مافیایی وجود دارد که از قاچاقچیان چوب حمایت می کند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با انتقاد از اینکه کمبود امکانات پیشرفته و نیروی انسانی به قاچاق چوب دامن زده، گفت: قاچاقچیان چوب از این کمبودها استفاده و اقدام به ضرب و شتم و کشتن قرقبانان می‌کنند.

علی بختیاری در گفت وگو با خانه ملت، در واکنش به مصدومیت جنگلبان آران و بیدگل در تعقیب و گریز با قاچاقچیان چوب، از تعرض به حریم جنگل های کشور انتقاد کرد و افزود: هر چند استفاده غیرمجاز از درختان و منابع طبیعی طبق قانون جرم است ولی متاسفانه برخی با اقدامات سودجویانه از کمبود جنگلبان استفاده و بخش عمده جنگل و منابع طبیعی کشور را از بین می برند.

نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس شورای اسلامی، قاچاق چوب را چالش عمده منابع طبیعی کشور خواند و گفت: البته موضوع قاچاق چوب و قطع درختان مربوط به امروز و دیروز نیست و سال ها است که با این معضل روبرو هستیم. به نوعی می توان گفت مافیایی پشت این قضیه وجود داشته و از قاچاقچیان حمایت می کند.

این نماینده مردم در مجلس دهم، با انتقاد از اینکه کمبود امکانات پیشرفته و نیروی انسانی به قاچاق چوب دامن زده، تصریح کرد: به طوری که قاچاقچیان چوب از این کمبودها استفاده و  اقدام به ضرب و شتم و کشتن جنگلبانان می کنند.

بختیاری با تاکید بر اینکه امکانات جنگلبانان جوابگوی مقابله با قاچاقچیان چوب نیست، بر لزوم تقویت و ارتقای تجهیزات این قشر تاکید کرد و ادامه داد: در راستای حفاظت بهتر از منابع طبیعی کشور و جان جنگلبانان باید به طور ویژه این قشر با امکانات پیشرفته تجهیز شوند.

وی بر لزوم برخورد جدی و قاطع و همچنین تشدید مجازات قاچاقچیان چوب تاکید کرد و گفت: باید با افرادی که با سودجویی اقدام به قطع درختان و منابع طبیعی کشور می‌کنند به صورت قاطع برخورد و نسبت به تشدید مجازات آنها اقدام کرد. البته این برخوردها باید به شکلی باشد که دیگر هیچ فردی جرات تعدی به جنگلبانان و منابع طبیعی کشور را نداشته باشد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، بر لزوم فرهنگ سازی مناسب برای حفاظت بهتر از منابع طبیعی کشور تاکید کرد و افزود: در کنار تشدید مجازت متخلفان رسانه ها باید فرهنگ سازی مناسبی را داشته و اهمیت محیط زیست و منابع طبیعی کشور را به طور مداوم به شهروندان اطلاع رسانی نمایند.

بختیاری با تاکید بر اینکه بهتر است حفاظت از جنگل و منابع طبیعی کشور به مردم واگذار شود، تصریح کرد: تجربه  ثابت کرده در گذشته که عشایر و روستاییان حافظان طبیعت بودند شاهد این همه تخلف در عرصه منابع طبیعی نبودیم.

نماینده مردم بافت، رابر و ارزوئیه در مجلس دهم، با بیان اینکه درختان و منابع طبیعی نقش بسزائی در جلوگیری از هجوم ریزگردها و فاجعه زیست محیطی دارند، گفت: تخریب جنگل و قطع درختان تبعات سوئی بر روند زندگی انسان ها گذاشته و ادامه زندگی را با مشکلات زیادی مواجه می کند بنابراین به صورت جدی نیاز است برای زندن ماندن و ادامه حیات در راستای حفظ جنگل و منابع طبیعی کشور تلاش جدی داشته باشیم.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، بر لزوم استفاده از ظرفیت بخش خصوصی در راستای حفاظت از منابع طبیعی تاکید کرد و یادآور شد: از آنجایی که حفاظت کامل از عرصه های منابع طبیعی به تنهایی از توان دولت خارج است بنابراین باید از مشارکت مردم برای جلوگیری از تعرض به جنگل و حفاظت از منابع طبیعی کشور بهره برد.

+6
0
  

6 دیدگاه

  1. رضا۱۳۹۴ می‌گوید:

    با سلام متاسفانه برای شندرغاز پول چوب و ذغال جنگلهای ارزشمند کشور را از بین می برند.
    برای مثال برداشت چوب از جنگلهای باستانی هیرکانی چند میلیون ساله کشور (که همه در سطوح شیبدار و مانع سیل و فرسایش و نافذ آب و زیستگاه انواع پرندگان و وحوش و تلطیف خنک کردن هوا و ….) مثل خوردن آب و چای در ضروف عتیقه می باشد. یا از بین بردن تاغزارها باعث حرکت شنهای روان ازبین رفتن کشاورزی و هزینه سنگین شنبرداری از خانه ها و راهها و از همه مهمتر سلامت مردم می شود.

    پر طرفدار Thumb up 21 Thumb down 1

  2. جمشید از خوی می‌گوید:

    این افشاگری بموقع و شجاعانه است.!

    پر طرفدار Thumb up 8 Thumb down 0

    • kooshan می‌گوید:

      البته در چنین مواردی مطابق عرف رایج بجای نظرات شخصی نمایندگان محترم بهتر است نظر احزاب یا جناحها و یا فراکسیونهایی که این نمایندگان محترم مجلس در آنها عضویت دارند منعکس شوند که منشأ اثر و نتیجه بخش بوده ضمنأ قابل ارزیابی و سنجش هستند دیگر آنکه دایره اختیارات و مسئولیتها و وظایف مقامات و مسئولین دستگاهها و نهادهای رسمی کشور که در تصمیم گیری و مدیریت کشور نقش دارند با فعالین محیط زیست و مدنی و دست اندرکاران رسانه ها و پایگاههای خبری و خبرنگاران متفاوت است و در این ارتباط لازم است در اینگونه موارد به اظهارات کلی اکتفا نشده و موضوعات مطرح شده بطور معین و در چهارچوب وظایف و مسئولیتهای دستگاههای ذیصلاح اعم از اجرایی، قانونگذاری و قضایی و سایر نهادهای مرتبط قانونی مورد بررسی و رسیدگی دقیق و همه جانبه قرار گرفته و به نتایج مستند و معتبر منتهی شده و بخشهای لازم و مجاز نیز طبق قانون جهت اطلاع افکار عمومی منتشر شوند.

      پر طرفدار Thumb up 6 Thumb down 0

  3. بهزاد می‌گوید:

    ضمن تشکر از توجه شما به محیط زیست، شما در مجلس هستید مجلس هم قدرت زیادی دارد.
    با وضع قوانین در جهت حمایت از جنگلها و مراتع هرگونه بهره برداری از جنگلها را ممنوع اعلام کنید.
    در مقابل جهت تامین نیاز داخل واردات چوب را آزاد و تعرفه آنرا صفر در نظر بگیرید.
    کمک زیادی به حفظ منابع داخل خواهد کرد.

    پر طرفدار Thumb up 7 Thumb down 0

  4. محیط بان فارس می‌گوید:

    با سلام
    متن زیر جهت اطلاع آقای بختیاری عزیز و تقاضای عاجزانه ما جهت اصلاح قوانین
    حذف جرایم خاص منابع طبیعی از اسفند ۹۲ در قانون
    در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۲ با تصویب قانون جدید و اصلاح قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز، به ماده ۴۸ قانون منابع طبیعی که حمل چوب و زغال جنگلی را در تمام نقاط کشور ممنوع می‌دانست، اشاره نشده و برخلاف سایر بخش‌ها مانند محیط زیست، بهداشت، میراث فرهنگی و … که دارای قوانین و جرایم خاص هستند و صراحتا” موارد قانونی آن‌ها قید شده است، هیچ اشاره‌ای به جرایم خاص منابع طبیعی نشده است.

    سلب مسئولیت رسیدگی به جرایم قاچاقچیان چوب از محاکم قضایی

    در این قانون جدید، صرفا” کالاهای ممنوعه را مشمول رسیدگی در محاکم قضایی دانسته و بر خلاف قانون قدیم، تهیه و حمل زغال و چوب‌های جنگلی را در شمار کالاهای ممنوعه قرار نداده و صلاحیت رسیدگی به این‌گونه جرایم منابع طبیعی را از محاکم قضایی سلب و در صلاحیت دستگاه اداری تعزیرات حکومتی قرار داده است.

    مجازات های بازدارنده در برابر قاچاقچیان چوب منتفی شد

    بی شک این خطای قانون‌گذاری که مجازات‌های بازدارنده کیفری علیه قاچاقچیان را منتفی کرده است، روند قاچاق زغال و چوب‌های جنگلی را شتابی غیرقابل مهار بخشیده و ادرات منابع طبیعی را در مقابله با این پدیده نابودگر با چالش‌های جدی مواجه خواهد کرد.
    بارها ما محیط بانها با قاچاقچیان حمل ذغال برخورد و دستگیرشون می کنیم ولی طبق قانون جدید در مراجع قضایی جرم شامل حاملان چوب و ذغال قاچاق نمی شود فقط تهیه ذغال جرم مختصری دارد که در این شرایط رانندگان خودرو حمل ذغال هیچ وقت زیر بار تهیه نمی روند و به راحتی از راهی که قانونگذار برای فرار متهم ایجاد کرده استفاده میکنند.از این هم بگذریم که وقتی خودرو قاچاق چوب و ذغال فرار میکند اگر متوقف کردنش با خسارت مواجه شد ما محکومیم چون حمل جرم نیست و اینکه چگونه خودرویی که بارش جرم ندارد متوقف کنیم؟؟؟؟؟؟ولی ما متوقفش میکنیم به خاطر رضای خدا با مسئولیت خودمان//

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

  5. شاهین می‌گوید:

    قطعاً هم این مافیا وجود داره ایشون کاملا درست گفتند

    موافقم / مخالفم Thumb up 0 Thumb down 0

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>