یک رودک (گورکن) بر اثر برخورد با خودرو در سپیدان فارس از بین رفت

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): متاسفانه روز گذشته (یکشنبه  ۹۵/۳/۳۰) یک رودک معمولی بر اثر برخورد با خودرو در یکی از جاده های شهرستان سپیدان در استان فارس از بین رفت.

آقای علی زراعت پیشه کارشناس محیط زیست و دبیر موسسه حیات وحش پارس در این باره گفت: لاشه این رودک در نزدیکی اتوبان نیمه کاره شیراز – اصفهان مشاهده گردید.

………………………………گورکن تلف شده بر اثر برخورد با خودرو در سپیدان فارس

گورکن ها (Meles Linnaeus) از اعضا خانواده راسوها هستند، دارای جثه ای به اندازه یک سگ متوسط بوده و وزنشان گاه تا ۳۴ کیلوگرم می رسد. کوچکترین گونه این خانواده نیز راسو می باشد.

برخی از گونه های این خانواده مانند سمور به راحتی از درخت بالا می روند و برخی مانند شنگ در آب زندگی می کنند. اغلب افراد این خانواده یک جفت غده توسعه یافته در ناحیه مخرجی دارند که تولید بوی آزار دهنده نموده و به عنوان وسیله دفاعی از آن استفاده می کنند. استخوان فک پایین در رودک ها از جمجمه جدا نمی شود.

از خانواده راسوها، رودک ها زندگی زیر زمینی داشته و عمدتا شبگرد هستند. تبحر این گونه در لانه سازی بی نظیر است به طوریکه رودک ها لانه ای به قطر حدود یک متر در عمق دو تا سه متری خاک ساخته و برای آن چند راه خروجی به طول تقریبی ۱۰ متر ایجاد می نمایند. این راهروها علاوه بر ایجاد امکان فرار از دست مهاجمین کارکرد تهویه ای نیز برای لانه مرکزی دارند.

رودک حیوان بسیار باهوش و پرجراتی است و در مقابل حمله حیوانات پرقدرتی مانند پلنگ از خود دفاع نموده و با استفاده از دندان ها و فک قوی خود در بدن مهاجمین زخم های عمیقی ایجاد می نماید.

+534
-294
  

9 دیدگاه

  1. رشید می‌گوید:

    خبر ناراحت کننده ای بود .حیات وحش باید تاوان زیادی بابت دست درازی ما انسانهای خودخواه را بدهد از جوجه تیغی تا یوز!!!!بنده جمعه ۳هفته پیش ساعت ۲صبح از مسیر سد زاینده رود بسمت اصفهان حدود روستای احمدرضا باسرعت ۱۰۰کیلومتر در حرکت بودم بریک چشم برهم زدن شغالی از کنار جاده به سمت من آمد هیچ کاری نمیشد انجام داد تنها شانسی که من و حیوان اوردیم این بود که ماشینم شاسی بلند بود وشغال به شکل معجزه آسایی از زیر ماشین عبور کرد و من برای اطمینان از سلامت حیوان ایستادم و بعداز مطمءن شدن از فرارش براهم ادامه دادم ولی متاسفانه جمعه گذشته یعنی ۴روز پیش همین جاده را ساعت ۴صبح می آمدم که متاسفانه روباهی در عبور از جاده زیر پرایدی رفت که ۲۰متر جلوتر از من در حرکت بود واقعا صحنه دلخراش و تاسف باری را دیدم گونه ای که من هم ایستادم و افسوس خوردم .متاسفانه در جاده سد زاینده رود تا روستای ورپشت تلفات تصادف بسیار بالاست و صد در صد نیاز به احداث زیر گذر میباشد که متاسفانه……….ضمنا این مسیر حدود ۵۰کیلومتر در رفت وآمد جانوران منطقه قامشلو میباشد و مسیر بسیار شلوغی هم از حیات وحش وهم از تردد وسایل نقلیه میباشد …

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 3

    • ایمان می‌گوید:

      به امید آن روزی که برای این جاده ها زیرگذر ساخته شود؛ ولی چه زمانی این کار ضروری انجام خواهد شد خدا می داند و تا آن زمان هم دل دوستداران حیات وحش همچنان باید خون باشد.

      پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 0

  2. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    ١٠٠کیلومترسرعت در تاریکی شب برای اتوبان تهران قم مناسبه اما تو مسیر فرعی که نور نداره زیاده.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

    • رشید می‌گوید:

      خدمت شما عارضم اگر در جاده های بین شهری با ۵۰کیلومتر هم بروید نمیتوانید به موقع عکس العمل نشان دهید(بنده با۳۰کیلومتر سرعت هم باشانس و ایست کامل از برخورد جلوگیری کرده ام ) این زبان بسته ها از نادانی شان تا لحظه آخر زیر بوته هاو کنار جاده پنهان میشوند ومتاسفانه لحظه ای که نباید حرکت کنند میخواهند عرض جاده را طی کنند دقیقا بر یک چشم برهم زدن شاید هم کمتر …تنها راه نجات حیات وحش از این سانحه فقط وفقط ایمنی جاده ها و احداث زیر گذر و فنس کشی در اطراف زیر گذرها .زیرا اگر جانوری یکبار از این زیر گذرها عبور کند راه رفت و برگشتش همان میشود ولی افسوس !!!!!!!!!

      پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

      • حمیدرضا احمدی می‌گوید:

        باید مراقب انسان هم باشیم.در مسیرهای روستایی طرف سوار الاغ داره از سر آب میاد چراغ هم نداره!!!! یا سوار موتور شده چراغ عقب سوخته.دیدم که عرض میکنم.کلا در این جاده ها باید شبها بیشتر احتیاط کرد.

        پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

    • سید می‌گوید:

      شما برا حفظ حیات وحش تو جاده ای که حیوانات بی گناه عبور و مرور میکنن ۱۰۰تا سرعت نرو

      موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  3. شاهین می‌گوید:

    افسوس این یکی از گونه های کمیاب در حیات وحش ایران است هر چند پراکندگی خوبی در کشور دارد ولی جمعیتش بشدت کاهش یافته است

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  4. DORNA می‌گوید:

    حیف از این حیوونای زیبا که اینجور تلف می شوند…

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  5. کاسپین می‌گوید:

    لعنت بر جاده هایی که بدون ارزیابی زیست محیطی ساخته می شوند
    لعنت بر زندگی ماشینی

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>