آیین نامه حقوق و تکالیف دارندگان پروانه قرق های اختصاصی ابلاغ شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست از ابلاغ مصوبه شورای عالی حفاظت محیط زیست در خصوص آیین نامه حقوق و تکالیف دارندگان قرق های اختصاصی توسط معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست جهت اجرا خبر داد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، علی تیموری مدیرکل حفاظت و مدیریت شکار و صید سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به تصویب آیین نامه حقوق و تکالیف دارندگان قرق های اختصاصی در شورای عالی حفاظت محیط زیست و ابلاغ مصوبه آن از سوی معصومه ابتکار معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست جهت اجرا، گفت: بر اساس قانون، قرق های اختصاصی دارای تعریف و ضوابط خاصی هستند. بر اساس قانون شکار و صید مصوب سال ۱۳۴۶ و آیین نامه اجرایی آن، قرق های اختصاصی محدوده ای از زیستگاه های طبیعی خارج از مناطق چهارگانه تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست هستند که سازمان حفاظت محیط زیست مجوز حفاظت از حیات وحش در این محدوده ها و بهره برداری خردمندانه از آن ها را پس از اخذ موافقت مراجع ذیصلاح وزارت جهاد کشاورزی، به اشخاص حقیقی و حقوقی واگذار می کند.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس قانون، آیین نامه حقوق و تکالیف دارندگان پروانه های قرق های اختصاصی و همچنین محدوده قرق های مورد نظر باید به تایید شورای عالی حفاظت محیط زیست برسد. قانون شکار و صید مصوب سال ۱۳۴۶ است اما به دلایل مختلف طی سنوات گذشته اقدامی در خصوص تدوین و تصویب آیین نامه حقوق و تکالیف قرق ها انجام نگرفته بود.

با توجه به ضرورت های موجود، اداره کل حفاظت و مدیریت شکار و صید از دو سال پیش در خصوص افزایش برنامه های حفاظتی حیات وحش، همچنین استفاده از مشارکت و توانمندی جوامع بومی و محلی و ظرفیت های بخش های غیر دولتی در این زمینه، آیین نامه حقوق و تکالیف دارندگان قرق های اختصاصی را تدوین کرد که کلیات آن در جلسه ۲۴ اسفند سال گذشته (۱۳۹۴) شورای عالی حفاظت محیط زیست تصویب و پس از تامین اصلاحات جزیی مورد نظر آن شورا، در تاریخ ۲۲ خردادماه سال جاری جهت اجرا به معاونت محیط زیست طبیعی ابلاغ شد.

این آیین نامه با استفاده از نظرات کارشناسان و متخصصان سازمان متبوع و سایر سازمان ها و نهادهای مسئول، اساتید دانشگاه ها، صاحب نظران حقوقی، تشکل های مردمی حامی محیط زیست و جوامع بومی و محلی، همچنین جمع بندی نظرها و پیشنهادهای ارائه شده در چند دوره نشست و کارگاه آموزشی با حضور اساتید و متخصصان خارجی و داخلی تهیه و تدوین شده است.

بر اساس این آیین نامه و دستورالعمل اجرایی مرتبط با آن از این پس متقاضیان قرق های اختصاصی می توانند با مراجعه به ادارات کل حفاظت محیط زیست استان ها نسبت به ارائه درخواست خود و طی روند قانونی مربوطه برای اخذ پروانه قرق اختصاصی اقدام نمایند.

تیموری اشاره ای هم به فعالیت برخی اشخاص حقیقی و حقوقی طی چهارسال گذشته در استان های کرمان، یزد و سمنان در زمینه قرق های اختصاصی داشت و افزود: این اشخاص با جلب مشارکت و همراهی جوامع بومی و محلی و صرف هزینه قابل توجه حفاظت، برخی از زیستگاه های طبیعی را در چارچوب محدوده های پیشنهادی برای قرق های اختصاصی تحت مدیریت قرار دادند و این امر منجر به افزایش چشم گیر حیات وحش در این محدوده ها شده است. لذا با پیشنهاد سازمان، رعایت ضوابط و پس از انجام هماهنگی های لازم، پروانه فعالیت این پنج قرق اختصاصی به زودی به متقاضیان آن ها واگذار خواهد شد. از این پنج قرق، سه قرق در استان یزد، یک قرق در استان کرمان و یک قرق در استان سمنان قرار دارد.

وی هدف اصلی از ایجاد قرق های اختصاصی را توسعه برنامه های حفاظت از حیات وحش در محدوده مناطق آزاد و زیستگاه های دارای پتانسیل احیا و رشد جمعیت گونه های جانوری وحشی، توسعه گردشگری در مناطق طبیعی و بهره مندی جوامع بومی و محلی از منافع حاصله در ازای مشارکت در حفاظت دانست. این محدوده ها می توانند ظرفیت های جدیدی را برای رشد مطلوب جمعیت گونه های جانوری، امکان بهره برداری خردمندانه و پایدار از آن ها، همچنین توسعه طبیعت گردی و معرفی جاذبه های طبیعی کشور به گردشگران خارجی و داخلی ایجاد کنند و از این رو فعالیت قرق های اختصاصی همسو با اهداف اقتصاد مقاومتی، موجب توسعه اقتصاد منطقه ای و بهبود وضعیت اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جوامع بومی و محلی به ویژه در مناطق دور دست و محروم خواهد شد.

آیین نامه حقوق و تکالیف دارندگان پروانه قرق های اختصاصی بشرح زیر می باشد:

ماده ۱) به استناد ماده ۱۶  آیین نامه اجرایی قانون شکار و صید (مصوبه شماره ۷۶۴۰/۷ مورخ ۱۳۴۶/۱۰/۱۳ هیئت وزیران) با اصلاحات و الحاقات بعدی، حقوق و تکالیف دارندگان پروانه قرق های اختصاصی به شرح ذیل تعیین می گردد:

ماده ۲) تعاریف:

۱- شورایعالی: منظور شورایعالی حفاظت محیط زیست است. ۲- سازمان: منظور سازمان حفاظت محیط زیست است ۳- محدوده قرق اختصاصی: محدوده ای از زیستگاههای طبیعی خارج از مناطق چهارگانه موضوع بند (الف) ماده ۳ قانون حفاظت و بهسازی محیط زیست است که پس از اخذ موافقت اولیه وزارت جهاد کشاورزی (سازمان جنگلها، مراتع و آبخیز داری) و سازمان حفاظت محیط زیست، توسط شورایعالی حفاظت محیط زیست به عنوان قرق یا شکارگاه اختصاصی تصویب می گردد.

حقوق دارندگان پروانه قرق اختصاصی:

ماده ۳) مدت اعتبار پروانه های قرق اختصاصی حداقل ۵ سال و حداکثر ۱۰ سال خواهد بود که سازمان با توجه به ملاحظات تخصصی در خصوص حفاظت، تکثیر و بهره برداری از حیات وحش، ایجاد امکانات گردشگری و تحقیقاتی مدت هر قرق را تعیین و در پروانه قرق اختصاصی قید می نماید.

ماده ۴) هدف اولیه و اصلی حفاظت و تکثیر حیوانات و بهره برداری گردشگری است و صدور پروانه شکار و صید در قرق های اختصاصی، منوط به رشد یا بهبود جمعیت گونه های قابل شکار و صید در محدوده قرق اختصاصی است.

سهمیه شکار در هر قرق اختصاصی هر ساله با مشارکت سازمان و دارنده پروانه قرق اختصاصی و بر اساس نتایج سرشماری سالیانه هرگونه در محدوده قرق تعیین می گردد.

در این سهمیه، برای چهارپایان، تعداد، جنسیت و محدوده سنی مجاز هر گونه قابل شکار و برای سایر گونه ها (پرندگان، آبزیان و …) تعداد پروانه های شکار یا صید قابل صدور تعیین می شود.

در خصوص چهارپایان (به استثنای گراز)، سهمیه مجاز سالانه برای شکار، نباید از چهار تا شش درصد کل جمعیت گونه مورد نظر در محدوده قرق تجاوز نماید.

ماده ۵) سی درصد از سهمیه سالیانه شکار و صید تعیین شده در محدوده قرق اختصاصی الزاما باید به اتباع ایرانی با اولویت جوامع بومی و محلی متقاضی پروانه اختصاص یابد. در خصوص هفتاد درصد باقیمانده، دارنده پروانه قرق اختصاصی راسا تصمیم خواهد گرفت.

ماده ۶) بهای پروانه های ویژه شکار و صید اتباع ایرانی در قرق های اختصاصی یک چهارم بهای پروانه های ویژه شکار و صید همان گونه در مناطق حفاظت شده می باشد. بهای پروانه های ویژه اتباع خارجی نیز با پیشنهاد سازمان به تایید شورای اقتصاد می رسد که این پیشنهاد بیشتر از یک چهارم بهای پروانه های ویژه شکار اتباع خارجی در مناطق تحت مدیریت سازمان نخواهد بود.

تکالیف دارندگان پروانه قرق اختصاصی:

ماده ۷) دارنده پروانه قرق اختصاصی مکلف به حفاظت از حیات وحش و زیستگاه های طبیعی آنها در محدوده قرق اختصاصی به نحوی که منجر به تکثیر جمعیت گونه های جانوری وحشی و ایجاد زمینه بهره برداری پایدار از آنها (به تشخیص سازمان) گردد می باشد.

ماده ۸) مسئولیت رعایت حقوق قانونی و عرفی اشخاص در محدوده قرق اختصاصی، بر عهده دارنده پروانه قرق اختصاصی است.

ماده ۹) دارنده پروانه قرق اختصاصی، حق واگذاری آن را به غیر ندارد.

ماده ۱۰) دارنده پروانه قرق اختصاصی مکلف است قبل از هرگونه اقدام اجرایی، طرح جامع حفاظتی را برای محدوده قرق تهیه و پس از تایید سازمان،  نسبت به اجرای آن اقدام نماید و طرح های گردشگری و پژوهشی منوط به تصویب مراجع مربوطه می باشد.

ماده ۱۱) دارنده پروانه قرق اختصاصی مکلف است قوانین و مقررات موضوعه سازمان در مورد قرق های اختصاصی را رعایت نموده و گزارش اقدامات و دستاوردها و برنامه ها را هر شش ماه یکبار به سازمان ارسال و سازمان نیز مکلف است نسبت به بررسی گزارشات و اعلام نتایج آن به دارنده پروانه قرق اختصاصی اقدام نماید.

ماده ۱۲) پروانه قرق اختصاصی صرفا امتیاز حفاظت از جانوران وحشی و شکار و صید در محدوده قرق تلقی می گردد و هیچگونه حقوق یا امتیاز دیگری از جمله اولویت در استفاده از عرصه برای دارنده ایجاب نمی کند.

سایر مقررات:

ماده ۱۳) ضوابط و مقررات اجرایی قرق های اختصاصی از جمله شرایط اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی دریافت پروانه قرق اختصاصی، مدارک و مستندات مورد نیاز، طرح توجیهی اولیه ایجاد قرق و محتوای آن، تشکیل کمیته فنی بررسی درخواست ها، شرایط ابطال پروانه قرق اختصاصی و الزامات و محدودیت ها و ممنوعیت های قانونی شکار و صید در قرق های اختصاصی، در قالب دستورالعمل قرق های اختصاصی توسط سازمان تهیه و ابلاغ می گردد.

+408
-51
  

53 دیدگاه

  1. بهزاد می‌گوید:

    خدا بخیر بگذرونه
    نمی شد به جای ترویج شکار ،توسعه توریسم در حیات وحش رو گسترش می دادید؟ اون درآمدش بیشتر نبود ؟

    داغ Thumb up 141 Thumb down 152

  2. حمیدرضا احمدی می‌گوید:

    از همه چیز میخواهید پول در بیارین؟ دوباره بوی اسکناس به مشامتون خورد از خود بیخود شدید!!!
    دوران فئودالیسم و خان خانی و شکارگاه های سلطنتی سپری شده.
    با این کارها به بیراهه میروید یعنی مملکت را به بیراهه میکشانید.

    داغ Thumb up 142 Thumb down 151

    • امیر امینی می‌گوید:

      سازمان محیط زیست حق فروش وحوش این کشور را ندارد. مردم کشور ایران با این جنایت مخالف هستند و این را در مقابل سازمان و مجلس نشان خواهند داد.
      @احمدی:شما درست می فرمایید.این ها به دنبال منافع مادی هستند.سازمان محیط زیست در قرق طرفداران و منتفعین از شکار است.سال هاست که این طور است.اساسا این سازمان را شکارچیان بنا نهاده اند .و دلیل وضعیت فعلی حیات وحش ما نیز همین است.سازمان محیط زیست را بایست از وجود اینان پاک کرد.
      با این کار اینان آموزشگاه تولید شکارچی درست می کنند .شکارچی می تواند به راحتی فرزند خود و یا همراهانش را با نحوه شکار آشنا کند .اینان دارند به شکار رنگ قانون و ضابطه می زنند.
      این کار ترویج خشونت است. با این کار و تبعیضی که در جوامع محلی به راه می افتد روستاییان و بومیان محلی طالب حق بهره مندی از چیزی می شوند که متعلق که کل مردم ایران است. تبعیض در جوامع محلی بوجود می آید . همگان از منافع این قرق ها بهره مند نمی شوند و بهای آن را از طبیعت بر می دارند.
      کسانی که طالب کشتن حیوانات به سبب تفریح هستند از مشکل روانی رنج می برند . اینان را بایست مداوا کرد ولی متاسفانه سازمان محیط زیست با ایجاد قرق اختصاصی به شیوع این بیماری دامن خواهد زد.

      داغ Thumb up 101 Thumb down 135

      • DORNA می‌گوید:

        معنی دولت و مجلس محیط زیستی رو هم فهمیدیم، همش شعار انتخاباتی بود شکارچی ها یک مشت بیچاره از بین خودشون رو انتخاب می کنند،
        محیطبانان را شهید می کنند سازمان محیط زیست هم بهشون باج و امتیاز می دهد.

        داغ Thumb up 34 Thumb down 60

        • امیر امینی می‌گوید:

          سازمان در قرق شکارچی هاست. بنده سازمان تماما افرادی هستند با این نوع تفکر .

          داغ Thumb up 20 Thumb down 45

          • محمد کریمی می‌گوید:

            هسته ابتدایی سازمان محیط زیست فعلی را شکارچیان تشکیل دادند.
            اسمش هم بود کانون شکار ایران تاسیس شده ی سال ۱۳۳۵٫

            پر طرفدار Thumb up 30 Thumb down 2

          • حسن می‌گوید:

            هسته ابتدایی سازمان حفاظت محیط زیست را برادر شاه گذاشت نه شکارچی ها و قرق سلطنتی بود

            داغ Thumb up 3 Thumb down 17

  3. میش مرغ می‌گوید:

    این طرح می تونه برای شکارچیان قانونمند که الان خانه نشین هستند خبر خوشی باشه ولی دردی از شکار غیر مجاز و دست اندازی به طبیعت دوا نمیکنه زیرا کسی که مثلا در فصل بهار میره شکار و به هر جنبنده ای شلیک میکنه هیچ وقت پول برای فرق نمیده !

    ابتدا باید تجهیز محیطبان و تشدید مجازات در افتادن با آنها انجام بشه و این موضوع خیلی اهمیت داره .

    مورد بعدی که می تونه کمک کنه راه اندازی باشگاههای تیراندازی برای تقنگهای گلوله زنی در تمام کشور هست که میتونه کلی انرژی شکارچیان را خالی کنه و مورد بعدی جمع آوری کلیه سلاحهای غیر مجاز حتی به هر روشی که شده !

    تیر اندازی ورزشی حق همه کسانی است که اسلحه مجاز دارند و ای کاش همه دست از کشتن جانوران بردارند .

    پر طرفدار Thumb up 123 Thumb down 67

  4. soheil می‌گوید:

    خیلی خوبه بنظرم با این کار دست شکارچی های محلی که واقعا قاتلین کشتار حیوانات هستن بسته میشه چون ۹۰ درصد شکارهارو بنظرم محلی ها تارو مار میکنن

    و ضمنا باید یاد بگیریم ماهم هم سطح با دنیا پیش بریم چون الان در اروپا و آمریکا اینکار خیلی وقته انجام میشه

    تکثیر + رهاسازی + درآمد = عدم بهم خوردن تعادل اکوسیستم و کشتار بی رویه و عدم تقابل شکارچی و محیط بان

    پر طرفدار Thumb up 157 Thumb down 95

    • داریوش2016 می‌گوید:

      در آمریکا جمعیت خرسها سال به سال داره کمتر میشه و پیش بینی کردن تا چند دهه دیگه کاملا منقرض میشن
      در آفریقا و آسیا هم همینطور نسل شیر فیل و خیلی های دیگه رو به انقراضه اگه شکار اختصاصی مشکلی رو حل میکرد باید میدیدیم

      داغ Thumb up 90 Thumb down 109

    • رامین می‌گوید:

      این جزو بهترین کارها هست. چند خوبی داره. سازمان محیط زیست نظارت میکنه.
      هیچ بودجه و هزینه ای بابت نگهداری و تکثیر و حفاظت نمیکنه چون همش بر عهده اون فردی هست که با سازمان قرارداد مینویسه.
      از طرف دیگه چون ۶ درصد کل رو مجاز به دادن جواز میشه پس تلاش میکنه که حیوانها تکثیر و زیاد بشن تا بتونه جواز شکار بده و پول در بیاره
      حال فرض کنید سال اول در اون منطقه مثلا ۱۰۰ تا کبک هست با اولین فصل میشن حدود ۱۳۰۰ تا که ۶ درصد پروانه میده یعنی برای فصل دوم ۱۲۲۰ تا کبک موجود هست که در تخم گذاری بعدی تعداد به ۱۲۰۰۰ میرسه که فقط ۷۲۰ عدد اجازه شکار داره . فقط در دو سال حال برای ۱۰ سال حسابش کنید ببینید چه تعداد کبک به محیط زیست اضافه میشه.
      همین داستان برای ۴پاها هم صدق میکنه و در وضعیت اقتصادی موجود بهترین اقدام در این مورد هستش و حقوق همه هم درنظر گرفته میشه درش و هیچ کس حذف و محروم نشده و خیلی راحتتر میشه با شکارچی غیرمجاز برخورد کرد و قانون و نماینده های مجلس هم با قدرت بیشتری قانون گذاری میکنن درباره شکارچی هایی که وارد مناطق ممنوع بشن و دیگه هیچ شکارچی وقتی جواز وجود داشته باشه دیوانه نیست که بره زندان و…
      اگر هم بود که زندان نوش جونش بهش خوش بگذره

      طرح واقعا پسندیده ای هست که تمامی کشور های دنیا از این روش استفاده میکنن و در مدت کوتاه جان دوباره ای به حیات وحش داده میشه
      فقط باید نظارت از سوی محیط زیست همیشگی و مستمر باشه و با قدرت و اجازه تخلف هیچ رقمه دارنده قرق نداشته باشه

      پر طرفدار Thumb up 119 Thumb down 83

  5. بهزاد می‌گوید:

    دم دوستان در محیط زیست گرم که می خوان قرق اختصاصی درست کنن

    تو این قرق اختصاصی حتما باید شکار کرد ؟

    نمیشه گردشگری را توسعه داد مثل خیلی از کشورها ؟

    پر طرفدار Thumb up 91 Thumb down 88

  6. رامین می‌گوید:

    عالیه
    درسته یکم دیره ولی باز از انجام نشدن این کار خیلی بهتره
    فقط باید در واگذاری مناطق و نظارت و سرشماری حیوانات توسط محیط زیست همیشه انجام بشه و بعد چند سال طرف خود رای نشه و وضع رو بدتر کنه . عالیه

    پر طرفدار Thumb up 100 Thumb down 70

  7. علیرضا مشیری می‌گوید:

    موافق هستم
    تنها را و اصولی ترین راه انتخاب شد که سالها قبل باید اجرایی می شد مثل کشور ترکیه و اوکراین الان به مرحله درامد زایی و طبیعت احیا شده دارن و فرق بین شکارچی و شکارکش تعریف شده صورت مساله پاک نکرده بلکه به روش صحیح و منطقی رسیدن

    پر طرفدار Thumb up 100 Thumb down 76

  8. داریوش2016 می‌گوید:

    الان همه مشکلات محیط زیست ایران رفع شده و صدتا صدتا سمدار بدلیل طاعون از بین نمیرن و حیات وحش لبریز از جانوران شده و درندگانی مانند پلنگ و یوز و گرگ با مشکل زیادی بیش از اندازه شکار در زیستگاههاشون مواجه هستن که اصلا جا کم داریم دیگه تو کشور براشون و فقط مشکلمون اینه که شکارچی خارجی بیاد عشق و حال کنه و یه پول قلمبه ای ازش بگیریم که معلوم نیست کجا میره چون هیچ تاثیری در زندگی محیطبانان نداره

    اگه هدفتون گسترش توریسم هست چرا به خارجیان عاشق حیات وحش نه شکارچی هاشون مسءولیت نمیدین که بیان مثلا در یک نقطه یوزپلنگ تکثیر کنن؟
    از این آدمها که حاضرن عمرشون رو برای احیای یک گونه بذارن در آمریکا فراوونه اشخاصی رو میشناسم که همه عمرشون رو در یک کشور آفریقایی برای حفظ یک گیاه یا حشره خاص سپری کردن

    پر طرفدار Thumb up 85 Thumb down 43

  9. kooshan می‌گوید:

    ۱ – طرح ایجاد «قرق اختصاصی» و بطور ساده « شکارگاه خصوصی» یا همان « مکانهای شکار پروری و شکار »  طرح بسیار بدی است.
    ۲ – قانون «شکار و صید» حدود نیم قرن پیش تدوین و تصویب شده و شرایط در حال حاضر بسیار تغییر کرده، اگر این طرح همان زمان اجرا میشد شاید توجیهی داشت ولی اجرای آن بعد از حدود پنجاه سال و در حالیکه ناپسند و غیر موجه بودن «شکار تفریحی و تروفه» و مباینت آن با اصول دینی، اخلاقی و انسانی بیش از گذشته آشکار شده توجیهی ندارد.
    ۳ – اصولأ مقوله «تکثیر» به معنی محصور کردن حیوانات وحشی و ازدیاد شمار آنها به روشهای طبیعی و مصنوعی و سپس شکار کردن شان ارزش حفاظتی ندارد و صرفأ تجارتی است که یک طرف در آن به ارضای خاطر شخصی دست پیدا کرده و طرف دیگر جیب خود را پر از پول خواهد کرد و واجد هیچ کارکرد مثبت اجتماعی در جهت منافع و مصالح ملی و عمومی نیست.
    ۴ – این اقدام به شیوع و گسترش امر مذموم «شکار تفریحی و تروفه» بویژه در میان اقشار متوسط به بالا منجر خواهد شد که بیشتر امکان خرید و تهیه وسایل و ابزار نسبتأ گران قیمت این نوع تفریح و سرگرمی را دارند ضمن آنکه بعلت کمبود امکانات تفریحی و سرگرمی سازنده ممکن است توجه شمار قابل توجهی از جوانان را به این تفریح و سرگرمی مخرب جلب کند که آثار مخرب بزرگی در آینده بدنبال خواهد داشت.
    ۵ – این طرح امکان زیست طبیعی را از علفخواران وحشی گرفته و آنها را به ابزاری جهت تفریح و سرگرمی و وقت گذرانی برخی افراد مبدل خواهد کرد ضمن اینکه روحیه سوداگرانه و کسب درآمد بهرقیمت را رواج می دهد و بعلاوه باعث افزایش تمایل به تهیه و تملک سلاح خواهد شد که تبعاتی بدنبال دارد.
    ۶ – محتمل است صاحبان یا ذینفعان شکارگاههای خصوصی سعی کنند با ازدیاد سریع جمعیت حیوانات به روشهای مختلف طبیعی و مصنوعی شمار حیوانات قابل شکار و در نتیجه «سهم هفتاد درصدی» سالیانه و درآمد کسب شده خود از این طریق را بیشتر کنند.
    ۷ – این طرح ممکن است تأثیر اندکی در کاهش تخلفات آن دسته از «شکارچیان قانونمند» که دست به تخلف هم می زنند داشته باشد اما در کشتارهای صورت گرفته از سوی «شکارچیان غیرقانونی» محلی تأثیر چندانی ندارد بلکه حتی این احتمال بیشتر است که با تحریک آنها که «منابع طبیعی و حیات وحش» را متعلق بخود می دانند کشتار توسط آنها را بیشتر و گسترده تر کند و روشن است متخلفینی که در حال حاضر اقدامات حفاظتی و حمایتی و نظارت دولت و «س. ح. م. ز.» را نمی پذیرند و دست به تخلف می زنند به همین ترتیب زیر بار مدیریت بخش خصوصی نیز نخواهند رفت و شکار از سوی «شکارچیان قانونمند» غیر محلی و همچنین خارجیان را نمی پذیرند و سعی می کنند در آشفته بازار ناشی از اجرای این طرح نادرست «سهم و حق » ادعایی خود را تا آنجا که ممکن است تحصیل کنند و این بنوبه خود درگیری متخلفین با محیط بانان را بیشتر خواهد کرد.
    ۸ – زمینه های مختلف و متنوع اقتصادی وجود دارد که فعالیت بخش خصوصی در آنها واجد کارکردهای مثبت اجتماعی و ملی نظیر افزایش سطح اشتغال و کاهش بیکاری و افزایش سطح درآمدهای اقشار مختلف مردم و همچنین موجب کاهش مشکلات و معضلات اجتماعی هستند و دولت بهتر است به رفع موانع فعالیت و دخالت بخش خصوصی در این عرصه ها همت گمارد.
    در مجموع بهتر این است این طرح کنار گذاشته شده و در عوض با فراهم نمودن زمینه ها و رفع موانع پیش روی بخش خصوصی در فعالیتهای گردشگری داخلی و خارجی در عرصه های طبیعی و نیز اعطای مجوز محدود و کنترل شده «شکار معیشتی» به اقشار نیازمند و واجد شرایط جوامع محلی در کوتاه مدت وضعیت را سامان داد و در بلند مدت نیز ضمن حرکت در مسیر پیشرفت و توسعه پایدار و با دستیابی تدریجی به نتایج مورد نظر و مطلوب بایستی حذف بهره برداری اقتصادی غیرضروری و مخرب از منابع طبیعی از جمله «شکار» مدنظر قرار داشته باشد و ضمن ایجاد و فراهم نمودن امکانات سالم ورزشی و تفریحی مثل «باشگاهها و مکانهای تیراندازی ورزشی» سعی شود تا تقاضای «شکار» تدریجأ بسمت فعالیتهای غیرمخرب تفریحی و ورزشی هدایت شود.

    داغ Thumb up 85 Thumb down 97

    • حمیدرضا احمدی می‌گوید:

      استاد گرامی مطالب متین شما را دیدم و میتوانم پیش بینی کنم که فرمایشات شما اتفاق خواهد افتاد.

      بنده با نظرات شما موافقم فقط جسارتا موردی که شکار معیشتی نام بردید قابل قبول نیست.

      کلا در قرن ٢١ شکار معیشتی توجیه و معنایی ندارد و هیچ قشری از جامعه برای امرار معاش نیازی به شکار ندارد.

      داغ Thumb up 27 Thumb down 41

  10. وحید می‌گوید:

    درود. کار ، کار بسیار درستی است که باید از خیلی سالهای پیش این کار انجام میشد تا الان نتیجه مطلوب رو میگرفتیم ولی ماهی رو هر وقت از آب بگیری تازست.

    کشورهای دیگه منابعشون نصف کشور ما نبوده ولی با مدیریت صحیح و اصولی در بحث شکار که یکیش همین تکثیر و رهاسازی بوده تونستن نتیجه درست رو بگیرن.

    پر طرفدار Thumb up 97 Thumb down 73

  11. ایرانی می‌گوید:

    البته اگه درست مدیریت بشه خیلی بدم نیست!

    اینطوری شکارچی ها که زبون هم رو بهتر میفهمند رودر روی هم قرار میگیرند و محیطبانها و خانواده هاشون بخاطر تفریح و علاقه این افراد به کشتار کمتر دچار مشکل میشند.

    بد نیست توان و هنر این اساتید که بجز کشتن و نابود کردن نسل حیوانات هنر دیگه ای ندارند در زمینه حفظ و حراست و حداقل تولید و تکثیر (که البته برای پرکردن جیب خودشون هست نه حفظ نسل این حیوانات) سنجیده میشه.

    تفنگ بدستانی که یک عمر تفریح و لذتشون گرفتن جان موجودات زنده و به خاک و خون کشیدن آنها بوده آیا توان مدیریت و زادآوری حیوانات رو درچنین طرحهایی دارند؟

    پر طرفدار Thumb up 81 Thumb down 72

  12. بنده خدا می‌گوید:

    خداوکیلی دمتون گرم
    ایول دارید
    باور کنید با این کار آمار شکارغیر مجاز و تخلف به صورت چشمگیری پایین میاد و به یاری خدا دیگه هیچ گوشه از این طبیعت خدا شاهد شهادت محیط بانان عزیزمون نخواهیم بود.
    تمام شکارچیان قانونمند همین رو میخواهند.
    تکثیر و پرورش و استفاده پایدار
    هر چقدر هم هزینه پروانه باشه پرداخت میکنند چون میدانند که پولی را که میدهند مستقیما جهت حفظ و تکثیر و پرورش همان شکاری میشود که شکارش میکند.
    دست خدا به همراهتون

    پر طرفدار Thumb up 103 Thumb down 73

  13. شکارچی سینه سوخته می‌گوید:

    این بزرگترین گامی است که در راستای حراست طبیعت بکر این مرز و بوم انجام شده است و البته همسو با گامهایی که در این راستا در کشورهای موفق در زمینه اکوتوریسم و توریسم شکار انجام شده است . البته به شرط اجرای صحیح و دقیق و سپردن قرق ها به افراد شایسته و با سابقه در زمینه شکار .

    بنده شخصا با به وجود آمدن همچین قرق هایی حاضر به پرداخت هزینه برای یک روز شکار خوب و مفرح در این مناطق هستم و با بالا رفتن جریمه شکار در مناطق ممنوع هم هیچ مشکلی ندارم…

    پر طرفدار Thumb up 105 Thumb down 76

  14. بینالود می‌گوید:

    آموزش و فرهنگ سازی واقعا خوبه این طرح خوبیه و باید وثیقه سنگین از کسانی که جواز میگیرن دریافت بشه و از همه مهمتر در صورت رشد و احیای خوب منطقه مورد تشویق چشمگیر قرار بگیرن.

    شکار کردن خوبه شکار کشی و بی رحم بودن بده.

    ای کاش یاد بگیریم که مادری که بچه داره باید شکار بشه اما با لنز دوربین نه با اسلحه، ای کاش یاد بگیریم هر جنبنده ای شکار نیست و ای کاش یاد بگیریم که شکاز زمان داره و چون اسلحه ای دست گرفتیم دلیل بر این نیست که هیچ خدایی رو بنده نباشیم.

    به امید روزی که همه به طبیعت و مخلوقات پروردگار احترام بزاریم و خبری از شکارچی بی فرهنگی نباشه که محیط زیست رو نابود کنه.

    پر طرفدار Thumb up 89 Thumb down 71

  15. امین می‌گوید:

    قرق های اختصاصی در کشورهای اروپایی ( که شاید بعضی از دوستان اُونها رو از ما با فرهنگتر بدونند !!!! ) محلی برای کسانی که به شکار علاقه دارند هست ، نه هر کوه و منطقه دارای حیات وحش.
    دوستانی که از ریشه کن کردن شکار صحبت میکنند یه کم عقلانی فکر کنند ببینند این کار شدنی هست؟
    بهتر نیست شکارچیها در منطقه های مشخص شده به علاقه شخصی خودشون بپردازند و در منطقه هایی که دیگه اثری از حیات وحش جانوری نیست این جمعیت احیا بشه؟
    بهتر نیست با قانونمند شدن و ترویج فرهنگ حفاظت از محیط زیست همه از وجود حیات جانوری در اطراف خود لذت ببریم؟

    پر طرفدار Thumb up 81 Thumb down 78

  16. Mani می‌گوید:

    برگشتیم به دوران خان و خانسالاری

    داغ Thumb up 48 Thumb down 49

  17. مهدی می‌گوید:

    بسیار کار سنجیده و خوبیه و اگر طبق ضوابط پیش بره و شکارچیها هم کمک کنن ثمره خوبی خواهد داشت

    داغ Thumb up 30 Thumb down 46

  18. بنده خدا می‌گوید:

    کلا بعضی از این دوستان با شکار مخالف هستند.
    این دسته افراد نه چیزی میشنوند نه چیزی میبند و فقط و فقط حرف خودشون رو میزنند.
    بعضی از دوستان هم فقط به فکر کشتن هستند که این دسته از افراد هم مانند دسته بالایی خطرناک هستند.
    بزارید آقایون کارشون رو بکنند و ماهم کمکشان کنیم.
    سازمان محترم محیط زیست مجوز شکار در چهارچوب قانون بدهد اونوقت جریمه شکار رو صد برابر کتد. اگر شکارچی مجاز و دلسوز اعتراض کرد.
    عزیزان هیچوقت با جریمه شدن و به زندان افتادن یک هموطن خوشحال نشید. کاری کنید که این اتفاق برای هیچ هموطنی نیوفته

    داغ Thumb up 29 Thumb down 47

  19. فاتح می‌گوید:

    مگه چیزی هم از حیوانات مونده که میخوان این طرح رو پیاده بکنن
    همینجوری اینهمه شکار هست و حیوانات هر روز دارن کمتر میشن
    وقتی که این طرح اجرا بشه دیگه هیچی از حیوانات باقی نمیمونه

    داغ Thumb up 43 Thumb down 49

  20. محمد می‌گوید:

    نمونه ی این کار رو ما در رودخانه حفاظت شده ی هراز مشاهده کردیم.
    یعنی این رودخانه و دریاچه ی امامزاده علی که زیستگاه اصلی قزل آلای خال قرمز بود به مدت پنج سال به بخش خصوصی اجاره داده شد تا ضمن حراست از آن بعد از گذشت چند سال اقدام به فروش مجوز نمایند.
    امروز که با شما سخن می گم نه تنها تعداد ماهیگیران غیر مجاز در این رودخانه کم نشده بلکه در کمال تاسف باید بگم که هییییییییچ اثری از قزل آلای خال قرمز در این رودخانه دیده نمی شود
    قرق کننده ی محترم تنها به فروش مجوز و پر کردن جیب خود پرداخت و خال قرمز هراز رو نابود کرد….نگرانی های ما از فرهنگ نابود خودمان است….

    داغ Thumb up 31 Thumb down 33

    • رامین می‌گوید:

      کوتاهی سازمان محیط زیست در نظارت بوده! سازمان باید جواز و قیمت و تعداد رو بگه نه قرق گر. و در دستورالعمل جدید این موارد پیشبینی شده فقط مونده نظارت دوره ای و کنترل توسط محیط زیست

      داغ Thumb up 21 Thumb down 19

  21. فاتح می‌گوید:

    ای کاش اسم اون مناطقی که با این کار باعث رشد جمعیت حیوانات شده رو میگفت
    گفته شده توی ۴سال گذشته توی استانهای یزد و کرمان و سمنان قرق های اختصاصی وجود داشته که باعث افزایش حیوانات شده
    چرا امار دقیق نمیده و نمیگه چه حیواناتی افزایش پیدا کردن؟
    چرا اسم اون مناطق رو نمیگه…این طرح اصلا طرح خوبی نیست..هدفش فقط درامد زایی هست..بیچاره محیط بانها..اینهمه زحمت میکشن و جون خودشون رو از دست میدناما سازمان محیط زیست با این کارها خیلی راحت همه زحمات انهارو از بین میبره…خانم ابتکار خسته نباشی

    داغ Thumb up 29 Thumb down 38

    • میش مرغ می‌گوید:

      یکی از آنها شکارگاه خصوصی ارجمند سیرجان هست ، که فکر می کنم قوچ و میش موجود داره .
      نکته مهم در مورد این شکارگاهها موقعیت جغرافیایی است که باید به دقت کارشناسی بشه و بطور کلی این مبحث خیلی نکته داره که باید لحاظ بشه و ای کاش عجله نکنند دوستان محیط زیست !

      داغ Thumb up 8 Thumb down 26

      • فرزاد می‌گوید:

        منطقه منصورآباد رفسنجان یک نمونه موفق این طرح است که درسال ۱۳۸۷ باکمتر از ۵۰ راس قوچ ومیش وکل وبز مورد حفاظت بخش خصوصی قرار گرفت وهم اکنون دارای حداقل ۷۰۰ راس از این گونه های ارزشمند است.

        موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  22. مسعود می‌گوید:

    عالیه.
    این طرح اگه در کوتاه مدت جواب نده در دراز مدت حتما تاثیر مثبت و پایدار خواهد داشت.
    به نظر من این یک حرکت تاثیر گذار در جهت احیای حیات وحش کشور است و اگه خصوصی سازی در این زمینه ادامه پیدا کنه و سیاستهای سازمان های ذیربط به همین جهت سوق داده بشه میتونیم به آینده طبیعت کشور امیدوار باشیم.
    امروزه در همه کشورهای پیشرفته دنیا هم از همین سیاست پیروی میشه.

    پر طرفدار Thumb up 46 Thumb down 25

  23. سعید برنا .کرمان می‌گوید:

    قرق کرمان واقع در شهرستان رفسنجان منطقه منصور آباد هست که با تلاش فراوان شکارچیان بومی چه غیر بومی حفاظت شد به مدت ۷سال خیلیم شکارچیان هزینه کردن یعنی واقعا باید یک خسته نباشید به این عزیزان گفت چراکه روز اول قروق وحوشی در منطقه نبود همه را کشته بودن تمام منطقه شاید ۲۰تا میش بره داشت ولی عزیزان آمدن منطقه را حفاظت کردن الان هم طبق آمار سرشماری امسال فکر کنم ۶۰۰تا میش قوچ بز وکل داره .واقعاً بچه ها زحمت کشیدند والانه هم حقشونه که استفاده مناسب بکنند .

    پر طرفدار Thumb up 47 Thumb down 18

  24. جمشید از خوی می‌گوید:

    از مرور دیدگاه کاربران محترم این درگاه به ۲دسته بندی تاریخی مخالفان و موافقان عنصر تاریخی شکار برمیخوریم که نظرات قابل تاملی هستند ولی یک قاعده کلی را نباید به محاق نسیان سپرد که از ابتدای تدوین و تنظیم قانون و تبصره و ماده تبصره در خانه ملت از بیش از یک قرن اخیر، تنها ایراد کار مجریان و ملزمان به رعایت آن بوده اند، نه چیزی بیش و نه چیزی کم.
    اگر وضعیت حیات وحش حتی بزعم مناطق قید شده در ضمیمه این متن از جمعیت پایداری برخوردار باشند، آنچه که از قرائن مشاهده شده در این درگاه رسمی و حقوقی برمیاید اغلب وحوش شکار شده یا ماده اند یا لاغر اندام و رنجور.!!!
    من افق روشنی برای حیات وحش این فلات ذیل ،این آئین نامه و نظایر آن متصور نیستم.
    براستی چاره چیست.؟!

    داغ Thumb up 11 Thumb down 24

  25. شکارچی سینه سوخته می‌گوید:

    محمد جان همین سال گذشته هر بار که به ماهیگیری رفتیم تعداد خال قرمز ها از رمبو ها بیشتر بود . شما اگر ماهیگیر نیستی بحث دیگری است!!!

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 18

  26. انوش می‌گوید:

    دوسال پیش منطقه زنگوسر چسبیده به قرق صیدوا وپرور به چند شکارچیه کهنه کار عملی با۲۵۰شکار تحویل شد که بعد دوسال شغال هم دیده نمیشد چه برسه به میش با بره …سالها چه مجاز غیر مجاز شکار میکردن اما این عده با تاییدیه سازمان محیط زیست که یکی هم همیار فعال بودقرق کردن و جنایت کردن .بقیه مناطق هم همین بلا سرش میاد

    داغ Thumb up 18 Thumb down 33

  27. reza می‌گوید:

    سلام
    یکی بهم بگه قرق اختصاصی یعنی چی؟
    یعنی یکی زمین داره تو دل جنگل و مالک آن و وحوشش شده؟
    بمن توضیح بدین.
    یعنی کشتار قانونی.

    داغ Thumb up 11 Thumb down 24

  28. reza می‌گوید:

    اگر بیان وحوشی که در طبیعت هستند و اسیر کردین ، حال در هر محدوده بزرگی به عنوان قرق که زادو ولد کنن و تعدادشون زیاد بشه و بغد ۶ درصد شکار بشن ، چند درصد به محیط زیست برمیگرده؟
    اضلا برای صاحب قرق توجیه اقتصادی داره که محافظت کنه ، علوفه تامین کنه و هراران دلیل دیگر؟
    اصلا اگر این اتفاق افتاد و تعدادی از وجوش بدنیا آمده در طبیعت رها شد آیا اختلال ژنی بوجود نمی آد و اینکه این وحوش می تونن بصورت طبیعی زندگی کنن؟
    آیا اینکه ما طبیعت بکر ملت شریف ایران را در اختیار یک سری سود جو قرار بدیم و بعد از مدتی با پارتی بازی خواستن مجوز ساختو ساز بگیرن این می دونید یعنی چی؟
    یعنی نابودی طبیعت

    داغ Thumb up 12 Thumb down 21

  29. reza می‌گوید:

    یا ضامن آهو تو بداد برس که خانم ابتکار نرسید

    داغ Thumb up 11 Thumb down 29

  30. محسن رزاقی می‌گوید:

    خجالت آوره، از خون این حیات وحش لب مرزمان هم نیگذرند؟؟!!! اینها میخواهند از آب کره بگیرند.
    من واقعا متاسفم، بدبختانه در بیشتر طرحها دو هدف برای حضرات مهم بوده:

    ۱. کم کردن بار مسولیت
    ۲. بدست آوردن پول به هرقیمتی

    افسوس…..

    داغ Thumb up 14 Thumb down 31

  31. پرنده مهاجر می‌گوید:

    یه جا میشناسم که زمانی یک دسته قوچ و میش داشت و بعد از چند قرق و حفاظت الان به حدود ۶۰۰ قوچ ومیش رسیده و تعداد کبک وتیهو وکبوتر از شمارش گذشته. این کار ،کار خوبیه

    پر طرفدار Thumb up 42 Thumb down 6

  32. بنده خدا می‌گوید:

    ماشالاه چقدر کارشناس خبره تو مملکت وجود داره و کسی ازشون بهره نمیگیره.
    سر آدم درد میگیره وقتی این همه نظر کارشناسی رو میخونه.
    کاش انقدر کارشناس و متخصص نداشتیم و مملکت ما هم میشد مثل کشورهای توصعه یافته.
    بس کنید کارشناسان عزیز

    داغ Thumb up 14 Thumb down 15

  33. محمد کریمی می‌گوید:

    باید صبر کرد و دید.
    امیدوارم قرقها فقط به افراد صالح واگذار شود.

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 0

  34. کوهنورد می‌گوید:

    با سلام :
    در اینکه هر طرح و پروژه ای تا بیاد عملی بشه و نتیجه بده ، تو مملکت ما ۱۰۰ سال گذشته که اصلا شکی نیست . من خودم شکارچی ام و از خدامه که بالاخره برای علاقه مندان شکار اسپرت یه فکر اساسی بشه که میدونم هیچوقت هم نمیشه و این درگیری های بین شکارچی -محیط بان تا ابد ادامه پیدا میکنه ……
    اما یه چیزی برای من خیلی جالبه و اون اینه که چرا یک عده فکر میکنند چون خودشون به شکار علاقه ندارند پس کار اشتباهیه -جنایته- خان و خان بازیه و…… الان من هم از کارهای خیلی ها خوشم نمیاد پس بگم جنایته ؟ سوار شدن ماشین برای خرید از سر کوچه و آلوده کردن هوا باران اسیدی و…… جنایت نیست ؟ الان من بگم هرکی سوار ماشین داره دور-دور میکنه جنایت کاره ؟ در حالیکه همه مون میدونیم کاره اشتباهی است !!!!!
    یکم سعه صدر و ذهن روشن و باز میتونه مشکلات رو حل کنه نه اتهام زدن و با نفرت محکوم کردن ……………

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  35. محیط بان می‌گوید:

    با سلام
    با توجه اینکه تجربه ای که اینجانب دارم بدلیل کمبود امکانات و نیرو که سازمان دارد. امکان حفاظت از به معنی واقعی از مناطق آزاد وجود ندارد و سال به سال شاهد کاهش جمعیت حیات وحش در این مناطق هستیم. واگذاری مناطق آزاد به بخش خصوصی یکی از بهترین روشها جهت احیای زیستگاهها و پایداری جمعیت حیات وحش می باشد. ضمن اینکه بار بزرگی از دوش محیط بانان برداشته می شود اگر درست اجرا شود می تواند جهت پیشبرد اهداف سازمان و بهره برداری اصولی و پایدار مورد توجه قرار گیرد.

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 0

  36. خواجه می‌گوید:

    کاملا با واگذاری مناطق ازاد به بخش خصوصی موافقم

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 3

  37. مهدی می‌گوید:

    با دروود فراوان خدمت همه عزیزان چه موافق و چه مخالف.. (البته همیشه اینگونه بوده و هست..)ما نتیجه می خواهیم
    بنده یک ایرانی طبیعت دوست و البته تفنگ هم دارم و شکار برام آسونه… اما در منطقه ازاد نزدیک ما که خیلی هم دوسش داریم خودمون چند سالی هست که با گروه های دیگر رعایت کردیم و حداقل ماده نزدیم و … الان گله ۳ برابر شده داریم هر چند که نمیشه کنترل دقیق انجام داد..و دقیقاً نکته همینجاست. درسته که هرکسی این کار را قبول کنه و مجوز بگیره شاید دیگران راقلقلک بده (محلیها) اما بدونید به نسبت وقت، هزینه، وجنگ اعصاب(درگیری ها).. نه آنچنان سودی خواهد داشت و نه اتفاق بدی برای مملکت و محیط زیست و غیره می افتد..ببخشیدا گر تو بهتر میزنی بستان بزن!!!
    منتقدین عزیز کسی که شکار کردن را دوست داره( کاری به علتش نداشته باشید) به هر نحو انجامش میده و من که خودم این شرایط را دارم موافق صد در صد این گونه زحمات در جهت حفظ و نگهداری مناطق مختلف سرزمینمان هستم.ما هم حاظریم به قیمت البته نازلتر شکاری را که مجانی میزنیم در نهایت امنیت و آرامش خریداری و شکار کنیم.. بعدشم اونها که نمی دونن بدونن که شکار خونه نداره و اگر یک منطقه تامین و حفاظت بشه مناطق اطراف نیز بهره مند خواهند شد…
    پس صحبتم با مخالفین دلسوز هست که بعضا فنی هم نیستند و فقط بقولی فکر خون و خون ریزی و این فرمایشات هستند.. شما یه محبت بکنید یک روز صبح تشریف ببرید کشتارگاه ها و ببینید چه جنایتهایی میشه!!!! پس دیگه گاو و گوسفند پرورش ندیم!!! بیایید کمی تفکر مثبت داشته باشیم آیا بهتر هستش که این اختراع برای کشتن انسانها باشه، همانگونه که هست و همه میبینیم.بالاخره این حقیقتی هست که داریم میبینیم با مثبت اندیشی راهکار بدید.. منع نکنید مثل دوستمون در مورد سوار شدن ماشین و آلودگی را مطرح کرد.. هرکسی کار کرد و زحمت کشید بایستی دستشم بوسیییید..

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>