عامل شکار غیرمجاز دو عدد کبک به ۹۱ روز حبس و مصادره اسلحه محکوم شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): نیروهای یگان محیط زیست گچساران حین گشت و کنترل در عرصه های طبیعی این شهرستان متوجه حضور یک شکارچی متخلف شدند.

به گزارش روابط عمومی محیط زیست کهگیلویه و بویراحمد رئیس اداره محیط زیست گچساران در این رابطه گفت: محیط بانان جهت برخورد قانونی با متخلف وارد عمل شده و وی را بازداشت نمودند.

عبدال دیانتی نسب اظهار داشت: در جریان بازرسی از این شکارچی متخلف لاشه دو عدد کبک و یک قبضه اسلحه شکاری ساچمه زنی کشف و ضبط و متهم جهت رسیدگی به جرم به مراجع قضایی معرفی گردید.

شکارچی متخلف پیش از تشکیل جلسه دادگاه، مبلغ چهار میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز دو عدد کبک را به حساب دولت واریز و فیش مربوطه را به دادگاه ارائه نمود.

در جریان رسیدگی به این پرونده در دادگاه کیفری (جزائی) شهرستان گچساران، دادگاه با استناد به گزارش ضابطین دادگستری (محیط بانان)، کیفرخواست صادره از دادسرا، تحقیقات به عمل آمده، اعترافات متخلف و سایر محتویات پرونده بزهکاری متهم را محرز و مسلم دانست.

بنابراین دادگاه با استناد به ماده ۱۱ قانون شکار و صید متهم را به جرم شکار غیرمجاز دو عدد کبک به تحمل سه ماه و یک روز حبس تعزیری (حبس تعزیری بالاتر از سه ماه قابل خرید نمی باشد) نقدی محکوم نمود.

همچنین با رای دادگاه و با استناد به ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی اسلحه متهم بعنوان وسیله ارتکاب به جرم به نفع دولت مصادره گردید.

+747
-354
  

16 دیدگاه

  1. راوک می‌گوید:

    درود بر شرف قاضی محترم این پرونده

    شکارچی متخلف دزد محسوب میشود، دزد انفال و سرمایه های ملی، به دزد نباید نرمش نشان داد، حالا اون دزد شتر دزد یا مثل این بدبخت آفتابه دزد باشد

    برخورد قانون باید هینجور قاظع باشد تا دندان شکارچی متخلف در دهانش خرد بشود و آبروی نداشته اش بریزد

    ظاهرا وحدت رویه ای در دستگاه قضایی ایجاد شده است که تمامی شکارچیان متخلف راهی زندان شده و اسلحه آنها مصادره شود که این بهترین تصمیم ممکن است

    پر طرفدار Thumb up 136 Thumb down 79

    • خورشید می‌گوید:

      درسته که در اجرای قانون به ویژه در مورد جرایم محیط زیستی باید قاطع و جدی و بازدارنده عمل کرد! اما انصافا تفاوت هست بین یک وحشی که یک پلنگ یا خرس یا چند میش و آهوی آبستن رو شکار کرده یا کفتار و روباه یا گرگی رو با شکنجه کشتهُ با کسی که یکی دوتا پرنده شکار کرده! هرچند که او هم مجرمه به اندازه ی خودش…
      به نظر من برای جرایم محیط زیستی باید بخشی مجزا در زندان ها در نظر گرفته بشه! هم به این خاطر که افرادی که از سر ناآگاهی و بی سوادی دچار خطا شدن با مجرمین خطرناک همنشین و مانوس نشن و نتیجه برعکس نشه! هم به این خاطر که بشه در چنین فضایی طی دوره های آموزشی اونها رو با ارزش های زیست محیطی و اهمیت حیات وحش آشنا کرد!! چه بسا که در نهایت از بین همین افراد همیاران آزموده و دلسوزی برای حیات وحش تربیت بشن.

      پر طرفدار Thumb up 70 Thumb down 8

  2. همیار می‌گوید:

    دست قاضی درد نکنه، به تازگی مجازات شکار کبک از مجازات یوزپلنگ نیز سنگین تر شده است.

    پر طرفدار Thumb up 88 Thumb down 30

  3. داریوش می‌گوید:

    ایولا به قاضی

    پر طرفدار Thumb up 126 Thumb down 73

  4. soheil می‌گوید:

    وقعا اینقدر سخت گیری لازمه؟
    همین جوری برخورد میشه شکارچی تا محیط بان میبینه با تفنگ میزنه ……….

    پر طرفدار Thumb up 89 Thumb down 13

  5. رامین می‌گوید:

    به دلیل این که تکرار جرم انجام داده یعنی برای بار چندم این کار یعنی شکار غیر مجاز رو انجام داده حقش بوده که حبس بشه و امیدوارم دیگه تکرار نکنه چون گویا اسلحه غیر مجاز داشته که دادگاه تونسته سلاح رو مصادره کنه ( چون طبق قانون اگه جواز داشته باشه اسلحه به انبار اسلحه مهمات فرستاده میشه و مجرم باید اسلحه رو به غیر واگذار کنه و حق مصادره به نفع دولت وجود نداره)
    با سلاح غیر مجاز باید برخورد بشه اگه جنگی و اتومات باشه باید مجرم خیلی شدید و اشد مجازات براش در نظر گرفته بشه! چون برای همه خطرناکه و با اون سلاح هر کار خلافی و جرمی رو میتونن خیلی سرسع انجام بدن چه در طبیعت و چه خارج از طبیعت

    پر طرفدار Thumb up 59 Thumb down 10

    • مجید می‌گوید:

      نه خیر دوست عزیز اسلحه قاچاق نبوده
      جواز اسلحه باطل و سپس مصادره شده

      برای خودتون قانون در نیارین، دهها مورد دیگه در همین سایت اعلام شده که جواز اسلحه باطل و اسلحه به نفع دولت مصادره شده

      پر طرفدار Thumb up 115 Thumb down 61

      • رامین می‌گوید:

        کجای رای کفته شده که جواز دار بوده و جوازش باطل شده و بعد مصادره شده که من نمیتونم ببینم و بخونمش؟ شما علم از دیار غیب داری یا رفیق شکارچیه بودی که میدونی؟ شما برو اول شرایط مصادره اموال شخصی حتی اسلحه ای که دارای جواز هست رو بخون بعد نظر بده. اگه یه قاضی اومده حکم مصادره اموال شخصی به نفع دولت برای شکار غیر مجاز صادر کنه خیلی راحت اون حکم رو میشه عوض کرد چون فقط در صورت مصادره کل اموال میشه کهلایی رو مصادره کرد مگر این که اون کالا برای جبران خسارات مالی و به جای جریمه نقدی واگذار بشه به دولت. اگه کسی اعتراض به اون رای نکرده ( در صورت حکم مصادره اموال شخصی ازجمله سلاح دارای جواز) دلیل بر درست بودن اون رای نیست! میتونید از هر قاضی یا وکیل درستکاری این رو بپرسید!
        هیچ کسی حق استفاده از سلاح بدون رعایت اساسنامه و قانون رو نداره چه مامور محیط زیست چه شکارچی و چه مامور های امنیتی! همه دوره افتادید که محیط بان مصونیت قضایی باید داشته باشه. آخه کی تویه ایران یا خارج از ایران مصونیت قضایی داره.؟ محیط بان کجای قوانین صید و شکار گفته شده مسول بازداشت شکارچی غیر مجاز و حتی درگیری مسلحانه با اونه؟ کل قانون مملکت رو تحریف کردید و هر جور دوست دارید معنا میکنید!

        پر طرفدار Thumb up 57 Thumb down 6

        • مجید می‌گوید:

          جناب رامین

          شما متاسفانه کمترین سواد و معلومات حقوقی ندارید و فقط زور میزنید تا خودتون رو مطلع نشون بدین

          اما دوست عزیز معلومات حقوقی ندارید ، منطق که دارید؟

          اگر اسلحه این فرق قاچاق بود علاوه بر اتهام شکار غیر مجاز به اتهام حمل سلاح غیر مجاز نیز محاکمه میشد ! در حالیکه این متهم تنها به جرم شکار غیرمجاز محاکمه شده و اسلحه مجاز وی هم بعنوان آلت جرم به نفع دولت مصادره شده

          من اگر بجای شما بودم در موردی که هیچ اطلاعی ندارم نظر نمیدادم

          پر طرفدار Thumb up 73 Thumb down 38

        • kooshan می‌گوید:

          در ارتباط با اظهارات شما مبنی بر اینکه :
          «…….. محیط بان کجای قوانین صید و شکار گفته شده مسول بازداشت شکارچی غیر مجاز و…………….. ؟ کل قانون مملکت رو تحریف کردید و ………»
          باید عرض شود :
          باستناد ماده ۳۱ آئین نامه اجرایی «قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست» و مواد «دستورالعمل خدمتی گارد محیط زیست»

          موافقم / مخالفم Thumb up 3 Thumb down 1

  6. deer می‌گوید:

    ممنون از قاضی محترم و محیطبانان زحمتکش :)

    پر طرفدار Thumb up 98 Thumb down 59

  7. ابوذر می‌گوید:

    خسته نباشید

    پر طرفدار Thumb up 62 Thumb down 37

  8. مسعود می‌گوید:

    واعد شمارش پرندگان “بال” یا “قطعه” است و به کار بردن “عدد” صحیح نیست.

    داغ Thumb up 3 Thumb down 3

  9. خواهان برخورد هرچه شدید تر با کسانی که در استان های مازندران و گیلان و خوزستان نسل کشی پرندگان مهاجر در ملا عام را براه می اندازن هم می باشیم!!!

    از مسئولین کسی هست بشنوه؟!

    داغ Thumb up 5 Thumb down 4

  10. kooshan می‌گوید:

    همانطور که در رأی دادگاه ذکر شده متخلف مذکور سابقه دار بوده اما بجهت تمکین به قانون و واریز مبلغ ضرر و زیان شکار و صید قبل از صدور رأی، به حداقل حبس ۹۱ روز و نه شش ماه که میزان حداکثر است محکوم شده و سلاح وی نیز برابر ماده ۲۱۵ قوانین کیفری مصادره شده است، ولی درمورد اینکه پروانه حمل سلاح یا مجوز اسلحه وی لغو شده یا خیر در خبر و رأی دادگاه مطلبی نیامده ولی با توجه به ضبط سلاح این احتمال است که پروانه هم خودبخود باطل شده باشد و البته این حکم اولیه و قابل تجدید نظر است و با توجه به رفتار مناسب متخلف حین دستگیری و پس از آن و بمنظور یکسان بودن رویه کار در قبال متخلفین و نیز لزوم تناسب محکومیتها و همچنین تشویق متخلفینی که در برابر اعمال قانون رفتار مناسبی نشان داده و تمرد نمی کنند در صورتی که شخص متخلف کتبأ درخواست کند و تمایل به انجام خدمات زیست محیطی داشته باشد بهتر است «س. ح. م. ز» در تعامل با دادگاه تجدیدنظر موافقت خود را با تعلیق مجازات حبس و میزان مناسب انجام خدمات زیست محیطی از سوی متخلف اعلام کند.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  11. ناشناس می‌گوید:

    بنام خدا
    احکام قضائی سنگین برای یکی دوتا پرنده!آیا این اقدامات تاکنون توانسته حیات وحش را نجات بدهد؟بجای این اقدامات باید فکری اساسی کرد تااز وقوع تخلفات و درگیریها جلوگیری شود.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>