شکارچی متخلف به جرم شلیک به سمت محیطبانان رودبار روانه دو سال زندان شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): آبان ماه سال ۱۳۹۳ سه نفر نیروهای یگان محیط زیست شهرستان رودبار در استان گیلان حین گشت و کنترل در عرصه های طبیعی این شهرستان با یک شکارچی متخلف روبرو شدند.

محیط بانان جهت برخورد قانونی با متخلف وارد عمل شدند اما شکارچی اسلحه خود را به سمت مامورین نشانه رفته و آنان را تهدید به شلیک نمود.

شکارچی متخلف پس از آن که با ایستادگی محیط بانان برای اعمال قانون مواجه شد، اقدام به شلیک دو گلوله با اسلحه شکاری یکی به زیر پا و یکی به بالای سر یکی از محیط بانان نمود که خوشبختانه هیچ کدام از ساچمه ها به وی برخورد نکرد.

متخلف پس از شلیک به سمت محیط بانان از محل متواری گردید اما نیروهای یگان محیط زیست هویت وی را شناسایی کرده بودند.

با شکایت اداره محیط زیست رودبار پرونده ای در این رابطه در مراجع قضایی این شهرستان تشکیل و متهم به جرم اقدام به قتل مامور دولت به دادسرا احضار شد.

در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگاه جزایی رودبار دادگاه با استناد به محتویات پرونده بزهکاری متهم را محرز و مسلم دانسته و وی را به جرم شروع به قتل محیط بان به تحمل دو سال حبس تعزیری (زندان غیر قابل خرید) محکوم نمود.

با اعتراض وکیل مدافع متهم به رای صادره، پرونده جهت رسیدگی مجدد به شعبه دوازدهم دادگاه تجدیدنظر استان گیلان ارجاع گردید.

در جریان بررسی مجدد پرونده، قضات شعبه دوازدهم دادگاه تجدیدنظر استان گیلان دلایل متهم برای اعتراض به رای صادره را غیرموجه دانسته و دفاعیات موجهی که موجبات فسخ رای بدوی را به همراه داشته باشد ارائه نگردید.

بنابراین قضات دادگاه تجدید نظر ضمن رد تجدیدنظر خواهی متهم، رای دادگاه صادر شده توسط دادگاه بدوی مبنی بر دو سال حبس را قطعی و لازم الاجرا دانستند.

پس از تایید رای صادره در دادگاه تجدیدنظر، پرونده به واحد اجرای احکام ارجاع و متهم جهت گذراندن دوران محکومیت خود روانه زندان خواهد شد.

+56
-1
  

9 دیدگاه

  1. DORNA می‌گوید:

    من می خواهم بدونم اگر به سمت نیروهای نظامی یا انتظامی نشانه رفته بود و تهدید کرده بود مجازاتی کمتر از اعدام داشت؟!
    الان تهدید کردن زبانی، هر نوع تهدید زبانی، در قانون ۷۴ ضربه شلاق دارد،
    حتما آقایون متخلف باید بزنند جنگلبان و محیطبان را بکشند؟! تهدید با اسلحه کم از کشتن نیست… محیطبان و جنگلبان هم حافظ نظم و امنیت نظام و کشورند منتهی در حوزه طبیعت و حیات وحش اهمیت خدمتشان با اهمیت خدمت ارتش، سپاه و نیروی انتظامی برابر است.

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 6

    • رضا خزایی می‌گوید:

      با احترام، مشکل اینجا نیست که ما مامورین نظامی را با عزیزان زحمتکش محیطبانی قیاس کنیم، که قیاسی مع الفارغ است. ببینید. مشکل از ایرادات اساسی در قانون و همچنین سهل انگاری معاونت حقوقی سازمان محیط زیست است که در طول سالهای سال، لایحه های اصلاحی را یا ارائه ننموده، و یا برای مصوب شدن آنها اقدام کافی را انجام نداده است.
      ضمن اینکه نمونه هایی از برخوردهایی از این دست از سوی دستگاه قضایی در نمونه های مشابه، با نیروهای مسلح نیز انجام شده که در همین ضعف، و نقصان قانونی، و از آن بدتر، ضعف قضات پیگیری کننده پرونده ها، باعث گردیده که نیروهای مسلح و پلیس و محیط بانان و نیروهای همطراز، از ترس اینکه مبادا مورد بازخواست و محاکمه واقع شوند، در بسیاری از موارد، جرائم مشهوده ی مجرمین را نادیده میگیرند. چرا که به خوبی میدانند بهای این نادیده گرفتن ها سنگین تر از برخورد مسلحانه با مجرمین مسلح نیست.

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  2. بهزاد می‌گوید:

    شانس آوردیم محیط بان کشته نشده من پیشنهاد میکنم این کلاشنیکف ها را از محیط بانها بگیرید و به جای آن یک سوت حرفه ای مسابقات فوتبال بدهید که محیطبانان با مشاهده شکارچیها برای اونها سوت بزنند چون این اسلحه ها استفاده ای که ندارند هیچ، دست و پای محیط بان ها را هم بسته .لااقل با دست خالی حرکت محیط بانان انرژی کمتری از آنها میگیردودر صورت شلیک شکارچیان بتوانند جا خالی بدهند.

    پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 5

  3. خورشید می‌گوید:

    یک بار دیگر شاهد درایت، فرهنگ بالای زیست محیطی و انسان دوستی و اقدامات روشنفکرانه و کاملا مدرن یک شکارچی محترم هستیم!! خسته نیاشی هموطن!!!

    داغ Thumb up 16 Thumb down 30

  4. لاچین می‌گوید:

    واقعا محیطبانها و جنگلبانهای ما مظلوم واقع شدن.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 4

  5. بهاره می‌گوید:

    واقعا جای تاسقه که همچین اتفاقاتی میوفته!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 3

  6. kooshan می‌گوید:

    گرچه اقدام متخلفین بسیار خطرناک بوده اما حکم صادره که حتمأ بر اساس قوانین موجود صادر شده مناسب بنظر میرسد البته در قوانین فعلی محیط بانان اختیارات قانونی جهت دفاع متقابل و متناسب دارند اما جهت احتیاط و برخی ملاحظات موجود که بهرحال جزئی از فرهنگ ماست و نیز روحیات و خلق و خوی خاص محیط بانان که ناشی از ممارست مداوم آنان با طبیعت است تا حد امکان با متخلفین مدارا می کنند که کار صحیحی هم هست و در شرایط حاضر از تبعات سوء درگیریهای شدید جهت امنیت خود محیط بانان و نیز در ارتباط با امر خطیر «حفاظت از محیط زیست و حیات وحش» ممانعت خواهد کرد و بهتر است دوستداران و علاقمندان طبیعت کشور هم این موارد مهم را در نظر داشته باشند.
    اما به چند نکته مهم در این راستا می توان اشاره کرد، اول آنکه همزمان با روند پیشرفت و توسعه کشور و رشد فرهنگ عمومی و ارتقای سطح قانونمداری و مدنیت باید اصل بر به صفر رسانیدن درگیری متخلفین با محیط بانان قرار گیرد تا همانطور که اخیرأ از محیط بانان اعزامی به دوره آموزشی در کشور اتریش نقل شده شاهد هیچ گونه تهاجم یا درگیری متخلفین با محیط بانان نباشیم و برای دستیابی به این هدف و در آن بخش از کارها که به «س. ح. م. ز» مربوط است ابتدا بایستی تعداد محیط بانان افزایش یابد و دوره های آموزشی بهتر و مؤثرتری را طی کنند دیگر اینکه بتدریج از پاسگاهها و یگانهای مجهز و امکانات پشتیبانی و تدارکاتی و نقل و انتقال سریع و امن و روزآمد و کار آمد زمینی و هوایی و نیز تجهیزات متناسب ارتباطی برخوردار شوند ضمن آنکه به سلاحهای دقیق و دور برد مجهز گردند تا نیازی به برخورد رودر رو با متخلفین نباشد و این قانون شکنان نیز از نزدیک شدن و درگیری با آنان احتراز کنند و نکته بعدی همانطور که چندی پیش هم مقامات قضایی اعلام کرده اند حمایت قانونی لازم از آنان در قبال متخلفین احتمالی است و نکته مهم دیگر حمایت های معیشتی و رفاهی از محیط بانان و خانواده و فرزندان آنهاست.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  7. داریوش2016 می‌گوید:

    این هم از نتایج نشست هم اندیشی با شکارچیان دیدید چی شد حالا؟

    داغ Thumb up 7 Thumb down 15

  8. بهپور قربانی می‌گوید:

    اقای بهزاد واقعالذت بردم ازنظرشما…درودبه شما که خیلی جالب انتقاد کردی

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>