اظهارات نسنجیده دکتر کهرم در مورد خلع سلاح محیطبانان موجب تضعیف یگان محیط زیست می شود

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): دکتر اسماعیل کهرم از اساتید و پیش کسوتان محیط زیست کشور اخیرا پس از شهادت سه محیط بان در اظهاراتی نسنجیده برای چندمین بار در گفت و گو با رسانه ها اعلام کرده است که «بهتر است اسلحه را از محیط بانان بگیرند.»

متاسفانه در شرایط حساس کنونی که محیطبانان نیاز به تقویت و تجهیز بیشتری برای دفاع از جان خود و طبیعت کشور دارند و می توان از فضای بوجود آمده در جهت تجهیز هرچه بیشتر و تخصیص اعتبارات و امتیازات گوناگون به یگان محیط زیست استفاده نمود، چنین اظهارات نادرستی فضای بوجود آمده را مخدوش و موضع یگان محیط زیست کشور را تضعیف خواهد نمود.

ضمن احترام به مقام علمی و کسوت دکتر کهرم، ایشان تخصصی در زمینه جرم شناسی و شیوه های برخورد با متخلفین نداشته و اظهار نظر در این رابطه باید به کارشناسان نظامی و افسران پلیس پیشگیری ناجا سپرده شود.

بطور حتم اگر از کارشناسان نظامی و افسران مربوطه سوال شود که آیا ضابطین قضایی در یگان محیط زیست می توانند بدون اسلحه سازمانی با متخلفان شکار که همگی مسلح هستند برخود قانونی کنند، قطعا این اظهار نظر نادرست را مردود خواهند دانست.

در حال حاضر که نیروهای یگان محیط زیست مسلح هستند همواره توسط شکارچیان متخلف کشته و مجروح می شوند. حال اگر محیط بانان همین سلاح را نیز در اختیار نداشته باشند بطور حتم آسیب پذیر شده و همه روزه از سوی متخلفین مورد تعرض و تهدید قرار می گیرند.

باید از دکتر کهرم پرسید، آقای دکتر اگر محیط بانان بدون سلاح در ارتفاعات یا در قلب کویر و یا در دل جنگل با گروهی از شکارچیان متخلف روبرو شوند چه اقدامی باید انجام دهند؟ باید مخفی شوند تا متخلفین آنها را نبینند؟ باید با دست خالی متخلفین را دستگیر کنند؟ یا باید از دست شکارچیان فرار کرده و به پاسگاه محیط بانی پناه ببرند؟

آقای دکتر کهرم اگر شکارچیان متخلف با علم به اینکه محیط بانان مسلح نیستند به آنها تعرض کرده و با تهدید اسلحه آنها را تحقیر نموده، گروگان گرفته و یا تجهیزاتشان را به سرقت ببرند شما پاسخگو خواهید بود؟

آقای دکتر کهرم آیا شما می دانید هنوز بسیاری از محیط بانان شرکتی، قراردادی و حتی پیمانی سلاح سازمانی در اختیار ندارند و این موضوع مشکلات متعددی را در راه حفاظت از مناطق برای آنها بوجود آورده است؟

آقای دکتر کهرم آیا شما می دانستید که علی آرامش فر محیط بانی که سه هفته قبل در دنا هدف گلوله شکارچی متخلف قرار گرفته و پای راستش در آستانه قطع شدن قرار دارد، در زمان حادثه مسلح نبود؟ و آیا می دانستید شهید منوچهر شجاعیان در هنگامیکه اسلحه به همراه نداشت به ضرب گلوله شکارچی متخلف به شهادت رسید؟ که اگر این دو شهید و جانباز گرامی مسلح بودند شاید این اتفاقات تلخ رخ نمیداد.

البته اسماعیل کهرم پیش از این در اظهار نظر نسنجیده دیگری وزیر محترم بهداشت و درمان کشور را که از سوی هیئت دولت برای بررسی موضوع ریزگردها ماموریت داشت «نخود هر آش» خطاب کرده بودند که این موضوع موجب سرافکندگی رییس سازمان حفاظت محیط زیست گردید و این سازمان مجبور شد این اظهارات را نظر شخصی ایشان و خلاف مواضع سازمان اعلام کند.

متاسفانه برخی رسانه های خارجی و داخلی که صرفا سوار بر موج مسائل روز محیط زیست می شوند و حاضر نیستند برای تهیه یک گزارش خبری کوچکترین زحمتی به خود داده و در هر زمینه ای با متخصصین همان شاخه صحبت کنند، پس از وقوع هر رخداد مهمی در طبیعت کشور اعم از ریزگردها، خشک شدن تالاب ها، شکار و صید جانوران وحشی، شهادت محیط بانان، آلودگی هوای کلانشهرها، مدیریت پسماندها و … بلافاصله با دکتر اسماعیل کهرم تماس گرفته و با گرفتن یک مصاحبه از ایشان رسالت خبرنگاری و رسانه ای خود را به پایان می برند.

البته از آنجاییکه افراد در ابراز نظرات شخصی آزاد هستند، دکتر کهرم نیز مختار به ارائه هرگونه اظهار نظری در هر زمینه ای هستند اما از آنجاییکه ایشان بعنوان مشاور رییس سازمان حفاظت محیط زیست معرفی شده اند، متاسفانه برخی سخنان نسنجیده ایشان بعنوان موضع رسمی سازمان حفاظت محیط زیست تلقی شده و موجب تضعیف این سازمان می گردد.

+3638
-1662
  

99 دیدگاه

  1. میش مرغ می‌گوید:

    سالهاست که ایشان را میشناسم و مقالات بسیاری از ایشان مطالعه کردم و زمانی هم در دانشگاه آزاد تهران شمال ایشان را از نزدیک دیدم .
    به نظر من دوره ایشان کاملا تمام شده و نظرات پیشنهادی ایشان به مانند پادشاه اسپانیا یا ملکه انگلستان کاملا تشریفاتی و غیر کاربردی است !
    از اهمیت مجهز بودن محیطبانان به اسلحه و بسیاری از تجهیزات دیگر هر چه بگوییم کم گفتیم ولی گویا آقای کهرم فراموش کردند که در بسیاری از نقاط استحفاظى محیطبانان با اشرار هم مواجه میشوند و من خودم اعتقاد دارم و به چشم دیدم که این اشرار در کوه و دشت به هر جانوری شلیک می کنند و من حتی آنها را در زمره شکارچیان طبقه بندی نمیکنم ! آیا حفظ جان محیط بانان اینقدر بی اهمیت است ؟
    با وضعیت اسفناک محیط زیست ایران فقط قوانین سفت و سخت و برخورد شدید ضامن بقای همین مواهب باقیمانده است و معتقدم اگر مجازات شلیک به محیط بان به اعدام تغییر پیدا کند خیلی از دهن کجیهای این مجرمین برای همیشه محو میشود.

    پر طرفدار Thumb up 135 Thumb down 79

  2. DORNA می‌گوید:

    متاسفانه نظرات شخصی آقای کهرم و آقای اینانلو باعث طلبکاری شکارچیان و وقاحت بیش از اندازه آنها شد.
    پرسش اینست اساسا چه کسی این افراد را به عنوان کارشناس محیط زیست به رسانه ها معرفی کرد و چرا سازمان حفاظت از محیط زیست هیچگاه در برابر نظرات غیرکارشناسی این افراد که موجب آسیب های جبران ناپذیری شده واکنش نشان نداد.
    چرا سازمان محیط زیست سخنگوی رسمی و مشخص برای اعلام نظرات سازمان به رسانه ها و مصاحبه ندارد؟!
    رسانه ها به طور منطقی در صورت عدم دسترسی به رییس سازمان محیط زیست، به مشاور ایشون آقای کهرم مراجعه می کنند.
    اگر نظرات شخصی آقای کهرم باعث سرافکندگی ریاست سازمان است چرا به ایشون سمت مشاور داده اند؟

    پر طرفدار Thumb up 139 Thumb down 90

    • انوش می‌گوید:

      بخاطر اینکه ۳۱۳ شکارچی هم کشته شدن اونام دارای خانواده بودن مثل همین محیطبانا. اونام دختر پسر داشتن یتیم شدن. جلوی این تقابل باید گرفته بشه. اونم با از راه درستش.

      پر طرفدار Thumb up 122 Thumb down 71

      • مجید می‌گوید:

        انوش عزیز
        اون ۳۱۳ شکارچی که شما می فرمایید متخلف بودند
        تعداد زیادی دزد و قاچاقچی و قاتل هم که خانواده دارن، هر سال در درگیری با پلیس کشته میشن و از پلیس بابت هلاکت اونها تقدیر هم میشود
        بنابراین باید از محیطبانان هم برای کشتن این ارازل و اوباش و حذف آنها از جامعه تقدیر بشود
        شما نمیتونید مامور قانون رو با متخلف و دزد مقایسه کنید

        پر طرفدار Thumb up 150 Thumb down 94

        • دوست دار طبیعت می‌گوید:

          با سلام خدمت دوست داران طبیعت
          اقا مجید لطف کن نسنجیده حرف نزن اقا انوش درست گفتن باید از راه درست جلو تقابل شکارچی با محیط بان گرفته بشه متاسفانه الان همه شدن شکارچی و هر کسی یک اسلحه خریده یا خود دولت برایش جواز کرده شده شکارچی و این اسم شکارچی را هم روی خودش یک خونمایی یکجور قیافه گرفتن شده انهای که میرن شکار از روی نادانی یا از هر لحاظ انها هم انسان هستن از همین مردم این کشور برادران ما هستن مثل محیط بانان عزیز پس راهش این نیست که بین دو طرف خدایی نکرده کشتار راه بیفته

          پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 25

        • شبگرد می‌گوید:

          آقا مجید واقعا جون حیوان وجون ادم برایتان یکیه؟؟؟؟؟!!!!

          موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 3

          • لی لی می‌گوید:

            داری میگی ادم هرکی رو دو تا پاش راه رفت ادم نیست ادمی را ادمیت لازم است بله در قبال شکارچی ها جان حیوان با ارزش تره

            موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

      • ایرانی می‌گوید:

        قطعا مرگ هرکسی حتی افراد خلافکار و قانون شکن هم آدم رو ناراحت میکنه اما این نمیتونه بهانه ای باشه برای امثال شما که بخواهید با مظلوم نمایی این حقیقت رو نادیده بگرید که وقتی یک دزد آگاهانه و با علم به اینکه دزدی مسلحانه چه حکم، نتیجه و تبعاتی میتونه براش دربرداشته باشه باز با اسلحه وارد بانک بیشه و بخواد دزدی کنه و مامور بانک بنابر وظیفه و براساس قانون و برای حفظ حقوق اجتماعی مردم مجبور و موظف به استفاده از اسلحه درچنین شرایطی میشه که شاید به مرگ دزد ختم بشه.

        درچنین شرایطی کسی نمیتونه با استناد به این که این دزد نازنین زن و بچه داشته و باید میگذاشتند دزدیش رو بکنه با مظلوم نمایی بخواهند براش دل بسوزونه!

        شکارچی اگر قانون رو بدونه و ادعای قانونگرایی هم داشته باشه با چنین ادله های مضحکی دنبال توجیه قتل ناجوانمردانه محیطبانان نمیافته.

        داغ Thumb up 5 Thumb down 9

      • kooshan می‌گوید:

        ظاهرأ از نظر شما «شکارغیرقانونی» که در آن از ابزار خطرناک و حساس و کشنده یعنی سلاح نیز استفاده می شود تخلف یا جرم تلقی نمی شود و با این نحوه استدلال حالا اگر رانندگان متخلفی که نه مسلح هستند، نه آسیبی به کسی زده اند و نه بروی مأمورین سلاح کشیده اند و بفرض دوبله پارک کرده یا کمربند نبسته اند یا توقف ممنوع را رعایت نکرده اند و یا چراغ راهنما یا بوق خودرو آنها ایراد دارد اعتراض کنند که چرا تصویب کنندگان مقررات و جریمه و مجازاتهای رانندگی باعث تقابل بین آنها و پلیس راهنمایی و رانندگی شده اند آیا می توان جوابی قانع کننده به آنها داد؟

        داغ Thumb up 4 Thumb down 8

    • امید می‌گوید:

      همین آقای اینانلو طبیعت و حیات وحش را به مردم آشنا کردن و از یوز ایرانی در جهان دفاع کردند در صورتی که ایران را جز مناطق خالی از یوز نامبرده بودند که ایشان….
      در ضمن آقای اینانلو برای تمام مردم ایران آشنا و دوست داشتنی بودند و هستند شما بهتره یک نگاه به خودتون بیاندازید.

      پر طرفدار Thumb up 116 Thumb down 44

      • ایرانی می‌گوید:

        طرح یوزپلنگ روی پیراهن تیم ملی دراصل متعلق به آرش نورآقایی بود که مرحوم اینانلو با توجه به رانت و رفقایی که در صدا و سیما داشت تونست این موضوع رو بنام خودش تموم کنه.
        البته از اونجایی که هیچ حقیقتی برای همیشه پنهان باقی نمیمونه این کار ایشون هم از دید مردم و رسانه ها پنهان نموند و خیلی ها متوجه این اشتباه شدند و در زمان خودش اعتراضات زیادی هم به ایشون شد.

        داغ Thumb up 7 Thumb down 10

      • فاتح می‌گوید:

        اینانلو کارشناس محیط زیست نبود..شکارچی بود

        داغ Thumb up 29 Thumb down 32

      • پدرام می‌گوید:

        ایتالو یک شکارچی بود،چرا ازش بت درست میکنین

        داغ Thumb up 18 Thumb down 22

        • حامد می‌گوید:

          فاتح و پدرام عزیز اینانلو هم کارشناس بود هم شکارچی این هم در نظر بگیریم که جزو معدود آدمایی بود که حرفش پیش مردم خریدار داشت هم پیش شکارچی ها و به تعداد کمتر غیرشکارچی ها

          پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 8

          • mahram می‌گوید:

            البته مردم عام و غیر کارشناس . همین هم وضع رو خراب کرد.با توجه به به اینکه در صدا و سیما دستی داشت ، مدام جلوی دوربین میگفت و مردم هم کف میزدن.برید از مردم تاش(زیر قله ی شاهوار)در مورد ایشان پرس و جو کنید………

            داغ Thumb up 2 Thumb down 7

  3. محیط بان شمال می‌گوید:

    از ماست که بر ماست…!

    پر طرفدار Thumb up 42 Thumb down 23

  4. خورشید می‌گوید:

    این هم در ردیف حرفهای بی محتوایی است که این اواخر خیلی میشنویم، با این تیتر که: اینها همه از نتایج سیاست های غلط سازمانه!!
    آره خب همین چندتا سلاح کم خاصیت رو هم از محیط بان ها بگیرین و بفرستینشون بین یک مشت قاتل و جانی و آدمکش تا طی چند ماه یکجا از دردسر وجود حیات وحش و محیط بان هامون یکجا خلاص بشید جناب کهرم!!!

    پر طرفدار Thumb up 108 Thumb down 71

  5. مجید می‌گوید:

    من اصل سخنان ایشان را نشنیده ام و نمی توانم در این مورد قضاوت کنم اما تا آنجا که از قول ایشان در رسانه ها شنیدم و خواندم : منظور وی این بوده که اگر محیط بان نمی تواند از اسلحه استفاده کند بهتر آنست که اسلحه را از محیط بان بگیرند…

    پر طرفدار Thumb up 46 Thumb down 28

    • دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

      فرمایشات دکتر کهرم به هیچ عنوان کنایه از این موضوع که محیط بانان امکان استفاده از سلاحشان را ندارند، نبوده است بلکه نظر قطعی ایشان این است که محیطبانان باید خلع سلاح شوند تا درگیری ها از بین برود.

      ضمن اینکه اصل صحبت های ایشان با یک جست و جوی ساده در اینترنت قابل دسترسی و مشاهده است.

      پر طرفدار Thumb up 76 Thumb down 30

      • انوش می‌گوید:

        یه آمار از کشته شدن شکارچی ها هم بزار جناب دیده بان

        پر طرفدار Thumb up 84 Thumb down 43

        • فاتح می‌گوید:

          نرن شکار تا کشته نشن.. شکارچی ها همیشه شروع کننده بودن و شروع به تیر اندازی کردن…در ضمن محیط بان مامور دولت هست و حق داره از تفنگ استفاده کنه

          داغ Thumb up 23 Thumb down 27

        • حسن می‌گوید:

          جناب انوش کسی که خربزه خورد باید پای لرزش هم بشینه شکارچی خوش گذرون رفته خودش به کشتن داده حالا که چی؟

          پر طرفدار Thumb up 28 Thumb down 18

      • مجید می‌گوید:

        اسلحه را از محیط‌بانان بگیرند:
         وی با تاکید بر اینکه شرایط مناسب حمل و استفاده از سلاح برای محیط بانان کشور وجود ندارد، گفت: در این شرایط باید اسلحه را از محیط‌بانان بگیریم چون اگر مقابل شکارچی متخلف مقاومت و از اسلحه استفاده کنند محکوم به اعدام می‌شوند و اگر از آن استفاده نکنند شهید می‌شوند، بنابراین وجود اسلحه از هر دو طرف برای آنها مشکل‌زاست.
        از یک طرف با اعدام و از طرف دیگر با شهادت مواجه هستند.به گفته کهرم، اگر مجرم و متخلفی در حین عملیات توسط پلیس کشته شود، این نیروی پلیس حتی یک ساعت هم بازداشت نمی‌شود چه برسد به آنکه محاکمه و حکم قصاص او صادر شود، چون برای برقراری نظم و امنیت و مقابله با متخلفین این اتفاق افتاده است در حالیکه ما به محیط‌بانی اسلحه داده‌ایم که در دادگاه به جرم قتل محکوم می‌شود. 
        وی با اشاره به اینکه اسلحه نوعی عامل تحریک‌کننده برای متخلف محسوب می‌شود، اظهار کرد: پلیس انگلستان مسلح نیست و از زمانی که اسلحه از تجهیزات پلیس حذف شده میزان کشته شدن آنها به ۳/۱ کاهش یافته است. وقتی شکارچی، اسلحه محیط‌بان را می‌بیند تحریک می‌شود و از اسلحه خود استفاده می‌کند در حالیکه اغلب شکارچیان بومی منطقه و برای محیط‌بانان شناخته شده هستند بنابراین هنگامی که تخلفی از این افراد سر می‌زند محیط‌بانان می‌توانند آنها را به راحتی شناسایی و اقدام به دستگیری آنها کنند در حالیکه داشتن اسلحه در حین عملیات عامل تحریک کننده‌ای برای شکارچی متخلف محسوب می‌شود.
        براساس پیشنهاد شما در اینترنت جستجو کردم این بخشی از متنی است که در سایت ایسنا آمده ، بنظر بنده که این سخنان بیشتر طعنه آمیز است

        پر طرفدار Thumb up 56 Thumb down 13

        • دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران می‌گوید:

          مجید عزیز
          این بخش از فرمایشان دکتر کهرم را مطالعه کنید:

          “… وی با اشاره به اینکه اسلحه نوعی عامل تحریک‌کننده برای متخلف محسوب می‌شود، اظهار کرد: پلیس انگلستان مسلح نیست و از زمانی که اسلحه از تجهیزات پلیس حذف شده میزان کشته شدن آنها به ۳/۱ کاهش یافته است. وقتی شکارچی، اسلحه محیط‌بان را می‌بیند تحریک می‌شود و از اسلحه خود استفاده می‌کند…”

          این صحبت ها به هیچ عنوان کنایه نیست.
          ایشان در راستای خلع سلاح محیطبان ها نظریه کارشناسی ارائه میدهند و برای تایید نظرشون از کشوری مثل انگلیس مثال آورده و آمار و ارقام ارائه می دهند.
          این یعنی اعلام یک نظریه کاملا جدی و تلاش برای اثبات و تایید آن نظریه از طریق ارائه آمار و ارقام و ذکر مثال.

          پر طرفدار Thumb up 84 Thumb down 43

      • یاوران محیط زیست می‌گوید:

        البته شاید ایشون اینگونه گفته اند چون محیط بانها از نظر قانونی حمایتی ندارند که از اسلحه استفاده کنند و در صورت استفاده و کشتن یا مجروح کردن شکارچی ها بعد عواقب بسیاری برای انها دارد پس بهتر از اسلحه انها گرفته شود !! چون داشتن و نداشتن اسلحه وقتی پشتوانه قانونی ندارند و می ترسند از ان استفاده کنند برای محیط بان تفاوتی نمی کند !!!

        پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 1

  6. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    منم از اظهار نظرای غیر کارشناسی ایشون اصلا خوشم نمیاد.

    پر طرفدار Thumb up 84 Thumb down 58

  7. احسان می‌گوید:

    اقا شاید به شوخی گفته !

    از دکتر بعیده این حرف !

    پر طرفدار Thumb up 64 Thumb down 39

  8. حبیب سینائی می‌گوید:

    جناب آقای دکتر کهرم
    اگر جهت جلوگیری از برخورد محیط بانان و متخلفین و جلوگیری از بروز اتفاقات ناگوار خلع سلاح محیط بانان چاره کار است پس بر اساس طرح و تز شما جهت جلوگیری از بروز حوادث مشابه باید کل نیروهای مسلح کشور خلع سلاح شوند تا احدی از طرفین صدمه نبینند!!!!!!!

    پر طرفدار Thumb up 65 Thumb down 40

  9. مسعود شهرابی می‌گوید:

    شهید دهقانی و هرمزی در درگیری به شهادت نرسیدند که ایشان توسط شکارچیان محاصره شده و سپس به ضرب گلوله از فاصله نزدیک به شهادت رسیدند
    اگه این دو شهید اسلحه هم نداشتند فرقی نمی کرد چون شکارچیان قصد جان اونها رو کرده بودند و درگیری هم رخ نداده بود
    یادمون نرفته جنگلبانی رو که توسط چوپان کشته شد و البته هیچ سلاحی به همراه نداشت. یادمون نرفته اون محیط بانی رو که هیچ اسلحه‌ای به همراه نداشت و سیصد ساچمه تفنگ شکاری از بدن اون بیرون کشیدند!!
    همه محیط بانان همیشه سلاح به همراه ندارند و البته هر محیط بانی از سوی متخلفین میتونه مورد تهاجم قرار بگیره
    این اسلحه هست که جان محیط بانان رو حفظ میکنه و تا حدی جلوی متخلفین رو میگیره
    واقعا همینطوری که محیط بانان اسلحه به همراه دارند مورد تهدید قرار میگیرن وای به روزی که اسلحه نداشته باشند.
    دکتر کهرم عزیز من نمیخوام از جای خاصی اسم ببرم اما بعضی جاها که بری وقتی بری تو دل کوه جنگل و بیابون تازه میفهمی تو برخی مناطق چقدر نا امنی هست و البته خواهی دید که در بسیاری موارد در چنین مکانهایی چقدر برخی گستاخ میشن اینجاست که جون محیط بانان رو همون سلاح حفظ میکنه
    خوبه گاهی به جای نشستن، در قامت یه آدم معمولی بزننید به دل کوه و بیابون بعد ببینید چه خبره! زنده زنده آدمو قورت میدن
    محیط بانان در حین انجام وظیفه مهمونی نمیرن که کت و کراوات لازم داشته باشن محیط بانان نیاز دارن که از خودشون بتونن دفاع کنند
    ما زمانی می‌تونیم ادعا کنیم که محیط بانان نیاز به اسلحه ندارند که هیچ متخلفی نداشته باشیم که اینم خیلی رویایی هست

    پر طرفدار Thumb up 70 Thumb down 36

  10. بهزاد می‌گوید:

    بنظرم حرف ایشان درست بود . چونکه تا وقتیکه محیط بان حق استفاده از اسلحه خویش را نداشته باشد و در صورت استفاده به اعدام محکوم شود ، همان بهتر که اسلحه نداشته باشد . در قانونی که برای مجریان قانون هیچ ارزشی قائل نمی شود امیدی بیشتر از این نمیرود . حیف ….

    پر طرفدار Thumb up 35 Thumb down 29

  11. علی کشمیری می‌گوید:

    ازین بهتر نمیتوان روی زخم نمک پاشید.

    وقت بازنشستگی استاد هفتاد ساله فرا رسیده است.

    پر طرفدار Thumb up 72 Thumb down 47

  12. پنجه طرلان می‌گوید:

    از ماست که بر ماست

    پر طرفدار Thumb up 46 Thumb down 24

  13. نیروانا می‌گوید:

    آقایان دکتر کهرم و کردوانی در مورد اکثر ایده های جدید زیست محیطی مثل احیای دریاچه ارومیه یا معرفی ببر سیبری به حیات وحش ایران اکثرا نظرات منفی دارند و به نوعی بد بینانه به قضیه نگاه میکنند
    ضمن احترام به سطح علمی این افراد، از رسانه ها به ویژه صدا و سیما باید خواست که محیط اعلام نظر و گفتگو درباره محیط زیست منحصر به همین چند نفر محدود نشود که در حین برنامه زنده تلویزیونی مباحثه را ترک کنند!

    پر طرفدار Thumb up 58 Thumb down 35

    • Reza می‌گوید:

      البته ایده معرفی ببر سیبری مستقیما به جناب ضیایی بر می گرده که یکی دیگه از پیشکسوتان سوال بر انگیز غیر قابل بازنشستگی! در سازمان محیط زیست می باشن!!! خوشبختانه این ایده کاملا نا موفق بود و در همان ابتدای راه شکست خورد و فاجعه های بزرگتری به بار نیومد!

      موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 2

  14. علیرضا می‌گوید:

    درود بر دیده بان که مصلحت طبیعت را با هیچ مصلحت دیگری عوض نمیکند.

    پر طرفدار Thumb up 83 Thumb down 50

  15. مسعود می‌گوید:

    اظهارات جناب کهرم بیشتر به شوخی شبیه است تا یک نظر کارشتاسانه ! مقابله با اشرار مسلحی که به شکار آمده اند با دست خالی !!

    پر طرفدار Thumb up 78 Thumb down 47

  16. مهدی می‌گوید:

    یا درود…مقاله نویس عزیز جوری نقد کردن پیشکسوت محیط زیست را که ایشان در بطن ماجرا نیستن..
    باید پرسید در سال ۹۲ که مدیر کل دفتر شکار و صید جناب علیخانی از دو طرح ازمایشی صحبت کردن بدین شرح:
    ۱٫محیط بان خلع سلاح شود
    ۲٫ محیط بان تجهیز شود
    و در ادامه خود نیز پاسخ دادن که هر دو راهکار غیر عملی و غیر منطقی است در صورت خلع سلاح برای محیط بان خطر افرین و در صورت تجهیز باعث تشدید اختلاف و درگیری فیزیکی بین محیط بان و شکارچی میشه..دو سال از این صحبت میگذرد ایا جناب علیخانی هم نسنجیده گفته بود چرا باید دوسال بگذرد و ما اینجور تلفات بدیم چرا جان ادمی کم ارزش شده؟؟؟
    پس جرم شناسان کجا هستن؟؟؟کارشناسان کجا هستن که پس از دو سال باعث این اختلاف بین شکار و محیط بان میشه..بهتر بود تامل در کلام قلم میشد قبل از نقد پیشکوست محیط زیست نه از روی احساس نقد تند…فکر کنم الان وقت نقد نیست وقت عمل و برسی و قرار دادن عوامل بازدارند و کم تنش میان محیط بان و شکارچی است..

    پر طرفدار Thumb up 52 Thumb down 19

    • مجید می‌گوید:

      شما خودتون فهمیدین چی گفتین ؟!

      فقط با هر آب گلالودی میخواین شکارچی هارو تطهیر کنید

      غافل از اینکه قبح عمل شکار انقدر در اذهان مردم زیاد شده که شکارچی رو با آب زمزم هم نمیشه تطهیر کرد

      شکارچی در جامعه سرافکنده است

      پر طرفدار Thumb up 104 Thumb down 82

      • حجت می‌گوید:

        اصلا” صحبت بر سر تطهیر و تقبیح اشخاص یا عملکردی نیست.

        کمی بیشتر فکر کنید.
        الان صبت بر سر اصلاح وضع موجود است و بهترین راهکار .

        اینکه شکار و شکارچی مطهر اند و یا قبیح را به جامعه واگذار کنیم و اینقدر
        نظرات خودمان را به جای حرفهای جامعه جا نزنیم!

        ایشان کاملا” درست گفته اند و با تشدید تنش و ایجاد تقابل میان محیط بان و
        شکارچی به جایی نمیرسیم.

        آن زمان آقای علیخانی هم درست گفتند که هم تضعیف محیطبان صحیح نیست
        و هم آنها را تجهیز کرده و وادار به جنگ و کشتن دیگران در کوه بیابان کردن هم درست نیست.

        بحث شکار و صید و چگونگی کنترل و مهار آن یک راهکار علمی میخواهد و احساسی هم نیست.

        اینکه کسی از شکار بدش میآید و با طبعش سازگار نیست مقوله ای دیگر است و هیچ
        ربطی به محیط زیست ندارد و مسئله ای شخصی است و خودش باید فکری به حال خودش بکند.

        ولی اینکه کسی بخواهد کاری برای محیط زیست انجام دهد . مقوله ای جداست و راهش
        هم جداگانه است.

        الان متاسفانه بیشتر مخالفان شکار به خاطر اینکه از شکار بدشان می آید با شکار مخالفت
        میکنند و سینه چاک میدهند.
        نه به خاطر اینکه قصد احیای محیط زیست را داشته باشند.

        پر طرفدار Thumb up 84 Thumb down 21

        • آ.ک می‌گوید:

          و در ادامه باید بگویم خواسته شکارچیان در ایران چیزی نیست جز این که شکار را آزاد کنند یا مبلغ ناچیزی بگیرند تا یک شبه محیط زیست را به فلاکت بکشانند
          البته در آن موقعیت قاچاق بی معنی می شود وهر کس هر خواسته شیطانی داشته باشد خودش بی واسطه در طبیعت انجام می دهد

          داغ Thumb up 8 Thumb down 16

        • حسن می‌گوید:

          اینکه یک عده دارن ذخایر ژنتیکی کشور نابود میکنن چی به ما مربوط هست یا نیست؟

          داغ Thumb up 12 Thumb down 20

          • حجت می‌گوید:

            دقیقا” به همه مربوط میشود ولی…

            ۱- راه حل فحش و ناسزا به مردم نیست
            ۲- همچنین تجهیز و ترقیب محیطبان بنده خدا و فرستادن آن
            به جنگ هم نیست چرا که ممکن است در این گیر و دار چند متخلف کشته شوند
            ولی قطعا” این وسط تعدادی بیگناه و محیط بان هم از بین خواهند رفت.
            و از آن مهم تر اینکه بساط شکار هم قطعا” برچیده نخواهد شد.
            ۳- نگرانی برای از بین رفتن ذخائر ژنتیکی کشور یک بحث است
            و مردم را وادر کردن به اینکه طبق سلیقه ی خودمان عمل کنند و از همان چیزی
            که ما بدمان میآید بدشان بیاید چیز دیگری!!!
            اگر به مخالفان شکار باشد همه باید گیاه خوار بشوند .
            این عین خودخواهیست که فقط تا نوک دماغ خودمان را ببینیم.

            برای اصلاح وضع موجود بهترین راه الگو برداری از کشور های
            موفق دنیا در مورد محیط زیست و حیات وحش و برخورد کاملا” علمی و کارشناسانه است . نه از روی سلیقه ی شخصی و احساسات شخصی.

            پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 8

          • سعید حامی حقوق حیوانات می‌گوید:

            آقای حجت . مخالفت با شکار هیچ ارتباطی با گیاهخواری ندارد. صرفا جهت اطلاع

            داغ Thumb up 15 Thumb down 18

        • سعید حامی حقوق حیوانات می‌گوید:

          درود آقای حجت
          مخالفت با شکار رابطه ی مستقیم با حفظ و احیای محیط زیست و ذخایر ژنتیکی دارد, اگر تمام مردم مخالف شکار بودند دیگر برای حفظ و حراست از حیوانات و محیط زیست نیاز به محیط بان نبود !
          دوست گرامی افرادی که با شکار مخالفت میکنند مسئله ساز و مشکل ساز نیستند و با این طرز تفکرشان به هیچ چیز و هیچ کس و هیچ موجود زنده ای آسیب نمیرسانند, بنابراین نیاز نیست که به طبق گفته ی شما فکری به حال خود کنند, بلکه افرادی که به شکار و قتل و خون ریزی علاقه دارند باید فکری به حال خودکنند و به فکر اصلاح خویش باشند, زیرا با این نوع فکر چالش های گوناگونی را ایجاد کرده اند و مرتکب جنایت علیه حیوانات و انسانها میشوند. دوستان بجای منفی دادن اگر پاسخی دارید ارائه بدهید.

          داغ Thumb up 21 Thumb down 22

          • محمد کریمی می‌گوید:

            پاسخ زیاد هست ولی از آنجایی که گفتنش فایده ای ندارد، همان منفی را میدهیم،بلکه از تعداد منفی ها چیزی دستگیرتان شود.

            داغ Thumb up 13 Thumb down 11

          • سعید حامی حقوق حیوانات می‌گوید:

            درود آقای محمد کریمی. به این نوع سخن گفتن شما مغلطه میگویند.

            داغ Thumb up 6 Thumb down 12

          • محسن رزاقی، ((سلام بر حامیان جانداران)) می‌گوید:

            درود بر آقا سعید.
            من نیز باشما همنظرم.

            داغ Thumb up 5 Thumb down 12

    • نیری می‌گوید:

      مشکلات ما دقیقا از پیشکسوتانی است که نه به روز می شوند، نه شرایط را می دانند، نه حرف کسی را می شنوند، نه کسی را قبول دارند، فقط مو سفید کرده اند و ادعای پیشکسوتی دارند و در مورد هر مساله مرتبط و نامرتبطی نظر می دهند !

      واقعا کسی نمی خواهد به یک فرد مسن توهین کند به خصوص اگر این فرد مزین به لقب استاد باشد، اما آیا این اساتید نباید حدودی برای خودشان تعیین کنند که مورد انتقاد عام و خاص قرار نگیرند ؟

      پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 14

  17. به نظر من با این سطح از جسارت و بی شرمی برخی از شکارچی ها، محیط بان ها باید به مجهز بشوند

    پر طرفدار Thumb up 68 Thumb down 44

  18. محیط بان طبیعت می‌گوید:

    شوخی میکنی آقای کهرم

    پر طرفدار Thumb up 64 Thumb down 40

  19. هرمزگان می‌گوید:

    این جناب فکر میکنند در کشور سوییس زندگی میکنند

    پر طرفدار Thumb up 62 Thumb down 39

  20. محیط بان شمال می‌گوید:

    واقعا از ماست که بر ماست…….!

    پر طرفدار Thumb up 37 Thumb down 23

  21. سعید برنا .کرمان می‌گوید:

    با نظر دکتر کهرم موافقم .اسلحه ای که نشه ازش استفاده کرد بودو نبودش هیچ فرقی نداره پس بهتره همه را جمع آوری کنند تا سبب کشتار نشه .شکارچی وقتی بفهمه محیط بان سلاح نداره فرار میکنه میره بدون هیچگونه واکنشی .اگر بلفرض هم به محیط بان حق تیر بدن بگن شکارچی را بکش مطمئن باشید ماهی چند قتل رخ میده چه شکارچی چه محیط بان .

    پر طرفدار Thumb up 51 Thumb down 7

  22. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    خوب شد که علت ضعف سازمان محیط زیست را هم فهمیدیم اظهارات نسنجیده این بنده خدا بوده!!!!!! علت یا علل دیگری ندارد؟؟

    داغ Thumb up 25 Thumb down 30

  23. رشید می‌گوید:

    در کشوری که س ح م ز آن از کل پرسنل چند نفری کارشناس در شناخت محیط زیست دارد و اینگونه سخن گویند پس وای بحال ما و محیط زیست!!!!!

    داغ Thumb up 21 Thumb down 30

  24. حسن می‌گوید:

    ادم وقتی از یک سنی بالاتر میره بهتره اظهار نظر نکنه!

    داغ Thumb up 30 Thumb down 44

  25. امید می‌گوید:

    محیط بان باید مسلح باشه!

    همیشه خطرات داخل بیابان و… هست , مثل آدم کش های شکارچی نما, اشرار و قاچاقچیان و…

    پر طرفدار Thumb up 62 Thumb down 36

  26. morteza می‌گوید:

    آقای کهرم کلا درباره دریاچه ارومیه و محیط زیست نظرات تاسف باری ارائه کردند

    داغ Thumb up 28 Thumb down 34

  27. محیط بانان می‌گوید:

    دوستان عزیز اگر مسئولین دلشان به حال محیط بانان می سوخت امکانات حفاظتی مثل بی سیم ودوربین های چشمی خوب و استاندارد بهشون می دادن

    دوساله که به مأمورین کفش ندادن، جیره غذایی هزینه اضافه کار مأموریت ندادن تازه میگن باپول و هزینه خودتان برید مأموریت ما تا شش ماه بعد بهتون میدیم

    اینا دیگه زرنگ بازی مسئولین بی مسئولیته بعد میگن نمی تونی با این شرایط برو جای دیگه !

    پر طرفدار Thumb up 52 Thumb down 5

    • محمد می‌گوید:

      با سلام. دوربین هایی وجود دارند که از فاصله چند ده کیلومتری میتوانند تصویر برداری کنن و هویت فرد را شناسایی کنند. بازی دادن مردم و درگیر کردن آنها جزئ مرض ارثی تمام سیاست های دنیا هست. چرا باید با این بدبختی و با این همه زحمت یک شکاربان به دنبال شکارچی متخلف برود؟ از این میترسند که تکنولوژی به دست مردم بیفتد. اینکه یک دوربین از فاصله ده کیلومتری تصویر بگیرد و هویت را شناسایی کند زیاد هم تکنولوژی مدرن به حساب نمی آید. خدا عاقبت همه مردم رو ختم به خیر کند.

      پر طرفدار Thumb up 44 Thumb down 8

      • متین می‌گوید:

        محمد جان
        بعد اگر شکارچی متوجه شد که محیطبان از چهره اش تصویربرداری کرده و بعد متوجه شد که محیطبان مسلح هم نیست و برای حذف درک جرم (عکس) رفت به سمت محیطبان بی دفاع و دوربین عکاسی را کوبید در سر مامور و سر محیطبان و دوربین عکاسی را همزمان شکست و خود محیطبان را با اسلحه تهدید و یا مجروح کرد آنوقت شما از این پیشنهاد خنده داری که ارائه فرمودین شرمنده نخواهید شد؟

        پر طرفدار Thumb up 52 Thumb down 32

        • محمد می‌گوید:

          متین جان کسی که با این دوربین و آموزشهایی تکمیلی بره کوه. چنین چیزی که شما میگی خنده داره که براش اتفاق بیفته عزیزم. جواب بینهایت خنده داره

          پر طرفدار Thumb up 26 Thumb down 8

  28. محمد می‌گوید:

    با سلام و آرزوی قبولی عبادات. به شهادت رسیدن سه عزیز از محیط بانان حیلی دردناک هست. ولی اینکه این جریان درگیریهای بین محیط بانان و شکارچیهای غیرمجاز به راحتی و با کارشناسی دقیق قابل رفع هست ولی مرتفع نمیشود درد بزرگتری هست. دخالت تفکرات ناپخته و نفوذ نخبگان سیاسی که درک کمتری از کارشناسی مسائل فنی و بررسی های دقیق اینچنینی دارند و افکار غیر کارشناسی دارند و متاسفانه تصمیم گیری نیز میکنند هیچگاه این مساله و مسائل مشابه را در کشور عزیزمان با این همه سرمایه هنگفت انسانی و مالی حل نخواهد نمود. فکر سیاسی نباید در بدنه کارشناسی کشور وارد شود. مسائل کارشناسی را بایستی کارشناسان داخلی با همفکری نخبه های خارجی با اختیارات کامل به قوانین تبدیل کنند. بنده حدود پانزده سال هست که میشنوم بیکاری در کشور ریشه کن خواهد شد. ولی هر جه جلوتر رفتیم آمار بیکاری بیشتر شد. هزاران هزار مساله اینچنینی در کشور عزیزمان وجود دارد علیرغم اینکه ایران دارای سرمایه های بزرگی میباشد که در درنیا کم نظیر و گاها بی نظیر هستند. چرا؟ چون سیاست در کشور ما نابالغ و ناپخته بوده و به علاوه ایجاد توهم در برخی سیاست مداران به این مساله تحکیم و قوت میبخشد.

    پر طرفدار Thumb up 29 Thumb down 3

  29. محیط بانان می‌گوید:

    حق الکشف سالهای ۹۳ و ۹۴ و ۹۵ را هنوز ندادن میگن نمیدهیم پولی که خودمان وصول کردیم زحمت کشیدیم تا جبران کمبود حقوقمان را بکند مسئولین خوردن آب هم روش.

    پر طرفدار Thumb up 43 Thumb down 7

  30. هیرش می‌گوید:

    اگه عزم و عرضه ای وجود داره بهتره صرف خلع سلاح کردن شکارچیان بشه جناب کهرم!

    پر طرفدار Thumb up 60 Thumb down 40

  31. شکارچی سینه سوخته می‌گوید:

    بنده با گفته های ایشان کاملا موافقم دوستانی دارم که در خیلی از کشورهای دنیا از جمله ترکیه فرنسه بلغارستان و افریقای جنوبی و …. به شکار رفته اند و در هیچ جا ی دنیااسلحه جنگی اون هم از نوع کلاشینکف در دست شکاربان ندی ده اند و اگر هم سلاح در دست شکاربان بوده از نوع شکاری و جهت محافظت از خودش در برابر حمله حیوانات وحشی است . و اینکه در بعضی مواقع برخوردهای عوامل سازمان طوری تحریک کننده است که هر ادمی اونجا باشه کنترلش رو از دست میده . بنده چند وقت پیش (خرداد ماه ) در یکی از مناطق ازاد شمال کشور جهت کوهنوردی رفته بودیم و در راه برگشت با خودروی دو دیفرا نسیل شخصی و به همراه یکی از دوستان با خودروی پیکاپ سازمان برخورد کردیم و به جز لباس استتار طبیعت که امروزه تن هر طبیعت گردی هست هیچ چیزی به همراه ما نبود که اثبات کنه ما شکارچی هستیم!!! اتفاقا اونروز یک دسته بز کوهی رو که شامل یک کل و بز و ۴ بزغاله بود از فاصله ای بسیار نزدیک دیدیم و ازشون فیلم و عکس گرفتیم که همون فیلم و عکس هم داشت برامون شر میشد.. اما برخورد شکاربان ها با ما اونقدر زشت و زننده بود که باور کنید چیزی به در گیری فیزیکی باقی نمانده بود . باید به این قشر زحمت کش بیاموزند که اهانت کردن به دیگران تاوانی داره . ما هم از اونجاییکه ریگی به کفش نداشتیم هر چه خواستند کردیم از چک کردن دوربین و تلفن شخصی و کشتن زیر و بند خودرو . با توجه به اینکه هیچ شکاربان و حتی مامور نیروی انتظامی حق گشتن خودرو و اطلاعات تلفن همراه که یک وسیله شخصی هست رو بدون حکم قضایی نداره و در اخر هم بعد از اینکه ۴۵ دقیقه ما رو گشتند و خودشون فهمیدند که شخصی که مخبرشون بوده اطلاعات غلط بهشون داده و برخوردشون زشت بوده عذر خواهی کردند . حالا تصور کنید این افراد یک شکارچی متخلف رو که لاشه شکاری رو به دوش داره در بیابان ببینند. اون شخص دوستان از نظر شما قاتل و روانی اما از نظر خودش انسانه و هیچ انسانی اهانت نمیپذیره . اینها مسائلی است که باید اموزش داده بشه.

    پر طرفدار Thumb up 67 Thumb down 16

  32. شکارچی اصولی می‌گوید:

    یکطرفه میزاری

    داغ Thumb up 24 Thumb down 29

  33. بینالود می‌گوید:

    در مقابل شکارچی که با کمال بی رحمی به انسان شلیک و جانداران بی دفاع رو با انواع و اقسام ترفندهای ناجوانمردانه قتل عام میکنه اسلحه هم کم می آورد.
    حال همین حداقل ها هم گرفته شود؟؟؟
    محیط زیست برای تمامی مردم ایران زمین و نسل های آینده این مرزوبوم هست و کسی که به بیت المال اهمیت ندهد و حقی ناحق کند باید به شکلی مجازات شود که عبرت دیگران نیز شود.
    همچنین باید با فردی که به محیط زیست لطمه میزند بسیار قاطع و برخورد و به اشد مجازات محکوم شود.

    پر طرفدار Thumb up 49 Thumb down 38

  34. بولوت می‌گوید:

    این اظهار نظرها نشان میده که این آقای مشاور اصلا نمیدونن محیطبانی چیه!
    کارشناسانی باید در خصوص کار محیطبانی و مخصوصا تسلیح یا عدم تسلیح محیطبانان نظر بدهند که خود محیط بانی کرده باشند یا سالها در کنار آنها کار کرده باشند.
    این آقایان تابستان وقتی محیط بان زیر آفتاب سوزان عرق میریزه و از کوه و صخره بالا میره، زیر کولر نشستن و زمستان هم وقتی سوز سرما و باد، صورت عزیزان محیط بان رو کبود میکنه کنار بخاری مشغول هستند.
    یا زمانی که محیط بان شب تا صبح بیدار میمونه و برا دستگیری متخلفین ساعتها بدون حرکت و صدا کمین میکنن این کارشناسان در کنار خانواده خود در خواب ناز هستند.
    خب طبیعیه که اینها نمیتونن و حق ندارند در خصوص امورات مربوط به محیط بانها اینطور اظهار نظر نمایند.
    من به چشم خودم دیدم که محیط بان شب، موقع کمین در تاریکی مطلق هوا یک قدم مانده به برخورد با خرس قهوه ای با صدای گلن گدن سلاح از درگیری با خرس جلوگیری کرد.
    نمیدونم این آقایان واقعا و جدا میگن که باید اسلحه را از دست محیط بان گرفت یا به کنایه !؟

    پر طرفدار Thumb up 45 Thumb down 35

  35. داریوش2016 می‌گوید:

    آقای کهرم گفت اگه محیطبان از خودش دفاع کنه و شکارچی رو بکشه اعدام میشه در صورتی که پلیس اگر مجرمی رو بکشه اصلا ازش بازجویی هم نمیکنن و یک ساعت هم بازداشت نمیشه و محیطبان اگر از اسلحه هم استفاده نکنه بدست شکارچی کشته میشه در صورتی که پلیس نیازی به شلیک اخطار و تیر زدن به کمر به پایین هم نداره

    داغ Thumb up 16 Thumb down 29

  36. سهراب... می‌گوید:

    دکتر کهرم تخصصی در امور به کارگیری اسلحه ندارند، پس اگر نظر اهل فن و کارشناسان نظامی و امنیتی ملاک قرار بگیرد، قطعاً نتیجه بهتری خواهد داشت

    پر طرفدار Thumb up 40 Thumb down 29

  37. Caracal می‌گوید:

    با سلام خدمت دوستان
    آموزش در نحوه برخورد اولیه محیط بانان با شکارچیان بسیار مهم است
    که میتواند تحریک آمیز باشد و شروع یک درگیری خونین یا بصورت حرفه ای و با ارامش
    جهت ضبط و جمع اوری مدرک بصورت عکس و فیلم باشد تا در مرحله ای دیگر توسط نیروهای امنیتی پیگیری شود
    بطور کلی جهت کاهش چشمگیر این موارد باید اولا شکارگاهها به بخش خصوصی واگذار شود

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 4

  38. قمشلو می‌گوید:

    حالا که مسلحند ازشون حساب نمیبرند وای به موقعه ای که مسلح نباشند

    ایشون فکر کنم هنوز نمی دونه چطور شده، فکر میکنه محیط بان ها شکارچیها کشتند

    پر طرفدار Thumb up 39 Thumb down 26

  39. حامد می‌گوید:

    سلام دیده بان محیط زیست عزیز
    شما لب مطلب دکتر کهرم را متوجه نشدید به نظر بنده حرف جناب کهرم حالت کنایه داشت وقتى شکاربان ما از سلاحش نمیتواند استفاده کند آخه همراه داشتن آن بجز دردسر براى شکاربان فایده اى هم دارد؟ بجاى سلاح یک سوت بلبلى بدهید دست شکاربانامون باور بفرمایید بهتر هست

    داغ Thumb up 9 Thumb down 24

  40. kooshan می‌گوید:

    قبل از طرح هر موضوع لازم است به این نکته مهم توجه داشت که هدف اصلی بایستی رفع خشونت موجود فعلی در عرصه های طبیعی کشور و حفظ امنیت جانی و شغلی محیط بانان و شناخت راهکارهای مناسب و اقدامات ضروری جهت دستیابی به این نتیجه مطلوب باشد و در این راستا جدا از حمایتهای قضایی و قانونی ضروری است مشکلات مربوط به کمبود نیروهای حفاظتی و محیط بانی و نیازهای تجهیزاتی و آموزشی ، حمل و نقل و  ترابری، مخابراتی و ارتباطی و نیز الزامات معیشتی،  رفاهی،  استخدامی و… محیط بانان و جنگل بانها و خانواده و فرزندان آنها هم مدنظر قرار داشته باشند.
    اما اصل سخنان آقای کهرم با خبرگزاری  «ایسنا»  موجود است و بهتر بود آدرس منبع سخنان ایشان قید و ذکر میشد تا بازدید کنندگان بعد از مراجعه اظهار نظر کنند ولی بهرحال اشکال اصلی سخنان ایشان در ارتباط با مسلح بودن محیط بانان، یکدست نبودن و متفاوت بودن آنهاست بطوریکه نهایتأ مشخص نیست که آقای کهرم خواهان وجود «……….  شرایط مناسب حمل و استفاده از سلاح برای محیط بانان کشور ….» بوده یا معتقدند در شرایط فعلی  «……. وجود اسلحه از هر دو طرف برای آنها مشکل‌زاست……» و بهتر است محیط بانان مسلح نباشند و نهایتأ ایشان اظهار نظر صریحی در این مورد نداشته و دیدگاه مشخصی ارائه نداده اند ضمنأ علیرغم حمایتهایی که از محیط بانان بعمل آورده اند، آن بخش از سخنان ایشان مبنی بر اینکه  «….. وقتی شکارچی، اسلحه محیط‌بان را می‌بیند تحریک میشود و از اسلحه خود استفاده می‌کند…..  » معلوم نیست بر اساس کدام واقعیات و بر مبنای چه استدلال منطقی و مستندات و داده های معتبری بیان شده است ضمن آنکه در شرایط فعلی که بر همگان عیان و آشکار است چنین اظهاراتی بی موقع و غیر مثبت بنظر میرسد.
    نکته دیگری که در بسیاری از سخنان ابراز شده پیرامون وضعیت قانونی محیط بانان در زمان وقوع درگیری با متخلفین بچشم می خورد و این موضوع  در سخنان آقای کهرم و نیز اظهارات آقای تابش  «رئیس فراکسیون محیط زیست»  مجلس در گفتگوی خبری ویژه  با شبکه دوم سیما و نیز بسیاری نقطه نظرات اعلام شده دیگر در این رابطه قابل مشاهده بوده این است که اکثر این اظهارات بدون توجه دقیق به مقررات موجود در این زمینه صورت می گیرد بطور مثال آقای کهرم در سخنان اخیرشان گفته اند :
    «……….  شرایط مناسب حمل و استفاده از سلاح برای محیط بانان کشور وجود ندارد………… چون اگر مقابل شکارچی متخلف مقاومت و از اسلحه استفاده کنند محکوم به اعدام می‌شوند و اگر از آن استفاده نکنند شهید می‌شوند، بنابراین وجود اسلحه از هر دو طرف برای آنها مشکل‌زاست……»
    و آقای تابش نیز گفته اند :
    «……. چرا از محیط بانان هر ماه امضاء و اثر انگشت می گیرند که از اسلحه سازمانی خود استفاده نکنند…..»
    در حالیکه بظاهر علت محکوم شدن برخی  محیط بانان به قصاص، مقاومت آنها در قبال متخلفین و استفاده از سلاح سازمانی خود نبوده بلکه عدم رعایت مواد «آئین نامه بکارگیری سلاح» بوده است ضمن اینکه گرفتن امضاء و اثر انگشت از محیط بانان در  «چک لیست آموزشی» توسط  «س. ح. م. ز.»  آن نیست که آقای تابش مطرح کرده اند و در حقیقت یکی از مشکلات فعلی  اظهار نظرات کلی و غیر دقیقی است که بدون توجه به واقعیات و آگاهی و اطلاعات لازم از قوانین و مقررات موجود بیان می شوند و باعث سردرگمی مخاطبان و مردم می شود. 
    البته در حال حاضر سؤالات و ابهاماتی هم وجود دارد که باید روشن و معلوم شوند مثلأ حسب ظاهر و بنابر اخبار منتشره همه محیط بانان مسلح نیستند و باید دید علت چیست؟ آیا دریافت اسلحه توسط محیط بانان اختیاری است و محیط بانی می تواند با تمایل خود و به هنگام حفاظت و گشت و کنترل مسلح نباشد و یا اینکه علت کمبود سلاح است و در این صورت چرا اسلحه و تجهیزات بتعداد کافی در اختیار آنان قرار نمی گیرد ؟ و آیا اصولأ حضور محیط بان غیر مسلح در زمان مأموریتهای حفاظتی صحیح است؟ سلاح مناسب جهت محیط بانان کدام است؟ آیا در مورد محیط بانان به همان  «آئین نامه بکارگیری سلاح» مورد عمل در ارتباط با سایر  نیروهای انتظامی که ضابط قضایی هستند استناد می شود و آیا در مراجع قضایی با محیط بانان همانند سایر نیروهای مسلح که ضابط قضایی محسوب می شوند رفتار و قضاوت می شود؟ و اگر چنین نیست علت چه بوده و استناد قانونی آن کدام است؟ و سؤالات و ابهاماتی از این دست که قابل طرح هستند بنابراین در نهایت بنظر میرسد که لازم است میزگردها و جلسات و بحث و گفتگوهایی همه جانبه و با شرکت صاحب نظران و  متخصصین و مطلعین محیط زیست، نظامی و انتظامی و امنیتی،  قضایی و حقوقی، علوم اجتماعی و کارشناسان ذیربط دیگر تشکیل شود و زوایا و ابعاد مختلف این موضوع با توجه به قوانین و مقررات فعلی و مورد عمل مورد بحث و گفتگو و بررسی قرار گیرند و مشکلات و موانع موجود  و نیز  نقائص و ابهامات احتمالی تبیین و تشریح شده و در پایان بتوان به نتایجی نسبتأ جامع و قابل قبول در ارتباط با تسلیح محیط بانان و وجوه مختلف آن رسید تا جهت استفاده و در قالب پیشنهادات در اختیار دستگاهها و نهادهای مسئول و ذیربط قرار گیرند و موارد ضروری  نیز جهت اطلاع عموم انتشار یابند.

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 3

  41. نیما می‌گوید:

    مطلب به جا و مفیدیه که دیده بان منتشر کرد.
    متاسفانه واقعیتی که وجود داره اینه که بعضی پیشکسوتان محیط زیست با سو استفاده از عنوان پیشکسوتی با اظهار نظرهای مشکل زا، غیر علمی، غیر تخصصی و نا کارآمد در معضلات محیط زیست گره کور درست می کنند.
    تا حالا چیزی که اساتید پیشکسوت از خود به جا گذاشته اند بی مسولیتی و فکر کردن به منافع شخصیه
    تا حالا کدومیکی ازین پیشکسوتان به خاطر اشتباهات هنگفت خود به کسی جواب دادن؟؟
    چه بسا پس از هر اشتباهی پیشکسوت تر هم شدن!! و با این رویه خود نه تنها در حل معضلات نا موفق بودن بلکه با نقاب پیشکسوتی و در واقه پارتی بازی و …. همین پیکر نمی جان محیط زیست را هم به نسل بعد نمیسپارن! نمونه اظهار نظرای بی مورد دکتر کهرم، وضعیت فعلی یوز که تقریبا منقرض شدست و اساتیدی که موقعی که باید از چیزی دفاع کنن بازنشسته اند، اما موقع ایجاد مشکل تبدیل به پیشکسوتی می شون که روی حرفش نمیشه حرف زد!
    در همین رابطه به جاست که سایت خبری دیده بان گزارشی از مشاوره های غلط، پارتی بازیها و انحصاری کردن مسائل با نقاب پیشکسوتی تهیه کنه.

    پر طرفدار Thumb up 46 Thumb down 32

  42. کبک دری سبزکوه می‌گوید:

    اشتباه دکتر کهرم اینه که فرهنگ استفاده از سلاح را بین ایرانی و انگلیسی مقایسه میکنه
    در کشور های پیشرفته سلاح شکاری قاچاق بسیار کمتر از ایرانه و کسی که مجوز حمل سلاح شکاری میگیره از ۱۰۰ تا فیلتر و آزمون روانشناسی عبور میکنه
    اون آدمهایی که تو ایران به محیط بان تیر اندازی میکنن یا در مناقطق ممنوع شکار میکنن شک نکنید مشکل روانی دارن ارازل و اوباشند و انسانهای سالمی نیستند و به هیچ شکلی نمیشه فرهنگ استفاده صحیح از سلاح رابهشون یاد داد.

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 3

  43. محمد می‌گوید:

    باسلام شایدجناب کهرم ازافعال معکوس استفاده کردن بلکه مسؤلین بفکربیفتن که اسلحه محیط بان تیراش مشقى نباشه وحکم چوب دستى نداشته باشه واسشون

    داغ Thumb up 8 Thumb down 6

  44. محمد می‌گوید:

    با سلام. عبادات همگی قبول.
    فقط و فقط بایستی سازمان محیط زیست به تجهیزات روز دنیا دسترسی پیدا کنه . یعنی خانم دکتر ابتکار بایستی یگان حفاظت رو به تجهیزات روز دنیا مجهز کنه.
    واقعا دلسوزانه هست که فرزندان این مملکت چه قاتل و چه مقتول بی سرپرست بشوند.
    به خدا قسم مطمئن هستم همه حتی شکارچیها هم کمک میکنند. ولی چرا انجام نمیدن و بقرنج میکنن رو دیگه خدا میدونه تو سر این آقایون چی میگذره. خدا عاقبت رو به خیر کنه

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 3

  45. حامد می‌گوید:

    جسارتادوستان بنده یک نکته هم عرض کنم کلاشینکوف بامدیریت حیات وحش جور نیست أین هم درنظر داشته باشیم ولى ازطرفى هم میبینیم که عده اى به نام شکارجى خیلى بى شرمانه رفتار میکنند نه أخلاق شکار حالیشونه نه جان شکاربان سرشون میشه ونه میفهمند که جمعیت حیات وحش ما به شدت کاهش داره…از طرفى رفتار شکاربان هاى ماهم در مواردى دیده ایم که تنش إیجاد کرده حتى مواردى که فکرکردند شاید طرف مقابلشون شکارجى باشه… عجب اوضاعى شده؟!

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 2

  46. رامین می‌گوید:

    بهتره محیط بان در نقش دیده بان و یک مامور در جهت جمع آوری مدارک عمل کنه و یک اکیپ عملیاتی در محیط زیست هر منطقا مستقر بشه و اون جهت درگیری فرستاده بشه ( یک گروه آموزش دیده مثل گروه نوپو نه محیط بانی که آموزشی در باره مبارزه با قاچاقچی که سلاح اتومات دستشه ندیده) محیط بان وضیفش خیلی مفصل هست و الزاما مبارزه با سلاح قاچاق و قاچاقچی در هیچ جای قانون بر عهده محیط بان یا محیط زیست نیست! من نمیدونم کجای دیدگاهام غلط هست که دیده بان عزیز نشر نمیده و تا این لحظه حداقل ۵ دیدگاه که نه توهینی داشته و نه حرف نامربوطی رو در حال بررسی نگه داشته که احساس میکنم داره یک جانبش میکنه .
    دوستان لطفا قانون صید و شکار رو یا بخرید یا دانلود کنید و مطالعه کنید. اصلا محیط بان نباید با شکارچی مسلح درگیر و به درگیری مسلحانه برسه و جزو کار های نیرویه انتظامی هست و نه محیطبان.
    خواهشمندم قانون رو کامل مطالعه کنید.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

    • محمد کریمی می‌گوید:

      اما اگر حتی روزی، از نیروهای دوره دیده جهت دستگیری متخلفین استفاده شود،باز هم دلیل کافی برای خلع سلاح محیطبانان نیست،این حق محیط بان است که بتواند از خودش دفاع کند،عوامل تهدید کننده در بیابان فقط به شکارچی غیر مجاز ختم نمی شود.

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  47. محسن رزاقی می‌گوید:

    اونها که جواز اسلحه میدن و محیط بان رو بااین کمبود ها و بی حمایتی قانونی تنها میگذارن در این خونریزی و ظلم شریک اند.
    افسوس که دیگر در بین ما نیستند، خدا شهدای محیط بان عزیز را مورد رحمت قرار دهد.

    داغ Thumb up 5 Thumb down 10

  48. محسن رزاقی، ((سلام بر حامیان جانداران)) می‌گوید:

    حق حیات؟؟!!!
    جون حیوونا که چه گویم؟! اگه بقول خودتون جون آدما براتون ارزش داشت ایقدر مجوز حمل سلاح نمیدادید!

    داغ Thumb up 5 Thumb down 11

  49. مهدی می‌گوید:

    با سلام.چه اون۳۱۳ شکارچی کشته شده چه این محیطبانهای کشته شده ارزششون برای خودشون و خانواده هاشون بیشتر از این بود که بخواند رو در روی هم قرار بگیرند و به خاطر یک کل یا قوچ یا هر چیز دیگری کشته شوند.خیلی دور نبود زمانی که شکارچیها و محیطبانها با هم رفیق بودند و تو کوه و بیابون پشت همدیگه در میامدند.اما امان از قوانین غلط و بدتر اجرای غلط اون.به نظر من که شکارچی هستم باید جریمه های شکار غیر مجاز تا سه برابر این بشه اما از اونور هم محیط زیست باید به شکارچیهایی که مجوز از دولت دارند احترام بگزاره و سر وقت پروانه هاشون رو بده.وظیفه محیط زیست اینه که شکارگاههای خصوصی رو راه بندازه ضمن اینکه تکثیر حیوانات قابل شکار رو شروع کنه تا اینقدر از سرمایه نخوره.این جور اگر بخواد ادامه پیدا کنه در نهایت امر این هست که تمام سلاحهای مجاز شکارچیان ضبط و تحویل دولت میشه.اما بیشتر اون شکارچیها من جمله خود من میریم دنبال سلاح غیر مجاز.اونوقت دیگه موقعی هست که باید فاتحه محیط زیست و امنیت کشور رو خوند.یادتون باشه سلاح بیست میلیونی من که کجوز داره بدون مجوزش رو با دو سه میلیون میشه خرید.حتی بهترش رو ولی ما شکارچیها چون خودمون رو قانونمند میدونیم سراغ سلاح ارزونتره و بدون جواز که اتفاقا یه جورایبی مسئولیت کمتری برای ما دارد رو نرفتیم و به این راحتیها نمیرویم.بیایم این عادت بد پاک کردن صورت مساله رو فراموش کنیم و ببینیم واقعیت چی هست و ما کجاش واستادیم.و من الله توفیق.

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 3

  50. محیطبان می‌گوید:

    محیطبانان بدون اسلحه دیگه نزدیک شکارچی هم نمیره ، پس آقای کهرم مجبورن حرفشون رو پس بگیرن

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 5

  51. دوستدار محیط زیست می‌گوید:

    دوست عزیز؛
    صحبت شما دقیقا مانند این است که بگوییم پرفسور سمیعی جراح متخصص مغز و اعصاب در اظهارات نسنجیده عملکرد وزارت بهداشت ایران را مورد انتقاد قرار داده اند!!
    جا داشت اگر شما واقعا ادعای بی طرفی داشتید اقلا گفته های ایشان را هم به رسم امانت عینا منعکس میکردید و نتیجه گیری را به خوانندگان واگذار مینمودید!.
    در هر صورت این طرز انتقال مطلب به مخاطبان خارج از عرف بی طرفی روزنامه نگاریست

    پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 1

  52. یاوران محیط زیست می‌گوید:

    دوستان لطفا قانون صید و شکار رو یا بخرید یا دانلود کنید و مطالعه کنید. اصلا محیط بان نباید با شکارچی مسلح درگیر و به درگیری مسلحانه برسه و جزو کار های نیرویه انتظامی هست و نه محیطبان.
    خواهشمندم قانون رو کامل مطالعه کنید.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 4

  53. سالاری می‌گوید:

    من هم با آقای کهرم موافقم. بهتره محیطبان ها متخلفین را وادار کنند روی یک پا بایستند و دستهایشان را بالا ببرند و آنهایی که گوش به حرفش نکردند به جای اسلحه کشیدن که خیلی خطرناک است یک کاغذ و یک قلم داشته باشند تا کسانی را که تخلف می کنند اسمشان را یادداشت کنند تا بعدا رسیدگی شود و یا آنهایی را که نمی شناسند شکلشان را بکشند.

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 1

  54. اکبر اعلمی می‌گوید:

    تعداد شکارچی های کشته شده توسط محیطبانان ۳۱۳ نفر تا به حال اعلام شده.این در حالی است که اظهار میکنند محیطبان حق استفاده از سلاح را ندارند.
    در صورتی که یگان مسلح سازمان ۱۰۰۰نفر هم نیست.و شکارچیان مسلح مجاز آمار میلیونی دارند.وبینهایت هم مسلح غیر مجاز.پس چطور تعداد شکارچی کشته شده ۳برابره.؟؟
    اگر حق استفاده قانونی از سلاح تصویب بشه.چقدر میکشن؟؟

    کپی شده .. صحت و سقم آمار برعهده منتشر کننده

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  55. محیط بان قدیمی می‌گوید:

    اقای دکتر کهرم قبلا یکی دو مورد در ارتباط با قتل صورت گرفته توسط محیط بانان اضهار نظر نموده بود که خیلی بازتاب منفی داشت بنظر میاد ایشان خیلی از تعصبات و اعتقادات اجتماعی جوامع مختلف کشور اطلاعی ندارند لذا پیشنهاد میکنم که اظهار نظر نکنند بهتر است (تورا به ما خیری نیست شر مرسان)

    داغ Thumb up 2 Thumb down 4

  56. ارش می‌گوید:

    در برخورد با یک فرد مسلح یاخیلی سریع باید شلیک کرد وکارش راتمام کرد مثل جنگ یا با روش صحیح که در اموزشهای اصولی اموختهایم فرد را خلع سلاح کنیم. ایا محیط بانهای ما چنین اموزشهایی را دیده اند ؟؟ چرا؟؟

    داغ Thumb up 4 Thumb down 2

  57. افشین می‌گوید:

    با درود ادب
    و احترام به دوستانی که از دیدگاه جناب کهرم انتقاد کردند!
    پیشنهاد میکنم فیلم مستند بولینگ در کلمبیا را که اثر مستند ساز معروف آقای مایکل مور است یک بار با ریزبینی نگاه کنند!

    موضوع فیلم در مورد کاربست اسلحه در جامعه آمریکاییست و مقایشه آن با کشورهای دیگر بویژه کشور همسایه کانادا! با شگفتی ایشان درمییابند که در کشور کانادا هیچ مامور پلیسی اسلحه حمل نمیکنند! و وقتی جویایی دلیل این کار میگردند یک مامور پلیس یاداور میشود که این جنگ قدرت با اسلحه پایانی ندارن (مانند زورآزمایی قدرتها در زمان جنگ سرد!)

    این مامور میگوید که اگر ما (بچر سلاح قانون) یک چوب دست بگیریم، خلاف کاران چاقو بدست خواهند شد و اگر ما چاقو داشته باشیم ایشان اسلحه و این دور باطل همیشه به ضرر ماموران قانون ادامه دارد ( همانگونه که در آمریکا با وجود قانونهای پیچیده و اجازه حمل صلاحها و ابزارهای پیشرفته توسط پلیس، همچنان در این رقابت از طبهکاران عقب هستند)

    پس بهتر است مامورین زحمت کش و خدوم محیطبانی وارد این دور باطل نشوند و ابزارهای پیشگیری و قانونی قدرتمند بدست داشته باشند که شکارچیان غیر مجاز و متجاوزین به طبیعت برایحتی در چنگ قانون گرفتار باشند و نه زور اسلح

    پاینده باشید

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 2

  58. حمید می‌گوید:

    اینم از اون حرفا است!!!!

    با این استدلال که باید اول ارتش و پلیس را خلع سلاح کرد. !!!!

    اتفاقا اگه محیط بانان به سلاح های پیشرفته تجهیز باشن ضمن حفظ جانشون این عامل به شدت از وقوع جرم توسط شکارچیان یاغی جلوگیری خواهد کرد

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 1

  59. کاسپین می‌گوید:

    منظور ایشان این است که وقتی محیطبانها نمی توانند از اسلحه استفاده کنند پس بود و نبود اسلحه برایشان چه تفاوتی دارد

    موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

  60. محیط بان می‌گوید:

    مسولین محیط زیست انتقاد پذیر نیستند

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  61. محسن رزاقی می‌گوید:

    چنانچه به این شکل که میبینیم:
    اگر شخصی صلاحیت کاری را ندارد باید بر کنار شود.
    چنین مشاوره هایی باعث آسیبها لطمات احتمالی میشود…

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>