولید ذغال و قاچاق چوب، چرای دام در این جنگلها نیز ممنوع یا محدود شود.

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 2

  3. DORNA می‌گوید:

    همون چپ شدن ماشین انقدر بهشون خسارت زده، که فکر غارت از طبیعت رو از سر بیرون کنند اگر عقل داشته باشند همچین خطری دیگری نخواهند کرد…

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 5

  4. حمید می‌گوید:

    نمردیم و امروز رو هم دیدیم تا اطلاعاتی به بانک معلوماتمون اضافه بشه.!!
    اگه این محموله، قاچاقه(حتی در صورت تکرار)؟ پس به هشت تن آویشنی که مدتی قبل خبرش ذکر شده بود (که حتی نحوه چیدن صحیحش رعایت نمیشه و سبب ریشه کنی بوته ها میشن)،یا هزاران هکتار اراضی زراعی،باغی، منابع طبیعی و…. که توسط………… تصرف شده و با مجرم قلمداد کردن تعدادی از همان مردم پایین دست(مندرج در خبر مربوط به تغییر کاربری اراضی)، نگاه ها به سوی دیگری معطوف میشه تا فرصتی برای تنظیم سند موروثی شدن آنها ایجاد شود؟! و یا هزاران نخلی! که با دهها تن خاک همین مرز و بوم سر از شنهای روان دبی درآورده اند تا بیابانی را که حتی بوته خاری قادر به رویش در آنجا نبود با نخلهای ایران آباد وهزاران توریست از سراسر دنیا را به آنجا بکشانند و ایرانی نیز به اندک بهایی خرسند و راضی شود، را چه می نامید؟؟؟؟! ابر قاچاقچی؟!، مافیا؟! یا……
    آیا تاسف بار نیست؟! چرا اوضاع زندگی زحمتکش ترین قشر مملکت آنقدر وخیم باشد که راضی شود تا نخلهایی را بفروشد که همچون فرزندان، ثمره سالها عمر او هستند؟
    نیازی نیست مسولان خیلی برای تصویب لایحه های مختلف خود را به آب و آتش بزنند،سطح درآمد که عادلانه باشد همه کاستیها خودبخود مرتفع می شود.! همان چیزی که ژاپن در جنگ جهانی و بمباران شیمیایی هیروشیما تجربه کرد و با همت بلند مسئولان که خود را تافته جدا بافته فرض نکردند و همسطح پایین ترین قشر ملت خود زندگی کرد تا کشور خود را به سطح جهان اول سوق دهند که موفق هم شدند. چون تغییر را از خود شروع کردند.!!!

    پر طرفدار Thumb up 67 Thumb down 1

  5. خورشید می‌گوید:

    انشالا که خودرو و راکبینش طوری از کار افتاده باشن تا دیگه امکان ادامه ی این دزدی ها و جنایات بی شرمانه رو نداشته باشن…. برای همیشه….

    داغ Thumb up 12 Thumb down 19

    • حجت می‌گوید:

      شما چه دل مملو از کینه ای داری؟

      هیچ شده در این سایت خبری منتشر شود و شما به جز بد ترین آرزوها برای جمعیتی از مردم
      و لعن کردن و نفرین و …. چیزی دیگر بنویسی؟!

      تخریب طبیعت و زیستگاه جانوران عمل نکوهیده ای است و همه معتقد هستندکه اولین و مهمترین عامل از بین رفتن
      محیط زیست تخریب زیستگاه جانوران است.

      ولی داشتن چنین تفکرات کینه جو و خصمانه ای در مورد همنوعان هم به مراتب برای جامعه مخرب و خطر ناک است.

      پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 1

  6. شفایی می‌گوید:

    با حمید خیلی موافقم. اسم ۶۵ کیلومتر جاده سازی با عرض ١٢ متر (با کلی عوارض بعدی مث آتش سوزی و …) توی جنگلهای بلوط یاسوج برای انتقال برق فشلر قوی که فقط سالی ۴ تا ۶ ماه برق توش هست رو باید چی بذاریم. اونا قاچاقچی اند. نه این بدبخت

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 1

  7. علی می‌گوید:

    متاسفام کل جنگل رو شرکتها با مجوز و کلاه شرعی غارت کردند بخاطر ۴ قطعه چوب بسوی ماشین تیر اندازی میشه
    اگه غیرت دارید ببینید چه بلائی و چه خیانتی به منابع ملی شده و پولش تو جیب چه کسانی رفت

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  8. جمشید از خوی می‌گوید:

    الحق والانصاف جماعتی از این فلات در بدعت گذاری، خلاقیت، نوآوری دست سایر ابناء بشر را از همه جا کوتاه کرده اند
    تنگدستی یا روزی کم به قصد کسب و کار، شاید در مواردی اقدامات نظیر را توجیه کند ولی نیت سرنشین و کمک آن بجز موارد برشمرده را عیان میسازد
    غارت ته باقی مانده جنگل های بلوط زاگرس بقصد سرگرمی و تفنن و بالمآل تباهی هرچه بیشتر آینده ای که دیگر وجود ندارد !
    در مرتعی، بوته ای آویشن، کمی کنگر وحشی، تعدادی ریواس، والک، شنگ،…
    در دشتی آهوئی، جبیری
    در کوهی قوچی ،کلی
    در جنگلی، مرالی، شوکائی
    در دره ای و دشتی پلنگی و روباهی
    در جاده ای تک یوزی
    و این قصه را همچنان میتوانید ادامه دهید،
    خود شما،!!!

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

    • حمید می‌گوید:

      بطور دقیق متجوه مخاطب شما نشدم ولی اگر نظرات، مد نظر شماست، باید عرض کنم که بنوبه خودم تمام مطالب شما را بی کم و کاست قبول دارم ولی مساله بدعت گذاری نیست،! قضیه این است که اگر انجام این اعمال زشت و نکوهیده است که حتما هست،! و باید علنی بشه و مجازات در خور جرم اعمال بشه، پس چرا جرمهای بزرگتر و زیانبارتر از اینها منتشر و مجازات نمیشن؟! و…..و…و… که حتی ذکرشون ممکنه مانع از چاپ بشه،
      در واقع ،،گناه زشته ولی از عالم زشت تر،،

      پر طرفدار Thumb up 34 Thumb down 1

  9. reza می‌گوید:

    چرا سازمان حفاظت محیط زیست پیگیر مجوز دادن شهرداری به تخریب پارکها و مناطق درخت کاری شده و باغها در منطقه غرب تهران جهت ساختمان سازی ، ایجاد کارواش و غیره نیست.
    مخصوصا باغات توت کن و شهران.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  10. جمشید از خوی می‌گوید:

    حمید،کاربر محترم:
    از یاد داشت های شما آموخته و میاموزم.
    در چند گزارش متاخر این درگاه،تصاویری از حمل غیر مجاز(بجای واژه قاچاق)توسط خود رو های وطنی نظیر پراید،پژو،سمند با کاربری حمل نفر و نه تردد به مناطق حفاظت شده جهت کندن گیاهان مرتعی یا بریدن درخت یا شکار بکرات آمده است که مطمئنا اغلب صاحبان آنها یا با تهیه قسط بانکی یا لیزینگ های رنگارنگ ،به غارت این مناطق مشغولند و گرنه در کجا میشود نظایر این کاربری ها را سراغ داشت.
    آیا خودرو سواری مثلا سمند مناسب رفتن جهت شکار آنهم در مناطق سنگلاخی است یا در کجا از نقلیه پژو جهت حمل تنه درخت استفاده می شود.
    صاحب این سواری دارای تمکن مالیست چون از اره موتوری حداقل بالای یک میلیون تومان برای بریدن این درختان استفاده شده است.!
    حسن توجه شما سبب قدر دانی است.

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

    • حمید می‌گوید:

      با سپاس متقابل از مطالب مفید و پربار جنابعالی،!
      من شخصا در خصوص همه مسایلی که مربوط به بیت المال باشه حساس تر و سخت گیر تر از نوشته هایم هستم ولی چون در قریب به اتفاق مسائل اعم از محیط زیست انسانی و جانوری و… ، مشکلات سطحی(از هر نوع) به عنوان سرپوشی جهت انحراف اذهان عمومی مطرح و پیگیری شده و در …..(بطورمثال همون میانگذر ابوالهل اما بقول شما به غایت زشت دریاچه ارومیه که برای شما و من آشناتر است و…..) بدون استفاده از نظرات(حتی دانشمندان فن)، طراحی، اجرا (به انضمام کلیه بهره مندی های جنبی بعضی ها از قبل هر طرحی) شده و فقط و فقط در یافتن مقصر تخصص ویژه( وباز همان مسئله انحراف اذهان)دارند، منو مجبور به برجسته کردن یک سری از مسائل قابل چاپ و غیر مهم جلوه دادن خبر مطرح شده میکنه.

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  11. جمشید از خوی می‌گوید:

    حمید،
    کاربر محترم:
    در چند گزارش متاخر این درگاه،تصاویری از حمل غیر مجاز(بجای واژه قاچاق)توسط خود رو های وطنیT با کاربری حمل نفر و نه تردد به مناطق حفاظت شده جهت کندن گیاهان مرتعی یا بریدن درخت یا شکار،به غارت این مناطق مشغولند.سوال اصلی اینست که آیا خودرو سواری مثلا سمند مناسب رفتن به شکار آنهم در مناطق سنگلاخی است یا در کجا از نقلیه پژو جهت حمل تنه درخت استفاده می شود.!
    راننده این سواری دارای تمکن مالیست.
    اره موتوری حداقل بالای یک میلیون تومان قیمت دارد.!

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

    • حمید می‌گوید:

      نمیدانم سه پاسخ برای یک مطلب نشان دهنده میزان دلگیر شدن شما از آن است یا اشتباهی شده،!
      ولی به هر حال برای هر شغل شرافتمندانه ای!؟نیاز به سرمایه اولیه است، شما فرض کنین(از اون فرضهایی که تو همه طرحهای خرد و کلان مملکتی میشه) اره برقی از اون دسته اس،! برای ماشین هم فرض کنین بعد از خریدن ماشین بیکار شده و با حساب و کتابی که کرده دیده فروش اون و خرید مجدد ماشین مناسب همون مناطق، ضررش بیشتره، از خیرش گذشته، اما به یقین میتونم بگم ریاضیش خیلی افتضاح بوده!(صرفا جهت مزاح).

      موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  12. جمشید از خوی می‌گوید:

    حمید،
    کاربر محترم:
    در چند گزارش متاخر این درگاه،تصاویری از حمل غیر مجاز(بجای واژه قاچاق)درختان بریده و گیاهان مرتعی یا دارویی یا شکار غیر مجاز توسط خود رو های سواری (با کاربری حمل نفر) و نه تردد به مناطق حفاظت شده آمده است .
    حال سوال اینست که آیا خودرو سواری مثلا سمند مناسب رفتن به شکار آنهم در مناطق سنگلاخی است یا در کجا از نقلیه پژو جهت حمل تنه درختان غارت شده از انفال، استفاده می شود.!
    راننده متخلف این گزارش دارای تمکن مالیست چون بریدن این تنه ها با اره موتوری صورت گرفته که حداقل بالای یک میلیون تومان قیمت دارد.!

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>