دو فک خزری گرفتار در تورهای ماهیگیری نجات یافتند

پایگاه خبری دیده بان محیط زیست و حیات وحش ایران (iew): طی روزهای اخیر دو فک خزری که در تورهای ماهیگیری گرفتار شده بودند با اطلاع به موقع صیادان و حضور عوامل مرکز درمانی تحقیقات سگ دریایی در ایران، جهت تیمار و مراقبت به این مرکز منتقل شدند.

دامپزشک مرکز درمانی تحقیقات سگ دریایی در ایران در این باره به خبرنگار دیده بان گفت: نخستین فک پنج روز قبل در ایستگاه میانقلعه واقع در پناهگاه حیات وحش میانکاله در تورهای ماهیگیری گرفتار شده بود و صیادان به محض مشاهده موضوع را به این مرکز اطلاع دادند.

این فک خزری که به لحاظ جنسیت ماده و حدودا دو ساله است دچار انگل های خارجی و انگل های زیر پوستی است که می تواند منجر به مرگ جانور شود.

بنابراین فک به مرکز منتقل شده و هم اکنون تحت درمان و مراقبت می باشد.

شرایط جسمانی این فک پس از پنج روز دریافت دارو رو به بهبود است و هم اکنون با ماهی زنده تعذیه می شود.

همچنین امروز (چهارشنبه) نیز صیادان ایستگاه فرید پاک در منطقه مرزی ایران و ترکمنستان با مرکز تماس حاصل نموده و گرفتار شدن یک فک در تورهای ماهیگیری را گزارش نمودند.

این فک نیز که ماده و دحدودا دو ساله است با حضور کارشناسان از بند تور رها شده و جهت تیمار و مراقبت به مرکز درمانی تحقیقات سگ دریایی در جزیره آشوراده منتقل شده است.

هر دو فک خزری طی روزهای آینده و همان نقطه ای که در تورهای صیادی گرفتار شده بودند رهاسازی خواهند شد تا بتوانند گله های خود را پیدا کرده و به آنها بپیوندند.

+277
0
  

10 دیدگاه

  1. رضا ایرانی می‌گوید:

    خدا رو شکر که زنده موندند
    حیف از این نعمت های زیبای خداوند که در نگهداریشون کوتاهی میکنیم

    پر طرفدار Thumb up 32 Thumb down 1

  2. محسن رزاقی، ((سلام بر حامیان جانداران)) می‌گوید:

    خدا را شکر که بخیر گذشت
    از کسانی که حمایت کردند بسیار سپاس گذارم
    این گونه از شاخص ترین گونه های دریای خزر میباشد و بشدت در خطر است و باید مورد حمایت قرار گیرد

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 1

  3. Nader می‌گوید:

    دم همشون گرم

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 1

  4. آرش می‌گوید:

    چه خوشگل و بامزه هست من شنیدم که میگن نسلش رو به کاهش هست

    پر طرفدار Thumb up 20 Thumb down 2

  5. مجید (حیوانات نگینهای آفرینشند) می‌گوید:

    خدارو شکر
    امیدوارم زود حالش خوب بشه

    پر طرفدار Thumb up 19 Thumb down 1

  6. محمدعلى الله قلى می‌گوید:

    بدون تردید از معدود فعالیت هاى موفق حفاظتى در تاریخ حفاظت از محیطزیست کشور فعالیت ارزنده، بى حاشیه، مستمر و بدون هیچگونه سوء استفاده مادى “مرکز احیاى فوک خزرى لِنى هارت* در جزیزه آشوراده است که با احتساب دو فوک اخیر ٧۶ فوک خزرى را احیا و به دامان طبیعت مظلوم خزر بازگردانده است.

    آموزش هاى ثمربخش دکتر شیرازى و همکارانشان براى مردم و صیادان بومى دیدگاه مردم را به طرز شگفت انگیزى نسبت به فوکها تغییر داده و نتیجه آن به ویژه در استان گلستان به وضوح قابل مشاهده است.

    نتیجه به ظاهر ساده که علیرغم تبلیغات گسترده و صرف هزینه و بودجه هاى گزاف متاسفانه در هیچکدام از دیگر پروژه هاى حفاظتى کشور (یوز، درنا، تالاب ها، زاگرس) وجود نداشته.

    در طى سالها فعالیت متمرکز و جدى، این مرکز فرصتى براى تبلیغات نداشته و بسیارى هنوز از وجود آن بیخبرند.

    شایان توجه است پس از گذشت ده سال فعالیت ارزشمند این مرکز متاسفانه همواره هیچ حمایت داخلى از آن وجود ندارد و جا دارد که اطمینان از ادامه فعالیت و گسترش این مرکز وجود داشته باشد.

    صنایع داخلى کشور به جهت تأثیرات منفى زیستى مدیون این آب و خاک هستند میباید امروز پا پیش گذاشته و افتخار حمایت از این مرکز و فوک خزر را بر عهده بگیرند.

    براى تمام این دوستان گرامى همینطور خانم لنى هارت بزرگوار آرزوى موفقیت هاى بیشتر و سلامتى دارم.

    نسل هاى آینده قدردان واقعى شما خواهند بود.

    پر طرفدار Thumb up 22 Thumb down 3

  7. مینالیزا می‌گوید:

    چقدر زیبا و دوست داشتنى هستند

    پر طرفدار Thumb up 15 Thumb down 1

  8. محسن رزاقی می‌گوید:

    کاش ایران قسمتهای بیشتری از نوار ساحلی را از تصرف انسان آزاد میکرد و پناهگاه حیات وحش میانکاله و آشوراده را نیز به درجه پارک ملی ارتقاع دهد تا این موجودات نیز مناطق امن بیشتری برای زندگی داشته باشند.

    وقتی به شمال میروم واقعا از اشغال و تساحب تقریبا تمام خط ساحلی و نیز آلودگی دریا ریختن آشغال در ساحل و هجوم جمعیت بر هم زدن آرامش وامنیت طبیعت وایجاد سرو صدا بشدت رنج میکشم.

    حداقل مقداری از این زمینها را بمرور از مردم بخرید و تحت پوشش سازمان محیط زیست قرار دهید تا آخر که نباید در اشتباه خودمان بمانیم تمام طبیعت مال ما نیست جنابان مسئول لطفا کاری کنید.

    پر طرفدار Thumb up 16 Thumb down 1

  9. پلنگ ایرانی می‌گوید:

    ایران باید شرایط و محیطهای بازپروری زیادی در حاشیه خزر تعبیه کنه تا بتونه از این گنجینه زیبای خداوند نگهداری کنه

    پر طرفدار Thumb up 14 Thumb down 1

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>