مباحث مطرح شده توسط رییس سازمان حفاظت محیط زیست در صحن علنی مجلس

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): معصومه ابتکار در نشست علنی دیروز (یکشنبه ۱۳ تیر) مجلس شورای اسلامی به ارائه گزارش عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست پرداخت و این امر را مربوط به تمام دستگاه ها دانست و گفت: ابعاد محیط زیستی، زندگی بشر و ایرانیان را به لحاظ اقتصادی و سلامتی تحت تاثیر قرار داده است.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در ۱۷ اسفند سال گذشته بیان کرد: فرمایشات ایشان دلگرمی را برای ما فراهم کرد و بعد از آن شاهد ابلاغ سیاست های کلی نظام در حوزه محیط زیست از سوی ایشان بودیم که پشتوانه قوای سه گانه در این زمینه است.

وی در ادامه با بیان اینکه حال زمین خوب نیست، ادامه داد: ظرفیت زیستی زمین ۱٫۷ هکتار جهانی است، در حالی که سرانه مصرف بشر ۲٫۶ هکتار برآورد شده است. همچنین در کشور ما ظرفیت زیستی از دهه هفتاد به بعد از حد مطلوب گذشته و اگر این ظرفیت را ۰٫۹ هکتار مطابق استاندارد در نظر بگیریم حدود ۲٫۸ هکتار جهانی یعنی ۳ برابر ظرفیت آن استفاده می کنیم که این قضیه ناپایداری را به دنبال دارد و آثاری که جبران ناپذیر است.

ابتکار در ادامه سازمان حفاظت محیط زیست را از کوچکترین دستگاه‌های کشور دانست و گفت: تعداد نیروهای این سازمان زیر ۶ هزار نفر در کل کشور است، همچنین حقوق مدیران آن پایین ترین اشل مربوطه را دارد.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: از ۷ مورد مرگ و میر در دنیا یک مورد مربوط به آلودگی هوا است و ۲٫۶ هزار میلیارد دلار به اقتصاد جهان ضربه می‌زند. همچنین در ایران ۲۳ درصد تولید ناخالص داخلی به دلیل آلودگی در بخش بهداشت از بین می‌رود، با این حال عملکرد دولت در این خصوص چشمگیر بوده و کارگروه‌های ملی که در گذشته درخصوص آلودگی هوا تعطیل شده بود، در این دولت فعال شد تا جایی که نتایج خوبی دریافت کردیم و منجر به بهبود کیفیت هوا شد، چنانچه ۵۵ روز است در تهران هوای بهتری داریم.

حذف بنزین پتروشیمی و عرضه بنزین یورو ۴ گام بلند سازمان محیط زیست در دولت یازدهم

ابتکار یکی از اقدامات دولت یازدهم را حذف بنزین پتروشیمی و عرضه بنزین یورو ۴ دانست و گفت: این گام بزرگی بود که وزارت نفت انجام داد و کل جایگاه‌های شهرهای بزرگ ما به عرضه بنزین یورو ۴ اقدام می‌کنند.

وی یادآور شد: بنزن یک عامل سرطان‌زاست که این بنزن به شدت اکنون کاهش یافته و این روند کاهنده ادامه دارد و ما هم نظارت کافی و دقیقی بر آن داریم؛ اکنون پایش مستمر کیفیت سوخت عرضه شده در پایگاه‌ها و پایش مستمر وضعیت آلودگی هوا با دستگاه‌های سنجش بر خط در محیط زیست به طور مستمر انجام می‌شود و ما در هر لحظه وضعیت هوای شهرهای بزرگ را تحت نظر داریم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: اضافه شدن ۵۰ روز به تعداد روزهای هوای سالم از اقداماتی است که در این سازمان مورد توجه قرار گرفته، در اصفهان تعداد روزهای سالم و پاک بین سال‌های ۹۲ تا ۹۵ سه برابر شده که رسیدن به این هدف در راستای حذف مازوت بوده است.

ابتکار تاکید کرد: نیروگاه‌های ما در سال ۹۲ بیش از ۴۰ درصد مازوت مصرف می‌کردند اما اکنون این رقم به ۹ درصد رسیده است این در حالی است که تاکید داریم وزارت نفت از مازوت استفاده نکند تا نیروگاه‌ها بتوانند با گاز طبیعی کار کنند تا شاهد کاهش آلودگی باشیم.

وی به بحث استانداردسازی خودروها در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه در سال ۹۲ خودروسازان ۱۰ سال در اجرای استانداردسازی خودرو عقب بودند اما از سال ۹۲ این پیگیری ها از سوی سازمان محیط زیست دنبال شد تا جایی که در سال ۹۳ استانداردسازی خودرو به اجرا گذاشته شد به گونه‌ای که هم اکنون تمام خودروهای تولیدی کشور استاندارد را رعایت می‌کنند تا جایی که اگر استاندارد یورو ۴ اجرایی نشود اجازه شماره‌گذاری خودرو نمی دهیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست به بحث تغییرات اقلیمی در کشور اشاره کرد و گفت: متاسفانه ایران جزو کشورهایی است که به شدت تحت تاثیر تغییرات اقلیمی قرار گرفته به گونه‌ای که علاوه بر افزایش دما کاهش بارندگی را تجربه می‌کنیم.

وی افزود: کشور ما حدود یک و نیم درجه سانتیگراد افزایش دما را داشته که این خود معضل مهمی به شمار می‌آید، ما در این زمینه با حضور مستمر در اجلاس‌های بین‌المللی سعی داشتیم بتوانیم این موضوعات را مورد بررسی قرار دهیم.

ابتکار گفت: طی یک سال گذشته با هماهنگی دستگاه‌ها در کشور تلاش کردیم تا دستگاه‌ها بتوانند گزارشی از کاهش ۱۲ درصدی انتشار گازهای گلخانه‌ای را ارائه کنند زیرا ایران جز ۱۰کشور اول گازهای گلخانه‌ای است بدان معنا که هم از آثار تغییرات اقلیمی رنج می‌بریم هم جزو کشورهای تولید گازهای گلخانه‌ای هستیم در حالی که باید با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری نسبت به اقتصاد مقاومتی به بهینه سازی انرژی توجه کنیم تا بتوان انرژی مورد نیازی که اکنون از دست می‌دهیم را مهار کنیم.

گرد و غبار ۸۰ درصد کشور را تحت الشعاع قرار داده است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور درخصوص گردوغبار در کشور گفت: باید ابعاد این موضوع مشخص شود و این معضل در حال حاضر ۸۰ درصد کشور را تحت الشعاع قرار داده است، بنابراین بسیاری از شهرهای جنوبی و غربی کشور به دلیل هجوم ریزگردها دچار مشکل شده‌اند.

ابتکار افزود: گردوغبار دارای منشأ داخلی و خارجی می‌باشد. منشأ خارجی آن عمدتاً کشور عراق است و ۳ کانون اصلی گردوغبار در عراق، کشورمان را تهدید می‌کند، البته اراضی شمال غرب و غرب کشور عراق که از کانون های اصلی گردوغبار هستند، در حال حاضر در تصرف داعش می‌باشد و نمی‌توان اقدام خاصی را در این مناطق انجام داد.

وی با بیان اینکه ۸ میلیون هکتار در عراق از کانون‌های بحرانی گردوغبار هستند، تصریح کرد: عربستان ۱۱ میلیون هکتار کانون گردوغبار و ایران دارای ۲٫۸ میلیون هکتار کانون گردوغبار است. البته از ابتدای دولت یازدهم ستاد ملی مقابله با گردوغبار تشکیل شد و وظیفه این ستاد مطالعه درخصوص کانون های داخلی گردوغبار بود و در این رابطه ۱۵ استان در معرض هجوم گردوغبار شناسایی شدند.

با بودجه فعلی، مقابله با گردوغبار ۳۰ سال زمان می‌برد

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه با بودجه فعلی، مقابله با گردوغبار ۳۰ سال زمان می‌برد، گفت: حداقل یک‌هزار میلیارد تومان اعتبار برای مالچ‌پاشی و کاشت نهال لازم است.

ابتکار از انعقاد چندین تفاهم‌نامه با کشور عراق درخصوص مقابله با ریزگردها خبر داد وگفت: در اسفند سال ۹۳ با سفر به عراق چندین نهال در این کشور کاشته شد که هدف آن مقابله با گردوغبار داخل عراق بود اما مشکلاتی در طول زمان پیش آمد که این طرح‌ها به نتیجه نرسید، البته هفته گذشته نیز مذاکراتی با مقامات عراقی صورت گرفت و آنها درخصوص مقابله با گرد وغبار اعلام آمادگی کردند اما همه اراضی کانون‌های گردوغبار در عراق در دست گروهک تروریستی داعش است.

وی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست برنامه های خود را درخصوص مقابله با ریزگردها ادامه می‌دهد، افزود: سال گذشته با حضور در اجلاسی که در همین رابطه در سازمان ملل برگزار شد، چندین قطع‌نامه درخصوص ریزگردها به تصویب رسید و ما خواستار استفاده از تجربیات کشورهای دیگر در بحث گردوغبار و ریزگردها هستیم.

سال گذشته ۸ هزار هکتار کاشت نهال در استان خوزستان صورت گرفت

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه سال گذشته ۸ هزار هکتار کاشت نهال در استان خوزستان صورت گرفت، تصریح کرد: همچنین احیای تالاب هورالعظیم در این استان نیز انجام شد و احیای تالاب‌های از برنامه‌های اصلی دولت یازدهم می‌باشد، هر چند که سوءمدیریت‌ها در نحوه مدیریت منابع آب و سدسازی‌های بی‌رویه بدون رعایت ملاحظات زیست محیطی باعث خشکی تالاب‌ها و افت آب‌های زیرزمینی شده است.

تراز دریاچه ارومیه نسبت به وضعیت قبلی آن یک متر بالاتر آمده است

ابتکار تاکید کرد: تالاب جازموریان که بین کرمان و سیستان قرار گرفته است نیز از ۵۰ سال پیش به دلیل تشکیل سازمان کشت و صنعت جیرفت در معرض خشکی قرار گرفت و در حال حاضر ۴۰۰ هزار هکتار تالاب جازموریان خشک شده است، بنابراین این تالاب به گفته بسیاری از کارشناسان زیست‌محیطی یکی از کانون‌های مهم گردوغبار است، از سوی دیگر احیای دریاچه ارومیه نیز یکی از اقدامات مهم دولت است که می‌توان گفت در حال حاضر تراز این دریاچه نسبت به وضعیت قبلی آن یک متر بالاتر آمده است.

معاون رئیس جمهور با بیان اینکه آموزش به مردم درخصوص اصلاح امور کشاورزی با جدیت دنبال می‌شود، گفت: برای احیای تالاب هامون سیاست‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شد که متاسفانه یکی از موانع ورود آب به داخل هامون مشکلات داخلی بود و با اقدامات انجام شده بخش‌هایی از دایک‌های مرزی برداشته و آب وارد هامون شد. البته تا احیای کامل این تالاب فاصله بسیاری وجود دارد.

ابتکار تصریح کرد: یکی از اقدامات دولت یازدهم ثبت جایگاه بین‌المللی برای هامون بود به طوری که در یونسکو هامون به‌عنوان ذخیره‌گاه زیست‌کره ثبت گردید و مذاکرات خوبی تاکنون با افغانستان در این رابطه انجام شده است.

دریاچه گاوخونی بعد از ۱۰ سال خشکی مطلق احیا شد

ابتکار با بیان اینکه دریاچه گاوخونی در سال ۹۳ و ۹۴ بعد از ۱۰ سال خشکی مطلق و تبدیل شدن به کانون گردو غبار آبگیری شد و جان تازه گرفت، گفت: با پیگیری مصوبات شورای عالی آب وزارت نیرو حق‌آبه دشت‌های ایران و تالاب‌ها را اعلام کرد، این اقدام در حالی صورت گرفت که همواره بر این عقیده بودند آب شرب، کشاورزی و صنعت در اولویت نسبت به محیط زیست قرار دارد اما امروز به این نکته رسیده‌ایم که اگر حق‌آبه محیط زیست نباشد طبیعت آب نمی‌دهد تا برای حوزه‌های دیگر آب داشته باشیم.

سفره‌های زیر زمینی تهران، کرمان و یزد تخلیه شده است

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در ادامه با بیان اینکه سفره‌های زیر زمینی تهران، کرمان و یزد تخلیه شده است، گفت: در آینده نزدیک سفری به میناب خواهم داشت چرا که سفره‌های زیرزمینی این شهر آنقدر تخلیه شده که تبدیل به فرو چاله شده است و اگر این موارد ادامه پیدا کند توسعه نخواهیم داشت.

وی افزود: در خصوص تالاب هورالعظیم پیمانکار برای اکتشاف نفت آب را قطع کرده بود که تخلف بود و ما با پیگیری این مورد را برطرف کردیم همچنین بی‌توجهی به موضوع پسماند به خصوص در گیلان و مازندران مشکلاتی ایجاد کرده، چنانچه جاد‌ه‌سازی‌ها به سمت شمال جمعیت را به آنجا می‌برد اما هنوز مدیریت پسماند و فاضلاب در آنجا نداریم.

به زودی ۱۰ میلیون موبایل به صورت زباله خواهیم داشت

ابتکار ادامه داد: با همکاری وزارت کشور فعالیت‌های چشمگیری در خصوص سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حوزه بازیافت فراهم کردیم که این موضوع امری مهم است چنانچه اتحادیه اروپا ۲۵ درصد رشد اقتصادی خود را در بازیافت می‌بیند و ما نیز در آینده با پیشرفت صنایع الکترونیک به زودی ۱۰ میلیون موبایل به صورت زباله خواهیم داشت که با بازیافت می‌توان ۱۰ تن طلا از آن استخراج کرد.

معاون رئیس جمهور در ادامه به صندوق ملی توسعه محیط زیست که در دوره هشتم ریاست جمهوری تاسیس و بعد از آن تعطیل شد، اشاره و تصریح کرد: ما در سال ۹۲ این صندوق را احیا کردیم که ساز و کار مهم اقتصادی برای حمایت از طرح های محیط زیستی است و می‌تواند کمک‌های ملی و بین‌المللی را دریافت کند.

وی سوء‌مدیریت در بحث آب را عامل اصلی تنش آبی عنوان کرد و گفت: مصرف آب در بخش کشاورزی باعث تغییر اقلیم ایران شده که بیشترین تنش آبی را به همراه دارد؛ در دولت یازدهم با ارزیابی زیست محیطی فعالیت ۱۵ سد غیر ضروری را متوقف کردیم که در گذشته در مناطقی که آب نداشت و صرفا برای کسب درآمد برخی افراد احداث می‌شد، از سوی دیگر احیای رودخانه‌هایی در استان خراسان و رودخانه کارون را داشتیم.

سازمان محیط زیست به دنبال استراحت جنگل‌های طبیعی کشور است

ابتکار در ادامه با بیان اینکه به دنبال استراحت جنگل‌های طبیعی کشور هستیم، اظهار کرد: قاچاق، زباله و تغییر کاربری باعث از بین بردن جنگل‌های شمال شده است، همچنین برای مقابله با آتش سوزی جنگل‌ها با ستاد کل نیروهای مسلح همکاری کردیم که در ۱۴ استان، ۴۲ بالگرد آماده امدادرسانی در لحظه هستند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: دنیا می‌گوید باید ۱۷ درصد محیط زیست کشور را حفظ کند اما تنها ۱۱ درصد آن حفظ می‌شود که از شاخص جهانی عقب هستیم و برای نسل آینده چیزی نمی ماند، همچنین یکی از کارهای سازمان نقش تصویر یوزپلنگ روی پیراهن تیم ملی بود و جشنواره بین‌المللی فیلم سبز را نیز بعد از ۱۰ سال تعطیلی احیا کردیم که ۱۲۰۰ فیلم از ۴۱ کشور در آن اکران شد.

وی افزود: همچنین با همکاری وزارت آموزش و پرورش ۶۰ مورد اشاره به محیط زیست در کتب درسی مقاطع ابتدایی تا دبیرستان صورت دادیم و نیز با توسعه سازمان‌های مردم نهاد در حوزه محیط زیست اکنون ۸۰۰ سازمان فعال داریم.

ابتکار در ادامه به سیاست‌های دیپلماسی سازمان متبوع خود اشاره و بیان کرد: ۱۲ معاهده بین‌المللی در حوزه حفاظت محیط زیست را اجرایی و عملیاتی کردیم و اسناد زیادی در حوزه توسعه پایدار داشتیم، از سوی دیگر شورای عالی محیط زیست را نیز احیا کردیم.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور در پایان در خصوص وضعیت محیط‌بانان عنوان کرد: تاکنون چند شهید در این حوزه داشته‌ایم که دولت تلاش کرده اقدامات پیشگیرانه‌ای در این حوزه صورت گیرد لذا با بودجه ناچیز که ۱۷ صدم درصد بودجه عمومی کشور است و تخصیص هم نمی‌یابد نمی‌توان کار زیادی از پیش برد.

+5
-64
  

21 دیدگاه

  1. رضا1394 می‌گوید:

    ضمن تشکر همچنان که حضرتعالی و سایر مسئولین بهتر و دقیقتر از حقیر می دانید، با اقداماتی مانند عکس یوز بر پیراهن تیم ملی به تنهایی نمی توان یوزها را نجات داد.

    همچنین دامداری سنتی در جنگلهای شمال با از بین بردن نهالها مانع از رویش نهال و به طبع پیر شدن جنگل شده و در جنگلهای بلوط دامها با خوردن پاجوش و ریشه جوش (که تنها به این وسیله با این همه فشار دوام آوردده اند) و شاخ و برگ جست و جوانه و بذر و دیگر بهره برداری های افراد فقیر حاشیه جنگل، باعث زوال جنگل شده است. یا صدماتی که دامداری سنتی به حیات وحش وارد ساخته است، معطل اجرای جدی طرحهای کارشناسی است که بسیاری از آنها با راههای کم هزینه هم قابل اجرا می باشد.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 0

  2. مهدی جعفری می‌گوید:

    تقریباً همه چیز گزارش شده فقط راجع به حفظ حیات وحش و محافظت از گونه های جانوری هیچ حرفی نزدن

    لازم بود که یاد کنند از تمامی شهدا محیط بان مخصوصاً سه شهید اخیر که در راه حفظ حیات وحش جان عزیزشون رو از دست دادن و ملت ایران را داغدار خود کردند

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 10

  3. جاسم می‌گوید:

    با سلام خدمت خانوم ابتکار دست شما درد نکنه

    داغ Thumb up 2 Thumb down 17

  4. amin می‌گوید:

    رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با تاکید بر اینکه سال گذشته ۸ هزار هکتار کاشت نهال در استان خوزستان صورت گرفت، تصریح کرد: همچنین احیای تالاب هورالعظیم در این استان نیز انجام شد و احیای تالاب‌های از برنامه‌های اصلی دولت یازدهم می‌باشد،

    احیای تالاب هورالعظیم یک دروغ بزرگ است قسمت جنوبی این تالاب خشک و در تصرف کامل شرکت نفت می باشد
    رها سازی اب در قسمت های مشخص صورت گرفته و با توجه به گرما شدید هوا و عمق کم اب تا پایان تابستان تمامی این بخش ها کاملا خشک می شود .

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  5. مسعود می‌گوید:

    با سلام و احترام ،
    با سلام و عرض ادب و احترام خدمت کلیه خانواده های محترم محیط بان ،خدا کند به حق این روزهای عزیز و به حق خون سرخ پاشیده شده محیط بانان بر صخره ها کسی شرمنده زن وبچه اش نباشد ، ولی بخدا ما محیط بانان شرمنده زن وبچه ایم شرمنده این مردم هستیم ،۱۸ شبانه روز از زن وبچه دوریم فقط ۱۲ شبانه روز استراحت داریم …..، همه مسئولین پشت این تریبونها حرف از همه چیز می زنند بجز از شرایط زندگی و کاری محیط بان .
    من همین جا از طرف کلیه محیط بانان و خانواده های شهدای محیط بان اعلام می کنم اشک محیط بان را نریزید .
    آه محیط بان را ببینید
    ما یک آقایی داریم آقا امام رضا (ع) ضامن آهو شده ضامن ما هم شده نزارید به ایشان گله کنیم
    سرو سامون دادن به وضعیت معیشت و کاری ما محیط بانان مگر چقدر کار دارد
    محیط بانانی با ده سال خدمت مشقتبار اسلحه بدوش (فقط یک بار اضافه ونمی توانند استفاده کنند )با بدبختی و دربدری هنوز قراردادی و هنوز طرحی هستند از نون شب واجب تر تبدیل وضعیت ما هست
    نصف حقوق خرج جیره خودمان در پاسگاهها و بیابانها و کوهستان می شود (انواع لوبیاها و کنسروها)
    تمام کشور صدایشان در اومد و بحال ما می گریند ولی در سازمان بفکر حقوق مدیرانند……

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 9

    • kooshan می‌گوید:

      مطالبات محیط بانان منطقی و معقول و مورد حمایت است اما اگر دقت کرده و رویدادهای عمومی کشور را در نظر بگیرید به احتمال زیاد منظور از این اظهارات خانم ابتکار که :
      «….. حقوق مدیران آن پایین ترین اشل مربوطه را دارد…..»
      اشاره به موضوع حقوقهای بالای برخی مدیران در دستگاهها و نهادها و اخبار و فیشهای حقوقی منتشر شده اخیر در این رابطه بوده و بعید است منظور ایشان تقاضای افزایش حقوق مدیران «س. ح. م. ز.» بوده باشد که موجب گلایه شما شده است.

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 2

  6. حمید می‌گوید:

    باید خیلی خیلی بیشترکار شو دعزم وملی توکل سازمان وزارت ومردم میخواهد صداوسیما سریال و فیلم وتیزر …بساز خیلیم سرمایه نمی خواهد فرهنگ سازی محیط زیست مثل نان شب واجب اگر جدی نباشیم تاچند سال دیگر کشوری خشک وخراب خواهیم داشت باید ازتجربه خوب کشورهای پیشرفته استفاده کرد و قانون خوب و مفید وکارامد باید داشت…‌!!!

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 2

  7. بولوت می‌گوید:

    خانم دکتر کاش به جای پرداختن و مقایسه کردن اشل حقوق مدیران سازمان با سازمان های دیگر، حقوق محیط بانان مظلوم رو عنوان میکردید. وقتی صحبت از مدیران میکنید ناخودآگاه اینطور بنظر میرسه که حقوق خودتون رو دارید مطرح میکنید!

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 2

  8. کویر استان تهران می‌گوید:

    باسلام ای کاش از وضعیت معیشنتی محیط بانان عزیز ومحافظین عرصه های طبیعی وجان برکفان محیط بانی هم سخنی به میان می آمد.

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 8

  9. کویر استان تهران می‌گوید:

    از نظر مسولین فعلی سازمان بحث محیط زیست تنها در مورد آلودگی ها وهوای شهرهای بزرگ را به دمحیط زیست اختصاص میدهند آیا محیط بانان عزیز محافظ محیط زیست وپرچمدار سازمان حفاظت محیط زیست نیستند.چرا محیط بان مظلوم واست؟؟؟…

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 5

  10. DORNA می‌گوید:

    خانوم ابتکار سال گذشته به سیستان و بلوچستان رفتند در سفری یکروزه برای از بین بردن گرد و غبار یا به قول خودشان ریزگردها… رسانه ها نوشتند سفر یکروزه خانوم ابتکار و همراهان حدود صد میلیون تومان هزینه داشته… وضعیت گرد و غبار در سیستان و بلوچستان نسبت به سال پیش، شدید تر و بحرانی تر است… خب به خانوم ابتکار چه ربطی دارد انتظار دارید با سفر یکروزه تالاب هامون احیاء شود؟!
    خانوم ابتکار سال گذشته برای از بین بردن گرد وغبار سفری به خوزستان نیز داشتند و در قسمتهای زنده تالاب هورالعظیم به اتفاق همراهان قایق سواری کردند و قایقشان در تالاب هورالعظیم چپه شد، اسنادش هم موجود است سرچ گوگل بفرمایید قایق چپه شده را هم می بینید، بعد از سفر هم اعلام کردند همه چیز گل و بلبل است! وزارت نفت دریچه های تالاب را باز کرده و تالاب احیاء شده، حالا اینکه فعالان محیط زیست گزارش می دهند، تالاب احیاء نشده و قسمتهای مرده مانند حوضچه های متروک پرورش ماهی، لجنزار متعفن شده واقعا چه ربطی به خانوم ابتکار دارد! ایشون تلاشش را کرد!!
    در مراسمی هم اخیرا از وزارت نفت تقدیر کرد و جوایزی به وزارت نفت تقدیم کرد! چرا فکر می کنید ابتکار مدیریت ندارد…
    خانوم ابتکار علاوه بر دغدغه ها و فعالیت های جدی حزبی، سیاسی و انتخاباتی هنرهای دیگری هم دارند… مثلا در دوران تصدی در شورای شهر، از مشاورش اسماعیل کهرم دعوت کرد در صحن علنی شورای شهر سوت بلبلی بزند و از آن پس بود که اعضای شورا به ناگهان متوجه اهمیت حضور پرندگان در تهران شدند!!! اینهمه گوشت گنجشک که در راسته مرغ فروشی های زرین نعل و فخرآباد است لابد پرورشی هستند واقعا فکر می کنید سازمان محیط زیست وقت این کارها را دارد که جلوی شکار گنجشک های تهران و شهریار را بگیرد؟! خانوم ابتکار بارها تلویحا اعلام کرده حتی در مورد نسل کشی و کشتار پرندگان مهاجر گیلان مازندران و گلستان هم سازمان محیط زیست کار چندانی نمی تواند بکند بعد شما نگران گنجشک های تهران هستید؟!

    خانوم ابتکار و سازمان محیط زیست شهادت جنگلبان فضل الله علیپور را حتی تسلیت هم نگفتند، چون ربطی نداشت آن شهید عزیز مربوط به جنگلبانی بود حالا اینکه جنگلبانی و محیط زیست و منابع طبیعی اهداف مشترکی دارند همه در حد یکسری فرضیات ذهنی شماست، مهم اینست که خانوم ابتکار پس از شهادت سه محیطبان شریف این مرز و بوم شعارهای کوبنده ای داد و بیانیه تسلیت مهمی صادر کرد، اما حتی سرهنگ خیلدار هم گفت هیچ تضمینی نیست باز هم محیطبانان شهید نشوند…
    خانوم ابتکار حتی بدون اینکه وظیفه ای داشته باشند به عیادت قربانیان اسید پاشی در اصفهان رفتند این خود مانور انتخاباتی مهمی بود اگر چشم داشتید می دیدید!!!
    خانوم ابتکار هر سال چندین سفر مهم خارجی دارند و در هر سفر با کوله باری از مدارک افتخاری و عناوین و نشان برمی گردند شما هی عملکرد اجرایی ایشون رو در سازمان زیر سوال می برید که چی!
    این طنز تلخ ادامه دارد…

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 2

    • kooshan می‌گوید:

      اینکه :
      « خانوم ابتکار………… مثلا در دوران تصدی در شورای شهر، از مشاورش اسماعیل کهرم دعوت کرد در صحن علنی شورای شهر سوت بلبلی بزند و از آن پس بود که اعضای شورا به ناگهان متوجه اهمیت حضور پرندگان در تهران شدند!!! » اتفاق افتاده ! و در صورت صحت اصل موضوع چه بوده است؟
      چندی پیش خانم ابتکار یک سانحه رانندگی را هم از سر گذراندند و طبعأ سند آن که همان خبر مربوطه بوده هم منتشر شده، آیا برداشت از سخنان شما درست نیست یا واقعأ واژگونی قایق و اتفاقاتی از این دست که معمول و همگانی است از نظر شما ایراد خاصی دارد؟

      داغ Thumb up 0 Thumb down 9

  11. kooshan می‌گوید:

    البته همانطور که در اخبار خبرگزاریهای رسمی آمده و بطور مثال به :
    «…… گزارش ایسنا، بر اساس دستور کار اعلامی مجلس در جلسات علنی روزهای یکشنبه و سه‌شنبه معصومه ابتکار رئیس سازمان محیط زیست با حضور در مجلس در مورد مشکلات ریزگردها، آلودگی هوا، مشکلات زیست محیطی و اقتصاد مقاومتی گزارشی را به نمایندگان ارائه خواهد کرد…..»
    احتمالأ از قبل موضوعاتی که در باره آنها گزارش ارائه خواهد شد معین شده و منحصر به موارد فوق خواهد بود و ممکن است در صورت ورود بی مقدمه «س. ح. م. ز.» به موضوعات دیگر، با مخالفتها و اعتراض هایی مواجه شود که فرضأ «……. مردم از گرد و غبار خفه می شوند آن وقت ایشان در فکر سگ و گربه ها و غیره هستند….» و بسیاری سخنان آشنای از این دست که بارها شنیده شده است، ضمن اینکه یک جلسه دیگر باقی مانده و خوب است ایشان در زمانی مناسب ضمن گرامیداشت یاد سه محیط بان جان باخته اخیر ، مشکلات و مسائل محیط بانان را هم مطرح کنند و در صورت امکان بطور مختصر پیرامون مشکلات محیط طبیعی کشور و در ارتباط با محیط زیست انسانی کشور مثل خسارات ناشی از طاعون و… هم صحبت کنند.

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 4

  12. محیط بانم می‌گوید:

    با سلام خانم ابتکار
    من یک محیط بانم علی رغم اینکه حقوقم کمه چرا دستور پرداخت حق الکشف های عقب مانده سالهای ۹۳-۹۴-۹۵ را نمدهید؟
    چون حق الکشف یه کم جبران حقوق کم ما را میکنه ا
    جالب اینجاست همیاران و مخبرین ما به این حق الکشف دل خوش کردن و با ما همکاری می کنن
    و چرا ۳۵درصد افزایش فوق العاده ویژه را هم به محیطبانان ندادن و میگن که به کارشناسان فقط تعلق میگیره ؟
    سختی کار محیط زیست همیشه روی دوش محیطبان است ولی بهشون داره ظلم میشه
    هزینه حق اسلحه داری و نگهداری سلاح سازمانی را هم به محیط بانان نمدهید هزینه سوخت وسیله های نقلیه در ماموریتها و جیره غذایی را هم از جیب خودمان میدهیم
    ایتها همه ایجاد بی انگیزگی برای محیط بانان کرده و شما مسولین می دانید تمام مشکلات معیشتی و کاری مارا ولی در عمل ما نه حمایتی می بینیم و نه کاری که به نفع محیط بانان باشه
    محیط زیست را محیط بانان زنده نگه داشتن و همه محیط زیست را به اسم محیط بانان میشناسند
    شما به همراه دولت و مجلس باید وضعیت محیط بانان را بهتر کنید باشد بعد از رفتنتان همیشه دعا گوی شما باشیم

    پر طرفدار Thumb up 17 Thumb down 6

  13. محیط بان می‌گوید:

    ای کاش فقط یک شبانه روز مسولین به همراه محیط بانان می رفتند ماموریتی که گزارش حضور شکارچی در منطقه دادن ودر نهایت منجر به دستگیری و درگیری های لفظی و فیزیکی می شود و یکی از مسولین هم تیر می خورد یا از کوه پرت میشد یا زخمی میشد یا ……….. آن هم مسولی که حقوق کمی داشته باشد مثل محیط بانان میانگین یک میلیون و سیصد هزلر تومان اگر قسط وام نداشته باشد تا شاید به فکر کار سخت محیط بانان و حقوق و مزایای آنها باشند.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 4

  14. محیط بان می‌گوید:

    خانم ابتکار ازشما راضی نیستم حقوقم کمه حق الکشف ۹۳تا۹۵راندادین ۳۵درصد افزایش حقوق مصوبه هیت دولت وبرنامه بوجه راندادین حق اسلحه داری را ندادین دیگه چی بگم دلم پر درده

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 4

    • kooshan می‌گوید:

      حقیقتأ این وضعیتی که در سه نظر آخر محیط بانان گرامی آمده در صورت صحت، باعث تأسف است، البته واقعیت قضیه در مورد آنچه که طبق مقررات مصوب و مورد عمل «س. ح. م. ز.» باید به محیط بانان پرداخت شود بطور دقیق روشن نیست اما برخی از این مشکلات معیشتی و رفاهی بارها از طرف محیط بانان دیگری هم قبلأ مطرح شده  و امید است مجلس و دولت با تعامل و همکاری ترتیبی اتخاذ کنند که لااقل آنچه که در هیئت دولت تصویب و به «س. ح. م. ز.» ابلاغ و اجازه پرداخت آنها داده شده و طبعأ در لایحه بودجه سالیانه نیز ردیف آن قید شده و قاعدتأ محیط بانان عزیز هم روی چنین پرداختهایی برنامه ریزی و حساب می کنند ضمن تخصیص اعتبار کافی، بدون تبعیض و بموقع در اختیار همه محیط بانان تلاشگر که بی شک سهم عمده حفاظت از حیات وحش کشور بعهده آنهاست و در این راه بواقع جانفشانی می کنند، قرار گیرد.

      پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 1

      • چشم انتظار می‌گوید:

        سلام مقررات مصوب و مورد عمل (س،ح،م،ز) چیه ؟لطفا توضیح دهید ممنون

        موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 0

        • kooshan می‌گوید:

          هموطن محترم،
          هر دستگاه و نهاد حکومتی و دولتی و حتی بنگاههای خصوصی مقررات و ضوابطی جهت پرداخت به کارکنان و کارمندان خود دارند که البته لازم است شفاف و روشن بوده و در بدو استخدام و همکاری باطلاع متقاضی استخدام برسد و «س. ح. م. ز.» هم در این مورد استثناء نیست و حتی خود محیط بانان گرامی بمانند کارکنان ادارات دیگر ممکن است از بسیاری از این ضوابط مطلع باشند فرضأ اینکه بهنگام مأموریت منبع تأمین هزینه خرید بنزین جهت موتور یا خودروی مورد استفاده از کجاست یا مخارج تغذیه محیط بانان در هنگام شیفت بعهده اداره است یا به نحو دیگری است؟ و سؤالات دیگری از این دست که ممکن است مطرح باشند، بهرحال من و شما از همه این ضوابط مطلع نیستیم اما از پرداخت آنچه که بعهده ادارات و جزء حقوق مقرر شده محیط بانان است حمایت می کنیم، ضمنأ باید توجه داشت که میزان و نوع پرداختیها که بر اساس همان قوانین مصوب استخدامی است ممکن است در دستگاهها و نهادها و شرکتهای دولتی با هم متفاوت باشند که این دیگر ارتباطی به «س. ح. م. ز» نداشته و باید در مقیاس کلان و با قانونگذاری و اجرا و نظارت مناسب، حل و فصل و هماهنگ و بطور نسبی یکسان سازی شود.

          موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  15. دلسوز می‌گوید:

    سلام دوستان من نمی دانم چرا حق الکشف های عقب مونده ای که خود محیط بانان از طریق مراجع قضایی وصول کردند را هنوز ندادند این که نیاز به تخصیص اعتبارات و پیش بینی قبلی نداشته یکی جواب بده مسولین محیط زیست که بی خیالند مخصوصا مدیران کل که خوابند

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  16. حمید می‌گوید:

    سلام متاسفم
    ۱-برای خودم که کارمند محیط زیستم
    ۲-برای خودم که اینچنین ریس سازمان دلسوزووقت شناسی دارم که بعدازمدتهاحضوردرمجلس واستفاده ازاین موقعیت وصحبت ازبودجه وحقوق کارمندان خود انچنان غرق در مشکلات محیط زیست وخدمت به خلق الله است که حرف ازهمه چیز می زند غیراز حقوق حامیان محیط زیست و…
    ۳- برای خودم که تمام سازمانها ووزارتخانه ها در مجاورت دریاوسواحل سوییت وامکانات رفاهی برای کارمندان خوددارند ولی مسولین دلسوز مابجای این امکانات تبعیض امیز به فکر حفظ اموال واراضی ملی بوده اند
    ۴- برای خودم که این حداقل امکانات رفاهی که دربرخی استانها وشهرستانها هست به مدیران وازمابهترئن تعلق دارد وماغریبه ایم
    ۵- برای خودم که درمیان چندین اداره مجاورمان درشهرستان حداقل حقوق دریافتی رادارم
    ولی بسیار خوشحالم که ماهم خدایی داریم وباظهور مولا واقایمان به حق وحقوق خود می رسیم ان شالله

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>