عاملین ضرب و جرح محیطبان کیانی علاوه بر پرداخت دیه روانه سه ماه زندان شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): فروردین ماه سال ۱۳۹۳ یکی از محیط بانان شهرستان نور حین انجام وظیفه و اعمال مقررات شکار و صید مورد هجوم سه شکارچی متخلف قرار گرفت و به شدت مجروح شد.

در آن زمان هنگامیکه محیط بان «صمد کیانی» جهت برخورد قانونی با سه شکارچی متخلف که یک کل وحشی را در منطقه رزن بلده شهرستان نور شکار کرده بودند وارد عمل شد، توسط متخلفین مورد ضرب و شتم قرار گرفت.

شکارچیان متخلف با چوب و چماق محیط بان کیانی را مورد ضرب و شتم قرار داده، سپس لاشه شکار را برداشته و از محل متواری شدند.

پس از این حادثه محیط بان مجروح به بیمارستان ۱۷ شهریور نور و سپس به بیمارستان امامعلی آمل منتقل شده و تحت مداوا گرفت.

با شکایت اداره محیط زیست و محیط بان مجروح پرونده ای در این زمینه در دادگستری شهرستان نور تشکیل و شکارچیان متخلف که توسط مامورین شناسایی شده بودند به دادگاه فراخوانده و در دادگاه حاضر شدند.

متهمین که از افراد سرشناس و صاحب نام هستند در مرحله بازپرسی تلاش های زیادی کردند که با اعمال نفوذ از صدور کیفرخواست بر علیه خود جلوگیری کنند که با قاطعیت مقام قضایی موفق به این کار نشدند.

البته به دلیل نبود ادله و مدارک کافی متهمین در مرحله بازپرسی از بابت جرم شکار غیرمجاز یک کل وحشی تبرئه شدند اما از بابت جرم توهین، تمرد، تهدید و ضرب و شتم مامور دولت مجرم شناخته شدند.

در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگستری شهرستان نور دادگاه با توجه به گزارش اداره محیط زیست، گزارش مرجع انتظامی، گزارش پزشکی قانونی، اظهارات شهود، دفاعیات بلاوجه متخلفین و سایر مندرجات پرونده بزه انتسابی به متهمین را محرز و مسلم دانسته و مجرمین را به موارد زیر محکوم نمود:

۱) هر یک از متهمین به جرم توهین به مامور دولت حین انجام وظیفه به تحمل شش ماه حبس محکوم شدند

۲)  هر یک از متهمین به جرم تمرد نسبت به مامور دولت حین انجام وظیفه به تحمل یک سال حبس محکوم شدند

۳) متهم ردیف اول بابت جراحات وارده به پرداخت دیه معادل ۱۰۳ میلیون ریال محکوم گردید


با اعتراض وکلای مدافع متهمین به رای صادره، پرونده جهت رسیدگی مجدد به شعبه ۲۷ دادگاه تجدیدنظر استان مازندران ارجاع گردید.

در جریان بررسی مجدد پرونده، قضات شعبه ۲۷ دادگاه تجدیدنظر استان مازندران اعتراض متهمین به دیه ی تعیین شده غیر موجه دانشته و پرداخت دیه توسط متخلفین قطعی گردید.

اما دادگاه تجدید نظر با توجه به شرایط متخلفان آنها را مشمول تخفیف در مجازات دانسته و مجازات یک سال حبس به جرم تمرد نسبت به مامور دولت را به سه ماه کاهش داد.

همچنین دادگاه متهمین را از بابت مجازات شش ماه حبس به جرم توهین به مامور دولت به دلیل فقدان ادله کافی تبرئه نمود.

پس از تایید رای صادره در دادگاه تجدیدنظر، پرونده به واحد اجرای احکام ارجاع و متهمین علاوه بر پرداخت مبلغ دیه جهت گذراندن دوران محکومیت خود روانه زندان خواهند شد.

+3
-7
  

13 دیدگاه

  1. رشید می‌گوید:

    تجدید نظر واقعا به نفع شکارکشان غیرمجاز رای داده …..اگرمیگفتند باهم دست و روبوسی کنند و رضایت بدهند که بهتر بود کسی هم زندان نمیرفت……عجببببببببببب؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 7

    • میش مرغ می‌گوید:

      حرف مامور دولت بهترین سند بوده ، اینها حرف دزد را باور کردند ولی حرف مامور که آسیب دیده رو نه!

      پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 4

    • حجت می‌گوید:

      معلوم نیست شرایط متخلفان از دیدگاه دادگاه تجدید نظر چه بوده!!!!
      گردن کشی و تمردشان یا چوب و چماق دستشان؟؟؟!!!

      یک بام و دو هوایی در دستگاه قضایی بیداد میکند.

      گاهی از سوراخ سوزنی رد میشوند و زمانی از در دروازه رد نمیشوند!!!!

      معلوم نیست کی بالاخره متوجه میشوند که جرائم زیست محیطی نیاز به
      دادگاه ویژه رسیدگی به تخلفات محیط زیستی دارد.

      و احکام صادره از بابت جرائم محیط زیستی باید تناسب با مورد جرم داشته باشد و
      تمرد و گردن کشی برای مامور دولت و شرارت و … ارتباطی با جرم محیط زیستی ندارد.

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

  2. شاهین می‌گوید:

    کلا قاضی محترم همه رو تبرئه کرده!
    جریمه شکار که گرفته نشده ، از توهین هم تبرئه شدند یکسال زندان هم به سه ماه کاهش پیدا کرده!

    پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 4

  3. امیر امینی می‌گوید:

    پس مجازات شکار غیر مجاز کل چه شد؟!!!!!
    این دیگر چه حکمیست!!!!

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 6

  4. خورشید می‌گوید:

    ؛ اما دادگاه تجدید نظر با توجه به شرایط متخلفان آنها را مشمول تخفیف در مجازات دانسته و… ؛
    دیده بان عزیز
    ای کاش تحقیق می فرمودید که این شرایط متخلفان!!! چیه که میشه باهاش پس از اقدام به جرم در حق حیات وحش، ضابطین قضایی رو هم مورد هتک حرمت و ضرب و شتم با چوب و چماق!!! قرار داد و در عین حال شایسته ی تخفیف هم بود؟!!

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 8

  5. گرگعلی می‌گوید:

    جلل خالق
    !!!!دادگاه تجدید نظر با توجه به شرایط متخلفان آنها را مشمول تخفیف در مجازات دانسته و مجازات یک سال حبس به جرم تمرد نسبت به مامور دولت را به سه ماه کاهش داد!!!!!
    دیده بان و دوستان گرامی واژه (شرایط متخلفان) یعنی چه!!!! ممنون میشم اگه پاسخ بدهید.

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 2

  6. kooshan می‌گوید:

    در این رویداد دادگاه و قضات محترم براساس قوانین موجود رأی صادر کرده اند که خلل و کاستیهایی در رویه های موجود قانونی و فرهنگی و همچنین کمبودهای انسانی و تجهیزاتی قابل مشاهده است :
    اول آنکه در ارتباط با اثبات شکار غیرمجاز و توهین به محیط بانان تدابیر و تمهیدات قانونی و قضایی نیاز است تا متخلفین بویژه متخلفین فراری براحتی و فرضأ بعلت فقدان شواهد و مدارک مستند و عینی جز مشاهدات محیط بانان در صدد انکار برنیایند و در این موارد شهادت محیط بانان تأثیر تعیین کننده داشته باشد چرا که بعید است محیط بانان بدون دلیل کسی را متهم کنند.
    دیگر آنکه با وجود تعداد کافی محیط بانان و تجهیزات مناسب ردگیری و ثبت و ضبط تخلفات امکان شانه خالی کردن متخلفان از مسئولیت اعمال خود کاهشی قابل توجه می یابد.
    موضوع دیگر نقیصه موجود در فرهنگ عمومی است و با اینکه در خبر آمده که «….. متهمین که از افراد سرشناس و صاحب نام …. » منطقه بوده اند و تخلف آنها نیز شکار غیر مجاز یک کل وحشی بوده اما بعوض رفتار منطقی و بعهده گرفتن تخلف خود ابتدا در رفتاری غیر مدنی محیط بان را مورد ضرب و شتم قرار داده و متواری شده و در مراحل رسیدگی قانونی نیز به همین ترتیب منطق و شهامت و توان بعهده گرفتن تبعات اقدامات خطای خود را نداشته و به رویه های غیرقانونی و غیرمدنی متوسل شده اند در حالی که اگر آنها حتی بطور خصوصی از محیط بان مورد توهین و ضرب و شتم قرار گرفته دلجویی کرده و عذر خواهی می کردند بهتر و مؤثرتر بوده و باعث جلب رضایت محیط بان مضروب میشد.
    اقدام جهت تصحیح و اصلاح این نقیصه فرهنگی منفی که در مسیر پیشرفت و توسعه کشور نیز مانعی غیرمدنی و بازدارنده است در وهله نخست بعهده دستگاهها و نهادهای فرهنگ عمومی است تا همزمان با حرکت در راستای پیشرفت و توسعه شهروندان را تشویق به اتخاذ شیوه های مدنی و منطقی در قبال آنچه انجام می دهند، کرده و به آنان آموزش دهند که بجای انکار و شانه خالی کردن از مسئولیتهای خود و دروغگویی ، اگر خطا و اشتباهی نیز مرتکب شده اند در صدد جبران و عذرخواهی باشند و در مرحله بعد خانواده ها و والدین به فرزندان خود تفهیم کنند که در برابر رفتار و عمل خود احساس مسئولیت داشته و در صورت انجام خطاها و اشتباهات احتمالی که چه بسا سهوی باشند ضمن بعهده گرفتن مسئولیت خود عوض انکار یا توجیه غیرمنطقی و یا تکذیب و دروغ گفتن ، واقعیت را پذیرفته و در اندیشه پوزش خواهی و جبران باشند.
    طبعأ نهادینه شدن چنین رویه مثبت و سازنده فرهنگی در کردار و رفتار همگانی مؤثر بوده و موجب رشد مسئولیت پذیری عمومی در جامعه و در میان مردم و نیز مسئولین و مقامات رسمی خواهد شد.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

  7. ارش می‌گوید:

    همین حکمهای سبک باعث پرو شدن دیگر ارازل میشود.

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 3

  8. سلام دوستان
    ای کاش بجای زندان در محیط های ویژه ای اینها را به وظایف انسانی شان عمیقن آشنا می ساختند؛ زیرا بسیاری از این افراد از روی خامی و نادانی و گمراهی دست به اعمال خشونت آمیز می زنند. آن ها تعلیمات درستی در زندگی ندیده اند و نمی دانند که در هیچ حالی نباید به محیطبان شریف میهن شلیک و یا حمله کرد.
    به عبارتی دیگر اینان توان دریافت مفهوم آن سخن مرا را ندارند. به همین خاطر خیلی از آنها خود را حتی برحق می دانند و فکر می کنند زدن محیطبان مبارزه است. اینها باید دریابند که در گمراهی هستند و تاریکی فکرشان است که نمی گذارد وظیفه ی آفتابی انسانی داشته باشند نسبت به دیگری.
    از سوی دیگر تجربه نشان می دهد که بسیاری از این افراد ساده اما خلافکار، در زندان در کنار خلافکاران حرفه ای، ورزیده تر شده، بیرون می آیند برای انجام خلاف های سنگینتر.
    اینها می توانند در محیط های ویژه ای هم کار کنند و هم تعلیمات انسانی ببینند. در این صورت حقوق آنها را می توان برای زن و بچه شان ارسال کرد تا با از دست دادن موقت نان آور خانواده از فقر زدگی در هم شکسته نشوند.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  9. یک محیط زیستی زیر خط فقر می‌گوید:

    با توجه به شرایط متخلفان!!! جالبه شرایط متخلفان که اشخاص سرشناس و البته دست بزن داشتن!!! آنها خیلی در تخفیف جرم مهمه!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  10. arash.g می‌گوید:

    چه تبصره های قشنگی داریم، ببخشش این جور آدما باعث میشه جریحتر بشن، واقعا مسخرست

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  11. همدرد می‌گوید:

    سرنوشت ضاربین محیطبان سیرجان چه شد لطفا پیگیری کنید دیده بان عزیز

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>