عاملین شکار غیرمجاز چهار میش وحشی در خمین علاوه بر پرداخت چهارصد میلیون ریال جریمه نقدی روانه ۲۰ ماه زندان شدند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): عصر روز سیزدهم مهرماه سال گذشته نیروهای یگان محیط زیست شهرستان خمین متوجه حضور گروهی از شکارچیان متخلف در مناطق آزاد این شهرستان شدند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خمین در این باره گفت: محیط بانان به جست و جو و دوربین کشی در ارتفاعات مذکور پرداختند اما موفق به یافتن ردی از شکارچیان نشده و شب را در کوه بیتونه نمودند.

علیرضا شریفی اظهار داشت: صبح روز بعد محیط بانان موفق شدند رد شکارچیان متخلف را شناسایی نموده و در مسیر احتمالی تردد آنها به کمین نشستند.

پس از مدتی متخلفین حین بازگشت از ازتفاعات به کمین محیط بانان رسیده و با فرمان ایست مامورین روبرو شدند.

شکارچیان متخلف با رها کردن لاشه های شکار اقدام به فرار نموده و محیط بانان نیز به تعقیب آنان پرداختند.

یک اسلحه گلوله زنی ۲۷۰، یک اسلحه شکاری ساچمه زنی و سایر ادوات کشف شده از شکارچیان متخلف

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خمین گفت: پس از مدتی تعقیب و گریز محیط بانان موفق شدند سه نفر شکارچی متخلف دستگیر نمایند.

در بازرسی از متخلفین لاشه سه میش وحشی و لاشه یک بره میش وحشی به همراه یک اسلحه گلوله زنی ۲۷۰ مجاز، یک اسلحه شکاری ساچمه زنی مجاز، قطار فشنگ، دو دوربین چشمی و سایر ادوات شکار کشف و ضبط گردید.

………………اجزای بدن سه میش وحشی و یک بره میش وحشی کشف شده از شکارچیان متخلف

متهمین پس از تشکیل پرونده به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی حمایت شده به مراجع قضایی معرفی شدند.

شکارچیان متخلف در دوران رسیدگی به پرونده از واریز ضرر و زیان وارده به محیط زیست خودداری نمودند.

………اجزای بدن (پوست) سه میش وحشی و یک بره میش وحشی کشف شده از شکارچیان متخلف

در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگاه کیفری شهرستان خمین دادگاه با استناد به گزارش ضابطین دادگستری (محیط بانان)، کیفرخواست صادره، تحقیقات به عمل آمده و سایر محتویات پرونده بزهکاری متهمین را محرز و مسلم دانست.

بنابراین دادگاه متهم ردیف اول را به تحمل ۸ ماه حبس تعزیری (زندان غیرقابل خرید) و متهمین ردیف دوم و سوم را هر کدام به تحمل شش ماه حبس تعزیری محکوم نمود.

همچنین از بابت مجازات تکمیلی هر یک از متهمین به مدت ۱۸ ماه از حمل سلاح شکاری محروم شدند.

با اعتراض وکلای مدافع متهمین به رای صادر شده، پرونده جهت رسیدگی مجدد به دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی ارجاع گردید.

در جریان بررسی مجدد پرونده، قضات دادگاه تجدیدنظر استان مرکزی رای صادره توسط دادگاه بدوی را در چهاچوب قانون تشخیص داده و متهمان را نیز به دلایل زیر مشمول تخفیف در مجازات ندانستند:

اولا: متهم ردیف اول دارای سابقه تخلف شکار و صید بوده است.

ثانیا: شکار چهار میش وحشی حتی در عرف شکارچیان متخلف نیز عمل قبیحی تلقی میگردد.

ثالثا: تا زمان رسیدگی مجدد به پرونده در دادگاه تجدیدنظر ،ضرر و زیان وارده به محیط زیست از سوی متهمان به حساب دولت واریز نشده است.

بنابراین دادگاه تجدید نظر اعتراض متهمان را غیر موجه دانسته و رای صادره از دادگاه بدوی را قطعی و لازم الاجرا دانست.

پس از تایید رای صادره در دادگاه تجدیدنظر، پرونده به واحد اجرای احکام ارجاع و متهمین جهت گذراندن دوران محکومیت خود روانه زندان خواهد شد.

متهمین در روزهای هشتم و نهم ماه جاری مبلغ چهارصد میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز چهار میش وحشی را در قالب سه فقره فیش بانکی به حساب دولت واریز و فیش های مربوطه را به دادگاه ارائه نمودند.

با توجه به اینکه بر اساس قانون شکار و صید، سازمان حفاظت محیط زیست درخصوص مطالبه ضرر و زیان وراده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز جانوران وحشی بعنوان شاکی خصوصی تلثی میگردد، واریز نمودن مبلغ ضرر و زیان وارده به محیط زیست از سوی متخلفین پیش از رسیدگی به جنبه جزایی جرم در دادگاه، می تواند در کاهش و اعمال تخفیف در مجازات متهمین نقش بسزایی داشته باشد.

برخی از متخلفین شکار و صید پس از اعمال قانون و بازداشت توسط محیط بانان از پرداخت ضرر و زیان وارده به محیط زیست خودداری می نمایند. این گروه از متخلفین در نهایت با رای دادگاه مکلف به واریز ضرر و زیان محیط زیست خواهند شد اما با واریز دیر هنگام ضرر و زیان، در دادگاه کیفری به اشد مجازات محکوم شده و در دادگاه تجدید نظر نیز از شرایط اعمال تخفیف در مجازات بهره مند نمی شوند.

+268
-34
  

30 دیدگاه

  1. داریوش می‌گوید:

    به این میگن حکم خوب ، دست قاضی فهیم و عادل درد نکنه

    معلوم بود اینها از انسانیت به دور بودند که چهار تا ماده رو زده بودن

    پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 12

  2. میش مرغ می‌گوید:

    شکار هم اصول و عرفی داره که انگار کلا فراموش داره میشه
    کسی که اینطوری کشتار میکنه باید مادام العمر از حمل اسلحه محروم بشه
    خیلی ناراحت کننده است که این همه حیوان ماده از چرخه طبیعت حذف شوند اون هم در حالیکه جمعیت قابل توجهی در اثر طاعون از بین رفتند.

    پر طرفدار Thumb up 52 Thumb down 13

    • سهراب می‌گوید:

      متاسفانه بسیاری از ( تقریبا ۸۰ درصد ) کسانی که سلاح حمل میکنند وقتی به قصد شکار به جایی می روند به هر جنبنده ای شلیک می کنند مطمئن باشید اگر اینها روباه و شغال هم می دیدند حتما میزدند مسئله اینجاست که نباید هرکسی اسلحه داشته باشه اونهم در موقعی که بی فرهنگی در بسیاری نقاط موج میزنه

      پر طرفدار Thumb up 24 Thumb down 8

    • رشید می‌گوید:

      بله. اون شکاری که بر اصول وقانون پایبند بود بخاطر لجبازی و مسائلی مشابه از بین رفته و اسلحه بدستانی این اواخر جای شکارچیان قانونمند را گرفته اند.ما شکارچیان مجاز حتی سالی میشود که یکبار هم اسلحه هایمان را نمیبینم که برسد نشانه ای بگیریم بسوی جانوری ..اینهایی که غیرمجاز میروند و ماده یا بره ای(حتی نر ) میزنند خیر از زندگیشان نخواهند دید .بدانید قریب به اتفاق شکارچیان مجاز همین اعتقاد را دارند .

      پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 6

  3. پلنگ هفتاد قله(مهراب) می‌گوید:

    منظور از مناطق آزاد چیه؟؟
    در دو روز گذشته هم یک کل و میش از متخلفان در دو نوبت در منطقه هفتاد قله کشف شد.
    متاسفانه در ماه رمضان به تصور برخی که محیطبانان کمتر به گشت و دیده بانی میپردازند، به سمت شکار میروند و این خود باعث افزایش شکار میشود.

    پر طرفدار Thumb up 43 Thumb down 20

  4. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    معادن سنگ بلای جان طبیعت استان مرکزی
    در استان مرکزی تخلف با این شدت طی سالهای اخیر بی سابقه است
    طرف معدن سنگ داشته به عنوان پایگاه‌ استفاده میکرده به احتمال زیاد شرکای او شکارچیان حرفه ای و مجهز نقاط دیگر کشور بوده اند
    کدام منطقه آزادی در اطراف خمین بوده که اینها توانستند ۴ تا میش شکار کنند؟

    پر طرفدار Thumb up 38 Thumb down 16

  5. نوید می‌گوید:

    تا شما باشین دیگه از این غلطها نکنید

    پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 19

  6. نوید می‌گوید:

    آب خنک خوردن آن هم در تابستان خیلی می چسبه ، زندان خوش بگذره

    پر طرفدار Thumb up 38 Thumb down 25

  7. رضا1394 می‌گوید:

    متاسفانه برای تعداد بسیاری اصلا دیگر قانون و وجدان و رحم و کشور و هیچ چیز دیگر اصلا مهم نیست.

    البته بدانند فکر می کنند سود می کنند ولی با این کارها خیری نمی بینند.

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 11

  8. محمد کریمی می‌گوید:

    سلام
    این جماعت واقعا مایه سرافکندگی شکارچیانند
    اینها صلاحیت داشتن سلاح که هیچ، صلاحیت خرید تفنگ آبپاش هم ندارند.
    واقعا نمی دانم چطور میشود تغییرشان داد؟
    مجوز سلاح بهشان ندهند خوب سلاح بدون مجوز میخرند، زندانی شان کنند، خوب بالاخره آزاد می شوند، هرچه بگویی هم که گوش نمی کنند!
    این طور که پیداست فقط کنترل مناطق شکار گیر (چه آزاد، چه حفاظت شده) راه حل جلوگیری از این جرایم است که آن هم با چهارتا ماشین و موتور محیط زیست دست نیافتنی است.
    شاید واقعا راه حل همین قرق های اختصاصی باشد. حداقل همین قدر میدانم که در استرالیا نتیجه داده.
    اینجا پروانه شکار سالانه را که از دولت بگیری، تازه باید از صاحب ملکی که میخواهی در آن شکار بروی اجازه نامه کتبی بگیری تا بتوانی قانونی شکار بزنی.

    پر طرفدار Thumb up 66 Thumb down 18

    • نوید می‌گوید:

      کل جماعت شکارچی باعث سرافکندگی جامعه هستند !

      داغ Thumb up 35 Thumb down 44

      • محمد کریمی می‌گوید:

        دوست عزیز چه طور با این اطمینان راجع به کسانی که هیچ شناختی از آنها ندارید حرف میزنید؟
        جامعه شکارچیان،جامعه کوچکی نیست،
        شما همه را میشناسید؟ که این طور کلی راجع به همه حرف میزنید.
        بهتر است قبل از زدن هر حرفی کمی فکر کنیم.

        پر طرفدار Thumb up 41 Thumb down 8

        • خورشید می‌گوید:

          دوست عزیز
          صحیح می فرمایید، نمیشه در مورد یک عده از انسان ها ندیده و بدون شناخت قضاوت کرد. اما در مورد یک رفتار چرا! در حال حاضر و با در نظر گرفتن تمام شرایط اقتصادی، فرهنگی و تاریخی کشتن حیوانات چه با مجوز قانونی و چه بدون اون عملی زشت و تنفرانگیز و موجب شرمساریه!!

          در روزگار ما بر خلاف گذشته های دور هیچ اجبار یا نیاز اولیه و بی جایگزینی (مثل فراهم کردن خوراک و پوشاک) برای شکار وجود نداره!!

          به ویژه در شرایط بحرانی فعلی که چه به جهت از بین رفتن زیست گاه ها و چه از نظر کاهش شدید تعداد وحوش در تمام گروه های جانوری و حتی گیاهی با شرایط وخیمی روبرو هستیم!

          ارتکاب به ریختن خون جانوران با بهانه هایی نظیر طبیعت دوستی و امثال اون هم که شوخی های کهنه و مندرسی هستند که دیگه حتی آدم رو به خنده هم نمیندازن…

          پس در چنین شرایطی اصرار برای انجام چنین کاری اونهم با هزینه های بالا و تحمل مشکلات بسیار، هیچ توجیهی به جز تمایل به کشتار و خونریزی و یا اطفاء تاسف برانگیز و قابل تامل حس برتری جویی (اون هم نسبت به مشتی حیوان مظلوم و بی پناه) نداره!!

          کلاه خودتون رو قاضی کنید….

          داغ Thumb up 8 Thumb down 27

          • محمد کریمی می‌گوید:

            سلام
            خورشید عزیز
            خودم هم نمی دانم چطور خلاصه بگویم که حوصله خواندنش را داشته باشید چون نکته ای که اشاره کردید خیلی کلی است ولی خوب، سعی خودم را می کنم،
            ۱- انسانها نسبت به هر رفتار یا حرکتی ۳ جور جهت گیری میکنند،موافق و مخالف و بی تفاوت (دنیای امروز،دنیای دموکراسی است و دموکراسی به وجود نمی آید مگر با احترام به عقاید طرف مقابل)
            ۲-متخلف و قانون شکن همه جای دنیا هست ولی هیچ ایرانی دلسوز و عاقلی در شرایط فعلی طرفدار شکار گونه های در معرض خطر نیست،ولی متاسفانه برخی به غلط و از روی احساسات برداشتی اشتباه از این قضیه دارند.(ما در ایران پلنگ گرسنه نداریم همه آنهایی که زنده اند ماشالله سیر و سر حالند،اگر گاهی دام اهلی را شکار می کنند به خاطر پیشروی دامداران در زیستگاه شان است. در ضمن شکار دام اهلی آسان تر است،حیوانات حسابگر و زیرک اند.)
            ۳-تخریب زیستگاه با شکار نرفتن حل نمی شود،هر مشکلی راه حل خودش را دارد.(با داد و بیداد و فحش دادن هم هیچ مشکلی حل نمیشود.)
            ۴-انسانها همواره به خوراک و پوشاک نیاز داشته،دارند و خواهند داشت،حقیقت این است که انسان در بالای زنجیره غذایی است و تا وقتی که زنده است از بقیه تغذیه و استفاده میکند و حیوانات و سایر چیزها را تا حد توان آن طور که می خواهد هدایت می کند،مثل شما که می خواهید به هر طریقی جمعیت حیات وحش ایران را اضافه کنید. (برای اینکه نقطه مقابل حرکت خودتان را بخوبی درک کنید حول بحث مدیریت زیستگاه در چند کشور مختلف تحقیقی بفرمایید یا اگر فرصت نمی کنید اخبار استرالیا را در رابطه با مدیریت جمعیت بیش از اندازه ی بز ها و خوک های وحشی در youtube نگاه کنید.)
            خلاصه این که هر رفتار و حرکتی را،نسبی و بسته به شرایط معنی میکنند و نه به صورت کلی.

            پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

      • حجت می‌گوید:

        آنکه باعث سرافکندگی جامعه است بودن اشخاصی است
        که ندیده و نشناخته به قشری توهین میکنند.

        پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 17

      • بهزاد می‌گوید:

        قشری که هدف و ارزو یش کشتن جانوری از حیات وحش نحیف ایران است قطعا باعث سرشکستگی جامعه میباشد

        واقعا حضرات شکارچی سنگ پای قزوین را از رو برده اند به قسمی خودستایی می کنند گویی راجع به صنفی آبرومند همچون کارگران ، کشاورزان و… صحبت می کنند

        متحجر ، کوته فکر کسی است که فکر می کند حذف جنس نر از حیات وحش ایرادی ندارد فکری به غایت پوسیده که نمی داند آن قوچ یا کل بایستی خوراک گرگ و پلنگ شود.

        داغ Thumb up 10 Thumb down 28

        • حجت می‌گوید:

          سنگ پای قزوین را کسانی از رو برده اند که فکر میکنند
          همه باید طبق میل و سلیقه ی خودخواهانه آنان عمل کنند.

          مخالفان بی منطق شکار دوست دارند چشمانشان را به روی کشتارگاه های صنعتی و سنتی ببندند و متوجه نشوند و ندانند که حیوانات به چه شکلی پرورش داده میشوند و به چه شکلی هم کشتار میشوند و طبع حساسشان آنموقع ناراحت نمیشود و میخورند و خم به ابرو نمی آورند .

          هر کسی سلیقه و علاقه ای دارد و به هیچ عنوان اجازه و حد و اندازه ی
          آن را ندارد که علاقه و نظرش را به دیگران تحمیل کند.

          حماقت را کسانی دیگر انجام میدهند و طبیعت و حیات وحش را به نابودی
          کشانده اند و ناکارآمدی را متولیان حیات وحش دارند و تحجر و خودخواهی را دیگر
          کسان دارند و سنگ حمایت کورکورانه را با نا آگاهی به سینه میزنند.
          جماعت شکارچیان قانونمند باید تاوان حماقت و نادانی افراد را پس بدهند.

          مگر کشورهای دیگر چکار میکنند که هم حیات وحش غنی دارند و هم خوراک گوشت خواران در طبیعتشان مهیاست و هم به موقع مجوز شکار صادر میکنند؟

          پر طرفدار Thumb up 27 Thumb down 7

      • بهزاد می‌گوید:

        قشری که تعداد زیادی از محیط بانان این سرزمین را به شهادت رسانده قطعا سر شکسته میباشد .

        داغ Thumb up 7 Thumb down 25

        • سهراب... می‌گوید:

          خیلی راحت به همه تهمت میزنید، این اساساً خارج از هرگونه اصول هستش بهزاد جان، سعی کنید کمی در دفاع از عقاید شخصیتون هوشمندانه تر عمل کنید،

          پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 0

    • حجت می‌گوید:

      آقای کریمی
      این اراذل چه ربطی به شکارچیان قانونمند دارند که باعث سرافکندگی شکارچیان باشند؟؟؟!!!

      هر کسی جوابگوی عملکرد خودش است و نتیجه ی عملکردش به خودش باز میگردد.

      اینگونه کامنتهایی که از جانب اشخاصی مانند شما نوشته میشود موجب میشود که
      عده ای کوته فکر میدان را جهت جولان مناسب ببینند و به شکارچیان توهین کنند.

      شکار قانونی و مبتنی بر اصول حرفه ای تا بوده همراه بشر بوده و خواهد بود
      و همواره هم علاقمندانی داشته و خواهد داشت.

      محیط زیست مورد هجوم عده ای دزد و مفت خور قرار گرفته و با همت آنان و همینطور نا کارآمدی
      مسئولین و متولیانش و همینطور به اصطلاح حامیان و کوته فکران متحجر دارد از
      بین میرود چه ارتباطی به شکارچیان قانونمند دارد؟؟

      پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 13

      • محمد کریمی می‌گوید:

        جناب حجت
        شاید این تفاوت برای شما و بنده و امثال ما واضح باشد ولی برای اغلب افرادی که با شکارچیان قانون واخلاق مدار نشست و برخواست نکرده اند،گنگ است،از این جهت است که بنده و بقیه شکارچیانی که اخبار این وب سایت را دنبال می کنند از این طریق مخالفت خودمان را با این حرکات اعلام می کنیم تا بلکه برای اهل فکر این فرق ها آشکار شود.
        از خواندن کامنتهای تند برخی دوستان نرنجید،بالاخره اینها هم ایرانی اند و دلسوز کشور،مردم خودشان قضاوت می کنند،از قدیم گفتند عاقلان دانند.

        پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 1

  9. گرگعلی می‌گوید:

    دیده بان سلام
    چرا از مهر پارسال خبر این جنایت بزرگ رو منتشر نکردید؟

    داغ Thumb up 9 Thumb down 24

  10. امیر می‌گوید:

    حکم ها تا حدود زیادی بازدارنده شده اند….البته مقاومت شکارچی ها برای تسلیم هم بیشتر شده و درگیریها با محیط بانها هم بیشتر شده….امیدوارم نرخ جریمه ها هر سال نسبت به تورم افزایش پیدا کنه.

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 14

  11. محمود از خمین می‌گوید:

    چه مجاز چه غیر مجاز واقعا در یک نوبت شکار چهار راس به دور از انسانیت است

    پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 6

  12. حامد می‌گوید:

    آبرو و حیثیت برامون نذاشتن اینها

    آخه خدا لعنتت کنه رفتى تو فصل بهار ۳ تا ماده یک طفل به قتل رسوندى

    خااااااااااک برسرتون آدم روش نمیشه اینجا از خودش دفاع کنه و حرف از علاقه مندبودن به شکار و طبیعت بزنه، مردم به خدا من شرمنده ام

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 6

  13. kooshan می‌گوید:

    در حال حاضر و در مجموع می توان گفت که روال جاری پیگیری و رسیدگی به «تخلفات شکار و صید» و نیز میزان مجازات و جریمه ها مناسب بوده و اولویت بر افزایش تعداد محیط بانان و تجهیز آنهاست تا بتوان کلیه متخلفین را در برابر تبعات قانونی تخلفات شان قرار داد ضمن آنکه اولویتهای بعدی در امر « حفاظت از حیات وحش» و رفع کمبودها و نقائص و اشکالات دیگر این حوزه نیز لازم است همواره مورد توجه و بررسی قرار داشته باشند تا در مراحل بعدی و بتدریج مطالبه و پیگیری شوند.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

  14. شاهین می‌گوید:

    درود به قاضی پرونده حکم خوبی صادر شده البته ای کاش توقیف و مصادره اسلحه و ابطال جواز حمل هم در دستور کار قرار می گرفت

    پر طرفدار Thumb up 10 Thumb down 4

  15. مهرداد می‌گوید:

    والا قاضی خیلی بهشون تخفیف داده اینا باید ۸۰میلیون میدادن چون ۴تا ماده از بین بردن به هر حال خسته نباشید و خدا قوت به قاضی پرونده هم محیط بانان زحمتکش سپاسگذارم از دقت و توجه شما

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 3

  16. علی می‌گوید:

    خاک تو سرت میش کش اسم اینا شکارچی نیست که اسمشون ….

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 3

  17. کاسپین می‌گوید:

    حتی اگر به موقع هم جریمه را پرداخت کنند نباید به آنها تخفیف داد .

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>