عامل شکار هفت باقرقره در تویسرکان پس از واریز جریمه به دادگاه معرفی شد

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): عصر روز جمعه ۹۵/۵/۸ نیروهای یگان محیط زیست تویسرکان حین گشت و کنترل در مناطق آزاد این شهرستان، به حضور یک خودروی پژو پارس سفید رنگ در  مسیرهای فرعی مشکوک شدند.

رییس اداره محیط زیست شهرستان تویسرکان در این باره گفت: محیط بانان این خودرو را متوقف نموده و در جریان بازرسی از این خودرو لاشه هفت باقرقره، یک اسلحه شکاری تک لول و تعدادی فشنگ ساچمه زنی کشف و ضبط گردید.

محمد کرمعلی گیلانه اظهار داشت: در این رابطه یک متهم بازداشت شده و پس از تشکیل پرونده به جرم شکار غیرمجاز جانوران وحشی به مراجع قضایی معرفی گردید.

شکارچی متخلف روز گذشته (یکشنبه ۹۵/۵/۱۰) مبلغ هفت میلیون ریال بابت ضرر و زیان وارده به محیط زیست ناشی از شکار غیرمجاز هفت باقرقره را به حساب دولت واریز و فیش مربوطه را به دادگاه ارائه نمود.

متهم علاوه بر پرداخت ضرر و زیان وارده به محیط زیست محیط زیست، در دادگاه به جرم صید و شکار غیرمجاز جانوران وحشی محاکمه شده و بر اساس ماده ۱۱ قانون شکار و صید به حبس از ۹۱ روز تا ۶ ماه و یا جزای نقدی از یک میلیون و پانصد هزار ریال تا سه میلیون ریال محکوم خواهد شد.

بر اساس ماده ۱۴ قانون شکار و صید اسلحه و ادوات کشف شده از متخلف تا اتمام رسیدگی به پرونده و تعیین تکلیف از سوی دادگاه، توقیف و در اختیار اداره محیط زیست می باشد.

مقام قضایی می تواند با استناد به ماده مذکور و ماده ۲۱۵ قانون مجازات اسلامی نسبت به ابطال مجوز حمل سلاح کشف شده اقدام و دستور مصادره اسلحه های مربوطه به نفع دولت را صادر نماید.

+15
-25
  

22 دیدگاه

  1. میش مرغ می‌گوید:

    زمانی دسته های بزرگی از باقرقره در اکثر دشتهای ایران جولان می دادند و صدای قرقر کردن آنها صبح زود بر لب چشمه ها شنیده میشد ولی در حال حاضر آن جمعیت کثیر بسیار شکننده شده و امیدوارم هیچ وقت پروانه شکار برای آن صادر نشود.

    پر طرفدار Thumb up 88 Thumb down 54

  2. بهزاد می‌گوید:

    باید قوانینی وضع شود که اموال متخلفین شکار چه افرادی که اقدام جهت شکار کرده اند و چه انهایی که جانداری را از پای در اورده اند به نفع محیط زیست مصادره شود.
    شامل مواردی که در شکار استفاده شده است از قبیل خودرو موتورسیکلت ، اسب و قاطر ، دوربین تفنگ و……
    بعلاوه بصورت سالانه یا دستکم دوره ای جریمه نقدی شکار جانوران نیز افزایش یابد.
    روز به روز باید عرصه را بر ابن جماعت قانون شکن تنگتر نمود.
    طبیعت این سرزمین برای دهه ها محل تاخت و تاز جماعت شکار چی بوده و امروز شاهد کاهش چشمگیر جمعیت وحوش می باشیم.

    پر طرفدار Thumb up 104 Thumb down 62

    • ahmad می‌گوید:

      دقیقا. باید کاری کرد که جریمه ها سالانه اتوماتیک اقزایش پیدا کنن تا هیچوقت ناکارآمد نشن. کسی که پول خریدن خودرو و تقنگ رو داره از سرگرسنگی اقدام به شکار پرنده و چرنده نمی کنه. باید بدون کوچکترین ملاحظه ای با دزدان و غارتگران طبیعت مبارزه کرد.

      داغ Thumb up 11 Thumb down 35

  3. kooshan می‌گوید:

    باعث تأسف است!
    اما بسیاری از پرندگان نسبت به جانداران خشکی زی بدلیل جثه، تعداد، عدم امکان مشاهده از نزدیک ، شباهتهای ظاهری و…. جهت عموم و حتی علاقمندان کمتر شناخته شده هستند و شاید بسیاری از دوستداران طبیعت جز کبوتر و کلاغ و گنجشک و سهره و پرندگان موجود در باغهای پرندگان و برخی پرندگان قفسی مشهور ، پرنده وحشی دیگری مثل همین «باقرقره» که «کوکر ( با فتح کاف دوم )» و سنگ خوارک نیز نامیده شده و احتمالأ در مناطق مختلف کشور اسامی محلی دیگری هم داشته باشد، را ندیده و نشناسند.
    در «دانشنامه پرندگان ایران» چنین آمده :
    * تیره باقرقره ئیان : Pteroclididae ( تعداد گونه ها ۷ )
      این تیره، پرندگانی شبیه کبوتر را دربر می گیرد که عموما به رنگ شنی یا خاکی رنگ دیده می شود. غیر آب زی اند و درحالت استراحت، به دشواری آنان را می توان دید. زیستگاه هایشان عمدتا مناطق بیابانی و خشک است. پروازی مستقیم و سریع دارند. نر و ماده همشکل نیستند. برای نوشیدن آب به صورت گله ای مسافت زیادی را تا منبع آب طی می کنند. روی زمین آشیانه می سازند و از دانه ها، میوه ها، جوانه ی گیاهان و حشرات کوچک تغذیه می کنند……….. *

    همچنین در دانشنامه ویکی پدیا در مورد این پرنده گفته شده :
    *………… هفت گونه از «کوکرها» در ایران زندگی می‌کنند که از میان آن‌ها  «کوکر شکم سیاه» معروف به «باقرقره » بیشترین پراکندگی را دارد و از نظر جثه نیز بزرگترین گونه «کوکر» است. «باقرقره» تقریبا در تمام مناطق ایران به جز نواحی ساحلی شمال و جنوب زندگی می‌کند.
    طبق نظرات پرنده شناسان و نیز دوستداران طبیعت در رای گیری مجله پرنده شناسی «خاورمیانه»، «کوکر طلایی نر» زیباترین پرنده موجود در خاورمیانه شناخته شده‌است…….در همه کشورهایی که در آن «کوکر» زندگی می‌کند تحت حمایت شدید دولت و مردم قرار دارد. خیلی از دولتها عکس کوکر را روی تمبرهای پستی چاپ کرده‌اند…….. *

    داغ Thumb up 15 Thumb down 24

  4. احمد رضا می‌گوید:

    اقای محترمی که میگه باقرقره تعدادش کم شده.خواهشا اطلاعاتی در این زمینه نداری نظر نده.کسی نظر میده که چیزی حالیش بشه.شمایی که به قول خودتون دوستدار طبیعت هستین و دارین جار میزنین که داره منقرض میشه چیزی از طبیعت نمیدونین.اولا برو تحقیق کن بعد نظر بده.

    پر طرفدار Thumb up 43 Thumb down 18

    • بهزاد می‌گوید:

      شما که خیلی حالتونه!و صاحبنظر هم هستین ! و وجودتون مملو از ادب احترام و تشخصه!و از طبیعت هم خیلی چیز سر در میارین ! و اهل تحقیق هم هستین! لطفا یه گزارش همراه با چند تصویر از تعداد بالای باقرقره ارائه بفرمایین که افراد بسیار کم اگاه مانند بنده از فضل و اطلاعات تخصصی و ارزنده حضرتعالی بهره مند شوند!واقعا وجود شما جماعت شکارچی برای طبیعت ایران غنیمتی بس گران سنگ است!

      پر طرفدار Thumb up 50 Thumb down 35

    • میش مرغ می‌گوید:

      وضعیت أدب و فرهنگ شما از نوشتارتان پیداست و متاسفم که باید در جواب شما چیزی بنویسم ولی ذکر این نکته ضروری است که شما درک درستی نسبت به وضعیت محیط زیست کشور ندارید و فقط ریختن خون ارضایتان می کند و توهین در فضای مجازی و در فضای مواجهه با محیط بانها و تهدید و ارعاب برایتان عمل عادی محسوب می شود .

      مطمئن باشید معلومات یک محیط بان و طبیعت گرد و آفتاب سوخته بیابانهای این کشور خیلی از شما بیشتر نباشد کمتر هم نیست .

      برای بالا رفتن فرهنگ و معلومات بهتر است بجز پرسه زدن در کوه و بیابان کمی هم کتاب بخونید البته متناسب با سطح سواد و گروه سنی تان !

      پر طرفدار Thumb up 52 Thumb down 37

    • یوسف می‌گوید:

      “حالیش بشه” یعنی چی؟ لطفا مودبانه تر بگید حرفتونو. همه مثل شما متخصص نیستن. به جای بی تربیتی اطلاعات درست بدید و اصلاح کنید.

      پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 16

  5. شکارچی سینه سوخته می‌گوید:

    دوست عزیز هنوز هم دسته های چند هزار تایی باقرقره در نیشابور شاهرود چناران بندر ترکمن گنبد و…. به فصلش قابل مشاهده است . لطفا جو سازی نفرمایید

    پر طرفدار Thumb up 43 Thumb down 11

    • میش مرغ می‌گوید:

      چند هزارتایی؟؟؟؟
      متاسفانه نظرات متعصبانه و کور کورانه باعث شده طبیعت ایران به این شکل و روز بیفته
      منظور از باقرقره همان کوکر است و ما راجع به سار صحبت نمیکنیم ، ضمن اینکه باقرقره هیچ وقت در دسته های چند هزارتایی در افسانه ها هم ذکر نشده !

      داغ Thumb up 10 Thumb down 35

    • kooshan می‌گوید:

      در فضای مجازی اطلاعاتی از شکار این پرندگان که کم و کیف و قانونی بودن آنها معلوم نیست بچشم می خورد اما اطلاعات معتبری در مورد برآورد تعداد گونه های این پرندگان در کشور ما موجود یا در دسترس نیست ولی گویا شمار «کوکر سینه سفید» یا همان «کوکر طلایی» کاهش داشته است.
      بهرحال با توجه به جوانب مختلف مثل عوامل توسعه ای و فرهنگی و سطح قانونمداری و همچنین با در نظر گرفتن آمار یالای تخلفات کشف شده شکار و صید، شمار قابل توجه سلاحهای شکاری مجاز و غیرمجاز و آمار بالای متخلفین بعید است در ارتباط با این پرنده هم جز روال معمول یعنی کاهش شمار این پرندگان بتوان انتظار دیگری را داشت و اگر دسته های پرتعداد این پرنده هنوز هم ممدیدهکن است شوند به احتمال زیاد علت عمده آن مهاجرت های این پرندگان بین کشورهای مختلف است و در غیر این صورت کاهش نگران کننده شمار آنها بسیار محتمل بود.

      داغ Thumb up 5 Thumb down 23

    • kooshan می‌گوید:

      «…… و اگر دسته های پرتعداد این پرنده هنوز هم ممکن است دیده شوند…… »

      داغ Thumb up 6 Thumb down 15

      • رشید می‌گوید:

        جناب kooshan.باقرقره پرنده ای مهاجر است ولی طولانی ترین مسافت کوچ این پرنده یک یا دو استان همجوار است حدود۱۰۰تا ۲۰۰کیلومتر ودر حد کشورهای مختلف نمیباشد

        پر طرفدار Thumb up 25 Thumb down 1

        • kooshan می‌گوید:

          آنچه که موجود است اینکه ظاهرأ در سطح کشورهای منطقه مهاجرت می کنند اما جهت کسب اطلاعات دقیق و قابل اطمینان باید به منابع معتبر داخلی ( اگر باشد) و بین المللی مراجعه کرد.

          داغ Thumb up 3 Thumb down 15

  6. OMiD می‌گوید:

    هر باقرقره فقط صدهزار تومن جریمشه؟؟!!
    یعنی از کبک و تیهو هم کمتر؟؟!!
    آخه چرا؟ بر چه مبنایی؟؟!!

    داغ Thumb up 9 Thumb down 28

  7. سعید هاشمی می‌گوید:

    تفنگ تک لول نیست دولول روی هم یا کوسه هست

    پر طرفدار Thumb up 12 Thumb down 1

  8. شکارچی قانونمند می‌گوید:

    سلام به همه دوستان:با این بحث ها به جایی نمیرسیم همه شما دوستدار محیط زیست هستیدوقطعا دلسوز
    همه دوستان میدانند که مقدار جریمه با تعداد جمعیت هر جانور و پرنده ای رابطه مستقیم دارد .پس مبلغ جریمه عادلانه است.
    قانون گذار برای تعیین مبلغ جریمه هرپرنده محدودیت های زیادی دارد.بعضا افزایش جریمه ها نتیجه عکس میدهد.متاسفانه شاهد آن بودیم وجمعی از محیط بانان عزیزرا از دست دادیم.روهشان شادو یادشان گرامی.سیاست های غلط سازمان و افزایش بی رویه جرایم طبعات جبران ناپذیری به دنبال دارد.چرا برنامه کارشناسی شده و مدونی برای حفاظت از محیط زیست تهیه نمی شود؟
    میبایست فرهنگ سازی شود وظیفه همه مردم اعم از دکتر.استاد دانشگاه.معلم.روحانی.صدا وسیما.شکارچی.کاسب.کارگر.راننده پدر.مادر.همه وهمه این است که برای حفاظت از محیط زیست فرهنگ سازی کنند.نه اینکه جرایم زیاد شود ومحیط بانان زحمتکش را در برابر گلوله یک عده شکارکش از خدا بی خبر و مجرم قرار دهیم.متاسفانه سازمان فقط دنبال جو سازی و بهره برداری تبلیغاتی است واز وظیفه قانونی خود بدور.

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 7

  9. شکارچی سینه سوخته می‌گوید:

    میش مرغ با من بیا یریم بندر گز و ترکمن تو مزارع گندم تا بهت چند هزار تایی رو نشون بدم. اگر شما ندیدی ونمیدونی دلیل نمیشه که نباشه …

    پر طرفدار Thumb up 31 Thumb down 3

  10. احمد رضا می‌گوید:

    اقای بهزاد و میش مرغ.اولا من توهین نکردم.دوما شما ادمهایی هستین که تو خونه نشستین و بادیدن چند تا عکس نظر میدین در صورتی که هیچ اطلاعاتی در این زمینه ندارین.شما اصلا تا حالا توی جنگل و بیابان پا نذاشتین.بنده هم شکارچی ام هم عکاس.توی استان گلستان،منطقه گمیشان و اق قلا و اون حوالی از دست کوکر شکم سفید کشاورزان چندین بار گندم و جو میکارند.اینقدر این پرنده زیاده که ما در طول روز بالای صد دسته میلیونی از این پرنده رومیبینیم.یعنی هر پرنده ای تو ایران منقرض بشه این منقرض شدنی نیست.اونقدر تعدادش زیاده که وقتی ازرو زمین بلند میشه فکر میکنی زلزله اومده.هیچوقت خودتون روبا یه شکارچی مقایسه نکنید.

    پر طرفدار Thumb up 23 Thumb down 3

  11. احمد رضا می‌گوید:

    بنده شکارچی پرنده هستم.عاشق عکاسی و فیلم گرفتن از حیوانات هم هستم.در زمینه حیات وحش مدعی هستم هیچ کارشناس محیط زیستی که اندازه من اطلاعات داشته باشه.هر کارشناسی رو من محکوم میکنم که سیاست غلط محیط زیست داره باعث نابودی محیط زیست میشه نه شکارچی.البته با دلیل.واقعیت چیز دیگست.شمایی که دسته های میلیونی کوکر رو ندیدی و داری منو محکوم میکنی خواهشا کامنت نذار .با کامنت گذاشتن الکی فقط اینو ثابت میکنی که دوستداران طبیعت فقط حرف میزنن و طبل تو خالین.چشمها را باید شست.جور دیگر باید دید

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 4

    • kooshan می‌گوید:

      اگر واقعأ همانطور که گفته اید : «……… منطقه گمیشان و اق قلا و اون حوالی از دست کوکر شکم سفید کشاورزان چندین بار گندم و جو میکارند.اینقدر این پرنده زیاده که ما در طول روز بالای صد دسته میلیونی از این پرنده رومیبینیم…..»
      و از آنجا که خودتان اشاره کرده اید که : «…… بنده شکارچی پرنده هستم.عاشق عکاسی و فیلم گرفتن از حیوانات هم هستم……..» بهتر است جهت اطلاع بقیه علاقمندان بازدیدکننده چند قطعه عکس یا فیلم کوتاه از مشاهدات خود تهیه کنید که باعث تشکر و امتنان است.

      موافقم / مخالفم Thumb up 2 Thumb down 3

  12. احمد رضا می‌گوید:

    اقای کوهستان.از نحوه نوشتن متن شما احساس کردم شما هم برای حمایت از اون دو نفری که فکر میکنند دسته های میلیونی کوکر تو افسانه هاست اومدین.شاید شما هم مثل دوستاتون فکر کردین اونا سار هستند.شما و دوستاتون عادت دارین که فقط یه کامنتی بذارین با اینکه هیچ اطلاعاتی در زمینه حیات وحش و پرنده و شکار ندارین.با دیدن چهارتا عکس هم جو گیر میشین و میگین چه خبره.واقعیت چیزدیگست.با اینکه زیاد علاقه مند نیستم عکس ها رو انتشار بدم ولی از فردا سعی میکنم یه سری از عکس ها روبذارم تو اینستاگرام .البته زیاد بلد نیستم با اینستاگرام کار کنم.ادرس ahmadpasha1392.

    پر طرفدار Thumb up 9 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>