مساحت جنگل های ایران تا سال ۱۴۰۴ باید به هفده میلیون هکتار برسد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور با اشاره به اهداف چشم انداز ۱۴۰۴گفت: درحال حاضر مساحت جنگل های کشور حدود ۱۴ میلیون هکتار است که باید به ۱۷ میلیون هکتار افزایش یابد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها، ناصر مقدسی دیروز (سه شنبه) در آئین معارفه معاون امور جنگل این سازمان در چالوس افزود: هم اکنون با توجه به این که هفت درصد مساحت کشور را جنگل تشکیل می دهد، ایران جزو کشورهای کم جنگل دنیا محسوب می شود که با افزایش مساحت جنگل ها به ۱۰ درصد از شمار کشورهای کم جنگل خارج خواهد شد.

وی تصریح کرد: تحقق این امر مستلزم گشایش اقتصادی و حمایت دولت است تا براساس برنامه افق ۱۴۰۴ مساحت جنگل های کشور از حدود ۱۴ میلیون هکتار امروز به ۱۷ میلیون هکتار افزایش یابد.

قائم مقام سازمان جنگل ها تاکید کرد: شرایط کنونی منابع طبیعی و محیط زیست کشور خوب نیست و در موضوعاتی همچون تالاب ها، دریاچه ها، تنوع زیستی، فرسایش خاک، آلودگی هوا و خاک، بیابان زایی در اجرای وظایف سازمانی با مشکل مواجه هستیم.

وی خاطرنشان کرد: هنوز بیش از ۵۰ درصد جنگل های هیرکانی در شمال کشور، طرح و مدیریت و آینده مشخصی ندارد.

مقدسی با اشاره به این که جنگل های هیرکانی آب ۲۵ میلیون نفر جمعیت پیرامون خود را تامین می کند خواستار توجه بیش از پیش به این جنگل ها شد و گفت: این سازمان باید در نزد مردم محبوب باشد و به آن اعتماد کنند.

در این آئین ضمن تقدیر از زحمات بهزاد انگورج، معاون سابق امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور، عباسعلی نوبخت به سمت سرپرست جدید این معاونت منصوب شد.

+12
-1
  

18 دیدگاه

  1. بهزاد می‌گوید:

    خواهشا جلوی بهره برداری از جنگلهای هیرکانی که هم اکنون در حال انجام است را بگیرید افزایش سطح جنگلها پیشکش.

    پر طرفدار Thumb up 33 Thumb down 3

  2. مجید(حیوانات نگین های آفرینشند) می‌گوید:

    عجب

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 1

  3. رضا۱۳۹۴ می‌گوید:

    با سلام
    بزرگترین جنگل طبیعی کشور جنگلهای بلوط می باشند که چهل درصد آب کشور را تامیین می کنند که متاسفانه در حال زوال می باشد (درختان بر عکس حیوانات یکباره نمرده بلکه طی چند سال کلا خشک شده که به زوال موسوم است). چندی قبل مستندی به نام همین زخمهایی که نشمرده ایم پخش شد و نشان داد علت زوال جنگل بلوط نه هجوم آفات بلکه بهره برداری زیاد می باشد. نخست به یک جنگل بکر و استفاده نشده رفتند که از سرسبزی وزیبایی و سر و صدای پرندگان شبیه جنگلهای شمال بود و در آن درختان قطور بلوط سی متری و نهالها و درختان با سنین مختلف (بلوطهای جوان اصلا آفت نمی زنند) سالم و سرپا بودند و در آن چهار لایه خاک جنگل سالم یعنی شاخ و برگ مرده نپوسیده و زیر آن به ترتیب لاش برگ پوسیده، مخلوط خاک و لاشبرگ پوسیده و خاک سنگ بستر و زیر آن سنگ بستر، بود که مواد مورد نیاز برای درختان و محیط مناسب رویش نهالها وهمچنین بافت اسفنجی برای جذب و نگهداری آب و سایه مادری برای حفظ آب و رویش نهالها (نهال بلوط و بنه سایه پسند می باشد) وجود داشت. سپس جنگلهای مجاور (با همان آب و هوا) نشان داده شد که نخست درختان طبیعی و ارزشمند خودرو (برعکس درختان کاشته شده صنعتی که مشابه اند هر کدام با دیگری متفاوت می باشند) با کت زنی توسط افراد فقیر حاشیه (کندن پوست درخت برای خشکیدن و بریدن بدون خطر جریمه) و حتی بریدن درختان سبز در نواحی دور افتاده به ذغال تبدیل می شدند و جنگل را تنک و کم پشت می کردند (کم شدن سایه و خشکی کف جنگل و کم شدن غذا برای آفات و حمله به دبگر درختان کم شدن سنجابها دانه کار و دانه ها ، پرندگان و دشمنان طبیعی آفات و از بین رفتن چهار لایه خاک جنگل و ضعیف شدن خاک و جذب نشدن آب) و همچنین شاخ و برگ درختان را برای تعلیف احشام به صورت افراطی قطع می کرند و تمام درختها کوتاه و دفرمه شده و از سوی دیگر ریزگردها هم با نشستن بر پشت کرک دار برگهای بلوط روزنه های تنفسی اندک برگهای باقیمانده را مسدود و فرایند فتوسنتز و تولید شیره گیاهی را مختل نموده و از سوی دیگر به علت ریز بودن ریزگردها وارد برگ شده و اندک شیره تولید شده را تغلیظ و حرکت آن را در آوندهای درخت کند و یا متوقف کرده و سرشاخه های درخت خشک و یا با تعدادی برگ کوچک و ریز و در شرف خشکیدن بودند. حالا وقت طغیان آفات می باشد چه که آفات همیشه وجود داشته و جزیی از جنگل بوده و با درختان سالم کاری ندارند و موقعی که درختان ضعیف و بیمار زیاد می شوند طغیان کرده و صرفا با زدن تیر خلاص مرگ درختان را تسریع می کنند. اما این درخت مقاوم حتی با خشکیدن تنه هم تسلیم نشده و با رویاندن جست وجوانه از ریشه وتنه می خواست زنده بماند و با چریده شدن جوانه ها توسط احشام داستان زندگی اش خاتمه یافته و مردم هم در فرصت مناسب با شخم زمین آن را به زمین خود می افزودند.
    این حقیر فکر می کند قطع هر نوع بهره داری مخرب (جز بهره برداری های مفید مانند پرورش زنبور عسل و گردشگری و امثالهم) و کاشت نهالهای بومی در زیر و لابلای همین جنگلها بایستی قدم اول و در اولویت باشد. یادمان باشد جنگلها مادر و مامن حیات ومنبع آب کشور بوده و همچنین در قحطی جنگ جهانی دوم دانه بلوط جان مردم این استانها و استانهای هم جوار را نجات داد و در جنگ تحمیلی هم جنگلهای بلوط مامن و پناهگاه مردم ایلام بود. با عرض پوزش از طولانی شدن مطلب

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 0

  4. رضا۱۳۹۴ می‌گوید:

    با توجه به خشک بودن کشور و پیشبینی بدتر شدن شرایط در آینده خواهشمند است از درختان بومی و مناسب همان منطقه و یا مناطق خشن تر (مثلا کرمان )ستفاده شود. (متاسفانه مدیران برای اینکه کار در دوره شان تمام شود از گونه های غیر بومی سریع الرشد که سالانه بایستی میلیونها تومان در هکتار صرف آبیاری و نگهداریشان شود استفاده می کنند ) .نیاز آبی سالانه چند درخت بومی:
    تاغ حتی زیر ۵۰ میلیمتر
    بادام کوهی ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلبمتر
    بنه ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیمتر
    بلوط حداقل ۳۵۰ میلیمتر

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 0

  5. رضا۱۳۹۴ می‌گوید:

    برای جلوگیری از بحران فرسابش خاک و کمبود آب و همچنین همکاری جهانی برای کاهش گازهای گلخانه ای و ایجاد اشتغال پایدار ( حفاظت و بهره برداری با برنامه و مناسب ) بایستی جنگلهای کشور را از نظر کمی و کیفی توسعه بدهیم. برای مثال کشور پاکستان مساحت جنگلهای خود را از ۵ به ۱۱ میلیون هکتار افزایش داده و حتی در کشورهای فقیر آفریقایی هم برنامهای گسترش جنگلها تعریف و اجرا می شود. ضمنا با گسترش جنگلها حیات وحش نیز احیا خواهد شد.

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 0

  6. پرنده مهاجر می‌گوید:

    کلا بیسوادی در ارگانهای مربوط به طبیعت بیداد میکنه… هیچ کاری اصولی و بر مبنای تحقیقات علمی نیست فقط یک کاری انجام بشه…

    پر طرفدار Thumb up 18 Thumb down 0

  7. اهورا می‌گوید:

    خیلی خنده دار به نظر میاد!!!!

    پر طرفدار Thumb up 13 Thumb down 0

  8. رضا مجذوبی می‌گوید:

    با سلام
    ” هنوز بیش از ۵۰ درصد جنگل های هیرکانی در شمال کشور، طرح و مدیریت و آینده مشخصی ندارد.”
    حالا فهمیدیم مسئولین خیلی محترم چرا هی دارن تو جنگلای شمال از شرق به غرب و از شمال به جنوب و ضربدری و …..به هر روش ممکنه “جاده” میزنن….چرا؟ چون بنده های خدا قصد شناسایی و تفحص در اووون ۵۰% باقیمونده رو دارن تا با جمع آوری “اطلاعات” کافی بشینن و برای همون نیمه بکر باقیمونده هم برنامه های “اصولی” بریزن و….راستی یاد “موافقتهای اصولی” افتادم….؟؟؟؟

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

  9. داریوش 2016 می‌گوید:

    جنگلهای بلوط دارن نابود میشن چند روز پیش به جنگلهای بلوط سی سخت رفتم در سرتاسر جنگل صدای مهیبی سراسر کوه رو فرگرفته بود صدایی بسیار بلند شبیه خارج شدن گاز با فشار از کپسول گاز بعد با کمی توجه متوجه شدم صدای آفت وحشتناکه بلوط هست حشره ای شبیه مگس اما کمی کوچکتر از گنجشک خیلی وحشتناکه به عمرم چنین هیولایی ندیده بودم همه چیز رو نابود میکنن میوه های نارس بلوط رو سوراخ و از درون تباه میکنن چوب رو سیاه و نابود میکنن برگها رو عکس و فیلم هم ازشون گرفتم بعدا انتشار میدم

    پر طرفدار Thumb up 11 Thumb down 0

    • بهزاد می‌گوید:

      امکان استفاده ار افت کش برای درختان بلوط وجود ندارد؟ طوریکه به بقیه جانداران مثل سنجاب و پرندگان اسیبی نرسد؟

      پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

      • داریوش 2016 می‌گوید:

        من آگاهی ای در این زمینه ندارم که چطور میشه با این آفت مبارزه کرد فعلا که کسی که باید به فکر باشه نیست

        موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  10. جمشید از خوی می‌گوید:

    افزایش مساحت جنگل های فلات ایران به…!!!!!!!!!!
    جنگل های دست کاشت،
    بدست انسان ایرانی،!……..

    موافقم / مخالفم Thumb up 1 Thumb down 0

  11. نیروانا می‌گوید:

    راه ساده تری هم برای جلوگیری از بیابانی شدن یا اصطلاحا سومالی شدن اراضی کشور هست اول مهار کانونهای داخلی ریزگرد ها واحیای تالابها ودریاچه های داخلی بعد از ان اجرای طرح قرق ونوبتی کردن چرای دام در مراتع کشور در عکسهایی که از مناطق حفاظت شده مرکزی کشور در استانهای اصفهان یزد وکرمان وبسیاری از مناطق دیگر گرفته شده به اسانی تفاوت پوشش گیاهی منطقه با مناطقی که دامپروری یا مزرعه داری مشود محسوس است گیاهان از علفهای یکساله به سمت گیاهان چندساله وحتی درختچه ها رفته اند یکی از سر داران دوره صفویه در سفرنامه جنگی خود که به سمت خراسان میرفته است میگوید در منطقه ای که امروز کویر مرکزی میباشد تا چند روز مسیرشان از درون جنگلهای پسته وحشی بوده است جنگلهایی که امروزه در منطقه زاگرس وجود دارد

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  12. reza می‌گوید:

    بنده تو تعطیلاتی که گذشت سفری به شهرهای شمالی داشتم که از آمل شروع کردم تا گرگان و تقریبا از تمام مناطق جنگلی دیدن کردم و شاهد وضعیت بد جنگل ها به دلیل گسترش بی حد و مرز شهرها ، تبدیل زمین های کشاورزی و باغات پایین دست به مناطق مسکونی و تیدیل جنگل ها به زمین های کشاورزی و حتی قطعه بندی آنها بودم.
    وحتی مردم محلی به موضوع اشاره میکردند که بدلیل تغییر کاربری زمین های کشاورزی و باغات پایین دست جنگل به ساختمان از منابع طبیعی مجوز تغییر کاربری جنگل به زمین کشاورزی را میگیرن و بعد با هماهنگی با شهرداریها و شوراها و …….. مجدد این زمین ها تبدیل به ساختمان در دل جنگل میشود.
    حتی در محدوده استحفاظی گرگان وقتی از جاده کمربندی عبور میکنید شاهد تخریب درختان توسط ماشن آلات برای استخراج سنگ و گودبرداری برای ویلا سازی هستیم و بد تر از همه روستای زیارت گرگان(بخش آبشار) که بعضی ازمردم منطقه جنگل و زمین خداوند را بسته و به عنوان ملک خصوصی پارکینگ کرده و از مردم تقاضای وجه نقد برای دیدن آبشار می کنند.
    دیده بان عزیز بنده حتی عکس و فیلمهایی از این موضوع تهیه کردم که آماده ارسال است.

    پر طرفدار Thumb up 5 Thumb down 0

  13. reza می‌گوید:

    پس اگر میخواهید جنگل را افزایش دهید تو جنگل ابر جاده نزنید.
    اجازه ساخت رو تو جنگل ندین.
    وقتی کشوری اقتصادش فلج باشه و تولید وجود نداشته باشه ، صنایع دستی تو بعضی از شهرها مثل بندرترکمن ، شهرهای شمالی وغیره نابود بشه و دیگر ارزش اقتصادی برای مردم نداشته باشه ، این میشه اوضاع جنگل، بساز و بفروش و نابود کن.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

  14. reza می‌گوید:

    یکی دیگر از مشکلات ایجاد مناطق صنعتی در جنگل ها است مثلا ایجاد کارخانه های کاشی و سیمان باعث تخریب و نابودی شده است و بدتر از آن ایجاد طرحهای هادی مثلا ایجاد پارک های جنگلی که بعد از احداث پارک به جهت نصب تجهیزات مثل آلاچیق و غیره درختان تخریب و بعد از آن رشد روز افزون واحدهای تجاری کوچک کنار جاده و جنگل ها موجب تخریب درختان برای تامین سوخت میشود.

    پر طرفدار Thumb up 3 Thumb down 0

  15. reza می‌گوید:

    تا حالا به این فکر کردین که آشکده های جاده چالوس (کندوان) از کجا این همه چوب تهیه میکنن؟
    اگر ما مردم برای یه کاسه آش که معلوم نیست چی هتس توش سروکله نمیشکوندینم ، این مغازه ها شکل نمیگرفت و جنگل ها نابود نمیشد.

    پر طرفدار Thumb up 4 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>