چوپان نوجوان به دلیل نرسیدن به سن قانونی از مجازات حمل سلاح قاچاق تبرئه شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): دیماه سال گذشته نیروهای یگان محیط زیست شهرستان گرمه در استان خراسان شمالی حین گشت و کنترل در مناطق آزاد این شهرستان در ارتفاعات کوه بهار متوجه چوپانی شدند که وسیله ای را در خورجین روی الاغ خود مخفی نمود.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گرمه در این باره گفت: محیط بانان جهت بررسی موضوع وارد عمل شده و وسایل چوپان نوجوان را تفتیش نمودند.

محمد موسوی اظهار داشت: در بازرسی از درون خورجین این چوپان یک قبضه اسلحه شکاری تک لول غیرمجاز (قاچاق) و فشنگ مربوطه کشف و ضبط شد.

چوپان متخلف پس از تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی و با توجه به سن و سال کم متخلف، پدر وی نیز بعنوان صاحب احتمالی اسلحه به دادگاه معرفی شد.

در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگاه عمومی شهرستان گرمه بزهکاری متهم محرز و مسلم تشخیص داده شد اما با توجه اینکه چوپان متخلف متولد سال ۱۳۸۰ بوده و در زمان وجوع جرم هنوز به سن بلوغ شرعی و قانونی نرسیده و طفل صغیر محسوب میگردید، لذا فاقد مسئولیت کیفری بوده و در راستای تادیب و تربیت چوپان نوجوان، از متخلف و ولی قانونی وی تعهد کتبی گرفته شد و حکم به برائت متهم صادر گردید.

همچنین پدر این چوپان نیز با توجه به انکار اطلاع از موضوع، از اتهام وارده تبرعه شد.

ضمنا اسلحه کشف شده و مهمات مربوطه با رای دادگاه به نفع اداره محیط زیست شهرستان گرمه مصادره گردید.

+6
-2
  

13 دیدگاه

  1. سهراب می‌گوید:

    دوستان دست به کامنت بفرمایید شروع کنید، چرا زندان نرفت، چرا جریمه نشد، چرا…

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 16

    • بهزاد می‌گوید:

      از این ببعد هر شکارچی که دست به شکار زد بفرمایید تا مجلسی بر پا کنیم و بخاطر حذف یه جانور از حیات وحش از او تشکر کنیم !

      آقای سهراب فکر کنم شما از جمله حضرات شکارچی می باشید.

      داغ Thumb up 9 Thumb down 26

    • بهزاد می‌گوید:

      خیلی ناراحت شدیم که این نوجوان آهویی قوچی پازنی شکار نکرده !
      به امید خدا دفعه دیگه موفق به انجام شکار بشه که سهراب عزیز هم مشعوف شوند
      مسلما دیدگاههای شما شکارچیان ارجمند که همواره حافظ و یار محیط زیست بوده اید هدایتگر راه ما خواهد بود!

      داغ Thumb up 9 Thumb down 23

      • سهراب می‌گوید:

        بهزاد جان بنده شکارچی بودم و هستم، قبلا با اسلحه الان با دوربین عکاسی، صرفاً جهت اطلاع شما عرض کردم، اما هر بحثی راه و روش داره و با شلوغ کاری و دید یک طرفه موضوعی حل نمیشه، یعنی کلا هیچ موضوعی از پایه لپ تاپ و موبایل و یک سری کامنت حل نخواهد شد، علی الخصوص که طرف مقابل از اطلاعات کافی در مورد اصول حفاظت و حمایت از حیات وحش و زندگی بومیان یک منطقه در کنار وحوش و نحوه امرار معاش و…. نداشته باشد،
        لطفاً زود قضاوت نکنید و با یک سری پیش فرض به جدال مجازی نروید، اینجا محل تبادل نظره، نه محلی برای اصلاح قانون شکار و صید و یا تغییر قوانین مجازات،

        پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 6

        • بهزاد می‌گوید:

          شما به قواعد محیط زیست و فرهنگ جوامع محلی اشنایی داشتید که به گفته خودتان به حذف جانوران از حیات وحش ایران اقدام کرده اید؟ خواهشا کسانی که چیزی برای یاد دادن به بقیه دارند اظهار فضل نمایند.

          داغ Thumb up 3 Thumb down 13

      • سهراب می‌گوید:

        ضمناً در کامنت های خبر دستگیری این چوپان عرض کردم که اسلحه غیر مجاز و شکار، آسیب به نسل های بعده، میتونید دوباره مطالعه کنید،
        پس لطفاً از قول من در مورد شعف بنده از شکار اظهار نظر نفرمایید

        پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 4

  2. ali می‌گوید:

    در این مناطق بدلیل خطر وجود تعداد زیاد گرگ چوپان ها باید اسلحه داشته باشن.
    وصرفا برای خوشی نیست.
    این اسلحه تازه خوبه بعضی جاها از اسلحه های اتومات استفاده میکنن

    داغ Thumb up 9 Thumb down 12

    • kooshan می‌گوید:

      افراد واجد شرایط قانونأ و براحتی می توانند و بهتر هم هست که مجوز دریافت کنند تا هم کارشان قانونی باشد و هم باعث زحمت خود و دیگران نشوند.

      پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 5

    • سهراب می‌گوید:

      دقیقاً، در خبر دستگیری این چوپان کامنت من دقیقاً همین بود، منتها بعضی از دوستان کمی افراطی با موضوع برخورد میکنن،

      پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 3

  3. خورشید می‌گوید:

    حتی اگر هم چوپان ها برای حفظ جانشون به سلاح گرم نیاز دارن باید از اسلحه های مجاز به همراه مجوز قانونی استفاده کنن و در استفاده ی صحیح از اون و عدم مزاحمت برای حیات وحش متعهد باشن!

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 6

  4. kooshan می‌گوید:

    تخلف چوپان نوجوان یعنی حمل اسلحه شکاری غیرمجاز (قاچاق) محرز بوده گرچه ممکن است وی نسبت به جنبه قانونی تخلف مطلع هم نبوده و بهرحال این بار بتشخیص دادگاه و بلحاظ صغر سن قانونأ تبرئه شده و با اخذ تعهد از وی و پدرش پرونده مختومه شده است ولی احتمال داشت در صورت عدم کشف سلاح در این مرحله، تخلف شکار غیرقانونی نیز از سوی پسر یا پدر بوقوع بپیوندد ضمن آنکه بتناسب تخلف و در صورت تشخیص قاضی محترم تعلق جریمه در اینگونه موارد نمی تواند امر غیرقانونی و غیرمعمول یا دارای بار منفی تلقی شود بفرض مثال اگر این نوجوان دست به شکار غیرمجاز میزد طبعأ غیر منطقی می بود اگر خواستار نادیده گرفتن موضوع و عدم برخورد قانونی حتی در حد اخذ جریمه مقرر شد چرا که بنابر قوانین موجود حتی اگر کودکی ضرر مالی یا غیره بر فردی دیگر وارد کند «ولی قانونی» او ضامن جبران خسارت یا آسیب وارده خواهد بود البته بسیار محتمل است بسیاری از کودکان و نوجوانان و همچنین اولیاء آنها از این موضوع آگاه نباشند و این بر عهده نهادها و دستگاههای فرهنگ عمومی کشور از جمله آموزش و پرورش و رسانه های همگانی نظیر صدا و سیما و…. است که از سنین پائین و بتدریج و با روشهای مقتضی عامه مردم را با تکالیف و مسئولیتهای قانونی مربوط به خود آشنا کنند و نکته قابل ذکر دیگر این است که در فقدان سطح مناسب قانونمندی، برخی نوجوانان و جوانان زیر سن قانونی بمقتضای شرایط و بعلت تأثیر پذیری بیشتر بمانند نوجوان مذکور در این خبر متمایل به قانون گریزی می شوند که در صورت تکرار و عادت کردن، بعدأ تغییر و اصلاح رفتار آنها مشکل خواهد بود و امید است که روند انجام امور و شرایط و وضعیت آینده در جهت اصلاح این نقائص و کاستیها باشد.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 3

  5. مصطفی می‌گوید:

    دوستان عزیز همگی میدانیم سلاح غیر مجاز واستفاده این نوجوان از سلاح در هرحال اشتباه وغیر قانونی است و باید بجای جبهه گرفتن و ارزوی مرگ و زندان و اه و جریمه….بافرهنگسازی و اموزش جهت اگاهی تمام هموطنان بر این گونه مشکلات چاره ای باندیشیم تا از ارزش این طبیعت و جانداران مطلع شوند تا هریک ازما خود حافظ محیط زیست باشیم.درضمن تمامی دوستانی که درسایت دیدبان فعالیت دارند میدانند سلاح فوق فقط اسم سلاح را یدک میکشد وگرنه نه بکار شکار میاید نه ارزش اینهمه ….

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  6. کاسپین می‌گوید:

    باید الاغی که اسلحه در خورجینش حمل می شد به نفع محیط زیست مصادره می شد
    در ضمن این شخص که به سن قانونی نرسیده باید برای آموزش اصول زیست محیطی
    به اداره محیط زیست تحویل داده می شد .

    داغ Thumb up 3 Thumb down 4

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>