شکارچی متخلف به جرم حمل سلاح قاچاق به جزای نقدی و مصادره اسلحه محکوم شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): نیروهای یگان محیط زیست دماوند حین گشت و کنترل و دوربین کشی در عرصه های طبیعی این شهرستان متوجه فردی شدند که در پوشش دامدار یک اسلحه همراه خود داشت.

رییس اداره محیط زیست شهرستان دماوند در این باره گفت: محیط بانان جهت برخورد قانونی با فرد مظنون وارد عمل شده و وی را مورد بازرسی قرار دادند.

عباس میرزاکریمی اظهار داشت: در جریان بازرسی از متهم یک قبضه اسلحه شکاری غیرمجاز (قاچاق) به همراه هفت عدد فشنگ ساچمه زنی و چهارپاره (فشنگ غیرمجاز مخصوص شکار پستانداران بزرگ جثه) کشف و ضبط گردید.

متهم پس از بازداشت و تشکیل پرونده، جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی گردید.

در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگاه کیفری شهرستان دماوند، دادگاه با استناد به گزارش ضابطین دادگستری (محیط بانان)، کیفرخواست صادره از دادستان دماوند، تحقیقات به عمل آمده و سایر محتویات پرونده بزهکاری متهم را محرز و مسلم دانست.

بنابراین دادگاه با استناد به قانون تشدید مجازات اسلحه و مهمات غیرمجاز، متهم را به پرداخت سه میلیون ریال جزای نقدی محکوم نمود.

همچنین اسلحه و مهمات کشف شده نیز با استناد به ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی به نفع دولت مصادره گردید.

+8
0
  

14 دیدگاه

  1. بهزاد می‌گوید:

    ممنون از محیط بانها
    میزان جربمه بسیار اندک است و بازدارندگی بسیار کمی داره
    میزان جریمه باید بسیار بالا باشه به قسمی که مثل توپ بین شکارچیان صدا کنه و این شکارچیان که از سرمایه های ارزشمند کشور هستند جرات نکنند حیات وحش را تاراج کنند!

    داغ Thumb up 18 Thumb down 31

  2. خورشید می‌گوید:

    همراه و هماهنگ با گوسفنداش داشتن میرفتن برای تشکر از طبیعت!!
    طبیعتی که تمام زندگیشون رو بهش مدیونن ….
    آخه آدم چقدر می تونه بی معرفت باشه ….

    داغ Thumb up 14 Thumb down 25

    • سهراب می‌گوید:

      بابا این کامنت ها چیه، بنده خدا فقط اسلحه‌ای کاملاً معمولی فقط بدون مجوز همراه داشته، مگه شکاری زده که انقدر دارین بهش بد و بیراه میگین؟!!
      لابد میگین نزده ولی میزنه، از کجا معلوم، شاید فقط جهت حفاظت از خودش و دامهاش همراه داشته
      مجازات بازدارنده رو هم لطفاً تعریف کنید، لابد اعدام؟!
      نمیدونم چمون شده هر چی میشه، میگیم اعدام، آخه بابا راجع به یه آدم داریم حرف میزنیم

      پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 2

      • بهزاد می‌گوید:

        بازدارنده یعنی اینکه هزینه شکار بالا بره، مثل جریمه مالی سنگین و مصادره اموال شکارچی ، بحث اعدام مطرح نشد.

        داغ Thumb up 0 Thumb down 7

        • سهراب می‌گوید:

          آقا بهزاد عزیز کامنت هایی که همین دوستان طرفدار محیط زیست!! در بسیاری از پست ها میزارن رو بخونین متوجه میشید که منظور من چی بوده،
          ضمناً جریمه بالا به هیچ وجه بازدارنده نیست، دوستان محیط بان در … فردی رو گرفتن که فکر میکنم چهار بز و بزغاله شکار کرده بود، بعد از کلی دوندگی، تازه با فشاری که از تهران به قوه قضاییه آوردن طرف رو به جریمه نقدی محکوم میکنن، و اون هم به سادگی جریمه رو پرداخت کرد و طبق صحبتی که همین دیروز با محلی ها کردم کمافی السابق مشغول خلاف هستن
          انقدر ساده نیست که تا جریمه رفت بالا حالا متخلف بگه من دیگه نمیرم، تا زمانی که ندونه که با این کار داره به خودش و نسل بعدش آسیب میزنه، این جریمه ها به هیچ جا نمیرسه،
          البته این مورد خاص خبر، شامل این موارد نمیشد، به راحتی میشه همه این چوپانان رو تحت کنترل داشت. اینکه برای یک تک لول فرسوده بره کلی جریمه بده، مطمئنم نه تنها تاثیری در طرز فکرش نداره، بلکه هم از محیط بانان و هم از کارشون نفرت پیدا خواهد کرد، این اسلحه دست این چوپان تا زمانی که خلافی نکرده باشه حکم اعتماد به نفس برای حمایت از دامهاش رو داره، نه وسیله ای برای شکار.

          پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

          • kooshan می‌گوید:

            نکته اول اینکه طبق رأی صادره جریمه تعلق گرفته به این فرد که معلوم نیست حتمأ دامدار یا چوپان بوده مبلغ زیادی نیست و دادگاه نیز با استناد به «قانون تشدید مجازات اسلحه و مهمات غیرمجاز» و نه در ارتباط با شکار غیرقانونی ، متهم را در نهایت به پرداخت سه میلیون ریال (سیصد هزار تومان) جزای نقدی محکوم نموده ضمن آنکه نوع مهمات کشف شده بیشتر بر قصد متخلف به شکار غیرقانونی دلالت دارد دیگر آنکه در حال حاضر اکثر کشتارهای غیرقانونی سودجویانه بوده و با هدف کسب درآمد ناحق است و طبعأ جریمه مناسب تا حدود زیادی بازدارنده بوده و جریمه های پائین هم بعکس تشویق کننده است و اگر به مصاحبه اخیر دو محیط بان آزاد شده مراجعه کنیم معلوم می شود که حتی با جریمه های فعلی نیز کشتار حیات وحش به یک منبع سودآوری قابل توجه اما نامشروع و غیرقانونی برای قانون شکنان مبدل شده است کما اینکه در بسیاری از اخبار تخلفات که در «دیده بان» منتشر شده، متخلفان بسرعت جریمه را پرداخت کرده اند و روشن است این کشتارها با قصد و برنامه قبلی و با هدف کسب پول صورت می گیرد.
            و در ارتباط با آنچه که گفته اید یعنی : «دوستان محیط بان در … فردی رو گرفتن که فکر میکنم چهار بز و بزغاله شکار کرده بود…….. طرف رو به جریمه نقدی محکوم میکنن…… » باید عرض کرد که اگر از متخلف مذکور جریمه مرتبط با مواد «قانون شکار و صید» بعلاوه مبالغ «جریمه های ضرر و زیان «شکار و صید» دریافت شده باشد، در این مورد اشکالی وارد نیست و روال قانونی کار رعایت شده در غیر این صورت قابل بحث و بررسی است که طبعأ در این حالت اطلاعات بیشتر و دقیق تری لازم است ضمنأ هیچگاه گفته نشده که فقط باید به اخذ جریمه اکتفا کرد بلکه اقدامات هماهنگ و تکمیلی مبتنی بر تدابیر اساسی و درازمدت پیش بینی شده در برنامه های پیشرفت و توسعه پایدار و متوازن کلان و ملی مورد نیاز است و البته اعمال و اجرای قوانین و مجازاتهای بازدارنده شامل جریمه ، مجازاتهای جایگزین، اقدامات تبلیغی و آموزشی و… هم در مجموع و بطور همزمان ضرورت دارد.

            موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 5

  3. میش مرغ می‌گوید:

    زندان نداره اسلحه قاچاق که با اون حتی میشه قتل و دزدی و … انجام داد ؟

    داغ Thumb up 10 Thumb down 27

  4. kooshan می‌گوید:

    واقعیت این است که اولأ سطح فعلی پیشرفت و توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی رضایت بخش نیست و طبعأ بدلیل حضور نگاه سودجویانه به طبیعت در اذهان، برخی اقشار به حیات وحش بعنوان منبع درآمد رایگان می نگرند ضمن آنکه طبیعتأ سطح فرهنگ قانونمندی هم پائین بوده و سلاح اعم از مجاز و غیرمجاز و قاچاق نیز بویژه در جوامع محلی بوفور موجود است و این باعث شده بسیاری بخود اجازه داده که بصلاحدید خود و هر زمان بخواهند سلاحی برداشته و روانه شوند و روشن است که سرو سامان دادن به این وضعیت جز از طریق در پیش گرفتن مسیر مناسب پیشرفت و توسعه و انتخاب الگوهای مناسب رشد اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی ممکن نیست البته در این راستا و همزمان اقدامات معمول و بازدارنده قانونی هم مورد نیاز است که تعقیب و پیگرد تخلفات شکار و نیز مالکین و استفاده کنندگان سلاحهای غیر مجاز و قاچاق و همچنین جمع آوری و امحاء قانونی اینگونه سلاحها در این زمره قرار دارد.
    اخیرأ خبرگزاریهای داخلی با دو محیط بان «دنا» غلامحسین خالدی و اسعد تقی زاده که بتازگی آزاد شده اند مصاحبه ای انجام داده اند که بطور طبیعی نکات مهم و قابل توجهی پیرامون واقعیات و مشکلات و موانع موجود بر سر راه «حفاظت از حیات وحش» بخصوص برای حامیان و علاقمندان این حیطه در برداشته و طبعأ به بسیاری از اخبار منتشر شده در «دیده بان» نیز مرتبط بوده و بهتر است « پایگاه خبری دیده بان » در صورت امکان این مصاحبه را باز نشر کرده یا لینک آن را جهت مراجعه در دسترس بازدیدکنندگان قرار دهد.

    داغ Thumb up 3 Thumb down 20

  5. من هستم می‌گوید:

    سلام دیده بان.
    خانم ابتکار در سکوت خبری مجوز تخریب منطقه حفاظت شده بزقوش رو دادن.
    خبر رو در لینک زیر به طور کامل بخون:
    sedayesaraab.ir/?p=30029
    همچنین مجوز احداث جاده که از وسط این منطقه میگذره داده شده. جاده سراب_میانه

    موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>